Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Wood Cone Speaker

 به بالاترین كیفیت صدا گوش فرا دهید.

جلوه های صوت طبیعی از بلندگوی مخروطی شكل متولد شده از مادر طبیعت شنیده می شود. اشتیاق درونی ما برای شنیدن صداهای طبیعی و فن آوری های بسیار پیشرفته دست در دست هم به سیستم های فای فوق عالی با مارك JVC حیات بخشیده اند و تجربه شنیدن فوق عالی.

بلندگو همانند یك آلت موسیقی

چوب با داشتن خصوصیات عالی آكوستیكی آن كه در سایر موارد دیده نمی شود برای ساختن ویولن, پیانو و سایر آلات موسیقی ضروری است. به همین دلیل اكثر جعبه های بلندگو را از چوب ساخته می شوند. پس چرا دیافراگم از چوب ساخته نشود؟ 20 سال پیش مهندسین JVC این عقیده را پیدا كردند و اولین گام ها را در ساخت دیافراگم چوبی برداشتند.

ویژگی های اكوستیكی فوق تصور چوب

چوب این ویژگی را دارد كه سرعت صوت درون آن زیاد است و در عین حال ضریب مناسب ارتعاش و لرزه صوت عبوری صدائی صاف و یكنواخت انتقال می دهد. این تركیب ویژگی ها در موارد معمول دیگر غیر ممكن است. مزیت دیگر چوب یكنواختی سرعت عبور صوت از درون آن می باشد.

تلاش ابداع كردن و نتیجه ای حیرت انگیز

 در تلاش برای ساخت دیافراگم چوبی, مهندسین JVC با مانع بزرگی روبرو شدند! فرم دادن ورق های چوب در برابر شكل پذیری ترك می خوردند, پخش می شوند و یا می شكنند. فنون زیادی بكارگرفته شد ولیكن هیچكدام موثر نبودند.

پس از سال ها تلاش و خطا در نهایت راه حل در یك ماده عجیب پیدا شد! در ساكی یا شراب برنج ژاپنی  وقتی چوب در ساكی خیسانده می شود لایه های آن نرم و انعطاف پذیر شده و در فرایند شكل دادن می توانند بدون ترك خوردن و یا شكستن مقاومت كنند. JVC روش ساكی را با تراشكاری دقیق و استادانه تركیب نمود و رزین ها و مواد شیمیائی خاصی رابكار گرفت تا بتواند دیافراگم چوبی ای بسازد كه سال ها متمادی صدای طبیعی ایجاد كند. سرانجام فرایند تحقیق و تجربه پس از ۲۰ سال نتیجه داد و ساخت بلندگو با مخروط چوبی با موفقیت عملی گردید.

تنظیم نهائی صدا به كمك مهندسین استودیو JVC

JVC با كمك مهندسین استودیو آاویاما ركوردینگ استودیوی كه یكی از زیر مجموعه های كمپانی JVC است. در مرحله نهائی تنظیم صوتی سیستم های چند تكه كوچك با بلندگوهای چوبی را انجام داد. توصیه ها و نظریه های این خبرگان صدا به ما كمك كرد تا مرحله طاقت فرسای تنظیم دقیق و حساس صدا با موسیقیدانان و آهنگ سازها با موفقیت انجام بگیرد.

 اشاره: متن بالا از روی جنرال كاتالوگ جی وی سی ترجمه شده است.

 جی وی سی دو مدل از بلندگوهای تمام چوبی 2WAY و فول رنج را برای علاقمندان به DIY و نوازندگان بصورت كیت ارائه كرده تا بشه با سلیقه شخصی تغییراتی در كراس آور و شرایط آكوستیك داخل بلندگو اعمال كرد برای پاسخ های فركانسی مختلف.

 میكرو های HIFI جی وی سی برای نوازندگان سازهای زهی ساخته شده. من چندین بار صدای EX-A5 جی وی سی را شنیدم. نسبت به میكرو های فای های كه تا حالا شنیدم در یك نواحی فركانسی خیلی متفاوت است. صدای كه از تك نوازی ویولن روی این سیستم شنیده میشه خیلی نیم پرده و ربع پرده ها را دقیق اجرا میكنه. صدای ساز استاد (پرویز یاحقی) روی EX-A5 با اینكه متاسفانه اصلا ركوردهای خوبی از این اساتید موسیقی در ایران موجود نیست! خیلی شنیدنی بود حركت آرشه روی سیم ها حس نزدیكی به اجرای زنده ساز به شنونده میداد, بخصوص اون ربع پرده های منحصربفرد استاد یاحقی عالی شنیده میشد. اگر با اجرای زنده سازهای زهی آشنا باشید, متوجه صدای خاص این بلندگوها خواهید شد. نمیگم در موزیك های فول رنج توانایی یك بلندگوی High-End داره, صدای این بلندگوها اون خصوصیات ذاتی ساز نشون میده, چیزی كه در Audio CD ها از موزیك گرفته میشه, اكثر Audiophile دنبال صدای Natural هستند! برای نزدیك شدن به ذات صدای ساز به Tube و صفحات مغناطیسی رو میارن, اما باز اكثرا اون احساس خوشایند از موزیك ندارن, مخصوصا اگر اجراهای زنده شنیده باشند و یا تك نوازی سازی را تجربه داشته باشند نمیشه به این راحتی ها از ركوردهای رایج لذت برد! بیشتر این صداهای كه ما می شنویم ذات صدای ساز با خودشون ندارن. تمام فیلترهای كه برای بهبود صدا اعمال میشه قسمتی از حس طبیعی ساز میگیره و صدارو میبره به سمت Detail بیشتر تا صدای حقیقی ساز ! در مورد موزیك های Public آنچنان این مسائل مهم نیست و Detail بالای ركوردهای دیجیتال بسیار رضایت بخش, اما برای یك نوازنده نزدیكی آنچه از ركورد ساز شنیده میشه با صدای خود ساز مهم است.

دوستی میگفت صدای ساز تو بلندگوی كه مدتی كار كرده ژوست میشه, راست هم میگفت درست مثل خود ساز كه بعد از مدتی صدا روح پیدا میكنه و از اون حالت خام اولیه بیرون میاد صدای بلندگو هم بعد از مدتی كار كردن تغییر میكنه. شاید این بلندگوهای تمام چوب بیشتر این Quality داشته باشد.

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء