Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

به دلیل این که این دسته از مطالب صرفاً جنبه آموزشی داره و مقاله بحساب نمیان, پس خیلی سریع و بدون مقدمه میرم سر اصل مطلب.
این باید بدونید که راه اندازی یک سیستم سینمایی درست و حسابی با پیکربندی کانال های سقفی, کار بسیار وقت گیر و از همه مهم تر بسیار هزینه بر است. خرید آمپلی فایری مجهز به دیکدر Dolby Atmos و DTS-X یکی از مراحل ابتدایی سیستم جدید است, طراحی سیستم صدای دالبی ادموس و dts-x بر پایه افکت های بسیار سنگین لحظه ای ست, این یعنی داشتن بلندگوهای با توان تحمل پیک های سنگین, داشتن ساب ووفری با شاخص های بسیار بالا در تولید و تحمیل فرکانس های بسیار پایین (تا23 هرتز) اتاقی با حداقل تمهیدات آکوستیکی, نصب Absorber در محل های مشخص و Bass Trap در گوشه های بالای سقف (دیدم باس تراپ بروی زمین قرار میدن! که بسیار اشتباه است, یا باید از زمین تا سقف نصب بشن و یا در گوشه های بالای چهار گوشه اتاق صدا نصب بشن) بیشترین بازتاب فرکانس های پایین از گوشه های نزدیک به سقف ایجاد میشه. (با نرم افزار SPL اندازه گیری کنید)
آمپلی فایر حتما باید از مدل های بالا انتخاب کنید, با تجربه ی کمی که من در تست های نمایشگاهی داشتم, یاماها, دنن و مارانتز بهترین پردازش و تحویل صدارو به کانال های سقفی دارن, البته نه مدل های میانه قیمت, خرید مدل های میانی (مدل های ابتدایی و اروزن که فکرشو هم نکنید) هر یک از این سه برند صرفاً انتقال پول از حساب شما به حساب فروشنده است. و هیچ تجربه ی جدید از صدا در پیکیربندی سقفی به شما نمیدن. مدل های ارزان قیمت برندهای درست و حسابی هم هیچ ربطی به پرچم دارهاشون ندارن. شاید فقط یاماها باشه که همیشه در مدل ها ارزان قیمتش هم جنسی از صدای مدل های پرچم دارشو به مشتری ارائه میده. اما دنن, مارانتز, پایونیر و اونکیو حتماً باید مدل های پرچم دار انتخاب کنید تا به صدای واقعیشون نزدیک بشید.
این روزها دو مدل آمپلی فایر میانه قیمت دنن X3300 و اونکیو TX-NR555 هم در منزل تست کردم, و یه تجربه ی کوچیکی از میانه قیمت ها در اجرای Dolby Atmos و DTS-X دارم. جدا از کیفیت بسیار عالی دنن و اونکیو در اجرای صدای 5.1 و 7.1 و به ویژه اونکیو که از لحاظ قدرت پردازش و جریان دهی خیلی بهتر از دنن بود, اما هر دو در اجرای صدای 5.1.2 بسیار ضعیف بودن. شاید هم در کنار پروسسور 11.2 کانال یاماها CX-A5100 جدیدم, اینها حرفی برای گفتن نداشتن! دنن, پایونیر و مارانتز همیشه به من ثابت کردن بهترین صداشون در بهترین مدلشون اجرا میکنن!
من با تجربه ی کمی که با میانه قیمت ها داشتم, البته شخصی که خیلی کم بوده و محدود به همین دنن و اونکیو میشه و بیشتر تجربه تست نمایشگاهی بوده! اگر سیستم 5.1 و 7.1 درست و حسابی و مورد تاییدی دارید, که مجهز به دیکدر صدای Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio و پردازشگر تصویر 4K حتی از نوع عادی Pass-Through هست (در خرید آمپلی فایر سینمایی جدید حتماً مدل های HDCP 2.2 انتخاب کنید) من توصیه نمی کنم سیستم فعلی ارتقاء بدید, چرا که این میانه قیمت ها هیچ تجربه شنیداری جدیدی از ساراندهای سقفی به شما نمیدن. مگر این که مثل من یه خوره صدا و تصویر باشید, و بخواید هزینه و وقت بسیار زیادی برای تجربه ی Dolby Atmos و DTS-X در منزل داشته باشید و بتونید در همچین سایتی رفرنس صدا و تصویر هم بدید. در غیر این صورت هنوز کمی زوده حداقل آمپلی فایر مورد تاییدی که بهش اشاره کردم به یک میانه قیمت 5.1.2 ارتقاء بدید. اما اگر تصمیم دارید سیستم سینمایی جدید بخرید, و هزینه و فضای شنیداری محدودی دارید, حتما توصیه می کنم آمپلی فایرهای مجهز به دیکدر Dolby Atmos و DTS-X انتخاب کنید, و به خودتون زحمت نصب کانال های سقفی بدید.اما اصلا انتظار تجربه ی کاملی از این پیکربندی پیجیده سقفی نداشته باشید.

به زودی هم بلندگوهای انعکاسی که بروی بلندگوهای اصلی و ساراندها قرار میگیرن وارد بازار ایران میشه! که بسیار احمقانه ست و کاملا جنبه تجاری دارن. بعضی از شرکت ها هم این ادعارو میکنن که با محدود کردن زاویه انتشار موج در یک مسیر مستقیم به سمت سقف حس دریافت موج صدا از سقف کامل به بیننده انتقال میدیم. بعضی از برندها هم با قرار دادن اسفنج با دانسیته بالا اطراف بلندگو, زاویه انتشار موج محدود میکنن تا یک زاویه بسته از صدارو ایجاد کنن. اینجا بحث آکوستیک سقف, شکل اتقاق و... پیش میاد. از همشون مهم تر این که اصلا کانال های سقفی چه در دالبی ادموس و چه در dts-X اینقدر قدرت ندارن تا بتونن این شدت موج ایجاد کنن. من پاور یاماها CX-A5000 تو مدار دارم که اینقدر قدرت داره که فوکال الکترا 1038 به آتیش بکشه, با این حال و با db+10 برای چهار کانال سقفی و در بهترین تست های ادموس و dts-X آنچنان جریانی به کانال های سقفی نمیده! چطور یه آمپلی فایر ساده میانه قیمت میتونه شدت جریانی تولید کنه که بلندگوهای انعکاسی این موج صدارو به سمت سقف ارسال کنن و شنونده بازتاب این صدارو بروی زمین با تفکیک و قدرت بشنوه! این داستان درست مثل صدای 5.1 ساندبارها احمقانه ست.
کلام آخر این که اگر آمپلی فایر پرچم دار تو مدار دارید, بلندگوهای سقفی با کیفیتی نصب کردید, بلوری پلیر های اند دارید و نسخه های اورجینال فیلم میخرید, تجربه صدای Dolby Atmos و DTS-X تجربه ی لذت بخش, هیجان انگیز و کاملا جدیدی در صدای سینمایی است و من توصیه می کنم.
خوش باشید...و بیشتر و بیشتر تست کنید :)


این روزها حسابی سرگرم تست سیستم سینمایی جدیدم هستم, پروسسور جدید یاماها "CX-A5100" حسابی من درگیر خودش کرده, دوتا چیب 32 بیتی ESS واقعاً بی نظیر هوشمندانه کار میکنن...! بیشتر از این که از کیفیت صوتی خارق العاده این پروسسور تعجب کنم, از پردازش هوشمندانه و فوق العاده دقیق ESS ES9016 تعجب کردم و تاحت تاثیر قرار گرفتم, نمونه این صدارو در هیچ سیستم سینمایی نشنیده بودم! فوق العادست.
تست های سینمایی نیاز به فیلم ها و دموهای مناسب هم داره, من یه مجموعه نسبتاً متنوع از دیسک های دمو دالبی و دی تی اس از دوران دی وی دی تا HD-DVD و بلوری دارم. به هرحال نمیشه بدون تست های متنوع و به دفعات زیاد تجربه ای هم کسب کرد.


این دیسک ها در دوران دی وی دی خیلی خوب جواب میدادن, مخصوصاً دیسک های تست dts فوق العاده بودن, هنوز هم وقتی تستشون می کنم لذت می برم. برای من خاطرات بیست سال سرکله زدن با تجهیزات صوتی و تصویری هستن. کم کم که دموهای بلوری بیشتر شدن و من نسخه های دمو با نسخه اصلی فیلم مقایسه تطبیقی می کردم, مهم ترین نکته منفی که در نسخه های دمو مشخص بود, ضعف صدا در مقایسه با نسخه اصلی بود! هرچی هم که فیلم صدای پیچیده تری داشت این تفاوت و ضعف در نسخه های دمو محسوس تر بود. با اضافه شدن فرمت صدای Dolby Atmos و dts-X این ضعف صدا به اوج خودش رسید! به حدی که در این مدت کوتاه که دارم صدای دالبی ادموس و dts-X در خونه تجربه می کنم, بیشتر به این ضعف دیسک های دمو پی بردم.
امروز هم که داشتم دموی دالبی ادموس تست می کردم کلیپ فیلم Transformers: Age of Extinction و تفاوت بین نسخه دمو با نسخه اصلی فیلم به شکل عجیبی زیاد بود. در بررسی قسمت چهارم ترانسفورمرز گفتم که این فیلم صدای بدی داره, هنوز هم بر این باورم که نسخه ی خانگی این فیلم اصلاً خوب نیست و هیچ ربطی به سه نسخه قبلی مخصوصاً دومی و سومی نداره.
یکی از دلایلی که گفتم پروسسور جدید یاماها فوق العاده هوشمند است در پردازش مجازی DTS Neo:X هست که میاد فرمت های دی تی اس 5.1 و 7.1 به صورت 11.1 کانال پردازش میکنه و این کار به شدت دقیق و جذاب انجام میده! به نوعی میتونم بگم صدای 5.1 و 7.1 دوباره سازی میکنه و انگار این صدا در استودیو آنالیز شده و به 11.1 کانال تقسیم شده است. یاماها در پردازش صدای دیجیتال استاده, درش شک نکنید.
یکی از محبوب ترین فیلم های تست DTS-HD MA من Transformers - Revenge of Fallen هست. یکی از بهترین های DTS-HD MA 5.1 همین فیلمه. امروز این فیلم در نسخه دموی بلوری dts با نسخه ی اصلی که مقایسه می کردم, ضعف صدا و حتی تصویر به شدت زیاد بود.
ببینید در واقع دیسک های دمو هم نسخه های کپی بحساب میان, یه شرکتی میاد بخش های از فیلم که کپی رایت گرفته میبره داخل نرم افزار و جدا میکنه و کلی بلا که سر صدا و تصویر میاره.
مشکل دیسک های کپی یا همین دموها کانالیزه نبودن صداست, وضوح صدا نهایت 60 درصد از نسخه اصلی داره! بروی دالبی ادموس و dts-X صداها میرن توی هم و گنگ میشن, کانال LFE به شدت بهم میریزه و ترکیب میشه, صدا بین کانال های ساراند قطع میشه, و یهو از یک نقطه دیگه صدارو نداریم! کانال مرکز ضعیف میشه و میره عقب.باس در کل کانال ها گیج میشه و فقط یه لود سنگین شنیده میشه! فضاسازی در نسخه های دمو به شکل عجیبی کم میشه, و این مشکل بروی دموهای dts بیشتر هم به وجود میاد.
در بخش تصویر هم افت کیفیت زیادی داریم, خیلی از کلیپ های که بروی دیسک های دمو هستن, وضوح اصلی تمام اچ دی ندارن, فیلم های که گرینی هستن در کلیپ های دمو گرین کمتری دارن, گرین میره تو بافت تصویر, کنتراست رنگ در اکثر موارد کم میشه و تصویر سرد هست. و کلی ضعف های دیگه که باید تجربه کنید.
در کل این میخوام بگم که حتی دیسک های دمو هم افت کیفیت محسوسی در صدا و تصویر نسبت به نسخه ی اصلی دارن. پس دموها و تست هاتون با نسخه ی اصلی انجام بدید.
خوشبختانه بحث نسخه ی اورجینال و کپی و تفاوت هاش سالهاست در این سایت بسته شده و مخاطب های این سایت از نسخه های اورجینال فیلم و موزیک استفاده میکنن.
خوش باشید...و بیشتر و بیشتر تست کنید :)
لیست کامپوننت ها:
Sonus faber Olympica II
Mcintosh MCT450 CD
Mcintosh C47
Mcintosh MC301





این چند مدل آمپلی فایر سینمایی را یک یا چند بار تست کردم (البته تست فروشگاهی) و همگی کاملا مورد تایید من هستن. در مورد هر کدوم توضیحات بسیار کوتاهی میدم. این شما هستید که باید برید و بشنوید, و اگر امکان تست ندارید میتونید به تجربه شنیداری من اعتماد کنید.