Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
اگر از طرفدارهای سری فیلم های "ترمیناتور" سوال کنید از مجموع ۶ فیلم کدام یکی را بیشتر دوست دارید؟ شک نکنید ۹۰ درصد ترمیناتور ۲ را انتخاب خواهند کرد. اما من از این مجموعه قسمت سوم را بیشتر از همه دوست دارم.
من طرفدار سری فیلم های ترمیناتور هستم و قسمت دوم جیمز کامرون را هم خیلی دوست دارم، اما سومی برام جذاب تره... سلیقه ست دیگه.
این آخری هم یکی از ترمیناتورهای خوب بود و من خیلی دوستش داشتم، مخصوصا با بازگشت "لیندا همیلتون" فیلم و روند داستان جذاب ترم شد.
بریم ببینیم این آخری (سرنوشت تاریک) در صدا و تصویر چی برای گفتن دارد...
تصویر:
در قسمت ششم یک تصویر نسبتا تمیز و کاملا واقعی داریم، گرین دونه ریزی در تمام زمان فیلم وجود دارد، که برای من دوست داشتنی بود و به من اجازه میداد بیشتر با تصویر ارتباط برقرار کنم.
در اصلاح رنگ از هیچ "لات" خاصی استفاده نشده است، دلیل وجود گرین دونه ریز هم همین نبودن هیچ لاتی روی تصویر است، اگر کمی گرین به این تصویر اضافه نمیشد تصویر فانتزی میشد که اصلا مناسب حال و هوای این فیلم نیست.
وضوح تصویر در نسخه ی 4K فوق العاده بالاست! بافت پوست و پارچه آنچنان دقیق و واضح هست که احساس می کنید از زیر ذره بین به تصویر نگاه می کنید. در نسخهی بلوری استاندارد هم وضوح بسیار عالیه و میشه گفت یکی از بهترین هاست.
HDR در این فیلم بسیار عالی و دقیق تنظیم شده است و مثل بسیاری از فیلم های که بروی UHD بلوری ریلیز می شود HDR تقلبی نیست. شدت روشنایی در برخی از سکانس ها تا 800 نیت هم بالا میره, رنگ ها اصلا اشباع یا آبکی نیستن, مشکلی که در بسیاری از نسخه های HDR10 دیده می شود, اما در این فیلم رنگ ها در نسخه ی HDR فوق العاده درخشان و جذاب هستند.
در تنظیم HDR10 اگر Colorist به تنظیم تصویر در فضای HDR وارد و آموزش دیده نباشد مشکلات بدی برای تصویر در طول یک فیلم پیش می آید. در +HDR10 به علت دینامیک متادیتا بودن تصویر مشکل عدم هماهنگی یک تنظیم HDR از یک سکانس به سکانس دیگر پیش نمی آید, اما در HDR به علت استاتیک بودن متادیتا باید مراحل تنظیم تصویر در بخش DI ویژه و برای HDR انجام شود.
در کل اصلا نمیشه از تصویر این فیلم بروی UHD بلوری و بلوری استاندارد ایرادی گرفت.
صدا:
بعد از ریلیز نسخه ی بلوری این فیلم در فضای مدیا نقدهای بسیار خوبی از صدای Dolby Atmos این فیلم منتشر شد و من بیشتر هایپ کرد تا خودم این فیلم تست کنم و ببینم در صدا چی برای گفتن دارد.
این فیلم در صدابرداری و ضبط صداهای طبیعی فوق العاده عالی کار شده است, وقتی صدابردار نهایی در استودیو چنین صداهای شارپ و Juicy در اختیار دارد, توقع میره در میکس و باندسازی نهایی کار بی نقص و تاثیرگذاری شنیده شود.
در اولین تست های که از صدای دالبی اتموس "ترمیناتور سرنوشت تاریک" انجام دادم به شدت نا امید شدم! پس اون نقدهای مثبت دقیقاً داشتن به چی اشاره میکردن! گاهی فکر میکنم این نقدهارو کسانی می نویسن که یا هدفون فیلم دیدن و یا هیچی از صدای ساراند و سینمایی نمیدونن!
قسمت ششم ترمیناتور صدای با وضوح و جزئیات بسیار بالایی دارد, اما در پیکربندی و باند سازی کانال های ساراند اطراف و مخصوصاً سقفی بسیار ضعیف است. این فیلم من یاد نسخه های دالبی دیجیتال ابتدایی انداخت که فقط دلمون خوش بود صدای فیلم 5.1 کانال هست, اما در واقعیت کانال های ساراند غیر فعال بود و شاید گاهی صدای از یکی از کانال ها شنیده میشد و ما هم ذوق میکردیم که آهان یه صدای اومد! این ترمیناتور اخری هم من برد به همون سالها با این تفاوت که در این فیلم با صدای به شدت شفاف و دقیق مواجه بودیم و همین توقع من برای شنیدن یک صدای دالبی اتموس فعال و شوک کننده بیشتر می کرد.
کانال های سقفی در چند سکانس محدود فعالی بودن که اونم از نظر من اصلا تاثیرگذار و درست میکس نشده بودن! تقریباً میتونم بگم کانال ها سقفی در این فیلم از مدار خارج هستن.
در سکانس های با حجم افکت سنگین و همچنین گفنگوهای عادی دیالوگ واضح و با قدرت شنیده می شود, در صحنه های اگشن دیالوگ کاملا جلو و چسبیده به بلنگوی مرکز شنیده می شود, در کل در این فیلم کانال مرکز صداگذاری آنچنانی نداره, اما ایرادی هم نسبت به کیفیت کلی کار نشنیدم.
کانال LFE چندان جالب نیست! افکت های سنگین آنچنان پانچی و ویرانگر نیستند, بد نیست اما اندازه این فیلم هم نیست! دوست داشتم افکت های بم سنگین تر و با Kick های پرقدرت برای صحنه های اگشن بشنوم اما متاسفانه صدای کانال LFE در این فیلم اصلا برام هیجان انگیز نبود. صدای این فیلم مقایسه کنید با "Terminator Genisys" که "گرگ راسل" انجام داده است. ای کاش این قسمت را هم گرگ راسل میکس کرده بود.
در کل صدای این فیلم اصلا در حد و اندازه های این فیلم نبود.
تصویر
صدا
موارد مرتبط:
تست Terminator Genisys بروی دالبی اتموس
20 شهریور 1386 تا 20 شهریور 1399
13 ساله شدیم...
مدتی پیش کمپانی فیلم سازی "والت دیزنی" اعلام کرد که از این تاریخ به بعد این کمپانی و زیر مجموعه های آن عنوان های کاتالوگ را بروی دیسک های بلوری 4K عرضه نخواهند کرد! و فقط عنوان های کاتالوگ بروی سرویس اینترنتی اختصایی Disney+ قرار خواهند گرفت. همانطور که حتما اطلاع دارید کمپانی "فاکس قرن بیستم" غول فیلم سازی هالیوود هم به دیزنی تعلق دارد, و پیرو این تصمیم هیچ کدام از عنون های کاتالوگ این کمپانی نیز بروی دیسک های فیزیکی 4K عرضه نخواهد شد! البته فاکس اعلام کرده برخی از فیلم های خاص مثل "آواتار" و برخی از فیلم های جیمز کامرون بروی دیسک بلوری 4K عرضه خواهند شد.
سیاستی که دیزنی پیش گرفته شباهت عجیبی به سیستم " گیم پس" ماکروسافت دارد, دیزنی یکسری از عنوان های پرطرفدار بروی Disney+ قرار میده و شما برای تماشای نسخه های 4K غیر واقعی مجبور هستید پول بدید سروس دیزنی پلاس بخرید تا به عنوان های مورد نظرتون دسترسی داشته باشد. در صورتی که شما صاحب هیچ کدام از این عنوان ها نیستید و فقط تا زمانی که اشتراک دارید به فیلم مورد علاقتون دسترسی خواهید داشت. بحث مجموعه دارها و لذت داشتن نسخه های فیزیکی فیلم ها هم خودش یک بحث جداست.
به تازگی هم دیزنی اعلام کرده 30 دلار بدید و فیلم جدید "مولان" بروی دیزنی پلاس قبل از عرضه نسخه ی فیزیکی 4K تماشا کنید! چرا باید سی دلار بدید روی نمایشگر خانگی فیلمی ببینید که تا دو ماه آینده میتونید مبلغی کمتر برای خرید نسخه ی فیزیکی با کیفیت و محتویات بیشتر بپردازید و صاحب فیلم بشید؟!
کسی که روی گیم پس بازی میخره, کسی که پول به دیزنی میده برای خرید نسخه ی فیلمی هیچ وقت صاحب اون فیلم نیست, و فقط تا زمانی که از اون سرویس اشتراک داره به اون فیلم یا بازی دسترسی دارد. حالا "فن بوی" های ایکس باکس حمله نکنن! آره بابا کنسول شما ۱۲ ترافلاپس قدرت پردازشی داره. شما خوبید...(فقط بازی ندارید بازی کنید)
این که در آینده استریم فیلم حتی برای ویدئوفایل ها جای دیسک های فیزیکی خواهد گرفت به هیچ عنوان دور از ذهن نیست و اتفاق خواهد افتاد. اما فروش آنلاین فیلم قبل از عرضه ی نسخه ی فیزکی و یا قرار دادن عنوان های کاتالوگ صرفا بروی بستر VOD ها از نظر من کلاه برداری و سوء استفاده از مخاطب فیلم هاست.
نظر شما چیست؟


ساب ووفر کف KF92 بی شک یکی از بهترین ساب ووفرهای کامپکت حال حاظر مارکت صداست.
کف در این دستگاه دو ووفر 9 اینچی رده بالا را با یک آمپلی فایر 1000 واتی در یک کابینت سیلد با متریال و ساخت بسیار بالا جا داده است.
یک ویژگی جالب در این ساب ووفر بخش EQ است که با پنج حالت DSP از پیش تنظیم شده صدارو برای محل های مختلف بهینه می کند, حالت اتاق, دیوار, گوشه ها, داخل میز و آپارتمانی... با تست های که من انجام دادم مد اتاق و دیوار تاثیر بسیار محسوس و جالبی روی صدا داشتند.
این ساب ووفر صدای فوق العاده ای با توجه به سایز کابینت تولید می کند, شدت صوتی 110 دسیبل با کراس اوری با پاسخ فرکانسی 11 هرتزی برای دستگاهی با این ابعاد بی نظیر بحساب میاد.
صدای KF92 در فیلم و موزیک به یک اندازه خیره کننده ست, بروی فیلم صدای LFE فوق العاده Low و در برخورد ها Kick های تاثیر گذاری میزنه. اصلا باور کردنی نیست این حجم از صدا از دستگاهی با این ابعاد ایجاد می شود.
بروی موزیک صدا بسیار کنترل شده است, اصلا تاثیر کابینت و هوم های ساب ووفرهای ارزون قیمت شنیده نمی شود, ناحیه باس در موزیک های پاپ به همان اندازه که دوست دارید سریع و نرم صدا میده, و در موزیک های ارکسترال صدا حجیم و کوبه ای است. سیلد بودن کابینت و ووفرهای با کیفیت این دستگاه به شما اجازه میده بدون احساس فشار و خستگی موزیک های ارکسترال سنگین گوش کنید.
نکته:
کف KF92 در حدود دو هزار دلار قیمت دارد, که برای ساب ووفری با این ابعاد با برندی نچندان خاص قیمت بسیار بالایی بحساب میاد! هرچقدر هم که کیفیت ساخت و صدای این ساب ووفر خوب باشه اما باز نسبت به قیمت رقبای بسیار جدی تر و شناخته شده تری دارد. به عنوان مثال ساب ووفر SVS SB-3000 یکی از بهترین های مارکت صدا با ووفر 13 اینچی در حدود هزار دلار قیمت دارد. SVS SB-4000 یکی از بهترین مدل های سیلد SVS در حدود 1600 دلار قیمت دارد. Monolith 12" THX Ultra در حدود 850 دلار قیمت دارد, و مدل های مورد تایید از برندهای مورد تایید دیگر قیمت های به نسبت کم تری از کف KF92 دارند.
سوال اینجاست که آیا با این قیمت بالا کف KF92 ارزش خرید دارد؟! بنظر من اگر برای سیستم های اند نیاز به ساب ووفری بسیار موزیکال و خاص هستید این ساب میتونه گزینه ی مناسبی باشه, اما برای صدای سینمایی من این دستگاه پیشنهاد نمی کنم. انتخاب های مثل SVS SB-4000 از هر نظر گزینه ی بهتری برای صدای سینمایی است.
ویدئوی زیر اصلاحات دوباره ای است که بروی نسخه ی 2013 بلوری فیلم Jurassic Park صورت گرفته است, تفاوت ها را در مقایسه با نسخه ی 2011 فیلم ببینید. نسخه ی 2013 همان نسخه ی است که به صورت سه بعدی نیز عرضه شد.
دنن آمپلی فایرهای سینمایی سری X با پشتیبانی از رزولوشن 8K و IMAX Enhanced عرضه کرد. از نظر من در حال حاظر دنن و مارانتز موفق ترین کمپانی های سازنده ی آمپلی فایرهای سینمایی هستند.
"IMAX Enhanced" همکاری IMAX با کمپانی dts برای ایجاد یک گواهی جدید صدا و تصویر برای نسخه های بلوری و تجهیزات پخش صدا و تصویر است, چیزی شبیه به گواهی THX اما این بار از طرف دو غول حال حاظر صنعت سینما که بالاترین کیفیت صدا و تصویر را تضمین می کند. اولین برندهای که گواهی IMAX Enhanced دریافت کردند, دنن و مارانتز برای آمپلی فایرهای سینمای خانگی و سونی برای پروژکتورهای نسل جدید سری ES هستند.
من فکر می کنم برند بعدی که آمپلی فایرهای سینمای با پشتیبانی از رزولوشن 8K و IMAX Enhanced ریلیز میکنه اونکیو باشه...
جالب که یاماها در این دو سال اخیر از دنن و مارانتز خیلی عقب بوده! بلعکس گذشته که منتظر بودیم یاماها با فناوری های روز پیشتاز صنعت صدای سینمایی باشه, اما در این چند سال اخیر آنچنان شاخص نبوده و صرفاً محصولات قدیمی به روز کرده است!
در مورد 8K واقعاً هیچ ایده ای ندارم! آیا فیلم های 8K همچنان به صورت فیزیکی عرضه میشن؟ آیا دیسک های بلوری با ظرفیت های 200 گیگ و بالاتر در راه هستن, آیا بلوری پلیرهای 8K تولید میشن! در حال حاظر فقط پایونیر, سامسونگ, سونی, ال جی و پاناسونیک UHD پلیر تولید می کنند. اگر سامسونگ, سونی و ال جی کنار بزاریم, فقط پاناسونیک و پایونیر تنها تولید کننده های درست و حسابی بلوری پلیرهای 4K هستند.
با توجه به کنار کشیدن اوپو, دنن, اونکیو, یاماها و... از تولید بلوری پلیرها شاید پرونده ی دیسک های فیزیکی بعد از 4K بسته بشه...! من احتمال میدم نسخه های 8K فقط بروی سرویس های استریم ویدئو عرضه بشن, خیلی بعید میدونم چند کمپانی باقی مانده در تولید بلوری پلیرها تصمیم بگیرن بلوری پلیرهای 8K تولید کنند. از طرفی کمپانی های تولید و پخش دیسک های فیزیکی هم بعیده روی عرضه ی فیزیکی این فرمت سرمایه گذاری کنند!
نظر شما چیه؟
کشور امارات و شهر دبی یکی از مقاصد خرید کالاهای خاص برای ایرانی هاست, و برای ما علاقمندان به صدا و تصویر دبی جای مناسبی برای خرید فیلم و سی دی اصل است. امارات هم تولید کننده و هم وارد کننده مدیای فیزیکی است و در منطقه ی اروپایی قرار دارد, برای دی وی دی ریجن 2 و برای بلوری ریجن B هست, که برای ما ایرانی ها که اکثر دیجیتال پلیرهامون ریجن اروپا هستن یک امتیاز بزرگ بحساب می آید.
اما خرید نسخه های فیزیکی از دبی چالش های هم دارد, که در ادامه ی مطلب به برخی از آنها که خودم باهاشون مواجه شده ام اشاره خواهم کرد.
در امارات مراکز تجاری بزرگ و فروشگاه های معروف مثل "ویرجین مگا استور" نسخه های انگلیسی را عرضه می کننده، و کمتر نسخه های تولید خود امارات در این بازارهای لوکس فروخته می شود. اما یک بازار محلی هم در دبی هست که میشه با قیمت ارزون تر بلوری, دی وی دی و سی دی خرید، اما در اکثر این مغازه ها و بازارهای محلی نسخه های تولید خود امارات فروخته می شود.
نسخه های بلوری تولید امارات در مواردی کاملا دستکاری شده هستن! من تجربه های مختلفی از نسخه های بلوری تولید امارات دارم، از تغییر منوی فیلم بگیرید تا تغییر تراک صوتی فیلم تا تغییر در نسبت تصویر و در مواردی کاهش کیفیت تصویر به شکل های مختلف...!
فیلمی بوده که در تمام نسخه های جهانی با تراک دالبی اتموس عرضه شده است، اما در نسخه ی امارات تراک اصلی فیلم DTS-HD Master Audio 5.1 کانال بود!
The Expendables 3 نسخه ی آمریکا تراک صوتی دالبی اتموس


نسخه ی امارات تراک صوتی DTS-HD Master Audio5.1 بدون تغییر در منو و ابعاد تصویر...
یا مثلا ابعاد تصویر فیلمی در تمام نسخه های جهانی 2.35.1 بوده اما در نسخه ی اماراتی به 1.85.1 تغییر کرده است!
تغییر منوی بلوری هم در موادی اتفاق افتاده است، چند نسخه ی اماراتی از ریلیز یونیورسال دارم که منوی فیلم تغییر کرده است! همانطور که می دانید یونیورسال از یک منوی ثابت و اختصاصی برای تمام ریلیز هاش استفاده می کند، اما در نسخه ی اماراتی منو تغییر کرده بود! (تاکید می کنم نه در تمام تولیدات)
Lone Survivor نسخه ی آمریکا نسبت تصویر 2.35.1


نسخه امارات نسبت تصویر 1.85.1 همچنین منوی یونیورسال نیز تغییر کرده است...
مواردی هم بوده که در رنگ و حجم بیت ریت تصویر دست برده شده است!
در چاپ کاور فیلم ها هم دستکاری های دیدم...!
اینم بگم فیلم های زیادی هم نسخه ی اماراتی دارم که هیچ دستکاری انجام نشده است، و فقط زیر نویس عربی به لیست اضافه شده است.
حتما باید قبل از خرید نسخه های اماراتی نسخه های آمریکا و اروپای فیلم را چک کرد و توجه کرد تراک صوتی و ابعاد تصویر دستکاری نشده باشد. در مورد دستکاری منوی فیلم و بخش های ویژه هیچ راهی نیست و باید ریسک کرد.
خوشبختانه اطلاعات پشت کاور نسخه های اماراتی صادقانه و صحیح است.
سال 2005 دی وی دی "جنگ دنیاها" ریلیز شد که یکی از کثیف ترین و گرینی ترین نصویر در نسخه های دی وی دی عرضه شده تا به آن تاریخ و شاید کل تاریخ مدیایی خانگی را داشت! دی وی دی این فیلم با ترک صوتی dts عرضه شد، که در آن زمان برای علاقمندان به سیستم های سینمایی خانگی یک امتیاز بزرگ بحساب می آمد. مخصوصا که این فیلم Anna Behlmer صداگذاری کرده بود، که تا به امروز همچنان یکی از بهترین ها بحساب میاد.
جنگ دنیاها در نسخه ی بلوری تصویر تمیز تری به نسبت دی وی دی داشت، نویز های دیجیتال حذف شده بودن و گرین هم دونه ریز تر و قابل تحمل تر شده بود.
نسخه ی بلوری 4K جنگ دنیاها از روی نسخه ی نگاتیو دوباره اسکن 4K شده است "Native 4K" مراحل اصلاح رنگ و HDR نیز دوباره انجام شده است. فقط ای کاش این فیلم با توجه به حال و هوای صحنه هاش +HDR10 تنظیم میشد و نه HDR10، در فرایند اصلاح رنگ از همان LUT تصویر که در نسخه ی اولیه هم استفاده شده بود دوباره استفاده شده است. تصویر با رنگ های سرد و کمی حس نگاتیوی بودن تصویر، که از نظر من کاملا با حال و هوای فیلم جور در میاد.
صدا در نسخه ی بلوری استانداری DTS-HD Master Audio 5.1 بود. و در نسخه ی 4K دالبی ادموس است. من انتظار داشتم در نسخه ی 4K از فرمت dts-X استفاده بشه، که به هر دلیلی دالبی ادموس ترجیح داده شده است!
در اولین تست از تصویر جنگ دنیاها بروی نسخه ی 4K HDR با یک تصویر تمیز و بدون گرین های دونه درشت مواجه خواهید شد, که خارج از انتظار شماست! این بار قراره جنگ دنیاهارو با یک تصویر نسبتاً تمیز و قابل تحمل تماشا کنیم... انگار که "اسپیلبرگ" هم از گرینی کردن فیلم هاش دست برداشته! من از گرین دونه ریز و کنترل شده بدم نمیاد, اما اصلا با تصویر گرینی کثیف هم حال نمی کنم.
فیلم خیلی در نسخه ی HDR تفاوت خاصی نداشته, شاید کمی رنگ ها گرم تر و درخشان تر هستند, به دلیل لات خاصی که بروی تصویر استفاده شده است و خواست کارگردان به فضای وهم و ترسی که بر کل فیلم حاکم است, نمیشه انتظار رنگ های درخشان و فانتزی داشت. جزئیات سوزه ها و بافت پوست بهتر از نسخه ی استاندارد دیده میشه, نه خیلی اما محسوس هست. در کل تصویر جنگ دنیاها بروی بلوری 4K HDR نسبت به نسخه های قبل بسیار بهتر و قابل تحمل تر شده است.
صدا در جنگ دنیاها از نسخه ی دی وی دی از بهترین ها بود و همیشه یکی از عنوان های تستی من بوده و همچنان هست.
در نسخه ی 4K صدای دالبی ادموس داریم, صدا به شدت دینامیک رنج گسترده ای دارد و میشه گفت در نسخه ی ادموس افکت ها کانالیزه تر و حرکت افکت ها در کانال های ساراند قدرت و وضوح بیشتری به نسبت قبل دارند. افکت های کانال های سقفی با دقت و کاملا دوباره میکس شده است. در خیلی از فیلم های که با دالبی ادموس عرضه می شوند صدای دالبی ادموس به صورت نرم افزاری تولید می شود, به همین دلیل صدای واضح و درستی از این فیلم ها نمی شنویم, به هر حال بحث تجاری و هزینه های فیلم هم هست. اما در جنگ دنیاها Anna Behlmer دوباره پشت میز میکس نشسته و نتیجه شده یک صدای دالبی ادموس بسیار عالی.
صدای کانال LFE با همان قدرت قبل حتی بهتر Kick میزنه...
صدای هیولاهای فضایی و رعد و برق آنچنان قدرتی در چهار کانال سقفی دارند که بیننده را در جای خود میخکوب می کند.
دیالوگ با قدرت و وضوح عالی شنیده می شود.
من بروی نسخه ی بلوری استاندارد از جنگ دنیاها تا 120 دسی بل صدا میگرفتم, در نسخه ی دالبی ادموس در همان سکانس معروف حرکت جنگنده ها از بالای سر بیننده تا 129 دسی بل هم صدا گرفتم. این سکانس تا 140 دسی بل هم رکورد دارد.
در کل نسخه ی 4K جنگ دنیاهارو اگر سیستم درست و حسابی سینمایی خانگی دارید بهتون توصیه می کنم.
تصویر ![]()
صدا ![]()

m Cable یکی از اون محصولاتی ست که مدتی وارد مارک صدا و تصویر شده و مورد توجه ویدئوفایل ها و گیمرها قرار گرفته است. کابل m Cable HDMI تنها کابل HDMI حال حاظر مارکت است که امکان بهبود کیفیت تصویر را دارد! m Cable در دو ورژن مخصوص گیم و فیلم عرضه می شود. رنگ نارنجی مخصوص فیلم و رنگ قرمز برای کنسول های بازی طراحی شده است. نسخه ی 2 متری سینمایی این کابل 100 دلار قیمت دارد.
من نسخه سینمایی این کابل تست کردم, از لحاظ بسته بندی قابل قبول بود اما خود کابل کاملا از پلاستیک ساخته شده است و حس یک کابل گران قیمت درست و حسابی را به من منتقل نکرد. این کابل در یک سر یک اتصال USB دارد که برای برق چیپ ست داخل کانکتور اصلی کابل است و باید به یکی از ورودی های USB نمایشگر متصل شود. و سر دیگر کابل به سورس صدا و تصویر متصل می شود.
این کابل مناسب استریم فیلم یا مثل دوستان که داخل ایران نسخه های Remux نگاه می کنند است! با تست های که من انجام دادم این کابل روی رزولوشن های 720 و 1080 بیشترین توانایی بهبود کیفیت تصویر را دارد, آنچه در اولین تست مشهود بود افزایش 20 درصدی وضوح تصویر و جزئیات سوژه ها ست, رنگ های گرم درخشات تر هستند و کمی هم میشه گفت در افزایش عمق رنگ مشکی و کنتراست تاثیر مثبتی دارد.
بروی تصاویر 4K تفاوتی دیده نمی شود, شاید 5 درصد کنتراست بهتر شود. در تصاویر HDR و دالبی ویژن این کابل هیچ تاثیری ندارد. به نوعی میشه گفت قدرت پردازشی این کابل برای منابع تصویر ضعیف است.
m Cable کابل بسیار خوبی اما نه برای دوستانی که از نسخه های فیزکی بلوری و UHD بلوری استفاده می کنند. این کابل را برای دوستانی که استریم یا نسخه های Remux شده را استفاده می کنند توصیه می کنم. این کابل تا 20 درصد ضعف های میدیا پلیرها تجاری رایج و نسخه های ویدئویی غیر فیزیکی را جبران می کند و تاثیر مثبتی بروی تصویر دارد.


با تجربیاتی که من بعد از حدود چهار سال کار با کابل های مختلف ورژن 2.0 و 2.1 با سورس های 4K داشتم, به این نتیجه رسیدم که کابل های ورژن 2.0 به بالا باید شیلد چند لایه و مرغوبی داشته باشند. در تصاویر 4K HDR اگر فرکانس های بالا به خوبی محافظت نشه نویز پشه ای در لبه های سوژه ها اینجاد میشه که هیچ ربطی هم به سورس ندارد.
به عنوان مثال کابل های HDMI فلت شیلد مناسبی برای ورژن 2.0 ندارند! کنترل سلامت سیگنال در پهنای باند بالای 18 گیگابیت نیاز به لایه های بهم پیچیده و چند لایه دارد که در کابل های فلت امکانش نیست. من تجربه های بسیار درخشانی با کابل های فلت Wireworld داشتم, اما همگی آن ها ورژن 1.4 بودند که من برای سورس بلوری ازشون استفاده می کردم. در تست های که از کابل Wireworld مدل Platinum Starlight 7 که مدت ها کابل رفرنس من بود و من بسیار این کابل را دوست دارم, بروی سورس 4K انجام دادم در منابع 4K STR و صدای 7.1 کانال نویزهای پشه ای به وضوح در لبه های تصویر دیده میشد که دلیلش عدم کنترل سلامت سیگنال کابل در فرکانس های بالاست. جالب بدونید که Wireworld در نسل جدید کابل های ورژن 2.0 و 2.1 از ساختار فلت استفاده نکرده, تا بتونه با شیلد های چند لایه سلامت سیگنال را در پهنای باند های تا 48 گیگابیت و فرکانس های بالا در تصاویر با گستره دینامیک بالا (دالبی ویژن و HDR) را کنترل کند.
من در حال حاظر از کابل wireworld مدل Silver Sphere که تنها کابل ورژن 2.1 با پهنای باند 48 گیگابیت واقعی است استفاده می کنم. این کابل از مس خالص با روکش نقره و سه لایه شیلد ویژه و کانکتور پوشش داده شده با طلایی 24 عیار واقعی ساخته شده است. در حال حاظر خیلی نمیتونم در مورد این کابل صحبت کنم چرا که برندهای دیگه مثل مانستر و AudioQuest یکی دیگه از کابل سازهای مورد علاقم, کابلی در کلاس Silver Sphere تولید نکردند.
بحث در مورد کابل های HDMI ورژن 2.1 هنوز خیلی زوده, چرا که نه سورس 8K داریم و نه فیلم 120 هرتزی...
نکته: در کابل های ورژن 2.0 و 2.1 جهت های اتصال کابل را حتما رعایت کنید.
موارد مرتبط: