Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

FLAC vs. MQA

 

کم کم باید باور کنیم که جهان مدیا داره میره به سمت استریم و دانلود فایل های موسیقی مخصوصاً در نوع عامه پسندش. مدتی هم هست تب فایل های "Hi-Res" یا High-Resolution Audio در بین ادیوفیل ها بالا گرفته و اکثریت به دنبال پلیرهای برای بهترین پخش های فای این نوع فایل های وضوح بالا یا همان FLAC هستن. خود من هم مدتی یکی از بهترین مدل های ساخت سونی "Z1ES" داشتم, که خوب الان دیگه ندارمش (بدرد نمیخورد)

فایل های FLAC در واقع نوعی از داده های غیر فشرده Lossless موسیقی است که در استودیوها و پس از فرآیند مستریک استخراج میشه. اما در بین عام مردم به نوعی فایل حجم موسیقی گفته میشه که از اینترنت قابل دانلود و یا تبدیل از سی دی به فایل FLAC است. یک اشتباه بزرگ که در تصور مردم از FLAC به غلط جا افتاده این که فکر میکنن کیفیت ذاتی این فایل ها از دیگر فایل های فشرده شده موسیقی بالاتر است. اما در عمل اکثر فایل های FLAC موجود بروی سرورهای اینترنتی سورس اصلیشون سی دی های رایج است, و فقط به فرمت FLAC تبدیل شدن. حجم و بیت ریت فایل موسیقی بالاتر رفته اما میزان داده های صدا با سورس اصلی هیچ فرقی ندارد.

در پرسه فشرده سازی به روش FLAC حتی اون رنج از فرکانس های که برای انسان قابل شنیدن نیستن هم از فایل موسیقی حذف نمیشن. درست مثل فرمت SACD فایل های FLAC هم حاوی فرکانس های پایین و بالاتری از رنج شنوایی انسان هستن که با این که شنیده نمیشن اما در درک ما از جزئیات صدا تاثیر گذارن.

کمپانی "Meridian" یکی از پیشگامان استریم و پخش فایل های موسیقی در تولیدات های فای است. این کمپانی مدتی ست فرمت جدیدی را برای رقابت در بازار استریم و پخش داده های دیجیتال موسیقی معرفی کرده است با عنوان MQA این فرمت جدید میتونه مثل فرمت FLAC تمام اطلاعات موزیک در خودش نگه داره, با این تفاوت که حجمی به مراتب کمتر از فرمت FLAC داره.

Meridian مدعی که فرمت MQA بلعکس FLAC که برپایه فرکانسی فابل های موسیقی فشرده میکنه, فرمت جدید این شرکت MQA بر پایه علم عصب شناسی طراحی شده که در آن شنوایی مهم ترین حسه و مهم ترین چیز در پخش صدا تایمینگ است و نه فرکانس. به گفته کمپانی Meridian در فرآینده ضبط و پخش موسیقی به روش MQA همسانی به مراتب بیشتری با سیستم شنوایی انسان است تا دیگر فرمت های رایج فشرده سازی موسیقی.

به هر حال باید قبول کرد آینده پخش موسیقی در اختیار شرکت های عرضه کننده موسیقی به روش های غیر از دیسک های نوری رایج است.

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء