Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری


بعد از ورود مدیای وضوح بالا به سرگرمی های خانگی تمرکز سازندگان معتبر سیستم های سینمایی خانگی از صدا بیشتر رفت بروی تصویر! و با رواج روز افزون دیوایس های مختلف همراه امکان برقراری ارتباط بی سیم صدا به سیستم های صوتی بیشتر شد, در این بین کمپانی های مثل OPPO متولد شدند که از ابتدا تصویر وضوح بالا را هدف گرفتند. و امروز حتی موفق شده بازار صدای های اند را تاحت تاثیر خود قرار دهد. کمپانی ها در سه و چهار سال اخیر تمرکز زیادی بروی امکانات جنبی آمپلی فایرهای سینمایی گذاشته اند! ارتباط WIFI و Bluetooth شده از لازمه های برای آمپلی فایرهای سینمایی, حتی در محصولات های فای هم رتباط از طریق USB و حتی ارتباط بیسیم را هم می بینیم! همین باعث شده برخی از کمپانی ها در تولیدات خود از ماهیت اصلی محصول دور بشن و به تولیدات شبه تجاری رو بیارند.
یکی از برندهای فوق خوش نام در صنعت صدا کمپانی ژاپنی DENON است. بی شک و بی شک دنن از بهترین های صنعت صدا بحساب میاد و در این هیچ شکی نیست. من نظر فوق العاده مثبتی روی این برند بزرگ دارم, اگر برند اول من در صدای سینمایی "یاماها" باشه, انتخاب بعدی من حتما دنن است. جدیدا هم پایونیر در آمپلی فایرهای سینمایی خیلی خوب داره کار میکنه و شده یکی از ضلع های مثلث برتر آمپلی فایر های سینمایی من. با همه این تفاصیل نمیشه اگر برندی در مواردی ضعیف عمل کرد چشم بروی ضعف ها ببندیم و به گذشته آن برند رجوع کنیم که این بوده و آن بوده, پس همیشه خوب خواهد بود!
دنن در یکی دو سال اخیر تقریباً میشه گفت در تولیدات سینمایی هیچ محصول های اند یا حتی نزدیک به های اند هم نداشته است! و این روند نزولی را هر سال بیشتر و بیشتر میشه! تولیدات نیمه اول و دوم 2014 دنن برای اکثر علاقه مندان به سیستم های سینمایی تا حدودی ناامید کننده بوده است, از تولیدات بلوری پلیرهای دنن تا نسل جدید آمپلی فایرهای سینمایی این شرکت نمیشه هیچ نشانه ای از گذشته این برند پیدا کرد! از بلوری پلیر مدل DBT-1713UD که تنها یک خروجی HDMI دارد! و این در نسل جدید پلیرها به هیچ عنوان قابل توجیه نیست! که بنظرم با قیمت کمتری میشه مدل BDP-170 پایونیر انتخاب کرد, که باز هم این پلیر انتخاب خوبی نیست! تا مدل برتر دنن DBT-3313UD که در تست های که از این مدل داشتم هیچ برتری در صدا و تصویر نسبت به پلیر مدل BDP-450 پایونیر ندارد.
دنن در نیمه اول و دوم امسال تولیدات نچندان جالبی حداقل در ظاهر آمپلی فایرهای سینمایی داشته است! جدید ترین و برترین آمپلی فایر سینمایی دنن مدل AVR-X5200 است که میشه گفت اکثر علاقه مندان دنن را با سایز و وزن کمی که دارد متعجب کرده است, پنل جلوی این مدل برتر از دنن تنها ارتفاعی کمتر از 17 سانتیمتر و وزنی در حدود 14 کیلو گرم دارد! که این برای یک مدل مرجع اصلا جالب نیست و نشان از کیفیت پایین قطعات و ساخت ارزون این مدل دارد. رقبای دنن مثل پایونیر SC-LX88 وزنی معادل 18 کیلوگرم و ارتفاء پنلی در حدود 19 سانتیمتر دارد. مدل برتر یاماها RX-A3040 وزنی در حدود 20 کیلوگرم و ارتفاء پنلی بیش از 25 سانتیمتر دارد! مدل برتر اونکیو TX-NR5010 وزرنی معادل 25 کیلوگرم و ارتفاء پنل در حدود 20 سانتیمتر دارد. همچنین قدرت اسمی هر کانال در دنن از دیگر رقیب ها عقب هست و توان اسمی 140 وات در هر کانال دارد, این در صورتی که پایونیر 260 وات در هر کانال, یاماها 230 وات و اونکیو 180 وات اسمی توان دارند. البته این ارقام آنچنان هم در جریان دهی واقعی تاثیر گذار نیستند, اما کم بی تاثیر هم نیستند.
اگر تصاویر نسل های نچندان قدیمی تر آمپلی فایر های دنن با نسل جدید این کمپانی مقایسه کنید متوجه تفاوت فاحش آنها در کیفیت ساخت با تولیدات چند سال اخیر خواهید شد!

درون آمپلی فایر سری 2014 مدل AVR-X5200
ببینید ساختار دو مدل برتر A1 HDCI و AVR 5805CI از نسل قدیمی تر دنن:
ساختار ضعیف تر پلیرهای دنن هم نسبت به تولیدات نچندان دور این کمپانی کمتر از آمپلی فایرهای سینمایی نیست!
دنن در همین نسل برتر تولیدات سینمایی خود از 3 پروسسور DSP استفاده می کرد, که نزدیک ترین قدرت DSP به یاماها بود, این در حالی که در تولیدات جدید فقط تعداد آپشن های DSP را بالا برده است و بیشترین تمرکز را بر روی تعداد کانال های صدا و همانطور که گفته شد بر امکانات تجاری آمپلی فایرها گذاشته شده است!
اگر یاماها همیشه در آمپلی فایرهای سینمایی بهترین بوده, اونکیو یکی از خوب ها و دنن از بهترین های چند سال گذشته بودن, پایونیر هم موفق شده ضعف های خود را بر طرف کند و از بهترین ها باشد. اما دنن با این سیاست نمی تواند حداقل در مشخصات کاتالوگی در بین برترین ها جایگاهی داشته باشد.
در آخر باز تاکید می کنم منظور مدل های برتر دنن بود و این ربطی به میانه و ارزان قیمت ها ندارد.


قسمت چهارم "Transformers" با عنوان Age of Extinction در IMAX و با صدای Dolby Atmos دیدم, این فرمت جدید بروی این فیلم دومین تجربه من با این پیکربندی جدید صداست. اولی قسمت دوم گودزیلا بود, و این یکی دومین باری بود که در یک سالن فوق مدرن با این فرمت جدید داشتم یکی از فیلم های مورد علاقه ام را میدیدم, قسمت چهارم ترانسفورمرز به اندازه قسمت دوم دوست دارم, قسمت اول برای سال تولید خودش فوق العاده بود, دومی شد یکی از محبوب های من و یکی از بلوری های بسیار جدی من در تست سیستم های سینمایی! از قسمت سوم زیاد خوشم نیومد! نه خود فیلم و نه صدا و تصویرشو دوست داشتم! اما این چهارمی بنظرم در کنار دومی بهترین های این چهارگانه هستند.
در این مطلب سعی می کنم وارد تفاوت های صدا و تصویر فیلم در نسخه بلو-ری با آنچه در IMAX دیدم نشم, و تمرکزم بزارم روی نسخه خانگی این فیلم. نسخه بلوری ترانسفورمرز 4 اولین فیلم در فرمت خانگی با صدای Dolby Atmos است. من در این بررسی صدای دالبی اچ دی 7.1 بررسی خواهم کرد. (به دلیل نداشتن تجهیزات سینمای خانگی Dolby Atmos )
بریم ببینیم قسمت چهارم ترانسفورمرز در صدا و تصویر روی بلو-ری چی برای گفتن داره!
در قسمت چهارم تصویر فوق العاده شارپ, با کنتراست بسیار بسیار بالا و درخشان خواهید دید! جزئیات و بافت سوژه ها حتی بهتر از سه قسمت قبلی هستند. اما فقط شاخص های مثبتی که گفتم نخواهید دید! قسمت چهارم ترانسفورمرز تصویر گرینی داره! در کل فیلم شاهد گرین محسوسی هستید که بسته به فضای فیلم مقدارش کم یا زیاد خواهد شد, تقریباً هیچ صحنه ای از فیلم نیست که این کوچولوهای مزاحم شمارو تنها بزارن, خوشبختانه گرین تصویر در این قسمت کاملا کنترل شده است و میتونم بگم در هیچ صحنه ای شمارو عصبی نمی کنن! این بار "مایکل بی" برای القاء فضای اسطوره ای حسابی از دوستان کوچولومون استفاده کرده! البته بسیار سرشکل خوبی دارن و اصلا دونه درشت و کج کوله نیستند. دیگه کم کم "اپتیموس پرایم" داره در این مجموعه تبدیل به یکی از ناجی های بشریت میشه! یه جورایی هم حتی برای بیننده خارج از کشور سازند این فیلم شعارهای اپتیموس خوشاینده و حس خوبی به بیننده منتقل میکنه! از این بحث بگذریم!
از مهم ترین شاخص های تصویر قسمت چهارم کنتراست تصویر است, رنگ ها به شدت درخشان و عمیق هستند! رنگ قرمز بلعکس قسمت سوم که به شدت مصنوعی و اشباع شده بود! نسبتاً و برای حال و هوای این فیلم طبیعی است, رنگ قرمز ماشین جیپی که دختره با دوستاش میان تا کنار مزرعه واقعاً ظبیی و زیباست. سکانس های شب فیلم انگار با تکنیک HDR ضبط شده است, در تمام قاب تصویر شاهد وضوح و جزئیات بالا هستید, رنگ ها میدرخشند و سوژه ها جزئیات بالای دارند.
با این که فیلم گرینی هست اما دقت و بافت سوژه ها در این قسمت بهتر از سه قسمت قبلی دیده میشه! در چند صحنه مثل سکانسی که دختره در مزرعه روی زمین تحدید به مرگ میشه و باز هم پلانی که دختره تو ماشین میخواد که برگرده به کمک پدرش کنتراست و وضوح تصویر خیره کننده است! حتی بافت فلز روبات ها هم بهتر شده است. از وضوح سوژه های متحرک هم اصلا کم نمیشه در چند صحنه انگار سوژه ها ثابت هستن و این پس زمینه تصویر هست که با سرعت حرکت می کند! تصویر در نماهای بسته و لاین شات ها جزئیات عالی و تاثیر گزاری داره و جای برای ایراد گرفتن نمیزاره.
از تصویر قسمت چهارم ترانسفورمرز روی بلوری لذت خواهید برد.
صدا: Dolby Atmos - Dolby TrueHD 7.1
دالبی یک بار دیگه در نسخه خانگی ضعف های خودشو ثابت کرد! اونم روی یکی از بهترین های سال که من فکر می کردم از رفرنس های من خواهد شد! اما حتی یک صدای قابل تحمل هم برای من نداشت!
دوباره ضعف در کانال های ساراند, وضوح پایین و تنبل بودن حرکت افکت ها در بین کانال ها صدای Transformers: Age of Extinction در نسخه خانگی از بدترین های سال کرد! بلعکس سایت بلوری دات کام که این فیلم در کنار گودزیلا از بهترین های سال معرفی کرد!
در اولین تستی که از صدای این فیلم بگیرید وضوح پایین صدا و خلوت بودن کانال های ساراند شمارو متعجب خواهد کرد! کلیت صدا چیزی بیشتر از یک دالبی دیجیتال استاندارد نیست.
در اگشن ترین صحنه های فیلم افکت سنگینی از هیچ یک از چهار کانال ساراند شنیده نمیشه, انگار شبحی از صدای افکت می شنوید! در بسیاری از صحنه ها انگار فراموش شده جریان افکت وارد کانال سارند مربوط کنند! در بسیاری از صحنه های اگشن و خرد شدن اجسام و پرتاب شدن به پشت دوربین صدا فقط تا نیمه راه میاد و افکتی وارد هیچ یک از ساراندها نمیشه! جریانی که در قسمت دوم فوق العاده دقیق انجام میشه! (تست کنید) در نبرد بسیار زیبای آخر فیلم جریان افکت درست منتقل میشه اما با وضوح و هیجان بسیار پایین که اصلا شمارو هیجانی نمی کند! فقط عصابی از شما خرد میکنه که لذت بصری فیلم هم از شما خواهد گرفت!
جریان فرکانس های پایین LFE مثل اکثر صداگذاری های دالبی ترکیبی از 7 یا 5 کانال است و مستقل صداگذاری نشده است, حتما صدای حرکت دایناسور ربات فیلم دقیق تست کنید! اینقدر بده که تقریباً میشه گفت با بیننده شوخی شده است. جریان صدای فرکانس پایین هم مثل دیگر افکت های فیلم بده و اصلا قابل قبول نیست. شاید و شاید در برخی صحنه ها فقط خوب بود!
دیالوگ گرفته, گنگ و بسیار دور شنیده می شود, شاید برای شنونده ای که گوشش به بهترین های صدای سینمایی آشنا نیست این شدت و وضوح دیالوگ تاثیرگذار باشد اما فقط کافی قسمت دوم همین فیلم با صدای DTS-HD براش دمو کنیم تا بشنوه صدا اپتیموس پرایم در آن فیلم! در این چهارمی صدای اپتیموس مثل خودش در ابتدای فیلم زنگ زده و داغون شنیده میشه چه برسه به دیالوگ بازیگران فیلم که اونم اصلا جالب نیست.
شاید از خوب های صدای این فیلم موزیک باشه, موزیک بسیار خوب و ارکسترال اجرا میشه, مخصوصاً اون موزیک دراماتیک انتهایی فیلم که بسیار به انتقال فضای قهرمانانه انتهایی کمک میکنه, انگار این بار دختر فیلم میتونه یه کاری هم انجام بده و فقط تو فیلم این طرف و آن طرف در حال دویدن نیست! در کل موزیک خیلی خوب شنیده میشه و حداقل در این یک مورد من راضی کرد.
یکی از سکانس های طلایی صدای این فیلم سکانس اتوبان است که اگر بروی DTS-HD MA اجرا شده بود بیننده در خود حل می کرد! اما بروی دالبی فقط میتونم بگم پتانسیل فوق العاده بودن داشت!
در مورد قدرت DSP صدا هم در این فیلم فقط میشه گفت وجود نداشت.
در کل بلوری Transformers: Age of Extinction یکی از خوب های سال در تصویر است اما در صدا اصلا حرفی برای گفتن نداره و بد بود.
حتما این فیلم روی بلوری با قسمت دوم با صدای DTS-HD MA مقایسه کنید.
تصویر
صدا

LX88

LX58
پایونیر بعنوان یکی از رفرنس های صنعت سرگرمی های صوتی و تصویری چند سالی هست که در تولیدات پلیرهای بلو-ری یک محصول های اند واقعی نداشته است! میشه گفت بعد از بلوری پلیر LX91 تولید واقعاً های اندی نداشته! و بازار ویدئو پلیرهای های اند به کمپانی های دنن و آپو واگذار کرده بود. در چند سال اخیر پایونیر تولیدات بسیار موفق و درجه یکی مثل LX55 و BDP 450 داشته که پلیرهای بسیار درجه یکی هستند, اما های اند نیستند. پایونیر برای رقابت با بزرگانی مثل OPPO نیاز داشت دوباره ساخت های اندهای واقعی را شروع کند تا جایگاه خود را بعنوان یکی و یا شاید تنها ویدئو پلیر ساز برتر صنعت صدا و تصویر دوباره بدست آورد.
در نمایشگاه IFA 2014 کمپانی پایونیر یک بلوری پلیر های اند جدید با نام تجاری BDP-LX88 و برادر کوچکتر آن BDP-LX58 معرفی کرد, و مدعی شد مدل LX88 می تواند رقیب جدی بلوری پلیر رفرنس OPPO BDP-105D باشد. این دو پلیر طبق قرار پایونیر در مدل LX58 در تاریخ October 2014 و در مدل LX88 در December 2014 روانه بازار جهانی خواهد شد. پایونیر برای عرضه مدل LX58 خوش قول بوده و این پلیر به تازگی وارد مارکت پایونیر شده است. در زیر می توانید تصاویر نزدیکی از مدل LX58 ببینید.
اما هنوز باید کمی صبر کنیم تا مدل مرجع LX88 عرضه شود و بتوانیم تصاویر دقیق تری از این پلیر ببینیم.
مدل LX88 در کیفیت ساخت خیلی نزدیک به مدل مرجع LX91 است, ولی هنوز نمیشه در مورد برتری LX88 در ساخت نسبت به LX91 نظر داد, پایونیر تصاویر زیادی از LX88 منتشر نکرده است و هرآنچه از نمای نزدیک این پلیر منتشر شده است محدود به IFA 2014 و CEDIA Expo 2014 است. در زیر تصاویر نمای نزدیکی از LX88 ببینید.
اگر بخواهیم LX88 با LX58 مقایسه کنیم می توان به کیفیت ساخت کابینت چند لایه LX88 نسبت به کابینت عادی LX58 ,کیفیت قطعات و مدار صوتی آنالوگ LX88 نسبت به LX58 و شیلد بودن تمام مدارات LX88 که در LX58 فقط برد اصلی تصویر شیلد شده است اشاره کرد! قسمت دیسک درایو هر دو مدل یکی هست و مثل های اند های قبلی ساخت خود پایونیر است و از ساخته های ORION که اتفاقاً بسیار هم با کیفیت هستند استفاده نکرده است. یکی از مشخصاتی که این درایو بیشتر های اند کرده است مکانیزم کاملا بی صدای باز و بسته شدن سینی دیسک جدید پایونیر است که اهمیت بسیار زیادی دارد.
هر دو پلیر جدید توانایی ارتقاء رزولوشن 1080 به 4K دارن و از دکدر 148.5MHz / 12-bit با عمق رنگ 36-bit استفاده می کنند که این همان میزان سرعت فرکانس و دقت نمونه گیری و عمق رنگ در مدل های LX55 و BDP 450 است. امکان پخش تصاویر سه بعدی و امکانات شبکه شدن نیز همچون مدل های قبلی در دسترس است. پایونیر برای LX88 و LX58 چیپ DSD 2.8 MHz جهت استریم کردن فایل های SACD در نظر گرفته است تا هرچه بیشتر این دو پلیر درگیر سیستم های های فای کرده باشد.
اما تفاوت اصلی LX88 نسبت به LX58 در مدار صوتی آن است. پایونیر خواسته با یک ویدئو پلیری وارد بازار رقابت با OPPO 105D بشود که بتواند به عنوان یک سی دی پلیر های اند نیز نظر ادیوفیل ها را به خود جلب کند! همان کاری که OPPO با مدل 105 توانست انجام بده و این پلیر تبدیل به یکی از سورس های بسیار محبوب بین علاقه مندن به های فای کند.
پایونیر در مدل LX88 از دکدر دیجیتال به آنالوگ رفرنس "Sabre32 ES9018" استفاده کرده است. ESS مدعی است می تواند دقتی برابر با 22 چیپ بالانس شده در سورس Scarlatti داشته باشد! اگر صدای سورس Scarlatti شنیده باشید قبول این ادعا براتون خیلی دشوار است!
پایونیر در مدل LX58 از چیپ ضعیف تر Sabre32 ES9011 استفاده کرده و همچنین خروجی بالانس در این مدل حذف کرده است.
به هرحال اگر مدل LX58 بعنوان یک بلوری پلیر سطح بالا و نه های اند قبول کنیم, بازی قدرت فقط دست LX88 و OPPO 105D خواهد بود! باید صبر کنیم تا این پلیر وارد بازار شود و بعد از تست های سختی که انتظارش را می کشد ببینیم در مقابل آپو چی برای گفتن خواهد داشت.
نظر شما در مورد این دو بلوری پلیر چیست؟
سری راکت AudioQuest از میانه قیمت های بسیار پر طرفدار بین علاقه مندان به سیستم های ترکیبی سینمایی و های فای است, که یکیشون خود من هستم. این سری در سه مدل 33,44,88 تولید میشه که تفاوتشون در خلوص مس بکار رفته در هدایت گر اصلی کابل, اتصالات بانانا و کیفیت شیلد کابل هاست, مدل 44 خودم روی سیستم اصلی سینماییم دارم, که گاهی جاشو میده به "Wireworld" سیلور 6 , حتما تحلیل کابل بخونید.
جدیداً مدل 33 برای یک جفت بلندگوی "infinity kappa 70" سفارش داده بودم که رسیده دستم.

کاپا 70 یکی از اون فوق العاده های که اگر الان تو بازار تهران فروخته میشد کسی دنبال فوکال سری 800 نمیرفت! چون خودم سری 800 دارم میگم. این بلندگو بازمانده ست 5.1 کانال سینمایی من در خارجه بود که فقط همینارو تونستم بیارم ایران! تو مصاحبه با آقای ریاحی هم گفتم بهترین سیستم سینمایی که داشتم شامل بلندگوی اینفینیتی میشد, که این همون بلندگوهاست.
کابل راکت 33 تفاوتش با 44 در خلوص مس بکار رفته و کیفیت سری های بانانا کابل هست.

کابل AudioQuest از هدایت گر تک رشته ای به جای چند رشته ای های رایج استفاده می کنه, تک رشته ای ها در انتقال جریان Coherent بسیار بهتری نسبت به چند رشته ای ها دارند, و در جریان های پایین سیگنال دچار (تقدم و تاخر) نمی کنند, این نکته ای که برای من در بحث کابل بسیار با اهمیت است. وقتی جریان و شدت موج بالا میره رشته های سیم مقاوت کمتری در برابر جریان از خوشون نشان میدن و کارشون خوب انجام میدن, اما وقتی جریان و شدت صدا پایین هست هر رشته میتونه مقاوت های متفاوتی در برابر جریان از خودش نشان بده که این مشکل در آشکار شدن سینگنال نهایی در انتهایی کابل ایجاد همان مشکل تقدم و تاخر جریان صدا میکنه! این یعنی ایجاد "اینتروال های" نا منظم که در مطلب "Timing" براتون توضیح دادم, (این بحث اینقدر مهم هست که دلم نمیاد از بخش مطالب برتر برش دارم) در تک رشته ای ها این مشکل نیست و جریان صدا Coherent ثابت تری در وولوم های مختلف ازخودش نشان میده! البته مثل همیشه باید بگم این امر نسبی و دلیل قطعی در برتری تک رشته ای ها نسبت به چند رشته ای ها نیست.
تک رشته ای ها خیلی راحت تر نسبت به چند رشته ها Break-in میشن و حساسیت کمتری نسبت به خارج شدن از مدار نشان میدن!
از خصوصیات صدای سری راکت Reaction های بسیار سریع در افکت و ضربه های سازهای کوبه ای, در وولوم های پایین ریتم صدارو حفظ میکنه و حس طنین صدارو به شنونده انتقال میده. در نواحی مختلف فرکانسی باز هم تاکید میکنم در وولوم های پایین Coherency صدارو نگه میداره و صدارو از ریتم نمیدازه.
سری راکت یکی از بهترین ها برای سیستم های درست و حسابی سینمایی و های فای ایده ال بحساب میاد.
حتما این کابل در لیست خریدتان قرار بدید.
رای گیری بهترین فروشگاه صدا و تصویر امسال نیز انجام شد و در مجموع تعداد قابل توجه 1192 رای ثبت شد!
امسال از بین 6 فروشگاه برتر از نگاه مخاطب سایت بطور مشترک فروشگاه های (راستین و آکوستیک) با کسب هر کدام 514 رای بهترین فروشگاه صدا و تصویر سال 1393 از نگاه مخاطب سایت Home Theater Center انتخاب شدند.

ضمن سپاس و قدردانی از عملکرد هر دو فروشگاه، اميدواریم هرچه بیشتر موجبات رضایت و ارتقاء سطح دیداری و شنیداری علاقمندان به سیستم های صوتی و تصویری را به ارمغان آوريد.
بهرنگ برزین
Home Theater Center
همچون سال گذشته امسال نيز نظر سنجی "بهترين فروشگاه صدا و تصوير" برگزار مي کنيم تا مشخص بشه بهترين فروشگاه سال از نگاه شما علاقمندان به صدا و تصوير کدام يک از برگزيده های ليست نظر سنجي هستند!
فروشگاه های که در ليست نظر سنجي قرار دادم بهترين های هستند که از بازخوردهای مخاطبين سايت در يک سال گذشته دريافت کردم .
از امروز 8 مهرماه 1393 تا 15 مهر 93 به مدت يک هفته فرصت داريد به فروشگاه مورد نظر خود رای بديد. در پايان تاريخ نظر سنجی ليست رای ها به همراه نام فروشگاه برگزيده اعلام خواهد شد.


در نمایشگاه های اند توکیو امسال هم مثل سال های قبل شاهد حضور پر رنگ تر برندهای اروپایی نسبت به ساخته های ژاپنی بودیم, عدم استقبال نسل جدید علاقمندان صدا در ژاپن باعث بیشتر شدن فروش برندهای اروپایی و آمریکایی در این کشور شده است! مخصوصاً اروپایی ها توانستند سهم ویژه ای در مارکت های اند این کشور بدست آورند, آیا نسل جدید اودیوفیل های ژاپنی اعتقاد کمتری به ساخته های کشور خود دارند!
نظر شما در این مورد چیست؟

در بخش اول و دوم کالیبراسیون صدای سینمایی "EQ Set up" با چگونگی کار و چند نکته برای داشتن بهترین صدای کانالیزه آشنا شدید. در این بخش با چند پلتفرم کالیبراسیون صدای سینمایی و تفاوت ها آشنا خواهیم شد.
شرکت های مطرح در ساخت تجهیزات سینمایی هرکدام نام های مختلفی برای کالیبراسیون صدای سینمایی انتخاب کردند, یاماها YPAO دنن Audyssey پایونیر MCACC اونکیو AccuEQ اما در واقعیت همگی از یک پلتفرم استفاده می کنند و نتیجه کار تقریباً مشابه ای دارند. در این مطلب به اختصار به تکنولوزی MCACC از کمپانی پایونیر اشاره می کنم.
پایونیر در کلاس های مختلف آمپلی فایر سینمایی از ورژن های ابتدایی, پیشرفته و حرفه ای سیستم EQ Set up با نام اختصاری "MCACC" استفاده کرده است, هر سه ورژن سه عملکرد اصلی شامل "Distance" تنظیم فاصله کانال های صدا تا شنونده , "db" کنترل شدت صدا در هر کانال و "Tone" رنگ و آوای صدا در هر کانال تنظیم می کنند.
در نوع ابتدایی که در بسیار از آمپلی فایرهای ارزان تا میانه قیمت رواج دارد سه عملکرد اصلی همگی استفاده می شود و نتیجه کار نسبتاً رضایت بخش است.
در نوع "Advanced" یا پیشرفته دو قابلیت کنترل شکل موج صدا در محیط و کنترل مستقیم روی کانال LFE هم اضافه شده است, در نوع پیشرفته شکل موج ارسالی از تمامی کانال ها تا محلی که قبلا به وسیله میکرفون مخصوص کالیبره شده کنترل می شود و در پیک های مختلف صدا اجازه بهم خوردن شکل واقعی(یا نزدیک به واقعی) موج داده نمی شود. همچنین اکولایزری برای کانال LFE بصورت جداگانه فرکانس های پایین این کانال را در نواحی مختلف فرکانسی و پیک های صدا تنظیم می کند تا در پیک های مختلف صدای کانال ساب ووفر قالب یا ضعیف تر از دیگر کانال های صدا نباشد.
در نوع "PRO" یا حرفه ای تمامی پنج عملکرد بالا به اضافه تنظیم فاز هر کانال نیز اضافه شده است, در این ورژن کاراکتر تمامی درایورهای موجود صدا آنالیز شده و بسته به پاسخ فرکانسی هر درایور شدت موج متناسبی در خروجی آمپلی فایر آشکار می شود, شدت فرکانس های پایین, میانه و بالا در هر کانال متناسب با پاسخ درایورهای بلندگوها تنظیم می شود, در این روش صدای نهایی یکپارچگی فرکانسی و حس خوشایند شنیده شدن فرکانس های مختلف صدا بدون درهم رفتگی یا قالب بودن یک ناحیه فرکانسی بر دیگر نواحی فرکانسی در شنونده ایجاد می شود.
در آخر باز تاکیید می کنم نوع پلتفرم کالیبراسیون صدا تاثیر آنچنانی در نتیجه کار ندارند و باز هم این کاربر سیستم هست که با دانش و تجربه خود بهترین ستاپ و Place در یک سیستم سینمایی انجام میدهد.
اگر طرفدار سیستم های های فای میانه قیمت هستید حتماً با نام تجاری "Technics" آشنا هستید, این برند از زیر مجموعه های کمپانی پاناسونیک بحساب میاد که از سال 2000 میلادی به بعد فعالیتش توسط پاناسونیک متوقف شد!
تا امسال که در نمایشگاه IFA 2014 پاناسونیک خبر شروع به کار دوباره برند Technics با محصولاتی صوتی جدید به طرفداران این برند قدیمی اعلام کرد.
Technics با دو مجموعه های فای در نمایشگاه امسال برلین حاظر شد, یک ست های اند با عنوان R1 با قیمتی در حدود 54 هزار دلار و یک مجموعه جم و جور با عنوان C700 با قیمت 5000 هزار دلار معرفی کرد.

R1
مجوعه R1 شامل:
پاور آمپلی فایر SE-R1
پری آمپلی فایر و مدیا پلیر تحت شبکه SU-R1
بلندگوی ایستاده SB-R1

C700
مجموعه C700 شامل:
بلندگوهای SB-C700
آمپلی فایر SU-C700
مدیا پلیر تحت شبکه ST-C700
سی دی پلیر SL-C700
خانوم Ogawa مدیر جدید Technics هدف کمپانی جلب رضایت عموم مردم از موزیسین ها تا علاقه مندان به موسیقی اعلام کرده است و اشاره داشته در طراحی محصولات جدید به نیاز مصرف کنندگان عصر دیجیتال توجه خاص خواهیم کرد.
آقای Itani طراح جدید محصولات صوتی Technics در گذشته مدیر بخش طراحی دیجیتال ویدئو پلیرهای پاناسونیک و یکی از طراحان اصلی دی وی دی و بلو-ری پلیرهای این کمپانی بوده است!
یکی از نکات منفی که من از تولیدات این برند یادمه هست, به عنوان مثال آمپلی فایر استریوی ازش در بازار اروپا بود و همزمان همان محصول با طراحی و ساخت کاملا مشابه در بازار آمریکا یا آسیا با نام تجاری پاناسونیک موجود بود! حتما دوستانی هستند که محصولات کاملا مشابه ای با نام تجاری پاناسونیک و Technicsدر بازار دیده اند!؟ من نمیدونم چرا پاناسونیک این سیاسیت در تولیداتش داشته! آیا فقط یک سوء استفاده از هر دو نام تجاری و فروش محصولات مشابه در کشورهای مختلف بوده و یا فلسفه ای پشت این کار داشته است! به هرحال امیدوارم به هر دلیل در نسل جدید محصولات Technics آن روش قدیمی ادامه پیدا نکند.
محصولات جدید Technics تا پایان سال جدید میلادی در اروپا و ژاپن و سال آینده میلادی در آمریکای شمالی عرضه خواهد شد.
امیدوارم طرفداران Technics از تولد دوباره برند محبوبشون خوشحال باشن