Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Tone Mapping چیست؟

بسیاری از محتوای ویدئویی 4K HDR شدت روشنایی تا 4000 نیت و گستره ی رنگ BT.2020 دارند. در حالی که اکثر نمایشگرهای خانگی و ویدئو پروژکتورها شدت روشنایی بین 400 تا (1000 نیت در بهترین حالت) و گستره ی رنگ BT709 دارند.

در تصویر زیر تفاوت گستره ی رنگ BT.2020 با BT.709 را مشاهده می کنید:

 

Tone Mapping یک راه حل برای مشکل گستره ی بالای نور و رنگ در محتوای HDR است... تون مپینگ اطلاعات تصویر دریافت و آن را برای انتقال به نمایشگر خانگی بهینه می کند. در واقع تون مپینگ یک مرحله از پردازش تصویر قبل از پردازش اصلی است که میزان گاموت رنگ و شدت روشنایی سورس را برای پرازش اصلی آماده می کند.

برندهای مختلف هر کدام با تکنیک های منحصر به خود تون مپینگ را بروی محصولاتشان اجرا می کنند. تون مپینگ قابیلتی نیست که کاربر بتواند بروی نحوه ی عملکرد آن کنترل داشته باشد. فقط در تنطیمات کالیبراسیون برندهای مختلف امکان DTM (Dynamic Tone Mapping) وجود دارد که کاربر می تواند با روشن یا خاموش کردن آن دامنه ی کنتراست و نور را بروی محتوای های مختلف HDR تنطیم کند. (توصیه می کنم DTM را در حالت خاموش قرار بدید.) همانطور که گفتم تون مپینگ ربطی به دینامیک تون مپینگ ندارد و پروسه ای در پردازش اصلی تصویر است.

کیفیت نمایش محتوای HDR در نمایشگرهای مختلف ارتباط مستقیم با دقت تون مپینگ دارد, بسیاری از اشکالاتی که در تصویر نمایشگرهای مختلف در محتوای HDR وجود دارد ربطی به پنل ندارد و صرفاً به علت مهندسی ضعیف در تون مپینگ است.

 مثلا ال جی مهندسی تون مپینگ ضعیف تری به نسبت دیگر برندهای رقیب دارد و همین ضعف در هماهنگ سازی محتوای سورس تصویر با نمایشگر کار کالیبراسیون OLED های ال جی را برای محتوای HDR بسیار سخت می کند.

به تازگی هم ال جی برای OLED های سری CX یک به روزرسانی منتشر کرد است که مشکل جدی کنتراست در محتوای HDR را برطرف می کند.

با تجربه ی من به ترتیب سونی, سامسونگ, فلیپس و پاناسونیک بهترین مهندسی را در تون مپینگ دارند. و ال جی یکی از ضعیف ترین هاست...

OLED های ال جی واقعاً برای یک ویدئو فایل اعصاب خورد کن هستن, به هیچ عنوان نمیشه ال جی برای رنج گسترده ای از ویدئوهای HDR و دالبی ویژن کالیبره کرد! و همیشه باید با نمایشگر درگیر بود... اگر با شدت روشنایی پایین OLED های ال جی کنار بیام, نمیتونم از ضعف مهندسی ال جی در تون مپینگ بگذرم! یکی از دلایلی که دوباره ال جی به عنوان نمایشگر رفرنسم انتخاب نکردم روشنایی نسبتاً کم نمایشگرهاش نبود, بلکه همین مهندسی ضعیف در تون مپینگ و درگیری بود که همیشه برای کالیبراسیون این برند داشتم.

کلام آخر:

نحوه ی کارکرد تون مپینگ را اینجوری تصور کنید که حجم بالایی رنگ را درون سطلی بریزید که گنجایش آن را ندارد. نتیجه میشه:

بهم خوردن Kelvin temperature یا دمای رنگ که باعث بهم خوردن روشنایی رنگ و تمایل پیدا کردن رنگ ها به سمت گرم یا سرد شدن میشه

Overexpose یا پور نور شدن بخش های از تصویر HDR  این مشکل بسیار رایج است

Underexpose یا کم نور شدن بخش های از تصویر

عدم تنظیم Vibrance تصویر که به پردازشگر اجازه میده بخش های از رنگ یک سوژه را کم یا زیاد کند بدون تغییر رنگ در بخش های دیگر تصویر

ملاحظه می کنید که تون مپینگ چه نقش مهمی در کیفیت نهایی تصویر و عملکرد صحیح پرادزشگر تصویر دارد. به همین دلیل است که تون مپینگ در بررسی های تخصصی نمایشگرهای انقدر مورد توجه است و در مورد تفاوت عملکرد آن در برندهای مختلف صحبت می شود.

موارد مرتبط:

کالیبراسیون ابتدایی تصویر

کالیبراسیون تصویر-بخش دوم

کالیبراسیون تصویر - بخش سوم

کالیبراسیون تصویر بخش چهارم

مراحل اصلاح رنگ فیلم

تفاوت تنظیمات تصویر با کالیبراسیون تصویر

دیسک کالیبراسیون Disney WOW

ISF Calibration

THX

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء