Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
مدتی پیش رفتم تا جدیدترین ال سی دی ال جی مدل LM9600 از نسل سینما سه بعدی این کمپانی تست کنم, شرایط تست خوب بود, پلیر و کابل به سفارش خودم خریده شده بود, چند فیلم بلوری مورد تایید و دیسک کالیبراسیون "Disney WOW: World of Wonder" که خودم برده بودم شرایط تست خوبی ایجاد کرده بود, میدونید که چقدر کالیبراسیون برای من اهمیت داره و به اعتقاد من تست و نظر دادن در مورد تصویر یک نمایشگر بدون کالیبره شدن توسط یک کالیبراتور با تجربه هیچ ارزشی ندارد! حتما باید از طراحی و کیفیت ساخت بسیار زیبا سینما سه بعدی ال جی یاد کنم و بگم یکی از زیباترین و خوش ساخت ترین پنل های بود که تا به حال میدیدم! از گواهی نسل جدید ISF در این سری هم نمیشه گذشت, انصافا هم نتیجه عالی در کالیبراسیون داشت. اما این سری از نمایشگرهای ال جی یک مشکل بزرگ در تصویر دارند که عملا این سری از نمایشگرهای ال جی غیر قابل استفاده برای Videophile ها کرده است! و آن نمایش فریم های تصویر در لبه های سوژهای متحرک است!
برای جبران جاماندگی تصویر در اسکن پیشرفته از هر فریم یک کپی گرفته می شود و بین دو فریم A و B قرار میگیرد, بعنوان مثال اگر در نمایشگرهای 50 هرتز A.... و ....B داشته باشیم در اسکن 100 هرتز A..A و B داریم و در 400 هرتز میشه AAAA و B یعنی بین فریم A تا بعدی که میشه B هیچ فاصله ای نیست تا ایجاد سایه در سوژه های متحرک نشود. در اسکن های بالاتر تراکم فریم ها بیشتر میشه که نتیجه قابل ملاحظه ای در حرکت سوژهای کوچک دارد.
مشکل جاماندگی و بلور در تصویر این سری از نمایشگرهای ال جی بخاطر الگوریتم اشتباه در اسکن تصویره, بدین صورت که فریم های بازسازی شده در لبه های سوژه های متحرک به صورت بسیار واضح و غیر قابل چشم پوشی نمایش داده می شود! فریم های بازسازی شده در پس سوژها به شکل مکعب های کنار هم طوری نمایش داده می شود که حس شطرنجی شدن بخش های از تصویر در بیننده ایجاد می کند! این مشکل جدی اصلا ربطی به خود پنل نداره و کاملا یک مشکل نرم افزاری که فکر می کنم با یه آپدیت از طرف کمپانی کاملا برطرف خواهد شد و زندگی به این تلویزیون های زیبا بر خواهد گرداند.


هرچند وقت یکبار یه سری به نمایندگی سونی میزنم با اینکه دیگه هیچ یک از محصولات صوتی و تصویریش رو ندارم و محض علاقه قدیمی و یاد خاطرات قدیم که کلی با اون سیستم های های فای مخصوصا سری ال بی تی کلی حال میکردم البته تا قبل از آشنا شدن با این وبلاگ و یهو همه چیز عوض شد. نوشتن این مطلب هم با رفتن به نمایندگی سونی و دیدن سیستمهای جدید به ذهنم رسید دیدن سیستم جدید های فای و 7.1 جدید سونی منو غافلگیر کرد و با قیمت نجومی و بی دلیل بیشتر درگیر شدم و تونستم مدل های فای با اون بلنگوهای بزرگ و شکل تکراری رو تست کنم, ولوم رو که بردم بالا احساس کردم صدای تبل داره تو باندا در میاد حتی بدون هیچ افکتی و جزئیاتی صدا داشت پخش میشد و افتضاح بود یا اون سیستمای قدیمش بخیر حداقل واسه یه جشنی و مراسمی کولاک میکرد ولی این هیچ بود و قیمت 3.700 این دستگاه واقا زیاد بود فقط سی دی پخش میکنه اگه دوس دارین در مورد امکانتاش بدونین میتونین به سایت سونی مراجعه کنین و ببینین، صدا تو این سیستم در حد یه های فای کوچیک بود جنس بلنگوها هم که خبری از چوب نبود آخه دروغ تا کجا هر بلنگو 850 وات این یعنی باید مغازه رو نابود میکرد ولی فکر کنم هرکدوم 100 وات هم نبود ، و یه مدل دیگه 7.1 هم در نمایندگی بود که نتونستم تست کنم ولی خوب که بهش نگاه کردم دیدم از همون قوطی پلاستیکی های خودمونه و با یه آمپ بسیار ضعیف و بلنگوهای بزرگ و ظاهرا قوی که نمیدونم چی بگم و قیمت 4 میلیونی منو شوکه کرد آخه برای چی کمپانی مثل سونی میاد اینکار رو میکنه و این همه وقت و هزینه رو میزاره پای یه سری محصولات آشغال و با قیمت خیلی بی مورد میده به خورد مردم و کمپانی سامسونگ هم بیکار نمیشینه و یه مدل 7.1 تو مایه های سیستم های خفن میده بیرون و بالاش هم مینویسه نقشه ای به سوی سینمای خانگی ، کدوم سینما ، من با سیستم خودم هنوز به اون چیزی که میخوام نرسیدم حالا مردم با این نقشه حتما میرسن اونم با فیلم 1000 تومنی و صدای دالبی 2 کانال. دوس داشتم در این مورد برای دوستان بنویسم و نظرات اونا رو بدونم مخصوصا استاد بزرگ بهرنگ عزیز
اگر خوب ننوشتم یا ایرادی بود از دوستان گلم عزرخواهی میکنم مرسی
یعقوب
یکی از نکاتی که در تصویر این فیلم روی بلوری خیلی نظرم جلب کرد روش بیت ریت گذاری بود, حجم بیت ریت حدود Mbps 30 بود, مثل تمام نسخه های خانگی حجم بیت ریت در سکانس های اگشن به اوج میرسید و حفظ میشد, در این فیلم حجم بیت ریت خیلی بالا و پایین نشده و چیزی بین 20 تا 30 مگابیت متغییر بود, مثل بعضی کارها بیت ریت نمیومد زیر 10 مگابایت و یهو در صحنه های با جلوه های تصویری پیچیده بره بالا! که این کنترل بیت ریت باعث Structure خیلی خوب تصویر در تمام صحنه ها می شود, در اکثر کارها بیت ریت برای کنترل حجم فیلم روی دیسک خیلی بالا و پایین می کنند که این اصلا برای حفظ ساختار تصویر خوب نیست!
صدا: Dolby TrueHD 7.1
دالبی, دلبی و باز هم دالبی! صدای این فیلم تو سالن VOX Cinema که عالی و تاثیر گذار بود, اما باز هم دالبی روی بلوری کار خراب کرد و اون جذابیت های صدای فیلم ازش گرفت!
اما اینقدر صدای این فیلم خوبه که با این که دالبی خانگی ضعف های که اشاره خواهم کرد به این فیلم تحمیل کرده باز هم شاخص های خوبی ازش در نسخه خانگی فیلم باقی مانده است.
موزیک یکی از بهترین های این فیلم روی بلوری, در سکانس ابتدای و در جنگل سرخ اینقدر موزیک عالی اجرا میشه که انگار در فضای HIFI داری موزیک گوش میکنی! در صدای این فیلم مخصوصا در سکانس های اگشن تعادلی فوق العاده بین موزیک و افکت است, بنظر من موزیک این کار روی بلوری خیلی جلوتر از افکت بود.
دیالوگ بسیار جلو و با طنین شنیده میشد, فقط در بعضی سکانس های اگشن انرژی اضافی کانال LFE حس میشد که بخاطر صدای دالبی! (در صدای دالبی کانال جداگانه LFE نداریم, کانال ساب ترکیبی از 5 یا 7 کانال اصلی است) اما در کل صدای دیالوگ هم عالی بود.
میتونم بگم فضای DSP هم قابل قبول بود, حس بدی نداشتم و صدا نرم بین کانال ها جریان داشت.
صدای 7.1 صرفا برای چند سکانس اگشن فضای بود, حرکت افکت ها بین کانال ها چندان هیجانی نداشت و برام بی تفاوت بود!
به این نکته در تحلیل های زیادی اشاره کردم کارگردان های مثل Abrams و بسیاری دیگه علم و هنر سینمایی فوق العاده ای دارن اما انگار علاقه یا اعتقادی به جادوی صدا ندارن و کار میدن به دپاردمان صدا و منتظر نتیجه میشن!
در کل فقط از تصویر فیلم روی بلوری لذت بردم و صدا برام جذابیتی نداشت!
تصویر
صدا
خیلی سریع بریم سراغ صدا و تصویر IRON MAN 3 و ببینیم روی بلوری چی برای گفتن داره!
تصویر:
دوباره باید بگم ذره بین هارو بردارید تا بریم ببینیم چندتا پیکسل میتونیم بشموریم!
در بلوری مرد آهنی 3 با یکی از تمیز ترین تصاویر بلوری امسال در کنار The Hobbit مواجه هستید! اما این کجا و آن کجا! مرد آهنی 3 در تصویر به واقع من نا امید کرد! این فیلم هیچ جای برای دفاع از تصویر جزء تمیز بودن از نویز و گرین نداره!
رنگ ها در کل فیلم کدر و مرده هستند, حتی در صحنه های CGI با این که تصویر میره که درخششی در رنگ پیدا کنه اما باز نمیشه گفت درخششی در تصویر میبینید! در سکانس های شب کنتراست تصویر فوق العاده پایین! رنگ ها کدر و بی روح هستند!
جزئیات تصویر بسیار بده! در سکانس های داخل منزل Tony Stark نهایت تصویر وضوح استاندارد میبینید! حتی به 720 هم نزدیک نمیشه! به موهای دوست دختر Tony دقت کنید, یک بافت درهم رفته میبینید! در فیلم های براتون نوشتم که حتی تارهای مو بافت دارن و میشه برجستگی های روی تار مو را دید. و در این یکی ببینید جزئیات سوژه هارو ! در کلوزآپ های جزئیات ملایمی دیده میشه که نمیشه گفت بیشتر از رزولوشن 720 بود. از بدترین سکانس ها مربوط به مهم ترین سکانس فیلم و آن تخریب خانه استارک که حتی جزئیات متوسطی هم نمیبینید! خراب شدن ساختمان روی صخره بدون کوچکترین تاکید میکنم بدون کوچکترین جزئیات است! واقعا چرا در این سکانس تصویر اینقدر کدر هست نمیدونم! در کل فیلم تصویر کدر و آبکی میبینیم که در سکانس های شب بیشتر این وضوح و کنتراست پایین حس می کنید! در قسمت اول و دوم کنتراست تصویر از مهم ترین شاخص های تصویر هست.
به عنوان مثال اگر تصویر دی وی دی از نویز تمیز کنید و روی پلیر درست و حسابی اجرا کنید جزئیات شاید دقیق تری میبینید تا این کار روی بلوری!
باز هم تاکید می کنم تصویر بسیار تمیز و با Structure بسیار بالایی بود اما چیزی به اسم کنتراست و جزئیات تصویر وجود نداشت.
صدا : DTS-HD Master Audio 7.1
نمیتونم بگم از صدای این فیلم روی بلوری لذت بردم! همه چیز خیلی معمولی بود, نکات مثبتی شنیدم مثل کانالیزه بودن افکت ها که خوب بود اما تا عالی و فوق العاده خیلی فاصله داشت.
دیالوگ خوب شنیده میشد و میشه گفت جلو بود و حجم داشت.
کانال LFE خیلی خوب کار شده و در لحظاتی تاثیر گذاره!
فضای DSP نچندان جذاب بود! خیلی از افکت های لحظه ای قابل پیش بینی بود و فکر نمیکنم برای بیننده نچندان آشنا به فضای سینمایی هم شوک کننده بود! برای من که فقط از تصویر ایراد میگرفتم هیچ جذابیتی نداشت و خیلی معمولی بود.
در کل با توجه به سال ساخت فیلم, پتانسیلی که این فیلم برای بهترین صدا و تصویر داشت و A/V های فوق العاده ای که اخیرا روی بلوری دیدم این یکی از کارای بد امسال روی بلوری بود!
تصویر
صدامدتی قبل در قسمت نظرات یکی از پست های وبلاگمان در مورد فیلم پرل هاربر مطلبی خوندم در مورد اینکه این فیلم در زمینه صدا خیلی حرفها برای گفتن دارد و اینکه صدای فیلم بسیار دقیق کار شده است. در آن زمان تصمیم به خرید فیلم مذکور کردم. بعدها ایده ای به ذهنم رسید و آن این بود که بجای اینکه فقط یک فیلم را مورد بررسی قرار بدم چندین فیلم در این زمینه را مورد نقد و بررسی قرار بدم که در این صورت درک ارزشهای یک فیلم چند برابر میشود. تصمیم قطعی شد و با همراهی و مشورت دوستم آقای برزین نسبت به انتخاب چند فیلم که هواپیما ها در آن محور اصلی فیلم می باشند پرداختیم. در نهایت به 5 فیلم بسنده شد. فیلم های انتخاب شده بشرح زیر هستند:
1- pearl harbor
2- Top Gun
3- Red Tails
4- Behind the Enemy lines
5 Stealth
زحمت تهیه فیلم ها مطابق معمول توسط داوود عزیز صورت پذیرفت و بررسی و ریوو فیلم های مورد نظر با توجه به گرفتاری و مشغله کاری من کمی دیرتر از موعد پیش بینی شده صورت گرفت. قابل ذکر هست هیج کدام از فیلم های انتخاب شده را تا قبل از بررسی ندیده و حتی نقد زیادی هم راجب آنها نخوانده بودم. در ابتدا تصمیم داشتم هر پنچ فیلم را دیده سپس شروع به ریوو و بررسی فیلم ها کنم اما با توجه به مشغله کاری و ذیق وقت بعد از دیدن سه عدد از فیلم ها تصمیم گرفتم نوشتن در این مورد را شروع کنم. تاکنون بجز فیلم های Behind The Enemy Lines و Top Gun مابقی فیلم ها را حداقل دو بار دیده ام. دوستان اولین فیلمی که تصمیم به نوشتن در مورد آن کردم فیلم Stealth می باشد. در هفته های آینده مابقی فیلم ها نقد و بررسی خواهد شد. بعد از این مقدمه نچندان کوتاه امیدوارم مطلب ارایه شده مورد توجه دوستان قرار بگیرد.
رتبه در IMDB :4.9
Stealth Blu-ray در تصویر
با توجه به زمان ساخت فیلم (2005) نمی توان گفت تصویر بسیار عالی و بی نقصی باید داشته باشیم البته با توجه به بازسازی فیلم برای ورژن بلوری مطمئنا تصویر از ورژن دی وی دی آن بایستی بهتر شده باشد. تصویر فیلم در اکثر مواقع دارای گرین می باشد و کارگردان تصمیم داشته فیلم، در اکثر صحنه ها گرین داشته باشد. شدت گرین با توجه به صحنه های فیلم کم و زیاد می شود گاها بسیار آزار دهنده و گاها بسیار نامحسوس می گردد اما وجود گرین در تمای صحنه ها ملموس می باشد. جزییات تصاویر نسبتا قابل قبول می باشد. صورت بازیگر ها به وضوح قابل لمس می باشد. در دیالوگ ها اکثرا شاهد صحنه های کلوز آپ هستیم و بیینده به بافت صورت بازیگر ها احاطه دارد. بدنه هواپیماها و داخل کابین آنها کاملا باورپذیر می باشد و حس مصنوعی بودن به بیننده دست نمی دهد. انفجار ها بحز چند مورد همگی بسیار زیبا کار شده اند. جزییات تخریب ها زیاد جالب نبوده و می توان کلی ایراد در این زمینه به فیلم وارد کرد. صحنه های جلوه های ویژه فیلم با توجه به زمان تولید فیلم در حد قابل قبول می باشد ولی خوب چند مورد وجود دارد که برای بیننده امروزی زیبا و باور پذیر نمی باشد.
امتیاز من به تصویر با در نظر گرفتن زمان تولید فیلم:
لازم بذکر است امتیاز من به تصویر شامل همه موارد (جزییات تصویر - واقعی بودن رنگ های صحنه ها- جلوه های ویژه عالی و ....) می باشد و فقط شامل کیفیت تصویر نمی باشد.
Stealth Blu-ray در صدا
در مورد صدای این فیلم می توانم بگویم انتظار صدای به این مهیجی رو نداشتم و صدای فیلم من را بسیار ذوق زده کرد. فیلم پر از افکت های ریز و درشت هست. در این فیلم صدای محیط و افکت های صوتی من را بیشتر راضی کرد تا صدای هواپیما ها و تخریب های بعمل آمده. دیالوگ های فیلم بسیار صاف و شفاف میباشد. آهنگ و موسیقی متن فیلم در اکثر مواقع بسیار ریتمیک و مهیج می باشد و گاها بسیار زیر پوستی و همینطور بسیار زیبا. dsp حتی در موزیک متن و همینطور موسیقی های بکار رفته نیز بسیار زیبا کار شده است.
من صدای فیلم رو در دو فرمت Dolby digital 5.1 , LPCM دیدم و من فرمت LPCM رو بیشتر پسندیدم. نمی دانم شاید به خاطر این بود که برای بار اول در این فرمت به فیلم نگاه کردم.
انتقال صدا از باند های فرانت به باند های ساراند و همینطور برعکس و انتقال صدا از باند های چپ به راست بصورت مداوم در فیلم اتفاق می افتد و بیننده از داشتن سیستم صوتی خود لذت می برد و ارزش آن را بیشتر درک می کند( البته فکر اینکه همچین فیلمی را باید در سینما دید و یا در یک سیستم بسیار قوی تر اصلا از ذهنم بیرون نرفت)
با توجه به نوع هواپیماهای این فیلم که از نوع جت بودند صدای موتور و به اصطلاح گاز خوردن هواپیماها بسیار جالب و باور پذیر می باشد و صدای هوای جروجی از اگروز هواپیما و لرزش آن بسیار زیبا کار شده است
کانال LFE هم به اندازه کافی گوش های شنوده را پذیرایی می کند و بر لذت دیدن و شنیدن فیلم می افزاید.
هرچی از افکت های صوتی فیلم بگویم بنظرم کم گفتم. افکت های استفاده شده بسیار زیبا بوده و در زمان مناسب از آن ها در فیلم استفاده شده است و شنونده واقعا از شنیدن افکت ها ذوق زده می شود.
تنها ایرادی که می توانم به صدای فیلم بگیرم این هست که گاهی در بعضی صحنه های محدود ،صدای همه گیر و dsp بسیار حساب شده مورد نیاز بود که این امر محقق نشده است. البته باز باید یادآوری کنم این صحنه ها به تعداد انگشت های یک دست هم نمی رسد.
امتیاز من به صدا فیلم :
امتیاز من به فیلم :
در نهایت دیدن این فیلم رو به افردای که علاقمند به فیلم های اکشن بوده و همچنین دوستدار صحنه های جنگ مربوط به هواپیما ها می باشند توصیه اکید می کنم و همینطور افرادی که دوست دارند صدا و افکت های مهیجی از سیستم صوتی خود بشنوند بایستی فیلم را داشته باشند.
رضا مقدم
KEF X300A جدیدترین مدل خانواده LS50 با قیمت بسیار ارزان تر و فوق العاده کارامد برای موسیقی دیجیتال امروزی ست, یک بلندگوی اگتیو با دو پاور جداگانه در هر کابینت, قدرت و وضوح صدای بسیار عالی را برای لذت موسیقی از منابع دیجیتال ایجاد می کند, بلندگو با Ipod و گوشی موبایل شنیدم, اگر قیمت 800 دلاری این بلندگو در نظر بگیرید میشه گفت بهترین انتخاب برای داشتن یک مجموعه شیک و خوش صداست, شاخص های صدای نزدیک به LS50 داره و از درایو فوق العاده Uni-Q در این مدل استفاده شده است. کابینت خوش ساخت و با بدنه بورس خورده ارزش های این بلندگو دوچندان میکند. بنظرم صدای به مراتب بهتر از مینی های فای در این رنج قیمت دارد. یکی از مزایایی بسیار کاربردی این مجموعه امکان دریافت سیگنال صوتی توسط وایرلس است, با این امکان دیگه حتی زحمت سیم کشی را هم نخواهید داشت, این یعنی کافی روی تخت خواب دراز بکشید و موزیک مورد علاقتون از Ipod یا گوشی موبالتون انتخاب کنید و از اجرای بسیار با کیفیت KEF X300A لذت ببرید. اپلیکیشن آندروید, ویندوز و IOS در سایت رسمی KEF در دسترس است.
KEF X300A بهترین انتخاب برای اجرای با کیفیت منابع موسیقی همراه است.

اواخر سال 1390 بود که من مدتی در سفر کاری و خانوادگی بودم, در اون سفر فرصت شد چندتای سیستم جدید تست کنم و همچنین یک جفت بلندگوی Django مارتن همراه دوستم خریدم! در این پست چند عکس از روز خرید گذاشتم. در چند باری که برای شنیدن مارتن رفتیم یک بار این بلندگو با آمپلی فایر بسیار زیبا و دوست داشتنی Marantz PM-11S3 شنیدم, تاکید من برای خرید مارتن فقط موزیکال بودن این بلندگو نبود, مخصوصا که داشتم برای اولین بار صدای Django میشنیدم و اجرای ریتم این بلندگو خیلی برام مهم بود, در اجرای این بلندگو با آمپلی فایر ASR سورس MSB و اگر اشتباه نکن کابل Argento بود که این بلندگو تایید نهایی گرفت!
اما این بلندگو با Marantz PM-11S3 هم صدای خوبی میداد! انصافا که این آمپلی فایر جریان بالای میده و من ارکستر خوبی روی ولوم ۱.۴ از مارتن میشنیدم! PM-11S3 در وولوم های پایین از Structure صدا کم نمیکرد و لازم نبود ولوم بالا بره تا کل ساختار فرکانسی کامل بشه! با این که خیلی عالی در وولم پایین Django درایو میکرد اما احساس میکردی بخشی از نت های F3 تا C6 میفته! و باید وولوم کمی بالا میرفت تا ساختار موزیک کامل بشه! ضعفی که در صدای PM-11S3 شنیدم دارک بودن فرکانس های میانی بود! که با افزایش وولوم کمتر میشد! به نظر من Marantz در آمپلی فایرهای کلاس های اند از خازن های با ظرفیت بسیار بالا استفاده میکنه! بالا بودن ظرفیت خازن ها اجازه میده در وولوم های بالا دیستورشن صدا کم بشه ! واقعیت هم داره که همیشه Marantz در وولوم های بالا و پیک های سنگین دیستورشن کمتری نسبت به هم کلاس های خودش دارد. اما کمی دارک بودن صدای Marantz نکته ای که نمیشه ازش گذشت!حتما شنیدید که خیلی های اعتقاد دارند حتی در صدای ASR هم کمی دارک بودن احساس میشه!
مقایسه Marantz با آمپلی فایری مثل ASR در Refinement صدا اصلا کار درستی نیست! اما خوب گاهی بعضی مدل ها در شرایط تست های سخت و Structure کلی صدا اینقدر خوب جواب میدن که نمیشه ازشون گذشت. Django مارتن از نظر من یکی از بهترین ها در Coherent درایوری هست و Marantz PM-11S3 خیلی عالی این Coherent بالای Django حفظ می کرد.
یادآوری خوبی بود که این آمپلی فایر بهتون پیشنهاد بدم.
۲۰ شهریور ۱۳۸۶ تا ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ Home Theater شش ساله شد!
امیدوارم همه ما بتوانیم تفکرات و ایده ال های خودمون به رخ هم نکشیم و باورهای که داریم در ستیز باورهای دیگه قرار ندیم و اجازه بدیم در کنار هم رشد کنیم, تا زمانی که بین خودمون و دانشی که داریم خط کشی میکنیم و باورها و دانشمون از هم جدا می کنیم هرگز به هیچ نتیجه خوب و مشترکی نخواهیم رسید.
امیدوارم همچون گذشته درگیر حسادت ها و رقابت ها نشیم
بهترین آرزوها را براتون دارم
بهرنگ
برای درک بهتر صدا باید Audiophile ها با رنج صدای خوانندگان آشنا باشند, (حداقل تا حدودی) در زیر تعدادی از مهم ترین رنج های صدای خوانندگان کلاسیک براتون می نویسم.
باس :
این نوع صدا از صداهای کمیاب و بم ترین صدا برای آقایان بوده و محدوده این صدا در افراد مبتدی از نت E2 تا E4 بوده و در میان خوانندگان حرفه ای از نت B1 تا F4 می باشد از خوانندگان مطرح باس می توان به Boris Christoff اشاره نمود.
باریتون :
این نوع صدا متداول ترین نوع صدا در میان آقایان بوده و محدوده ی این نوع صدا در میان افراد مبتدی از نت می E2 تا نت فا F4 بوده و در میان خوانندگان حرفه ای از نت C2 تا G4 بوده.
از خوانندگان مطرح می توان به Dmitri Hvorostovsky اشاره کرد.
تنور :
خوانندگان تنور که قهرمانان جذاب اپراهای معروف می باشند و صدای این دسته از خوانندگان بسیار مورد توجه علاقه مندان به آواز کلاسیک است.
این نوع صدا مختص به آقایان بوده و محدوده این صدا از نت B2 تا A4 در میان خوانندگان مبتدی و در میان خوانندگان حرفه ای از نت G2 تا C5 می باشد.
البته لازم به ذکر است که بعضی از اسطوره های آواز کلاسیک سابقه خوانندن نت ر D5 را نیز داشته اند از جمله پاواراتی و بوچلی
کانتر تنور :
این نوع صدا مختص آقایان بوده و بالاترین جنس صدا برای آقایان محسوب می شود محدوده این نوع صدا از نت می زیر دو میانی تا فا روی خط پنجم می باشد E3 تا F5
لازم به ذکر است که این نوع صدا میان آقایان کمیاب بوده از جمله خوانندگان کلاسیک با نوع صدای کانتر تنور مطرح می توان به David Daniels اشاره کرد.
آلتو :
این نوع صدا از صداهای کمیاب در بین خانم ها می باشد و بم ترین صدای خانم ها صدای آلتو و یا کنترآلتو بوده که محدوه این نوع صدا در میان خوانندگان مبتدی از می زیر دو میانی تا ر خط چهارم بوده E3 تا D5
و در میان خوانندگان حرفه ای از ر زیر دو میانی تا لای بالای خط پنجم می باشد D3 تا A5
از جمله این خوانندگان می توان به Schumann-Heink اشاره نمود.
متزو سوپرانو :
این نوع صدا صدای متوسط خانم ها و متداول ترین صدا در میان خانم هاست محدوده این نوع صدا در افراد مبتدی از نت سل زیر دوی میانی تا فا روی خط پنجم می باشد G3 تا F5
و در میان خوانندگان حرفه ای از نت فا تا دو بالا یا همون دو سوپرانو ها می باشد F3 تا C6
لازم به ذکر است که رنج صدایی بسیاری از متزو سوپرانو ها با سوپرانو ها برابر بوده و تفاوت اصلی میان این دو صدا محدوده راحت خواننده می باشد که متزو سوپرانو ها بسیار از صدای سینه استفاده میکنند و در محدوده میانی به خواندن میپردازند و سوپرانو ها بیشتر از صدای سر استفاده کرده و در محدوده بالاتری میتوانند راحت به خواندن ادامه دهند
از میان خوانندگان اپرا می توان به خواننده توانا Cicila Bartoli اشاره کرد که به نظر بنده بهترین متزو سوپرانوی قرن می باشند و همچنین به خواننده پاپ-کلاسیک محبوب سلن دیون اشاره نمود.
سوپرانو :
خیلی از ماها بخصوص علاقه مندان به آواز کلاسیک این نام رو شنیده اند زیر ترین صدای زنانه با توانایی کشش و خواندن نت های بالا این نوع صدا در خوانندگان غیر حرفه ای و مبتدی شامل محدوه زیر می شود C4 تا A5
یعنی از نت دو میانی تا لای بالای خط پنجم و برای خوانندگان حرفه ای از نت G3 تا D6 یعنی از نت سل زیر دو میانی تا ر دو بالای سوپرانو ها
این نوع صدا شامل جنس های متفاوتی نیز می شود که در مورد شون صحبت خواهیم کرد
در شناسایی نوع صدا تنها رسیدن به یک نت خاص مد نظر نمی باشد بلکه توانایی فرد در رسیدن به یک نت و خواندن آن نت به همراه کشش مناسب و همچنین میزان راحت بودن فرد در خواندن آن نت می بایست در نظر گرفته شود از جمله خوانندگان با این صدا می توان به Joan Sutherland خواننده اپرا و sarah brightman خواننده کلاسیک اشاره کرد.
سوپرانوی درامیاتیک :
این جنس صدا مناسب اجرای اپراها و قطعات آثاری همچون پوچینی و وردی می باشد زیرا این جنس صدا بسیار قوی و تاثیر گذار می باشند و می توانند غالب بر ارکستر صدای خود را پخش کنند این سوپرانو ها دارای صدایی با رنگ تیره تر و شفافیت و ظرافت کمتری می باشند. از جمله خواننده های با جنس صدای سوپرانو دارماتیک ماریا کالاس می باشد البته لازم به ذکر است که یکی از ویژگی های صدای کالاس دراماتیک بودن صدای وی بوده و وی توانایی کلراتورا خواندن را نیز داشته است.
سوپرانوی کلراتورا :
این جنس صدا بسیار سبک و چابک می باشد و به دلیل چابک بودنش قابلیت کشش های طولانی و خواندن نت های بالا را به وفور دارا می باشد. سوپرانوهای کلراتورا توانایی خواندن تا فرکانس های بسیار بالا را دارند از جمله خواندن نت هایی بالاتر از F6

کمپوننت های مورد استفاده:
TV: LG 47LM76100
PLAYER: PIONEER LX55
AMP: DENON 1912
SPEACKERS: FOCAL SIB AND CUB
HDMI CABLE: Monster M 2000
کفشدوزک های نازنین به مقدار لازم
فیلم در زمان قبل از نمایش و در زمان پیش تولید و فیلم برداری سر و صدای زیادی بپا کرده بود و با توجه به اینکه این فیلم بعد از سه گانه ارباب حلقه ها تولید شده است انتظارات زیادی از فیلم بوجود آمده بود و علاوه بر این، این فیلم اولین قسمت از سه گانه این مجموعه میباشد و بهتر است از اولین قسمت به بررسی صدا و تصویر این مجموعه بپردازیم و تا بتوان تغییرات در قسمت های بعدی را راحت تر با این قسمت مقایسه کرد. شاید کمی در این مهم دیر کرده ایم اما امیدوارم مطلب ارایه شده مورد توجه دوستان قرار بگیرد.
رتبه در IMDB: 8.1
The Hobbit: An Unexpected Journey Blu-Ray در تصویر
فیلم مملو از تصاویر رنگانگی بسیار می باشد و تنوع رنگ در این فیلم بسیار بالا می باشد. اوایل فیلم شامل صحنه هایی در خانه هابیت می باشد که صحنه های فیلم پر از رنگ های گرم بوده و احساس گرمی و نرمی و امنیت یک خانه را به بیننده می رساند.
جزییات تصاویر بسیار بسیار بالا بوده و بیننده کاملا بافت صورت بازیگر ها ،بافت پارچه های لباس بازیگر ها و کلیه اشیا را در حد لمس کردن می بیند.
لانگ شات های از مناظر بکر نیوزلند در حد کارت پستال را در فیلم مشاهده خواهید نمود که یادآور مجموعه ارباب حلقه ها می باشد که بسیار زیبا و پر از جزییات بالا می باشند و همانند این می باشد که به یک مستند حیات وحش نگاه می کنید. وضوح بسیار بالا در تصاویر شب نیز شما رو شگفت زده خواهد کرد.
مقدار بسیار کمی گرین در بعضی کلوز آپ ها مشاهده کردم که اصلا اذیت کننده نبود.
متاسفانه همه موارد مربوط به تصویر این فیلم قابل تعریف و تمجید نمی باشد. در مورد جلوه های ویژه آن می توان به یک پسرفت نسبت به مجموعه ارباب حلقه ها اشاره کرد.
گریم های نچندان باور پذیر دورف ها، حیوانات جنگل که بیشتر شبیه حیوانات تاکسیدرمی شده بودند که جان گرفته بودند همه تو ذوق بیننده می زند. از همه بدتر یک پسرفت اساسی در گریم و جلوه های ویژه برای ارک ها که واقعا با مجموعه ارباب حلقه ها زمین تا آسمان فاصله دارد. مورد دیگر که بسیار شخص بنده به آن معترض هستم طراحی و اجرای صحنه های مربوطه به گرگ ها می باشد بطوری که بیننده خود را وسط یک برنامه کودک تصور می کند واقعا بیشتر از نمی توان یک موجود وحشی و درنده را اینقدر بد و مصنوعی طراحی کرد. هم قیافه این موجود و هم حرکات این موجود بسیار مبتدی و مصنوعی بوده و اصلا ابهت لازم را نداشت.
جنگ غول های سنگی نیز خیلی بهتر از وضع موجود می توانست کار شده و باور پذیر تر باشد. فقط یک پیشرفت نسبت به مجموعه ارباب حلقه ها را می توان در طراحی گالوم دانست که واقعا بی نظیر از کار در آمده است.
امتیاز من به تصویر این مجموعه با در نظر گرفتن کلیه عوامل 3.5 از 5 می باشد.
The Hobbit: An Unexpected Journey Blu-Ray در صدا

The Hobbit: An Unexpected Journey Blu-Ray در سه بعدی



نسخه های "Digibook" بسیار مورد علاقه من هستند, بنظرم دیجی بوک ها دارای شخصیت متفاوتی در دنیایی زیبای مدیای خانگی هستند, متاسفانه در مقایسه با دیگر نسخه های برجسته دی وی دی و بلوری عناوین زیادی روی دیجی بوک ندارم! با این حال اکثر کاراهای تاپ دیجی بوک دارم و تا جای ممکن این نسخه های دوست داشتنی از دست نمیدم. این اواخر هم چند نسخه خیلی عالی از دیجی بوک هارو گرفتم که یکی شامل فیلم بسیار دوست داشتنی کینگ کونگ ورژن ۲۰۰۵ بود. یک دیجی بوک بسیار زیبا از مجموعه صدمین سالگرد کمپانی یونیورسال, نسخه مورد اشاره شامل دو ورژن Extended و Theatrical میشه, در ورژن Extended شاهد سکانس کامل نبرد با با موجودات داخل دریاچه "Skull Island" هستیم که بسیار پر هیجان است.
تصویر: Codec: VC-1- 1080p
تصویر کینگ کونگ روی بلوری شبیه به عکس های HDR است, در این روش عکاسی سه عکس با شدت کنتراست متفاوت (کم, متوسط و زیاد) طوری با هم ادغام می شود تا یک عکس با گستره دینامیکی بالا تولید شود, در کینگ کونگ هم تصویر بدین شکل است گستره دینامیکی در تمام قاب تصویر به یک میزان است! هیچ قسمت از سوژه ها در سایه ها محو یا گنگ نمی شوند, در تمام سکانس ها در "Skull Island" شاهد جزئیاتی کامل هستیم , تقریبا در تمام طول فیلم هیچ سکانسی نخواهید دید که میزان گستره دینامیکی تصویر در بخشی کم شود! در کالیبراسیون تصویر این فیلم سنگ تمام گذاشته شده است به نحوی که یکی از بهترین ها در دقت کالیبراسیون تصویر بشمار میرود.
در تصویر کینگ کونگ شاهد یک گرین ملایم در تمام طول فیلم هستیم, گرینی که جزء در چند سکانس که باعث کم شدن دقت بافت سوژها می شود اذیت کننده نیست.
تصویر اصلا Bold نیست! جزئیات بسیار ملایم هستند! تقریبا در هیچ سکانسی سوژه ها برجسته دیده نمی شود, این ملایم بودن تصویر حس کم بودن جزئیات سوژه ها را به بیننده نمیدهد, در کلوزآپ ها شاهد جزئیات خوبی از پوست و اشیا هستیم, تصویر بسته به فضاهای فیلم بسیار طبیعی است و عمق میدان بسیار خوبی دارد به طوری که همزمان شاهد جزئیات خوبی در سوژها و پس زمینه تصویر هستیم, رنگ ها در تمام طول فیلم بسیار طبیعی است و نشان از کالیبراسیون فوق العاده حرفه ای تصویر دارد, در کل میتونم بگم در بلوری کینگ کونگ شاهد جزئیات عالی و فوق العاده در گستره دینامیکی تصویر هستیم.
صدا :DTS-HD Master Audio 5.1
در صدای کینگ کونگ دو نکته بسیار برجسته است, یک موزیک متن و دوم صدای فضای Skull Island به جرات میتونم بگم در این دو مورد کینگ کونگ مرجع بحساب می آید. دوستانی که نسخه Deluxe Edition دی وی دی این فیلم دارند حتما حدود سه ساعت پشت صحنه ای اون نسخه به یاد دارند که بخش زیادی از پشت صحنه ها مربوط میشد به صداسازی ها و ساخت موزیک این فیلم, تیم صدا گذاری در این فیلم به واقع سنگ تمام گذاشته است! در همان نسخه دیدم که پیتر جکسون در مراحل صداگذاری این فیلم داخل استودیو می خوابید و حتی حاظر نمیشد ساعتی استودیو را ترک کند, نتیجه آن دقت و زحمت شده یکی از بهترین صداهای که در سیستم 5.1 کانال خواهید شنید.
وقتی وارد فضای Skull Island می شوید لحظه به لحظه خود را در دنیای این جزیره ترسناک احساس می کنید, هرکانال در هر لحظه صداهای متفاوت را اجرا می کند همراه با فضای DSP که حشرات کنار گوش شما حرکت میده تا صدای حیوانات دوردست جزیره در شب, حرکت کینگ کونک در میان درختان و صدای خرد شدن شاخه برگ درختان در پشت سر همراه است با خرد شدن شاخه ها در زیر پای کینگ کونگ, صداها فوق العاده کانالیزه شنیده می شود, از حرکت یک حشره در هوا تا نعره های کینگ کونگ و ارتعاش صدا بین صخره های جزیره فوق العاده است. صدای دیالوگ واقعا جلو و با قدرت شنیده می شود, حتی در گفتگوهای آرم نیز صدا طنین دارد.
درموزیک این فیلم از سازهای کوبه ای استفاده شده است, وضوح صدا به حدی بالاست که میشه ارتعاش پوسته سازها را شنید!
حجم افکت های فرکانس پائین در لحظه تغییر میکند, جنگ کینگ کونگ با دایناسورها یکی از سنگین ترین افکت های فرکانس پایین است که در این فیلم کار شده است, در صداگذاری این فیلم به کانال LFE بسیار اهمیت داده شده است, مخصوصا در جنگ ها و موزیک متن این مورد مشهود است. خلاصه که ساب ووفر سیستم شما در این فیلم حسابی خودی نشان میدهد.
همانطور که گفتم در تمام طول فیلم میشه دقت در صداگذاری این فیلم حس کرد, همه چیز فوق العاده کار شده است.
حتما این کار مخصوصا در نسخه دیجی بوک به شما توصیه می کنم.
تصویر