Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

بلو-ری پلیر

نگاهی به سونی UBP-X800M2

 

 بلوری پلیر سونی UBP-X800M2 مدل ارتقاء پیدا کرده X800 است. که با به روز رسانی های در نرم افزار به تازگی در دسترس علاقمندان به محصولات سونی قرار گرفته است. سری 800 یک لول پایین تر از سری ES هستن, اما در ساختشون از  همان متریال و قطعات سری ES استفاده شده است.

من کمتر از یک ساعت برای این پلیر وقت گذاشتم و سونی X800M2 بروی سیستم شخصیم تست کردم. در نگاه اول با یک پلیر لاغر با شاسی فلزی مواجه هستیم که نه حس یک محصول درست و حسابی به شما منتقل می کند و نه انقدر بد ساخت هست که حالتون خراب کنه...

 دیسک درایو سونی در لود و اجرای دیسک های UHD بسیار سریع و تا حدودی پر سر و صداست! مکانیزم پنل پلاستیکی متحرک دستگاهم به شدت تو ذوق میزنه! تجاری سازها برای این که برای ساخت پنل فلزی هزینه نکنند, با یک تیکه پلاستیک براق با چندتا چاپ ساده کار تمام میکنن. واقعاََ این نوع ساخت و طراحی رقت انگیزه...!

 کیفیت تصویر سونی X800M2 بروی دیسک بلوری 4K کاملا آسیایی و آمریکایی پسند است, کرومای رنگ بالا با رنگ های گرم از شاخص ترین ویژگیهای این پلیر است.

بروی دیسک های HDR و دالبی ویژن کمی دوست داشتم نور و درخشش تصویر بیشتر بود, به عنوان مثال اگر سورس اوپو UDP-203 بخشی از تصویر با 400 نیت نمایش بده, سونی همان تصویر با 360 نیت نمایش میده!

جزيیات تصویر سونی بروی تصاویر 4K نه آنچنان خیره کننده بود که بیننده غرق در تصاویر کنه و نه انقدر بد بود که تو ذوق بزنه.

سونی X800M2 دیسک های استاندارد بلوری بهتر از 4K اجرا می کرد, رنگ های گرم و درخشان, جزيیات قابل قبول از شاخص های سونی بود, اگر کمی بروی تن رنگ پوست کنترل بهتری داشت, میشد جزيیات بیشتر هم از سوژه ها دید, که خوب نمیشه از سونی و یک پلیر تجاری توقع بیشتری هم داشت.

 صدا در سونی X800M2 طبق سنت قدیمی سونی ضعیف بود! صدای نچندان افکتیو و تنبل اولین شاخص صدای هست که از سونی باید توقع داشته باشید, صدای سینمایی سونی چندان کانالیزه نیست, این ضعف بروی فیلم های که اگشن که تعداد کانال های صوتی بیشتری هم دارند بیشتر می توانید احساس کنید! کلا از سونی در هیچ کلاسی توقع صدای سریع, افکتیو و تاثیرگزار نداشته باشد.

من خیلی نمیتونم در مورد سونی و هم کلاس های اون بنویسم, فقط به عنوان راهنمایی مصرف کننده میتونم بگم اگر قصد خرید یک UHD بلوری پلیر از برندهای ال جی و سامسونگ دارید, من سونی X800M2 به شما توصیه می کنم.

خوش باشید...

تصویر

صدا

 طراحی و ساخت

بررسی ابتدایی Pioneer UDP-LX800

چند وقت پیش و در  پست "کدام پلیر را انتخاب می کنید؟" خبر دادم که UHD پلیر پایونیر مدل UDP-LX800 سفارش دادم... چند روزی هست که برگشتم, و دارم این پلیر دوست داشتنی تست می کنم. در نگاه اول LX800 همان پلتفرم و ساخت بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 دارد. اگر کمی از دستگاه فاصله بگیرید و لوگوی روی سینی دیسک دستگاه نبینید, غیر ممکن که تشخیص بدید این بلوری پلیر LX88 است یا LX800 این که پایونیر به یک طراحی موفق و دوست داشتنی دست نزده را من دوست دارم... پایونیر به گرافیک و شکل منوهای LX800 هم دست نزده و همچون چند سال گذشته از همان زبان طراحی جدی و جذاب برای منوها و تنظیمات استفاده کرده است, که این آشنا بودن منوهای پایونیر برای کاربرای قدیمی و وفادار این برند نیز خوشایند است.

 شاسی LX800 دقیقاً مشابه LX88 سه لایه سنگین و بسیار محکم است, سیستم بی صدای سینی دیسک هم دقیقاً مشابه LX88 دقیق و بی صدا کار می کند, LX800 یکی از UHD پلیرهای های اند بازار بحساب میاد که در هنگام کار و اجرای دیسک بلوری 4K بسیار بی صدا کار می کند, دقیقاً به همان خوبی اوپو UDP-203 کار می کند. دیسک های UHD بلوری به نسبت نسخه های استاندارد بلوری و به دلیل متراکم بودن تراک های داده های دیجیتال چرخش سریع تری دارند, که این چرخش سریع تر باعث تولید صدا می شود, اگر با UHD پلیرهای سونی و برندهای کره ای کار کرده باشید متوجه میشید منظورم از صدا دار بودن و بی صدا بودن چیه!

در مورد کیفیت صدا و تصویر پایونیر UDP-LX800 هنوز زوده نظر قطعی بدم, دستگاه تازه باز شده و باید مدتی کار کنه تا به نقطه پایدار برسه... اما چیزی که میشه از تست های اولیه دیسک های پترن و تست با دیسک ها 4K و استاندارد بلوری از این پلیر دوست داشتنی گفت, این که کاملا با یک پلیر درست و حسابی و قدرتمند طرف هستیم, پلیری که به سادگی قدرت های مثل اوپو 205 به چالش میکشه, LX800 یکی از اون دیجیتال پلیرهای که در اجرای DVD تا بلوری استاندارد و البته UHD بلوری طراحی قوی و دقتشو در اجرای رزولوشن های مختلف نشان میده و کاربر حرفه ای در اجرای تمام آرشیو فیلم هاش از گذشته تا به امروز راضی و خوشحال نگه میداره.

 اولین شاخص در تصویر این پلیر Chroma رنگ آسیایی و آمریکایی پسند این پلیر است, همون شاخصی که ما ایرانی ها هم بسیار دوستش داریم, رنگ های گرم, درخشان و فوق العاده زنده و خیره کننده از شاخص ترین ویژگی های پایونیر LX800 است. من به عنوان یکی از طرفداران دیجیتال ویدئو پلیرهای سری های اند پایونیر که سالهاست دارم بهترین های این برند تجربه می کنم, در اولین تست های که از پلیر LX800 گرفتم متوجه شدم که طراحی این پلیر با آنچه از پایونیر میشناسیم بسیار متفاوت است! پایونیری که همیشه تصویر اروپایی پسندی داشته, و شاید یکی از نقدهای که بهش میشد کرومای رنگ ضعیف تر یا بهتر بگم نزدیک به واقعیت بودنش نسبت به دیگر برندهای ژاپنی مثل دنن بوده, حالا با یک طراحی کاملا مورد علاقه ویدئوفایل های آسیایی و آمریکایی وارد بازار شده است, پایونیر با سری جدید LX آمده تا جا پای اوپو و پاناسونیک بزارد...

در تست های که از اجرای صدای سینمایی بروی LX800 داشتم, متوجه شدم با یک پلیر قدرتمند و بسیار دقیق در بخش صدا طرف هستم, صدای باس بسیار شفاف و عمیق, صدای فوق العاده کانالیزه و با جزئیات خیره کننده در اجرای افکت ها و موزیک بسیار غنی و شفاف کاملا توانست من تحت تاثیر قرار بده.

بنظر من UDP-LX800 یک بلوری پلیر های اند درست و حسابی که بسیار هوشمندانه ساخته و عرضه شد, درست در زمانی که اوپو اعلام کرد دیگه تولیداتی نخواد داشت! دنن و اونکیو و مارانتز و حتی یاماها خط تولید بلوری پلیرهاشون جم کردن و بازار در سلطه سونی و کره ای ها قرار داشت, پایونیر با دو UHD پلیر بسیار جذاب وارد بازار رقابت با آشغال های کره ای و سونی که هیچ وقت بلوری پلیر ساز قوی برای بزرگان این صنعت نبوده شد.

 من پایونیر UDP-LX800 را به عنوان یک UHD پلیر رفرنس و مورد تایید بهتون پیشنهاد می کنم...

موارد مرتبط:

بازگشت افسانه پایونیر

نگاهی به Pioneer UDP-LX500

کدام پلیر را انتخاب می کنید؟

دو روز پیش کمپانی Audiocom به مشتری هاش اعلام کرد که پیش فروش بلوری پلیر پرچمدار پایونیر UDP-LX800 را شروع کرده است, و اگر تا آخر اکتبر خرید کنید تخفیفی در حدود 200 پوندی خواهید داشت, طبیعی منم که از مشتری های قدیمی این کمپانی هستم این ایمیل را دریافت کردم. و باز هم طبیعی که من هم اصلا نمی تونم در مقابل همچین پلیری مقاومت کنم! خلاصه که یکی سفارش دادم, حالا باید منتظر باشم تا به آدرس آلمانم برام ارسال بشه و منم در اولین فرصت برم و بیارمش, تستش کنیم ببینیم چی برای گفتن داره.


اگر حق انتخاب داشته باشید, شما کدام یک از UHD بلوری پلیرهای زیر را انتخاب می کنید؟

 OPPO UDP-203

/oppo-udp-203

Pioneer LX500


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


یا پلیر جدید پاناسونیک که اولین UHD بلوری پلیری که توسط THX HDR گواهی شده است.

Panasonic DP-UB9004

 

نگاهی به Pioneer UDP-LX500

تا زمان انتشار این پست افراد کمی در دنیای صدا و تصویر صاحب UHD پلیر پایونیر LX500 هستند, خودم هم به احتمال زیاد این مدل یا برادر بزرگترش LX800 خواهم خرید, تا به امروز فقط یک بررسی درست و معتبر از این پلیر در یکی از سایت های معروف صدا و تصویر آلمانی ازش خوندم, که در ادامه بخش های ازش را براتون ترجمه می کنم.

با بررسی های که انجام دادیم, تصمیم گرفتیم نسخه 4K فیلم Kingsman را برای تست در این پلیر انتخاب کنیم. نمایشگری که انتخاب کردیم مدل برتر پاناسونیک سری FZW بود که از بهترین OLED های بازار بحساب میاد. فیلمی که انتخاب کریدم دارای صحنه های تاریک زیادی است که فقط یک پنل OLED کالیبره شده از پس نمایش رنگ ها و سایه های تصویر آن برمیاید.

در ابتدا باید بگم پلیر پایونیر -LX500 بسیار بیشتر از قیمتش می ارزه, و برای هر علاقمندی به سیستم های سینمای خانگی جذاب خواهد بود.

این دستگاه تصاویر 4K HDR را بسیار نرم و پایدار پخش می کند, تصاویر در نور کم نویز دیجیتال بسیار کمی دارد و جزئیات فوق العاده نمایش داده می شود, صحنه های شهر لندن که در فیلم نمایش داده می شود, بروی نمایشگر پاناسونیک بسیار واقعی تر از آنچه قبلا از این فیلم دیده بودیم مشاهده میشد, حتی میشد کمتریم انعکاس های نور را در تصویر دید که در تست های قبلی از این فیلم این انعکاس های ضعیف به این وضوح نمایش داده نشده بود. پلیر پایونیر دقیق ترین جزئیاتی که تا به حال از این فیلم دیده بودم را نمایش میداد, جزئیات پوست و سوژه ها به حدی دقیق و نرم دیده می شد که من را در لحظاتی از حال و هوای تست خارج می کرد و فقط غرق در جزئیات تصویر میشدم. پایونیر قوی ترین پلیر با قیمت متوسط است که قدرت نمایش چنین جزدیات دقیقی را از تصویر را دارد.

 برای تست نسخه استاندارد بلوری فیلم Skyfall را انتخاب کردیم:

در ابتدای شروع فیلم در شهر استانبول با تصویری که نزدیک به نسخه ی 4K است مواجه شدیم و به این باور رسیدیم که پایونیر LX500 تصاویر فول اچ دی را با کمی تفاوت در جزئیات بسیار نزدیک به 4K نمایش می دهد. در نسخه استاندارد بلوری "اسکای فال" پایونیر قدرت بی نظیر خود در نمایش جزئیات و کنتراست خیره کننده را به نمایش می گذارد, جزئیات بسیار دقیق است و بافت پوست هنرپیشه کاملا دقیق و در بالاترین کیفیت تمام اچ دی قرار دارد. وضوح و عمق رنگ عالیه و در صحنه های سریع فیلم پایونیر تصویر را همچنان نرم و روان پخش می کند.

کیفیت صوتی پایونیر بسیار قابل قبول و عالیست, صدا با وضوح کامل در سکانس های شلوغ شنیده می شود, قدرت و دینامیک صدا بسیار بالاست و کاملا حس یک پلیر شماره 1 را دارد. پایونیر LX500 در صدا هم مثل تصویر بی عیب و کاملا مطابق با سلیقه علاقمندان به سینمای خانگی کار می کند.

پایونیر LX500 نتیجه یک مهندسی عالی از یک برند عالیست, که با سازگاری با تمام فرمت های صدا و تصویر موجود در مارکت و با قیمتی نسبتاً ارزان بهترین UHD پلیر در کلاس خودش بحساب میاد و ما پایونیر را برای این مهندسی بی عیب و نقص ستایش می کنیم.

بررسی OPPO UDP-203

/oppo-udp-203

بلوری پلیر UDP-203 اوپو اولین نسل از 4K پلیرهای این برند نام آشنا برای ویدئوفایل هاست. یک دستگاه تقریباً میانه قیمت که اگر از کمپانی Audiocom بخرید, در نسخه ی مولتی ریجن شده حدودا 730 پوند قیمتش هست و مدل استاندارد خرده فروشی اوپو 203 در آمازون آمریکا 550 دلار قیمت دارد, که البته دارای کد منظقه ای A برای دیسک های بلوری و  کد 1 برای دی وی دی هاست, که برای کاربران ایرانی و اروپای که به نسخه های بلوری ریجن A آمریکا علاقمند هستن مشکل ساز خواهد بود.

ساختار 203 ساده و کاربردی است و مثل مدل 205 و مدل 105 از آلومینیوم ارتشی با ساختار فشره و با طبقات لرزشگیر ساخته نشده است. در این پلیر از حس های اند بودن و قدرت خبری نیست! در اوپو 203 با یک کابینت ساده با پنل آلومینیومی برس خورده و با کیفیت قابل قبول طرف هستیم.

اوپو 203 اولین 4K بلوری پلیری است که همزمان از فرمت دالبی ویژن و HDR پشتیبانی می کند, (با به روز رسانی) در مورد تفاوت های فرمت دالبی ویژن با HDR باید در مطالب آینده و با تجربیات بیشتر صحبت کنیم. با تجربه ی کم من از این دو فرمت و با توجه به این موضوع که دالبی ویژن توسط آزمایشگاه دالبی توسعه داده شده است, در صورتی که فرمت HDR اوپن سورس هست, واقعاً نمیشه تفاوت خاصی بین این دو احساس کرد, ضمن این که من تا به امروز دو نمایشگر مجهز به هر دو فرمت دالبی ویژن و HDR و دو دستگاه پلیر 203 بروی یک نسخه ی فیلم در کنار هم تست نکردم تا بتونم نظر قطعی و درستی بدم.

بخش دیسک درایور پلیر بسیار کم صداست و نسبتاً محکم ساخته شده است, دیسک های UHD بلوری به نسبت نسخه های استاندارد بلوری و به دلیل متراکم بودن تراک های داده های دیجیتال چرخش سریع تری دارند, که این چرخش سریع باعث تولید صدا می شود, در پلیرهای تجاری مثل سامسونگ 8500 و 9500 صدای چرخش دیسک از فاصله ی نزدیک کاملا شنیده می شود! اما در اوپو 203 مکانیزم دیسک کاملا بی صدا عمل می کند. سینی دیسک هم نسبتاً محکم و بی صداست.

Custom-Made 4K Loader

اوپو در پلیر 203 به سنت قدیمی این کمپانی از پردازشگری با معماری ARM و ساخت شرکت MediaTek استفاده کرده است.

OPPO ARM

تصویر در اوپو 203 کاملا مهندسی و از پیش طراحی شده است, یعنی تولید کننده یک ویدئو پلیر نساخته و بعد تستش کنه ببینه تصویرش چطوره, کاری که تمام برندهای تجاری و برخی از تولید کننده های معتبر در زمینه ساخت ویدئو پلیرها انجام میدن. (البته این بحث بیشتر در سی دی پلیرها مرسوم هست که تولید کننده یک پلیری میسازه و بعد صداشو تست میکنه, برخی هم منتظر میشن تا مجلات پلیرشون تست کنن) اوپو یکی از برندهای که قبل از ساخت هر ویدئو پلیر میدونه چه صدا و تصویری میخواد, اون طراحی میکنه و بعد میسازه, اگر تجربه ی کار با محصولات این برند داشته باشید این نکته کاملا متوجه میشید. اوپو در طراحی 203 خواسته UHD پلیری بسازه که خوب بفروشه, پلیری که هم نظر ویدئوفایل ها و هم کاربران عادی جلب کند.

تصویر 203 جذاب و تاثیرگذار و زیباست, Lightness رنگ بسیار خوب است, میزان Chroma رنگ در این پلیر بنظر من کمی اروپایی پسند هست, و بیشتر مورد پسند کاربران اروپایی تنظیم شده است تا آسیا و آمریکا, نمیشه گفت رنگ ها سرد هستن, اما من دوست داشتم کروما رنگ قوی تری ببینم, اما با این حال اصلا از value رنگ کم نمیشه. Saturation رنگ های گرم عالیه و به هیچ عنوان در نسخه های UHD اشباع رنگ نداریم. intensity رنگ از سرد ترین تا گرم ترین حالت یکدست است و از میزان کرومای رنگ کاسته نمی شود.

وضوح و بافت تصویر در 203 بسیار بالا و دقیق است, با این که تصویر بسیار شارپ و تیزی داریم اما اصلا نویز و دندانه شدن لبه های سوژه هارو نمی بینیم, مشکلی که در پلیرهای 4K تجاری به شدت دیده می شود, به علت وضوح و شارپ بودن تصویر لبه های تیز سوژه ها صاف نیستن و کمی نویز در لبه ها میبینیم! در اوپو 203 شاهد تصویر بسیار شارپ با لبه های تیز و دقیق هستیم.

 دو نکته بسیار عجیب در تنظیمات تصویر 203 وجود دارد! یکی گزینه ی 4:2:0 در بخش تنظیمات Color Space این پلیر است و دیگر عمق رنگ 8 بیتی است! که هیچ دلیلی ندارد کاربر این پلیر بخواد از این دو گزینه ی ابتدایی در یک UHD پلیر استفاده کند. اوپو 203 مثل تمام بلوری پلیرها می تواند کرومای 4:4:4 و عمق رنگ 12 بیتی اجرا کند. اگر در کرومای 4:4:4 هشت عدد رنگ داشته باشیم, در 4:2:2 چهار عدد و در 4:2:0 دو عدد رنگ داریم. در تصاویر دیسک های بلوری استاندارد و 4K از کرومای 4:4:4 و عمق رنگ 10 بیتی استفاده می شود. که توسط پلیر به 12 بیت آپ اسکال می شود. بنظر میاد فقط اوپو خواسته چند گزینه ی بی مصرف به لیست تنظیمات این پلیر اضافه کند.

AKM AK4458

اوپو در بخش DAC این پلیر از چیپ بسیار محبوب و فوق العاده دقیق AKM AK4458 استفاده کرده است, کمپانی های اونکیو و مارانتز و بسیاری از سازندگان کارت های صدای استودیویی از این چیپ 32 بیتی استفاده میکنن. بی شک اگر بهترین چیپ صدای موجود نباشه, یکی از محبوب ترین و بهترین هاست.

کیفیت صدا در اوپو 203 به همان اندازه که از این برند انتظار دارید بالاست, جریان قوی و بسیار کانالیزه در تمامی فرمت های صدای چند کاناله, جریان بسیار قوی در کانال های سقفی, وضوح کامل در کانال های ساراند, دقت و کیفیت عالی در کانال LFE , ساند استیج تاثیر گذار موزیک در پیک های سنگین صدا و دیالوگ بسیار عالی و جلو از شاخص های مثبت این پلیر است. اوپو در طراحی 203 نخواسته مثل مدل 105 یک پلیر گراند رفرنس در صدا بسازه, 203 صدای کاملا وفادار به سورس و Direct دارد.

نکته: اگر نسخه ی بلوری 4K که شامل Dolby Vision و HDR هست, مثل "The Fate of the Furious" در اوپو 203 اجرا کنید, و نمایشگرم از هر دو فرمت Dolby Vision و HDR پشتیبانی کند, پلیر به شکل پیش فرض صدای دالبی ادموس و دالبی ویژن انتخاب و اجرا می کند. و اگر نمایشگر شما تنها از فرمت HDR پشتیبانی کند, تصویر به صورت SDR نمایش داده می شود! برای حل این مشکل کافی وارد بخش تنظیمات تصویر HDR پلیر بشید و حالت Auto به Force تغییر بدید, در این حالت پلیر فقط فرمت HDR حتی در صورتی که سورس شامل هر دو فرمت Dolby Vision و HDR و نمایشگرم از دالبی ویژن پشتیبانی کند اجرا می کند.

یک نکته دیگه در پلیر اوپو 203 این هست که زمانی که فیلمی که شامل هر دو فرمت HDR و دالبی ویژن هست در حالت دالبی ویژن اجرا می کنید, و تصویر در حالت دور تند قرار میدید, پلیر تصویر به صورت SDR نمایش میده و زمانی که دوباره فیلم به حالت نرمال پخش می کنید دالبی ویژن فعال می شود! این در حالی که اگر پلیر در حالت HDR قرار بدید و فیلمی اجرا کنید که فقط شامل فرمت HDR باشه در حالت دور تند نیز تصویر به شکل HDR نمایش داده می شود, یعنی پردازشگر تصویر این پلیر در تصاویر سریع امکان نمایش دالبی ویژن را ندارد! و این یک نکته عجیب و کمی اذیت کننده در اوپو 203 است که شاید در نسخه های به روزرسانی آینده برطرف شود.

در کل OPPO UDP-203 یک 4K پلیر نسبتاً ارزان قیمت و کاملا مورد تایید من است, کمی در بخش تصویر با رفرنس ذهنی من (فقط کمی) فاصله دارد, اما اصلا اینقدر نیست که ذهن من درگیر کند, بنظر من این پلیر بهترین انتخاب در بین میانه قیمت های موجود است, که البته زیاد هم نیستن, در واقع اوپو آنچنان رقبای هم ندارد تا بشه مقایسه ی درستی بینشون انجام داد. به هر حال در بازار بسیار محدود 4K پلیرها اوپو 203 یک انتخاب ایده آل و مورد تایید من است.

4 star طراحی و ساخت

4.5 star کیفیت تصویر

5 star کیفیت صدا

بروزرسانی بلوری پلیرهای پایونیر سری LX

Firmware

دوستانی که بلوری پلیر های سری LX به ویژه مدل BDP-LX88 & BDP-LX58 دارن, بهتره که نرم افزار پلیرهاشون بروزرسانی کنن, آخرین نسخه Firmware که پایونیر برای مدل LX88 و LX58 عرضه کرده V1.19 هست, که میتونید از BDP-LX88_LX58_V_01.19.zip دریافت کنید. با بروزرسانی نرم افزار تغییراتی در کیفیت اجرای فرمت های dts-X و دالبی ادموس ایجاد میشه, و همچنین پلیر در اجرای منوها و بخش تنظیمات تصویر کمی روان تر عمل می کند. من بیشترین تغییر در اجرای فرمت dts-X احساس کردم, بعد از بروزرسانی احساس می کنید پلیر در اجرای dts-X بهینه شده و این فرمت دقیق تر و با کنترل بیشتری اجرا می شود.

 توجه: پلیر حتما از طریق USB بروزرسانی کنید, پس از دانلود فایل و خارج کردن آن از حالت زیپ محتویات داخل پوشه را بروی فلش مموری کپی کنید, حتماً دقت کنید هیچ فایل دیگری داخل فلش نباشه, هیچ گونه دیسک صوتی و تصویری نیز داخل پلیر نباشد. در زمان بروزرسانی به هیچ عنوان پلیر از برق نکشید و یا USB خارج نکنید, زمان لود و اجرای Firmware چند دقیقه بیشتر زمان نمیبره, اما در مواردی امکان داره تا یک ساعت هم زمان ببره, باز هم تاکید می کنم دستگاه از برق نکشید و یا USB خارج نکنید. اگر در مراحل بروزرسانی قطعی یا مشکلی ایجاد بشه به هیچ عنوان در ایران نمیشه دستگاه به نسخه قبل بازگرداند (و به اصطلاح دستگاه خواهد مرد)

 البته اصلا جای نگرانی نیست, من ده ها و ده ها پلیرهای مختلف بروزرسانی کردم و تا به حال به هیچ مشکلی بر نخوردم.

برای بلوری پلیر مدل BDP-450 هم نسخه BDP-450_V_02.19.zip موجوده, مدل 450 یکی از بلوری پلیرهای ارزان قیمت و بسیار خوب پایونیر هست.

در پلیرهای رده بالای پایونیر, دنن و اوپو پس از بروزرسانی تنها بهبودهای در اجرای منوها و عملکرد کلی پلیر ایجاد می شود, که برای یک ویدئوفایل بسیار مشهود و مهم است.

خوش باشید...و بیشتر و بیشتر تست کنید

سامسونگ UBD-K8500

Samsung UBD-K8500

سامسونگ K8500 اولین Ultra HD پلیر این شرکت و تا این تاریخ دومین بلوری پلیر نسل جدید Ultra HD است. این دستگاه 400 دلار از دبی که میشه 1500 درهم امارات خریداری شده است. که اگر 1 دلار بیشتر بود, ارزش خرید نداشت. دوست داشتم حداقل این چند ماهی که باید صبر کنیم تا یکی از برندهای درست و حسابی ویدئو پلیر ساز محصول مورد نظر من عرضه کنن, بلوری های Ultra HD با پاناسونیک تجربه می کردم, چرا که با پاناسونیک بهتر کنار میومدم تا سامسونگ!

سامسونگ پلیر فسقلی و خوش ساختی, که بیشتر بدرد سیستم های مد روز میخوره تا کامپوننت یک ویدئوفایل, راستش خجالت آوره!

صدا و تصویر این پلیر واقعاً بیشتر از یک تجاری کم ارزش نیست! در تست نسخه های عادی بلوری حتی به پایونیر BDP-450 یا BDP-LX55 نزدیک هم نمیتونه بشه! این نوع پلیرها صرفاً برای پخش یک فرمت خاص ساخته میشن, سازنده های این گونه پلیرها هیچ دغدغه ای در رقابت با برندهای بزرگ صدا و تصویر ندارن. چرا که خریداران این نوع محصولات هم دغدغه صدا و تصویر رفرنس ندارن. بهم اجازه بدید این گونه پلیرهارو با پلیرهای های اند پایونیر, دنن و اوپو مقایسه نکنم. چرا که سامسونگ در مقایسه با این پلیرها چیزی بشتر از زیر شلواری یه راهب نیست.

کابل های که الان به دستگاه وصل شده چهار برابر این پلیر قیمت دارن. فکرم نمی کنم با این پلیرهای تجاری نسخه های بلوری Ultra HD بررسی کنم, صبر می کنم تا پلیر مورد تاییدم بخرم.

فعلا چندتای عکس از UBD-K8500 سامسونگ در ادامه مطلب ببینید:

پ. ن: تیکه کلام ( زیر شلواری یه راهب) در اصل برای "جرمی کلارکسون" دوست داشتنی, که من در بعضی از مطالب ازش استفاده می کنم.

کمپانی Audiocom

اکثر ویدئوفایل های که با برند OPPO در اروپا کار میکنن, کمپانی "Audiocom" میشناسن. این کمپانی مرکزش در شهر لندن است, اما در رم و برلین هم شعبه داره. کارش Modified یا اصلاح کردن کامپوننت های صدا و تصویر است. دو سالی هم هست داره به صورت اختصاصی روی اوپو 103D و 105D کار میکنه. کار این کمپانی بروی اوپو از مولتی ریجن کردن شروع میشه تا تعویض کابل های پلیر, اتصالات بسیار با کیفیت و عوض کردن برد پاور و...ادامه پیدا میکنه, این خدمات ویژه بروی اوپو در دو نوع "رفرنس" و "سیگنیچر" انجام میشه. من آخرین بلوری پلیر اوپو 105D از شعبه برلین همین کمپانی خریدم, اما نه مدل های اصلاح شده را, این کمپانی به صورت سفارشی هم اصلاحاتی بروی کامپوننت ها انجام میده, که اون برای من مولتی ریجن کردن پلیرم بود.

تصاویر زیر درون سه دستگاه اوپو 103D که به ترتیب مدل استاندارد کارخانه, مدل اصلاح شده رفرنس و مدل سیگنیچر هستن نشان میده:

درون سه مدل استاندارد, رفرنس و سیگنیچر اوپو 103D

Audiocom

بخش تغذیه 103D مدل کارخانه

 بخش تغذیه اصلاح شده رفرنس 103D

بخش تغذیه اصلاح شده سیگنیچر 103D

اون دوتا کپسولی هم که در ورودی برق مدل سیگنیچر ملاحظه می کنید, دیود و شاید بوبین های حلقه ای برای کاهش نویز هستن.

اصلاحاتی که کمپانی Audiocom بروی بلوری پلیر اوپو انجام میده, کاملا در ارتباط با کم کردن میزان jitter و خطی تر کردن کلاک های پردازنده دستگاه است. برای همین کاملا بروی EMI یا تداخل الکترومغناطیسی کار میکنه. به همین دلیل در دستگاه های که توسط این کمپانی اصلاح شده به میزان زیادی از Ferrite ها استفاده شده است. فریت یک ترکیب شیمیایی و اکسید آهن است. در نوع تجاری به شکل یک حلقه پلاستیکی در انتهایی کابل های صدا و تصویر یا سیم آداپتور دستگاه های مختلف برای کنترل تداخل الکترومغناطیسی نصب میشه, که معمولا هم در کابل های با کیفیت صدا و تصویر از فریت استفاده نمیکنن!

استفاده از فریت ها تاثیر عجیبی در کنترل و بهبود صدا و تصویر داره! داستان کفشدوزک هارو یادتون هست؟ اون ها یک نوع مرغوب فریت بودن. در تاثیر گذار بودن فریت ها در بهبود عملکرد کامپوننت های صدا و تصویر شک ندارم! اما هنوز در مورد اوپو و تغییراتی که Audiocom بروی این سوپر بلوری پلیر انجام میده هیچ تجربه ای ندارم! شاید یکی از دلایلی هم که حاظر نشدم مدل سیگنیچر این کمپانی بخرم قیمت وحشتناک بالای این مدل بود! مدل کارخانه ای 105D زیر 1200 پوند قیمت داره. در صورتی که مدل سیگنچر Audiocom در حدود 3400 پوند قیمت داره! که اصلا برای من قابل توجیه نیست!

این در صورتی که با مبلغی در حدود 180 پوند میشه مدل 105D مولتی ریجن کامل هم برای بلوری و هم دی وی دی کرد. حتماً هم میدونید که برای مولتی ریجن کردن بلوری پلیرها برای اجرای هر سه ریجن A.B.C لازمه یک برد خیلی کوچیک داخل دستگاه کار بزارن, مثل بخش دی وی دی نمیشه با کد "RMTM0000" پلیر برای دی وی دی مولتی کرد. این کد هم جدیداً با اکثر فایروال های جدید کار نمکینه و به هیچ عنوان نمیشه از طریق این کد بلوری پلیر برای نسخه های دی وی دی مولتی کرد.

به هر حال اگر خرید یکی از مدل های اصلاح شده این کمپانی برای من یکی هیچ توجیهی نداره، اما کیفیت و تمیزی کار این شرکت برای مولتی ریجن کردن پلیرهای اوپو کاملا تایید می کنم.

OPPO BDT-101CI

 کمپانی اوپو بلو_ری پلیر مدل BDT-101CI که اولین دیجیتال ویدئو پلیر ماژولار بازار بحساب میاد را به تازگی معرفی کرده است. اولین نکته ای که در مورد این محصول جدید اوپو نظر را جلب می کند ظاهر نچندان جذاب 101CI است! طراحی پنل جلو و عقب این پلیر اینقدر ساده و ارزان قیمت دیده میشه که در اولین نگاه کمی هم تو ذوق میزنه! کابینت تک لایه با لرزشگیرهای ارزان قیمت و شاسی افزایش ارتفاء زیر دیسک درایو یادآور پلیرهای به ظاهر های کلاس تجاری است!

امکان جایگزین کردن مدار صوتی دو یا هشت کانال آنالوگ یکی از امکانات آپشنال این پلیر است, در حالت عادی این پلیر یک دیجیتال پلیر است, یعنی فقط از خروجی های دیجیتال پشتیبانی می کند. اما در صورتی که کاربر به خروجی صدای استریو و یا 8 کانال نیاز داشته باشد می تواند مدار آنالوگ مورد نظر را به این پلیر اضافه کند. همپنین میشه به جای پورت HDMI 2 از پورت جدید HDBaseT که یک استاندارد بسیار پر قدرت ارتباطی برای شبکه سازی و انتقال تصاویر 4K با نرخ داده بسیار بالا در فاصله های طولانی بین سورس و نمایشگر است جایگزین پورت HDMI 2 کرد.

از ظاهر و ماژولار بودن دستگاه که بگذریم, میرسیم به انتخاب های عجیب چیپ های صدا و تصویر در این پلیر. استفاده از چیپ تصویر VRS که اولین بار توسط یاماها مورد استفاده قرار گرفت و چندان نتوانست موفقیتی برای ویدئو پلیرهای یاماها به همراه داشته باشد! همچنین عدم وجود مدار DARBEE در این پلیر و جایگزین شدن آن با فناوری به نام ClearView که اصلا شناختی ازش ندارم و نمیتونم در موردش نظری بدم هم عجیب است!

نکته بعدی استفاده از DAC پیشرفته AKM در این پلیر است, که به عنوان نسل جدید دیکدرهای صدا با توان نمونه گیری 32 بیتی با فرکانس نایکوئیست 11.2 مگاهرتز  و  پردازش دو تا هشت کاناله است که در آمپلی فایر دنن AVR-X4200 از دیکدر صدای ساخت همین کمپانی استفاده شده است. چیپ های AKM از بهترین های مورد استفاده در دیجیتال پلیرهای بسیار های اند است. حالا چرا اوپو به این نتیجه رسیده که در طراحی این پلیر به احتمال نچندان گران قیمت و بسیار معمولی در ساخت از AKM برای صدا استفاده کنه! باید صبر کرد تا نتجیه تست های صدا و تصویرش نوشته شود.

نظر شما در مورد بلوری پلیر جدید اوپو چیست؟

 در ادامه تصاویر با کیفیتی از اجزای داخلی پلیر BDT-101CI اوپو ببینید.

پایونیر BDP-LX88 یا اوپو 105D

در این مطلب قصد ندارم بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 با OPPO 105D بررسی دقیق و کامل کنم, چرا که این کار نیاز به وقت زیادی داره که من ندارم! در عوض سعی می کنم توضیحی کوتاه از تفاوت کیفیت صدا و تصویر در این دو پلیر فوق العاده بنویسم تا مخاطب ذهنیت کامل تری برای انتخاب یکی از این دو بلوری پلیر داشته باشد. البته قبلا در مورد پایونیر BDP-LX88- BDP-LX58 صحبت کرده بودم.

پایونیر شهرتش را در ساخت ویدئو پلیرها مدیون لیرز دیسک هاست, فرمتی که خیلی محبوب نشد اما باعث موفقیت و شناخته شدن پایونیر به عنوان یک ویدئو پلیر ساز مرجع شد. پایونیر از سال 1997 و با مدل "DV-S9" خود را به عنوان یکی از مدعیان اصلی دی وی دی پلیرها معرفی کرد و در سال 1999 با معرفی مدل افسانه ای "DV-AX10" توانست برنده چندین جایزه جهانی از جمله بهترین کیفیت تصویر بهترین کیفیت صدا و بهترین کیفیت ساخت شود.

 پایونیر BDP-LX88 از یک بدنه آلومینیومی چهار لایه و صفحه کنترل وزن بروی پلیر و یک صفحه لرزشگیر در زیر به همراه چهار عدد لرزشگیر اضافه به شکل پایه همراه, پنل جلوی برس خورده با خط برس های عمیق که زیبایی پنل جلویی دوچندان کرده مجهز شده است.

پایونیر LX88 در طراحی و امکانات منوها هیچ تفاوتی با هم رده های گذشته خود ندارد, همچنان با یکی یا بهتر بگم بهترین طراحی و کارایی منوها در بین ویدئو پلیرها مواجه هستیم.

دیسک تست بلوری Samsara و Lucy بود. اگر هنوز فیلم لوسی تهیه نکردید! حتماً بزارید تو سبد خریدتون, چرا که غیر از داستان فوق العاده ای که این کار داره. تست صدا و تصویر عالی هم دارد.

بعد از اولین مراحل کالیبراسیون با صدا و تصویری در LX88 مواجه خواهید شد که دقیقاً انتظارشو دارید! تصویری با شاخص های برتر پایونیر. تصویری بسیار شارپ با رنگ های درخشان که اصلا اشباع شده نیستن. لبه های تصویر کاملا تیز هستن, حتی در سوژه های متحرگ از تیزی تصویر کم نمیشه که نشان از قدرت کنترل بخش پردازشگر در شرایط سخت را دارد, در سرعت های بالا هم باز سوژه ها کدر نمیشن و یا تیزی های تصویر برش نمیخورن. تفکیک بین دو یا چند رنگ در پایونیر عالی و بی نقص انجام می شود. اکثر تست ها با مستند "Samsara" انجام می شود. من نمیدونم دوستان این مستند تهیه کردن یا نه!

مستند "Samsara" قسمت دومی از مستند "Baraka" هست. که من موفق نشدم قسمت اول ببینم! در لیست های ورودی به ایران هم هیچ کدوم از قسمت هارو ندیدم! در هر صورت Samsara به هیچ عنوان از دست ندید, مستندی بدون کلام با موسیقی زیبا از زندگی مردم گوشه و کنار دنیا از آفریقا تا اروپا, خاور میانه و خاور دور بسیار زیبا و تاثیرگذار است. از همه مهم تر تصویر این مستند که شمارو پای نمایشگر میخکوب میکنه! تصاویری خیره کننده در کنتراست رنگ و وضوح تصویر! بی نظیر و زیباست. فیلم با دوربین 70mm گرفته شده و با رزولوشن 8k اسکن شده و با رزولوشن 4K پردازش و در سینمای IMAX نمایش داده شده است. بلو-ری Samsara حد نهایتی برای نشان دادن پتانسیل سیستم نمایش شماست.

پایونیر LX88 بسیار عالی رنگ ها را در این مستند نمایش میده, کاملا جدا از رنگ های دیگر و اصلا اجازه نمیده پراکندگی نوری که در پلیرهای ضعیف ایجاد می شود و باعث درهم رفتن نور رنگ ها و محو شدن دو رنگ در کنار هم می شود. در پلیر جدید پایونیر بروی این صحنه ها تاثیر بزارد.

تصویر در BDP-LX88 شاخص های گذشته پایونیر را دارد با این تفاوت که کمی با تجربه تر تصاویر را اجرا می کند, بزرگترین شاخص مثبت این پلیر با هم نسل های قبلیش کنترل بهتر در تمام نواحی تصویر مثل نور, جزئیات, کنتراست و رنگ است که این پیشرفت خوبی برای پایونیر بحساب میاد.

پردازشگر پرقدرت پلیر در صحنه های شلوغ و سریع با کمک چهار رم بافر قدرتمند به راحتی از پس پردازش تمام جزئیات تصویر برمیاد و هیچ ضعفی از خود در سخت ترین صحنه ها از لحاظ قدرت پردازش نشان نداد.

بخش صدای سینمایی در LX88 یکم متفاوت تر از هم نسل های گذشته شنیده میشه, دیالوگ و اجرای موزیک در کلاس پلیر که مجبورم میکنه نهایت سخت گیری انجام بدم, بسیار خوب اجرا میشه, صدای ارکستر در فیلم های مثل گلایاتور و ارباب حلقه ها میشه با قدرت شنیدو دیالوگ قوی و جلو شنیده میشه اما تا ایده آل من کمی فقط کمی فاصله داره! شاید اگر کمی پانچی تر دیالوگ میشنیدم راضی تر بودم.

افکت ها عالی هستن, میتونم بگم این خود پایونیر های اند که داره این افکت های وحشی تحویل آمپلی فایر میده, افکت های بسیار دقیق و با قدرت انتقال چندین موج مختلف که شنوده را به وجد میاره! ناحیه فرکانس پایین LFE فوق العاده دقیق و سریع به کانال ساب تزریق میشه و نتیجه کار عالیه.

 پخش موزیک LX88 بروی موزیک معمولی تر از اون چیزی بود که من انتظار داشتم! روی خروجی بالانس با کابل های  AudioQuest صدا در کلاس سورس های ارزان قیمت خود پایونیر مثل PD-10 بود اما اون پلیر حرف دهنشو می فهمید اما LX88 میخواست گنده تر از دهنش حرف بزنه! اما اصلا توانشو نداشت و فقط شنوده خسته میکنه. صدا استرس داره و فوروارد میشه, صدا اصلا نزدیک شنیده نمیشه, نت های بالا رنگ شده هستند. صدا حالت مواج و رها نداره و تصویر درستی از فضای ضبط منتقل نمیکنه. پایونیر سعی کرده صدای دیجیتالیزه شده سورس های صوتی خودشو در این مدل کم کنه, اما نتیجه شده صدای با جزئیات بالا اما تاریک! پایونیر طراح سورس صدا نیست و نباید هم روی این بخش صدا سرمایه گذاری کند. چرا که بدترین نقدهارو در همین پارت های فای ویدئو پلیرهاش خواهند گرفت.

در کل بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 یک های اند بسیار جذاب با توانایی بالا در ارائه بهترین کیفیت دیسک های بلوری در صدا و تصویر است, که اگر طرفدار پایونیر هستید اطمینان میدم از خریدش پشیمون نمیشید

تصویر

صدا

طراحی و ساخت

اجرای موزیک

و اما OPPO یک برند تازه وارد بود که همچون شهاب سنگی بین برندهای با سابقه فرود آمد و خیلی زود توانست جایگاه ویژه ای در بین علاقمندان به سیستم های درست و حسابی سینمایی خانگی برای خود پیدا کند.

OPPO تنها برند تازه وارد به بازار صدا و تصویر بود که از اولین محصول خود که دی وی دی پلیر مدل DV-983H بود, تا اولین بلوری پلیر مدل BDP-83  خیلی زود موفق شد جای برندهای بزرگی مثل دنن و پایونیر در بازار آمریکا و سپس اروپا بگیرد! اوپو اینقدر محکم وارد شد که انگار نیم قرن که هست!

محصولات اوپو در آمریکای شمالی طراحی و مهندسی شده و در کارخانه ای بسیار مدرن در چین مونتاژ شده و با بسته بندی منحصر به فرد اوپو وارد مارکت جهانی می شوند. اوپو در طراحی اینقدر خوب کارکرد که برندهای مثل "Cambridge Audio" در ساخت بلوری پلیرهاش از فناوری این شرکت استفاده می کند.

پنل جلوی اوپو 105D مثل مدل قبلی از آلومینیوم ارتشی ساخته شده که ظاهری جدی و قدرتمند به دستگاه داده است، بدنه دستگاه از ورق بسیار ضخیم با دو لایه لرزشگیر در زیر طوری یکپارچه شده که انگار کل دستگاه مهر و موم شده است.

بخش دیسک درایو ساخت خود اوپو است و بسیار نرم و بی سر و صدا کار می کند. سرعت بوت دیسک های بلوری در این پلیر نه به خوبی نسل های جدید پایونیر اما بسیار رضایت بخش است و نمیشه ازش ایرادی گرفت.

دیسک تست تصویر Samsara و Lucy بود.

105D با مدار DARBEE خاموش تفاوت چندانی با هم کلاس های خود در برندهای دیگر ندارد. من تجربه مدل 103 آپو بدون مدار DARBEE دارم, بی شک اگر بخوام تصویر با پایونیر های هم کلاس 103 مقایسه کنم, امتیاز بالاتری به پایونیر میدم. اما آپو با مدار DARBEE فعال تبدیل به یک سوپر بلوری پلیر می شود. پلیر آنچنان کنترل قدرتمندی بروی پیکسل به پیکسل تصویر دارد که بیننده را وادار به تحسین می کند. تصویر بروی مستند سمساره بی شک برترین تصویر فرمت بلوری است. سکانس نقاشی با شن در معبد خارق العاده شارپ و با جزئیات خیره کننده نمایش داده میشه! در این صحنه وقتی مدار DARBEE تا 80 درصد توان فعال می شود, دقت تصویر بدون این که سوژه ها اغراق شده تیز بشن به حدی افزایش پیدا میکند که میشه ذرات ریزی که به دانه های شن چسبیدن را هم دید! "دقت کنید ذرات ریزی که به دانه های شن چسبده است"

در سکانسی که دخترک ها حرکاتی موضون با دست انجام میدن, کنترل پلیر بروی نور و رنگ به حدی خوب هست که نور جواهرات روی لباس رقصنده ها چشمک نمیزنه, مشکلی که اکثریت پلیرها حتی پایونیر LX88 تا حد کمی دارن. آپو تا به امروز تنها پلیری بوده که با افزایش رزولوشن نورهای انعکاسی شبیه به ستاره چشمک نمیزنن و جزئیات Bold نمیشن.

در تست تصویر بروی فیلم لوسی هم نتیجه درخشان است. با فعال کردن مدار DARBEE شاهد جزئیات و کنترلی عالی در تصویر هستیم, تصویر در نهایت دیتیل هنوز نرم و لطیف است. پایونیر LX88 دیتیل با قدرت افزایش میده اما تیزی ها تصویر تا به اندازه آپو نرم و لطیف حفظ نمیشن. آپو این افزایش جزئیات استادانه انجام میده.

در تعریف از تصویر اوپو 105D فقط میشه گفت فوق العاده است.

از شاخص ترین ویژگی های صدای سینمایی اوپو 105D که خود این شاخص مهمترین در صدای های اند سینمایی است, سر ضرب بودن فول فرکانسی این پلیر است, این یعنی از دیالوگ تا موزیک متن و تا افکت های فیلم همگی در یک بالانس بی نظیر درست مثل سالن های برتر IMAX اجرا میشن. در سنگین ترین پارت های صدا اوپو اجرای تاثیرگذاری از موزیک های سنگین ارکسترال تا افکت های صوتی سنگین همراه با دیالوگ قوی و جلو دارد.

 اوپو افکت های لحظه ای را وحشی اما کنترل شده اجرا میکنه, منظورم از کنترل شده این که با اجرای پیک های لحظه ای موزیک یا دیالوگ عقب نمیرن, صدا دارای چندین لایه تفکیک شده است که همگی با دقت و تحت کنترل پلیر اجرا میشن.

صدای کانالیزه در این پلیر  وارد یک استاندارد هالیوودی می شود. جریان حرکت افکت ها بین کانال ها لحظه به لحظه پردازش شده و در هیچ لحظه ای جریان صوتی بین کانال ها گم یا حتی قطع نمیشه, تغییر صدا در یک افکت از لحظه اجرا تا لحظه پایان به وضوح و با بالانس بی نظیر شنیده می شود, هیچ گم شدن یا کش آمدن افکتی احساس نمی شود. این همان صدای هالیوودی است.

اوپو 105D بی شک و بی شک یکی از سورس های صدای های اند است. استفاده از این پلیر در دموهای برندهای مختلف و استقبال اودیوفیل ها این ادعا را ثابت می کند که این بلوری پلیر یک سورس صدای واقعی است.

اوپو در طراحی پارت صوتی این پلیر از چیپ ESS معروف استفاده کرده است, این همان چیپی است که در پارت صدای بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 نیز استفاده شده است! اما این کجا و ان کجا!

تصویر صدای که اوپو پخش می کند گسترده و تاثیرگذار است, کوچکترین تغییرات کابل میشه در این سورس حس کرد, صدا در اولین لحظات شنونده را درگیر میکند و در اکثر تست های که من انجام دادم شنونده پس از لحظاتی فراموش می کند صدا از یک سورس تصویری پخش می شود. صدای این پلیر باید بروی تراک های کلاسیک و اپرا شنید تا تفاوت های که با سورس های صدای عادی دارد درک کرد.

با یک رکورد خوب بهتر از خیلی از سورس های معمولی بازار های فای میشه خط لگاتو موزیک دنبال کرد, نه اینقدر آنالوگ و بی حس و نه اینقدر دیجیتالیزه و برنده که خط موزیک فراموش کنید. اوپو شاخص های صدارو دستکاری نمیکنه, نه دیجیتال کامل هست و نه سعی میکنه آنالوگ باشه. همین دلیل باعث میشه مغز شنوده حرفه ای دنبال رابط دادن صدا به دیجیتال یا آنالوگ نباشه و راحت با موزیک ارتباط برقرار کنه.

بیشتر از این نمیتونم از این دو بلوری پلیر فوق العاده تعریف کنم,اگر هم بخوام نتیجه گیری کنم که از نظر من کدوم پلیر بهترین است میگم

OPPO 105D برترین بلوری پلیر است که تا به این تاریخ تجربه کردم.

تصویر

صدا

طراحی و ساخت

اجرای موزیک

Arcam UDP411

این بلوری پلیر Arcam UDP411 تکه ای همراه با این بود! یک شاهکار مهندسی از انگلستان! پلیری که شمارو مبهوت خود می کند. (کف می کنید)

 به غیر از ظاهرش که در پست آمپلی فایر در موردش صحبت کردیم و این هم شامل همون ها میشه.

عجیب ترین نکته ای که در نگاه اول نظرتون به خودش جلب میکنه چاپ اشتباه لوگوی شرکت دالبی و دی تی اس است! این اولین بلوری پلیر اونم در این کلاس نسبتاً گرون قیمت بود که میدیدم به جای لوگوی DTS-HD Master Audio مثل دی وی دی پلیرها فقط لوگوی dts چاپ شده بود! و در زیر لوگوی Dolby TrueHD عبارت دالبی پلاس چاپ شده است! ظاهراً طراحان این کمپانی فراموش کردن که بلوری از صدای lossless پشتیبانی میکنه, و سالهاست لوگوی dts روی هیچ بلوری پلیری حتی در ارزان ترین کلاس تجاری چاپ نمیشه! انگار چاپ شابلون جدید برای پنل جلوی بلوری پلیرها این کمپانی هزینه زیادی داشته! یا شاید کلا حالیشون نبوده.

برسیم به Dolby Digital Plus این فرمت با حداکثر نرخ نمونه برداری 6 مگابایت در ثانیه برای استریم فایل های ویدئویی با صدای بهتر از دالبی دیجیتال عرضه شد. و هیچ ربطی به بلوری پلیرها نداره! اکثر بلوری پلیرها از این فرمت برای فایل های بروی فلش و هارد دیسک پشتیبانی میکنن اما این فرمت لوگو نیست, که Arcam UDP411 از آن بروی پنل اصلی استفاده کرده است!

برسیم به پخش صدا و تصویری: در اولین برخورد با این پلیر تنها یاد یک برند خواهید افتاد, و اون DENON است! همون منوهای ساده کادربندی شده اکثر پلیرهای دنن در این هم استفاده شده بود. کندی عمل کرد کنترل دنن این هم داره, بوت نسبتاً کند دیسک بلوری در این هم هست. و بسیاری المان های دیگر که شمارو یاد دنن می ندازه. اگر دقت کرده باشید برندهای مطرح در مدل های برتر از یک نوع مواد در ساخت و صدا در سینی دیسک هاشون استفاده می کنند. جنس و صدای سینی دیسک 411 دقیقا شبیه به مدل 3313 دنن بود!

در مورد صدا و تصویر هم هرچی در تحلیل DENON DBT-3313 نوشتم در مورد Arcam UDP411 صادق است. من از این یکی اطلاع دقیق ندارم که از طراحی چه شرکتی استفاده کرده است, و فقط از روی طراحی منوها , سینی دیسک و جنس صدا و تصویر حدث میزنم از فناوری دنن استفاده کرده است.

و باز هم باید به تک خروجی HDMI در این پلیر اشاره کنم! با چه اعتماد به نفسی صدا و تصویری همزمان تحویل آمپلی فایری میدی که اصلا در کارش خوب نیست و خیلی برجسته کنتراست, جزئیات و بافت تصویر خراب میکنه. به جای خروجی آنالوگ بالانس, دوتا خروجی HDMI در بهترین پلیرت استفاده می کردی.

همین.

ورود اعضاء