Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

نظرات شخصی ما

یکم بنویسم دورهم باشیم...

دوستان و مخاطبین سایت در بخش نظرات و گاهی ایمیل از من درباره DIY سوال می کنند، سوال اکثریت هم این که آیا میشه به فلانی اعتماد کرد؟ چرا شوروم نداره! و سوالات مشابه...

من اطلاعات و علاقه ای به دست سازها ندارم. هیچ مطلب یا حتی نظری هم در این مورد تا به امروز ننوشتم و نمی نویسم.
گاهی هم بحث های در نظرات شده، که من هیچ وقت به دلیلی که گفتم ورود نکردم.
اما به عنوان کسی که بیش از پانزده سال در نت فارسی فعال هستم، نکاتی از DIY در ایران دیدم که کوتاه در این یاداشت بهش اشاره خواهم کرد.
اول این که داشتن شوروم اختصاصی برای شخصی که در زمینه های مختلف محصولی در شکل خانگی تولید می کند، خودخواهی شمای مخاطب دست سازهاست. (شوخی بنظرم)
اما این که سالهاست میبینم آقایون ادعای ساخت دست سازهای منحصربفردی را در ایران دارند، اما نه وب سایت رسمی برای وجاهت دادن به کار و کیفیت دست سازهاشون دارند، و نه حتی حاضر هستن دست سازهاشون در جای به نمایش گذاشته شود اصلا از نظر من پذیرفته نیست، این که من برای اعتبار دادن به کارم حتی حاضر نباشم هزینه داشتن یک سایت ساده و شیک بپذیرم، بنظر من نشان از بی سلیقه گی و غیر رسمی بودن فعالیت من دارد.
توقع داشتن شوروم اختصاصی برای یک سازنده خانگی همانطور که گفتم شوخی بحساب میاد، اما اگر خود سازنده به کارش احترام میزاره و خودش قبول داره که کارش ارزشمند هست، میشه یک اتاق از منزلشو برای نمایش دست سازهاش اختصاص بده، امکانش نیست, میشه گوشه سالن نشیمن اختصاص بدیم به مشتری که میخواد کار دست ما را از نزدیک ببیند. این هم برامون میسر نیست، هیچ مشکلی نداره، می توانیم یک فضای اختصاصی با نور و دوربین خوب برای عکاسی از دست سازهامون درست کنیم.

معمولا عکس های سیاه و بی کیفیتی در شرایط بسیار زشت از دست سازی منتشر میکنن که من بیننده فقط به بد سلیقگی شمای سازنده بیشتر پی میبرم، بد سلیقگی که در ظاهر دست سازهاتونم هم دیده می شود.
یک عکسی یکی از همین سازنده ها از دست سازی منتشر کرده بود که درب و پادری سرویس بهداشتی خونش بیشتر از چیزی که میخواست مخاطب ببینده دیده میشد!
وبلاگ  و کانال های تلگرامی چرک، متن های توهین آمیز که یکی درمیان در حال مسخره کردن دیگران هستن! از ابتدا تا انتهای متن از شکلک های خنده توهین آمیز استفاده کردن، ادبیات زشت که فقط نشان از ذهن آشفته و مردم گریز این افراد دارد و...بگذریم.

سالهاست که از ضرب المثل مشک آنست که خود ببیوید نه آنکه عطار بگوید گذشته.
امروزه باید برای فروش مشک اون داخل یک بسته بندی شیک، در یک بوتیک شیک و در منطقه شیکی از شهر قرار بدیم تا بفروشه، نمی تونیم مشک بریزیم داخل کیسه فریزر گره بزنیم بندازیم تو قفسه یه عطاری قدیمی و توقع کنیم کسی بخردش.


شرکت ال جی در نمایشگاه CES 2023 که اخیراً برگزار شد, از نمایشگرهای نسل جدید OLED با عنوان MLA (Micro Lens Array) رونمایی کرد, اکثر ویدئوفایل ها فکر می کردن دوران پنل های WRGB ال جی به پایان رسیده است, اما ال جی با معرفی MLA OLED ها تازه وارد جنگ با QD-OLED های سامسونگ شده است. ال جی ادعا کرده پنل های MLA تا 60 درصد روشن تر از اولدهای رایج هستند و تا 2100 نیت در سایز 77 اینج می توانند هایلایت های روشن ایجاد کنند.

ال جی در نمایشگرهای MLA OLED از چیپ تصویر a9 Gen6 استفاده خواهد کرد. یکی از ضعف های بزرگ نمایشگرهای ال جی مخصوصاً اولدهاش با چیپ تصویر آلفا این هست که دقت خوبی در طتبیق محتوای ورودی با نمایشگر (متا دیتا) را ندارند. و مشکلاتی در نمایش تصاویری با سایه های خیلی تاریک یا نقاط رنگی خاص ایجاد می شود. یکی از ضعف های بزرگ اولدهای ال جی همین عدم تفکیک و درک درست نمایشگر با محتوای ورودی است.

در قسمت هفتم از سریال House of the Dragon به علت تاریک بودن صحنه ها و نبود هیچ المان نوری در تصویر در اولد پنل ها ال جی و سونی در برخی از سکانس ها تصویر کاملا سیاه میشده! کمپانی HBO در توییتی اعلام کرد در قسمت های بعدی این سریال در سکانس های تاریک المان های نوری قرار خواهیم داد تا اولد پنل ها پیکسل هاشون کاملا خاموش نکنند.

ال جی این نوید را داده که در نسل ششم چیپ های آلفا مشکلات گذشته را نخواهیم داشت.

 ال جی توضیحات زیادی در مورد پنل های MLA (Micro Lens Array) منتشر نکرده است.طبق توضیحات خود ال جی این پنل ها در لایه آخر به جای صافی رنگ از یک لایه منشور کننده رنگ که شامل بیش از 42 میلیارد لنز هستند استفاده کرده تا تکنولوژی شبیه به لایه کوانتومی سامسونگ بروی پنل های WRGB ایجاد کند.


 سامسونگ هم در CES 2023 سری ارتقاء یافته S95B با کد تجاری S95C و S90C به همراه نمایشگرهای میکرو ال ای دی با ابعاد کوچیک را رونمایی کرد. لاین آپ کوانتومی جدید سامسونگ روشنایی بیشتری دارند حتی روشن تر از نسل قبل, و یکسری بهبودهای در عملکرد و طراحی، انقدر تکنولوژی QD-OLED ها انقلابی بود که تا سالها نیازی به فناوری جدیدی در نمایشگرها نداریم.


عدم حضور سونی در بخش نمایشگرها  آن هم در مهم ترین رویداد سالانه تکنولوژی های مربوط به تصویر که محل رقابت برندها در عرضه نسل جدید نمایشگرهاست، بسیار سوال برنگیز بود.
سونی به دو دلیل در CES 2023 حاضر نشد، اول این که سونی هیچ نمایشگر جدیدی برای عرضه ندارد و  نمی توانست با مدل A95K که پنل S95B سامسونگ بروی این مدل نصب شده است در این رویداد بزرگ شرکت کند, در حالی که سامسونگ مدل های جدیدتر و بهبود یافته ی سری کوانتومی هاشو در CES عرضه کرده بود.
یا این که سونی قصد دارد در یک رویداد اختصاصی از نمایشگرهای جدید خود که احتمالا از نسل جدید پنل های کوانتومی سامسونگ در ساخت آنها استفاده شده است رونمایی کند.


یکی از اتفاقات خوبی که در چندماه گذشته برام رقم خورد دوستی با "گرگ راسل" بزرگ بود, تقریباً تمام دوستان سایت می دانند که من چقدر گرگ راسل را دوست دارم و اولین کسی هستم که در موردشون در نت فارسی نوشته ام... در این چند ماهی که با ایشون در ارتباط هستم, بسیار آموختم و بیشتر از قبل فهمیدم (که می دانم که نمی دانم)

یه خاطره جالب تعریف می کرد از چگونگی علاقمند شدنش به صدای سینمایی, در مطالب مختلف نوشتم که پدر ایشون موزیسین بوده و استودیو ضبط موسیقی داشته است, گرگ راسل در فضای موزیک و میکس صدا بزرگ شده و از بچگی علاقه داشته با اکولایزر دستگاه های صوتی وربره و کیفیت صدارو بالاتر ببره. از ابتدا هم قرار بوده یا نوازنده بشه یا در استودیو موسیقی کار کنه, اما ظاهرا قرار بر این بوده که گرگ با یک فیلم عاشق صدای سینمایی بشه و مسیر کاری و زندگیش عوض بشه, سال 1981 گرگ در سینما قسمت اول مجموعه ی ایندیاناجونز میبینه, و چیزی که خودش تعریف می کرد از صدای ساراند و کوبش ساب ووفرها حیرت زده میشه, صحنه حرکت اون گوی سنگی در معبد خاطرتون هست؟ جالب بدونید اون گوی سنگی اصلا سنگ نبوده و از اسفنج ساخته شده بوده! این شاهکار صداگذاری بود که حس حرکت یک گوی سنگی عظیم به بیننده میداد! صدای حرک اون گوی سنگی شروع عشق گرگ راسل به صدای سینمایی بود.

اون فیلم "Gregg Landake" صداگذاری کرده بود, همان سال هم اسکار بهترین میکس صدارو براش دریافت میکنه, جالب تر اینجاست که چند سال بعد گرگ راسل شاگرد همین آدم میشه, مدتی بعد از این که گرگ راسل کار میکس صدای سریال های تلویزیونی و چند فیلم سینمایی انجام میده, Landake ازش دعوت میکنه که بره در استودیو اون کار کنه و این دروازه ورود گرگ به صنعت عظیم هالیوود شد.

Gregg Landake اولین پروژه بزرگ سینمایی که انجام داد قسمت پنجم فیلم جنگ ستارگان بود, که برای این فیلم هم اسکار گرفت, و آخرین فیلمی که برای صداگذاریش اسکار گرفت و در شب اسکار اعلام بازنشستگی کرد Dunkirk بود. یک شروع و پایان شگفت انگیز.


 در انتها باید بگم دوست ندارم این حس در دوستانی که پنل اولد دارند ایجاد کنم که نمیشه با پنل های رایج اولد یک ویدئوفایل بود یا از تصویر لذت برد، من پنل اولد داشتم، نمایشگر رفرنسم بوده و بسیارم از اولدهای WRGB لذت بردم و میبرم. صدا و تصویر کشف و شهوده، باید تست کنیم، کالیبره کنیم و بیاموزیم.

در صدا و تصویر چه میدانم ها بسیار است، لیکن من نمی دانم.

یکم بنویسم دورهم باشیم...

خیلی وقت بود پست دورهمی ننوشتم بودم و دلم تنگ شده بود. یه بنده خدایی تو یکی از پست های قدیمی دورهمی نوشته بود, از برنامه دورهمی مهران مدیری یاد گرفتی دورهمی بنویسی! منم نوشتم اون زمانی که من تو وبلاگ بلاگفا پست های دورهمی می نوشتم, مدیری "پاورچین" میساخت.

یه چیزی بگم یکم بخندید, خونه ما تو هر سوراخی برید یه نمایشگر 4K می بینید! جدی تو تمام اتاق های خونه ما یه نمایشگر نصب هست, یکی از اتاق ها هم که اتاق سینمایی من, یک اتاق فول آکوستیک با تجهیزات صوتی و تصویری رده بالا در کلاس کار بهرنگ برزین... هرکی بیاد اینجا فکر میکنه من حداقل روزی یه فیلم می بینم! اما همانطور که حتما اطلاع دارید من فقط جنبه فنی صدا و تصویر دوست دارم و اصلا فیلم بین نیستم. امسال برای فیلم های Jurassic World Dominion و Top Gun: Maverick هایپ هستم, و به خودم قول داده بودم حتماً این دوتا فیلم روی نسخه اصلی و تو سیستم سینماییم می بینم و ازشون براتون می نویسم, تا این که یک شب نسخه لو رفته دنیایی ژوراسیک 3 اومد روی نت و من دیگه نتونستم تحمل کنم و فیلم دانلود کردم! قرار شد فیلم روی اسکرین 43 اینچی اتاق خواب ببینیم... فیلم گذاشتم و دراز کشیدیم روی تخت و فیلم شروع شد, اینم یک سند از خیانت آن شب من به تمام مخاطبین سایت!

بماند که در تمام زمان فیلم داشتم به صدا و تصویر نسخه اصلی فکر می کردم, (راستی یونیورسال نسخه خانگی بلوری و 4K بلوری فیلم با صدای dts-X ریلیز خواهد کرد) من انقدر فیلم نبین هستم که تو نیمه فیلم که یکم دیالوگ داشت, نیم ساعتی خوابم برد! یه جای چشمامو باز کردم, همسرم بهم گفت خواب بودی؟ منم گفتم نه چشمام بسته بودم گوش می کردم, در صورتی که خواب بودم! (انقدر فیلم نبینم) ولی انصافاً فیلم خوبی بود و حتما روی نسخه اصلی ازش براتون می نویسم. و قول میدم تا ریلیز نسخه اصلی تاپ گان 2 صبر خواهم کرد و فیلم در اتاق سینمایم می بینم.


 یه مدتی هم هست قفلی زدم روی تست فیلم سریع و خشمگین 9 هر سری میرم که یکم فیلم تست کنم چند سکانسی از این فیلم تست می کنم خوش میگذره, بلوری 4k فیلم F9 به لطف صدای دالبی اتموس فعال و +HDR10 بودن تصویر تجربه سرگرم کننده و باحالی بحساب میاد.

سریع و خشمگین از قسمت چهارم به بعد از فاز فیلم های ماشین بازی زد تو علمی تخیلی و هرچی هم جلوتر رفت میزان تخیلی بودنش بیشتر شد! کلا وقتی فیلم های سریع و خشمگین می بینید منطق از پنجره بندازید بیرون, انگار قوانین فیزیک و زمان و حداکثر قدرتی که انسان داره همه اینا اصلا مهم نیستن! قشنگ کارگردان اینشتین و نیوتون نشونده رو پاش و جیش زده به صورتشون!


            

این بلندگوهای کوچیک و باحال پاناسونیک نمی دونم دیدید یا نه, اگر الان بود میشد برای ستاپ های سینمایی جم و جور و ارزون قیمت با یک ساب 8 اینچی و آمپلی فایر سبک پیشنهاد داد.

تو خیابان جمهوری یه فروشگاه بود به اسم "کامران" نماینده رسمی محصولات صوتی و تصویری ولوازم خانگی پاناسونیک بود, خیلی هم گرون فروش بود! هرکی میخواست جنس پاناسونیک بخره اول میرفت فروشگاه کامران تست می کرد, بعد میومد بیرون از مغازه های اطراف همون جنس ارزون تر می خرید. سال 1393 یه عصری از جلوش رد می شدم دیدم این بلندگوهارو چیده تو ویترین, یه ساب ووفر 6 اینچ اکتیو هم کنارش بود. رفتم داخل پرسیدم این ست 5.1 پاناسونیک پشت ویترین چند؟ فروشنده هاشم بد اخلاق بودن, گفت اونا ست نیستن تک فروخته میشن! گفتم خوب تکی چند؟ فکر می کنید هر یک عدد از بلندگوها و ساب ووفر اکتیو تو گرون فروش ترین فروشگاه جمهوری سال 93 چقدر قیمت داشت؟ هر عدد از بلندگوها 50 هزار تومن و ساب ووفر اکتیو 140 هزار تومن قیمت داشت. ست اسپیکر 5.1 کانال برند پاناسونیک جمعاً 390 هزار تومن قیمتش بود! من نبازی نداشتم بخرم, اون سال ها بلندگوهای اینفینیتی کاپا و آمپلی فایر رده بالای دنن داشتم, الان معادل این ست 5.1 از یک برند ژاپنی چقدر قیمت داره؟! با 390 هزار تومن چی میشه خرید؟!


پارسال از جمهوری رد میشدم, احساس کردم گرد مرده پاشیدن تو این خیابون! انگار نه انگار یه زمانی نچندان دور قطب اصلی صدا و تصویر در ایران بوده. و الان شده موبایل فروشی و دست فروش های که جنس دزدی میفروشن! مغازه های صوتی و تصویری هم جی پلاس و ایکس ویژن و اسپیکر بلوتوثی میفروشن, همین فروشگاه کامران تعطیل شده بود! یه فروشگاه بزرگ سونی بود من ازش تلویزیون خریده بودم, اونم تعطیل شده بود! پاساژ شرکا یکی از اصلی ترین پاساژهای صوتی و تصویری جمهوری بود. من بیش از 20 دستگاه مختلف فقط از شرکا خریدم, اولین دی وی دی پلیرم تو ایران که یه سری QS رده بالا بود از فروشگاه ایران انتهای شرکا خریدم. هفت یا هشت باری از همین فروشگاه ایران خرید کردم, یه مغازه دیگه هم بود یه پدر و پسر مدیر و فروشنده هاش بودن و اون سال ها سری ES سونی میفروختن, من دستگاه های سری ES بعدا از اون مغازه میخریدم. آمپلی فایر مرانس و دنن از همون پاساژ میخریدم, بلندگوهای رده بالا خریدم, شاید بیست بار من از شرکا دستگاه خریده باشم. ولی الان شده انبار, بعید می دونم کسی داخلش بره. ناراحت کننده ست.


 یه توضیحی هم در مورد "Reference Level" در صدای سینمایی بدم:

رنج مرجع صدا در سیستم های سینمایی تعریف های مختلفی بسته به شرایط آکوستیکی و سیستم صوتی داره, یکی از معتبر ترین هاش رنج مرجع THX هست که بین 75 تا 95 دسی بل تعریف شده است. امروزه با توجه به فرمت های جدید صوتی و سنگین تر شدن افکت های صدا یکم این رنج بالاتر حساب میکنن و میگن تا 115 دسی بل هم میتونه بالا بره, و برای LFE هم بین 80 تا 115 دسی بل هست. دارم در مورد شدت و فشار صوتی صحبت می کنم.

من شخصاً در اتاق سینماییم فشار صوتی بین 88 تا 95 دسی بل ایده ال میدونم, البته سیستم من تا 120 دسی بل هم میتونه صدا بده, که طبیعی این فشار هم به گوش و هم به بلندگوها آسیب جدی خواهد زد.


در ابتدای مطلب در مورد قسمت دوم Top Gun صحبت کردم, بد نیست در مورد این حواشی احمقانه ای که یکسری داخلی بی سواد که رفتن و فیلم دیدن راه انداختن هم صحبت کنم, ظاهرا شروع ماجرا از استوری های یه بنده خدایی بوده که تو یوتیوب در مورد سریال های فیلیمو و نماوا نظر میده... کاری نداریم. دوست ایشون فیلم دیده و اومده گفته که فیلم در مورد حمله نظامی آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران! یکی از این سخنران های معلوم الحال که کارش توهم توطئه و دشمن تراشی برای ایرانی هاست! گفته بله فیلم در مورد حمله نظامی آمریکاست.

من این مدت هرچی نقد خارجی از فیلم دیدم همگی به این نکته اشاره داشتن که فیلم اصلا کشوری دشمن نشون نمیده و تاسیسات هسته ای که در فیلم توسط تاپ گان نابود میشه منطقه ای که بیشتر روسیه در ذهن بیننده تداعی میکنه تا خاورمیانه یا چین.

حالا داستان چی بوده: در فیلم دیالوگی هست که گفته میشه ما باید بریم اورانیوم اون منطقه را مورد حمله قرار بدیم, تلفظ کلمه Uranium در انگلیسی بسیار به Iranian نزدیکه, و اون بی سواد های که فیلم دیدن فکر کردن میگن باید بریم ایرانی هارو مورد حمله قرار بدیم! همین.


یه خاطره با نمک از اولین و تنها باری که کنسرت راک و متال تجربه کردم براتون تعریف کنم بخندید.
اون سال های که دانشجو بودم، یه بنده خدایی که اون سالها دوستم بود و الان نیست، یه روز اومد گفت دوتا بلیط کنسرت "متالیکا"  گرفتم، بیا شب بریم، منم که اصلا اهل موزیک راک و متال نیستم اولش گفتم نه من نمیام چرا پول کنسرت هوی متال دادی از این صجبت ها... گفت نه بریم باحاله، میگن صدای سالنش خیلی خفنه فلان و اینا، خلاصه شب رفتیم سالن " پیر بولز" در شهر برلین، چند سال بعد این سالن بازسازی کردن شد سالن اپرا، خلاصه فکر کنم ساعت ۹ شب ما داخل سالن بودیم، سالن کیپ تا کیپ پر بود و همه هم ایستاده بودن، فکر کنید تو کنسرت هوی متال کسی بشینه! متالیکا اومد شروع کردن به زدن، ملتم وحشی بازی بالا و پایین میپریدن و حال میکردن، فکر کنم تنها کسایی که سیخ ایستاده بودن و سعی میکردن از وسط فحش های که توی اجراشون میدادن سعی کنن بفهمن اینا چی میگن ما بودیم!
یک ساعتی گذشت من دیدم از پشت سر ما دارن لیوان کاغذی چای پرت میکنن جلو! یه آب گرمی هم میریخت رو سر و گردن ما، انقدرم سالن کیپ بود که نمیشد برگردی ببینی کی داره لیوان چای پرت میکنه جلو، ما پاک میکردیم و تو دلمون بد و بی راه میگفتیم...
فکر می کنید اینا چی بود پرت میکردن؟
یکم گذشت من دیدم پسرا دارن تو لیوان ادرار میکنن و پرت میکنن جلوی جمعیت!
فکر کنید تو سالنی که کیپ تا کیپ جمعیتی که همشون ال اس دی زدن و اصلا نمیفهمن دارن چیکار میکنن حالا ما باید بریم بیرون، بماند که با چه بدبختی تونستیم از یکی از درهای سالن بزنیم بیرون و فقط خودمون رسوندیم آپارتمانی که اجاره کرده بودیم و چپیدیم تو حموم.
و این بود خاطره من از کنسرت متالیکا

خوش باشید...

آیا لذت در اودیو و ویدئو فایل بودن است؟

یکی از بحث های مهمی که در صدا و تصویر مطرح است ، تفاوت بین آنچه که درست است و آنچه که ما دوست داریم است. که این دو مقوله کاملا مجزا و متفاوت هستند. و به هیچ وجه در مبحث اودیو و ویدئو چیزی با عنوان آنچه که دوست دارم و سلیقه من است نداریم! چه زمانی بحث دوست داشتن و سلیقه منتفی می شود؟ زمانی که ما می گوییم من می خواهم یک اودیو یا ویدئو فایل باشم.

اودیو یا ویدئو فایل به شخصی گفته می شود که علاقمند به صدا و تصویر از نظر فنی است. این یعنی علاقه و استفاده از تجهیزات مدرن صدا وتصویر ؛ اینجا جایی است که دیگر سلیقه و دوست داشتن مطرح نیست و یک مورد یا درست است یا نادرست! این صدا یا تصویر از نظر یک متخصص یا درست است یا نیست!

اما وقتی شما می خواهید موسیقی گوش بدهید یا فیلم ببینید جایی است که شما می توانید نظر و سلیقه خود را مطرح کنید و هیچ لزومی ندارد که شما برای شنیدن موسیقی و دیدن فیلم هزینه های میلیاردی کنید و سیستم های صوتی های اند ، نمایشگر های "های اند" و... داشته باشید . چون این دو موضوع کاملا به یکدیگر بی ربط هستند. شما هیچ اودیو فایلی را پیدا نمی کنید که صرف اودیو فایل بودن در زمینه موسیقی اطلاعاتی داشته باشد و هیچ موزیسینی را هم پیدا نمی کنید که سیستم های اند آنچنانی در منزل داشته باشد.

برای مثال می توان از فردی گفت که می گوید من می خواهم یک اتومبیل ولوو بخرم که بالاترین استاندارد ایمنی را دارد ، بسیار اتومبیل راحتی است ، می خواهم با این اتومبیل به مسافرت بروم و از رانندگی لذت ببرم . از طرفی شخص دیگری هم هست که می گوید من می خواهم فراری بخرم ، فراری اتومبیلی است که صندلی ها راحت ندارد و داخل اتومبیل حتی جایی برای ساک مسافرتی شما هم نیست! این اتومبیل ایمنی کافی برای سرنشین در هنگام تصادفات را ندارد چون این ماشین ساخته شده برای سرعت های بالا و کسانی که صرفا از سرعت و قدرت موتور اتومبیل لذت می برند. اما ولوو ساخته شده برای اینکه شما بتوانید رانندگی لذت بخش و ایمن را در کنار قدرت و سرعت مناسب داشته باشید. توی پورشه شما راحت و ایمن نیستید اما به شما لذت و هیجان سرعت بالا را می دهد.

در این مثال خواهان اتومبیل ولوو در واقع کسی است که می خواهد فیلم ببیند، موسیقی گوش کند و لذت ببرد. و می تواند یک نمایشگر LCD کاملا ساده داشته باشد و یک فایل 720P دانلود کند و از تماشای فیلم لذت ببرد. یا با داشتن یک ضیط سونی یا یک استریوی وینتیج 40 یا 50 سال پیش آنچنان لذتی از یک موسیقی ببرد که هیچ ادیو فایلی چنین لذتی نبرده است.

یک ویدئو فایل از سینما و فیلم دیدن لذت نمی برد بلکه از جنبه های فنی تصویر لذت می برد و این لذت ها که متعلق به ابعاد فنی صدا و تصویر است کوتاه مدت هستند . شما صرفا چند روز می توانید از یک صدا یا تصویر لذت ببرید ، پس از آن از نظر یک اودیو یا ویدئو فایل ایرادی در صدا یا تصویر پیدا می شود که ذهن او را درگیر می کند و باید این ایراد را رفع کند ؛ که در دنیای های اند برای رفع کردن این ایراد ها باید هزینه کنید و هزینه کنید و هزینه کنید...

یک اودیو فایل معمولا از یک موسیقی لذت نمی برد . اگر به نقدها و مقالات اودیو فایل ها در دنیا نگاهی بیندازید خواهید دید که آنها امروز از یک صدا راضی هستند ولی فردا صدا در نظرشان مشکل دار بوده ، چرا؟! جای بلندگوها را باید عوض کنم ! مشکل برق داشتم! در بیس مشکلی پیش آمده پس باید ساب ووفر را عوض کنم! و... ( باید بدانید مقداری از مشکلاتی که به نظر یک ویدئو یا ادیو فایل می آید ذهنی است و مقداری حقیقی و نکته قابل توجه این است که حتی درجه گرمی و سردی هوا هم روی کیفیت صدایی که مد نظر یک اودیو فایل است تاثیر می گذارد.) که این مسایل هیچ کدام هیچ ربطی به موسیقی ندارند.

اینها بازی های صدا و تصویر هستند که شما را درگیر می کنند.

پس کسی که می خواهد وارد دنیای اودیو و ویدئو بشود باید بپذیرد که بخش مهمی از لذت اصلی صدا و تصویر را از دست می دهد و وارد دنیای لذت های فنی می شود . لذت هایی که موقتی است، ادامه دار نیست و با کوچک ترین تغییر در صدا و تصویر لذت شما محو می شود.

هیچ اودیو یا ویدئو فایلی حتی در طول یک ماه هم از صدا یا تصویر سیستم خود راضی نیست!

اما کسی که یک نمایشگر LCD ساده یا  یک ضبط سونی قدیمی دارد همیشه دارد از موسیقی که می شنود یا فیلمی که می بیند لذت می برد.

پس من به عنوان یک اودیو ، ویدئو فایل به علاقمندان توصیه نمی کنم که وارد عرصه صدا و تصویر حرفه ای بشوند. چون یا باید به لذت های موقتی و گذرا  اکتفا کنید و مدام در پی ارتقاء سیستم های صدا و تصویر باشید ، یا اینکه در دسته اکثریت باشید و از دیدن فیلم و شنیدن موسیقی لذت ببرید.

اما نکته مهمی که در این زمینه مطرح است اینکه در ایران و بعضی نقاط جهان افرادی هستند که این دو مقوله را با هم قاطی می کنند و مثلا می گویند ما سیستم صوتی می سازیم که صدای های اند می دهد!

های اند یعنی گران و پرمیوم بودن! های اند یعنی متخصص آن سیستم بودن!

پس اگر می خواهید از نمایشگر یا سیستم صوتی اتان لذت ببرید نباید وارد دنیای های اند بشوید . ولی اگر وارد این عرصه شدید باید لذت های قیلی را کنار بگذارید و بدانید که لذت های جدیدی می آید که می تواند بسیار قوی باشد، آنقدر که شما را مسحور کند اما موقتی است. در واقع اودیو و ویدئو مانند مخدر است. لذت هایش موقت است و همواره شما را در پی خود می کشاند به امید دست یافتن به لذت های قبلی که شاید هیچ وقت به دست نیاید .

در آخر باید تاکید کنم که دنیای های اند مملو از سرخوردگی ها و درگیری ها، لذت های قوی ولی زود گذر و حساب بانکی های دایما در حال کاهش است. و در این عرصه شما نه به لذت شنیدن موسیقی می رسید و نه به لذت سینما.

Stream Movies vs CINEMA

 سینما یکی از مهمترین تجلی های هنری و صنعتی قرن بیستم بود که با ظهور این صنعت هنری دست اندرکاران این صنعت توانستند بر سیر تحول افکار عامه تاثیر بگذارند و چه بسا که توانستند این سیر فکری را هدایت کنند.

وقتی صحبت از اولین ابداع کنندگان فیلم می شود، تقریبا همه نام برادران لومیر را به خاطر می آورند. اما با نگاهی کوتاه بر سیر تکوین تکنولوژی سینما می بینیم که افراد زیادی در خلق و شکل دادن به این صنعت عظیم تاثیرگذار بوده اند. از جمله "اتومار انشوتز" آلمانی که در 1887 دستگاه "الکترو تکیسکوپ" یا همان شهر فرنگ را به دنیا عرضه کرد که احتمالا پدر و مادرهای بزرگ بزرگ ما تجربه اش کرده اند.

در سال 1895 دو برادر فرانسوی به نام های لویی و آگوست لومیر دستگاه "سینماتوگراف" که هم دوربین ضبط و هم پروژکتور نمایش فیلم بود را به ثبت رساندند. که در واقع این اختراع بزرگترین نقطه عطف در تاریخ پیدایش سینما بود.

این رشد و پیشرفت و گسترش روزافزون در صنعت سینما ادامه داشت تا اینکه در سال 2019 با به وجود آمدن پاندمی بیماری کرونا و به تعطیلی کشیده شدن همه دنیا، خسارات غیر قابل جبران سنگینی به بسیاری صنایع از جمله صنعت سیما وارد شد.

و در کنار این همه گیری و تعطیلی های بزرگ، طولانی و اجتناب ناپذیر سبک زندگی مردم دنیا تغییر یافت.مردم دنیا در خانه ماندن و همه زندگی خود در خانه گذراندن را به خوبی یاد گرفتند.

در اوج همه گیری کرونا کمپانی دیزنی یک شبکه اینترنتی به نام "دیزنی پلاس" افتتاح کرد.که مانند نتفیلیکس، آمازون پرایم و دیگر شبکه های اینترنتی مشابه مردم می توانستند با پرداخت یک آبونمان کوچک ماهانه که مثلا در نتفیلیکس 16 دلار و در آمازون پرایم 10 دلار در ماه است، اشتراک خریداری کنند و فیلم هایی که خود کمپانی دیزنی تولید کرده است را روی این شبکه ببینند؛ و بسته به کیفیت تصویری که برای هر فیلم انتخاب می کنند هزینه های متفاوتی بین 20 تا 45 دلار پرداخت می کنند.

تقریبا دو سال پیش دیزنی یک پروژه بسیار بزرگ به نام "مولان" داشت که همه اسم آن را شنیده اید و احتمالا انیمیشن آن را هم دیده اید . این فیلم اولین فیلم اکران آنلاین کمپانی دیزنی بود. کسانی که اشتراک دیزنی پلاس را داشتند می توانستند با پرداخت 30 دلار برای اولین بار این فیلم را بر روی نمایشگر های خانگی خود تماشا کنند. در نهایت کمپانی دیزنی موفق شد با اکران این فیلم  بر روی پلتفرم آنلاین 260 میلیون دلار فروش داشته باشد. که رقم بسیار شگفت انگبزی برای اکران آنلاین یک فیلم است.

و به نظر من از همین زمان با اکران همین فیلم، یک موج جدید برای دیدن فیلم در خانه ایجاد شد.

همان طور که می دانید امروزه سیستم های نمایش خانگی گسترش زیادی پیدا کرده است و بسیار مدرن شده است تا جایی که حتی بعضی سیستم های سینمای خانگی از خیلی از سینماها مدرن تر است و کیفیت صدا و تصویر بالاتری دارد.

 با یک نگاه اجمالی و مقایسه کردن دیدن فیلم در خانه و رفتن به سینما برای دیدن فیلم متوجه می شویم که هزینه تماشای فیلم در خانه بسیار پایین تر است. در آمریکا قیمت بلیط سینما برای عادی ترین سینما های زنجیره ای که در مراکز خرید قرار دارند مثل آن چیزی که ما در ایران چند سالی هست که تجربه می کنیم ، 20 دلار است. یک خانواده 4 نفره برای تماشای یک فیلم در یک سینمای عادی 80 دلار باید برای بلیط پرداخت کنند. 20 دلار هم هزینه پاپ کرن یا تنقلات مورد نظر آنها برای تماشای فیلم است. تا به این جا 100 دلار. حال اگر این خانواده هیچ خوراکی اضافه دیگری نخورند ، اگر هزینه بنزین رفت و آمد آنها را در نظر نگیریم ؛ اگر بعد از تماشای فیلم در سینما دلشان نخواهد یک غذای فست فود جدید را امتحان کنند، حد اقل 100 دلار باید برای دیدن یک فیلم در یک سینمای عادی در آمریکا هزینه کنند.

در صورتی که همان خانواده در منزل شان می توانند با پرداخت 30 دلار و داشتن یک اشتراک ماهانه دیزنی پلاس ، نتفیلیکس یا هر سرویس اینترنتی دیگری فیلم های جدید را تماشا کنند و با پرداخت کمتر از 1 دلار می توانند در منزل پاپ کورن درست کنند و یا خوراکی های مختلف داشته باشند.

در حال حاضر هم برای کسانی هم که تجهیزات سینمای خانگی پیشرفته دارند تمام شبکه های استریم فیلم دارند فیلم های خود را با کیفیت های 4k و HDR و دالبی ویژن و صدای دالبی اتموس ارایه می دهند. و این افراد می توانند تجربه سمعی و بصری خیلی خوبی بر روی سیستم سینمای خانگی خودشان داشته باشند.

که این اتفاق تا حد زیادی توجیه سینما رفتن را در عصر جدید کم می کند. مردم در این دوران پاندمی یاد گرفتند که برای دیدن فیلم های جدید می شود به سینما نرفت! می شود با چند کلیک ساده و پرداخت هزینه ای اندک در خانه فیلم جدید دید.

در نوعی دیگر از این مقایسه قیمت و هزینه ها می بینیم که در مقابل هزینه های اندک آبونمان شبکه های استریم فیلم یک دیسک بلوری 4K تا 40 دلار قیمت دارد که این برای کسانی که تجهیزات حرفه ای سینمای خانگی دارند، ویدیو فایل و ادیو فایل هستند توجیه دارد. اما برای عام مردم در سراسر دنیا وقتی می توانند با پرداخت ماهیانه 10 تا 16 دلار هزاران فیلم، صدها سریال و محتوای مختلف را روی شبکه های استریم داشته باشند توجیهی برای صرف وقت و هزینه بیشتر را ندارد.

 به همین علت به نظر می رسد که دیسک های بلو ری برای نمایش خانگی در آینده تولید شان بسیار کم خواهد شد و استریم کردن جایگزین آن خواهد شد. در حال حاضر تجهیزات حرفه ای استریم کردن وجود دارد که برای مثال می توان kaleidescape  و zappiti را نام برد.

شبکه هایی مثل دیزنی پلاس یا براویا سونی در آینده تصمیم دارند که با کیفیت بسیار بالا و نزدیک به دیسک های بلوری مدیای خود را عرضه کنند. که البته این کار نیاز به اینترنت پر سرعت و پهن باند و کابل نوری دارد که ما در ایران همان اینترنت عادی را هم نداریم!! قاعدتا این امکان برای ما در ایران موجود نخواهد بود و این بحث و بررسی در مقیاس جهانی و به صورت کلی می باشد.

به نظر می رسد که هر چقدر سیستم های سینمای خانگی پیشرفت کنند آینده سینما در جهان تغییر خواهد کرد. از نظر من یا سینماها تا 20 سال آینده تعطیل خواهند شد یا سینما جای خاصی خواهد شد برای قشر خاصی که می خواهند همچنان تجربه فیلم دیدن در جایی خاص را داشته باشند.

من فکر می کنم نسل جدید همان طور که اگر شما در یوتیوب سرچ کنید ویدیو هایی می بینید که یک نوار ویدیو VHS را دست بچه ای 5 ، 6 ساله می دهند و او نمی داند که نوار ویدیو چی هست؟! نسل های بعدی هم سینما رفتن برایشان چیز عجیبی خواهد شد و سینما را در قالب سینمای خانگی و رو ی تلویزیون و تبلت و موبایل فیلم دیدن تجربه خواهند کرد.

این تغییر ممکن است اتفاق نیفتد و یا با کیفیت و شکل دیگری اتفاق بیفتد اما سرعت پیشرفت فنآوری و تکنولوژی احتمال وقوع این پیش بینی را بسیار زیاد می کند. به یک نکته بسیار مهم هم باید توجه داشته باشید که همه مردم به سینمای آیمکس و دالبی برای تجربه و تست صدا و تصویر نمی روند . مردم به سینما می روند که فیلم ببینند! و آن فیلم را می توانند جلوی تلویزیون منزل اشان روی کاناپه لم بدهند و ببینند . هر زمان هم که دلشان خواست دکمه پاز را فشار دهند به کارهای دیگرشان برسند و باز دوباره به تماشای فیلم برگردند.

تمام این مسایل دست به دست هم می دهند که آینده سینمای خانگی هر چقدر که قوی هست قوی تر و قوی تر شود تا جایی که نسل های بعدی سینما را در خاطرات پدر و مادرهایشان شنیده باشند . جاهایی بوده که در آن فیلم نمایش داده می شده و ما می رفتیم و فیلم تماشا می کردیم...

حال آنکه چه پیشرفت هایی حاصل خواهد شد و تا چه حد این گمانه زنی ها اتفاق خواهد افتاد، باید نشست و نظاره گر بود که آینده این بخش از زندگی بشر چه خواهد شد؟!

موارد مرتبط:

مدیا پلیرهای Kaleidescape

!Disney Killing 4K Blu_ray

یکم بنویسم دورهم باشیم...

بهترین اتفاق سال جدید اضافه شدن سرکار خانوم دکتر یوسفی به تیم نویسندگان اصلی سایت بود.

سالها بود که سایت نیاز به یک نویسنده با تجربه و کار بلد داشت. در طول این سالها دوستان زیادی لطف کردن و تجربیاتشان را با مخاطبین بی شمار این سایت به اشتراک گذاشتند...

اما کمبود یک نویسنده که تجربه ی دیداری و شنیداری بالای داشته باشد همیشه در سایت احساس میشد.

خوشبختانه حضور یک نویسنده خانوم آن هم در زمینه ی صدا و تصویر در سایت و نت فارسی با استقبال بی نظیر و پذیرش مخاطب سایت قرار گرفت و اولین پست خانوم یوسفی با بیش از ۳۳۰ کامنت یکی از جنجالی ترین پست های سالهای اخیر سایت شد.

خیلی خوشحالم که خانوم دکتر یوسفی همراه سایت هستند و ما را در تجربیات خود شریک می کنند.


 اتفاق خوشایند بعدی ورود امیر حسین اکبری (پسر های فای ایران) به مارکت نحیف های اند صدا بود.

های اند ایران نیاز به شخصی مثل آقای اکبری داشت که جسارت و تجربه شنیداری را با هم داشته باشد. ورود برندهای مثل Weiss و TAD نشان از همین جسارت و تجربه داشت که بنظر من اتفاق بسیار خوشایندی بود.

امیدورام امیر حسین یه سورس آنالوگ درست و حسابی هم همراه با ست رفرنس تاد بیاره... من صدای تاد رفرنس با گرام شنیدم, واقعاً جذابه و شک ندارم هرکی تو ایران این صدارو بشنوه کلاس شنیداریش تغییر میکنه.

ورود دک Weiss و مجموعه ی رفرنس TAD از بهترین اتفاقات های اند ایران بوده که توسط پسر های فای ایران رقم خورد.

موفق باشی

Amir Audio Ltd


یاماها  بعد از افتضاحی که دو مدل آمپلی فایر سینمایی RX-V6A و  RX-A2A برای این کمپانی داشت! و انتقاد های زیادی هم در سراسر نت جهانی به این دو مدل شد. سه مدل جدید از سری  AVENTAGE با شماره مدل RX-A4A. RX-A6A. RX-A8A را معرفی کرد.

 بنظر میاد یاماها با معرفی این سه پرچم دار جدید و مخصوصاً مدل RX-A8A دوباره به جمع بهترین سازنده های آمپلی فایرهای سینمایی بودن برگردد.

نکته جالبی که در سه مدل پرچم دار جدید یاماها توجه را جلب می کند استفاده از پردازشگر شرکت Qualcomm است. باید منتظر شد و دید این پردازشگر جدید در مقایسه با دیگر رقبا چی برای گفتن دارد.

در تصویر زیر طراحی داخلی مدل RX-A8A را ببینید:


یکی از فیلم های که تست صدا و تصویرش حسابی حالتون خوب میکنه UHD 4K Monster Hunter هست. این فیلم از اون کارهای که اگر بررسی می کردم حتما به صداش تاج طلایی و به تصویر پنج ستاره میدادم. 

جریان سنگین صدا در کانال های ساراند و سقفی دیوانه کننده ست! بی نظیره همین...

حتما این کار بزارید تو لیست خریدتون.


 REAVON برند جدیدی که با معرفی دو مدل UHD بلوری پلیر مدل های UBR-X100, UBR-X200 برای اولین بار در سایت های آلمانی زبان در مورد آن صحبت شد.

هنوز این کمپانی نو ظهور این دستگاه ها را وارد بازار نکرده است, اما از منو و طراحی دستگاه حدس زده میشه از پلتفرم OPPO در آن استفاده شده است.

باید صبر کرد و دید این دو دستگاه جذاب پس از عرضه و در تست های صدا و تصویر چی برای گفتن دارند.


یه توضیحی در مورد XMax بدم XMax میزان مسافتی که انجین (سیم پیچ) ساب ووفر بدون این که از منطقه مغناطیسی خارج بشه حرکت مستقیم دارد.
در ساب ووفرهای که Excursion بالای دارن مثل JL Audio به دلیل ضخیم بودن ساراند و حرکت پیستونی بسیار شدید دیافراگم برای کنترل انجین و خارج نشدن آن از شار میدان مغناطیسی از تکنیک های مختلفی استفاده می کنند.
Qms که کنترل مکانیکی صفحه ساب ووفر هست، یکی از آنهاست.
استفاده از اسپایدرهای که از دایره مرکزی به تدریج ضخیم تر میشن تا در حرکات پیستونی شدید دیافراگم کنترل کنن یکی دیگر از تکنینک های ارزان و کاربردی مکانیکی کنترل دیافراگ ساب ووفرها در حرکت های پیستونی شدید است.
فوم ساراند ESP ترکیبی از پلیمرهای خاص با درجه سفتی متفاوت یکی دیگر از تکنیک های ارزان در کنترل دیافراگم و خارج نشدن آن از میدان مغناطیسی است.

یکی دیگه از تکنیک های مکانیکی برای کنترل و خارج نشدن انجین ساب ووفر از شار مغناطیسی
استفاده از مگنت های هیبریدی است این مگنت ها در پایین از جنس فریت هستن که هم وظیفه ی ایجاد میدان مغناطیسی را دارند و هم به خنک شدن انجین کمک می کنند. و در لایه ی بالای از نئودیمیم استفاده می کنند تا در حرکت انجین به بالاترین حد ممکن شار مغناطیسی ضعیف نشود، و ساب ووفر در فرکانس های پایین دقت پخش خود را از دست ندهد.
استفاده از Ferrofluid مغناطیس مایع هم یکی دیگر از تکنیک های هست که کمک می کنید انجین از شار مغناطیسی خارج نشود.
از مغناطیس مایع در ساخت ووفر بلندگوهای گران قیمت هم استفاده می شود.

خوش بگذره...

یکم بنویسم دورهم باشیم...

به روز رسانی:

پس از انتشار خبر ورشکستگی اونکیو, امروز مدیر بخش فروش این کمپانی در مصاحبه ای با سایت Cinet اعلام کرده است که این کمپانی پس از یک سال توقف خط تولید محصولات اونکیو و پایونیر از اواخر بهار 2021 با محصولات جدید به ویژه آمپلی فایرهای سینمایی با فناوری های روز و شماره مدل های جدید وارد مارکت جهانی خواهد شد.


 این بلندگوهای DALI ZENSOR با این که بسیار بلندگوهای زشتی هستن! نسبت به هم قیمت های بازار برای ستاپ های سینمایی صدای خوبی میده, نسبتاً هم متریال ساخت خوبی دارن.

واقعاً چرا دالی این بلندگو انقدر زشت ساخته؟! روی بفل این بلندگو رنگ سیاه زده و به خودش زحمت نداره سطح بافل پولیش بزنه! حالتون بد میشه از نزدیک و توی نور این بلندگو  ببینید!

من مدل ZENSOR1 با آمپلی فایر اونکیو دارم اینجا  (تو این مطلب هم گفتم چرا انقدر این بلندگو زشته!) از درایورهای خوبی در این کلاس قیمتی درش استفاده شده و صدای خوبی هم میده اما ذره ای سلیقه در ساختش بکار نرفته است...


 در خبرها آمده که کمپانی اونکیو ورشکست شده! و ظاهرا توسط کمپانی Klipsch خریداری شده است. اگر این خبر درست باشه, Klipsch الان صاحب برندهای اونکیو و پایونیر شده. (هنوز اونکیو به صورت رسمی این خبر را تایید نکرده است)

اونکیو برند بسیار خلاقی در زمینه ی صدای سینمایی است, اولین برندی بود که آمپلی فایرهای سینمایی با امکان استریم آنلاین عرضه کرد. اولین برندی بود که از سیستم ARC در آمپلی فایرهای سینمایی استفاده کرد. بیشترین محصول صدا و تصویر با استاندارد های بالای THX تولید کرد. و در چند زمینه ی دیگر از اولین ها ست.

در همین اخبار آمده که کمپانی NAD هم اعلام ورشکستی کرده است!


ال جی قراره در نمایشگاه CES 2021 از نمایشگرهای LCD جدیدی با فناوری Qned رونمایی کند, در این نمایشگرها تا 30 هزار ال ای دی بسیار کوچک برای روشنایی پنل ال سی دی استفاده شده است, که با توان کنترل منطقه ای روشنایی (Local dimming) تا 2500 نقطه به کنتراست تصویر خیره کننده ی 1,000,000:1 خواهند رسید. نمایشگرهای QNED در 10 مدل و تا سایز 86 اینچ عرضه خواهند شد.


من خیلی منتظرم ببینم نمایشگرهای QD-OLED سامسونگ که قرار هست در سال 2021 عرضه شود چی برای گفتن دارد, آیا مشکل روشنایی کم نمایشگرهای OLED بروی محتوای HDR توسط فناوری جدید سامسونگ برطرف می شود؟ نظر شما چیه؟


دوستانی که سورس دیجیتال گران قیمت دارن خیلی مراقب باشن به هیچ عنوان  سی دی های تولید داخل و کپی های چینی را در پلیرهاتون پخش نکنید, اکثر این دیسک ها تاب خوردگی دارن و باعث خرابی اسپیندل سوری میشن. در مطلب زیر در مورد نگهداری از سورس های دیجیتال توضیح دادم.

یکی از قطعاتی که بیشترین خرابی دارد اسپیندل است, استفاده از دیسک های رایتی و بی کیفیت به دلیل وزن غیر استاندارد و در اکثر موارد تاب داشتن دیسک باعث خراب شدن زودتر موتور دیسک می شود. در بسیاری از پلیرها خرابی اسپیندل با خرابی و ضعیف شدن اپتیک اشتباه گرفته می شود... سرویس و نگهداری پلیرها...


 بنظرم این مطلب قدیمی برای اودیوفایل ها ارزش مطالعه ی دوباره را دارد:

هر نت دارای "وزن" است, منظور از وزن مدت زمانی که نت از اجرا تا سکوت طی می کند. بعنوان مثال نت گرد واحد موسیقی و نت سیاه  نت پایه است. اگر پیش فرض نت سیاه ۱ ثانیه در نظر بگیریم نت سفید  ۱/۲ واحد نسبت به نت سیاه زمان نیاز دارد... ارزش زمانی نت


در مورد DAC های Weiss از من سوال میکنن که آیا واقعاً انقدر که مهندس اکبری ازش تعریف میکنه تو صدا تاثیر داره؟ من این DAC در شرایط نمایشگاهی شنیدم و قبلاً نظرمو در موردش گفتم, بله وایس یک استثناست. اما باید کامپوننت های همراه وایس در کلاس طراحی خودش باشن تا بشه دقت و شفافیت صداشو شنید.

به گوش و تجربه شنیداری پسر های فای ایران (امیر حسین اکبری) اعتماد کنید. :)

Weiss در ایران


امروز خبر توقف تولید محصولات A/V سونی هم خبر ساز شد! اگر این خبر صحت داشته باشد سونی دیگه آمپلی فایرهای سینمایی, های فای و دیجیتال ویدئو پلیر تولید نخواهد کرد.

اگر توجه کرده باشید از سال 2019 سونی هیچ محصول جدیدی در زمینه ی A/V عرضه نکرده است!


در زمینه صدا و تصویر یک نوع بسیار حاد از "فرار مغزها" وجود دارد, این نوع فرار مغزها در صدا و تصویر و بخصوص صدا به این صورت انجام میشه که "مغز طرف فرار کرده و خودش مونده". در این شرایط فردی که دچار فرار مغزها شده تصمیم میگره کانال تلگرامی یا صفحه ی اینستاگرام درست کنه و تراوشات حفره خالی سرشو که زمانی جای مغزش بوده, در قالب ایده های صدا به مخاطب در معرض فرار مغزها قرار بده!

 بعضی از دوستان ایمیل میزنن و سوال میکنن آیا باید آدم فنی باشیم تا از سیستم های صوتی و تصویری سر در بیاریم! منم همیشه این جواب میدم:
راننده فرمول 1 خودش چرخ ماشينشو عوض نميکنه, اون فنی های هم که چرخ ماشين عوض ميکنن راننده فرمول 1 نيستن.

خوش باشید

یکم بنویسم دورهم باشیم...

مجموعه ی محبوب "رزیدنت اویل" به تازگی بروی UHD بلوری ریلیز شده است که طبیعی منم این کار سفارش دادم, تا بیاد ببینیم سونی در اسکن و عرضه ی نهایی این کار چی برای گفتن دارد.

هر شش قسمت تراک صوتی دالبی ادموس دارند, و HDR10 هستند.

قسمت اول, دوم و سوم از نسخه ی نگاتیو اسکن و 2K DI شده و به 4K آپ اسکال شده اند.

قسمت چهارم Afterlife به صورت دیجیتال سه بعدی تصویر برداری شده است و برای آماده سازی بروی UHD به صورت 2K DI و به 4K آپ اسکال شده است. (فقط به صورت دو بعدی)

مطلب پیشنهادی:

پشت پرده صحنه های Slow Motion چه می گذرد ؟

 قسمت پنجمی Retribution سورس دیجیتال سه بعدی 5K دارد, برای آماده سازی UHD به صورت 2K DI شده و به 4K آپ اسکال شده است.

قسمت ششم The Final Chapter سورس Native 4K دارد و به صورت 4K DI شده و بروی UHD بلوری عرضه شده است.


 در اولین روز عرضه ی Xbox Series X و PlayStation 5  در تست های اولیه هر دو نسل جدید کنسول های سونی و ماکروسافت امکان اجرای دالبی ویژن را بروی نسخه های UHD بلوری را نداشتند! جالب تر اینجاست که هر دوی این کنسول ها از دالبی ویژن بروی استریم VOD های مثل نتفلیکیس و دیزنی پلاس هم پشتیبانی نمی کنند. عجیب اینجاست که چرا کمپانی های بزرگی مخصوصاً مثل سونی که خودش در زمینه ی مدیای خانگی از پیشتاز هست, کنسول های جدیدشون را با این مشکلات عجیب  وارد بازار می کنند!

البته به احتمال بسیار زیاد هر دوی این کنسول ها با آپدیت های اساسی در آینده ی نزدیک این مشکلات را برطرف می کند.


 همراهان سایت عکس ستاپ های سینمایی و های فای خودشون برای من ارسال میکنن و نظر من میخوان, اکثر این ستاپ ها وسط سالن پذیرایی و در آپارتمان های کوچیک انجام شده است! من نمیتونم در مورد ستاپی که بلندگوها کنار مبل استیل و بوفه ی سالن پذیرایی چیده شده است نظری بدم!


 دوستانی که فکر میکنن ساند بارها میتونن براشون جای حتی یک ستاپ 5.1 کانال ساده را بگیرد بسیار در اشتباه هستند. این دستگاه ها طراحی شدن برای بالاتر بردن لذت فیلم دیدن بروی VOD ها به نسبت صدای نمایشگرها و همچنین موزیک گوش کردن از روی گوشی موبایل و دیگر هیچ. احمقانه ترین کار خرید دستگاه های گران و بسیار گرانی هست که ادعای پخش دالبی ادموس و دیگر فرمت های پیچیده ی سینمایی را دارند. این محصولات مناسب افرادی هست که نه کوچکترین اطلاعی از صدا و تصویر دارند و نه میخوان که داشته باشن.

خرید ساند بارهای گران قیمت به همان اندازه احمقانه است که خرید اسپیکرهای زشت و مضحک "بنگ اند آلفسن" احمقانه است.

پولتون جای بهتری خرج کنید...


چندین بار از من در مورد بلندگوهای SVS سوال شده است, صدای این بلندگوها به شدت Aggressive و برایت هست, و صرفاً طراحی شدن برای صدای سینمایی و تحمل بسیار بالا بروی افکت های سنگین و طولانی مدت. به شدت هم بد درایو هستن و حتما نیاز به پاور دارن تا بشه ازشون صدا شنید.


 تفاوت ARC با eARC در این هست که در ARC فقط امکان انتقال صدای فشرده شده ی 5.1 کانال داشتیم. اما در eARC میشه صدای غیر فشرده ی دالبی ادموس و dts-X را هم از نمایشگر به آمپلی فایر انتقال داد. اکثر نمایشگرهای رده بالا از eARC پشتیبانی می کنند.


 خیلی از من سوال کردن بهترین محل قرار دادن ساب ووفر کجاست؟ در Placement بلندگو بهترین محل قرای گیری جای است که شنوده بالاترین شدت فرکانسی را از بلندگو دریافت می کند. در فرکانس پائین هرچقدر در مرکز میدان صوتی قرار بگیرم تاثیر صدا بیشتر خواهد بود. یک مثال ساده میزنم, موج ارسالی از ساب ووفر مثل سنگی عمل می کند که در آب انداخته می شود, بسته به جرم سنگ و شدت پرتاب از نقطه برخورد شعاع حلقه های موج بزرگ تر و بزرگ تر می شود, اما با بزرگ تر شدن حلقه ها میزان مقاومت آب نیز بیشتر شده و از قدرت موج ارسالی کم می شود؟ اگر شما ساب ووفر سنگ و صدای فرکانس پائین را موج در نظر بگیرید, بهترین محل برای بیشترین تاثیر محلی است که موج بیشترین قدرت را دارد.

  یکی از روش های که می شود برای پیدا کردن بهترین محل قرار دادن ساب ووفر انجام داد, گذاشتن ساب ووفر در محل نشستن شنونده و حرکت نشسته شنونده در محل اصلی ساب ووفر است, در محدوده قرار گیری ساب ووفر جلو و عقب بروید تا نقطه ای که بیشترین حجم فرکانسی احساس می کنید را پیدا کنید. در سالن های دارای پرده نمایش به دلیل مخفی بودن بلندگوها این روش بیشترن کارایی را دارد.

توصیه: ساب ووفر خیلی به دیوار نزدیک نکنید. خیلی به میز یا بلندگوی کناری نزدیک نکنید. اجازه بدید موج ارسالی در سالن با کمترین مانع حرکت کند. حتما از لرزش گیر استفاده کنید, لرزش گیر باعث می شود ارتعاشاتی که در سطح زمین ایجاد می شود کم شود در نتیجه باس شفاف تر و ضربه های تاثیر گذار تری خواهید داشت.


كمپاني عظيم TEAC مي شناسيد؟

TEAC در پنچ زمينه مختلف فعاليت دارد, و دو برند بسيار مطرح در دنياي های اند و حرفه ای زير مجموعه اين كمپاني هستند.

HIFI با نام تجاري TEAC

Digital Media با نام تجاري TEAC

Disc Publishing با نام تجاري TEAC

High-End Audio با نام تجاري Esoteric

Professional Audio با نام تجاري Tascam

TEAC در تمام زمينه هاي توليدی از بهترين و با دوام ترين قطعات استفاده مي کند, هرچي هم كلاس ساخته هاش بالاتر ميره بلعكس ديگر كمپاني ها كه فقط قيمت بالا مي برند TEAC كيفيت به شكل واقعا عجیبی افزايش ميده!

 معروف ترين ساخته  TEAC مكانيزم  "VRDS-NEO Mechanism" است. كه در تمام مدل هاي Esoteric استفاده ميشه.

یکم بنویسم دورهم باشیم...

آقای گمینی یه ستاپ از برند PS Audio مدل های Stellar GC DAC و دوتا M700 Mono Block با بلندگوهای TANNOY و Sonus Faber دارن, طراح PS Audio آقای Paul McGowan هستن که مدتی هم طراح آکوفیض ژاپنی بودن. برند خوبی و صدای عام پسندی هم داره...شنیدم ایرانم قرار بیاد.


 برند Weiss آقای اکبری وارد میکنن Weiss به آلمانی میشه سفید, محصولات این برندم سفید هست, من صدای این برند فقط در مونیخ شنیدم. برند بسیار حرفه ای و در کلاس استودیوهای ابی رود استودیوز هست.

ظاهرا که ویتوس و اودیو نت هم ایشون وارد میکنن...

موفق باشه

Amir Audio


 یکم در مورد این آپلیکیشن های که به اسم تلگرام طلایی, ویداگرام,منوگرام و... منتشر میشه توضیح بدم. تلگرام یک اپلیکیشن اپن سورس یا منبع باز هست, یعنی هر کسی میتونه سورس تلگرام دانلود کنه و باهاش اپ خودشو درست و منتشر کنه ( تو گوگل سرچ کنید telegram source به سادگی سورس تمام ورژن های تلگرام برای دانلود هست) اگر دقت کرده باشید تمام این اپ ها شبیه تلگرام هستن, فقط ظاهر و رنگ ها شخصی سازی شده. هرکسی که یکم آی تی بلد باشه میتونه یه سرور اجاره کنه و اپ خودشو بروی اون سرور کانفیک کنه و روی اون اپ یه پروگسی یا فیلتر شکن نصب میکنه و شما از طریق اون اپ وصل میشید به تلگرام. در واقع این اپ ها پلی میشن بین شما و تلگرام, شما وصل میشید به این اپ ها و فکر می کنید که این خود تلگرام است! یکسری احمق هم میام تو فضای تلگرام تبلیغ میکنن که شخص "پاول دورف" مدیر تلگرام اعلام کرد این اپلیکیشن برای ایرانی هاست و کسی نمیتونه این اپ فیلتر کنه و از این دسته اراجیف. توجه داشته باشید وقتی به این اپ ها وصل میشید تمام اطلاعات, چت ها, تصاویر و... داره بروی یک سرور غریبه ذخیره میشه. با یک فیلتر شکن خوب از اپ اصلی تلگرام استفاده کنید.

تمام نسخه های 4K بلوری که با استاندارد IMAX Enhanced ریلیز میشن شامل صدای dts-X هستن, فعلا سونی پیکچرز چند عنوان با استاندارد IMAX Enhanced عرضه کرده است.

  Jumanji: The Next Level

  Zombieland: Double Tap

  Charlie's Angels 2019


 جدیدا مد شده همه دنبال خرید Turntable و LP  خواننده های ایرانی هستن! تمام این LP ها ساخت چین هستن و از سورس های دیجیتال بی کیفیت چاپ شدن, فکر کنید سورس صفحه ی داریوش از یه فایل MP3 چاپ شده باشه! پشت کاور اکثرشونم اسم چندتا کمپانی ورشکسته ایرانی مثل کلتکس رکوردز و شرکت ترانه و... نوشته شده است! احتمالا خود مهرداد پاکروان خبر نداره یکسری وینیل به اسم شرکتش تولید میشه. فرایند تولید و مسترینگ LP حتی اگر از منابع قدیمی آنالوگ هم باشد, نیاز به پروسه اکولایز کردن و مسترینگ جدید داره, که نه در مارکت شرکت های ایرانی جای داره و نه استودیوهای مجهزی دارن, این آلبوم جدید معین گوش کردین که تمام کار ضبط و مسترینگش در استودیو شخصی خودش " پریچه آواز " انجام شده؟ فکر کنم اگر این کار میداد به ارزون ترین استودیوهای داخلی, خیلی بهتر و قوی تر براش مسترینگشو انجام میدادن. احتمالا چند وقت دیگه LP آلبوم "ماندگار" معین هم منتشر میشه!  یکم در خرید باهوش باشیم.


اگر براتون امکان تست ساب ووفرهای Monolith هست پیشنهاد میکنم حتما برید و صداشو بشنوید, برند بسیار خوبی و کارش ساخت ساب ووفره. مدل Monolith 12" THX Ultra  هم بسیار خوب Kick میزنه و هم خیلی خوب Low میزنه, در فاصله ی 2 متری بروی 16 هرتز 100 دسی بل توان اجرا داره که برای یک ساب 12 اینچی عدد بسیار خوبی بحساب میاد, برای ستاپ های سینمایی و هم ستاپ های 2.1 موزیکال ساب بسیار خوش صدا و قدرتمندی است و به قیمت ارزش خرید بالایی دارد.


 من علاقه زیادی به خرید و تست دیجیتال ویدئو پلیرها دارم, و تا جای هم که فضا و امکانش باشه سعی می کنم ویدئو پلیرهای درست و حسابی بخرم و تست کنم, سایت eBay یکی از جاهای که میشه پلیرهای قدیمی و کاملا آکبند درش پیدا کرد. این اواخر یک دستگاه OPPO DV-983H آکبند از این سایت خریدم... این اولین دی وی دی پلیر درست و حسابی بود که اوپو تولید کرد و سکوی پرتاب اپو برای شناخته شدن و محبوبیت این برند بین ویدئوفایل ها شد. این دستگاه اولین دی وی دی پلیر ارزان قیمت بود که با کیفیت بسیار خوبی رزولوشن 720x480 دی وی دی به 1920×1080 ارتقاء میداد.

دی وی دی پلیرهای گران قیمتی هم از پایونیر و دنن هم بودن که رزولوشن SD به HD ارتقاء میدادن, با این تفاوت که اون پلیرها اسکن تصاویرشون به صورت Interlaced بود, در صورتی که پلیر ارزان قیمت اوپو اسکن Progressive داشت.

میدونم دوره این پلیرها تمام شده است. اما اگر یک ویدئوفابل واقعی باشید, هیچ وقت از تست و مقایسه ی کامپوننت های مختلف خسته نخواهید شد. هرچقدر بیشتر تست کنید و از گذشته تا امروز برندها و کامپوننت های مختلف بدونید, ذهنتون برای تشخیص و درک تفاوت ها باز تر خواهد شد.

Netflix 4K

 چند وقتی هست که دارم روی استریم 4K فیلم تحقیق و بررسی می کنم... یکی از عام پسند ترین شبکه های استریم فیلم و سریال در جهان "Netflix" است. البته من سرویس ویدئویی آمازون (Amazon Prime Video) و همچنین Apple TV را هم تست کردم. و ادامه بهشون میپردازم.

 برای استریم 4K بروی سرویس نت فلیکس و آمازون پرایم نیاز به اینترنتی با سرعت 25 مگابیت داریم و برای سرویس اپل نیاز به 35 مگابیت سرعت داریم. در سیستم نت فلیکس و آمازون پرایم اگر سرعت نت کمتر از 25 مگابیت باشد امکان بافر کردن دیتا وجود دارد, اما در سیستم اپل تی وی ابتدا سرعت نت چک می شود, و اگر نت پهنای باند مورد نظر را برای رزولوشنی که کاربر درخواست داده است را نداشته باشد, سرویس رزولوشنی که مناسب سرعت نت هست را پیشنهاد میدهد.

کیفیت فیلم های 4K HDR سرویس نت فلیکس در نگاه اول بدجور تو ذوق میخوره! هرچقدر هم که بیشتر فیلم های که برای چشم آشنا هستن انتخاب و اجرا می کنید, از کیفیت پایین و مشکلات صدا و تصویر در این سرویس استریم ویدئویی بیشتر متعجب می شوید!

 اولین نکته بسیار عجیب در سرویس استریم نت فلیکس حجم بیت ریت بسیار پایین صدا و تصویر است.

حجم بیت ریت تصویر بروی بلوری استاندارد تا 40 مگابیت در ثانیه و صدا تا 25 مگابیت در ثانیه در فرمت dts-HD و 18 مگابیت برای فرمت دالبی HD است. که در سیستم VBR بین 27 تا 35 مگابیت در ثانیه برای تصویر و 4 تا 8.5 مگابیت برای صدا متغییر است. مطلب مربوط به حجم بیت ریت را مطالعه کنید.

در نسخه های UHD بلوری بیت ریت تصویر ماکزیمم تا 100 مگابیت هم میرسد. در نسخه های که من تست کردم در حالت VBR تا 70 مگابیت هم رسیده است. صدا تفاوتی با نسخه ی بلوری استاندارد ندارد.

توضیحی در باره روش ذخیره سازی CBR و VBR

( Constant Bit Rate )

 در روش ضبط با متد CBR از بیت ریت ثابت استفاده می شود، تمامی قسمتهای فایل تصویری را با به حجم یکسان تبدیل می کنند و فرقی بین صحنه اي که مثلا يك ديالوگ ساده جريان دارد, با یک صحنه پر زد و خورد و اکشن نمی گذارد.

(Variable Bit Rate)

در روش ضبط با متد VBR یا بیت ریت متغیر، برای صحنه ای که یک صفحه ديالوگ ساده در جريان است, و یا فیلم تحرک زیادی نداره ، از بیت ریت با حجم کمتر استفاده ميشود و برای صحنه های پر زد و خورد برای نگه داشتن تمامی جزییات در هنگام تبدیل حجم بیت ریت را بالا می برند.

نکته عجیب در سرویس نت فلیکس بیت ریت بسیار پایین ماکزیمم 15 مگابیت در ثانیه برای فیلم های 4K HDR و دالبی ویژن است! این حجم پایین برای نسخه های فول اچ دی به زیر 10 مگابیت هم میرسد!

 و باز نکته ی عجیت دیگر حجم بسیار حقیرانه بیت ریت صدا در این سیستم است. رسماً فرمت صدا در سرویس نت فلیکس و آمازون پرایم به صورت فشرده شده است! شاید تعجب کنید ولی واقعیت دارد, حجم بیت ریت صدا در فرمت دالبی اتموس در سرویس نت فلیکس تنها 768 کیلوبایت در ثانیه است! حتی به 1 مگابیت هم نمیرسد! 768 کیلوبایت حجم بیت ریت dts بروی دی وی دی بود.

در صورتی که فرمت دالبی اتموس بروی Dolby TrueHD اجرا می شود, که فرمتی غیر فشرده است و می تواند تا 18 مگابیت در ثانیه داده های صوتی را در خود ذخیره کند.

کیفیت نسخه های 4K در سیستم نت فلیکس بسیار پایین تر از استاندارد رزولوشن UHD است. بسیار پایین تر, تا جای که من به راحتی ادعا می کنم کیفیت فیلم های 4K بروی نت فلیکس و آمازون پرایم از یک دیسک استاندارد بلوری که در یک بلوری پلیر کاملا استاندارد اجرا می شود نیز پایین تر است. (حتی برابر هم نیست بلکه پایین تر است)

یکی از مشکلات جدی تصویر در سرویس نت فلیکس Color Banding است که تقریباً در تمام فیلم های که من تست کردم وجود داشت. مطلب مربوط به "شیب تخریبی رنگ" مطالعه کنید. دلیل Color Banding در سرویس نت فلیکس برمیگردد به حجم پایین بیت ریت تصویر که رابطه مستقیم با این مشکل دارد.

نکته قابل تأمل دیگه در تصاویر HDR جعلی در سرویس نت فلیکس است! اگر یک فیلم HDR بروی دیسک UHD بلوری تست کنید و همان فیلم در سرویس نت فلیکس ببینید متوجه خواهید شد که تصویر HDR حقیقی نیست و فقط کمی کرومای رنگ افزایش پیدا می کند!

 وضوح تصاویر هم اصلا حتی نزدیک به 4K نیست. در بهترین حالت ممکنه شاید به فول اچ دی نزدیک بشه, اما 4K به هیچ عنوان.

در مورد سرویس اپل تی وی کمی وضعیت بهتر است, بیت ریت تصویر تا 25 مگابیت هم میرسد و صدا هم بیت ریتی در حدود 2.5 مگابیت در ثانیه دارد, که باز هم فشرده شده است. مشکل Color Banding در سرویس اپل نداریم, تصاویر HDR و دالبی ویژن حقیقی هستند. و میشه گفت در سرویس اپل تی وی فیلم های 4K نزدیک و شاید مشابه دیسک های استاندارد بلوری میبینیم. اپل از کانتنت با کیفیت تر به نسبت نت فلیکس و آمازون پرایم برای استریم فیلم هاش استفاده می کند.

در کل تجربه ی صدا و تصویر در سرویس های به روز استریم ویدئوی برای من بسیار بد و در حال حاظر غیر قابل قبول بود. ظاهرا همچنان باید از دیسک های بلوری و UHD بلوری لذت ببریم.

خوش باشد

Cambridge Audio AXA25 , AXC25

AXC25

من برند Cambridge Audio بخاطر کیفیت ساخت بسیار خوبی که داره دوست دارم, همیشه یک اصالت بریتانیایی در تولیداتش هست.

اما ظاهرا این برندم داره میره به سمت آشغال سازی! به عنوان نمونه به ساخت و شکل طراحی این ست استریو دقت کنید, چه در بخش آمپلی فایر و چه در ساخت سی دی پلیر از ارزون ترین و بدترین قطعات استفاده شده است! که بنظرم برای این برند خوشنام یک فاجعه بحساب میاد.

از طراحی و ساخت بی کیفیت کابینت ها که بگذریم, میرسیم به سی دی پلیر که از ارزون ترین دیسک درایو درش استفاده شده است! سیم فلت های بسیار بی کیفیت, خازن های چینی بی کیفیت, اتصالات بسیار بی کیفیت و...

بخش آمپلی فایر هم به همین شکل از قطعات بسیار ارزان قیمت در ساختش استفاده شده است, سیم کشی های افتضاح, قطعات الکترونیکی بی کیفیت, ترانس ارزون قیمت و بدون هیچ نویزگیری در بخش پاور و از همه بدتر و بنظرم مضحک تر استفاده از IC TDA ست که در صنعت الکترونیک برای رادیو و ضبط ها از این IC استفاده میکنن!

دوستانی که کیت های الکترونیکی میسازن TDA خوب میشناسن. یک IC تقویت کننده بسیار بی کیفیت و کم توان با با دیستروشن بسیار بالا اصلی ترین شاخص این IC معروف در دنیایی سرگرمی های الکترونیک است. TDA رسماََ از STK معروف هم بسیار تقویت کننده ضعیف تر و بی کیفیت تری بحساب میاد! واقعا نمیدونم چرا برندی با کیفیت Cambridge Audio باید از همچین طراحی و قطعاتی استفاده کنه!

با توجه به کیفیت طراحی و ساخت این ست استریو  از نظر شما میتونه صدای خوبی بده؟

در ادامه مطلب جزییاتی از شاهکار مهندسی Cambridge Audio ببینید:

موارد مرتبط:

آمپلی فایر اونکیو TX-L20D

یکم بنویسم دورهم باشیم

Maria By Callas

خبر خوبی که امروز منتشر شد, ساخت مستندی با عنوان "Maria By Callas" از زندگی "ماریا کالاس" توسط سونی پیکچرز کلاسیکس بود, قراره در این مستند شاهد تصاویر رنگی, مصاحبه ها و اجراهای از این اسطوره تکرار نشدنی آواز کلاسیک باشیم که تا به امروز منتشر نشده است, باید تا 2 نوامبر تاریخ انتشار این مستند جذاب صبر کنیم...


کمپانی KEF سری محبوب R دوباره روی میز طراحی برده, و با یک مهندسی کاملا جدید سری R بازتولید کرده است. سری اول R به نسبت هم قیمت های خودش صدا و طراحی خوبی داشت, اما نکات ضعف های هم داشت, یکی از مهم ترین ضعف های سری اول R کابینت ضعیفش بود, که با چند Knock test متوجه ضعف کابینت سری اول R می شدید. که در سری جدید با استفاده از MDF تقویت شده و ضخیم تر این مشکل ظاهرا حل شده است. تغییراتی در درایورها و استفاده از پورت باس قابل انعطاف از دیگر بهبودهای سری R جدید است. پورت باس قابل انعطاف خیلی سال پیش یاماها در ساب ووفرهاش ازش استفاده کرده بود. به هر حال باید صبر کرد و صدای سری R جدید شنید...


 یکی از تست های فیلم بلوری این چند روز اخیر "Avengers: Infinity War" بود, من این فیلم در IMAX و Dolby Cinema دیدم, در نسخه ی خانگی شاخص های تصویر شباهت های به نسخه ی سینمایی فیلم داره, اما در صدا یکی از بدترین کارهای که در سال اخیر تست کردم! اگر فیلم در دو سالن ها اند سینما ندیده بودم, شک به بد بودن صداگذاری می کردم, قبول دارم فیلم در IMAX هم چندان صدای شوک کننده ای نداشت, اما نمیشد اینقدر هم ازش ایراد گرفت, یه کار کاملا عادی و در لحظاتی لذت بخش بود, که در مقایسه با کارهای خیلی خوبی مثل Rampage و Tomb Raider همانطور که گفتم از 5 ستاره 3.5 میگیره, اما در نسخه ی خانگی صدا هم در نسخه ی بلوری استاندارد که DTS-HD Master Audio 7.1 و هم در نسخه ی UHD که صدا Dolby Atmos است, شاهد صدای به واقع حقیرانه و به شدت بد هستیم! صدا در هیچ شاخصی حتی به متوسط نزدیک هم نمیشه! افکت های کش دار و خفه شده, LFE فوق العاده حقیرانه و ضعیف, صدا به شدت تهی از جزئیاته, هرچی شاخص بد به ذهنتون میرسه در نسخه ی خانگی Avengers: Infinity War کنار هم هست. من خیلی سال پیش به نسخه ی اول Avengers در صدا 2 ستاره دادم, اگر بخوام به این فیلم در صدا ستاره بدم, بی اغراق "نیم ستاره" میدم. حتی لایق یک ستاره هم نیست.


18 سپتامبر نسخه ی بلوری Jurassic World: Fallen Kingdom وارد مارکت آمریکا میشه, چند روزی هم هست یونیورسال پخش نسخه ی دیجیتال فیلم شروع کرده, من این کار در IMAX دیدم و کار جذابی بود, نه به اندازه قسمت اول Jurassic World اما خوب بود. الان چک کردم دیدم یونیورسال نسخه خانگی این فیلم در نسخه ی بلوری استاندارد و هم در UHD با فرمت صوتی DTS:X منتشر کرده, (جالبه یونیورسال تمام نسخه های خانگی ژوراسیک پارک و دنیایی ژوراسیک با فرمت dts عرضه کرده است.) که در این نبود فیلم های خوب با فرمت dts-X خبر خیلی خوبی بود. خدمت دوستانی که احتمالا از فرمت DTS:X اطلاع ندارند, عرض شود که این هم فرمت جدیدی است دقیقاً مثل Dolby Atmos و شامل کانال های سقفی میشه, dts-X هم مثل دالبی آدموس به صورت lossless ضبط می شود, در این روش انتقال داده بروی دیسک بلوری هیچ گونه اتلاف داده ای نداریم و صدا دقیقاً مشابه صدای داخل استودیو بروی بلوری منتقل می شود. با تست های که از dts-X داشتم, گستره ی دینامیکی مشابه ی به دالبی ادموس داره, به همان اندازه لود و افکتیو است. نمیتونم با اطمینان بگم چرا که نسخه های زیادی با فرمت dts-X در دسترس نیست! اما شاید در کانال های سقفی بهتر و افکتیو تر از دالبی ادموس شنیده بشه... شاید

یک سکانس طلایی در قسمت دوم Jurassic World هست که بی اغراق یکی از دراماتیک ترین صحنه های هست که در یک فیلم علمی و تخیلی دیدم, حتی شاید از لحظه خداحافظی E.T هم تاثیرگذار تر باشه! برای این که نقش "اسپویلر" نداشته باشم, توصیه می کنم فیلم حتماً ببینید, شک ندارم تا به حال دلتون برای یه دایناسور تا به این حد نسوخته! و این کار فقط در قدرت صنعت فیلم سازی هالیوود است.


یکی از دوستان فیلم The Nun در IMAX برلین دیده, با این که مرد بزرگی, ظاهرا چند بار از ترس جیغ کشیده! ظاهرا فیلم فوق العاده در صداگذاری خوب کار شده و لحظات شوک کننده ای داره!


 خبر جالب دیگه ی که خیلی سر و صدا کرد "IMAX Enhanced" بود, همکاری IMAX  با dts برای ایجاد یک گواهی جدید صدا و تصویر برای نسخه های بلوری و تجهیزات پخش صدا و تصویر خانگی چیزی شبیه به گواهی THX اما این بار از طرف دو غول حال حاظر صنعت سینما که بالاترین کیفیت صدا و تصویر را تضمین می کند. اولین برندهای که گواهی IMAX Enhanced دریافت کردند, دنن و مارانتز برای آمپلی فایرهای سینمای خانگی و سونی برای پروژکتورهای نسل جدید سری ES هستند.

بعید نیست در نسل جدید سالن های IMAX از صدای dts-X استفاده بشه. به هر حال قراره IMAX تغییراتی در صدا و تصویر سالن هاش ایجاد کنه تا در رقابت با دالبی سینما همچنان بتونه پیشتاز صنعت سینما باقی بماند.

میدونستید لامپ پروژکتورهای IMAX هر 1200 ساعت تعویض میشه, و برای هر تعویض دو نفر با محافظ صورت در برابر انفجار لامپ اقدام به تعویض لامپ ها می کنند, و می دونستید برای خنک کردن لامپ هر پروژکتور در هر دقیقه بیش از 13 لیتر آب در چرخش است!


من فکر می کنم خیلی از فیلم ها به دلیل این که برای نسخه ی خانگی دوباره اکولایز و مستر نمیشن, و با همون میکس سینمایی وارد نمایش خانگی میشن, اینقدر در صدا ایراد دارن! فیلمی که در استودیوی با ابعاد سالن سینما و برای ابعاد سینما میکس شده, وقتی میاد و در فضای سینمای خانگی اجرا میشه مشکلات جدی براش ایجاد میشه, خیلی از استودیوها و تهیه کننده ها فیلم هارو برای نمایش خانگی دوباره اکولایز و مستر میکنن, ولی در بسیاری از فیلم ها مثل Avengers: Infinity War و Black Panther و بسیاری دیگه از فیلم ها که در سالن های IMAX و دالبی بسیار صدای خوبی داشتن, اما در نسخه ی خانگی داستان عوض میشه و تا این حد بد صدا میدن!


یاماها سری 2018 آمپلی فایرهای سری AVENTAGE با تکنولوژی جدیدی با نام Surround AI عرضه کرده است, که به ادعای یاماها این فناوری یک انقلاب در DSP صداست و تا قبل از این در هیچ کدام از محصولات یاماها قدرت و دقت پردازشی تا این اندازه قدرتمند نداشته اند. Surround AI در سه مدل برتر RX-A1080, RX-A2080, RX-A3080  و همچنین در پروسسور CX-A5200 استفاده شده است.

خوش باشید

ورود اعضاء