Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری



در صنعت صدای های اند فقط یک برند واقعاً دست ساز وجود دارد که میشه به عنوان گراند مستر یا رفرنس واقعی معرفیش کرد, و اون کمپانی آلمانی mbl است. محصولات این ابر کمپانی در بخش کامپوننت های صدا شامل پری آمپلی فایر, آمپلی فایر, مبدل دیجیتال به آنالوگ و سی دی ترانسپورت و همچنین بلندگوهاست که کاملا با دست ساخته و مونتاژ می شوند. در واقع این برند تنها کمپانی در زمینه صداست که بلندگوهاش کاملا دست ساز است, از ساخت درایورها تا مونتاژ همگی توسط مهندس های این برند مثل یک اثر هنری در آتلیه ساخته می شود و نه خط تولید کارخانه.
سری رفرنس 101 X این برند که کاملا سفارشی ساخته می شود, 500.000 دلار قیمت دارد, همین بلندگو با دو پاور آمپلی فایر, یک پری آمپلی فایر و سورس دیجیتال ساخت این کمپانی قیمت برابر با 1 میلیون دلار دارد!
اگر در نمایشگاه های اند مونیخ شرکت کرده باشید, حتما صف های طولانی که در مقابل اتاق دموی این برند تشکیل می شود را دیدین و یا خودتون هم در این صف گاهی تا 2 ساعت منتظر شدید تا نوبتتون بشه و صدای این برند میلیون دلاری بشنوید. اگر هنوز صداشو نشنیدین, بهتون توصیه می کنم در ادامه مطلب دو ویدئو از مراحل ساخت بلندگوی رفرنس Omnidirectional (همه جهته) mbl که توسط برنامه جهانی "How It's Made" پخش شده است را ببینید:
سورس زیبای یاماها S3000 در ستاپ بلندگوی Living Voice Avatar II که در این پست ازش نوشتم به همراه آمپلی فایر لامپی Audio Note و کابل های اينتركانكت Clear Reflection از Cardas دمو است. بی شک یاماها 3000 یکی از زیباترین سورس های موجود در بازار بحساب میاد, طراحی و ظاهر کلاسیکش با دقت فوق العاده ای طراحی و ساخته شده است, هرچقدر از نزدیک به اجزای این سورس دقت کنید بیشتر ازش خوشتون میاد. واقعاً زیباست. فقط هم زیبایی ظاهری نداره, ساخت و متریال و مهندسی درجه یکی هم در ساختش استفاده شده است.

یکی از نکات بنظرم مهم در ساخت سورس های درست و حسابی مکانیزم دیسک است, بی سر و صدا بودن Disc Tray در باز و بسته شدن, که من خیلی روی این موضوح حساس هستم, سورس های صدا و تصویری که سینی دیسکشون با سر و صدا باز و بسته میشن واقعاً حالمو بد میکنن! مکانیزم دیسک یاماها 3000 کاملا بی صداست, یاماها با استفاده از چهار ضربه گیر بروی سینی دیسک صدای افتادن دیسک وقی که پیکاپ پایین میاد و دیسک از استابلایزر جدا میشه رو با کمک این ضربه گیرها میگیره و شما اون صدای افتادن دیسک بروی سینی دیسک اصلا نمی شنوید, که حس خیلی های اند و خوبی به کاربر میده. خود سینی هم کاملا بی سر و صدا باز و بسته میشه, در کل S3000 یاماها مکانیزم دیسک کاملا قابل اعتماد و خوبی داره.

صدای این سورس با کابل بالانس و آمپلی فایر لامپی بی نظیر Audio Note خیلی خوب کنترل شده بود, اصلا حس یاماها بودن بهتون نمیده, انگار که صدا دوررگه ژاپنی اروپایی هست, همون حسی که سورس های آکوفیض به شنونده میدن, فقط این بار یک های فای ساز مثل یاماها اون حس به شما انتقال میده. صدا اصلا دیجیتال نیست و بیشتر حس یک سورس بسیار گران قیمت اروپایی داره, (البته این یاماها هم اصلا ارزون نیست) با این که داشتم صدارو با آمپلی فایر لامپی میشنیدم و یک بلندگوی کاملا حسی در مدار بود, اما صدا کاراکتر نداشت, و در تراک های شلوغ صدا تاریک نمیشد و شفافیت و Smoothness کاملا انتقال میداد. برای یک های فای ساز ژاپنی این هارمونیک و تونال در صدا و در Time Domain های مختلف ساختار صدارو حفظ کردن ایده آل بود.صدای سورس یاماها گرم نبود اما شیرین بود, و این همون نکته مثبت این سورس بود که من دوست داشتم. سورس های ژاپنی در کلاس های فای کمی صدای کیریستالی و Mechanical دارن, که همین دو نکته منفی باعث میشه در لحظه ی اول شنونده از فضای شنیداری پرت کنه بیرون, اما یاماها 3000 صدای شیرین و با دینامیک ایده ال داشت. که حس های اند به شما میده, نه یک های فای ژاپنی که باید صدای جیغ و کریستالی داشته باشد.
این هم نباید فراموش کنیم که این سورس با یک آمپلی فایر لامپی گراند رفرنس و کابل بسیار درجه یک ستاپ شده بود, من نمیدونم اگر این سورس بیاد در سیستم من قرار بگیره, باز هم میتونه این شاخص های مثبت داشته باشه یا نه تبدیل به یک سورس های فای ژاپنی مثل هم رده های دیگه ژاپنی میشه!
در کل اگر دنبال سورس دیجیتالی هستید که بسیار درجه یک ساخته و مهندسی شده باشه, و با آمپلی فایرهای لامپی هم صدای با دامنه فرکانسی کامل و صدای که گرم نیست اما شیرن و با جزئیات هست بهتون بده هستید, حتما یاماها S3000 تست کنید.
پ.ن: کابل ها اينتركانكت سری Clear Reflection بود, که من به اشتباه بالانس Clear Beyond نوشتم! تصحیح شد.
Farewell
It has been 14 years since we established OPPO Digital in the United States, and with the support of our customers, technical partners, and movie/music studios, we produced many award-winning Hi-Fi audio products and universal disc players, spanning three generations from DVD, Blu-ray, to 4K UHD
As our latest 4K UHD players reach the pinnacle of their performance, it is time to say goodbye. We are proud to have made such well-regarded products and to have served the enthusiast community. Without our customers' suggestions, encouragement, and support, we could not have accomplished these achievements
Though OPPO Digital will gradually stop manufacturing new products, existing products will continue to be supported, warranties will still be valid, and both in-warranty and out-of-warranty repair services will continue to be available. Firmware will continue to be maintained and updates released from time to time. Customers can rest assured that they will continue to receive the high quality service and support that they have come to expect from OPPO Digital
We greatly appreciate the opportunity to have developed such exciting products for our customers. It has been an honor
Best regards
All of us at OPPO Digital
بدرود
از زمانی که ما محصولات دیجیتال اوپو را وارد بازار ایالات متحده آمریکا کرده ایم 14 سال میگذرد, با همیاری مشتریان, شرکای فنی و استودیو های موسیقی و فیلم توانستیم به جوایز ارزنده ای در زمینه محصولات های فای و ویدئو پلیر ها دست یابیم, و سه نسل دی وی دی- بلو ری و 4k UHD را به دنیا معرفی کردیم.
از آنجایی که آخرین نمونه پلیر 4k UHD ما به عملکرد مورد نظر دست یافته است, حالا دیگه وقت خداحافظیه, بسیار مفتخریم که چنین محصولات با کیفیت و قابل اطمینانی را به بازار ارائه کردیم و توانستیم نظر منتقدان را جلب کنیم. بدون همراهی و تشویق و حمایت شما مشتریان عزیز هیچگاه نمی توانستیم به چنین دست آوردهایی برسیم.
از آنجایی که فرایند تولید محصولات اوپو به تدریج متوقف خواهد شد, محصولات حاضر مورد حمایت شرکت قرار خواهند گرفت و گارانتی ها معتبر خواهد بود و حتی گارانتی های از تاریخ گذشته نیز برای خدمات تعمیر و بازبینی قابل استفاده خواهد بود. بروز رسانی های محصولات گذشته در زمان های معین به بازار عرضه خواهد شد. مشتریان خاطر جمع باشند که همیشه بالاترین و بهترین خدمات پس از فروش را دریافت خواهند کرد و انتظارات ایشان از شرکت اپو براورده خواهد شد.
باعث افتخار ما بود تا چنین محصولات با کیفیتی را برای مشتریان عزیزمان تولید کنیم و به آن همواره افتخار می کنیم.
با ارادت و احترام
تیم تولید محصولات اوپو
( آیا دروغ اول April است! نظر شما چیست؟ )
پاسخ مسابقه "نوروز 1397" خیلی ساده بود, که از بین صدها پاسخ اشتباهی که برای من ارسال شد! فقط 7 نفر از دوستان پاسخ درست را ارسال کردند. نکته ی که من دنبالش بودم این بود:
به هیچ کدوم از سازهای برقی در این ویدئو هیچ کابلی وصل نیست! نه به گیتار برقی ها(سمت چپ بیس گیتار هست) و نه به کیبورد (ارگ) نه کابل صدا و نه برق وصل نیست.
برنده خوش شانس امسال به انتخاب نرم افزار The Hat جناب آقای "کسری هوشمندی" هستند. مبارکتون باشه, برای دریافت جایزه با من هماهنگ کنید. در ادامه مطلب کلیپ قرعه کشی مسابقه امسال را تماشا کنید.
خوش باشید
قبل از هر چیز سال نو همگی مبارک
همانطور که از قبل قول داده بودم, امسال براتون یک مسابقه با جایزه درجه یک در نظر گرفتم, جایزه امسال یک دستگاه آمپلی فایر درست و حسابی اونکیو مدل TX-RZ820 است, که تقدیم برنده خوش شانس خواهد شد. طبق روال تمام مسابقات گذشته قرعه کشی توسط نرم افزار The Hat انجام خواهد شد.
دو نکته:
حتماً با اسم و فامیل اصلی خود که در مدرک شناسایی درج شده است در مسابقه شرکت کنید, چرا که برای دریافت جایزه لازم هست یک کپی از کارت ملی یا صفحه اول شناسنامه را برای من ارسال کنید. (لازم نیست ایمیلی که جواب مسابقه را باهاش ارسال می کنید به اسم و رسم اصلی شما باشد, فقط کافی اسم و فامیل خود را در ایمیل بنویسید)
دوم این که دوستان با مشخصات کودک 10 ساله یا پدر بزرگ و مادر بزرگ خود در مسابقه شرکت نکنند! چرا که این جایزه فقط به مخاطبین واقعی سایت تقدیم خواهد شد.
سوال مسابقه:
براتون یک ویدئوی از اجرای زنده "توماس آندرس" از گروه مدرن تاکینگ در نظر گرفتم, در این ویدئو توماس اندرسون دوتا از معروف ترین آهنگ های مدرن تاکینگ را اجرا می کند, که فکر نکنم ایرانی را پیدا کنید که این آهنگ هارو نشناسه. اما در این ویدئو یک نکته هست, که من از شما میخوام اون نکته را پیدا کنید و برای من بفرستید, به دوستان زرنگ سایت هم که می خوان سریع برن در اینترنت در مورد این ویدئو و تاریخچه مدرن تاکینگ تحقیق کنن, باید بگم به جای این که در نت دنبال پاسخ باشید! به همین ویدئو دقت کنید, پاسخ در همین ویدئو هست. از لحظه شروع به خانوم مجری تا تماشاچی های اطراف صحنه و اجرای خود توماس اندرسون دقت کنید, پاسخ کوتاهی که من دنبالش هستم در همین ویدئو هست. تا سه شنبه هفته ی آینده 7 فروردین 1397 فرصت دارید پاسخ مسابقه را برای من ایمیل کنید. در ادامه مطلب می توانید ویدئو را ببینید:
از اینجا هم نسخه با کیفیت ویدئو را دانلود کنید.
موفق باشید :)
نتیجه ی نهایی رای گیری بهترین فروشگاه صدا و تصویر در سال 1396 به ترتیب:
به مجموعه آکوستیک تبریک عرض می کنم
مهلت ثبت رای تا ساعت 24 جمعه 25 اسفند 96 است. نتایج به صورت خصوصی است و در تاریخ اعلام شده در همین پست اعلام خواهد شد.
کابل AudioQuest سری Pearl از بهترین کابل های HDMI ارزان قیمت مورد تایید من است, که خوشبختانه میشه در ایران با قیمت بسیار مناسب خریداری کرد, من یکی از طرفدارهای این برند هستم, مخصوصاً در کابل بلندگو و XLR سری فوق العاده دوست داشتنی Red River که بنظرم حسی که سری "رودخانه سرخ" این برند به کاربر منتقل می کند با هیچ کابل میانه قیمتی قابل مقایسه نیست! مدتی XLR از سری رودخانه سرخ برای پری و پاور یاماها استفاده می کنم. من شروع تجربه ام با AudioQuest با کابل های اند سری Diamond بود, که برای یک کابل HDMI حدوداً 1500 دلار خرج کردم, کابل تمام نقره بسیار درجه یکی که مدتی بعد با گراند رفرنسی مثل Wireworld سری Platinum Starlight 7 جایگزین شد.
بریم سراغ کابل Pearl
کابل خوش ساخت و بسیار با کیفیتی که مناسب دوستاران سیستم های درست و حسابی سینمای خانگی است, نوع رفتار این کابل بعد از حدوداً 20 ساعت Break-in شدن کمی تغییر میکنه و به پایداری و آرامش میرسه, شاید در ساعات ابتدایی کارکرد کمی در تصاویر 4K HDR تصویر حالت پف کردگی و تیز بودن بیبینید, که با گذشت زمان و دیمگنیتایز شدن کابل برطرف می شود.
مهم ترین تفاوت مدل Pearl با Diamond در تغییر جنس تصویر بروی فرکانس های مختلف است, به عنوان مثال مدل Pearl رفتار کاملا نرم و بی طرفی بروی تصاویر Full HD دارد, اما وقتی این کابل برای تصاویر 4K به ویژه دالبی ویژن و HDR استفاده می کنید, رفتار کابل عوض میشه و میره به سمت جنس تصویر کابل های رده بالای "مانستر" کمی تیز و Bold که این نوع رفتار کابل به دلیل جنس هدایت گرهای مس هست, البته در مدل Pearl از سیم تک رشته ای استفاده شده است, که همین کمک می کند کابل در فرکانس های کاری مختلف رفتار ثابت تری داشته باشد و کمتر دچار (تقدم و تاخر) شود. اما باز هم تغییر در جنس و بافت تصویر در این کابل میبینیم, اما اصلا مشهود و اذیت کننده نیست, و از نظر من برای یک کابل در این رده قیمتی کاملا پذیرفته و منطقی است.
اما در سری های اند و گران قیمت Diamond به دلیل نقره بودن هدایت گرهای بسیار با کیفیت کابل, شاهد تغییر رفتار کابل در محدوده های مختلف فرکانسی نیستیم.
یکی از مشکلات جدی در کابل های ارزان قیمت HDMI صداست, که با اضافه شدن فرمت های دالبی ادموس و dts-X مشکلات این کابل ها در انتقال درست صدا بیشتر از قبل نیز شده است! کابل Pearl در پیک های سنگین و صداهای شلوغ 7.1.4 مشابه کابل های بسیار گران رفتار می کند و با کنترل کامل بروی صدا به هیچ عنوان اجازه نمیده صدای کانال های سقفی از مدار خارج بشن, من این مشکل بروی چند کابل ارزون و بی کیفیت بازار ایران تست کردم, و به وضوح و در ستاپ های مختلف دیدم با عوض شدن کابل چه تاثیر عجیبی در صدای کانال های سقفی ایجاد شده است. و با گذشت زمان و به آرامش رسیدن کابل جدید بازهم کیفیت و کانالیزه بودن صدا در همان سیستم بیشتر هم شده است. کابل Pearl در بخش صدا کاملا مورد تایید من است.
کلام آخر این که من کابل "AudioQuest Pearl" برای استفاده در سیستم های میانه قیمت مورد تایید و برای 4K بلوری پلیرها به عنوان یک کابل قابل اعتماد, سریع و با پهنای باند بسیار بالا برای انتقال تصاویر 4K HDR و صدای دالبی ادموس و فرمت های مشابه, به شما توصیه می کنم.
مطالب مرتیط:
یکی از معتبر ترین جوایز صدا در هالیوود که هر سال و قبل از مراسم اسکار به بهترین صداگذاری و میکس داده می شود, "Cinema Audio Society" است. اهمیت این جایزه در این است که داوران این جایزه خود از بهترین های صداگذاری فیلم در هالییوود هستند, بزرگانی مثل "Anna Behlmer" "Greg P. Russell " و "Jeffrey J Haboush" که بی شک و بی شک Jeffrey J Haboush استاد صدای IMAX است. فیلمی که در این انجمن جایزه می گیرد, از فیلتر سخت گیرانه ترین و حساس ترین نخبه های صدای هالییود عبور می کند, کسانی که خود به تنهایی ده ها بار نامزد و برنده ای اسکار و همین انجمن صدای هالییود هستند. از نظر علاقمندان به صدای سینمایی برنده هرساله این انجمن در واقع بهترین صداگذاری فیلم را برده است. لیست نامزد های امسال بهترین صدای فیلم به شرح زیر بودند:
Baby Driver
Dunkirk
Star Wars: The Last Jedi
The Shape of Water
Wonder Woman
من فقط دانکرک, جنگ ستارگان:آخرین جدای, و زن شگفت انگیز در سالن IMAX دیده بودم, و از نظر من به ترتیب دانکرک, زن شگفت انگیز و جنگ ستارگان شانس اول تا سوم را برای دریافت این جایزه داشتند! (دوست داشتم آخرین قسمت دزدان دریایی کارایب هم در این لیست بود)
و اما پنجاه و چهارمین دوره انجمن صدای سینمایی هالیوود برگزار شد و جایزه امسال رسید به "Mark Weingarten"برای فیلم "Dunkirk" که از نظر من که فقط سه عنوان و بسیاری از دوستانی که لیست کامل نامزدهای امثال Cinema Audio Society در سالن IMAX دیدن, انتخاب درستی بود.
در مورد صدای دانکرک شاید براتون جالب باشه که بدونید این فیلم با دو فرمت صدای 5.1 IMAX برای سالن های IMAX و Dolby TrueHD 5.1 برای سالن های استاندارد صداگذاری و تنظیم شده است, و مثل تمام فیلم های "کریستوفر نولان" برای نسخه های خانگی مسترینگ دوباره نشده و تنها فرمت صدا به Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio تغییر کرده است, در واقع نسخه های خانگی فیلم های نولا مثل سه گانه شوالیه تاریکی و همین دانکرک با صدای که برای سالن های استاندارد سینما تنظیم شده اند وارد نسخه خانگی می شود. در صورتی که دیگر فیلم های همین لیست و بسیاری از فیلم های برجسته در صدا, برای عرضه در نسخه ی خانگی برای فضاهای کوچیک و در استودیوهای کوچکتر تنظیم می شوند. نولان در مصاحبه های قبل از نمایش فیلم هاش بارها گفته که فیلم های من فقط در سالن IMAX ببینید, شاید هم به همین دلیل است که اکثر نسخه های خانگی ساخته های کریستوفر نولان آنچنان که باید در صدا جذاب نیست. کاملا واضح است که برای نولان هیچ اهمیتی نداره فیلم هاش در خارج از سالن IMAX چه صدای دارن!
دانکرک در نسخه ی بلوری استاندارد و 4K با صدای DTS-HD Master Audio 5.1 عرضه شده است, با تست های که من انجام دادم, یکی از کارهای که از لحاظ DSP و شاخص های مورد تایید من میتونه به نسبت دیگر فیلم های نولان بروی بلوری با اختلاف امتیاز بالاتری بگیرد همین دانکرک است, حتما توصیه می کنم دانکرک با سیستم صدای dts Neural:X تست کنید.
اگر اشتباده نکنم در ایران اولین سایتی هستیم که به بررسی فرمت صوتی Dolby Atmos و دیگر فرمت های صدای سینمایی جدید پرداختیم, به خارج از ایران سفر کردیم تا در سالن های مجهیز به دالبی ادموس صدای این سیستم بشنویم, در اولین نمایش جهانی اونکیو در آلمان حاظر شدیم, اولین ستاپ دالبی ادموس و dts-X در ایران داشتیم و باز هم اولین سایتی بودیم و هستیم که به بررسی صدای دالبی ادموس در فرمت خانگی بلوری پرداختیم. با این اوصاف فکر می کنم اینقدری تجربه داشته باشم که بتونیم به مخاطب این سایت توصیه کنم, ستاپ های که بلندگوهای انعکاسی سقفی دارن را نخرید, این پکیج ها صرفاً تجاری هستن و برای کامل کردن ویترین کمپانی های سازنده تجهیزات صدا و تصویر تولید میشن, یادم هست در نمایشگاه اونکیو در آلمان که اتفاقاً مسابقه سال 1394 سایت هم مربوط به همین نمایشگاه بود, اونکیو دموی دالبی ادموس به صورت حقیقی و با بلندگوی "سروین وگا" انجام میداد, و فقط چند مدل بسیار ارزون قیمت ابتدایی از بلندگوهای انعکاسی را در اتاق دمو قرار داده بود.
ببینید سیستم تولید کننده ها به این صورت هست که میان و نیازهای مشتری هارو آنالیز میکنن, مثلا یک برند بلندگوساز درجه یک مثل Klipsch میان و پکیج های مورد تایید 7.1.4 بسیار خوبی را برای مشتری های که دانش و فضای کافی برای ستاپ سینمایی دارند را آماده می کنند, مثل پکیج زیر:
بسیار هم عالی (توصیه می کنم به جای ساب کلیپش از SVS استفاده کنید) اما مشتری میگه من فضای کافی برای ستاپ 7.1.4 ندارم, و یک ستاپ 5.1.2 میخوام, کمپانی به شما توصیه میکنه همین پکیج با دو کانال سقفی و دو کانال ساراند و یک ساب ووفر بردارید, تا اینجا هم مورد تایید و بسیار عالی.
این بار مشتری میگه نه من امکان نصب بلندگوهای سقفی را ندارم, کمپانی میگه هیچ مشکلی نیست ما به شما بلندگوهای انعکاسی مجزا را توصیه می کنیم که امکان قرار گرفتن بروی بلنگوهای اصلی و ساراند را دارند و با پرتاپ صدا به سمت سقف و بازگشت صوت! شما صدای مشابه کانال های حقیقی سقفی را خواهید شنید, این امکان هم هست که برای ستاپ های 7.1.4 از چهار عدد و برای ستاپ های 5.1.2 از دو عدد از این بلندگوهای جادویی استفاده کنید. تصویر زیر:

باز هم مشتری از تولید کننده می خواد که بهش سیستم ارزان قیمت تر و جم و جور تری را پیشنهاد بده, باز هم مشکلی نیست و تولید کننده پکیج های سینمایی را پیشنهاد می کند که با قرار دادن یک میکرو بلندگو روی یک مینی بلندگو برای شما صدای 5.1.2 را اجرا می کنند, چند وقت پیش هم صدای همچین پکیجی ساخت فوکال شنیدم!

در نهایت مشتری میگه نه من فضای آپارتمانی کوچیکی دارم و اصلا نمی تونم اینچنین ستاپ های داشته باشم, اینجاست که تجاری سازهای مثل سونی, الجی و... وارد بازی میشن, و اعلام میکنن که ما به فناوری در ساخت ساندبارها دست یافتیم که با قرار دادن دو عدد بلندگوی 2.5 اینچی روی قوطی ساندبارهامون صدای مشابه صدای دالبی ادموس و dts-X ایجاد می کنیم, جدیداً هم یکسری برند درست و حسابی هم راهشو یاد گرفتن و دارن از همین ساندبارها میسازن, به هر حال آدم مورن زیاد پیدا میشه و میخره.


احتمالا چند وقت دیگه بلندگوهای تخم مرغی با امکان پخش دالبی ادموس هم به بازار میاد!
ببینید دوستان صدای ساراند سقفی یک افکت لحظه ای ست که اگر Sweet Spot شنونده دقیق کالیبره نشده باشه, در بهترین ستاپ ها با چهار یا شش کانال سقفی حتی شنیده هم نمیشه, یکی از مشخصه های یک پیکربندی سقفی بد این هست که در دموها شما تصویر میبینید و میدونید که باید در این صحنه افکتی از کانال های سقفی بشنوید, اما در عمل هیچی نمی شنوید یا در بهترین حالت یک توهمی از صدای Immersive به شنونده تحویل داده میشه! شنونده ای که نمیدونه صدای دالبی ادموس حقیقی میتونه چه میزان شوک و فشار صوتی در لحظه وارد کنه, با این خیال که کانال های سقفی یک نوع صدای سه بعدی هستن و کامل کننده کانال های ساراند! در طول یک فیلم با صدای دالبی ادموس یا dts-X حواسش به کانال های سقفی هست که شاید صدای ازشون بشنوه, در حالی که فقط توهمی از صدای چند لایه و Immersive یا غوطه ور کننده را دارد.
کلام آخر این که, فرمت های جدید دالبی ادموس dts-X و Auro-3D این آخری که به تازگی وارد نمایش خانگی هم شده و من در سینمایی بسیار مدرنی تجربه کردم و در آینده ازش خواهم نوشت, همگی پیکربندی های بسیار سختی هستن که اگر درست انجام نشن همانطور که گفتم صرفاً یک توهمی از صدای چند لایه لذت بخش و در بسیار از صحنه ها شوک کننده به شنونده تحویل خواهند داد.
مطالب مرتبط:
Gradient یا شیب تخریبی رنگ درنمایشگرهای 8 بیتی مشکل طبیعی بحساب میامد, که با 10 بیتی شدن نمایشگرها این مشکل بسیار کم شد و به تدریج و با توانمند تر شدن پردازشگرهای تصویر حتی تا 24 بیتی شیب تخریبی رنگ فقط بروی تست های پترن و به چشم کالیبراتورهای حرفه ای دیده می شود. Gradient در بخش های از تصویر که کشش یک رنگ زیاد می شود, و نمایشگر نمی تواند عمق رنگ را حفظ کن به صورت نوارهای چند رنگی (رنگین کمان) ظاهر می شود که بهش "Color Banding" هم گفته می شود, در تصویر سمت چپ بالا به وضوح شیب تخریبی رنگ را به صورت نوارهای رنگین کمانی مشاهده می کنید, تقریباً همه این مشکل را در بسیاری از تصاویر دیدن, و اکثریت فکر می کنن این به نور و دوربین مربوط میشه, در صورتی که این نوارهای رنگی فقط به نمایشگر و همچنین سورس تصویر مربوط میشه و هیچ ربطی به بازتاب های نور و دوربین ندارد. یکی دیگه از مشکلاتی که Color Banding در تصاویر اینجاد می کند, سایه های اطراف یک سوژه نورانی در تصویر است, تصویر زیر یکی از نمونه های بسیار رایج شیب تریبی رنگ است که حتما دیده اید:

اون هاله های سفید اطراف "ماه" از انعکاس نور نیستن, این همان کشش رنگ است که در اثر ضعف نمایشگر در کنترل و نمایش رنگ های خالص و عمیق ایجاد می شود. مشکل Color Banding در تصاویر مختلف به شکل های گوناگونی خودشو نشان میده, که از رایج ترین آنها تصویر ابتدایی غروب خورشید و دومی "ماه کامل" است.
یکی از اشتباهات بسیار رایج در بین افراد آماتور در برخورد با Gradient بروی تست های پترن, این است که ضعف نمایشگر در کنترل و عدم کشش رنگ های سفید در زمینه های تیره را به اشتباه ضعف نمایشگر در نمایش عمیق رنگ سیاه میبینن, نمونه تصویر زیر:

نمایشگر سمت راست بیرون زدگی نور و عمق رنگ سیاه کمتری نسبت به سمت چپی ندارد, نمایشگر سمت راست Gradient یا "شیب تخریبی رنگ" داره که در تست پترن خودشون به صورت Color Banding نشان میده, نباید این تست پترن با ضعف در نمایش عمق رنگ سیاه اشتباه گرفت. یکی از نکاتی بسیار مهم در آموزش کالیبرسیون ISF تشخیص و استفاده درست از پترن های کالیبراسیون است. در اینجا باید برای چندهمین بار بگم که تست های پترن عکس نیستن که بشه از نت دانلود و بروی نمایشگر اجرا کرد, دیسک های کالیبراسیون و در نوع حرفه ای سیگنال ژنراتور, تصاویری هستن که به صورت 24 فریم نمایش داده میشن, اما چون تمامی فریم ها یک تصویر هستن, شما یک عکس میبینید, در صورتی که در هر ثانیه 24 عکس مشابه در حال نمایش است. در واقع تست های پترن کارکردی شبیه به تصاویر متحرک دارن, با این تفاوت که هیچ یک از المان های تصویر تغییر نمی کند و کالیبراتور می تواند بروی یک تصویر تمرکز کند و واکنش های مشابه با تصاویر متحرک را از نمایشگر ببیند. (پس عکس دانلود نکنید)
Color Banding فقط به نمایشگر هم مربوط نمیشه, سورس های تصویر هم می تواند تصاویر را با شیب تخریبی رنگ نمایش بدن, اکثر دیجیتال ویدئو پلیرهای ابتدایی به صورت 8 بیتی و کرومای 4:2:0 تصاویر را نمایش میدادن, با پیشرفته تر شدن ویدئو پلیرها تصاویر به صورت 10 بیتی و کرومای 4:2:2 اجرا میشدن, هوز هم بسیاری از ویدئوهای دیجیتال با عمق رنگ 10 بیتی 4:2:2 عرضه میشن, نسل های جدید بلوری پلیرهای پیشرفته تصاویر با عمق رنگ 12 بیتی و کرومای 4:4:4 اجرا می کنند.
اگر هنوز هم مشکل Gradient در تصاویر دارید, و از 10 بیتی بودن نمایشگر اطمینان دارید, مشکل به سورس تصویر مربوط میشه, اکثر پخش های برودکست زمینی و ماهواره ای برای کم کردن پهنای باند از عمق رنگ 8 بیتی استفاده می کنند, که توسط گیرنده ها به 10 بیت ارتقاء داده می شود, که باز هم باید با توجه به کیفیت کامپوننت ها این گونه از رسانه ها به 10 بیتی بودن حقیقی تصاویر شک کرد, تنها منبع مورد اعتماد در زمینه پخش ویدئوهای 10 بیتی با کرومای 4:2:2 حقیقی استریم های اینترنتی مثل Netflix و... هستند. که باز هم در مقایسه و تست های حرفه ای با دیسک های بلوری و UHD بلوری عقب هستن, مدیر سرویس پخش اینترنتی Amazon Prime در همین نمایشگاه اخیر CES اشاره کردن ما داریم بروی الگوریتم های کار می کنیم که در آینده ی که هنوز نمی توانم زمان دقیقش را اعلام کنم بتوانیم مخاطبین ویدئوفایل را هم به سمت خرید نسخه های غیر فیریکی فیلم ها جذب کنیم, که این صحب نشان میده هنوز راه هست تا سرویس های استریم ویدئو به کیفیت دیسک های بلوری استاندارد و 4K برسند.
یکی دیگه از دلایل ایجاد شیب تخریبی رنگ و Color Banding در تصاویر کابل های بی کیفیت HDMI است, برای تصاویر 4K با عمق رنگ 12 بیت و کرومای 4.4.4 نیاز به کابل های 18 گیگاهرتزی است و برای تصاویر 1080P با عمق رنگ 12 بیت باید کابلی با پهنای باند 10 گیگاهرتز داشت, و تنها راه برای این که از سرعت انتقال درج شده بروی کابل اطمینان پیدا کرد, خرید برند های معتبر و شناخته شده در زمینه ساخت کابل HDMI است, در غیر این صورت هیچ راهی برای تشخصی سرعت انتقال یک کابل در شرایط خارج از آزمایشگاه نیست.
خوش باشید
مطالب مرتبط:
مانیتور آدیو Bronze 6 من نمی تونم از صدای این بلندگو مطلبی فنی بنویسم, چرا که صدای این بلندگو هیچ کدوم از شاخص های مثبت و منفی که برای نوشتن یک نقد درست را باید داشته باشد را نداشت. مانیتور آدیو موفق شده یکی از بدترین, بی کیفیت ترین و زشت ترین صداهای که تا به امروز شنیدم تولید کند! و این از نظر من یک شاهکار مهندسی بحساب میاد, چطور میشه یک برند بلندگو ساز بتونه چنین صدای بدی رو تولید کنه! اگر از صدای "تویتر" و ووفرهای این بلندگو بگذریم, نمیشه از صدای ووکال و شکل اجراش در این بلندگو گذشت! مگه میشه صدای خواننده تا این حد تاریک, گرفته و از داخل کابینت بلندگو شنیده بشه! چقدر تویتر این بلندگو ضعیف و بی کیفیت هست که صدای ووکال باید از میدرنج باس پخش بشه و به همین دلیل شنونده صدای ووکال از داخل کابینت بلندگو بشنوه, پرتاب صدای این بلندگو به 1 متر هم نمیرسه, یک هجم وحشت ناکی از دیستروشن و صداهای هارش از داخل کابینت این بلندگو پخش میشه, انگار که تمام درایورها داخل کابینت هستن و درایورهای اصلی همگی پسیو هستن, مهم ترین و حساس ترین درایور بلندگو تیوترها هستن, چیزی که در مانیتور آدیو یک "بیزر" بی کیفیت با صدای زشت است! من نمی دونم این برند در تولیدات دیگه چه کیفیت و صدای اجرا میکنه! اما چیزی که از مدل Bronze 6 شنیدم بدترین و عجیب ترین صدای بود که از یک بلندگوی ارزون قیمت شنیده بودم... این حجم از صدای کابینت بی کیفیت و هارش بودن صدا عجیب بود! واقعاً چطور میشه به چنین صدای رسید که ادبیات های فای من نتونه صدارو توصیف کنه! در واقع من با شنیدن مانیتور آدیو وارد ناشناخته های جدیدی در دنیایی های فای شدم که زبانم از توصیف این اندازه از زشتی صدا قاصر است.
شک ندارم مدیران مانیتور آدیو یک روز صبح در جلسه ی تصمیم گرفتن بلندگوی بسازن که زشت ترین, هارش ترین و احمقانه ترین صدارو داشته باشه, و به واقع با ساخت Bronze 6 موفق شدن یک ابر رفرنس در بدترین بازسازی صدای هر سورسی بسازند.
اگر صرفاً بحث سرگرمی و کیفیت A/V فیلم در نظر بگیرید, من از "مومیایی" در بهترین شرایط صدا و تصویر ممکن خوشم اومد. و حالا بریم ببینیم فیلم در نسخه ی خانگی 4K چی برای گفتن دارد:
کامپوننت های تست:
نمایشگر ال جی OLED سری سیگنیچر
پری آمپلی فایر یاماها CX-A5100
پاور آمپلی فایر یاماها MX-A5000
بلوری پلیر OPPO UDP 203
بلندگوهای اصلی و مرکز فوکال الکترا
بلندگوهای ساراند فوکال سری 800
بلندگوهای سقفی فوکال
ساب ووفر SVS PB13-Ultra
کابل های بلندگو AudioQuest
کابل های AudioQuest HDMI سریPearl
تصویر:
نسخه ی بلوری 4K فیلم با کیفیت 2K DI شده و به 4K ارتقاء داده شده است. در مومیایی با یک تصویر گرینی طرف هستیم, که بسته به حال و هوای فیلم سایز و میزان گرین کم و زیاد می شود, در سکانس های که "سوفیا بوتلا" را در نقش "پرنسس آمنه" میبینیم, میزان گرین زیاد و دونه درشت می شود, (شاید تنها بخش جذاب در این فیلم انتخاب شخصیت پرنسس آمنه بود!)


در نسخه 4K HDR گرین بیشتر و با وضوح بیشتری دیده می شود, مخصوصاً در سکانس های تاریک به لطف گستره داینامیک بالا گرین ها دونه درشت تر و جدا از بافت تصویر دیده می شوند اما با این حال اصلا از وضوح و لذت های ویدئوفایلی تصویر کم نمی کند و همچنان می شود از شاخص های مثبت تصویر لذت برد.
از شاخص های جذاب در نسخه 4K فیلم کنتراست و عمق رنگ هاست, در سکانس های صحرا رنگ های گرم, بسیار جذاب و میشه گفت خیره کننده می بینیم, با وجود قالب رنگ های گرم اما چیزی از جذابیت رنگ های سرد کم نشده است که این از مهارت های یک Colorist حرفه ای ست.
مومیایی 2017 در نسخه ی بلوری استاندارد, شاخص های مثبت تصویر 4K را تا حدودی شامل می شود, فقط تنها نکته منفی در نسخه ی بلوری استاندارد فیلم کم بودن کنتراست و جزئیات تصویر در سکانس های تاریک است! دلیل این ضعف این هست که فیلم به صورت HDR 10 تنظیم شده است, وقتی نسخه ی استاندارد از سورس Native HDR استخراج می شود, مشکل بهم خوردن دامنه دینامیکی پیش میاد, و این ضعف در سکانس های تاریک با کم شدن کنتراست و عمق رنگ سیاه دیده می شود.
صدا:
مومیایی 2017 در هر دو فرمت بلوری استاندارد و 4K شامل Dolby Atmos 7.1.4 می شود.
مهم ترین شاخص مثبت در صدای این فیلم وضوح بسیار بالا و باس سنگین و کنترل شده است, تمرکز اصلی فیلم در کانال های اصلی و مرکز و LFE است, و فقط در لحطاتی خاص صدای ساراند تاثیرگذاری از فیلم می شنویم! کانال های سقفی فقط در چند سکانس و لحظاتی خاص از فیلم وارد مدار می شوند, اما بسیار با دینامیک و تاثیرگذار هستند, حرکت شن ها و خورد شدن اجسام در سکانسی که پرنسس آمنه وارد شهر میشه عالی کار شده. در سکانس جنگی ابتدایی فیلم نیز باس عمیق و بسیار دقیقی می شنویم, افکت های دیجیتالی که برای سکانس های تاریک فیلم تنظیم شدن به ویژه در پیکربندی 7.1.4 کاملا در تاثیرگذار بودن صدا و ایجاد شوک های لحظه ای عالی هستن, گفتم خیلی فیلم در کانال های ساراند مورد تایید و علاقه من نیست, اما دقیق و با فکر کار شده است. در کل مومیایی 2017 صدای رفرنس و تستی نداره, اما اگر در پیکیربندی دالبی ادموس شنیده بشه کار ضعیفی بحساب نمیاد.
یک نکته خارج از بحث باید بگم, دوست داشتم ببینم در امارات سکانسی که "تام کروز" به دختر باستان شناس میگه اینجا منطقه ی در "خلیج فارس" هست و امکان نداره این مومیایی از مصر به اینجا آورده شده باشه... در سینماهای دبی به چه اسمی زیر نویس عربی شده است! آیا اصلا این بخش زیر نویس کردن؟ می دونید که در کشور امارات بکار بردن نام خلیج فارس ممنوع است, به هر حال این یکی از چیزهای بود که خیلی دلم می خواست بدونم.
کیفیت تصویر 4K
کیفیت تصویر 1080
کیفیت صدا