Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
خوب یک باره دیگه بهرنگ اینجاست تا باهم بریم ببینیم فامیلی ترین اگشن سال در صدا و تصویر چی برای گفتن دارد...
در مطالب قبل هم گفتم سریع و خشن از قسمت چهارم به بعد از فاز فیلم های ماشین بازی زد تو علمی تخیلی و هرچی هم جلوتر رفت میزان تخیلی بودنش بیشتر شد! کلا وقتی فیلم های سریع و خشن می بینید منطق از پنجره بندازید بیرون, انگار قوانین فیزیک و زمان و حداکثر قدرتی که انسان داره همه اینا اصلا مهم نیستن! قشنگ کارگردان اینشتین و نیوتون نشونده رو پاش و جیش زده به صورتشون!
بریم ببینیم این فامیلی فامیلی که "وین دیزل" هی تو فیلم میگه! در صدا و تصویر بروی نسخه ی UHD بلوری چی برای گفتن دارد:
نوع دیسک تست:
UHD BD + BD
تصویر:
Dolby Vision
HDR10
تصویر:
بی شک سریع و خشن 10 جذاب ترین تصویر بین فیلم های "اگشن" امسال داشته است, شاید بهترین نبوده اما قطعاً از جذاب ترینها بوده.
درخشش رنگ ها و شدت روشنایی تصویر در بسیاری از سکانس ها مثل دموهای فروشگاهی بسیار جذاب هستند.
در برخی سکانس ها گرین دونه ریزی داریم که فقط به جهت بار احساسی فیلم بروی تصویر قرار داده شده اسد, (البته جز سکانس اول فیلم که فِلَشبَک به قسمت پنجم هست, که گرین نسبتاٌ دانه درشتی را می بینیم.)
در تصویر سریع و خشن 10 شاهد رنگ های درخشان و طبعی هستیم, به حدی درخشان که چشم را می زند.
هیچ لات قوی بروی تصویر فیلم اعمال نشده است, و همین مورد باعث شده یک تصویر طبیعی با رنگ های درخشان و پر از طیف های رنگی گسترده بروی نمایشگر ببینیم.
HDR10 با این که دینامیک متادیتا نیست و استادتیک است, در هیچ سکانسی چه بسیار روشن یا بسیار تاریک سوژها در هج لحظه ای در تاریکی و روشنایی بالا گم نمی شوند. (اصلا لازم نبوده فیلم به صورت +HDR10 تنظیم کنند. رنگ ها در روز و شب درخشان و زنده هستند.
جزئیات تصویر به شدت بالاست, بیننده به راحتی بافت رنگ روی اتومبیل ها را می بیند و کاملا مشخصه که ماشین توسط خود راننده رنگ شده است.
ساختمان ها و حتی درختان از فاصله های دور جزئیات ذره بینی دارند و واقعاً بیننده را حیرت زده می کند.
بافت فلز به دلیل روشنایی و دقت تصویر بسیار بالا قابل لمس هستند (چیزی فراتر از دیده شدن)
بافت پوست در تصاویر کلوزآپ بسیار طبیعی است و اصلا حالت بیرون زده و مصنوعی ندارد.
در سکانس اتومبیل رانی خیابانی رنگ ها گرم و خیره کننده هستند, با جزئیات بسیار بالا, HDR10 با تمام ضعف هاش در این سکانس بسیار استادانه خروجی گرفته شده است, (به این نکته توجه داشته باشید که فیلم دالبی ویژن Gradient شده است)
تنها ایرادی که میشه به نسخه UHD بلوری فیلم Fast X گرفت, نسبت به نسخه ی بلوری استاندارد کمی پایین تر بودن روشنایی تصویر است, فقط کمی از نسخه بلوری استاندارد روشنایی کمتری داریم, که اگر نمایشگری دارید که تا 1500 نیت روشن می شود, اصلا محسوس نیست و فقط لذت خواهید برد.
نسخه بلوری استاندارد به دلیل کم بودن دینامیک رنج تصویر روشنایی بیشتری را در اختیار رنگ ها قرار می دهد و به همین دلیل تصویر کمی روشن تر است.
در کل تصویر فیلم سریع و خشن 10 یکی از بهترین های ست که می توانید به عنوان تست تصویر ازش لذت ببرید.
صدا:
Dolby Atmos
من فکر می کردم این فیلم به دلیل X بودن با صدای dts-X عرضه کنن! حتی سایت High-Def Diges هم تا قبل از روز عرضه رسمی نسخه فیزکی فیلم فرمت صدارو dts-X نوشته بود! به هرحال آنچنان تفاوتی هم ندارند.
در سریع و خشن 10 با یک صدای لود با جزئیات قابل قبول طرف هستیم, نه آنچنان کانالیزه و فعال در کانال های ساراند که نظر یکی مثل من جذب کند, و نه آنچنان غیر فعال که بخواد تنظیمات پروسسور چک کنید, مشکلی که در قسمت 8 سریع و خشن در کانال های سقفی داریم!
در این بخشم باز مجبورم ارجاع بدم به سکانس مسابقه خیابانی و آتش بازی اینترو این سکانس, کانال های سقفی به شکل خیره کننده ای فعال هستند و میشه هر یک از انفجارها و پخش شدن جرغه ها را در آسمان با تفکیک محل شنید و تشخیص داد, بسیار دقیق و با جزئیات قابل توجه ای کار شده است.
کانال LFE در قسمت دهم می توانست کمی لود تر و سنگین تر کار شود, اصلا بد نیست, اما مورد انتظار من نیست! کاملا مشخصه در خروجی گرفتن برای نسخه ی خانگی Attack Time ها دستکاری شده و از آستانه خروجی سینمایی ضعیف تر هستند!
موزیک و دیالوگ ها عالی و بدون کوچکترین مشکلی شنیده می شوند.
اون بمبی که در داخل گوی غلتان بود و بی دلیل می چرخید و می چرخید و باز هم می چرخید... هم افکت های صوتی جالبی خلق می کرد, اون لحظه ای که از بالای پله ها به پایین پرتاب میشه, سنگینی و حضور گوی بالای سرتون حس می کنید, کلا سکانس شهر رم چه از لحاظ تصویر و چه صوتی دوست دارم.
سکانس پایانی و برخورد و کشیده شدن هلکوپتر ها توسط ماشین "وین دیزل" هم بسیار جالبه و کانال های سقفی و ساراندها نسبتاً فعال و درگیر هستند, از بهترین ها بحساب نمیاد, اما میشه ازش لذت برد.
در کل صدا در Fast X از بهترین های سال بحساب نمیاد, می توانست بسیار بهتر و کار شده تر باشد, اما نمی شود ایراد های بزرگی هم بهش گرفت, یک صداگذاری کمی عجولانه و متوسط رو به بالا برای یک اگشن سرگرم کننده است.
تصویر بلوری 4k HDR10
تصویر بلوری استاندارد
صدا Dolby Atmos
20 شهریور 1386 تا 20 شهریور 1402
16 ساله شدیم...
در این مطلب کوتاه توضیح میدم چرا صدای نسخه های خانگی فیلم های کمپانی های "Marvel" و "Disney" کیفیت و تاثیر افکتیو پایین تری به نسبت دیگر کمپانی های هالیوودی دارند:
در مسترینگ سینمایی ما دو گزینه بسیار مهم داریم:
کمپانی های مثل "Marvel" و "Disney" نسخه های خانگی به دلایلی که مشخص نیست با 6 دسی بل پایین تر از استاندارد دیگر کمپانی های هالیوودی منتشر می کنند! در تمام نسخه های خانگی فیلم های مارول و دیزنی سطح Threshold صدا بسیار بالاست و تاثیر Attack Time به شدت پایین است! به همین دلیل هست که صدای نسخه های خانگی منتشر شده توسط این دو کمپانی مخصوصاً مارول فاقد ارزش های صوتی بالا برای علاقمندان به صدای سینمای خانگی است!
شاید جنبه های تجاری بازار تجهیزات صوتی خانگی و محدودیت های این تجهیزات در گذشته باعث شده که این کمپانی ها استانداردهای احمقانه ی را برای نسخه های خانگی تعریف کرده باشند, و همچنان با پیشرفت تجهیزات سینمای خانگی و قدرت اجرای افکت های سنگین صوتی نزدیک به استاندارد های میکس استودیویی محدودیت های صوتی گدشته در نسخه های خانگی این دو کمپانی اعمال می شود!
در نمایشگرها و UHD بلوری پلیرهای رده بالا (و همچنین ویدئو پروژکتورها) گزینه ای داریم که اطلاعات منبع تصویر HDR را نمایش می دهد, سه عنوان بسیار مهم در این لیست داریم با عنوان های:
MaxDML
MaxCLL
MaxFALL
در این مطلب کوتاه به زبان ساده براتون توضیح میدم اینها چی هستند...
برای کد گذاری PQ در محتوای HDR10 به (Static Metadata) یا ابرداده ایستا مورد نیاز است.
MaxDML نهایت روشنایی که در زمان مسترینگ کالوریست بروی تصویر اعمال کرده است را نمایش می دهد, نهایت روشنایی که در حال حاظر قابل نمایش است و در Technicolor مورد استفاده قرار می گیرد, 4000 هزار نیت (cd/m2 یا nits) است. MaxDML از اهمیت کمتری برای ویدئوفابلی که بروی نمایشگرهای خانگی تصویر را می بیند برخوردار است.
دو گزینه MaxFALL و MaxCLL ابرداده ایستا (Static Metadata) مورد نیاز برای محتوای HDR10 است که به آن رمزگذاری PQ گفته می شود.
گزینه مهم اول MaxFALL است که حداکثر سطح روشنایی کل یک فریم را نشان می دهد, MaxFALL مقادیر روشنایی رمزگشایی شده ایستا همه پیکسلهای درون یک فریم است.
عدد MaxFALL معمولاً بسیار کمتر از MaxCLL است.
گزینه مهم بعدی MaxCLL است, MaxCLL حداکثر روشنایی هر پیکسل منفرد در هر فریم را نشان می دهد. در محتوان HDR10 به دلیل ایستا بودن داده های تصویر MaxCLL معمولاً پس از مسترینگ نهایی اندازه گیری می شود.
در محتوای +HDR10 و Dolby Vision نیازی به اندازه گیری MaxFALL و MaxCLL نداریم, به این دلیل که در این دو استاندارد تصویر از (Dynamic Metadata) استفاده می شود, ابرداده پویا به کالوریست این اجازه را می دهد تا برای تصویر سازی رنگی گسترده شات به شات و گاهی فریم به فریم از HDR استفاده کند.
نمایشگرهای HDR خانگی امکان نمایش اوج روشنایی و کنتراست تنظیم شده توسط کالوریست را ندارند، و اغلب شدت روشنایی بسیار کمتر از میزانی است که کالوریست بروی نمایشگرهای مسترینگ حرفهای اعمال کرده است. بنابراین تصاویر PQ رمزگذاری میش تا با توانایی نمایش روشنایی نمایشگرهای خانگی مطابقت داشته باشند. این مقیاس بندی توسط ابرداده ایستا کنترل و مدیریت می شود.
منابع مرتبط:
نمایشگر نسل دوم QD-OLED سامسونگ مدل S95C حدوداً دوماه پس از اولین نمایش جهانی برای من جایگزین نمایشگر بسیار عالی S95B شد, که اولین نمایشگر اولد با تکنولوزی کوانتومی بود. در این مطلب نگاهی دارم به کیفیت تصویر و تفاوت های S95B با S95C برای اطلاع از مشخصات فنی هر دو نمایشگر به سایت سامسوگ مراجعه کنید.
بریم ببینیم نمایشگر پرچم دار جدید سامسونگ با کد رفرنس S95C چی برای گفتن دارد:
اولین برتری S95C نسبت به S95B روشنایی 1400 نیتی در منابع HDR در مقایسه با حدوداٌ 1000 نیتی S95B است.
در S95C درخشش و جزئیات هایلایت ها بسیار بسیار بالاتر از نسل قبل و به جرات میگم بالاتر از تمام پرچم دارهای دیگر برندهاست. در تست های که انجام شده است روشنایی و دقت رنگ در S95C از ال جی G3 با تکنولوژی MLA هم بالاتر بوده است.
در پنل ها MLA (Micro Lens Array) در لایه آخر به جای صافی رنگ از یک لایه منشور کننده رنگ که شامل بیش از 42 میلیارد لنز هستند استفاده شده است تا تکنولوژی شبیه به لایه کوانتومی سامسونگ بروی پنل های WRGB ایجاد کند.
کیفیت نوردهی پیکسل ها در S95C تا به امروز بالاترین CRI ممکن را برای یک نمایشگر خانگی تولید کرده است, CRI 97 دقت رنگ خارق العاده ای را می تواند ایجاد کند.
در منابع نوری ما شاخصی داریم به نام CRI یا Color Rendering Index یعنی شاخص بازنمایی رنگ, بالاترین CRI موجود نور خورشید است با CRI 100 در منابع نوری چه در سینمایی, عکاسی و نورهای پس زمینه نمایشگرهای ال سی دی کیفیت CRI باید بالای 90 باشد تا بتوان گفت نوری با کیفیتی داریم, نورهای با CRI پایین تر از 85 را ما منابع نوری بی کیفیت می نامیم, در نورهای با CRI پایین ما حتی نمی توانیم رنگ ها را به صورت واقعی ببینیم, چه برسه به این که در تصویر برداری, عکاسی و به عنوان نور پس زمینه برای نمایشگرهای ال سی دی از آن استفاده کنیم. ضعف کیفیت CRI در نمایشگرهای OLED هم بسیار رایج است, کیفیت نوری که هر پیکسل تولید می کند بسته به مواد ارگانیکی که در آن پنل استفاده شده است تفاوت دارد. کیفیت نور پنل های اولد رایج معمولا زیر 90 CRI است. در نمایشگرهای QLED پرچم دار سامسونگ از یک لایه بک لایت با نور زرد پشت لایه نور سفید استفاده می شود, که در تبلیقات نور پس زمینه دوگانه نیز نام برده می شود, در واقع لایه نور زرد برای بالا بردن کیفیت CRI نوری استفاده می شود تا بازسازی رنگ ها هرچه بهتر و نزدیک به واقعیت انجام شود.
سامسونگ با فناوری Intellisense AI V2 در چیپ تصویر S95C با کمک هوش مصنوعی بسیار بهینه تر از نسل قبل به پیکسل ها برای روشن شدن و تولید گستره رنگ ها فرمان می دهد, نتیجه این فناوری مصرف برق کمتر و روشنایی بیشتر در نقاط نوری پیجیده ای هست که در پنل های اولد رایج معمولا باعث خاموش یا بیش از حد روشن شده هایلایت ها می شود.
در تست های که من انجام دادم Gray Uniformity در S95C سامسونگ حتی از S95B که در نوع خود همچنان بسیار دقیق بحساب میاد بالاتر است, TINT رنگ دقیق تری دارد, در S95C به دلیل چیدمان Triangular RGB پیکسل ها میزان نشر نور سبز و آبی از پیکسل ها به کمترین حد خود رسیده و پنل را به نمایشگرهای اصلاح رنگ مسترینگ نزدیک کرده است.
Color volume که من در پنل کوانتوم اولد S95C سامسونگ نجربه کردم حتی نمیشه در نسل قبلی همین نسل از پنل های کوانتومی سامسونگ تجربه کرد! حجم و دقت رنگ ها در در دامنه RGB به شکل خیره کننده ای بالا و دقیق هستند.
کلام آخر:
با تجربه من نمایشگر سامسونگ QD-OLED S95C بالاترین دقت رنگ, روشنایی و هوشمند بودن چیپ تصویر برای درک و نمایش جزئیات تصویر در صحنه های بسیار روشن یا تاریک را دارد. یک نمایشگر ایده ال برای محتوای HDR و یک رفرنس برای تست و بررسی محتوای سینمایی 4K HDR است.
خوش باشید
موارد مرتبط:
طراحی و کیفیت ساخت
بلندگوی Focal Chora 816 از نظر زیبایی شناسی ظاهر مینیمالیستی دارد. سری جدید فوکال به لطف درایورهای مخروطی Slatefiber ساخت خود فوکال از سری های قبل متمایز هستند. این درایورها دارای یک مخروط سبک وزن و مستحکم هستند که از الیاف کربن غیر بافته شده و پلیمر ترموپلاستیک ساخته شده است. به همین دلیل میتوانند طیف وسیعی از فرکانسها، از باس کم تا تریبل بالا را با دقت و وضوح قابلتوجهی پخش کنند. ساختار این اسپیکرها فوق العاده است. کابینت دارای متریال با کیفیتی است که ظاهری محکم و خوش ساختی را به آن می بخشد.
کارایی
سازگاری استثنایی بلندگوی فوکال Chora 816 به آن اجازه می دهد تا در ژانرهای مختلفی از موسیقی بدرخشد. حساسیت 91 دسی بل این بلندگو به آن اجازه می دهد به راحتی درایو شود و نیاز به آمپلی فایرهای با توان و جریان دهی بالا نداشته باشد. پاسخ فرکانسی این بلندگوها از 42 هرتز تا 28 کیلوهرتز است که امکان تولید رنج گسترده و متعادلی از فرکانس های بم تا بالا را فراهم می کند که فوق العاده واضح و دقیق هم هستند.
کیفیت صدا
کامپوننت تست: DENON PMA-1700NE 2Ch 140W integrated Amplifier with USB-DAC
کیفیت صدای بلندگوی Chora 816 با جزئیات و متعادل است و پاسخ فرکانسی دقیقی دارد. بلندگو برای پخش انواع مختلفی از موسیقی، از کلاسیک گرفته تا راک و هیپ هاپ، بدون افت کیفیت طراحی شده است. کیفیت فرکانس های پایین بلندگو بسیار چشمگیر است، باس عمیق، واضح و شفاف. پورت باس بر روی بافل کابینت همراه با درایورهای Slatefiber با هم ترکیب میشوند تا بیس تمیزی را ارائه دهند. وقتی وارد فرکانس های میانی می شویم، صدای دقیق و دراماتیکی را می شنویم که بلندگوهای فوکال به آن معروف هستند. آوازها و سازها به طور صادقانه و واضح با سطح قابل توجهی از جداسازی و ساند استیج خوب برای بلندگویی در این بازه قیمتی ارائه می شوند. توییتر صدای فرکانس بالا را به طور گسترده پخش می کند تا یک میدان صدای باز و گوش نواز را ایجاد کند.
نتیجه
اگر به دنبال بلندگوی با کیفیت و عملکرد عالی هستید، Focal Chora 816 گزینه بسیار خوبی است. این بلندگو با فناوری منحصربه فرد درایور Slatefiber، کیفیت صدای متعادل و دقیق و کیفیت ساخت بسیار خوب میتواند تجربه شنیداری جذابی را ایجاد کند.
طراحی و ساخت
کیفیت صدا
آواتار: راه آب, قضاوتی زیبا و هیجانانگیز در مورد طبیعت و انسان است و همچنین یک ماجراجویی غافلگیرکننده است که ما را به یک فیلمساز بزرگ بازمیگرداند که قادر است ریتمهای درونی و بیرونی را با حیلهگری فنی خود ترکیب کند, و آن چیزی نیست جز دانش خاص جیمز کامرون در تولید و ساخت یک ملودرام عالی که بیننده را حیرت زده می کند.
نسخه خانگی که من از فیلم دارم, از سرویس بی نظیر Kaleidescape است, نسخه +4K HDR10 با صدای دالبی اتموس با حجم 102 گیگابایت. مشخصات فیلم در اسکرین شات زیر براتون قرار میدم:
تصویر:
فیلم با دوربین های IMAX سفارشی کامرون که توسط سونی ساخته شده است, به صورت 4K 3D تصویر برداری شده است. و بدون فشرده سازی 4KDI مراحل اصلاح رنگ بروی آن انجام شده است. ابعاد تصویر 1.85:1 فیلم با این که در نسخه ی خانگی مورد علاقه من نیست, اما لذت بصری تصاویر به دلیل این که کل فیلم با دوربین آی مکس تصویر برداری شده بیشتر هم کرده است.
تصاویر در آواتار 2 زیباست, و در لحطاتی خیره کننده است, رنگ ها, نور و جزئیات همان چیزی هستند که دوست دارید از یک فیلم 4K HDR ببینید.
دینامیک متا دیتا بودن تصویر باعث شده فریم به فریم فیلم در نمایش رنگ ها و های لایت های نور درخشان و خیره کننده باشند. در سکانس های شب کنتراست و جزئیات تصویر فوق العاده زیبا و درخشان هستند, مخصوصاً در نیمه اول فیلم که در جنگل "پاندورا" هستیم کنتراست و رنگ ها خیره کننده ست.
در نیمه دوم فیلم همچنان درخشش و جزئیات تصویر داریم و لذت بردن از تصاویر ادامه دارد. تنها نکته ای که باعث شد من نمره کامل به تصویر فیلم ندم, سکانس های هست که ناوی ها با انسان ها در جنگ هستند, در سکانس های زیر آب کمی از وضوح و کنتراست تصویر کم می شود! میشد در مراحل اصلاح رنگ بالانس تصاویر زیر آب و خارج از آب را کمی تصحیح کرد.
در کل تصویر آواتار 2 یکی از بهترین های بوده که در فیلم های اخیر دیدم و تست کردم.
صدا:
صداگذاری آواتار 2 یکی از مهندسی شده ترین صدا های بوده که در یک سال اخیر شنیدم, یک دالبی اتموس سرپا و سینمایی که اصلا با سینتی سایز کردن یکسری از فرکانس ها در کانال های سقفی حس صدای اتموس القاء نمی کند.
در صداگذاری یک پدیده ای داریم به نام "Transient" ترنزینت به نقطه ای از صدا گفته میشه که صدا از سکوت به یک پیک لحظه ای میرسد و به اصطلاح کیک میزنه, در این فیلم سکوت های بسیار زیبای داریم, که اجازه داده ترنزینت های بسیار جذابی را نیز بشنویم.
روشن شدن موتور سفینه های دشمن یکی از شوک های ابتدایی فیلم هست, که پس از یک سکوت زیبا که همراه شده با تصاویر CGI خیره کننده, اولین شوک فیلم به بیننده وارد می کند. میشه قدرت موتور سفینه های دشمن که در حال فرود بروی پاندورا هستن را از کانال های سقفی حس کرد. و اون انفجار جنگل که نفس در سینه بند میاره!
در این فیلم مشخصه که کارگردان خواسته کانال LFE فقط در لحظات مورد نیاز وارد مدار شده و باعث ایجاد شوک های قوی به بیننده بشه, واقعاً عالی کار شده و بنظر من برای علاقمندان به صدای سینمایی میتونه یک ورکشاپ آموزشی باشه تا یاد بگیرن چطور از ترنزینت های صدای سینمایی میشه برای شوک کردن بیننده استفاده کرد.
در صحنه نبرد انتهایی فیلم یکی از ناوی ها با تیر و کمان به سینه یکی از انسان های دشمن شکلیک میکنه, بی نظیره صدا در این لحظه! دقیقاً برخورد آن تیر بسیار بزرگ به سینه دشمن شما هم بروی سینه خود احساس می کنید, وقتی میگم صداگذاری فیلم کاملا مهندسی شده است, این یکی از دلایلش میتونه باشه. من یاد فیلم "جهنم بنغازی" میندازه که کیک های تک به تک شلیک هارو میشه روی بدن حسشون کرد.
یک نکته جالب دیگه در صدای آواتار 2 تغییر کردن جنس صدای اسلحه ها در لوکیشن های مختلف هست, یک سرباز با یک اسلحه در موقعیت های مختلف صدای شلیک هاش تغییر میکنه, و این یکی از نکاتی بود که برای من بسیار جذاب بود و ازش یاد گرفتم...
در کل صداگذاری آواتار: راه آب شاهکار بحساب نمیاد, اما یک ورکشاپ آموزشی بسیار عالی برای علاقمندان به صداگذاری فیلم است. من ازش لذت بردم و یاد گرفتم.
تصویر
صدا
موارد مرتبط: