Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

از سال 2007 میلادی بود که کمپانی یاماها محصولی از خانواده سینمایی خانگی در یک جعبه وارد بازار کرد با عنوان "Sound Bar" بلندگوهای باریکی که زیر نمایشگر نصب می شود و امکان بازسازی صدای 5.1 کانال حقیقی تنها با یک بلندگو ایجاد می کند! در نسل های اول کمپانی های محدودی این محصول تولید می کردند و ادعاء صدای حقیقی 5.1 داشتند, یاماها در مدل های ابتدایی با 5 کانال آمپلی فایری که به تعداد زیادی درایور فوق رنج کوچیک متصل بودن و با ایجاد تقدم و تأخر در صدا سعی می کرد انواج مربوط به هر کانال با کمک موانع داخل اتاق بصورت کانال های حقیقی ایجاد کند. اما تجربه به کمپانی ها و مصرف کننده های سیستم های سینمایی خانگی ثابت کرده است که هیچ پیکربندی جزء کانال های حقیقی نمی تواند فضای سینمایی را ایجاد کند, کم کم ایده صدای حقیقی 5.1 کانال جاشو داد به دو کانال های که صدای 3D ایجاد می کنند, مدل های جدید Sound Bar بلعکس مدل های ابتدایی باریک تر و بسیار شیک تر شده اند و اگر بحث صدای سینمایی برای این محصولات کاملا قلم بگیریم, تبدیل به بخشی از نمایشگرهای نسل جدید با بدنه های فوق العاده باریک شده اند. نمایشگرهای LCD-LED هرچقدر که باریک تر شدن توان تولید صدای قابل قبول از دست دادند! بعضی از مدل های گران قیمت موجود در بازار صدای تنها مناسب دیدن گفتگوهای تلویزیونی ایجاد می کنند! و هیچ حسی برای تماشای یک فیلم, مستند و یا موزیک ویدئو در بیننده ایجاد نمی کنند.
Sound Bar های نسل جدید با ظاهری جذاب صدای مناسب دیدن یک فیلم با کیفیت, مستندی قابل تامل و یا موزیک ویدئوی مورد علاقه شمارو با صدای لود و کیفیت بسیار بهتر از بلندگوهای نمایشگرها ایجاد می کنند. در انواع مختلف امکان Bluetooth و WIFI برای برقراری ارتباط با انواع دیوایس های صوتی نیز دارند.
از نظر من داشتن یکی از این محصولات در زیر نمایشگر بسیار در لذت دیداری تاثیر گذار هست و جایگزینی هوشمندانه به جای انواع سینمایی خانگی تجاری در کنار نمایشگرهاست! پکیج های سینمایی که صرفاً برای تقویت صدای کانال های مختلف تلویزیونی و لود کردن صدا مورد استفاده قرار میگیرند! میتونن جاشون بدن به یکی از این محصولات شیک مد روز
بازم بگید من محصولات تجاری معرفی نمی کنم! اگر با ارزش باشن و کارشون خوب انجام بدن حتما معرفی می کنم

مدیا پلیر 4K سونی یه قوطی پلاستیک براق خوشگله که شامل یه هارد دیسک 2 ترابایتی, یک خروجی HDMI و یک ورودی USB و پورت LAN میشه! سونی بعنوان هدیه 10 عنوان از فیلم های کاتالوگ خودشو با رزولوشن 3,840 در 2,160 یا همون 4K داخل هارد دیسک دستگاه جا داده است, فیلم های مثل:
The Amazing Spider man
Bad Teacher
The Karate Kid
The Otyher Guys
Battle Los Angeles
That's My Boy
Salt
Total Recall 2012
Taxi Driver
The Bridge on the River Kwai
اکثر این عنوان ها بروی بلوری های IN 4K نیز عرضه شده اند. جالب بدونید داخل هارد این پلیر بیش از 50 کلیپ کوتاه 4K جای داده شده است! تقریباً هرچی کلیپ 4K از سونی در نمایشگاه های مختلف دیده بودیم داخل این مدیا پلیر هست!
قیمت این مدیا پلیر در زمان عرضه 700 دلار بود, مدل جدیدتر که فقط ظاهرش شبیه به PS4 شده نیز با همین قیمت فروخته می شود.
کیفیت تصویر نسخه های عرضه شده روی این مدیا پلیر شمارو حیرت زده نخواهد کرد, (البته اگر تجربه نسخه بلو-ری اورجینال روی پلیرهای درست و حسابی داشته باشید) متوجه میشید 4K حقیقی باید بهتر از اینی باشه که روی این مدیا پلیر میبینید, اگر نسخه های روی هارد این پلیر 4K حقیقی باشه, ضعف تصاویر باید از خود پلیر باشه! بهترین کیفیت تصویر روی فیلم های, Total Recall, The Karate Kid تجربه می کنید, تصویر بدون گرین با جزئیات بسیار بالا درست مثل نسخه بلوری این فیلم هاست, اما من همین فیلم هارو در نسخه سوپر بیت یا Mastered in 4k روی بلوری OPPO با Structure تصویر بهتری دیده بودم! این ساختار قوی تر تصویر حتما از پلیر هست تا سورس تصویر 1080P روی بلوری دیسک ها, بزرگترین ضعف تصاویر روی این مدیا پلیر بهم خوردن ساختار تصاویر سریع است, درست مثل پلیرهای ارزان قیمت تجاری سوژها در حرکت های سریع از وضوحشون کم میشه! این مشکل از ضعف بافرهای پردازشگر ناشی میشه, ظرفیت بافرها اینقدر بالا نیست که در تصاویر سریع با بیت ریت بالا حجم داده های بالای در خود ذخیره و تحویل خروجی تصویر بدن, ضعف پردازشگر هم میتونه مشکل عدم کنترل ساختار تصویر در حجم های بالای بیت ریت باشه.
من تعجب می کنم چطور میشه نسخه های فشرده شده یا حتی غیر فشرده فیلم هارو روی مدیا پلیرهای بسیار بسیار بی کیفیت تر و ارزان تر از این مدل سونی تماشا کرد و تصور کرد این تصاویر وضوح بالاست! فیلم های روی این مدیا پلیر هر کدوم حجمی نزدیک به 80 تا 140 گیگ دارن, با رزولوشن 4K اما باز هم به دلیل ضعف پلیر نمیشه روی تصویر حساب کرد! هرچقدر هم رزولوشن و حجم یک فیلم بالا باشه باز داره از روی یک پلیر صرفاً نمایش دهنده اجرا میشه, باز تاکید می کنم صرفاً نمایش دهنده یک فایل صوتی و تصویری و نه یک پلیر با طراحی پیچیده برندهای ویدئو پلیر سازی مثل, OPPO, Denon, Pioneer من هیچ وقت نه این مدیا پلیرهارو و نه هیچ نوع نسخه غیر اورجینال توصیه کردم اما اگر شما هم همچین مدیا پلیری با نصف قیمت بازار پیدا کردید حتماً ارزش خریدشو داره!
نمایشگاه های اند هنگ کنگ امسال نیز مثل هر سال برگزار شد و دموها طبق انتظار برای اودیو فیل های مولتی میلیونر شرق آسیا تنظیم شده بودن! عکس های نمایشگاه امسال در ادامه مطلب ببینید.


چند سالی میشه با کابل های Wireworld آشنا شدم و از چند مدل HDMI و یک مدل کابل بلندگوی این برند استفاده می کنم, در HDMI شده کابل مرجع سیستم و تست های من "بهترین کابل HDMI" کابل بلندگوی سیلور 6 سری قدیم هم تو مدار دارم و گاهی جایگزین کابل Audioquest می کنم.
سری نقره Wireworld قبل از Break-in شدن کامل صدای گرم با پس زمینه تاریک تحویل شنونده میدن, این کابل نیاز به زمان Break-in طولانی و بدون قطع جریان داره, کابل های چند رشته ای مخصوصاً اگر مثل این کابل از پیچیدگی بالای در ساختشون استفاده شده باشه حساسیت زیادی به زمان کارکرد نشان میدن و در مدتی که به حالت پایدار برسند جنس صداشون عوض خواهد شد.
Wireworld نقره بعد از حدوداً 400 ساعت کارکرد میره به سمت Neutral شدن در نواحی بالای فرکانسی, Mechanical بودن صدای خواننده کمتر میشه و صدا میاد جلو و در فضا جریان پیدا میکنه, با کارکرد بیشتر صدا بیشتر و بیشتر smooth میشه و با شنونده ارتباط برقرار میکنه.
Wireworld نقره فرکانس های پایین خیلی سریع رندر میکنه با دینامیک بالا و شفافیت عالی در پس زمینه, سازهای کوبه ای Body دارن و ابعادشون در صداشون حس میشه, صدا لود اضافی به فرکانس های پایین نمیده, فیلتر هم روی صدا نمیزاره, میتونم بگم به خوبی AudioQuest تک رشته ای صدارو Fluor و راحت در تمام نواحی فرکانسی رندر میکنه! با این تفاوت که Wireworld نقره بیشتر دوست داره به سورس Trust باشه تا Rich خودشو نشون بده! این خصوصیت کابل Wireworld که بسمت Troth تمایل داره تا Posing بودن!
یکی از خصوصیات کابل های نقره تغییر نکردن رنگ صدا در وولوم های بالا و لحضاتی که سیستم جریان بالای تحویل بلندگو میده, در کابل های مس نچندان خوب Ambience صدا در وولوم های مختلف تغییر میکنه! در وولوم های پایین صدا آنالوگ و با افزایش وولوم صدا میره به سمت دیجیتال شدن! در واقع صدا از آرامش در وولوم پایین شروع میکنه به فوروارد شدن و پرتاپ کردن جزئیات آزار دهنده به شنونده! البته این کاملا نسبی و در مورد تمام کابل های مس درست نیست.
Wireworld در سری سیلور Eclipse 7 ترکیبی از مس و نقره بکار برده, من تابحال این نوع کابل نشنیدم! و بسیار مشتاق هستم این کابل در اولین فرصت وارد مدار کنم تا ببینم چی برای شنیدن تحویل من میده!
Wireworld صدای سبک و راحت با وفاداری خوب به سورس تحویل شنونده میده, نه خیلی گرم و رنگی و نه خشگ و مستقیم, یکم در دیجیتال Warmness به صدا میده که به گوش من خوشاینده اما اصلا به سمت رنگی کردن صدا نمیره, صدا با دینامیک و Fluor در فضا شنیده می شود.
من فلسفه برند Wireworld بسیار دوست دارم, و یکی از خوب های لیست من بحساب میاد.
در مطلب نخست (کالیبراسیون صدا) به روش صحیح کالیبره کردن صدا توسط میکروفون مخصوص همراه آمپلی فایر توضیحاتی دادیدم, در این مطلب به روش کالیبره کردن صدا در اتاقی چند بخشی میپردازیم.
آمپلی فایرهای سینمایی محدودیت های در آنالیز کردن محل های EQ شده توسط میکروفون دارند, معمولا بیش تر از سه Zone دقیق نمی توانند پردازش کنند! با این که در آمپلی فایر های های اند تا 10 ناحیه را می شود جدا کالیبره کرد, اما تست ها ثابت کرده در بهترین حالت سه ناحیه بیشتر آنالیز دقیقی نمیشن و دیگر ناحیه ها ضعف افکت دارند! تصویر زیر:

برای کالیبراسیون صدا در اتاق های بزرگ با چندین محل قرار گیری نشیمن ها باید سیستم EQ آمپلی فایر غیر فعال کنید و کار به قدرت DSP آمپلی فایر و البته تجربه خودتون واگذار کنید.
در حالت "Auto Surround" پردازشگر آمپلی فایر کاملا بر مبنای حافظه ای که از ستاپ با میکروفون ذخیره کرده محیط صوتی کنترل می کند, تمام کلاک ها و تخیرهای کانال های صوتی طبق حافظه مشخص شده انجام می شود, بسته به قدرت پردازش آمپلی فایر این کار درجات کیفیتی مختلفی دارد.
در حالت "Direct" حافظه ستاپ اتوماتیک از مدار خارج می شود و کانال ها کاملا بطور هم زمان کلاک میزنن و تمامی شدت ها و تاخیر های صدا مساوی انجام می شود, به زبان ساده هیچ پردازشی روی صدا صورت نمیگیرد جزء DSP در این حالت شما می توانید با Place کردن زاویه بلندگوها, تنظیم شدت db کانال ها و همچنین تنظیم دستی "Distance" کانال ها به بهترین صدا در نقاط مختلف اتاق برسید, تصویر زیر:

باز هم لازم به اهمیت آکوستیک اشاره کنم, در ستاپ دستی سیستم سینمایی اهمیت آکوستیک بسیار زیاد می شود, در حالت EQ ضعف های آکوستیکی توسط آمپلی فایر تا حدی جبران می شود اما در ستاپ دستی تمام زاویه ها و لوازم داخل اتقاق در نتیجه نهایی کار تاثیر خواهد داشت. و بازهم تاکید می کنم آکوستیک کردن با ایزوله کردن فرق اساسی دارد! در یک اکوستیک سینمایی خوب دیفیوزرها می توانند در تشدید یا زاویه دادن به افکت ها کمک کنند اما در ایزوله سازی اتاق افکت ها جذب می شوند! آکوستیک به معنایی جذب صدا نیست! در این مطلب بیشتر با اهمیت آکوستیک در انتشار اصوات صدا آشنا شوید.
این نکته در نظر داشته باشد ستاپ دستی سینمایی کار بسیار وقت گیری است, لازم ساعت ها براش وقت بزارید, فیلم های تست بارها و بارها اجرا کنید و صدای اتاق بشنوید تا بهترین ستاپ انجام شود.

یاماها بعنوان بزرگرین کمپانی های مطرح در زمینه ساخت آلات موسیقی, تجهیزات ضبط استودیوی, تجهیزات سینمایی خانگی همیشه برتری و کلاس بالاتری نسبت به دیگر رقبا داشته است, یاماها حدود 20 ساله در ساخت آمپلی فایرهای سینمایی خانگی راس قله صدای سینمایی بوده و هست. اما در ساخت ویدئو پلیرها برتری با پایونیر, دنن, و جدیدا آپو بوده.
BD-A1040 جدید ترین بلو-ری پلیر یاماها از سری محبوب AVENTAGE با کوهی از امکانات جذاب محصول قابل توجه ای که می تواند نظر هر Videophile به خود جلب کند, در ادامه به برسی ویژگی های صدا و تصویر این پلیر خواهیم پرداخت.
ظاهر پلیر ترکیبی از آلومینیوم و پلاستیک براق تشکیل داده است, طراحی متناسب با آمپلی فایرهای سری AVENTAGE با ارتفایی در حدود 8.5 سانتیمتر این پلیر تبدیل به یک میان رده متوسط کرده است که آنچنان با آمپلی فایرهای رده بالای یاماها هماهنگی در جسه ندارد! و بیشتر آن را در کلاس میان ردها قرار میدهد.
امکاناتی مثل WIFI و Bluetooth ارتباط بین پلیر و انواع دیوایس های مجهز به این فناوری ها را آسان کرده است.
از تمامی امکانات تجاری که بگذریم میرسیم به صدا و تصویر که اهمیت ویژه ای دارد, کابل تست مثل همیشه یک HDMI از برند فوق محبوب من Wireworld بود.
اولین و بزرگترین ضعف این پلیر تک HDMI بودن آن بحساب میاد! که دیگه در پلیرهای بخصوص مرجع قابل توجیح نیست, اما باز هم 1040 یاماها مثل مدل قبلی 1020 تنها یک خروجی HDMI دارد که این اصلا خوب نیست! در بهترین آمپلی فایرهای سینمایی تصویر در پردازشگر آمپلی فایر دچار افت و یا تغییر در بافت تصویر می شود, در واقع تصویری که روی نمایشگر نشان داده می شود خروجی مدار تصویر آمپلی فایر است نه سورس تصویر! ساده ترین کاری که کمپانی ها برای رفع مشکل تصویر در خروجی آمپلی فایرهای سینمایی انجام دادن اختصاص دو خروجی HDMI یکی برای تصویر (مستقیم به نمایشگر) و یکی برای صدا (مستقیم به آمپلی فایر) بود. این ایده به ظاهر ساده مشکل بزرگ تاثیر مدار تصویر آمپلی فایر روی تصویر بکلی برطرف کرد. اما ظاهرا هنوز یاماها اعتقادی به آن ندارد!
برای تست تصویر پلیر مجبور شدم پلیر مستقیم به نمایشگر وصل کنم تا خیالم از وفاداری آنچه از تصویر تست می کنم راحت باشد. فیلم تست بلوری فیلم KING KONG بود. تصویر 1040 در نگاه اول کمی گرم بود درست مثل گذشته ذهنی من از تصویر یاماها که همیشه حرارت رنگ کمی بالایی داشته, گرمای نه به بدی تجاری های سونی و ال جی, سامسونگ بلکه اروپایی پسند بود! میدونید که استاندارد تصویر اروپایی کمی گرم تر از آمریکا و استاندارد رنگ ژاپن است.
1040 گرین نه به خوبی بهترین ها بلکه در کلاس یک میان رده خیلی خوب نمایش میداد, گرین درهم رفته و بد شکل نبود, از بافت تصویر جدا بود, دونه درشت و از همه مهم تر لزج و چسبیده به سوژه ها دیده نمیشد.
بافت پوست کمی Bold بود! که باز این شاخص هم پلیر از های اند های مثل پایونیر و آپو دور میکرد!
سایه ها در سکانس های تایریک خوب دیده میشد, رنگ ها در تاریکی درخشان و برای من قابل قبول بودن, نویز دیجیتال نسبتاً کنترل شده بود و اذیت نمی کرد.
در کل 1040 یاماها در شاخص های تصویر کنترل خوبی داشت, گرین کنترل شده نمایش میداد, بافت پوست کمی برجسته اما خوب بود, رنگ ها گرم و درخشان بودن, سایه ها درهم نمیرفت و سوژه ها در تاریکی خوب دیده میشدند, نویز کم و کنترل شده بود.
میشه گفت تصویر در کلاس میان رده ها خوب بود.
صدای 5.1 در 1040 بسیار از تصویر جلوتر بود, به لطف تجربه بی نظیر یاماها در بخش صدای سینمایی پلیر 1040 یکی از خوب های افکتیو بحساب میاد, صدای فوق العاده وحشی با پیک های لحظه ای سنگین, بسیار کانالیزه و با جزئیات بسیار بالا حتی در پیک های لحظه ای, کنترل عالی روی فرکانس های میانی در سنگین ترین افکت ها, باس بسیار شفاف و عمیق, دیالوگ فعال و جلو در صحنه های آرام, موزیک 5.1 کانالیزه با القای محیط کنسرتی موزیک فیلم کینگ کونگ همگی از شاخص های مثبت این پلیر در صدای سینمایی محسوب می شود.
به لطف پردازشگر 24 بیتی فایل های صوتی استریو با وضوح بالا و کنترل بسیار خوب در نواحی فرکانسی اجرا میشد, نمیشه این کلاس از ویدئو پلیرهارو بعنوان سورس صدا معرفی کرد! مخصوصاً این که میزان Linearity و Texture صدای ساز درشون پایین و بیشتر سعی می کنند در پاپ موزیک Passion و در نواحی پایین صدا خیلی Rich اجرا کنند, که باز هم 1040 در این شاخص ها بسیار موفق بود.
اگر بخوام این پلیر در صدا و تصویر در کلاسی قرار بدم میتونم یک میان رده برجسته معرفیش کنم.
طراحی و ساخت
تصویر
صدا

یکی از حساسیت های من در ستاپ سینمایی بروی کانال مرکز است, بلندگوی که برای این کانال در مدار قرار می گیرد اهمیتی بیشتر از کانال های اصلی و ساراند دارد, متاسفانه اکثریت مجموعه های ارزان قیمت سینمایی فاقد بلندگوی مناسب برای کانال مرکز هستند! مشکل بسیار جدی که پکیج های ارزان سینمایی دارن هماهنگ نبودن بلندگوی مرکز با کانال های اصلی صداست! فول رنج بودن, کابینت های کوچیک, طراحی های صرفاً تجاری و بسیاری ضعف های دیگه که در بسیار مواردی کل مجموعه غیر قابل توجیح می کنند!
تمرکز اصلی صدای سینمایی بروی کانال مرکز هست, کانال مرکز حجیم ترین و حساس ترین بخش صدارو در اجرای سینمایی بر عهده دارد, از دیالوگ تا بخش مهمی از افکت ها اصلی صدا در کانال مرکز اجرا می شود. مطلب (اهمیت بلندگوی مرکز) مطالعه کنید.
کمپانی پایونیر در ساخت مجموعه سینمایی PK52 از طراح بلندگوی های اند TAD آقای "Andrew Jone" استفاده کرده است! من نمی دونم این موضوع چقدر جنبه تبلیغاتی کاره! اما نتیجه شده یک مجموعه بسیار زیبا, افکتیو و از همه مهم تر با قیمت فوق العاده مناسب که برای یک شروع تایید شده سینمایی می تواند بهترین انتخاب باشد.
خصوصیتی که این مجموعه از دیگر ارزان های بازار متمایز میکند طراحی و سایز بلندگوی مرکز آن است, یک 2way بسیار خوش سایز و فول فرکانسی برای حساس ترین کانال صدای سینمایی.
این مجموعه پایونیر با آمپلی فایر "VSX-923" شنیدم, صدای افکتیو به لطف درایورهای کوچیک اما بسیار سریع, دیالوگ جلو و تاثیر گذار, هماهنگ بودن کانال مرکز با دو کانال اصلی صدا از مهم ترین شاخص های صدای سینمایی این مجموعه است. PK52 بروی آمپلی فایر 923 با دی بی +4 به راحتی درایو میشد, بروی وولوم 3/4 و افکت های سنگین فیلم "Transformers" ساختار صدارو حفظ می کرد و دچار آشفتگی نمیشد.
روی موزیک نمی تونم وارد ساختار های فای صدا بشم, اگر قیمت این مجموعه در نظر بگیریم موزیک هم برای پاپ موزیک های رایج ایده ال و بسیار بهتر از ست های صرفاً تجاری بود.
مجموعه SP-PK52FS پایونیر برای یک شروع مورد تایید توصیه می کنم
طراحی و ساخت
اجرای صدا

بلندگوهای ساراند "Bipolar" دوقطبی اولین بار توسط کمپانی THX به صنعت سینما معرفی شد, از بعد از ورود صدای دالبی دیجیتال به خانه باز THX بود که دوقطبی هارو وارد بخش های اند سینمای خانگی کرد.
دوقطبی ها گستره انشار موج وسیع و در عین حال کنترل شده ای دارند, یکی از خصوصیات جالبی که در محیط سینمایی ایجاد می کنند میدان گسترده موجی که فقط پروسسور صدا توان ایجاد اون دارد, دو قطبی ها به کمک DSP مجازی میان و عمق طولی و عرضی افکت های ساراند افزایش میدن, مخصوصا اگر فضای یک متر و بیشتر در پشت کانال ساراند دارید, سیستم شما هم 5.1 کانال هست, دو قطبی ها بهترین انتخاب شما برای کانال ساراند هستند.
شکل انتشار موج توسط دو قطبی ها شبیه به تصویر زیر است

ملاحظه می کنید چقدر کامل فضای پشتی پوشش میدن, یکی دیگه از خصوصیات دوقطبی ها عمق صدای که به افکت های کناری میدن, با تست های من تا 1.5 متر افکت های کنارهای سالن عمیق تر اجرا می کنند.
اگر آمپلی فایر سینمایی یاماها دارید, توصیه می کنم App کنترلی یاماهارو روی تبلت و یا گوش موبایلتون نصب کنید, امکانات کنترل و تنظیم بسیار جالبی در اختیارتان قرار میده که میتونه شمارو به رسیدن به بهترین ستاپ کمک کنه, یکی از بهترین تنظیماتی که در اختیار کاربر قرار میده بخش Sci-Fi یا تنظیمات مجازی آمپلی فایر است, تنظیم شدت DSP این اپ از جذاب ترین بخش های تنطیماتی آن بحساب میاد, بطوری که در هنگام تست یک سکانس از فیلم شما می توانید شدت DSP بسته به حال و هوای فیلم تغییر بدید, روی خود اپ حجم هاله مجازی که در مطلب Cinema DSP براتون توضیح دادم کنترل کنید.
تصویری از محیط DSP با دی بی -6 در همان سکانس با دی بی 3+

تفاوت فضای مجازی که آمپلی فایر ایجاد میکند ملاحظه می کنید! حتما نصب کنید و ازش لذت ببرید

ظاهراً پکیج سینمایی سری VARDUS از کمپانی "Wharfedale" وارد بازار تهران شده است, من این مجموعه نشنیدم و این فقط یک پیشنهاد از روی کاغذه, بنظر میاد قیمت مناسبی داشته باشه و با توجه به کامل بودن مجوعه که شامل ساب ووفر نیز هست, می تواند گزینه ارزان قیمت مناسبی باشد. اگر تجربه صداشو دارید در نظرات با ما به اشتراک بزارید.
چند فیلم بلوری با شاخص های A/V بسیار خوب بهتون توصیه می کنم:
Need for Speed از اون کارهای که حتما باید در آرشیو داشته باشید, تصویر درخشان همراه با صدای افکتیو و کانالیزه شما را شگفت زده خواهد کرد.
اگر به RoboCop علاقه دارید نسخه 2014 هم شمارو نا امید نخواهد کرد, تصویر بدون گرین و صدای لود قابل قبولی دارد.
Lone Survivor یک بار دیگه توصیه می کنم, یکی از کارهای تستی بسیار قوی امسال بحساب میاد, مخصوصاً در صدای کانالیزه میتونه مرجع باشد.
با این که قسمت دوم The Hobbit ناامید کننده بود! اما نمیشه از صدا و تصویر قسمت دوم گذشت.
قسمت دوم "Godzilla" حتما از همین الان بزارید تو سبد خریدتون, با گودزیلا نمیشه شوخی کرد!

پایونیر یکی از برندهای فوق محبوب که در دو نسل گذشته آمپلی فایرهای سینمایی تلاش زیادی در برطرف کردن ضعف های نسل های گذشته خود داشته است, و انصافاً هم در این هدف موفق بوده است, بهبود تاثیر افکتیو مخصوصا در کانال های ساراند یکی از ضعف های جدی پایونیر بود که در نسل جدید میشه گفت برطرف شده و پایونیر در بین خوب ها قرار داده است. محیط DSP صدا هم بهتر شده و تا حدود زیادی یکی مثل من میتونه راضی کنه!
از خوب های ارزان قیمت بازار مدل "VSX-923" پایونیر است, یک آمپلی فایر فوق العاده کامل با طراحی بسیار زیبا, خوش ساخت, با امکانات ارتباطی کامل برای ارتباط با دیوایس های مختلف رایج مثل موبایل, تبلت, کامپیوتر شخصی و...
امکان پخش گسترده فایل های صوتی از روی فلش مموری مثل : MP3, WAV, AAC, WMA, FLAC, AIFF, Apple WAV, AIFF, FLAC
دکدر صدای 32 بیتی Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio
و بسیاری امکانات دیگر....
توان 150 وات در 7 کانال با جریان دهی خوب که به راحتی بلندگوی مثل JAMO 428 و با کمی افزایش db کانال های صدا تا +6 بلندگوهای سنگین تر را نیز درایو خواهد کرد.
پایونیر در اجرای فرمت Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio مینیمال رفتار میکنه, نه مثل یاماها روی صدای dts تمرکز داره و نه مثل اونکیو Dolby خیلی خوب اجرا میکنه, رفتاری شبیه به دنن داره (البته در نسل جدید)
پایونیر همیشه یکی از بهترین ها در مدار تصویر بوده و هست, 923 هم شامل این کیفیت میشه, اما نمیشه گفت تاثیر منفی خودشو روی تصویر ورودی نداره! خوشبختانه اکثریت بلوری پلیرهای نسل جدید دارای دو خروجی HDMI هستند, این امکان جدید باعث شده مدار تصویر کاملا از آمپلی فایر جدا بشه و مثل گذشته نگرانی از بابت تاثیر منفی آمپلی فایر روی تصویر نباشد.
923 موزیک بسیار خوبی داره, از ویژگی های این آمپلی فایر در موزیک استریو Body خوبی که در اجرای سازها داره, اگر بلندگوی موزیکالی در مدار این آمپلی فایر باشه و بلندگو ها خوب Place شده باشن, توان ایجاد فضای ساز در ابعاد واقعی داره, بخصوص ریتم سازهای کوبه ای نسبتاً نگه میداره, میشه گفت صدای موزیک خوبی داره و زیاد مدار DSP این مدل روی موزیک تاثیر منفی ندارد.
برای شروع سینمایی خانگی در کلاس ارزان قیمت ها VSX-923 پایونیر به مخاطب سایت توصیه می کنم
طراحی و ساخت
اجرای صدا

What Hi-Fi Sound and Vision July 2014
مدیر بخش تحقیقات آزمایشگاه دالبی در مصاحبه ای اعلام کردن که برای اجرای صدای "Dolby Atmos" نیازی به بلو-ری پلیر جدید نیست, وی تاکید کردن تمام بلو-ری پلیرهای نسل جدید و قدیمی که مجهز به رمزگشای "Dolby TrueHD" هستند امکان اجرای Dolby Atmos نیز دارند. شرکت دالبی برای نسخه های استریم اینترنتی نسخه فشرده شده Dolby Atmos در فرمت "Dolby Digital Plus" نیز ارائه خواهد کرد.
شرکت دالبی 6 کمپانی مجهز به رمزگشای Dolby Atmos تا به این تاریخ معرفی کرد, کمپانی های : Onkyo, Integra, Denon, Marantz, Pioneer, Yamaha
کمپانی انکیو اعلام کرده اولین مجموعه تجاری خود (home theater in a box) محهز به Dolby Atmos روانه بازار خواهد کرد.
مثل همیشه از مخاطب سایت دعوت می کنم اگر به نوشتن در رابطه با تجهیزات و فناورهای در رابطه با صدا و تصویر علاقه دارید, این امکان هست تا مطالب خود را در بخش "مطالب مخاطبین" منتشر کنید, شاید شما هم یکی از نویسندگان ثابت سایت باشید
استاد "ماریو تقدسی" خواننده بینالمللی کلاسیک " باریتون" و از شاگردان و دوستان ستاره تکرار نشدنی آواز اپرا "لوچیانو پاوراروتی" هستند.
استاد تقدسی در دانشگاه "USC" لسآنجلس از دست نیافتنی ترین دانشگاه های آواز کلاسیک در دنیا تحصیل کردند.
استاد تقدسی جزو 12 نفر اول آواز اپرای مهد اپرای جهام "وین" هستند.
و بسیاری افتخارات دیگر که استاد توانستن در زمینه آواز کلاسیک کسب کنند.
خبر بسیار خوب برای علاقه مندان آواز کلاسیک در ایران مستر کلاس های استاد تقدسی است, که از اول شهریورماه در آموزشگاه موسیقی کوشا برگزار خواهد شد. فرصت استثنایی برای خوانندگان و علاقمندان به آواز کلاسیک است.
شاید خودم بتونم افتخار دیدن نزدیک استاد داشته باشم, میخوام ازشون در باره شاخص های موسیقایی یک سیستم های فای بپرسم, اگر بتونم فقط 10 دقیقه استاد ببینم حتما دو دقیقه شو اختصاص میدم به تفکرات های فای رایج در ایران! جالب بدونم سلیقه Emotional ادیوفیل های ایرانی چقدر به گوش های یک خواننده آواز کلاسیک که صدای پاوراروتی بارها و بارها در بهترین سالن های اپرا وین شنیده چی میتونه باشه. اگر نتونم این ملاقات ترتیب بدم, یکی از دوستان عزیز من که خواننده اپرا "سوپرانو" هستند (در مطالب فبلی هم از ایشون براتون نوشتم) موفق شدن در این مستر کلاس ها شرکت کنند! ازش خواستم سوالات من از استاد بپرسند.
این فرصت از دست ندید

سایت Sound & Vision کار جالبی که انجام میده این که بعضی از ایمیل های که به مدیر این سایت ارسال میشه با پاسخ در سایت منتشر میکنه, بعضی از سوالات جنبه عمومی داره و میتونه سوال خیلی از علاقه مندان باشه, کار جالبی که ما در این چند سال انجام ندادیم! در این پست سوالی در باره ساب ووفرهای سیلد پرسیده شده که پاسخ خوبی داده شده است, در اینجا من هم یه نکاتی بهش اضافه می کنم.
دلیل این که ساب ووفر های سیلد (بدون پورت خروجی باس) برای اتاق های کوچیک مناسب تر هستند به پاسخ آکوستیک اتاق برمیگرده, فرکانس های پایین از سطح حرکت می کنند, یکی از دلایلی که کف اتاق تاثیری بیشتر در ناحیه باس صدا داره همین سطح حرکت کردن فرکانس های پایین است. کابینت های سیلد ساب ووفر گستره دینامیکی محدودی نسبت به رفلکس ها دارن, اگر یه ساب ووفر داری پورت باس گستره ای به شعاع مثال 4 متر ایجاد میکنه, همون سایز ساب ووفر از نوع سیلد 1.5 متر توان انتشار فرکانس های پایین دارد. شعاع محدود تر صدا باعث بازتاب های سطحی و میانی کمتری میشه که باعث فوروارد نشدن ناحیه فرکانس پایین در شرایط اکوستیکی بد به شنونده می شود. (البته این امر کاملا نسبی و دلیل بر بهتر بودن سیلدها در موزیک نیست)
در صدای سینمایی داستان کاملا متفاوته و ساب ووفرهای داری پورت رفلکس باس حرف اول را میزنند, ساب ووفرهای سیلد به همون علت شعاع صدای محدودی که دارن در فضای سینمایی DSP صدارو بهم میریزن, در یک ستاپ 5.1 یا 7.1 فرقی نمیکنه اگر بلندگوهای کانال های اصلی باس رفلکس باشن و ساب ووفر سیلد انتخاب بشه به علت شعاع فرکانسی محدود پوشش فرکانسی اتاق بهم میریزه و صدای ساب میره عقب, در این حالت صدای کانال LFE هایلایت میشه و در پیک های سنگین محل قرار گیری ساب ووفر توسط شنونده کاملا قابل تشخبصه! این مسئله میتونه فضای DSP که میدونید از مهم ترین عوامل صدای سینمایی خوب هست خراب کنه. در بعضی از ستاپ های سینمایی دیدم برای جبران ضعف ساب ووفرهای سیلد از دو ساب در کانال جلو استفاده کردن! این کار تا حدودی میتونه شعاع پوشش فرکانس پایین جبران کنه اما باز مشکل DSP صدا شنیده میشه!
مشکل دیگه ساب ووفرهای سیلد افکتیو نبودنشون, قسمت مهمی از صدای سینمایی پرتاب افکت های فرکانس پایین به شنوده است, ساب های سیلد در جای که قرار دارند ضربه های شبیه به تبل میزنن, در صورتی که صدا باید به عمق وجود شنونده نفوذ کنه و اون از جا بکنه, کاری که ساب ووفرهای دارای پورت باس (از نوع درست و حسابی) خیلی سنگین انجام میدن!
سیلد بودن ساب ووفر در کل شاید بتونه در فضاهای کوچک با اکوستیک بد حس شنیداری بهتری در موزیک به شنونده بده, اما این مسئله مهم نباید فراموش کرد که فضای کوچیک در موزیک نیازی به ساب ووفر نداره! ساب ووفر فقط در فضا سازی های بزرگ ارکستر اون هم در شرایط آکوستیکی مناسب و ساب ووفرهای خاص از برندهای خاص مثل Wilson Audio و چند برند دیگه میتونه کمک کنه سازهای ضربه ای بهتر شنیده بشن و درک شنونده از فضای ارکستر دقیق تر باشد.