Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
کمپانی dts در آخرین نمایشگاه صدا و تصویر که در کشور تایوان برگزار شد, از فرمت جدیدی تحت عنوان dts-X Pro رونمایی کرده است.
فرمت صوتی که با همکاری کمپانی Trinnov که تخصصش ساخت پروسسورهای صدا و تجهیزات آنالیز حرفه صوت است طراحی شده است.
فرمت جدید dts-X Pro در نسخه ی سینمایی تا 64 کانال صوتی و در نسخه ی خانگی 11.1 کانال صوتی را اجرا می کند.
این بار dts یک قدم جلوتر از کمپانی دالبی و پس از فرمت صوتی Auro-3D دومین فرمت صوتی است که می تواند صدای فراگیر 11.1 کانال را در قالب سینمایی خانگی و بروی دیسک های بلوری استاندارد و UHD اجرا کند.
من صدای Auro-3D در سینما تجربه کردم, و در موردشم در سایت نوشتم. اما الان نمیتونم در مورد فرمت صوتی جدید dts هیچ نظری بدم, باید تا عرضه فرمت جدید dts در نمایش خانگی صبر کنیم.
این واقیعت که همه ی ما علاقمندان صدای سینمایی باید در آینده نزدیک اتاق نمایشمون به پیکربندی 11.1 کانال ارتقاء بدیم اصلا دور از ذهن نیست.
در ادامه مطلب عکس های از اتاق دموی dts در نمایشگاه صدا و تصویر تایوان ببینید...
سوپر برند آمریکایی SVS دو مدل ساب ووفر میانه قیمت با عنوان های PB3000 و SB3000 وارد مارکت جهانی کرده است.
من خوشحالم که در تعطیلات عید 98 موفق شدم صدای این دو مدل ساب ووفر جدید SVS در مجموعه ی بسیار عالی "GROBI" که یکی از بهترین مراکز فروش تجهیزات صوتی های اند در شهر دوسلدورف هست بشنوم.
لازم نکته ای بهتون آموزش بدم:
SP و PB در ابتدای تمام مدل های ساب ووفرهای SVS نوشته شده است! PB به معنی کابینت باز است یعنی ساب ووفرهای که پورت باس دارن. و SB به معنی سیلد باکس یا ساب ووفرهای است که پورت باس ندارند.
هر دو مدل PB3000 و SB3000 در واقع یک ساب ووفر هستند, با این تفاوت که یکی کابینت پورت باز داره و مدل دیگه کابینت سیلد, در هر دو مدل از یک درایور باس 13 اینچی استفاده شده, و هر دو دستگاه آمپلی فایر 800 واتی مشابه ای دارند. هیچ تفاوتی در درایور و آمپلی فایر این دو دستگاه وجود ندارد. تنظیماتی هم که به صورت دستی و هم از طریق آپلیکیشن در دسترس هستن یکی است.
من صدای هر دو مدل جدید SVS در اتاق تست سینمایی مرکز GROBI شنیدم, یک اتاق بسیار با کیفیت و ایزوله شده با استاندارد های اروپایی. صدای مدل PB3000 (پورت باز) نه شبیه به مدل های ارزونی مثل سری 1000 بود و نه شباهتی به سری رفرنس PB16-Ultra داشت. نزدیک ترین صدا به PB3000 در برندهای موجود در ایران شاید ساب فوکال الکترا باشه! جالب بدونید تیم طراحی دو PB3000 و SB3000 همون تیمی هستن که سری Ultra طراحی کردن, صدای PB3000 شاخص های سری رفرنس داره, مخصوصاً ضربه های که وارد میکنه شنونده یاد سری Ultra میندازه, ولی خوب اگر صاحب یکی از مدل های رفرنس SVS باشید و صداش براتون آشنا باشه, متوجه میشید که این ساب ووفر بسیار خوب طراحی شده و بسیار هم سعی داره صدای سری رفرنس بازسازی کنه, اما با سری رفرنس SVS فاصله زیادی داره! ولی این اصلا بد نیست, چرا که قرار نیست SB3000 صدای PB16-Ultra بده, نه سایز, نه طراحی, نه میزان Excursion ووفر و نه قیمت این دو مدل هیچ شباهتی بهم ندارند. همین که صدای مدل SB3000 عظمت PB16 تا حدودی برای شنونده بازسازی میکنه! نشان دهنده این که یک ساب ووفر میانه قیمت فوق العاده است, و قراره رقیب بسیار جدی برای هم کلاس های خودش باشه.
مدل SB3000 هم شنیدم, به نسبت سری سیلد قدیمی SVS صداش بسیار زیاد پیشرفت کرده بود, صدا کاملا جلو و تاثیرگذار احساس میشد, اصلا شباهتی به ساب ووفرهای ارزون سیلد نداره که باید در فاصله یک متری با ساب ووفر نشسته باشه تا احساس کنی ساب تو مدار هست! SB3000 کاملا تاثیرگذار و فعال صدا میداد, خوب فشار وارد میکرد و پاسخ فرکانسی بسیار سریعی هم داشت. بنظر من SB3000 یک ساب ووفر بسیار ایده ال برای موزیک هست. حداقل پاسخ فرکانسی مدل PB3000 تا 16 هرتز هست و مدل SB3000 تا 18 هرتز است که برای اتاق های کوچیک اصلا بد نیست.
بیشتر از این نمیتونم از این دو مدل بنویسم, چرا که تستم بیشتر از چند دموی سینمایی نبوده! اما بنظرم مدل PB3000 بهترین ساب ووفر بوده که تو این کلاس قیمت شنیدم.
خوش باشید...
نمیدونم شما "اودیوفایل" های سایت, بیشتر صدای حسی dCS میپسندید؟ یا از صدای سورس "Accuphase" با Neutrality بالا ارتباط برقرار می کنید؟ یا مثل من از صدای آنالوگ و دیجیتال Esoteric خوشتون میاد؟
بی شک و بی شک Esoteric با تفاوت بسیار زیاد از لحاظ کیفیت و دقت اجرا بهترین Transportدر مقایسه با دیگر برندهای های اند ساز میسازه. بعضی از برندهای مثلا های اند ساز که حداقل در بخش دیسک درایو بیشتر شبیه به شوخی هستن تا های اند! بنظر من این برند در بخش دک صوتی هم یکی از بهترین هاست, مخصوصاً در بخش آپ سمپل کردن فرکانس 44 هرتز به دو یا سه و حتی بیشتر برای گرفتن یه 20 کیلوهرتز تمیز و بدون نویز از بهترین هاست, این برند در طراحی فیلتر های آنالوگ پایین گذر هم بهتر از دیگر سازنده های دک های صوتی عمل میکنه, و میتونه در خروجی یک صدای دیجیتال ملایم با جزئیات بسیار بالا و شبیه به آنالوگ بهمون تحویل بده که نه انقدر دستکاری شده و با حذفیات بالا مثل dCS باشه و نه مثل دک اودیو نت میاد کاملا آپ سمپل حذف میکنه! تا فرکانس های بالا دست نخورده بمونن, که باز با سلیقه ی من بسیار فاصله داره!
وقتی صحبت از آپ سمپل, نمونه گیری و دیجیتال به آنالوگ میشه, متاسفانه بحث سلیقه ها هم وسط میاد! و این دنیایی نچندان جذاب دیجیتال است...!
در ادامه دموی از سری Esoteric P-05X + D-05X + G-02X + N-03T ببینید:
با توجه به افزایش قیمت ارز و شرایط بد اقتصادی در سال 97 از نظر شما کدام یک از فروشندگان لیست نظر سنجی رفتار منصفانه تری را با مشتری داشته اند...
مهلت ثبت رای تا ساعت 24 پانزدهم فروردین 1398
چند وقت پیش و در پست "کدام پلیر را انتخاب می کنید؟" خبر دادم که UHD پلیر پایونیر مدل UDP-LX800 سفارش دادم... چند روزی هست که برگشتم, و دارم این پلیر دوست داشتنی تست می کنم. در نگاه اول LX800 همان پلتفرم و ساخت بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 دارد. اگر کمی از دستگاه فاصله بگیرید و لوگوی روی سینی دیسک دستگاه نبینید, غیر ممکن که تشخیص بدید این بلوری پلیر LX88 است یا LX800 این که پایونیر به یک طراحی موفق و دوست داشتنی دست نزده را من دوست دارم... پایونیر به گرافیک و شکل منوهای LX800 هم دست نزده و همچون چند سال گذشته از همان زبان طراحی جدی و جذاب برای منوها و تنظیمات استفاده کرده است, که این آشنا بودن منوهای پایونیر برای کاربرای قدیمی و وفادار این برند نیز خوشایند است.
شاسی LX800 دقیقاً مشابه LX88 سه لایه سنگین و بسیار محکم است, سیستم بی صدای سینی دیسک هم دقیقاً مشابه LX88 دقیق و بی صدا کار می کند, LX800 یکی از UHD پلیرهای های اند بازار بحساب میاد که در هنگام کار و اجرای دیسک بلوری 4K بسیار بی صدا کار می کند, دقیقاً به همان خوبی اوپو UDP-203 کار می کند. دیسک های UHD بلوری به نسبت نسخه های استاندارد بلوری و به دلیل متراکم بودن تراک های داده های دیجیتال چرخش سریع تری دارند, که این چرخش سریع تر باعث تولید صدا می شود, اگر با UHD پلیرهای سونی و برندهای کره ای کار کرده باشید متوجه میشید منظورم از صدا دار بودن و بی صدا بودن چیه!
در مورد کیفیت صدا و تصویر پایونیر UDP-LX800 هنوز زوده نظر قطعی بدم, دستگاه تازه باز شده و باید مدتی کار کنه تا به نقطه پایدار برسه... اما چیزی که میشه از تست های اولیه دیسک های پترن و تست با دیسک ها 4K و استاندارد بلوری از این پلیر دوست داشتنی گفت, این که کاملا با یک پلیر درست و حسابی و قدرتمند طرف هستیم, پلیری که به سادگی قدرت های مثل اوپو 205 به چالش میکشه, LX800 یکی از اون دیجیتال پلیرهای که در اجرای DVD تا بلوری استاندارد و البته UHD بلوری طراحی قوی و دقتشو در اجرای رزولوشن های مختلف نشان میده و کاربر حرفه ای در اجرای تمام آرشیو فیلم هاش از گذشته تا به امروز راضی و خوشحال نگه میداره.
اولین شاخص در تصویر این پلیر Chroma رنگ آسیایی و آمریکایی پسند این پلیر است, همون شاخصی که ما ایرانی ها هم بسیار دوستش داریم, رنگ های گرم, درخشان و فوق العاده زنده و خیره کننده از شاخص ترین ویژگی های پایونیر LX800 است. من به عنوان یکی از طرفداران دیجیتال ویدئو پلیرهای سری های اند پایونیر که سالهاست دارم بهترین های این برند تجربه می کنم, در اولین تست های که از پلیر LX800 گرفتم متوجه شدم که طراحی این پلیر با آنچه از پایونیر میشناسیم بسیار متفاوت است! پایونیری که همیشه تصویر اروپایی پسندی داشته, و شاید یکی از نقدهای که بهش میشد کرومای رنگ ضعیف تر یا بهتر بگم نزدیک به واقعیت بودنش نسبت به دیگر برندهای ژاپنی مثل دنن بوده, حالا با یک طراحی کاملا مورد علاقه ویدئوفایل های آسیایی و آمریکایی وارد بازار شده است, پایونیر با سری جدید LX آمده تا جا پای اوپو و پاناسونیک بزارد...
در تست های که از اجرای صدای سینمایی بروی LX800 داشتم, متوجه شدم با یک پلیر قدرتمند و بسیار دقیق در بخش صدا طرف هستم, صدای باس بسیار شفاف و عمیق, صدای فوق العاده کانالیزه و با جزئیات خیره کننده در اجرای افکت ها و موزیک بسیار غنی و شفاف کاملا توانست من تحت تاثیر قرار بده.
بنظر من UDP-LX800 یک بلوری پلیر های اند درست و حسابی که بسیار هوشمندانه ساخته و عرضه شد, درست در زمانی که اوپو اعلام کرد دیگه تولیداتی نخواد داشت! دنن و اونکیو و مارانتز و حتی یاماها خط تولید بلوری پلیرهاشون جم کردن و بازار در سلطه سونی و کره ای ها قرار داشت, پایونیر با دو UHD پلیر بسیار جذاب وارد بازار رقابت با آشغال های کره ای و سونی که هیچ وقت بلوری پلیر ساز قوی برای بزرگان این صنعت نبوده شد.
من پایونیر UDP-LX800 را به عنوان یک UHD پلیر رفرنس و مورد تایید بهتون پیشنهاد می کنم...
موارد مرتبط:
راپسودی بوهمی (انگلیسی: Bohemian Rhapsody) یا حماسه کولی یک فیلم آمریکایی در سبک زندگینامهای به کارگردانی برایان سینگر و دکستر فلچر و نویسندگی آنتونی مککارتن است. که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. رامی ملک در این فیلم در نقش رهبر گروه کوئین، یعنی فردی مرکوری ظاهر شدهاست. فیلم حوادثی را در طی سالهای ۷۰ تا اوایل دهه ۹۰ که برای مرکوری و گروه کوئین رخ داد را به تصویر میکشد. به غیر از ملک، مایک مایرز، جوزف مازلو، بن هاردی، جوزف مازلو، تام هولندر و گیلیام لی نیز در فیلم ایفای نقش کردهاند. برایان می و راجر تیلور که دو نفر از اعضای گروه کوئین بودند؛ در ساخت فیلم و به خصوص سکانسهای مربوط به اجرای کنسرت با سازندگان فیلم؛ همکاری کردند.
موضوع ساخت این فیلم، نخستین بار در سال ۲۰۱۰ مطرح شد. در آن زمان از ساشا بارون کوهن به عنوان گزینه اصلی برای بازی در نقش مرکوری نام برده میشد اما پروژه به سرانجام نرسید و پرونده ساخت فیلم برای مدتی بسته شد. ساخت فیلم به خاطر اختلاف تهیهکنندگان با کوهن تا سال ۲۰۱۳ عقب افتاد و بعد از آن هم شرایط برای ساخت با بازیگری دیگر فراهم نشد تا اینکه در سال ۲۰۱۶؛ رسانهها خبر از آغاز مراحل پیش تولید فیلم دادند. در نوامبر همین سال، رامی ملک برای بازی در نقش فردی مرکوری انتخاب شد. فیلمبرداری از سپتامبر ۲۰۱۷ در لندن آغاز شد. در دسامبر ۲۰۱۷، کارگردان فیلم یعنی برایان سینگر، به علت چندین بار غیبت و نبودن در سر صحنه و همچنین درگیر شدن با بازیگرها و خصوصاً رامی ملک از پروژه اخراج شد و دکستر فلچر برای تکمیل کردن فیلم به عنوان کارگردان به پروژه پیوست. از آن جا که سینگر پیش از اخراج، بیش تر کار را جلوی دروبین برده بود بر اساس قوانین انجمن کارگردانان آمریکا، او به عنوان کارگردان رسمی فیلم شناخته شد و نام فلچر نیز به عنوان تهیهکننده اجرایی در تیتراژ فیلم آمدهاست. سرانجام پس از مدتی تاخیر؛ کار فیلمبرداری در ژانویه ۲۰۱۸ به پایان رسید.
راپسودی بوهمی در تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۱۸ در انگلستان و ۲ نوامبر در آمریکا به صورت سراسری اکران شد. فیلم، نقدها و نظرات متوسط و دوگانهای دریافت کرد. منتقدان نسبت به شخصیت پردازی مرکوری و خصوصاً بحث گرایش جنسی او، بعضی از اشتباهات تاریخی و همچنین نحوه پرداخت به دیگر اعضای گروه انتقاد داشتند اما بازی ملک در نقش مرکوری با تحسین جهانی و ستایش تماشاگران و منتقدان همراه بود. راپسودی بوهمی عملکرد بسیار خوبی در گیشه داشت. فیلم تاکنون ۷۴۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته است در حالی که تنها ۵۰ میلیون دلار بودجه ساختش بوده که آن را تبدیل به پرفروشترین فیلم موزیکال زندگینامهای تاریخ سینما میکند. راپسودی بوهمی تا به اینجا هشتمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۸ و پرفروشترین فیلم غیر ابرقهرمانی و غیر انیمیشنی در این سال است. راپسودی بوهمی در هفتاد و ششمین مراسم گلدن گلوب در دو رشته بهترین فیلم درام و بهترین بازیگر مرد فیلم درام (برای ملک) نامزد دریافت جایزه شد که توانست هردو جایزه را بدست آورد.