Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
یک اصطلاح اشتباه که در بین مردم در مورد نمایشگرهای TFT-LCD رواج داره پيكسل سوخته است, در اينجا خيلي كوتاه در اين مورد توضيح ميدم.
TFT thin film transistor LCD liquid crystal display
گاهي در نمايشگرهاي LCD در تصاوير سفيد نقطه هاي سياه ديده ميشه و در تصاوير سياه نقاط سفيد به اين نقاط پيكسل سوخته گفته ميشه! كه اشتباه است.
در نمايشگرهاي LCD ميزان نور دهي به هر پيكسل توسط يك ترانزيستور و خازن الكتريكي كنترل مي شود, بسته به ميزان روشنايي تصوير ترانزيستور خازن مربوط به خود را شارژ ميكند و ملوكولهاي كريستال مايع با شارژ الكتريكي كه توسط خازن صورت ميگيرد از هم باز شده و اجازه عبور نور را مي دهند.
جريان الكتريكي بسته به ميزان تيرگي و روشنائي تصوير متفاوت است.
به دليل اينكه هر ترانزيستور وظيفه نور دهي به يك پيگسل را دارد در مواردي اين ترانزيستور در زمان عبور جريان مي سوزد و مدار جريان دهي به خازن باز مي ماند در نتيجه خازن مربوط به يك پيگسل هميشه در حالت شارژ باقي مانده و مجراي نور دهي باز مي ماند.
در اين حالت در تصاوير تيره يك نقطه روشن كه همان پيكسل است ديده مي شود.
در مواردي كه نقاط تيره در تصاوير روشن ديده مي شود ترانزيستور در زمان عبور جريان مي سوزد اما مدار الكتريكي قطع مي شود و هيچ ولتاژي از ترانزيستور براي شارژ خازن عبور نميكند و هميشه مجراي عبور نور به پيگسل بسته مي ماند, در نتيجه پيكسلي كه نور دريافت نميكند در تصاوير روشن بصورت نقطه اي تيره ديده مي شود.
In previous review I noticed if you do not have any experience of standard listening and seeing never buy expensive sound system .the friends who listen to the music with stereo why do they want hifi or the people who copies film in the street or an usual player or download version satisfy them why do they want expensive amplifier and players? Maybe you are wonder of my words. well whoever should improve it is really good and I confirm it but I want to say that it is much better that audience enjoys watching and listening while can understand voice and video correctly.
There are lots question of me that I have a system with a commercial mark and want to have combination system it is not bad at all that you have a 400$ system but there is an important matter here that if you ask me for an expensive system and with higher quality do you have any original dvd , have you ever tried an original dvd with best cables and player .
You ask me the mark of my player to buy a better one.
Understanding the details of sound and video never approach with searching on the internet and reading reviews you just need time lapse and experience.
You can start with a usual system which find in each home and experience standard sound and video and try to use to it and you will be improving more and more.
Try to understand dsp with change the cables and know the texture , change the speakers and try to understand dsp you should understand the difference of dsp when speakers is changed a bit.
If you can do it you can try more expensive system and player with some original dvd right now.
Before buy expensive player see some original dvd with a cheap and usual player due to understand the details better of course try it with your expensive player.
The friends who use PS3 and want a top player should not ignore which were told before.
I know that PS3 have some limitation in sound and video but it have its specials which can not find in any thousands dollar HI-End.
Never buy expensive systems when you can not understand sound and video details easily
good luck
مدتی هست جناب آقای مظفریان بلوری پلیر S5000ES سونی را از اروپا به ایران آورده اند و قرار بوده من برم از نزدیك این پلیر Hi-End را تست كنم. امروز 14/9/88 خدمت جناب مظفریان بودم و بلوری پلیر سونی را به اتفاق تست كردیم, نتیجه این تست به شرح زیر است.
تمامی قطعات این پلیر ساخت خود سونی است, از Disc Tray و هد اپتیك تا پردازشگر مركزی و چیپ DSD ساخت سونی است, میشه گفت S5000ES یك سونی كامله
مشخصات کاتالوگی پلیر را اینجا ببینید.
برای تست S5000ES فیلم 300 را برده بودم, قسمت دوم Transformers هم بود كه صدا و تصویر خیلی خوبی داره, 300 در تصویر یك ویژگی خیلی جالب برای تست داره كه خیلی برام مهم بود ببینم سونی با این ویژگی چه كار میكنه, تصویر 300 پر از Grain هست, چیزی كه من اصلا دوست ندارم و بد جور روش حساسم, اما در 300 به نظرم خیلی به جا استفاده شده و حال و هوای خاصی به فیلم میده, در خیلی از فیلم ها به علت نوع لنز, مراحل تبدیل, نور و خیلی مسائل دیگه شاهد گرین در كل یا صحنه های از فیلم هستیم! اما در 300 گرین قسمتی از فیلم است و به خواست كارگردان به فیلم اضافه شده
فیلمی مثل 300 فرقی نمیكنه دی وی دی باشه یا بلوری اگر در پلیرهای بد و ارزان اجرا بشه به علت اینكه این پلیرها میزان نویز بالای در تصویر دارن و این نویز با گرین خود فیلم تركیب میشه تصویر خیلی بدی داره و تو ذوق میزنه اما همین فیلم در پلیرهای Hi-End چه چیزه دیگه هست.
در تست این پلیر اولین نكته ای كه نظرم را جلب كرد سرعت خواندن دیسك بلوری بود با تست من بین 6 تا 7 ثانیه كه خیلی سرعت خوبی بحساب میاد.
S5000 روی فیلم 300 داشت نهایت كنترل نویز و یك دست كردن میزان گرین را نشان میداد! انگار تمام گرین های 300 تك تك روی تصویر گذاشته شده بود! و هیچ گونه آشفتگی دیده نمیشد كاری كه از سونی كمتر توقع داشتم! در بعضی از صحنه ها احساس میكردم میشه گرین های تصویر را شمرد!
آقای مظفریان پیشنهاد كردند بلوری Transformers 2 را هم تست كنیم ببینیم صدا و مخصوصا كنتراست رنگ روی بلوری این فیلم چطوره؟ S5000 پردازشگر رنگ 14Bit داره! و میشه گفت خیلی عالی عمل میكنه, رنگ های ترانسفورمرز 2 واقعا درخشان و بدون كوچكترین ادغام رنگ و Detail بالا در صحنه های سریع پخش میشد, فكوس تصویر با این همه Detail كه داشتیم واقعا عالی بود, من تجربه خوبی از سونی روی میزان نویز و فكوس پس زمینه تصویر ندارم! شاید این بد بینی من را كمی دی وی دی پلیر 9100ES سونی كم كرد, و این بلوری پلیر هم میشه گفت در این كلاس خیلی خوب بود, در مدت تست دستگاه ذهنم رو این موضوع بود كه سونی همیشه تو فكوس پس زمینه و DNR Digital Noise Reduction ضعف داشته! اما S5000 هیچ بهانه ای به من نمیداد كه بگم دوباره سونی تو تصویر مشكل نویز پس زمینه داره!
تقریبا سکانس اگشن آخر فیلم را کامل به همراه آقای مظفریان دیدیم! فضای سالن پر از رنگ های درخشان و زیبا بود, شك نداشتم هر كس اون رنگ و درخشش خیره كننده را میدید در خرید یك S5000 شك نمیكرد.
قسمت دوم ترانسفورمرز تراك صوتی "DTS-HD Master Audio" داره و فكر میكنم خیلی نسبت به قسمت اول صدای شفاف تر و دقیق تری در تفكیك كانال های صدا و كانال LFE داره! من قسمت دوم را ندارم و نمیتونم نظر درستی بدم, اما چیزی كه كاملا مشخص بود صدا بسیار كریستالی و بهتر از قسمت اول بود.
تو صدای سونی یك Neutrality بود كه در پلیرهای هم كلاس كمتر شنیده میشه! اگر یك سی دی پلیر Neutrality خوبی داشته باشه یك امتیاز بالا به حساب میاد اما در مورد دی وی دی یا بلوری پلیر فرق میكنه, برای مثال پلیرهای پایونر , دنون در این كلاس یك حس كنترل بروی صدا به شنونده میده! اشتباه نکنید منظور فیلتر كردن و تاثیر منفی بروی صدا نیست, انگار كه این پلیرها صدا را میگیرن و آنطور كه دوست دارن اجرا میكنند, اما سونی كاملا بی طرف صدا را پخش میكرد, صدای سونی خیلی حالت Flat داشت! خشك و بی روح نبود اما اون حالت داینامیك و Vibrancy كه من دوست دارم را كمتر داشت؟ در پیك های لحظه ای خیلی خونسرد صدا را پخش میكرد انگار پلیری وجود نداره و هرچی شنیده میشه صدای آمپلی فایر و بلندگوهاست!
سونی تو سری ES همیشه تو صدا وضوح خیلی عالی داشته, اما این وضوح را با یك حالت فوروارد شدن صدا و خستگی زود هنگام در موزیك به شنونده میده! S5000 هم این مشكل را در موزیك و افكت داشت. تعدادی از طرفداران پلیرهای سری ES سونی در دی وی دی پلیر مدل 9100ES از یك طبقه Tube در خروجی pre صدا استفاده كردند! اما نمیدونم برای خروجی دیجیتال هم میشه كاری كرد یا نه؟ من نمیتونم در مورد این عمل نظری بدم چرا كه نه سونی را با لامپ شنیدم نه از صدای لامپ زیاد خوشم میاد, اما این صدای سونی را هم دوست ندارم!
به آقای مظفریان پیشنهاد كردم برای خروجی استریو پلیر یك جفت كابل Interconnect كربنی بگیرند شاید صدای S5000 با یك كابل كربنی از این حالت فوروارد شدن در موزیك تا حد زیادی خارج بشه.
به نظرم سونی برای رقابت با غول های مثل Denon و Marantz كه بلوری پلیرهای واقعا فوق العاده ای را تولید كردند نیاز به یك تجدید نظر در سری ES خود دارد! وگرنه مثل جریان دی وی دی بازار را به دیگر رقبا واگذار خواهد كرد.
S5000ES برای من بهترین نبود! اما قابل قبول بود.
صحبت از ميزان نمونه گيري از ديسك در پليرها به حدي مهم است كه نميتونم از كنارش به سادگي بگذرم, و هر چند وقت بايد مطلبي هر چند كوتاه در اين رابطه بنويسم تا دوستان براشون اين نكته جابيفته و به هنگام خريد هر نوع پلير صوتي و تصوير ديجيتال كاملا به ميزان بيت ريت و ميزان نمونه گيري دستگاه از سورس دقت كنند.
در نوشته هاي گذشته توضيح داده شد براي اجراي يك ديسك نوري ابتدا بايد داده هاي ديجيتال توسط مدار (DAC) به موج آنالوگ تبديل شود و سپس توسط فركانس (Nyquist) از موج آنالوگ نمودار ساخته شود و بسته به میزان بیت ریت نمونه برداری شود.
فرقي نميكنه يك سي دي پلير ميخريد يا يك دي وي دي يا بلوري پلير اولين نكته كه بايد به آن توجه شود قدرت پردازشگر دستگاه است, وفاداري صدا و تصوير ديجيتال به منبع اصلي به دو چيز بستگي دارد؟ اول ميزان داده هاي ديجيتال كه بروي ديسك ذخيره شده و فرمت ذخيره سازي آن كه بي تلف (lossless) است يا تلفاتي (lossy) دوم ميزان Analog frequency و sampling rate
هرچقدر ميزان فركانس (Nyquist) بيشتر باشد تعداد كلاك هاي زده شده بيشتر و بهم نزديك تر است با افزايش ميزان بيت ريت Sampling period بهتري خواهيم داشت و سيگنال نهايي به دست آمده نزديك تر به موج اصلي خواهد بود. به دو تصویر زیر توجه کنید تصویر شماره ۱ فرکانس تقریبی bit10 MHz27 را نشان میدهد و تصویر شماره ۲ فرکانس تقریبی bit14 MHz216 را نشان ميدهد.
به تعداد کلاک ها, فاصله و نقاط Sampling شده توجه کنید.
ميزان سيگنال به دست آمده از ديسك و نزديكي آن به سورس بستگي به ميزان نقاط Sample شده دارد. به تصوير زير توجه كنيد فلش هاي قرمز نقاط نمونه گيري شده را نشان ميده
با اتصال نوك فلش ها به هم ميزان نزديكي سيگنال به دست آمده از موج اصلي نشان داده مي شود تصوير زير
نمودار به دست آمده نهايي كيفيت واقعي صدا و تصوير ما از ديسك است, كه بسته به طراحي و كلاس پلير بسيار متفاوت است.
درباره اين موضوع در آينده اگر وقت شود بيشتر صحبت خواهم كرد.
چند روزي است دوباره ابراز لطف افرادي نسبت به من شروع شده! واقعا نميدونم چرا به من اين حرفها زده ميشه!؟ من كه در اين گوشه براي خودم مي نويسم و كاري به كسي ندارم كه اينطور نسبت به من كينه دارند! هيچ وقت به خودم اجازه نميدم شخص خاصي را محكوم كنم چرا كه بطور يقين اطلاع ندارم اين افراد كي هستند و از كجا خط ميگيرند! اما لازم ديدم در مورد هدف خودم و نوع نوشتن يك تحليل درست از ديد خودم مطلبي بنويسم.
شايد در ماه يك بار فرصت بشه براي تست يك سيستم درست و حسابي برم خدمت دوستان, نوشتن تحليل از سيستم برام خيلي لذت بخش و سرگرم کننده است, اما ميبينم مسائلي هست كه خيلي از خواندن يك تحليل از سيستمي عالي مهم تر است, و مخاطب Home Theater بايد نگاهش به صدا و تصوير عوض بشه, بهترين تحليل از بهترين سيستم هاي صوتي و تصويري اگر پايه علمي و آموزشي نداشته باشه و صرفا به توصيف ويژگي ها و ضعف هاي سيستم بپردازد تنها براي علاقمند جنبه سرگرمي پيدا ميكند, در ابتدا باعث هيجان كاذب شده و براي خواننده كم تجربه ايجاد انگيزه ميكند كه سيستم خود را به سمت نگاه نويسنده مطالب ببرد, بدونه اينكه درك درستي از صدا و تصوير داشته باشه, با گذشت زمان و تكراري شدن مطالب و ادبيات نوشتاري و مخصوصا كم تجربه بودن نويسنده كه هر چند گاهي با تست يك سيستم جدید يا خواندن مطلبي در اينترنت كاملا تغيير موضع داده و نگرش خود را نسبت به صدا و تصوير عوض ميكند! خواننده دچار يك سردرگمي شده كه كدام صدا و تصوير پس درست است؟ اصلا صدا و تصوير درست و نزديك به واقعيت كدام است؟ مخاطبي كه به نويسنده اعتماد كرده و حاضر به هزينه كردن براي سيستمي شده كه به قول نويسنده ديگه بهترين است! و آخر صدا و تصوير!
اما با ورود يك سيستم جديد و تست كردن آن به علت كم تجربه بودن و گاهي خود بزرگ بيني و احساس تك بودن با يك سري استدلال و حاشيه پردازي كل نظرات گذشته را نفي ميكند و ميگه اين مدل ديگه بهترين است و شروع به تبليغ و دفاع از نظر خود ميكند! اينجاست كه مخاطب بي گناه تنها قرباني بازي يك تحليلگر كم تجربه و خود بزرگ بين است.
درست مثل اينكه من بيام بگم فيلم Underworld: Evolution را در سيستمي جديد تست كردم و نظرم نسبت به تصوير اين فيلم عوض شد! يا با ترفندهاي مختلف كم كم به مخاطبي كه كلي هزينه كرده و دي وي دي يا بلوري فيلم را تهيه كرده بگم Underworld: Evolution بد بوده و اگر من ميگفتم خوبه به دليل ضعف پليرها بوده كه مشكلات فيلم را در صدا و تصوير نشان نميداده حالا كه تو اين پلير تست كردم فهميدم اونقدر كه من تعريف ميكردم جالب نيست!
بازی با کلمات و خود را به اشخاص ديگر چسباندن برای من هم بسیار ساده است, و مي توانم با بكار بردن اصطلاحات تخصصي خواننده تازه وارد را هيپنوتيزم كنم كه WOW چه كسي را پيدا كردم چقدر با اطلاع است و با چه افرادي در رابطه است, هرچي ميگه برام تازگي داره و نصفي از حرفاشو نمي فهمم پس طرف خيلي حاليشه و از من بيشتر ميدونه! بازيچه قرار دادن مخاطب وفادار و علاقمند كار درستي نيست, اگر از مطلبي كه مي نويسيم اطلاع كافي نداريم يا بلد نيستيم با زبان ساده حرف بزنيم بهتره سكوت كنيم.
کسانی که با من در مورد خريد سيستم هاي صوتي و تصويري مشورت مي كنند می دانند حرف اول و دوم من در مورد خرید یک سیستم صوتی و تصویری چی هست, اول مديا اورجينال و دوم خريد يك سيستم مناسب و استاندارد از نظر پخش درست صدا و تصوير, نه اينكه بيام يه حدي را در نظر بگيرم و به مخاطب بگم زير اين قيمت برو با همون VHS حال كن!
هدف من از نوشتن در اينجا نه ثابت كردن خودم به ديگران است و نه معرفي هيچ شركت يا دوستي كه از من حمايت ميكنه, تنها و تنها هدف انتقال تجربيات شخصي خودم و كمك گرفتن از دوستاني كه به نظرم در زمينه هاي مختلف از من اطلاعات بيشتري دارند به دوستاني كه به من اعتماد كردند و هميشه من كوچكترين را مورد لطف خود قرار مي دهند.
Criterion Collection از اون اسمهایی هست که عاشقان سینما بخصوص وجه خاص تر سینما هیچ وقت اون رو فراموش نمی کنند . کمپانی که در سال ۱۹۸۴ بنیان گذاری شد و برای انتشار فیلمهای کلاسیک و خاص برای ویدئوی خانگی در منطقه امریکای شمالی به شهرت رسید . در اون سالها VHS تنها فرمت برای محصولات ویدئوی خانگی بود و تازه جا برای laserdisc ها باز میشد . این کمپانی کارش رو با انتشار محصولات غیر سینمایی اغاز کرد و بعد از اون با فرمت laserdisc کار خودش رو در ضمینه عرضه فیلم شروع کرد . بعد هم فرمت DVD و در حال حاضر عناوین محدود اما در حال گسترش Blu-ray .
Criterion شرکتی هست که با خرید حق پخش فیلمها خرج خودش رو درمیاره برای همین باید چیز ویژه ای برای عرضه داشته باشه تا تو این بازار پر رغیب از نفس نیوفته . اگه یه نگاه با کاتالوگ محصولات این کمپانی بندازین همه چیز توش پیدا میشه از بزن بهادرهایی مثل ROCK و Robocop تا بلاک باسترهایی مثل Armageddon یا Curios case of Benjamin Button و مهم تر از همه فیلمهای کلاسیک و بخشی هم فیلم هایی که برای انتشار باید به قول معروف Import بشن . غالب عناوین کار کشورهایی غیر از آمریکاست و مختص فیلمهایی که خارج از بدنه هالیوود ساخته میشن .
Criterion بعضی وقت ها برای حق نشر یک فیلم خاص بخاطر معلوم نبودن صاحب حق اثر ( ببینید فیلم چی بوده که بی صاحب افتاده ) کلی با مدعیان سر و کله زده و حق نشر رو خریداری کرده . هر چند امروزه با پرستیژی که این محصولات این کمپانی داره بعضی از ابر کمپانی های بزرگ هم بعضی محصولات خاصشون رو تحت همین سری Criterion عرضه می کنند مثل همین فیلم مورد عجیب بنجامین باتون .
چیزی که Criterion رو خاص کرده کیفیت عرضه محصولاتش هست از بسته بندی گرفته تا کیفیت صوتی تصویری و همچنین متعلقات فیلم ها . این کمپانی همیشه از بهترین متریال های موجود از یک نسخه از یک فیلم استفاده می کنه . بهترین Restoration ها رو انجام میده و چون مثل سایر کمپانی های بزرگ عجله ای برای بیرون دادن فیلم ها نداره نتیجه کار همیشه شاهکاره .
از لحاظ تصویری همیشه بهترین تصویر رو از بین نسخه های موجود از یک فیلم ارائه میکنه . معمولا ترک اصلی فیلمهای نسبتا قدیمی مثل ترک استریو یا حتی مونو رو با اصلاح کیفیت تو ترک های انتخابی قرار میدن . در غالب موارد یک ترک Commentary هم داخل دیسک عرضه میشه . بعضی از این ترک ها توسط خود Criterion ضبط و عرضه میشه . در مورد متعلقات و بانس ها هم معمولا کم نظیر عمل میکنه . همیشه بهترین بانس ها رو عرضه میکنه و معمولا چند آیتم اختصاصی هم داره .
دو نکته مهم اینه که اولا محصولات Criterion همیشه در فرمت تصویری استاندارد همون فیلم به نمایش در اومدن و بنا به مصلحت های واهی نسبت تصویر به هیچ وجه در هم ریخته نشده . غالب محصولات هم چه روی DVD و چه روی blu-ray بصورت فری ریژن عرضه میشن و البته مابقی ریژن ۱ یا A رو دارند . در ضمن شما عنوان Criterion رو در هیج جایی خارج از آمریکا پیدا نمیکینید که توسط خود کمپانی عرضه بشه . هر چند خورده فروش ها زحمت این قسمت رو میکشن ولی Criterion دامنه کاریش همیشه آمریکا بوده .
محصولات کمپانی معمولا مولتی دیسک هستند و همراه یک Booklet ( دفترچه ) عرضه میشن و اینها تقریبا شناسنامه سری محصولات این کمپانی هست . از لحاظ بسته بندی و حتی طراحی منو ها اصل سادگی در کنار کیفیت بالا همیشه رعایت شده و برای همین هم معمولا قیمت محصولات این سری مقداری از حد معمول بالاتره . البته به نسبت زحمتی که برای آماده شدنشون کشیده میشه کاملا منطقیه .
میشه گفت اگر فیلمی نسخه Criterion داشته بشه حتما همون بهترین نسخه از فیلم هستش . من آرماگدون رو روی DVD و بنجامین باتون رو روی Blu-ray دیدم و باید بگم فوق العاده بودن . تصویر و صدای این نسخه آرماگدون با نسخه انگلیسی فیلم واقعا غیر قابل مقایسه بود .
در هر صورت Criterion کار بزرگی رو در نگه داری از قسمتی از سینما انجام میده که آسیب پذیر تر از بدنه سینما به نظر میاد . زحمتی که برای عرضه محصولات این کمپانی کشیده میشه واقعا جای ستایش داره . کارهایی که در مورد بازسازی کیفیت فیلم ها و همچنین گرد آوری و حتی تولید مستقل متعلقات فیلم انجام میدند واقعا کم نظیره . ای کاش چیزی مثل این تو کشور ما اتفاق می افتاد و معدود فیلمهایی که واقعا ارزش ماندگاری دارن ، هم حفظ می شدند و هم در معرض استفاده عموم قرار می گرفتن .
حسین تقوی
در مورد تفاوت صدا بين دو فرمت Dolby Digital و dts در مطالب مختلف زياد صحبت كردم و نوشتم, اما به علت اهميت اين موضوع و ناديده گرفتن فرمت dts از طرف بعضي از دوستان علاقمند به سيستم هاي سينمايي لازم ديدم دوباره مطلبي در اين خصوص بنويسم .
شروع فعاليت جدي كمپاني دالبي از اوايل سال 1970 ميلادي و با رواج دالبي Dolby NR- Dolby Noise Reduction شروع شد و پس از مدت كوتاهي با ارائه شش نوع فرمت دالبي براي ضبط و پخش كننده هاي نوارهاي مغناطيسي ادامه پيدا كرد, تمامي اين فرمت هاي كه كمپاني دالبي براي ضبط و پخش كاست هاي مغناطيسي ارائه كرد فيلترهاي بالاگذري بودند كه با حذف فركانس هاي بالا ميزان نويز صدا را كاهش ميدهند, كيفيت طراحي و عملكرد اين فيلترها بسته به ميزان حرفه اي بودن محصول كاملا متفاوت بود.
اولين اجراي رسمي دالبي ديجيتال 5.1 در سال 1992 و در فيلم Batman Returns بود, و در سال 1999 با همكاري كمپاني Lucasfilm بصورت Surround EX 6.1 در ايالات متحده در فیلم Star Wars: Episode I اجرا شد.
كمپاني Digital Theater Systems برخلاف رقيب خود با يك كلاس ساختاري كاملا متفاوت ظاهر شد.
ويژگي هاي صداي dts نسبت به دالبي به حدي زياد بود كه در اولين اجراي خصوصي كه اين كمپاني براي چند كارگردان صاحب نام گذاشت توانست نظر Steven Spielberg را براي صدا گذاري اولين قسمت Jurassic Park جلب كند.
صداي dts داراي حجم بيت ريت متغير است Variable Bit Rate و در پيك هاي لحظه اي حجم بسيار بالاي از اطلاعات را به كانال هاي مختلف مخصوصا ساراند ارسال ميكند, بر خلاف فرمت دالبي كه از حجم بيت ريت ثابت در تمامي كانال ها استفاده ميكند Constant Bit Rate
برتري ديگر dts نسبت به دالبي صدا گذاري جداگانه كانال LFE low frequency effect است, در صداي دالبي كانال LFE تركيبي از پنج كانال صدا است, اما در فرمت dts كانال LFE كاملا مجزا صدا گذاري ميشود, نتيجه صداي باسي با تفكيك بالاتر و در افكت هاي لحظه اي صداي فوق العاده ويرانگر نسبت به دالبي است, صدابردار در فرمت dts امكان تنظيم ميزان فركانس كانال LFE را دارد و مي تواند در صحنه هاي كه نياز به حجم باس بيشتر يا كمتر است فركانس كانال LFE را تنظيم كند بدونه اينكه تاثير منفي در ديگر كانال ها داشته باشد. اما در خيلي از فيلم ها با صداي دالبي ديجيتال ميشه اين تداخل كانال 1. LFE را به ويژه بروي كانال مركز احساس كرد نكته اي كه من در خيلي از فيلم ها تست كردم و تفاوت كاملا محسوس بوده.
فيلم ديدن من كمي با ديگران فرق داره! از اول تا آخر يك فيلم يا توجه ام به تصوير هست يا اينكه دستم روي دكمه Audio كنترل پلير و در حال تغير صدا از دالبي به dts و بلعكس هستم البته اگر فيلم تراك dts داشته باشد, ميزان وضوح ديالوگ و تفكيك آن, حركت افكت ها در كانال هاي صدا, شدت افكت هاي لحظه اي در يك يا چند كانال و...
من از طرف داران سرسخت فرمت dts هستم و نمي توانم اين علاقه خودم را به اين كمپاني مخفي كنم اين علاقه و اعتقاد من به اين فرمت صدا از اين چندين سال تجربه تست بروي فيلم ها مختلف و سيستم هاي مختلف ايجاد شده, dts در بيش از 90% شنيده هاي من خودش را به من ثابت كرده و نشون داده در فرمت DVD و Blu-Ray بهترين و درست ترين موزيك و افكت را اجرا ميكند. شايد خيلي از دوستان فكر كنند كمپاني دالبي با اين همه تجربه و ارائه فرمت هاي مختلف چطور تا اين حد از كمپاني dts در فرمت هاي خانگي عقب تر است! بايد خدمت اين دوستان عرض كنم فرمت dts هميشه مثل يك اتومبيل لوكس بوده كه سرنشينان آن با افتخار بر آن سوار ميشوند, اينجا سرنشينان كمپاني هاي ارائه كننده DVD و Blu-Ray هستند؟ لوگوي dts به زيباترين و مشخص ترين شكل بروي كاور فيلم چاپ ميشه و باعث ميشود فروش فيلم نيز بالا برود, خيلي ازكمپاني ها براي پرداخت نكردن حق امتياز كمپاني dts فيلم هاي خود را بروي DVD و Blu-Ray با تراك دالبي كه خيلي ارزان تر تمام ميشود عرضه كردند, براي مثال كمپاني Universal اكثر فيلم هاي مطرح خود را در اين چند ساله بروي دي وي دي با صداي دالبي ديجيتال عرضه كرده اما در فرمت BD همان فيلم ها را با تراك DTS-HD عرضه ميكنه چرا؟جواب برتري dts است كمپاني ها خوب متوجه اين نكته شده اند كه دالبي تبديل به يك كمپاني لوگو ساز شده و در عمل حرفي براي گفتن نداره! اگر كمي دقت كنيد انواع فرمت هاي دالبي را بروي كامپيوتر, كنسول ها بازي, و آمپليفايرهاي ديجيتال ميبينيد! كه شايد به غير از دالبي ديجيتال كه در جاي خودش قابل احترام است, ديگر فرمت هاي تنها طراحي هاي DSP صدا هستند و عملا كارامد نيستند. شايد اين مطلب براي بعضي از دوستان كه به من ميگن دالبي صداي بهتري داره زياد جالب نباشه و فكر كنند من دارم سليقه شنيداري خودم را به مخاطب تحميل ميكنم! و احساسي با اين موضوح برخورد ميكنم, اما اگر خود همين دوستان كمي انصاف و تجربه داشته باشند متوجه حرف هاي من ميشن و اينقدر بي دليل و با استدلال هاي ناآگاهانه و از روي كم تجربه گي سعي در اثبات برتري يك كمپاني نميكنند.
اگر من اينجا به صراحت ميگم فرمت dts برتري واضحي نسبت به تمامي فرمت ها دالبي داره از مخاطبم مي خواهم خودش تست كنه و نتيجه را به من بگه, خيلي جاها براي دمو رفتم و سيستم مشكلاتي داشته كه تذكر دادم و گفتم اينجاي سيستم مشكل داره و با اعتماد و لطفي كه همه دوستان به من دارند توانستيم سيستمي كه در اول به دلايل مختلف بد Setup شده بود و بازده واقعي خود را نداشته به بالاترين ميزان كارايي برسانم. اين روش كار من است از تجربه ديگران براي كامل كردن تجربه شخصي و انتقال آن به ديگران استفاده ميكنم. و اگر كلا اشتباه ميكنم به من بگيد البته اگر تجربه و علم كافي را داريد.
اين نكته هم قابل ذكر است كه اين تفاوت بين صداي دالبي و dts در ديسك هاي ليزري تا اين حد محسوس است و در سينما آنچنان نميشه گفت تفاوت تا اين حد زياد است, در اروپا سينماهاي كه سالن هاي مجهز به دكودر dts دارند قيمت بليت بيشتري نسبت به دالبي يا THX دارند. كه طرفدارن dts حاضر به پرداخت اين مبلع اضافه هستند. در سالن هاي سينما به علت آكوستيك, حجم صدا, نوع پردازشگر و خيلي از تكنيك هاي فضا سازي صوتي دالبي هم صداي خوبي داره مخصوصا سالن هاي THX ايده ال هستند. البته نه بعضي از سينماهاي ايران كه گفته ميشه صداي دالبي ديجيتال داره! تا جاي كه من ميدونم كمپاني دالبي هيچ سالني را در ايران تجهيز نكرده است؟!