Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

بررسی کوتاه بلوری فیلم 13 ساعت

13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi

داستان فیلم "۱۳ ساعت: سربازان مخفی بنغازی" داستان واقعی حمله به سفارت آمریکا در شهر بنغازی در لیبی است. که در ۱۱ سپتامبر سال 2012 اتفاق افتاده است. فیلم در سال 2016 و توسط مایکل بی ساخته شده است. من اصلا وارد داستان فیلم و شکل فیلم نامه نویسی این کار نمیشم, چرا که اصلا علاقه ای ندارم اینجا وارد بحث های سیاسی و غیره بشم, در این مطلب صرفاً نگاهی به صدا و تصویر این فیلم در نسخه بلوری دارم. الانم در یک سفر کاری شیراز هستم و در لابی هتل "چمران" نشستم تا این مطلب براتون بنویسم.

پیمان معادی هم به عنوان مترجم داخل سفارت در چند پلان خیلی کوتاه بازی کرده است, که البته اینقدر کوتاه هستن که اگر سر برگردونید متوجه حضورش نمیشید! به هر حال بازم دمش گرم که جلوی دوربین مایکل بی قرار گرفته.

تصویر فیلم کاملا با امضای مایکل بی کالیبره شده است, و به شدت بیننده به یاد فضای شروع فیلم بچه های بد 2 و قسمت اول ترانسفورمرز میندازه, مخصوصاً در  نیمه دوم فیلم که تماماً در شب هست این شباهت بیشتر هم میشه.

تصویر فیلم گرم و کمی گرینی است, اما این میزان گرین اصلا اذیت نمیکنه و کاملا دونه ریز و کنترل شده است.

جزئیات و دقت تصویر بروی سوژه ها نه خیلی بیرون زده ست و نه میزان جزئیاتی که بیننده از تصویر میخواد اینقدر کم هست که اذیت کنه. بافت پوست خیلی نرم و با جزئیات کافی است و نه بیشتر.

صدا در فیلم 13 ساعت با فرمت Dolby Atmos و توسط "گرگ راسل" بزرگ میکس شده است. مثل اکثر کارهای جدید گرگ راسل صدای فیلم در دو نسخه سینمایی و خانگی تنظیم شده است.

صدای این فیلم یکی از نکات اصلی هست که باعث شد من در موردش بنویسم و خرید نسخه اورجینال فیلم حتماً به شما توصیه کنم. سکانس های درگیری و حمله به سفارت بسیار مناسب دمو و تست های آموزشی برای شما علاقه مندان به سیستم های سینمایی است.

شاخص صدای فیلم موزیک متن و دیالوگ های بسیار قوی  است که خیلی خوب و جدا از بلندگوی مرکز و جلو شنیده میشن. حتی در اوج درگیری ها لایه صدای مرکز کاملا جلو و قوی شنیده می شود.

جریان افکت ها در نسخه خانگی فیلم لحظه ای و با DSP خوب و نه عالی اجرا می شود. همانطور که گفتم صدای فیلم بر اساس موزیک و دیالوگ های قوی طراحی شده است, که حال و هوای حماسی فیلم برای بیننده آمریکایی بیشتر میکنه.

جریان افکت ها در کانال های ساراند به اندازه و سر زمان تخلیه میشه, نه خیلی زیاد که بیننده درگیر کنه و نه اینقدر ضعیف که حباب DSP بشکنه.

 یک نکته خیلی جالب که حتماً نظرتون در صدای این فیلم جلب خواهد کرد, صدا سازی بسیار نزدیک و در مواردی از داخل اسلحه است, به عنوان مثال صدای شلیک RPG از داخل لوله و لحظه شلیک گلوله شنیده میشه. و از اون جالب تر صدای شلیک خمپاره ها ست که تا به حال این صدارو به این شکل و باز از داخل لوله به این شکل نشنیده بودم! شاید شاخص ترین نکته ای که در صدای این فیلم بشه بهش اشاره جدی کرد همین مورد باشد.

در آخر از این پست سوء استفاده می کنم و نسخه اورجینال فیلم های:

Star Wars The Force Awakens

Deadpool

Everest

Exodus

بهتون توصیه می کنم, این چهار عنوان شاخص های تست صدا و تصویری در کلاس رفرنس دارند.

خوش باشید

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء