Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

بلندگو

KEF KF92


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


 ساب ووفر کف KF92 بی شک یکی از بهترین ساب ووفرهای کامپکت حال حاظر مارکت صداست.

کف در این دستگاه دو ووفر 9 اینچی رده بالا را با یک آمپلی فایر 1000 واتی در یک کابینت سیلد با متریال و ساخت بسیار بالا جا داده است.

یک ویژگی جالب در این ساب ووفر بخش EQ است که با پنج حالت DSP از پیش تنظیم شده صدارو برای محل های مختلف بهینه می کند, حالت اتاق, دیوار, گوشه ها, داخل میز و آپارتمانی... با تست های که من انجام دادم مد اتاق و دیوار تاثیر بسیار محسوس و جالبی روی صدا داشتند.

این ساب ووفر صدای فوق العاده ای با توجه به سایز کابینت تولید می کند, شدت صوتی 110 دسیبل با کراس اوری با پاسخ فرکانسی 11 هرتزی برای دستگاهی با این ابعاد بی نظیر بحساب میاد.

صدای KF92 در فیلم و موزیک به یک اندازه خیره کننده ست, بروی فیلم صدای LFE فوق العاده Low و در برخورد ها Kick های تاثیر گذاری میزنه. اصلا باور کردنی نیست این حجم از صدا از دستگاهی با این ابعاد ایجاد می شود.

بروی موزیک صدا بسیار کنترل شده است, اصلا تاثیر کابینت و هوم های ساب ووفرهای ارزون قیمت شنیده نمی شود, ناحیه باس در موزیک های پاپ به همان اندازه که دوست دارید سریع و نرم صدا میده, و در موزیک های ارکسترال صدا حجیم و کوبه ای است. سیلد بودن کابینت و ووفرهای با کیفیت این دستگاه به شما اجازه میده بدون احساس فشار و خستگی موزیک های ارکسترال سنگین گوش کنید.

نکته:

کف KF92 در حدود دو هزار دلار قیمت دارد, که برای ساب ووفری با این ابعاد با برندی نچندان خاص قیمت بسیار بالایی بحساب میاد! هرچقدر هم که کیفیت ساخت و صدای این ساب ووفر خوب باشه اما باز نسبت به قیمت رقبای بسیار جدی تر و شناخته شده تری دارد. به عنوان مثال ساب ووفر SVS SB-3000 یکی از بهترین های مارکت صدا با ووفر 13 اینچی در حدود هزار دلار قیمت دارد. SVS SB-4000 یکی از بهترین مدل های سیلد SVS در حدود 1600 دلار قیمت دارد. Monolith 12" THX Ultra در حدود 850 دلار قیمت دارد, و مدل های مورد تایید از برندهای مورد تایید دیگر قیمت های به نسبت کم تری از کف KF92 دارند.

سوال اینجاست که آیا با این قیمت بالا کف KF92 ارزش خرید دارد؟! بنظر من اگر برای سیستم های اند نیاز به ساب ووفری بسیار موزیکال و خاص هستید این ساب میتونه گزینه ی مناسبی باشه, اما برای صدای سینمایی من این دستگاه پیشنهاد نمی کنم. انتخاب های مثل SVS SB-4000 از هر نظر گزینه ی بهتری برای صدای سینمایی است.

JBL L100 Classic


 تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


جی بی ال مدل L100 که برای دهه 70 میلادی هست, با متریال بسیار بهتر از مدل اولیه دوباره ساخته و من فکر می کنم این دوباره سازی بسیار جواب داده است.

من صدای JBL L100 Classic جدید شنیدم و باید بگم اصلا انتظار نداشتم این صدای گرم و موزیکال از این بلندگو بشنوم!

 تو شوروم جی بی ال باز شده این بلندگو هم قرار داده شده بود. بنظرم کیفیت درایوها بسیار عالی بود, کابینت خوش ساخت و نسبتاً سنگینی داشت و در کل متریال و ساخت خوبی داشت. قطعات کراس اور به سبک بلندگوهای گرون جی بی ال روی چوب و مستقیم وصل شده بود. که من معتقدم بهترین شکل طراحی کراس اور هست.

صدای این بلندگو عجیب حس و حال خوبی داشت, سبک و بدون انرژی اضافی بود. ناحیه فرکانس پایین عمیق و واضح بود. تصویر سازی این بلندگوی کوچیک از خیلی از بلندگوهای ایستاده و گرون, بزرگ تر و واضح تر بود. بلعکس ذهنیتی که من از بلندگوهای کلاسیک و هم کلاس L100 داشتم, باس بسیار چابک و سریعی داشت. ضربات باس بسیار پانچی و شفاف بود.

این بلندگو بهتون اجازه میده ساعاتی بدون فکر کردن به خوب یا بد بودن نواحی فرکانسی موزیک گوش کنید.

من این بلندگو مدتی پیش شنیدم و الان خیلی بیشتر از این نمیتونم ازش بنویسم. ولی اطمینان دارم JBL L100 Classic در کلاس قیمتی خودش صدای به مراتب حسی تر و موزیکال تر از خیلی از بلندگوهای موجود در بازار ایران بهتون میده. اگر از صدای حسی خوشتون میاد حتما این بلندگو تست کنید.

شوروم کمپانی KEF


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


در ادامه مطلب موزه و شوروم کمپانی KEF در کارخانه انگلستان این کمپانی ببینید, که از اولین تا آخرین بلندگوهای تولیده شده توسط این برند را به نمایش گذاشته است.

معرفی PB3000 و SB3000 از SVS


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


سوپر برند آمریکایی SVS دو مدل ساب ووفر میانه قیمت با عنوان های PB3000 و SB3000 وارد مارکت جهانی کرده است.

من خوشحالم که در تعطیلات عید 98 موفق شدم صدای این دو مدل ساب ووفر جدید SVS در مجموعه ی بسیار عالی "GROBI"  که یکی از بهترین مراکز فروش تجهیزات صوتی های اند در شهر دوسلدورف هست بشنوم.

لازم نکته ای بهتون آموزش بدم:

SP و PB در ابتدای تمام مدل های ساب ووفرهای SVS نوشته شده است! PB به معنی کابینت باز است یعنی ساب ووفرهای که پورت باس دارن. و SB به معنی سیلد باکس یا ساب ووفرهای است که پورت باس ندارند.

هر دو مدل PB3000 و SB3000 در واقع یک ساب ووفر هستند, با این تفاوت که یکی کابینت پورت باز داره و مدل دیگه کابینت سیلد, در هر دو مدل از یک درایور باس 13 اینچی استفاده شده, و هر دو دستگاه آمپلی فایر 800 واتی مشابه ای دارند. هیچ تفاوتی در درایور و آمپلی فایر این دو دستگاه وجود ندارد. تنظیماتی هم که به صورت دستی و هم از طریق آپلیکیشن در دسترس هستن یکی است.

 من صدای هر دو مدل جدید SVS در اتاق تست سینمایی مرکز GROBI شنیدم, یک اتاق بسیار با کیفیت و ایزوله شده با استاندارد های اروپایی. صدای مدل PB3000 (پورت باز) نه شبیه به مدل های ارزونی مثل سری 1000 بود و نه شباهتی به سری رفرنس PB16-Ultra داشت. نزدیک ترین صدا به PB3000 در برندهای موجود در ایران شاید ساب فوکال الکترا باشه! جالب بدونید تیم طراحی دو PB3000 و SB3000 همون تیمی هستن که سری Ultra طراحی کردن, صدای PB3000 شاخص های سری رفرنس داره, مخصوصاً ضربه های که وارد میکنه شنونده یاد سری Ultra میندازه, ولی خوب اگر صاحب یکی از مدل های رفرنس SVS باشید و صداش براتون آشنا باشه, متوجه میشید که این ساب ووفر بسیار خوب طراحی شده و بسیار هم سعی داره صدای سری رفرنس بازسازی کنه, اما با سری رفرنس SVS فاصله زیادی داره! ولی این اصلا بد نیست, چرا که قرار نیست SB3000 صدای PB16-Ultra بده, نه سایز, نه طراحی, نه میزان Excursion ووفر و نه قیمت این دو مدل هیچ شباهتی بهم ندارند. همین که صدای مدل SB3000 عظمت PB16 تا حدودی برای شنونده بازسازی میکنه! نشان دهنده این که یک ساب ووفر میانه قیمت فوق العاده است, و قراره رقیب بسیار جدی برای هم کلاس های خودش باشه.

مدل SB3000 هم شنیدم, به نسبت سری سیلد قدیمی SVS صداش بسیار زیاد پیشرفت کرده بود, صدا کاملا جلو و تاثیرگذار احساس میشد, اصلا شباهتی به ساب ووفرهای ارزون سیلد نداره که باید در فاصله یک متری با ساب ووفر نشسته باشه تا احساس کنی ساب تو مدار هست! SB3000 کاملا تاثیرگذار و فعال صدا میداد, خوب فشار وارد میکرد و پاسخ فرکانسی بسیار سریعی هم داشت. بنظر من SB3000 یک ساب ووفر بسیار ایده ال برای موزیک هست. حداقل پاسخ فرکانسی مدل PB3000 تا 16 هرتز هست و مدل SB3000 تا 18 هرتز است که برای اتاق های کوچیک اصلا بد نیست.

بیشتر از این نمیتونم از این دو مدل بنویسم, چرا که تستم بیشتر از چند دموی سینمایی نبوده! اما بنظرم مدل PB3000 بهترین ساب ووفر بوده که تو این کلاس قیمت شنیدم.

خوش باشید...

بی اند دبلیو D3 در اَبی رود استودیوز

Diamond 800-D3

Diamond 800-D3

Diamond 800-D3

Diamond 800-D3

بعد از 15 سال بلندگوی B&W D3 جایگزین 800 دیاموند افسانه ای شد. اَبی رود استود پر افتحارترین, مجهز ترین و مورد احترام ترین استودیوی ضبط آنالوگ و دیجیتال در جهان است. بسیار از برترین آثار موسیقی از دهه سی میلادی تا به امروز در اَبی رود ضبط شده است, از آلبوم های موسیقی روز تا موزیک فیلم ای بزرگ هالیوودی در این استودیو ضبط شده اند. استودیو شماره یک, اَبی رود مجهز به یکی از خوش صداترین سالن های ضبط صدا در دنیاست. این سالن به انعکاس های طبیعی اصوات معروف است و به شدت مورد علاقه ی سازندگان موسیقی های کلاسیک و اجراهای با ارکستر عظیم است.


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


سالن ضبط استودیو شماره یک اَبی رود استودیوز

اَبی رود استودیوز

 بلندگوی افسانه ای B&W 800 Diamond در استودیو ضبط شماره یک اَبی رود

اَبی رود استودیوز

ستاپ بلندگوی D3 بی اند دبلیو به سرپرستی Simon Campbell مهندس صدای ارشد مجموعه ی اَبی رود انجام شده است, به گفته ی خود سیمون وقتی برای اولین بار جلوی بلندگوی D3 نشستم و صداشو شنیدم, از موزیکال بودن و آزاد بودن صدای این بلندگو به واقع شگفت زده شدم, و در همان تست خواستم این بلندگو جایگزین 800D شود. سیمون برای جایگزین کردن D3 با 800D کل کابل های بلندگوها و جاذب های صدای کف استودیو شماره یک را تغییر داده است تا به بهترین صدای ممکن برسد. به گفته ی سیمون کمپبل ما فقط یک نقطه در استودیو داریم که مهندس صدا می تواند بالاترین رنج فرکانسی را در آن بشنود, اما در بلندگوی D3 به اندازه ای گستره انعکاس صدا بالاست که ما بلندگوهای چپ و راست را طوری در زاویه سی درجه تنظیم کردیم تا بتونیم تا پشت سر مهندس صدا Sweet Spot داشته باشیم, و این شاخص صدای D3 برای سیمون بسیار جذاب است.

من بارها صدای سری 800 دیاموند و هم صدای D3 شنیدم, تجربه ی بیست اندی سال بهم اجازه نمیده وقی جلوی این دو مدل از بی شک و بی شک بهترین بلندگوهای تاریخ صنعت صدا نشستم, کاری جز تحسین و لذت از صدای که نمیشه ازش ایرادی گرفت انجام بدم. از این به بعد قراره آلبوم های خاصی که نتیجه ی میکس و مسترینگ در استودیو شماره 1 اَبی رود استودیوز هستن از خروجی Diamond 800-D3 بشنویم.

بلندگوی MartinLogan چگونه ساخته می شود

MartinLogan


  تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


این مطلب که مربوط میشه به چگونگی کارکرد بلندگوهای الكترواستاتيك چندین سال پیش نوشته ام, این بار دوباره پستش می کنم به اضافه ی یک ویدئو از مراحل ساخت بلندگوی "MartinLogan" یکی از محبوب ترین الکترواستاتیک های موجود در بازار, برند مورد علاقه من نیست اما طرفدارای خاص خودشو داره و قابل احترام است.

حس شنوائی در گوش انسان قادر است طي مدت 10 ميلي ثانيه به كمك پردازش غريزي اصوات كوتاه پي به مكان و منبع صدا ببرد در حاليكه مغز براي پي بردن به ماهيت و كاراكتر صدا نياز به زماني معادل 80 ميلي ثانيه دارد, بدون شك اين توانمندي از مهمترين عوامل ياري رسان سير تكامل انسان بوده است, چرا كه گوش خيلي سريع تر از آنچه مغز قادر به درك آن باشد انسان را از خطرات پيراموني آگاه مي سازد, اين موضوع در مورد بلندگوها به اختصار اينگونه شرح داده مي شود كه به دليل تكرار متناوب Overshoot هاي كوتاه مدت كه ناشي از عملكرد پيستوني يونيت هاي بلندگو براي ايجاد يك بسامد صوتي مي باشد, توجه مخاطب بطور ناخوداگاه و دائما معطوف به مكان قرارگيري بلندگوها شده و هر چه زمان مي گذرد اطلاعات مخدوش شده بوسيله قوه شنوائي درك شده و با استمرار آن دلزدگي و خستگي از شنيدن موسيقي را به همراه خواهد داشت.
این مشکل در بلندگوهاي الکترواستاتیک به علت عدم وجود يونيت های مغناطيسي وجود ندارد و به شنونده اجازه مي دهند ساعت ها به موزيك گوش كند بدونه اينكه خستگي ذهني ايجاد شود.

بلندگوهای الكترواستاتيكی بر خلاف ظاهرشان ساختاری شبيه به بلندگوهای درايوری دارند! هر دو با جلو و عقب رفتن يك پرده نازك ديافراگم توليد صدا مي كنند, تفاوت اين دو از يكديگر نحوه ايجاد حركت و شكل ديافراگم است.
در بلندگو های الکترواستاتیکی دیافراگم غشاء نازکی از مواد رسانای الکتریکی است که ما بین صفحات رسانای فلزی به نام stator متصل است و دیافراگم و استاتور یک مجموعه الکترواستاتیک را ایجاد می کنند. با جابجایی جریان بین قطب های مثبت و منفی دیافراگم به حرکت در می آید و صدا را به گوش ما می رساند. بار الکتریکی قوی تر باعث ایجاد حرکات وسیعتر دیافراگم و تولید صداهای بلندتر مي شود. از اين رو الکترواستاتیک ها نياز به آمپليفايرهاي با جريان بالا دارند.

در بلندگو های الكترواستاتيك تمام سطح دیافراگم به شکل همزمان به حرکت در می آید.در نتیجه نه تنها دامنه فرکانسي صدا بهبود می یابد، بلکه دیگر با انعكاس هاي نا خواسته در كابينت بلندگو و ضعف در جاذب های صدا سرو کار نخواهیم داشت. تنها مشكل بلندگوهای الكترواستاتيك عدم امكان پخش فركانس هاي پائين است كه با ادغام بلندگو با يك سوپر ووفر حل می شود.

در ادامه مطلب ببینید:

بلندگوی mbl چگونه ساخته می شود

 mbl


  تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


در صنعت صدای های اند فقط یک برند واقعاً دست ساز وجود دارد که میشه به عنوان گراند مستر یا رفرنس واقعی معرفیش کرد, و اون کمپانی آلمانی mbl است. محصولات این ابر کمپانی در بخش کامپوننت های صدا شامل پری آمپلی فایر, آمپلی فایر, مبدل دیجیتال به آنالوگ و سی دی ترانسپورت و همچنین بلندگوهاست که کاملا با دست ساخته و مونتاژ می شوند. در واقع این برند تنها کمپانی در زمینه صداست که بلندگوهاش کاملا دست ساز است, از ساخت درایورها تا مونتاژ همگی توسط مهندس های این برند مثل یک اثر هنری در آتلیه ساخته می شود و نه خط تولید کارخانه.

سری رفرنس 101 X این برند که کاملا سفارشی ساخته می شود, 500.000 دلار قیمت دارد, همین بلندگو با دو پاور آمپلی فایر, یک پری آمپلی فایر و سورس دیجیتال ساخت این کمپانی قیمت برابر با 1 میلیون دلار دارد!

اگر در نمایشگاه های اند مونیخ شرکت کرده باشید, حتما صف های طولانی که در مقابل اتاق دموی این برند تشکیل می شود را دیدین و یا خودتون هم در این صف گاهی تا 2 ساعت منتظر شدید تا نوبتتون بشه و صدای این برند میلیون دلاری بشنوید. اگر هنوز صداشو نشنیدین, بهتون توصیه می کنم در ادامه مطلب دو ویدئو از مراحل ساخت بلندگوی رفرنس Omnidirectional (همه جهته) mbl که توسط برنامه جهانی "How It's Made" که بارها از تلویزیون های داخلی و خارجی پخش شده است را ببینید:

نگاهی به بلندگوی مانیتور آدیو Bronze 6

نگاهی به بلندگوی مانیتور آدیو Bronze 6

قبل از هر چیز من باید از کمپانی "Monitor Audio" برای این که به من اجازه داد چنین صدای را تجربه کنم تشکر کنم, بی شک سالها بود هیچ برندی و هیچ محصولی در بهترین و بدترین دموها نتوانسته بود من را تا به این حد با صداشون تحت تاثیر قرار بدن و ذهن من درگیر این موضوع کنند که چطور میشه چنین صدای را طراحی کرد! چیزی که در این بیش از دو دهه تجربه من در صدا و تصویر نتونستم بودم تجربش کنم! ممنون مانیتور آدیو عزیز که این تجربه به یاد ماندی را برای من محیا کردی :)

همانطور که در عکس هم مشاهده می کنید بلندگوی مانیتور آدیو Bronze 6 یک بلندگوی استند بسیار خوشگل و با توجه به قیمتش خوش ساخت است. و اگر در هر ستاپی باشه شمارو جذب میکنه و دوست دارید صداشو بشنوید, درست مثل من که امروز منزل یکی از دوستان و همراهان همین سایت صداشو شنیدم, من برای یک کارگاه آموزشی کوچیک که همراه بود با کالیبراسیون پروژکتور های اند سونی و یکی ار مدل های بالای آمپلی فایر مارنس و بلندگوهای RUBICON 8 اونجا بودم, این دوستمون که نمیخواد اسمی ازش در سایت برده بشه, فقط برای کنجکاوی بلندگوی Bronze 6 خریدن و حق هم دارن, اینقدر که این بلندگو اغواگر هست که همه دوست دارن یک جفت ازش داشته باشن.

کامپوننت های که مانیتور آدیو در آن بود, با بلندگوی دالی صدای خوبی داشت, قطعاً RUBICON 8 میتونه در یک ستاپ های فای با آمپلی فایر کلاس A مثل آکوفیض از نظر من بهترین صدارو بده, اما با توجه به ضعف, های فای مارانس به خصوص در آمپلی فایرهای سینمایی (صدای تنبل) با توانایی خوب این بلندگو صدا باز هم جذاب بود.


 تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


و اما مانیتور آدیو Bronze 6 من نمی تونم از صدای این بلندگو مطلبی فنی بنویسم, چرا که صدای این بلندگو هیچ کدوم از شاخص های مثبت و منفی که برای نوشتن یک نقد درست را باید داشته باشد را نداشت. مانیتور آدیو موفق شده یکی از بدترین, بی کیفیت ترین و زشت ترین صداهای که تا به امروز شنیدم تولید کند! و این از نظر من یک شاهکار مهندسی بحساب میاد, چطور میشه یک برند بلندگو ساز بتونه چنین صدای بدی رو تولید کنه! به قول "حمید هیراد" شوخی مگه یه برند بتونه چنین صدای بدی تولید کنه. اگر از فاجعه بودن صدای "تویتر" و ووفرهای این بلندگو بگذریم, نمیشه از صدای ووکال و شکل اجراش در این بلندگو گذشت! مگه میشه صدای خواننده تا این حد تاریک, گرفته و از داخل کابینت بلندگو شنیده بشه! چقدر تویتر این بلندگو ضعیف و بی کیفیت هست که صدای ووکال باید از میدرنج باس پخش بشه و به همین دلیل شنونده صدای ووکال از داخل کابینت بلندگو بشنوه, پرتاب صدای این بلندگو به 1 متر هم نمیرسه, یک هجم وحشت ناکی از دیستروشن و صداهای هارش از داخل کابینت این بلندگو پخش میشه, انگار که تمام درایورها داخل کابینت هستن و درایورهای اصلی همگی پسیو هستن, مهم ترین و حساس ترین درایور بلندگو تیوترها هستن, چیزی که در مانیتور آدیو یک "بیزر" بی کیفیت با صدای زشت است! من نمی دونم این برند در تولیدات دیگه چه کیفیت و صدای اجرا میکنه! اما چیزی که از مدل Bronze 6 شنیدم بدترین و عجیب ترین صدای بود که از یک بلندگوی ارزون قیمت شنیده بودم... این حجم از صدای کابینت بی کیفیت و هارش بودن صدا عجیب بود! واقعاً چطور میشه به چنین صدای رسید که ادبیات های فای من نتونه صدارو توصیف کنه! در واقع من با شنیدن مانیتور آدیو وارد ناشناخته های جدیدی در دنیایی های فای شدم که زبانم از توصیف این اندازه از زشتی صدا قاصر است.

شک ندارم مدیران مانیتور آدیو یک روز صبح در جلسه ی تصمیم گرفتن بلندگوی بسازن که زشت ترین, هارش ترین و احمقانه ترین صدارو داشته باشه, و به واقع با ساخت Bronze 6 موفق شدن یک ابر رفرنس در بدترین بازسازی صدای هر سورسی بسازند.

Wilson Audio: WAMM Master Chronosonic

مصاحبه زیر را مجله ی "Stereophile" با آقای "Dave Wilson" مدیر کمپانی ویلسون اودیو درباره ابر بلندگوی "Chronosonic" انجام داده است:

Wilson Audio: WAMM Master Chronosonic

On December 8, 12 days before an embargo on the news was lifted, I visited Wilson Audio in Utah. The occasion was the launch of the WAMM Master Chronosonic loudspeaker. Given its limited-edition production run (70 pairs), oversized dimensions (approximately 86" H with spikes x 26" W x 36.5" D), and high price ($685,000/pair), Wilson Audio's ultimate speaker is not slated for dealer and audio show demos. Instead, the only way prospective customers, dealers, and select press can experience Dave Wilson's magnum opus—the culmination of well over three decades of loudspeaker development—is to journey to the Wilson residence in Provo and hear either the WAMM P2 Prototype or, soon, the WAMM Designer Proof that will take its place and become the company reference

After a lengthy factory tour (report to come) with Sheryl Lee Wilson, who has been at Dave's side for longer than their 50 years of marriage; their son, Daryl Wilson, who has taken over management of Wilson Audio; and John Giolas, Director of Marketing, we indulged in a quick lunch and headed up to the Wilson residence. There I discussed the design of the WAMM with Dave Wilson

ورود اعضاء