Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Batman v Superman Blu_ray Review

بی شک فیلم بتمن در برابر سوپرمن یکی از مهم ترین فیلم های چند سال اخیر هالیوود بود. من به دلیل این که خیلی فیلم باز نیستم و اطلاعات فیلمی خیلی خوبی هم ندارم! اصلا وارد بحث در مورد خوب یا بد بودن این فیلم نمی شم, و مستقیم میرم تا ببینم فیلم در صدا و تصویر در نسخه بلوری چی برای گفتن دارد.

به دلیل ضعف های جدی در صدا و تصویر پلیر سامسونگ UBD-K8500  نسخه استاندارد فیلم بروی ابر بلوری پلیر OPPO 105D تست کردم, و در این بررسی  فقط اشاراتی به تفاوت های تصویر در نسخه استاندارد با 4K خواهم داشت.

تصویر: "بتمن در برابر سوپر من" در دو نسخه بلوری استاندارد و UHD تفاوت های قابل ملاحظه ای با هم دارد, و اصلا مثل بعضی از نسخه های 4K صرفاً برای پر کردن کاتالوگ کمپانی ها ریلیز نشده است. مهمترین تفاوت در نسخه استاندارد با 4K این فیلم کنتراست و عمق رنگ هاست, که در نسخه 4K HDR واقعاً چشم گیر و در صحنه های غیر قابل مقایسه با نسخه استاندارد است. در نسخه بلوری استاندارد فیلم شاهد تصویر خوبی هستیم, کنتراست قابل قبول در نیمه اول فیلم, و بسیار عالی در نیمه دوم و آخر فیلم, که این کنتراست عالی در نسخه 4K خیره کننده است. در نیمه اول فیلم شاهد تصویر نسبتاً سرد و با جزئیات قابل قبول هستیم, بافت پوست و پارچه خیلی برجسته نیست, اما ضعیف هم نیست. از نیمه دوم که فیلم وارد نبرد بین بتمن و سوپرمن میشه, کنتراست و عمق رنگ سیاه عالی است, جزئیات سوژه ها در عمق رنگ سیاه عالی هستن و حتی بهتر از سکانس های روشن فیلم دیده میشن. بنظرم در سکانس های تاریک فیلم به غیر از بخش پایانی که کاملا CGI است, جزئیات و کنتراست تصویر عالی است.

تصویر در نیمه اول فیلم کمی گرینی هست, که این گرین در بعضی از سکانس ها کمی دونه درشت میشه, اما از نیمه دوم فیلم گرین دونه درشتی نمیبینیم و بیشتر از کنتراست و عمق رنگ سیاه لذت میبیریم. در کل گرین کنترل شده ست و خیلی من اذیت نکرد.

بیشترین لذت از تصویر فیلم در نسخه استاندارد و 4K در نیمه دوم فیلم است, هرچی به پایان فیلم نزدیک میشیم تصویر کثیف تر و از میزان کنتراست و درخشش تصویر کم میشه! انگار می خواد بگه کارگردان فیلم "زک اسنایدر" است. کارگردانی که علاقه خاصی به گرینی بودن تصویر دارد. فیلم های مثل "300" و "Sucker Punch" مثال روشنی برای این علاقه هستن. سبک تصویر این فیلم هم در سکانس پایانی خیلی شبیه به فیلم 300 بود! البته فیلمی مثل "Man of Steel" از این کارگردان داریم, که در صدا و تصویر فوق العاده ست, حتماً توصیه می کنم این فیلم برای تست داشته باشید.

در کل تصویر در نسخه بلوری استاندارد و 4K فیلم "بتمن در برابر سوپرمن" دارای کنتراست رنگ عالی, عمق سیاهی بسیار عالی, جزئیات کامل و دقیق در سکانس تاریک و کمی گرینی است.

صدا در "بتمن در برابر سوپر من" بی شک از تصویر خیلی جذاب تر بود. نمی دونم چرا تا قبل از تست نسخه خانگی این فیلم احساس می کردم دوباره قراره با یک صدای Dolby TrueHD نچندان جذاب و به شدت کشدار و با دینامیک رنج پایین درست مثل فیلم "شوالیه تاریکی" طرف باشم! با این که این دو فیلم هیچ ربطی به هم ندارن, اما من این حس داشتم که این فیلم هم صدای خوبی نخواهد داشت! که خوشبختانه اشتباه می کردم. این فیلم با فرمت صدای Dolby Atmos یکی از خوب های این فرمت بحساب میاد, که البته من به علت مجهز نبودن سیستم سینماییم به پروسسور دالبی ادموس فیلم با صدای Dolby TrueHD 7.1 کانال تست کردم.

در بخش صدا هم باز باید به جذابیت بیشتر صدا در نیمه دوم فیلم اشاره کنم, در بخش صدا هم بیشترین لذت در نیمه دوم و تقابل بتمن با سوپرمن شنیده میشه, صدا بسیار خوب کانالیزه ست, و همانطور که من دوست دارم داستان فیلم در کانال های صدا و در بسیاری از صحنه ها قبل از دیده شدن شنیده میشه, افکت ها در چهار کانال صدا حضور دائمی دارن, و لحظه به لحظه همراه با تصویر به درک و انتقال هیجان اگشن فیلم به بیننده کمک میکنن. این خیلی مهم است که صدا در فیلم زنده باشه و همراه با اتفاقات فیلم همراه بیننده باشه, که در این فیلم همراه بسیار خوبی است.

یکی از شاخص های بسیار خوب صدا قدرت DSP صداست. مدتی بود منتظر فیلمی با این قدرت DSP بودم. جریان دست به دست افکت ها فوق العاده انجام میشه, عمق صدا در چهار گوشه سالن نمایش تا دو متر هم شنیده میشه, شما افکت های در فواصلی از کانال های صدا می شنوید که در واقع هیچ کانال ساراندی در آنچا وجود ندارد, مخصوصاً در کانال ساراند پشت که در ستاپ من 1 متر از کانال اصلی ساراند عقب تر نصب شده است, من احساس می کنم تا دو متر پشت سرم افکتی آزاد میشه! در کنارهای سالن هم من افکت های می شنوم, که فقط کار پردازش صداست و در واقع هیچ کانال صدای در اون ناحیه وجود ندارد. این قدرت پروسسور یاماها, ستاپ سینمایی من و صداگذاری فیلم است, که صدای با این میزان DSP بی نظیر یا بهتر بگم کم نظیر داریم. بهتر از این فیلم در پردازش صدا و عمق میدانی صدا در کنارهای سالن من در "Resident Evil: Extinction" تجربه کردم, واقعاً این فیلم یکی از بهترین های فرمت Dolby TrueHD و از بهترین های DSP است. افکت های در فاصله شاید بیشتر از 2 متر در کناره های سالن در این فیلم می شنوید که باورکردنی نیست در آن قسمت ها بلندگوی نصب نیست.

در این فیلم هم عمق صدا بیشتر در کانال های ساراند و به سمت سقف است, که هیچ ربطی هم به دالبی ادموس نداره, چون اصلا در فضای پیکربندی دالبی ادموس قرار ندارد, این حرکت صدا به سمت سقف کاملا با پردازش صدا انجام می شود. مخصوصاً در حرکت های کاراکتر سوپرمن به سمت آسمان میشه این قدرت DSP بهتر احساس کرد.

کانال LFE میتونست کمی تاثیرگذار تر شنیده بشه, جریان صدای فرکانس پایین کمی گرفته ست و اون میزان شفافیتی که من میخوام ندارد, فرکانس های پایین کمی خطی هستن و دینامیک لازم برای تاثیرگذار بودن به اندازه ای که من توقع دارم نداره! صدای فرکانس پایین به اندازه ای که من تاحد تاثیر قرار بده ضربه زننده نیست! و این تنها ضعف فیلم بحساب میاد.

 دیالوگ خوب شنیده میشه و از کانال مرکز جداست, در صحنه های اگشن اصلا از قدرتش کم نمیشه و در سنگین ترین لحظات سوار بر جریان افکت است.

موزیک متن فیلم عالی شنیده میشه, و به خوبی میتونه حس ارکستر به شنونده منتقل کنه, اصلا هم پوشانی در کل صدا احساس نمیشه و هرجا که موزیک باید تاثیرگذار باشه, به خوبی این کار انجام میده.

در نهایت نسخه بلوری Batman v Superman یکی از خوب های 2016 برای تست صدا و تصویر بود, و من این کار توصیه می کنم.

star تصویر

star صدا

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء