Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

قسمت پنجم مأموریت غیرممکن

تحلیل چهار قسمت قبلی سری فیلم های فوق محبوب "Mission Impossible" دوست بسیار عزیزم جناب آقای "طاهر" نوشتن. که شامل سه گانه ماموریت غیر ممکن و قسمت چهارم این مجموعه فیلم است. وقتی امشب دوباره این تحلیل هارو خوندم, از نوشتن تحلیل قسمت پنجم پشیمون شدم و بهتر دیدم فقط یاداشتی در مورد این قسمت بنویسم.(به همین دلیل این پست در مجموعه نظرات شخصی قرار دادم) طاهر عزیز یکی از بهترین نویسندگان این سایت بوده و خواهد بود. خیلی مخلصیم

برای من دو سکانس خیلی جذاب در قسمت پنجم فیلم بود. اگر از بدلکاری تام کروز در شروع طوفانی فیلم و سکانس داخل مخزن آب بگذریم! میرسیم به سکانس درخشان فیلم در سالن اپرای Vienna State Opera اتریش. این سالن جزو 10 سالن اول اپرای دنیاست. ویکی پدیا این سالن بخونید, شگفت انگیزه!

 Vienna State Opera

 در فیلم اپرای Nessun Dorma از نمایشنامه "توران دخت" اثر "پو چینی" در حال اجراست. این اپرا در مورد جنگ بین ایران و چین است و خواننده مرد این اپرا در واقع فرمانده لشگر چین که وقتی یکی از اسیرهای ایرانی به فرمانده لشگر چین میگه شما در این جنگ شکست خواهید خورد, فرمانده چینی رو به لشگرش میکنه و فریاد میزنه ما خواهیم برد! در اجرای اپرای این نمایشنامه این لحظه بروی نت گرد است. و در فیلم هم این نت لحظه شلیک تنظیم شده و ادامه ماجرا.... اتفاقاً چین در آن جنگ از ایران شکست خورد :) ها ها

اپرای Nessun Dorma نیاز به فول ارکستر 80-90 نفری داره که در فیلم هم نشان داده میشه. اصلا هم فکرشو نکنید میشه رکورد های این اجراهارو با سیستم های فول رنج و لامپی ده واتی گوش کرد. بی ربط...

از این سکانس هم که بگذریم, من سکانس ماشین و موتور بازی تام کروز در "مراکش" خیلی دوست دارم. خیلی جالبه این کشورهای کاملا دور از جهان مدرن امروزی, با سیاست های درستشون شهرهای کویری و خیابون های داغون خودشون میچپونن تو فیلم های عظیم هالیوودی و مردم دنیارو با کشورهاشون آشنا میکنن. کاری که ترکیه چندین ساله داره انجام میده و دیگه برامون دیدن شهر استانبول در فیلم های هالیوودی عادی شده!

"جرمی کلارکسون" در یکی از مصاحبه هاش گفت من و تیم تاپ گیر آرزو داریم بریم ایران و شاید اونجا یکی از بهترین برنامه های تاپ گیر بسازیم. همه میدونن من از طرفدارهای بسیار جدی مستند Top Gear هستم. گاهی که قسمت های ویژه سفر این برنامه را به کشورهای مختلف میبینم به این فکر می کنم که از شمال تا کویر مرکزی و بعد جنوب ایران چه پتانسیلی برای ساخت بهترین برنامه تاریخ تاپ گیر در ایران هست, ولی متاسفانه تیم سازنده این برنامه وقتی از عراق خواستن وارد ایران بشن بهشون اجازه ندادن! و گفتن شما از بی بی سی هستید و اجازه ورود به ایران ندارید! قرار بود بیان از ایران برن به سمت ترکیه که نشد! در عوض باید مراکش ببینیم که تام کروز تو خیابون های که هنوز با الاغ بار میبرن آخرین فیلم شو بازی میکنه!

فیلم بروی نسخه بلوری در تصویر گرین کنترل شده ای داره که اصلا اذیت نمیکنه. تصویر فیلم در مجموع به جزء سکانس های مربوط به ماشین و موتور بازی مراکش که واقعاً درخشان و زیباست, آنچنان جذابیتی نداره و نمیشه ازش لذت خواصی برد. اما اگر میخواستم بلوری فیلم تحلیل کنم باز بخاطر همون سکانس های درخشان مراکش بهش 4 ستاره میدادم.

صدا هم DTS-HD Master Audio 7.1 کانال هست. یکی از مشکلات صدا در این فیلم و خیلی از عنوان های مهم دیگه این هست که این فیلم ها فقط برای سیستم صدای سینمای تنظیم شدن و نه برای سیستم صدای سینمای خانگی! کارگردان های مثل مایکل بی وقتی با بزرگانی مثل "گرگ پی راسل" در صدای فیلم همکاری میکنن, فیلم برای دو ورژن سینما و سینمایی خانگی تنظیم میکنن. خود گرگ راسل هم میگه فضای آکوستیکی و سیستم صدای سینما با سیستم سینمای خانگی در بهترین شرایط خیلی متفاوت هست و نمیشه از یک DSP برای هر دو استفاده کرد.

این فیلم هم در نسخه خانگی صداش برای سینمای خانگی تنظیم نشده است, نوع حرکت افکت ها, حجمشون و تایمی که برای حرکت از یک کانال تا کانال دیگر استفاده میشه همگی برای سیستم صدای سینماست و نه سینمای خانگی. اما در ماموریت غیر ممکن 5 صدای موزیک بی نظیر هست, بی شک و بی شک موزیک معروف این فیلم آنچنان که در شروع این فیلم می شنوید در هیچ یک از چها قسمت دیگه در نسخه خانگی نشنیده بودید! صدای موزیک اینقدر عظیم و دقیق هست که صدای تک تک سازهارو در استودیو "اَبی رود" با تمام وجود حس می کنید و می شنوید, متفاوت از هرآنچه قبل تر در فیلم های ماموریت غیر ممکن شنیده بودید. با تمام ضعف های که در DSP و جریان افکت های این فیلم هست اگر فیلم تحلیل می کردم به صدا 5 ستاره میدادم.

 خوش باشید

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء