Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

پشت پرده صحنه های Slow Motion چه می گذرد ؟

چند روز پیش داشتم فیلم resident evil 4 رو تماشا می کردم . صحنه های Slow Motion فیلم که اصلا هم کم نبود توجهم رو خیلی جلب کرد . راستش تا حالا به نحوه تولید این تصاویر دقت نکرده بودم . اگر قرار بود صرفا تصاویر با دور کند نمایش داده بشن که ترکیب زمانی فیلم به هم می ریخت . شما باید در هر ثانیه دست کم 24 فرم ببینید تا تصاویر پیوستگی داشته باشن و به اصطلاح پرش در تصاویر تند دیده نشه .

نمی دونم تا به حال دقت کردید تو نماهای وسیع وقتی دوربین حرکت تندی داره احساس می کنید تصاویر مکث های خیلی خیلی کوتاهی تو تغییر فرم دوربین دارند یا نه ؟ قسمت زیادی از این مسئله بر می گرده به تلویزیون اما وقتی جزئیات تو تصویر زیاد باشه و شما مثلا سیاهی لشگر رو تو زمینه داشته باشین اصولا تمام پنل ها در حالت استاندارد این مشکل رو دارند چون مشکل در منبع تصویر ضبط شده هست ( البته اگه واقعا این طور ضبط شده باشه ) تو این صحنه ها بنظر میاد 24 فرم برای حرکت سریع دوربین کم باشه . ( این امکانات امروزه متداول شده ای که صحبت از ۱۲۰ یا ۲۴۰ یا حتی ۶۰۰ هرتز بازسازی تصاویر تو تلویزیون می کنند می تونه مقداری این مشکل رو تو تصاویر تند حل کنه ولی اگه خیلی خوش سلیقه باشین هنوزم به چشم میان .. بماند که حالت مصنوعی به فیلم میدن )

بزارین یه مثال ساده بزنم :

فرض کنید با یه دوربین استاندارد که می تونه 24 فرم در ثانیه ضبط کنه دارین عمل ضبط تصاویر رو انجام میدین دوربین رو یه پایه کاملا به زمین ثابت شده و فقط می تونه حول محور پایه به چرخش در بیاد . بار اول دوربین رو در عرض یک ثانیه 6 درجه می چرخونید . 24 فرم بین 6 درجه تقسیم میشه و شما برای هر درجه 4 فرم دارید . حالا فرض کنید دوربین رو با سرعت بیشتر طی همون یک ثانیه 12 درجه می چرخونید . اینجا سهم هر درجه 2 فرم هست . تصور کنید در عرض یک ثانیه 48 درجه دوربین به چرخش در بیاد اونوقت سهم هر 2 درجه فقط یک فرم خواهد بود .

این کاهش فرم ها در عرض یک ثانیه باعث میشه تصاویر کامل و روان یا اسموث به نظر نیان . پس تاثیر و ارزش تعداد فرم تصاویر کاملا مشخصه حالا بر گردیم سر موضوع اصلی خودمون . پس چطور این مشکل تو صحنه های Slow Motion که خیلی خیلی بیشتر مستعد این مشکل هستند دیده نمیشه ؟!

Slow motion زمانی اتفاق میفته که تصاویر با سرعت بیشتری از سرعتی که قراره نمایش داده بشن ، ضبط بشن . کلید این تصاویر دقیقا تو همین جمله هست . البته این حالت رو میشه با نمایش دور کند تصاویر از پیش آماده و ضبط شده هم به وجود آورد . به این صورت که فرمی بین دو فرم مورد نظر قرار میگیره و فرم قبلی یا بعدی رو در این فرم جدید تکرار می کنند . در این صورت شما دو فرم برابر دارید و با تکرار اون طی یک ثانیه از تصویر اولیه ، شما در اصل یک ثانیه رو به 2 ثانیه ارتقاء دادید ولی با متریال و سورس همون یک ثانیه . نتیجه میشه یک صحنه Slow Motion .

البته برای اونایی که ریاضیاتشون خوبه و میدونن مفهوم اینتر پولیشن یعنی چی بگم که از مفهوم این تکنیک در بوجود آوردن فرم اضافی استفاده میشه تا ابدا به اسموث بودن تصویر لطمه ای وارد نشه و نتیجه بهتری بدست بیاد .

اما این روش دوم که اول توضیح داده شد نیاز به پردازش داره و مشکلات خاص خودش رو خواهد داشت . روش اول معمولا حرفه ای تر هست . شاید در ابتدا این روش برای آزمایشگاه های فیزیک به کار برده شده باشه . همه ما تصاویر ترکیدن بادکنک پر از آب رو با اون جزئیات دقیق و یا عکس العمل خودرو رو در تصادف با سرعت بالا با اون دقت بی نظیر حتما دیدیم .

تو روش اول شما دوربینی دارین که تصاویر رو با فرم بالایی ضبط می کن و شما اون تصاویر رو با فرم ریت استاندارد که حتما عدی پایین تر داره نمایش میدین و این باعث میشه که یک صحنه Slow Motion بی نظیر و خیره کننده داشته باشین .

بد نیست بدونین برای صحنه درگیری با Executioner فیلم Resident evil 4 از دوربینی استفاده شده که 200 فرم بر ثانیه ضبط می کنه . چیزی بیش از 8 برابر چیزی که بعدا به نمایش در خواهد اومد ! اینجوری میشه صحنه های زیبای اکشن اونم زیر ریزش قطرات آب رو به اون زیبایی در آورد .

تو این فیلم از دوربین خاصی برای صحنه های Slow Motion استفاده شده بنام Phantom HD . از این دوربین ( شاید نه دقیقا همون مدل ) تو برخی صحنه های شرلوک هولمز و اینسپشن هم استفاده شده .

داستان پشت پرده صحنه های زیبای Slow Motion به همین سادگی بود !

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء