Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

اخبار

دو نویسنده جدید

خوشحال با افتخار اعلام کنم زین پس آقایان (رضا مقدم و طاهر) از نویسندگان اصلی وبلاگ هستند. این انتخاب با مشورت دوست عزیزم جناب آقای تقوی انجام شده است. 

برای دو عزیز آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم بتوانند پاسخگوی لطف شما مخاطبین محترم باشند.

موفق باشید

بهترین مخاطب سال 1391

خوشحالم نتیجه رای گیری بهترین مخاطب سال ۱۳۹۱ که با رای شما عزیزان انتخاب شده است با ۲۴۸ رای جناب آقای "رضا مقدم"  اعلام کنم.

شخصا به ایشان تبریک عرض می کنم و امیدوارم همچون سال گذشته با علاقه و پشتکار مثال زدنی خود این مسیر درست صدا و تصویر ادامه بدهند.

جا داره از دوست عزیزم جناب آقای طاهر برای زحماتی که در سال گذشته برای بیشتر دانستن ما کشیدند بسیار تشکر کنم و امیدوارم باشم در سال جدید نیز همراه ما باشند.

همچنین از تمامی دوستانی که در بخش مخاطبین فعال بودند هم تشکر می کنم و امیدوارم بیشتر شاهد مطالب شما عزیزان باشیم.

همینطور می توانید نتیجه رای گیری "نظر شما درباره عملكرد سال گذشته وبلاگ چيست؟" در زیر مشاهد کنید. امسال تعداد رای های داده شده در هر دو نظر سنجي بیش از دو برابر سال گذشته بود!

امیدوارم بتوانم ذره ای از لطف شما همراهان همیشگی جبران کنم.

با تشکر از تک تک شما عزیزان

این خیلی جواب میده

Clean com امواج الکترومغناطیسی كه از منبع تغذيه كامپوننت های صدا و تصوير منتشر میشه جذب میکنه. مشکل تداخل امواج الکترومغناطیسی در پاسخ مدارات الکترونیک یکی از مشکلات طراحان این سیستم ها بعد از قرار گرفتن منبع تغذیه و مدارات صدا و تصویر در یک کابینت است, مخصوصا مداراتی که با ترانس تغذیه میشن بیشتر در معرض امواج مخرب مغناطیسی قرار دارند. Clean com از نوعی سرامیک خاص و در شرایط ویژه ساخته شده اند! چقدر خاصه و شرایط ساخت چی هست من نمیدونم! فقط میدونم  "این خیلی جواب میده" چهارتا از این هارو به ترتیب دوتا روی آمپلی فایر, یکی روی سورس موزیک و یکی روی سورس تصویر قرار دادم. كفشدوزك هارو قبلا در سیستم دوست من ديده بوديد. و من به پيشنهاد ايشون Clean com هارو تست كردم. تاثیرشون در صدا خیلی جالب بود! باس جم کرد و تمام انرژی اضافی باس گرفت. صدا خیلی کریستالی شد, حس وضوح سازها و اجرای زنده به سیستم من داد. صدای که خیلی خوب میشناسم و به کوچکترین تغییراتش حساس هستم بیشتر از قبل کنترل شده میشنیدم! واقعا حس سبکی و تمیزی میشه در صدا حس کرد! تاثیر خوبی هم در صدای سینمایی داشت,  باس جم کرد تو ساب ووفر و تو شرایط آکوستیک سالن من لود های ارتعاشی کمتر کرد. در کل این Clean com ها انگار یه پرده از روی سیستم شما بر میداره و به صدا شخصیت میده. من به دوستان که سیستم های فای و سینمایی دارند حتما چندتای از این هارو پیشنهاد میدم. قيمت بسيار مناسبی هم دارند.

! It really works

یکم بنویسم دور هم باشیم

درباره صدای ساراند ۹.۲ سوال کرده بودن, دیدم بی ربط به این پست نیست پس همینجا توضیح کامل تری میدم. در تصویر بالا ساراند ۹.۲ کانال مشخص شده که به چه شکل پیکربندی می شود. اما...

اولین بار کمپانی یاماها در آمپلی فایر مدل "AX1" دو کانال "Front Effect" به فضا سازی سینمایی خود اضافه کرد. دو کانال Front Effect با جریان کمتر در ارتفاع ۱۸۰ سانتیمتری از سطح زمین و با کمی زاویه باز نسبت به دو کانال اصلی به دیوار نسب می شود. در تصویر بالا "Presence L/R"  مشخص شده. این دو کانال به کمک DSP مجازی میاد و صداهای که از دور دست به صفحه نمایش دور یا نزدیک می شود بازسازی می کند و به صدای افکت عمق می بخشید. این عمل با کنترل پردازشگر انجام می شود که با شروع هر افکت در کانال های جلو سیگنال صوتی با تقدم و تأخر به کانال Front Effect ارسال می کند. این عمل باعث ایجاد حس دور و نزدیک شدن کامل افکت ها به بیننده می شود.

پردازش در صدای ۹.۲ کانال فقط بروی تراک های ۷.۱ انجام می شود. در صدای ۷.۱ دو کانال حقیقی Surround Back داریم که در فضاهای بزرگ فاصله بین دو کانال ساراند پر می کنند و افکت ها با عمق بیشتر در کانال های ساراند حرکت می کنند. در پردازش صدای ۹.۲ دو کانال Presence L/R برای عقب سالن داریم که دقیقا با روش کانال های جلو کار می کنند و به افکت های کانال ساراند عمق می دهند. در این روش پردازش صدا شما یک فضای فوق العاده بزرگ از فیلم در اطراف خود احساس می کنید, و حس قطع شدن ناگهانی افکت هارو ندارید. در اکثر سیستم های سینمایی با DSP ضعیف افکت های که به سوژه دور یا نزدیک می شوند انگار در یک نقطه ناگهان محو میشن! DSP قوی تا حد بسیار زیادی مانع این حس می شود. در آمپلی فایرهای که کانال شبیه ساز جلو و عقب دارند محو شدن افکت نداریم و حظور در فضای کاملا بزرگ حس می کنید.

به روز رسانی:۲۲/۳/۹۱


اوایل سال ۲۰۰۰ کمپانی سونی الگوریتم جدیدی در آمپلی فایرهای دیجیتال خود ارائه کرد با نام Cinema Studio EX این الگوریتم جدید شامل سه حالت DSP است, A.B.C سینما A طراحی شده برای فیلمهای عمومی که آمیزه ای از دیالوگ و اگشن دربردارد. سینما B برای فیلم های که دارای محتوای پیچیده افکت های دیجیتال و حرکت های تند و سریع می باشد. حالت سینما C حوزه استودیوهای ضبط موسیقی تولید و بازآفرینی می کند و مناسب برای کنسرت ها و فیلم های موزیکال با تراکهای قدرتمند موزیک است.

Cinema Studio EX سه فضای مجازی سالن های سینمارو شبیه سازی می کند.

 Cinema Studio Reverberation تمام داده های صوتی را جم آوری و اندازه گیری کرده و بسته به قدرت فرکانسی طنین صوتی هر فرکانس افزایش می دهد, که موجب شکستن محدودیتهای فیزیکی اتاق نمایش می شود و احساس معلق بودن صدا در فضای اطراف به بیننده القاء می کند.

Virtual Multi Dimension تنها روی کانال های ساراند تاثیر دارد و از هر کانال ساراند بطور تقریبی ۵ کانال مجازی ایجاد می کند.

Screen Depth Matching سه کانال اصلی جلو را دورتر و با فاصله بیشتر از جایی که قرار دارد جلوه گر ساخته و به تصویر و افکت های صوتی عمق می بخشد.

سونی اولین شرکتی بود که در آمپلی فایرهای دیجیتال های اند از پردازشگرهای ۶۴بیتی استفاده کرد! كمپانی های Denon , Harman Kardon و McIntosh نیز از چيپ "TMS320DA610" ساخت كمپانی Texas Instruments در محصولات های اند خود استفاده کردند. چیپ های ۶۴ بیتی با قدرت MIPS 1800 در سرعت پردازش ۲۲۵ مگاهرتز کار می کنند كه در زمان خود قدرت پردازش صدای سینمایی را به حداکثر رساند. ( MIPS 1 يك ميليون دستورالعمل در ثانيه پردازش مي كند )

 تمام این الگوریتم ها و میزان تاثیری که در صدا دارند در فرایند صوتی Digital signal processing انجام می شود. هر کمپانی این الگوریتم ها را به شکلی طراحی می کند و نتیجه میشه آنچه از صدای هر آمپلی فایر دیجیتال می شنوم.


چند عنوان فیلم جدید پیشنهاد میدم.

Underworld:Awakening در IMAX 3D دیدم. روی بلوری تصویر یکم سردتر از چیزی بود که من در سینما دیدم! اما در کل نسخه خانگی فيلم کار بی نقصی و پیشنهاد می کنم حتما ببینید.

Ghost Rider: Spirit Of Vengeance باز در IMAX 3D دیدم. تصویر فوق العاده تمیز و زنده بود. هنوز روی بلوری ندیدم, اما میتونم حدس بزنم کار بسیار عالی خواهد بود.

چند وقت پیش دبی بودم, The Avengers در مرکز تفریحی Mall of the Emirates دیدم, این یکی رو هم در IMAX دیدم, اما فکر میکنم صدا و تصویر میشد بهتر از اینی که دیدم باشه! خوب با بهترین های اروپا مقایسه میکنم! اما حتما میشه روی بلوری این کار حساب کرد.

Red Tails روی بلوری دیدم, کار تمیزی و تصویر زیاد دستکاری نشده. صدای عالی داره, و انتخاب مناسبی برای دموهای تفریحی با دوستان :)

 John Carter روی بلوری انصافا صدا و تصویر عالی داره و میشه روش به عنوان یک انتخاب مناسب برای لذت سینمای خانگی حساب کرد.

 Journey 2 از لحاظ A/V غير قابل مقايسه با قسمت اول! روی بلوری چيزی شبيه به دموهای تبليغاتی! ترکیبی از رنگ های درخشان و جزئیات بالا و داستان همیشگی گم شدن در جزیره ای اسرارآمیز :)


در سفری که اواخر سال گذشته داشتم, تقریبا اکثر کارای تاپ اکران دیدم. الان وقتی صنعت سینمای هالیوود و حتی سالن های نمایش سال های نه چندان دور با امروز مقایسه میکنم! پیشرفت خیره کننده ای در این صنعت زنجیره ای صورت گرفته است! نمیدونم چرا من هیچ وقت تو سینما فیلم دیدن بیشتر از خونه دوست نداشتم! خیلی هارو میشناسم که مثل من هستند و تو خونه فیلم دیدن بیشتر دوست دارن تا سینما! این هم میدونم که فیلم برای سینماست, اما من همیشه وقتی از در سینما بیرون میام و اگر فیلمو دوست داشته باشم تو فکر نسخه خانگیش هستم! و همه اینها تقصیر فیلم "جومانجی" اون من آلوده سینمای خانگی کرد! از جومانجی شروع شد. از نمایشگاه اختصاصی سونی و دموی جومانجی در اون سالن, صحنه حمله حیوانات به کتاب خونه من دیوانه کرد! دو روز اون نمایشگاه برقرار بود با یه فاصله زیادی از خونه ما و من هر دو روز میرفتم  اون دموی سونی. اون سال اولین پنل پلاسما سونی تو اون نمایشگاه دمو شده بود. اولین پروجکشن های سونی در زمان خودش عظمتی داشت! تا قبل از اون تلویزیون تو اون ابعاد کسی ندیده بود. این پروجکشن هارو گذاشته بودن رو پایه های تقریبا بلند عظمت بزرگی اینا چند برابر شده بود, صحنه حمله حیوانات به کتاب خونه هر چند دقیقه بعد از تبلیغات سونی پخش میکرد و من تا تبلیغات تموم میشد دوباره می رسیدم پای این پروجکشن ها و دوبار میدیدم. انتهای سالن هم  دموی سینمایی خانگی سونی با  سیستم ۵.۱  و آمپلی فایر و دی وی دی سفارش آلمان با کابینت طلای و بلندگوهای ساخت آمریکا سونی بود و باز با دموی سونی که جومانجی پخش میکرد با ولوم بالا منم اون وسط چه حالی میکردم. :) هنوز کاتالوگ های که از اون نمایشگاه گرفتم دارم, قبلا هم گفتم آرشیو کاملی از کاتالوگ های که از نمایشگاه های مختلف جم کردم نگه داشتم و خیلی هاش الان فقط تو آرشیو کمپانی ها موجود است.


 در صدا گذاری فیلم افکت های صوتی برای محل قرار گیری دوربین در کانال های صدا تنظیم میشن, پس برای سنجش کیفیت صداگذاری فیلم به این نکته توجه کنید که شدت صداها بر مبنای فاصله صحنه با دوربین تنظیم شده است. با دور یا نزدیک شدن دوربین به سوژه ای که افکت صوتی برای آن تنظیم شده سرعت, حجم, و جنس صدا تغییر می کند.


دوستان سوال می کنند بین آمپلی فایرها دیجیتال برندهای هستند که صدای Dolby یا dts بهتر اجرا کنند؟ در جواب این دوستان باید بگم بله بعضی از تولید کنندگان مطرح در طراحی به صدای خاص گرایش دارند یا خواستند وفادار به گذشته باشند و تغییری در جنس صدای که با آن شناخته شده اند ایجاد نکنند! به عنوان مثال همیشه Onkyo صدای دالبی بهتری در مقایسه با برندهای دیگر اجرا می کند. همینطور Harman Kardon و Lexicon همیشه در دالبی قوی تر از دیگر برندهای مطرح بودند. Yamaha , Denon , ROTEL , Pioneer در صدای dts پتانسیل واقعی خودشون نشون میدن. البته این مسئله نسبی و همیشه اینطور نیست که Denon یا Yamaha دالبی خوبی اجرا نکنند, و یا Onkyo و Lexicon صدای dts خوبی اجرا نمی کنند.


این هم آخرین شماره از مجله Home Theater

    

Home Theater - June 2012

Home Theater - July 2012

Imm Sound

صدای Imm شامل ۲۳.۱ کانال صوتی است! که در سرتاسر سالن در ارتفاع های مختلف و سقف نصب می شود. این سیستم برای سالن های IMAX با پرده های عریض طراحی شده است. نصب ۹ کانال در پشت پرده های 22 × 16.1 متری سالن های IMAX چهار کانال در دیوارهای کناری, دو کانال در انتهای سالن و پنچ کانال جالب توجه در سقف! و در مجموع ۲۴ کانال صدا تجربه جالبی را از صدای سه بعدی ایجاد خواهد کرد.

 این شرکت از کمپانی های فیلم سازی خواسته تولیدات خود را با این سیستم صداگذاری کنند! اما از آنجا که اکثر استودیو های صداگذاری تخصص و تجهیزات صدای ۵.۱ و ۷.۱ را دارند این کمپانی برای فیلم های رایج با همكاري کمپانی اپل تجيزات Upconverts برای تبدیل صدای ۵.۱ و ۷.۱ کانال به ۲۳.۱ کانال به کار گرفته است. چیزی شبیه به تبدیل فیلم های دو بعدی به سه بعدی! در صورت استقبال کمپانی های فیلم سازی از این سیستم در آینده نزدیک پروژه های بزرگ هالیوودی با صدای ۲۳.۱ کانال صداگذاری خواهند شد. هدف اصلی این شرکت سالن های IMAX 3D 4K است. Imm برای سالن های کوچک تر نیز سیستم ۱۴.۱ کانال را ارائه کرده است.

میشه گفت این سیستم یک DSP واقعی است.

چند خبر

خبر خوب برای مخاطبین Home Theater از این پس شما مخاطب عزیز این وبلاگ این امکان دارید که مطالب خود که مرتبط با سیستم های صدا و تصویر هست به اسم خود با دیگر دوستان به اشتراک بزارید.

اگر به منوی سمت چپ توجه کنید, تیم نویسندگان که بنده و جناب تقوی هستیم اضافه شده است. همچنین در بخش دسته بندی ها "مطالب مخاطبین" نیز اضافه شده. تمام مطالب ارسالی شما بطور مجزا در قالب یک پست اختصاصی در صفحه اصلی نمایش داده خواهد شد, تمام مطالب اعم از تحلیل فیلم و سیستم های صوتی و تصویری زیر مجموعه مطالب مخاطبین قرار خواهد گرفت.

نکته:

 ۱- هیچ محدودیتی در موضوع مطالب وجود ندارد.

۲-  شما می توانید از تجربه تست یک نمایشگر تا سیستم صوتی و تصویر خود مطلب بنویسید.

 ۳- مطالب ارسالی کپی برداری از وب های فارسی نباشد.

 ۴- تحلیل فیلم فقط از روی نسخه اورجینال باشد.

فکر نمیکنم با این کار چیزی از اعتبار این وبلاگ کم شود؟ هدف من از روز اول بالا بردن کلاس دیداری و شنیداری شما عزیزان بوده و هست. من فکر میکنم این تجربه جدید باعث شود طیف گسترده تری از علاقمندان به صدا و تصویر بتوانند از مطالب این وبلاگ استفاده کنند؟


برای دوستانی که دنبال پکیج سینمایی هستند, DHT-1312XP دنن پیشنهاد میکنم. صداشو نشنیدم! و هیچ نظری در مورد کیفیت این مدل جدید ندارم. این پکیج فقط یک پیشهاد است. 

 سه مدل آمپلی فایر دیجیتال جدید, ارزان و مورد تایید از دنن پیشنهاد میدم AVR-1312 , AVR-1612 , AVR-1912  و باز تاکید میکنم صدای هیچ کدام نشنیدم و این فقط یک پیشنهاد است. برای اطلاع از فروشنده با من روی جیمیل تماس بگیرید.

لازم به ذکر که من با هیچ فروشنده ای ارتباط کاری ندارم! و فقط دورادور با تعدادی از فروشندگان محترم تماس غیر حضوری دارم.

Marten Django loudspeaker

درست حدس زدید اتاق دموی  Marten Centre و بلندگوهای که در تصویر می بینید, مدل جدید این کمپانی با نام "Django" است که فقط در فروشگاه مرکزی این برند در سوئد دمو شده, و هنوز هیچ مشخصاتی از این بلندگو منتشر نشده است! ظاهرا در نمایشگاه CES 2012 این مدل دمو خواهد شد. شایعه قیمت این بلندگو در حدود ۱۰۰۰۰ یورو است! همانطور که می بینید خبری از ووفرهای سرامیکی آکوتان نیست, و فقط از میدرنج آکوتان استفاده شده است.

هنوز در سایت رسمی کمپانی و وبلاگ شخصی مارتن هیچ خبری از این بلندگو منتشر نشده است!

 بلندگوها با آمپلی فایر ASR دمو شده, خود مارتن که اعتقاد داره آمپلی فایر ASR بهترین انتخاب برای بلندگوی مارتن است! اگر توجه کرده باشید بلندگوی مارتن در اکثر دموهای که در بین علاقه مندان به موسیقی داشته با آمپلی فایر ASR دمو شده! کابل جورما هم که بخش اصلی Setup مارتن است.

من فکر میکنم اسم Django از نوازنده بسیار مشهور موزیک جاز (Django Reinhardt) گرفته؟ Reinhardt از مشهور ترین نوازندگان موزیک جاز در اوایل دهه نود میلادی در اروپا بود.

 از سورس آنالوگ استفاده شده, و حتما با قطعاتی از Django Reinhardt که از روی LP اجرا می شود, بلندگو را دمو می کنند. 

اخبار شب عید

در ابتدا سال جدید به تمام دوستان تبریک عرض میکنم و براتون آرزوی سلامتی و موفقیت در سال جدید دارم. و امیدوارم به آرزوهاتون برسید. 


همچنین از مهندس تقوی عزیز برای آنچه در سال گذشته به همه ما آموختند تشکر ویژه می کنم. 

 ممنونم ازت.

 


"بهترین مخاطب Home Theater در سالي كه گذشت"

در سالی که گذشت بهترین مخاطب Home Theater جناب آقای "فرهاد تاراج" بودند, علت این که جناب تاراج معرفی میکنم روش درستی است که ایشون در مسیر رسیدن به لذت صدا و تصویر شروع کردند و ادامه دادند. جناب تاراج قدم به قدم این مسیر جلو امدند, اول فیلم اورجینال, شروع درستی که متاسفانه اکثر یا اصلا بحش اهمیت نمیدن! و یا بعد از خرید تمام سیستم تازه فقط بحش فکر می کنند!

 قدم بعد انتخاب نمایشگر, پلیر و کابل بود. برای نمایشگر چند گزینه محدود داشت که همگی خوب بودن. انتخاب ایشون دور از بازار تجاری و تعصب های مسخره یک انتخاب بين المللی بود:) در انتخاب پلیر یاد ندارم یک بار از من سوال کرده باشه این مدلی که پیشنهاد کردی فلان فرمت فشرده سازی صدا و تصویر پخش میکنه یا نه! نتیجه پلیری بود که شخصا تائید کردم و در موردش نوشتم. تاراج یاد گرفته بود که کابل مهم ترین و حساس ترین بخش انتخاب هر سیستم صدا و تصویر, نتیجه یکی از بهترین انتخاب های ممکن بود. آخرین مرحله انتخاب سیستم صوتی بود, بلندگوها و آمپلی فایر که از برندهای فوق محبوب من مخصوصا در آمپلی فایر انتخاب شد.

تفاوت جناب تاراج با دیگران در این بود که ایشون شروع کردند به تجربه صدا و تصویر های مختلف, به من میگفت فلان فیلم تست کردم نتیجه تصویر این بوده چرا؟ کابل با برند معتبر دیگر عوض کردم این تغییرات احساس کردم.

 جناب تاراج از سیستم سینمایی خودش در مسیر رسیدن به درک و تجربه های جدید استفاده کرد. این همون چیزی که من دوست دارم مخاطب Home Theater بهش برسه, دانش و قدرت درک تفاوت های صدا و تصویر.

 من امیدوارم تمام علاقه مندان به سیستم های صدا و تصویر مسیر درست پیدا کنند.

جا داره یادی هم از دوستانی کنم که در این چند سال به من اثبات کردند نگاه متفاوتی از دیگران به صدا و تصویر دارند. برای همگی آرزوی موفقیت دارم.

در آخر:

 فرهاد عزیز براي وجود نازنينت در اين فرصت نو شوری نو برای ساختن و بهتر زيستن آرزو ميكنم.
اميدوارم هميشه سلامت و سرزنده و مهربان و روشن بين باقی بمانی.


فیلمهای که در سال 89 بهترین تست صدا و تصویر داشتند.

Resident Evil: Afterlife  صدا و تصویر 

AVATAR صدا و تصوير

The Book of Eli صدا و تصویر

Sherlock Holmes صدا و تصوير

Inception صدا و تصوير

RED صدا و تصوير

Iron Man 2 صدا و تصوير

Salt صدا و تصوير

Robin Hood-2010 صدا و تصویر

The Expendables صدا

حتما عنوان های دیگری هم بوده که ارزش های صدا و تصویر خوبی داشتند,که من موفق به دیدن آنها نشدم!


امروز کمپانی میتسوبیشی رسما اعلام کرد خط تولید پنل های ال سی دی خود را متوقف کرد! میتسوبیشی اعلام کرده تمام تمرکز خود را بروی نمایشگرهای LaserVue که از فناوری Rear projection استفاده می کند خواهد گذاشت. هدف این کمپانی ساخت نمایشگرهای با ابعاد بالای ۷۳ اینچ است. میتسوبیشی مدل ۷۳ اینچی پنل LaserVue را در نمایشگاه CES 2011 برای اولین بار به نمایش گذاشت. 


بعد از رواج دالبی  Dolby Pro Logic II  و Dolby Pro Logic IIx که صدای دو کانال به ۵.۱ و ۶.۱ مجازی تبدیل می کردند. شرکت Digital Theater System پردازش صدای مجازی dts neo:6 روی آمپلی فایرهای دیجیتال روانه بازار کرد. dts neo:6 هم صدای دو کانال dts تبدیل به صدای ۵.۱ و ۶.۱ کانال می کند.

شرکت Digital Theater System نسل جدید پردازش صدای چند کانال مجازی را با عنوان DTS Neo:X معرفی کرده و قرار در مدل های ۲۰۱۱ سازندگان آمپلی فایرهای دیجیتال به کار گرفته شود.

 تفاوت جالب DTS Neo:X با انواع دیگر تبدیل صدای دو تا ۷.۱ کانال به ۱۱.۱ کانال است. در انواع رایج دو کانال صدا تبدیل به چند کانال مجازی می شود, که اصلا جالب نیست. اما در  DTS Neo:X میشه صدای ۵.۱ به ۱۱.۱ کانال مجازی تبدیل کرد.

 این سیستم برای اتاق های نمایش بزرگ خیلی مناسب و کمک بزرگی در ایجاد بهتر یک میدان کروی صدا در اطراف بیننده می کند.

شركت Digital Theater System سيستم پخش DTS Neo:X برای اولين بار در نمايشگاه CeBIT 2011 که در شهر هانوور آلمان برگزار شد به نمايش گذاشت.

چند پیشنهاد

اگر دنبال آمپلی فایر دیجیتال با قیمت مناسب هستید مدل های جدید دنون مثل AVR-1611-AVR-1911- AVR-2311 قيمت و كيفيت بسيار عالی دارن. تركيب آمپلي فاير دنون با بلندگوی فوكال و پلير پايونير يك سيستم بسيار دوست داشتی. از نسل جديد دنون مدل AVR-1611- AVR-2311 و AVR-4810 در شرايط خوب شنيدم و نسبت به قيمت واقعا عالی بودن.

 مدل AVR-4810 با بلندگوی فوكال سری ۸۰۰ شايد مدل Chorus 816 V و پلير دنون انتخاب خوبی. 

 بنظرم پكيج سينمايی DHT-1311 XP دنون بايد نسبت به مدل های هم قيمت ديگر كمپانی ها محصول با كلاس و خوش ساختی باشه. از صدای HD و تصاوير سه بعدی هم پشتيبانی ميكنه. من زياد از اين پكيج ها خوشم نمياد و معمولا پيشنهاد نميدم! اما اين مدل دنون آمپلي فاير AVR-1311 داره با مشخصات فنی AVR-1611 بلندگوهای اصلی و مركز هم 2WAY هست كه برای اين آمپلی فاير خيلی مناسب.

بلوری پلير با قيمت مناسب:

دنون DBP-2011 و DBP-2012UD انتخاب هاي بسيار دوست داشتنی هست.

پايونير BDP-LX53 و BDP-LX52 پلیرهای خوبی هستند.

بلندگو تو کلاس متوسط: Focal سری ۸۰۰ خوب, ميشه با اين سری موزيك گوش كرد صداشو خوب میشناسم:) يكم گرون (خيلي كم) اما واقعا به قيمت ارزش داره.

KEF سری XQ بلندگوی موزيكال و دوست داشتنی. در سری جديد Q درايورها از آلومينيوم ساخته شده و مقاومت اين سری در صدای افكت خيلی بهتر از سری XQ

 پیشنهاد های بالا ویژه من. چند مدل زیر هم براتون بد نیست.

بلندگوی ارزون خوب همچنان JAMO پيشنهاد ميدم.

بلندگو خيلی هست كه ميشه پيشنهاد داد اما متاسفانه در بازار ايران وجود نداره! بلندگوی مثل Klipsch يكی از بهترين انتخاب هاي سيستم های سينمايی, تخصص اين كار داره اما در ايران نيست!

بلوری پلير: سونی BDP-S570 و BDP-S470 امکانات و استانداردهای تصویر خوبی دارن.

برای دوستانی که دنبال پخش فرمت های تصویری جدید مثل MKV هستند! دو مدل از سامسونگ در بازار پيدا ميشه BD-C6900‎ و BD-C5500‎ که بد نیستن.

دی وی دی پلیر خوب چیزی نیست که پیشنهاد کنم! پایونیر هنوز مدل DV-610 تولید میکنه اما ظاهرا دیگه وارد نمیشه! این پلیر یکی از بهترین تولیدات این چند سال پایونیر بود که خیلی شرکت ها این پلیر به اسم خود مونتاژ کردند.

چند خبر و نكته

نمی دونم اونایی که نسخه بلو-ری فیلم آواتار رو داشتن ( که گمونم تعدادشون هم کم نبود ) تو این یکی دو هفته اخیر دیسکشون رو در حالی پلیرشون آنلاین بوده اجرا کردن یا نه .

تو تمام نسخه های این فیلم تو منوی فیلم فقط سه تا گزینه بود . می گفتن دیسک BD-Live Enabled هستش اما مثل سایر عناوین متداول همچین گزینه ای نداشت . اما الآن بعد از آپدیتی که فاکس منتشر کرده اوضاع عوض شده .

بعد یکی دو مگابایت دانلود یه گزینه به منو اضافه میشه ! برام جالب بود که منو های بلو-ری ها اینقدر قابل انعطاف هستن . این بخاطر BD-J هست و من می دونستم  ولی اتفاقی مثل این گمونم اولین بار هست که میوفته . از طریق این گزینه اضافه شده به منو ، میشه یه آنونس از نسخه جدید فیلم که در راهه دید که البته چیز خاصی هم نیست .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

چند هفته قبل بعد از بیشتر از یک دهه برای فیلمی که بی دلیل سر و صدا راه انداخته رفتم سینما ! اما حیف پول و وقت . خود فیلم که حتی لیاقت اسمش رو هم نداشت . یعنی اصلا موندم که این کالا رو اسمشو میشه فیلم گذاشت یا نه . کیفیت فیلم و سینما هم که فاجعه بود . بعد از بیرون اومدن از سالن حسابی یاد فیلم دیدن تو مانیتور CRT ایسرم افتادم. ( تا ۷ - ۸ سال پیش دنیام تو همین مانیتور بود ) . سینما و کیفیت نمایش آن چنان فرقی با سال ۷۲ ای که فیلم " راز چشمه سرخ " رو دیده بودم نکرده بود .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تلویزیون چند روز قبل یه مینی سریال رو با کلی تبلیغ و سر و صدا برد رو آنتن به اسم کمپانی . نمی دونم دیدینش یا نه اما از دو جهت سریال فوق العاده ای هست :

۱ - بین سریال ها معمولا نمیشه سریالی پیدا کرد که از لحاظ صدا و تصویر حرفی برای گفتن داشته باشه ولی این یکی ( البته همراه چند تای دیگه ) اینطور نیست . تصویر نسخه بلو-ری فیلم عالیه و به عنوان یک سریال شاهکار . مجموعه با دوربین HD فیلم برداری شده . فیلم پر از صحنه های تاریک هست که انصافا خوب در اومده ( خیلی خیلی بهتر از صحنه های شب تو فیلم Collateral ) . در ثانی لوکشین های متفاوت و مختلفی هم داره که خوب در اومدن و با توجه به اینکه تصویر با نسبت 1.78:1 هستش اما واقعا قابل اعتناست . صدا هم مثل خیلی از کارهای کاتالوگ سونی در اون اوایل کار LPCM هست و خیلی هم خوب از آب در اومده البته شاهکار نیست . تصویر فیلم در کنار سریال فوق محبوب Band of Brothes دوتا از بهترین ها هستن که من دیدم . البته بگم جنس تصویر دو تا فیلم زمین تا آسمون با هم فرق دارن اما تو کلاس خودشون کار های ارزشمندی هستن . بین کارهای کاتالوگ سونی واقعا دیسک های خوبی پیدا می شد ...Patriot , Tears of the Sun , Ghost Rider , ....

۲ - این که تو یه کشور میشه انقدر راحت به پر و پای موضوعی مثل موضوع این سریال پیچید در نوع خودش جالبه . فیلم یه اثر رمبو-وار نیست که سرتاسر به پرستش آمریکا و امریکایی بپردازه . فیلم بیشتر ترجیح میده داستان تعریف کنه و بیشتر راوی باشه تا قاضی . اگه عاشق جاسوس بازی و Secret Ageny و از این دست موضوعات هستین از دستش ندید .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

خروجی HDMI خیلی وقته به عنوان یه ضرورت مد شده . یکی دوسالی میشه که اکثر لپ تاپ های متوسط به بالا به این خروجی مجهز شدن . چند روز پیش برای سومین بار این خروجی رو تو سومین مدل لپ تاپ چک کردم . برای یه سری فیلم HD-DVD که دارم درایو میکروسافت و لپ تاپ تنها گزینه است برای تماشا . اما کیفیت تصویر به شدت بد هستش . تصویر روشنایی و درخشندگی خودش رو به مقدار زیادی از دست میده و نویز کمی خودنمایی میکنه . این رو نسبت به تصویری می گم که از خروجی D-SUB همون لپ تاپ ها گرفته بودن . درخشندگی این دو تا تصویر ابدا قابل مقایسه نبود . البته تنظیماتی که تو نرم افزار های کامپیوتری هست میتونه به عنوان مسکن عمل کنه اما باز تو ذوق میزنه .

نمی دونم چرا این اتفاق میوفته . تا حالا فکر می کردم کانفیگ یا برند دو لپ تاپ قبلی این مشکل رو ایجاد می کرد . اما الآن .... گمونم قبلا هم یه مطلبی در این مورد اینجا نوشته شده بود .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اگه خدا بخواد و زنده بودم هفته بعد ( یا بعدیش )  یکی از محبوبترین فیلم های جنگی تاریخ سینما رو با هم بررسی می کنیم  . پس قرارمون همینجا با همرزمای رایان !

حسين تقوي


چند خط هم از من!

در ایران هنوز خیلی ها دارن سر اصل ژاپن و کره میخرن و می فروشند! کاری ندارم.

 دو رقیب در کره (سامسونگ و ال جی) در حال ساخت یک واحد بزرگ تولید صفحات نسل جدید ال سی دی بطور مشترک در چین هستند.

سخنگوی شرکت سونی در این هفته خبر مشارکت سونی و سامسونگ در ساخت نسل جدید صفحات ال سی دی با ابعاد بزرگ را رسما اعلام كرد. سوني و سامسونگ در گذشته نيز براي صفحات موبايل توليد مشترك داشتند كه به S-LCD معروف شد و در چند برند مطرح مثل HTC استفاده شد. محصولات جديد نيز با همين نام S-LCD وارد بازار خواهد شد. 

می دونستید تمام توليدات دي وي دي و بلوري پليرهاي 2009 به بعد JVC در اصل LG! به عنوان مثال مدل جديد XV-BP1 JVC دقيقا مدل BD-370 LG هست! JVC يكي از بزرگان صنعت صدا و تصوير خانگي و حرفه اي است اما چرا مياد از ال جي در ساخت بلوري پليرهاش استفاه ميكنه؟ كره اي ها در اين چند سال سرمايه گذاري عظيمي روي صنعت بلوري كردند, و خواستند در صنعت سرگرمي سازي تبديل به يكي از قطب هاي اصلي بشن! ( همانطور كه در ساخت نمايشگرهاي ال سي دي شدند) و به نظر مياد كه با دو كمپاني برزگ سامسونگ و ال جي توانستند تا جاي پيشرفت كنند كه حالا برندهاي با سابقه ژاپني مثل جي وي سي ازشون فناوري ميخرند! امروزه اين فناوري و طراح دستگاه هست كه حرف اول ميزنه و نه برند, جي وي سي طراح و فناوري خوبي براي بلوري پلير نداره! مشكلي نيست از ال جي ميخره, در چند سال اخیر برندها براي موفقيت در بازار مشاركت هاي گاه پنهان داشتند, مصرف كننده دنبال اسم برند مورد علاقه هست و به اون اعتماد داره و براش پول ميده كاري به داخلش نداره! همه كه مثل من فضول نيستند! 

حالا شما برید فروشگاه جی وی سی و به فروشنده یا صاحب فروشگاه بگید کیفیت پلیرهای جی وی سی بهتره یا ال جی؟ ببینید چی جواب میده؟ واقعا هم اطلاعي ندارن و فكرشو هم نمي كنه محصولي كه شايد خيلي برتر از برندهاي رقيب كره اي مي دونه تمام و كمال براي يك شركت كره اي باشه!

 دوران برند برتر در محصولات تجاري و ميانه قيمت كم رنگ شده ( محصولات High End تفاوت دارن) كمپاني هاي نه چندان مطرح با محصولاتي دنيا را متوجه خود مي كنند! همين كمپاني OPPO كه با دي وي دي سازي شروع كرد و كيفيت توليداتش خيلي زود براي مصرف كننده جهاني مشخص شد, و حالا كمپاني هاي صاحب نام از توليداتش به اسم خود استفاده مي كنند. خيلي از برندهاي صاحب نام در زمينه هاي ضعف دارن! به عنوان مثال ياماها هيچ وقت ويدئو پلير ساز خوبي نبوده! از کمپانی Media-tek پردازشگر ميخره! همون شرکتی که پایونر در اکثر ویدئو پلیرهاش از تولیداتش استفاده میکنه! اما پايونر به عنوان یک مرجع کجا و یاماها کجا! دلیل داشتن فناوری و طراح خوب هست. چیزی که پایونر در صداي دیجیتال هیچ وقت نداشته و نداره! نسل اول آمپلي فايرهاي ديجيتال پايونر چيپ موتورولا روش بود! بلعکس یاماها صاحب نام ترین سازنده پردازنده های DSP و آمپلي فايرهايA/V است. جالبه ياماها يك واحد فوق تخصصي ساخت پردازشگرهاي صدا در ژاپن داره, اما هيچ وقت وارد عرصه ساخت پردازشگرهاي ويدئوي نشد. شايد هم بشه!   

 

بخشی از تحليل هاي قديمي

Yamaha RX-Z9

Pioneer- Player DV868AVI

JBL– HT 1F Main & Center & Back Surround & HT 1D Surround

JBL-SubWoofer HT PS300

بريم سراغ صدا و تصوير

در اول دمو كمي هيجان داشتم شنيدن صداي Z9 براي هر علاقه مند سيستم هاي صداي ديجيتال جالب و مهيج است.

آمپليفاير كاملا Setup شده بود و تفكيك كانال ها به دقت صورت مي گرفت به گفته آقاي ------بيش از صد بار DSP هاي مختلف را تست كرده اند تا به يك Setup مناسب برسند.

 از ولوم پائين 1/4 شروع كردم Z9 از پردازش گر صداي 44Bit ساخت خود ياماها استفاده ميكند. لازم به ذكر است كه ياماها اولين پردازشگر صوتي (DSP) را در سال 1986 ابداع كرد و همواره در زمينه سينما DSP پيشتاز بوده است من از زمان آمپليفاير هاي آنالوگ با ياماها كار كرده ام هميشه بهترين بوده است يك اصالت خاص خود را دارد كمپاني هاي مطرح زيادي از پردازشگر هاي ساخت ياماها استفاده مي كنند.

اولين چيزي كه نظر را جلب ميكرد قدرت DSP و وضوح صدا بود يك محيط 3D فوق العاده ايجاد شده بود. من اين صدا را خوب مي شناسم اما در اين سيستم انگار چند پله صداي ياماها بالا رفته بود امپليفايرهاي كمي هستند كه در ولوم ۴/۱ امكان اجراي خوبي را داشته باشند Z9 با خونسردي كامل بلندگوي 2way JBL را درايو مي كرد.

طراحي بلندگوهاي JBL سري HT منحصر به صداي افكت است و با دو تيوتر فول تيتانيوم صداي بسيار واضح و پر انرزي در افكت اجرا مي كند اين بلندگو بعلت طراحي كابينت در پخش موزيك كمي آن Dynamic خود را از دست مي دهد اما در افكت به نظر من از بهترين هاي دنيا است. كمپاني JBL بيش از 70% سهم بازار جهاني ساخت بلندگوهاي سينمايTHX را دارد و واقعا در زمينه صداي افكت با تجربه است اين را در بيش از 50 سال پيشتازي خود ثابت كرده است.

ساب ووفر مدلHT-PS300 با درايور 12 اينچ صداي كاملا سينماي دارد و تكان دهنده آقاي ---------از دو دستگاه PS300 استفاده كرده بود كه باعث پوشش بسيار خوبي در فركانس هاي پائين شده بود.قدرت نرمال اين ساب 300 وات است. و با فركانسي نزديك به 19Hz

با سكانس 12 فيلم ولوم صدا را تا ۴/۲ افزايش دادم صدا كاملا چسبيده به بلندگوها پخش ميشد صداي برخورد شمشيرها آنچنان نزديك بود كه من فكر نمي كنم در واقعيت صداي برخورد شمشير تا اين حد شفاف باشد من خيلي به اين موضوع فكر ميكنم در تست هاي كه از فيلم هاي مختلف انجام ميدهم بخصوص در صداي dts بعضي از صدا ها خيلي واقعي تر از اصل آن است باور كنيد فكر ميكنم چرا ما در طبيعت اينچنين وضوحي را نداريم نميدانم اين فناوري صدا تا كجا پيشرفت خواهد كرد؟

براي من مهم ترين ويژگي يك امپليفاير ديجيتال خوب ميزان DSP  آن است و ياماها هميشه بهترين بوده است البته نبايد از صداي زيباي Rotel و Denon هم به سادگي گذشت.

وقتي آرشيو كاتالوگ هاي ياماها را بررسي ميكنم يك نكته هميشه برام جالب است و آن تاكيد اين كمپاني در كيفيت قطعات است شايد ياماها تنها كمپاني است كه چه در مدل هاي ارزان و چه بسيار گران از يك ساختار عالي و با يك طراحي يك دست استفاده مي كند.

صداي Z9 بسيار به سورس صدا نزديك بود و با يك خلوص بالا اجرا ميشد تيوتر هاي تمام تيتانيوم JBL نيز به اين كيفيت عالي كمك ميكرد.

حركت افكت ها كاملا كنترل شده بود و از نقطه شروع تا محو شدن يك افكت بخوبي شنيده ميشد و كوچك ترين گمشدگي در صدا نبود.

يكي از دلايل تفكيك عالي صدا اكوستيك اتاق بود در يك اتاق عادي بعلت بازتاب صدا از ديوارهاي كناري و سقف در هم رفتگي افكت ها يسيار زياد است و اين باعث خراب شدن محيط DSP ايجاد شده توسط آمپليفاير مي شود.

در چند سكانس از فيلم صداي ديالوگ فيلم را تا وسط اتاق حس ميكردم. در بعضي از سيستم ها به علت توان پائين DSP صداي ديالوگ بشكل كاملا مشخص از بلندگوي مركز شنيده مي شود كه اصلا خوب نيست آمپليفاير Z9 با پردازش توانمند خود احساس حركت صداي ديالوگ را بسيار زيبا اجرا ميكرد من در سكانس هاي كه ديالوگ بالا بود براي چند ثانيه چشمانم را مي بستم و خوب به صدا گوش ميكردم با اينكه ميدانستم منبع صدا كجاست اما گاهي فراموش ميكردم و صداي ديالوگ هنر پيشگان را تا وسط اتاق مي شنيدم.

از اجراي صداي پلير DV868 نبايد گذشت اين پلير واقعا صدا و تصوير خوبي دارد و فيلم ديدن با آن لذت بخش است. پلير هاي Reference پايونر داراي استاندارد (air Studio) است. air Studio يك مركز سنجش صدا در آمريكا است و همانند كمپاني (Lucas Film) در استاندارد THX عمل ميكند بالا ترين معيارهاي صوتي را براي يك دستگاه صوتي تعريف ميكند و بايد ان دستگاه تك تك آزمايش ها را با استاندارد اين مركز اجرا كند تا استاندارد air Studio را دريافت كند.

حركت افكت ها از كانال هاي جلو به عقب و بلعكس بشكل بسيار سريع رندر ميشد و بيننده كاملا در جريان صدا قرار مي گرفت Z9 تفكيك كاملي را در جدا سازي تك تك صدا ها داشت و گمشدگي در بين دو افكت مشابه به وجود نمي آمد.در اين كلاس صداي افكت بيننده يك تصوير ذهني كامل دارد بدين شكل كه اگر چشم را ببنديد و به صدا گوش كنيد براي مثال زماني كه صحنه نبرد فيلم در حال پخش است و هنرپشه شمشير را به سمت رقيب حركت ميدهد شما با چشم بسته به وضوح حس نزديك شدن شمشير را درك ميكنيد من در يكي از دموهاي كه دو سال پيش داشتم بروي آمپليفاير DA-9000ES سوني كه از مدل هاي كلاس A و بسيار عالي اين كمپاني است تجربه تصوير سازي صدا را داشتم در آن دمو فيلم WAR of the WORLDS تست ميشد در سكانسي از فيلم هواپيماها از بالاي سر بازيگران عبور ميكنند اين افكت صدا بسيار كوتاه و بصورت يك پيك لحظه اي بود حضار در آن صحنه ناخوداگاه برگشتند و به عقب نگاه كردند ببينيد تصوير سازي و قدرت DSP چه ميكند .حتي من هم در بعضي از صداها اين گونه Reaction ها را از خودم نشان مي دهم.


NAD Masters Series

M15 Pre/Pro

 M25 Amplifier

M55 Universal DVD Player

ولوم صدا را تا ۴/۲ افزايش دادم سيستم كاملا گرم شده بود و زمان تست سيستم بروي سيستم dts بود.

فيلم را دوباره به ابتداي همان سكانس برگرداندم و تست را بروي صداي dts  ادامه دادم پردازش گر سيستم بسيار محيط DSP خوبي را ايجاد كرده بود. قدرت Amplifier بسيار بالا بود و بلندگوي 604 B&W را در اوج خود به كار انداخته بود و تاثير افكت هاي فيلم و هر چند گاه دوستان حاضر را از جا ميكند.

بافت تصوير اين پلير كمي برايم جديد بود و بيشتر من را به ياد برند هاي ساخت امريكا مي انداخت تصوير اين پلير نه شبيه به پلير هاي ساخت ژاپن با تصاوير بسيار نزديك به منشا اصلي و نه شبيه به پلير هاي ساخت اروپا با تصاوير گرم بود. كاملا طراحي و بافت تصوير متفاوت بود.

در كل به نظر من دي وي دي پلير خوبي هست اما با سليقه تصويري من جور در نمي آيد اين را به آقاي -------هم گفتم ايشان هم نظر من را قبول داشتند كه تصوير اين پلير منحصر به فرد است و نمي توان گفت شبيه به چه نوع پلير ديگري است. اما من كه هيچ  ايراد تصويري بدي در اين دي وي دي پلير نديدم و كاملا تصاوير پخش شده راضي كننده بود.


 

AVC-A1HD & 3930CI

تست سيستم را بروي فيلم نجات سرباز رايان شروع كردم و سكانس دوم آن سيستم صدا بروي dts بود و ولوم صدا ۴/۱  باور كردني نبود آمپلي فاير با ولوم پائين بلندگوي E100 JBL را به راحتي راه مي انداخت پيش خودم گفتم اين آمپلي فاير بروي ولوم هاي بالا چه مي كند.

تصوير پلير 3930 عالي بود تا به حال چنين دقتي بروي اين فيلم نديده بودم رنگ هاي سرد فيلم بدون كوچك ترين در هم رفتگي پخش مي شد. صداي افكت بسيار نزديك و چسبيده به بلندگوها پخش مي شد در ان شلوغي فيلم صداي ديالوگ ان چنان با قدرت و وضوح بالا پخش مي شد كه من لرزش تارهاي صوتي بازيگران را حس مي كردم. صداي حركت گلوله ها از هنگام حركت از يك كانال تا كانال ديگر كاملا احساس مي شد و كوچگترين محو شدگي در صدا ايجاد نمي شد.

ولوم صدا را كم كردم و اقدام به تعويض فيلم كردم باز و بسته شدن Disk Tray پلير 3930 فوق العاده بود فكر كنم در سكوت مطلق هم نمي توان صداي از باز و بسته شدن مكانيزم اين پلير را شنيد تفاوت اين محصول درجه يك در تمامي قسمت هاي آن مشهود است.

سكانس اول فيلم رنگ مشكي آنچنان مي درخشيد كه تا اين حد بالا نديده بودم تك تك كرك هاي روي پوست هنرپيشگان را آنچنان دقيق مي ديدم كه تا به حال بروي هيچ پليري تجربه نكرده بودم.

 


ROTEL & Focal

 Focal-Scala Utopia

ROTEL-SURROUND SOUND PROCESSORS-RPS1098

ROTEL-MULTICHANNEL POWER AMPLIFIERS-RMB1075

ROTEL-Player-RDV1093

در اكثر دمو هاي كه خود كمپاني ROTEL در نمايشگاه هاي مختلف دارد آمپلي فاير هاي خود را با بلندگوهاي ساخت اروپا مخصوصا B&W دمو مي كند كه نشان دهنده توجه اين كمپاني به صداي HIFI است تا يك صداي كاملا سينماي مثل Yamaha شايد سليقه من به ياماها بيشتر نزديك باشد اما نمي توانم صداي ROTEL را ناديده بگيرم و بگم چون با سليقه من در سينما DSP جور نيست پس آمپلي فاير بدي است بلعكس به زيبا بودن صداي اين آمپلي فاير تاكيد دارم و اعتراف مي كنم من كمي دچار ياماها گرفتگي هستم.

بلندگوي Focal نیاز به کارکرد بالای 200 ساعت داشت.

يكي از بدترين Setup هاي كه در آن زمان ديدم همين تركيب ROTEL و بلندگوي Focal-Scala Utopia بود.

اين مطالب تنها بخش بسيار كوتاهي از چند دمو سيستم سينمايي در ۲ سال گذشته بود.

 با تشكر از آرش عزيز

ورود اعضاء