Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
اگر دنبال آمپلی فایر دیجیتال با قیمت مناسب هستید مدل های جدید دنون مثل AVR-1611-AVR-1911- AVR-2311 قيمت و كيفيت بسيار عالی دارن. تركيب آمپلي فاير دنون با بلندگوی فوكال و پلير پايونير يك سيستم بسيار دوست داشتی. از نسل جديد دنون مدل AVR-1611- AVR-2311 و AVR-4810 در شرايط خوب شنيدم و نسبت به قيمت واقعا عالی بودن.
مدل AVR-4810 با بلندگوی فوكال سری ۸۰۰ شايد مدل Chorus 816 V و پلير دنون انتخاب خوبی.
بنظرم پكيج سينمايی DHT-1311 XP دنون بايد نسبت به مدل های هم قيمت ديگر كمپانی ها محصول با كلاس و خوش ساختی باشه. از صدای HD و تصاوير سه بعدی هم پشتيبانی ميكنه. من زياد از اين پكيج ها خوشم نمياد و معمولا پيشنهاد نميدم! اما اين مدل دنون آمپلي فاير AVR-1311 داره با مشخصات فنی AVR-1611 بلندگوهای اصلی و مركز هم 2WAY هست كه برای اين آمپلی فاير خيلی مناسب.
بلوری پلير با قيمت مناسب:
دنون DBP-2011 و DBP-2012UD انتخاب هاي بسيار دوست داشتنی هست.
پايونير BDP-LX53 و BDP-LX52 پلیرهای خوبی هستند.
بلندگو تو کلاس متوسط: Focal سری ۸۰۰ خوب, ميشه با اين سری موزيك گوش كرد صداشو خوب میشناسم:) يكم گرون (خيلي كم) اما واقعا به قيمت ارزش داره.
KEF سری XQ بلندگوی موزيكال و دوست داشتنی. در سری جديد Q درايورها از آلومينيوم ساخته شده و مقاومت اين سری در صدای افكت خيلی بهتر از سری XQ
پیشنهاد های بالا ویژه من. چند مدل زیر هم براتون بد نیست.
بلندگوی ارزون خوب همچنان JAMO پيشنهاد ميدم.
بلندگو خيلی هست كه ميشه پيشنهاد داد اما متاسفانه در بازار ايران وجود نداره! بلندگوی مثل Klipsch يكی از بهترين انتخاب هاي سيستم های سينمايی, تخصص اين كار داره اما در ايران نيست!
بلوری پلير: سونی BDP-S570 و BDP-S470 امکانات و استانداردهای تصویر خوبی دارن.
برای دوستانی که دنبال پخش فرمت های تصویری جدید مثل MKV هستند! دو مدل از سامسونگ در بازار پيدا ميشه BD-C6900 و BD-C5500 که بد نیستن.
دی وی دی پلیر خوب چیزی نیست که پیشنهاد کنم! پایونیر هنوز مدل DV-610 تولید میکنه اما ظاهرا دیگه وارد نمیشه! این پلیر یکی از بهترین تولیدات این چند سال پایونیر بود که خیلی شرکت ها این پلیر به اسم خود مونتاژ کردند.
من اهل موزيك كلاسيك و LP شنيدن نيستم اما آنچنان هم با اين ركورد های ديجيتال حال نميكنم! هنوز صدای آنالوگ در موزيك به ديجيتال ترجيح ميدم. ببينيد ميكرفون كه آنالوگ, بلندگو هم كه آنالوگ فقط اين وسط ديجيتال مياد كار خراب ميكنه! بهترين ركوردهای موسيقی در استوديوهای تمام آنالوگ انجام ميشه. در اين چند سال كه استوديوها ديجيتال شدن بعضی كمپاني های پخش ركوردهای ديجيتال ميارن روی سورس آنالوگ كه باز چيز جالبی نميشه! خيلی از اين LP های جديد سورس ديجيتال دارن.
اين ويدئوی كوتاه از آقای :تورج مقدم: طراح برند Roksan كه در انگليس فعاليت ميكنه و نظرشو در مورد صداي آنالوگ ميگن ببينيد.
تهران هم یه فروشنده HIFI داريم كه از دور شبيه اين آقای مقدم هستند! اتفاقا برند Roksan هم ميفروشن!
چقدر خوب بود مردم به جای خرید این سیستم های صوتی Hi-End کلاس میکرو های فای گوش کردن داشتن! این جدی بهتون میگم که صدای خیلی از این میکرو های فای ها از بعضی سیستم های چند ده میلیونی های اند بهتره.
شاید اگر بار اول و دوم باشه که جلوی یه سیستم صوتی۵۰,۶۰ میلیونی نشستید و موزیک گوش کردین صدا شمارو Involve کرده! اما بعد از یک مدت این صدا آنچنان براتون عادی میشه که دیگه ازش لذت نمیبرید! در بازار های اند دقت کنید خیلی از سیستم های آنچنانی کاملا نو دست به دست میچرخه و دوامی پیش صاحب جدیدش نداره! دلیلش همین درگیر شدن اولیه و دادن دها میلیون پول برای خرید سیستم و بعد فروخته شدن! این وسط کی سود کرده؟ اون وارد کننده ای که یک بار با فروش یک سیستم سود کرده, حالا همون سیستم با قیمت پائین تر از شما میخره, یه سیستم یا کامپوننت دیگه به شما میفروشه و باز سود میکنه, سیستم قدیمی شمارو باز به نفر بعدی میفروشه و باز سود میکنه! و شما همچنان از صدا لذت نمیبرید!
اصلا نمیخوام بگم سیستم صوتی های اند خوب نیست یا صدای یه میکرو های فای در تمام شاخص ها و نواحی فرکانسی از سیستم های اند بهتره! گفتم در مواردی اینقدر قیمت این کامپوننت ها الکی گرون که اصلا انتظار شخص موسیقی دوست یکم آگاه جلب نمیکنه که هیچ خریدش هم کار احمقانه ای هست! خیلی از این سیستم های مثلا های اند توسط مجلات و سایت ها به این رنج قیمت رسیدن! سودهای پشت این تولیدات که فکرشو هم نمی کنید.
من نمیگم با ۵ میلیون میشه به موزیک رسید! همیشه به دوستان میگم تا یه قیمتی از نویز خارج میشید و به صدا میرسید. از نویز به صدا رسیدن با یکم تحقیق و تجربه کار خیلی سخت و گرونی نیست اما از صدا به موزیک رسیدن خیلی سخت و گرون البته نه این سیستم های ۱۰۰ میلیونی که افراد میخرن فقط برای عکس گرفتن و گذاشتن در سایت و فروم ها! نه فقط در ایران در همه دنیا انجام میشه! هر سیستم های اند و معروف موزیکال نیست, پاسخ خطی درستی داره اما موزیکال نیست! اکثر این کامپوننت ها پاسخ خوبی روی اسکوپ دارن اما ربطی به موزیک ندارن.
صدای ساز وقتی زیبا و ژوست که نوازنده خوب داره, سیستم صوتی خوب وقتی صدای موزیکال داره كه طراح خوب داره. برای لذت بردن از موزیک باید اول تجربه شنیداری داشته باشید قبلا هم گفتم اجرای زنده شنیده باشید و گوش شما با صدای ساز آشنا باشه, اشتباه نشه لازم نیست نوازنده ساز باشید تا بتونید کامپوننت انتخاب کنید! تاکید میکنم اگر دنبال سیستم موزیکال هستید و اگر تجربه شما در حد خواندن مجلات و سایت ها هست قبل از هر انتخابی مدتی را فقط اختصاص بدین به اجراهای زنده موسیقی, رکورد نه اجرای زنده بعد تجربیات اینترنتی, آنچه صدای سیستم شنیدین و تجربه موزیک زنده را کنار هم قرار بدین و برید دنبال انتخاب کامپوننت. اگر این مشخصاتی که گفتم ندارید به حرف من گوش کنید یه میکرو های فای بخرید تو اتاق خواب یه جای مناسب نسب کنید, در یک نور ملایم روی تخت دراز بکشید و موزیک گوش کنید ببینید موزیک چطور در فضای اتاق جریان پیدا میکنه.
يكي از مهم ترين موضوعات قابل بحث در مورد تجهيزات سينماي خانگي خود نمايشگر, اما متاسفانه در ايران به علت عدم آگاهي جامعه علاقه مند به اين گونه سيستم ها و مهم تر از همه تعصب هاي تماما اشتباه در مورد برندهاي مختلف! كه حتي گاهي تا به حدي هست كه باعث ميشه شخص علاقه مند و البته كم هوش انتخاب هاي فقط به دليل علاقه از اول اشتباه به يك برند خاص انجام بده! و تعصب اشتباه باعث ميشه يك راه غلط كه از قبل پيش گرفته همينطور هر 4-5 سال يك بار دوباره تكرار كنه و هميشه خودشو در يك دايره بسته محدود كنه.
تعصب به هر چيز باعث ميشه از تجربيات لذت بخش تر عقب بمونيم.
تب LED TV ها قبل از TV 3D ها بازار گرفته. چه پنل هاي LCD با كيفيت و نو كه با اين تصور اشتباه كه LED TV نسل جديد نمايشگرها است با يك LED TV نچندان با كيفيت و حتي شايد خيلي بي كيفيت تر از پنل قبلي تعويض شد! اين وسط وارد كننده ها سودهاي آنچناني بردند و خريدار فقط دل به اين خوش كرد كه نسل جديد نمايشگرهارو به خانه آورده! بيش از يك سال پيش در خبري به نقل از اداره استاندارد بریتانیا گفتم كه در بريتانيا از ابتداي ورود LED TV ها استفاده از اين نام تجاري بدون ذكر اين نكته كه اين نمايشگرها همان LCD TV هاي رايج هستند ممنوع شد. اما در ايران فقط شاهد لوگوهاي LED TV هستيم! شركت هاي وارد كننده كاملا به هدفشان كه جا انداختن واژه LED به جاي LCD بود رسيدن! و مردم كم اطلاع كه در مواردي هم واقعا نميشه ازشون خرده گرفت كه چرا پنل زيبا و جديد LCD خوتون را با يك مدل LED جديد عوض كرديد! اينجا نياز به اطلاع رساني درست براي خانواده ها توسط رسانه ها بود كه متاسفانه به هر دليل انجام نشد!
نكاتي كوتاه در مورد تفاوت LED TV هاي موجود در بازار.
با اشاره به اين نكته كه LED TV همان LCD TV ها هستند. تنها با اين تفاوت كه براي روشن كردن صفحه كريستال مايع LCD به جاي نور Fluorescent از LED استفاده شده است. فقط روش بكارگيري LED ها فرق ميكنه كه در ادامه توضیح مختصری میدم.
در پنل هاي LCD رايج از نور پشتي فلورسنت CCLF-Cold Cathode Fluorescent Lamps استفاده ميشه. تصوير زير
در نسل جديد نوردهي به صفحه LCD به جاي فلورسنت از LED استفاده شد. رايج ترين نوع از LCD-LED ها نوردهي كناري EDGE-LED است. تصوير زير

در سيستم نوردهي در كناره صفحه براي اينكه نور بطور يكدست در تمام سطح صفحه پخش شود از فناوري به نام Light Guide استفاده شده كه باعث ميشه نور در تمام صفحه با شدت يكسان منتشر شود. اما ظاهرا مشكل عدم انتشار يكنواخت نور در تمام سطح پنل كاملا حل نشد! مخصوصا در پنل هاي بزرگ يكنواخت نبودن نور در تمام صفحه كاملا مشهود هست. چيزي كه شخصا بارها تجربه كردم. اخيرا چند شركت بزرگ توليد كننده LCD روش كنترل نوردهي ايجاد كردند با عنوان Local Dimming در اين روش امكان محدود كردن نور دهي در منطقه اي از صفحه نمايش ايجاد شد, و در حال حاظر در پنل هاي گران قيمت چند برند مطرح كه از فناوري EDGE-LED استفاده مي كنند استفاده شده و نتيجه خيلي بهتري نسبت به مدل هاي بدون Local Dimming داشته. امكان نمايش رنگ سياه و سفيد خالص تر در نتيجه كنتراست بهتر و رنگ هاي درخشان تر در اين نوع پنل هاي LCD افزايش قابل ملاحظه اي داشته.
نسل جدید تر پنل هاي LCD با نوردهي LED با عنوان Full LED توليد شد. تصور زير

تكنولوژي Full LED توسط دو شركت ال جي و شارپ وارد بازار مصرف شده و در ابتدا تبليغات زيادي در مورد برتري نسل جديد پنل هاي LCD با نوردهي Full LED صورت گرفت. امكان نمايش سياه با عمق بيشتر و كنتراست خيلي عالي و يكنواختي نور در تمام سطح صفحه از تبليغات اوليه اين LCD هاي جديد بوده. چيزي كه شخصا در مورد تفاوت دو روش نوردهي EDGE و Full تجربه كردم, در مدل ها Full LED در حالت كاليبراسيون ابتدايي كنتراست يكنواخت تر در كل تصوير, عمق سياه بهتر و سفيد خالص تر نسبت به EDGE-LED ها بود. نبايد از زاويه ديد خيلي بهتر در Full LED ها نيز گذشت, نكته منفي كه در مدل هاي ارزون EDGE-LED گاهي ضعيف تر از مدل هاي هم كلاس فلورسنت است.
در حال حاظر بهترين نوع از پنل هاي Full LED نمونه هاي است كه از فناوري Local Dimming در آنها استفاده شده. (لازم به ذكر در تمام مدل هاي Full LED از فناوري Local Dimming استفاده نمي شود.) در واقع كارايي واقعي Local Dimming در پنل هاي Full LED قابل مشاهده است. خاموش شدن بخش مشخصي از صفحه LED پشت نمايشگر باعث ايجاد كنتراست تصوير عالي و سياه عميق مي شود. فناوري كه بنظر مياد در آينده تمام توليد كنندگان بزرگ و كوچك به سمت آن حركت كنند.

شخصا هنوز LCD هاي كه از فلورسنت براي روشن كردن تصوير استفاده مي كنند خيلي بيشتر مي پسندم و اعتقاد دارم تصاوير اين نوع از LCD ها خيلي كنتراست و قدرت نمايش جزئيات بيشتري نسبت به LED هاي ارزان قيمت دارند. هنوز هيچ پنل LCD-LED كه تا امروز دقيق يا گذرا تست كردم, جزء يكي دو مورد نتوانسته نظر کاملا مثبت منو به خودش جلب كنه. (البته تا این تاریخ)
يه چيزي را باید به افرادی كه ادعاي دانش و تجربه دارند و سنگ برند برتر و يا Plasma بهتر از LCD هست به سينه مي زنند بگم, دوستي كه نه سورس درست حسابي داري! نه فيلم اورجينال داري! نه كاليبراسيون تصوير بلدي! نه كابل داري! نه هيچي! تو چرا داري براي فلان مدل از فلان برندي كه هيچي ازش نميدوني خودتو تو گِل ميپلكوني؟ منظور معدود افرادي هست كه وقتي بحشون ميگي برند X اين ايرادات داره سياه و كبود ميشن! خوشبختانه آنقدر ظرفيت مخاطب Home Theater بالاست كه خوب منظور منو درك ميكنه و خودش مسير درست پيدا ميكنه.
و در آخر دوباره بايد بگم بحث و تبادل نظر در مورد انواع نمايشگر در سيستم هاي نمايش خانگي مورد بسيار مهمي است. اما همانطور كه گفتم در اين مورد تعصب هاي الكي اينجا متاسفانه زياده (خيلي زياده) و اگر بخواي وارد تحليل برندهاي مختلف بشي با نظرات و گاهي حملات شديدي مواجه ميشي! براي همين من يكي دوست ندارم وارد اين فضاي بيهوده بشوم. تا جاي ممكن سعي ميكنم مسير درست نشون بدم, هركي خواست و اعتماد كرد وارد مسير جديد ميشه و هركي دوست نداشت به خودش مربوطه!! من يكي اهل كل كل و بحث هاي الكي نيستم.
این هم بلندگوی High-End سونی مدل SS-AR1 كه امسال برای اولین بار در نمایشگاه CES 2011 با سورس EmmLabs , آمپلی فایر PassLabs و كابل Kimber دمو داشته! كامپوننت های بسیار عالی! این بلندگو 27.000 دلار قیمت و 57 كیلو وزن داره! ظاهرا طراحی كابینت این بلندگو خیلی خیلی خاص!
پانل ۵۰ میلیمتری جلوی بلندگو از چوب درخت افرا ساخته شده که انحصاری در جزیره هوکایدو که در شمالی ترین نقطه ژاپن واقعه شده و آب و هوای سردی دارد پروش داده میشه. و در ماره نوامبر که رشد درخت کند است و ساختار چوب در متراکم ترین حالت خود قرار دارد برداشت میشه.
کابینت بلندگو از ورق ۳۲ میلیمتری از چوب درخت توس فنلاندی ساخته شده, توس فنلاندی خصوصیات آكوستیكی بسیار عالی دارد.

SS-AR1 در ژاپن و در سال ۲۰۰۶ طراحی و ساخته شده و تا به امروز كه آغاز فروش جهانی آن است در قسمت های مختلف به ویژه كراس آور تغییراتی داشته. سونی خیلی سال بود در زمینه سیستم های صوتی Hi-End فعالیت جدی نداشت! اما ظاهرا این بار با SS-AR1 بازگشت خوبی داشته. سونی یك صوتی ساز High-End نیست. تولیدات High-End داره اما تا به امروز در HIFI طراح تراز اول نداشته. در سالهای سورس های دیجیتال سری ES تولید میكرد برای CD و SACD كه در رنج قیمت خودشون عالی بودن نمیدونم چرا دیگه تولید نمیكنه؟ اما بلندگو مقوله كاملا متفاوتی از سورس و آمپلی فایر.
به مشخصات فنی این بلندگو توجه كنید:
Frequency Response: 28Hz to 68KHz
Sensitivity: 88 dB
Nominal Impedance: 4 ohm
Maximum input power: 200 watts
در مورد این بلندگو گفته شده بهترین بلندگو برای فرمت SACD و توان اجرای فركانسهای بالا را با تفكیك خیلی عالی داره, در نمایشگاه CES 2011 هم با سورس EmmLabs و SACD دمو شده. البته این نوع نظرات مربوط میشه به تست های آزمایشگاهی و نمیشه به عنوان برگ برنده سونی در مقابل غول های مطرح بلندگو ساز بحش توجه کرد. هنوز تحلیل درست حسابی از این بلندگو منتشر نشده و نمیشه گفت صدای Emotional داره یا Live من شخصا در موزیك از بلندگوی كه Live پخش می كنند بیشتر خوشم میاد و میتونم با صداش بیشتر ارتباط برقرار كنم تا یه صدای Emotional
باید دید این بلندگو تا چه حد نظر Audiophile های درست حسابی را به خود جلب میكنه؟
تا جای كه من میدونم ژاپن در High-End برند بلندگو ساز مطرحی نداره, البته اگر بلندگوی فوق محبوب NS-10M Studio یاماها را بحساب نیاریم صنعت و علم بلندگوسازی سالهاست در اختیار اروپا و امریكا بوده. البته هستند برندهای آشغالی كه فقط با اسم اروپای بودن محصولات خیلی بی كیفیت هم از نظر صدا و هم ساخت تولید می كنند. و خریدار پول برای لوگو و یا ساخت فلان كشور اروپایی بودن دور میریزه! بهترین جا برای فروش این محصولات كشورهای خاورمیانه هست. پول زیاد و آگاهی كم.
اگر سونی و برندهای نه چندان مطرح گاهی محصولات با كیفیتی (حالا میگیم فقط از نظر ساخت تولید می كنند) كه حداقل كمی از پول های آنچنانی كه از مشتری میگرن جاش كیفیت بالا ارائه میدن. هستند برندهای مطرح شده توسط مجلات و سایت های كه كابینت از نئوپان میسازن با درایور و كابل های داخلی بسیار بی كیفیت و با یك لوگوی طلا پول های آنچنانی از مشتری بدبخت میگرین!
این عكس وبلاگ طراح بلندگوی مارتن از دموی سونی در CES 2011 گذاشته.

نكته اي كه بارها به شكل هاي مختلف بحش اشاره كردم مساله سليقه ديداري و شنيداري هست. گاهي ميبينم و مي شنوم كه گفته ميشه صدا و تصوير سليقه اي هست! درسته سليقه بيننده و شنونده در موارد مختلف ميتونه متفاوت باشه اما سليقه اي كه در مسير درست شكل گرفته باشه. نه از بين بد و بدتر مجلات و دوست آشنا انتخاب كنيم.
هر سليقه اي درست نيست. تجربه صدا و تصوير چيزي نيست كه صرفا با تحليل خواندن و يا از من و امسال من سوال كردن به دست بياد. تحليل خواندن كمك ميكنه فضاي ذهني شما عوض بشه, شمارو وارد يه دنياي جديد ميكنه اما دنياي نويسنده اون مطلب كه هميشه درست نيست. اين دنيا در ابتدا قشنگ و شمارو شيفته ميكنه, اما كم كم شروع ميكنيد ازش ناخواسته پيروي كردن! سعي كنيد فقط ازش ياد بگيريد نه اينكه سليقه خودتون به سمت اون نزديك كنيد اين خيلي اشتباه, اگر در اين مسير قرار بگيريد دچار يك سردرگمي بزرگ ميشيد و هر بار با اشتباهات اون شخص شما هم اشتباه مي كنيد! و محدود به درست و اشتباه يك نفر ميشيد. درك صدا و تصوير بايد در دراز مدت با آزمون و خطا همراه با تجربيات افراد صاحب نظر در شما بوجود بياد.
با ذهنيت مينيماليستي نميشه به درك درستي از صدا و تصوير رسيد. هر جا بگيد خوب اين ديگه برام خوبه و راضيم همونجا ايست شدين. و با گذشت زمان هي به عقب بر ميگردين. با اين ذهنيت كه حد متوسطي براي صدا و تصوير وجود داره به هيچ جا نمي رسيد. نميگم بريد گرون ترين سيستم از اول بخريد. تاكيد من روي باز گذاشتن ذهن. خودتون محدود نكنيد. Free Your Mind
تجربه را بايد از صفر شروع كرد. يعني اگر الان يه سيستم ساده دارين سعي كنيد روش شنيداريتون عوض كنيد, با يك قطعه موسيقي متفاوت از گذشته شروع كنيد. در مورد سازها مطالعه كنيد و نوع صداشون, صداي ساز گوش كنيد, يه قطعه تك نوازي تو همون سيستم ساده گوش كنيد و ببينيد چه تفاوت هاي با اجراي زنده ساز درك مي كنيد؟ يا اگر يه فيلم روي دي وي دي كپي داريد اين بار سعي كنيد جور ديگه نگاهش كنيد, ببينيد از اينجا چي ياد گرفتين؟ آيا مي تونيد نكات مثبت و منفي صدا و تصوير تشخيص بدين؟از همينجا شروع ميشه...
زياد از من سوال ميشه كه اگر ويدئو پلير High-End بخريم نويز و گرين تصوير از بين ميره؟ لازم يه توضيح كوتاه در اين مورد بدم.
هر فيلمي روي دي وي دي يا بلوري ايرادات و كيفيت هاي مختلفي داره, كه با بالا رفتن كيفيت پخش كل سيستم نمايش بيشتر و بيشتر خودشو نشون ميده, يه پلير متوسط هيچ وقت نميتونه وضوح, جزئيات و رنگ هاي نزديك به اطلاعات روي ديسك نمایش بده, به همين اندازه ضعف هاي تصویر را هم نميتونه نشان بده. درست مثل چشم ضعيفي كه نور خوب نميبينه در نتيجه رنگ هارو طبيعي تشخيص نميده, و خط ها و لكه هاي روي ديوار رو هم خوب نميتونه تشخيص بده. هرچقدر پتانسيل مثبت كل سيستم بالا بره جزئياتي كه به نمايش ميزاره بيشتره و بیشتر ميشه, اين جزئيات ميتونه كيفيت هاي بسيار زيبا باشه و گاهي ايراداتي كه به دلايل مختلف همراه فيلم شده. هرچقدر دقت اجراي اطلاعات روي ديسك بيشتر بشه همراه با بالا رفتن جزئيات صدا و تصوير مشكلات همراه آن هم بيشتر و واضح تر نمايش داده ميشه. مسئله اي كه پس از خريد پلير , كابل و يا نمايشگرهاي Hi-End گاه دوستان با اون مواجه ميشن و فكر مي كنند جاي از كارشون مشكل داره! همين كه چرا فيلمي كه قبلا روي پلير عادي تصوير صافي را نمايش ميداد حالا روي پلير گران قيمت به قول دوستان دون دون ديده ميشه!؟ ميزان اطلاعاتي كه يك پلير چه صوتي و يا تصويري از ديسك دريافت و اجرا ميكند رابطه مستقيم با قدرت پردازشگر و طراحي اون پلير در بكار گيري قطعات آن دارد, در طراحي پليرهاي متوسط (نه تجاري ها) سعي ميشه از مدارات كنترل كننده نويز قوي استفاده بشه, همين مسئله باعث ميشه تصوير بره به سمت smooth بودن. بيننده عادت ميكنه به تصاوير آبرنگي چيزي شبيه به بعضي از LCD-LED ها ! دقت كردين چه تصويرهاي آبرنگي دارن؟ پلير براي كنترل نويز ديجيتال چندين مرحله Noise reduction قرار ميده! كه همين باعث ميشه تمام جزئيات تصوير و حتي صدا گرفته بشه. Grain طبيعي فيلم ديده نميشه, تصوير لايه لايه ميشه, نويز , گرين, Saturation رنگ همه و همه در قالب تصوير به نمايش در مياد. همه این ایرادات هست اما پشت یک پرده نازک که اگر کمی تجربه داشته باشید بدجور تو ذوق میزنه و آزار دهنده میشه. در مورد محصولات تجاري جاي براي صحبت نيست چرا كه خودشون به اندازه كافي اطلاعات ديسك خراب مي كنند. نويز و گرين به تصوير ندن لازم نيست کنترل كنن.
پلیرهای درست حسابی طراحي مدار صدا و تصوير دقيق دارن, خود طراح نقش مهمي در نتيجه نهايي داره, به همين دليل در بين محصولات Hi-End برندهاي معتبر تفاوت در بافت صدا و تصوير هست. پلير خوب تاثير منفي روي تصوير نداره, بيشترين اطلاعات از ديسك دريافت و تحويل ميده بيشترين Neutrality در پردازش اطلاعات دريافتي داره چيزي كه در محصولات ارزان وجود نداره. نتيجه ميشه صدا و تصويري بسيار نزديك به داده هاي روي ديسك.اينطور نيست كه پلير خوب گرين فيلم حذف ميكنه! اين فكر خيلي اشتباه, گرين هست اما در شكل و اندازه اي كه خواسته روي فيلم گذاشته شده. پلير نه چيزي بهش اضافه ميكنه و نه كم. فقط درست و به اندازه نمايش ميده.
پلير خوب گرین و نويز ديجيتالي كه در فرايند فشرده سازي در مواردي به فيلم اضافه ميشه را بدون تاثير منفي روي بافت تصوير حذف ميكنه, پلير خوب فيلمي مثل Knowing و يا The Book of Eli كاملا تميز بدون گرين و بدون نويز در پس زمينه تصوير نمايش ميده. پلير خوب فيلمي مثل Terminator Salvation , Transformers 2 يا Resident Evil Extinction و خيلي خيلي عنوان هاي ديگه را با گرين كنترل شده و اندازه اي كه كارگردان روي تصاوير گذاشته بدون نويز ديجيتال و بدون اشباع رنگ نمايش ميده, حتي شكل و اندازه گرين در فيلم هاي مختلف فرق داره كه با سيستم خوب كاملا قابل تشخيص. اشتباه نشه هر سيستمي كه تصوير bold و پر گرين داشت خوب نيست. پلير , كابل و نمايشگر هر كدام مي توانند بافت و نحوه اجراي مخصوص به خود را داشته باشند اما بدون تاثير منفي روي تصوير.
اين چند خط هم بي ربط به بحث نيست.
هيچ ميدونستيد تصوير يك فيلم از نظر رنگ, نور و كنتراست در سينما گاهي با نسخه خانگي تفاوت هاي زيادي داره؟ دوستاني كه تجربه بيشتري در زمينه نسخه هاي خانگي دارن حتما تجربه تصويرهاي مختلف در نسخه هاي آمريكا , اروپا و آسيايي دارند؟ در خود اروپا هم در بعضي از عنوان ها تفاوت هاي در تصوير ديده ميشه. حتي گاهي توليدات كانادا با آمريكايي شمالي با اينكه سورس يكي هست تفاوت هاي در رنگ ديده ميشه! اين مسئله در سينماهاي مختلف هم صادق است, بعضي از كارگردان ها كه اطلاعات خوبی در صدا و تصوير دارند در اكران هاي كه حاظر ميشن شخصا در كاليبره كردن تصوير فيلم دخالت مي كنند. چرا كه مهم ترين نكته در صدا و تصوير خوب خواست كارگردان فيلم است. شعار سوني در اوايل ورود دي وي دي پليرها يادتون هست؟ دي وي دي فيلم را آنگونه كه كارگردانان سينما مي خواهند نمايش ميدهد.
در آخر باز تاکید میکنم هرچقدر کیفیت و دقت اجرای اطلاعات روی دیسک بالاتر بره به همان میزان که کیفیت بیشتری نمایش داده میشه ایرادات صدا و تصویر هم محسوس تر خواهد بود.

به بالاترین كیفیت صدا گوش فرا دهید.
جلوه های صوت طبیعی از بلندگوی مخروطی شكل متولد شده از مادر طبیعت شنیده می شود. اشتیاق درونی ما برای شنیدن صداهای طبیعی و فن آوری های بسیار پیشرفته دست در دست هم به سیستم های فای فوق عالی با مارك JVC حیات بخشیده اند و تجربه شنیدن فوق عالی.
بلندگو همانند یك آلت موسیقی
چوب با داشتن خصوصیات عالی آكوستیكی آن كه در سایر موارد دیده نمی شود برای ساختن ویولن, پیانو و سایر آلات موسیقی ضروری است. به همین دلیل اكثر جعبه های بلندگو را از چوب ساخته می شوند. پس چرا دیافراگم از چوب ساخته نشود؟ 20 سال پیش مهندسین JVC این عقیده را پیدا كردند و اولین گام ها را در ساخت دیافراگم چوبی برداشتند.
ویژگی های اكوستیكی فوق تصور چوب
چوب این ویژگی را دارد كه سرعت صوت درون آن زیاد است و در عین حال ضریب مناسب ارتعاش و لرزه صوت عبوری صدائی صاف و یكنواخت انتقال می دهد. این تركیب ویژگی ها در موارد معمول دیگر غیر ممكن است. مزیت دیگر چوب یكنواختی سرعت عبور صوت از درون آن می باشد.
تلاش ابداع كردن و نتیجه ای حیرت انگیز
در تلاش برای ساخت دیافراگم چوبی, مهندسین JVC با مانع بزرگی روبرو شدند! فرم دادن ورق های چوب در برابر شكل پذیری ترك می خوردند, پخش می شوند و یا می شكنند. فنون زیادی بكارگرفته شد ولیكن هیچكدام موثر نبودند.
پس از سال ها تلاش و خطا در نهایت راه حل در یك ماده عجیب پیدا شد! در ساكی یا شراب برنج ژاپنی وقتی چوب در ساكی خیسانده می شود لایه های آن نرم و انعطاف پذیر شده و در فرایند شكل دادن می توانند بدون ترك خوردن و یا شكستن مقاومت كنند. JVC روش ساكی را با تراشكاری دقیق و استادانه تركیب نمود و رزین ها و مواد شیمیائی خاصی رابكار گرفت تا بتواند دیافراگم چوبی ای بسازد كه سال ها متمادی صدای طبیعی ایجاد كند. سرانجام فرایند تحقیق و تجربه پس از ۲۰ سال نتیجه داد و ساخت بلندگو با مخروط چوبی با موفقیت عملی گردید.

تنظیم نهائی صدا به كمك مهندسین استودیو JVC
JVC با كمك مهندسین استودیو آاویاما ركوردینگ استودیوی كه یكی از زیر مجموعه های كمپانی JVC است. در مرحله نهائی تنظیم صوتی سیستم های چند تكه كوچك با بلندگوهای چوبی را انجام داد. توصیه ها و نظریه های این خبرگان صدا به ما كمك كرد تا مرحله طاقت فرسای تنظیم دقیق و حساس صدا با موسیقیدانان و آهنگ سازها با موفقیت انجام بگیرد.
اشاره: متن بالا از روی جنرال كاتالوگ جی وی سی ترجمه شده است.
جی وی سی دو مدل از بلندگوهای تمام چوبی 2WAY و فول رنج را برای علاقمندان به DIY و نوازندگان بصورت كیت ارائه كرده تا بشه با سلیقه شخصی تغییراتی در كراس آور و شرایط آكوستیك داخل بلندگو اعمال كرد برای پاسخ های فركانسی مختلف.

میكرو های HIFI جی وی سی برای نوازندگان سازهای زهی ساخته شده. من چندین بار صدای EX-A5 جی وی سی را شنیدم. نسبت به میكرو های فای های كه تا حالا شنیدم در یك نواحی فركانسی خیلی متفاوت است. صدای كه از تك نوازی ویولن روی این سیستم شنیده میشه خیلی نیم پرده و ربع پرده ها را دقیق اجرا میكنه. صدای ساز استاد (پرویز یاحقی) روی EX-A5 با اینكه متاسفانه اصلا ركوردهای خوبی از این اساتید موسیقی در ایران موجود نیست! خیلی شنیدنی بود حركت آرشه روی سیم ها حس نزدیكی به اجرای زنده ساز به شنونده میداد, بخصوص اون ربع پرده های منحصربفرد استاد یاحقی عالی شنیده میشد. اگر با اجرای زنده سازهای زهی آشنا باشید, متوجه صدای خاص این بلندگوها خواهید شد. نمیگم در موزیك های فول رنج توانایی یك بلندگوی High-End داره, صدای این بلندگوها اون خصوصیات ذاتی ساز نشون میده, چیزی كه در Audio CD ها از موزیك گرفته میشه, اكثر Audiophile دنبال صدای Natural هستند! برای نزدیك شدن به ذات صدای ساز به Tube و صفحات مغناطیسی رو میارن, اما باز اكثرا اون احساس خوشایند از موزیك ندارن, مخصوصا اگر اجراهای زنده شنیده باشند و یا تك نوازی سازی را تجربه داشته باشند نمیشه به این راحتی ها از ركوردهای رایج لذت برد! بیشتر این صداهای كه ما می شنویم ذات صدای ساز با خودشون ندارن. تمام فیلترهای كه برای بهبود صدا اعمال میشه قسمتی از حس طبیعی ساز میگیره و صدارو میبره به سمت Detail بیشتر تا صدای حقیقی ساز ! در مورد موزیك های Public آنچنان این مسائل مهم نیست و Detail بالای ركوردهای دیجیتال بسیار رضایت بخش, اما برای یك نوازنده نزدیكی آنچه از ركورد ساز شنیده میشه با صدای خود ساز مهم است.
دوستی میگفت صدای ساز تو بلندگوی كه مدتی كار كرده ژوست میشه, راست هم میگفت درست مثل خود ساز كه بعد از مدتی صدا روح پیدا میكنه و از اون حالت خام اولیه بیرون میاد صدای بلندگو هم بعد از مدتی كار كردن تغییر میكنه. شاید این بلندگوهای تمام چوب بیشتر این Quality داشته باشد.