Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

تماشای فیلم کد داوینچی به اندازه ای لذت بخش بود که به تماشای فیلم " فرشتگان و شیاطین " بیش از آنونس هایی که ازش دیده بودن ترغیب شدم . فیلم فضای تاریک و پر از غافلگیری کد داوینچی رو نداره و از حال و هوای مرموز و تقدس مآب اخر فیلم اول هم چندان خبری تو فیلم دومی نیست اما تعلیق بیشتری داره و سکانس هایی که بیشتر به قاب فیلم های هیجانی میشینه . حال و هوای فیلم جوری هست که مثل کد داوینچی میشه توش چیز هایی دید که ممکنه جای دیگه نتونید ببینید . از کلیسا ها و ساختمان ها با اون معماری عجیب تا میدان سنت پیترز ، از خرافات قرون وسطایی درباره جنگ دین با علم ( که البته بخشی از اون واقعیت داره ) تا مراسم جالب انتخاب پاپ . یکی دو جای فیلم بیننده واقعا شوکه میشه و تمام قضاوت در مورد شخصیت های فیلم بر می گرده ، چیزی که اوجش تو فیلم کد داوینچی و پایان فوق العاده فیلم به کار گرفته شده بود . در نهایت شاید بشه گفت اگه کسی از فیلم اول خوشش اومده باشه اینم راضیش میکنه با اینکه اصلا داستان دو فیلم ربطی به هم ندارن .
نسخه بلوری سرجمع تصویر خوبی داره . مثل اغلب فیلم های جدید از این دست مشکل خاصی تو تصویر وجود نداره . فیلم مثل کد داوینچی خیلی پر رنگ و لعاب نیست اما به هر حال زیبایی بصری تو فیلم کم نیست . شاید به نظر بیاد رنگ ها زیادی اغراق شده هستن اما به نظر من تو ذوق نمی زنه مثل قرمزی لباس ها و تزئینات داخل ساختمان اصلی و حتی رنگ پوست بازیگرها . باز هم مثل کد داوینچی با اینکه از لحاظ کیفیت قابل مقایسه نیستند اما تصاویر مربوط به صحنه های باز و خارج از مکانهای مسقف خیلی بهتر در آمده . گشت و گذار تو واتیکان سیتی ایتالیا و دیدن سمبول های دینی و تاریخی شهر و تعقیب و گریز شبانه تو خیابان های شهر رم با کمک تصویر خوب فیلم شاید تا به حال انقدر لذت بخش نبوده . تو بعضی قسمت ها گرین قابل مشاهدست که طبق معمول بر میگرده به صحنه های کم نور و تاریک ، چیزی که باز تو اغلب فیلم های امروزی دیده میشه و رایجه ولی در عوض صحنه های خوب هم زیاد هست . از بعد از صحنه انفجار هلیکوپتر بالای میدون سنت پیترز تا آخر فیلم که شاید ۱۵ دقیقه بشه حدودا میشه گفت تصویر یکنواختی وجود داره اما به یاد موندنی ترین صحنه فیلم آخرین صحنه فیلمه وقتی پاپ جدید از روی ایوون برای جمعیت داخل میدان دست بالا می بره . جزئیات انقدر تو صحنه زیاده که ممکنه وسوسه بشین شروع کنین به شمردن جمعیت !
بقیه فاکتورهای قابل اعتنا مثل نمای نزدیک صورت بازیگرها یا رنگ های گرم و صحنه های شامل جلوه های ویژه هم به اندازه کافی خوب از آب در اومدن . همونجور که قبلا گفتم این فیلم مثل Knowing با دوربین RED ONE فیلم برداری شده اما هنوزم به نظرم تصویر Knowing یه سر و گردن ( شایدم چند تا ) بالاتره .
موسیقی زیبای هنس زیمر که روی قسمت اول فیلم هم به خوبی نشسته بود اینجا غوغا میکنه . دو تا ترک فوق العاده قشنگ تو فیلم هست که شاید شنیدن چندین و چندبارشون هم لذت بخش باشه . صدای فیلم هم مثل تصویرش خیلی خوبه همه پارامترهای مهم صدا خوب کار شدن ، صداها دقیق و خوش پخش هستن . انواع صداها مثل صدای آب و آتش و انفجار و ترمز و ... تو فیلم به خوبی شنیده میشه و حجم صدا به اندازست . نمی دونم چقدر از صداگذاری ها سر صحنه بود و چقدرش دست پخت متخصصین افکت های صوتی اما نتیجه خیلی خوبه . انفجار بالای میدون صحنه قوی از لحاظ صدا ست که خوب هم کار شده اما باز هم از نظر من قشنگی صدای فیلم فقط یه دلیل داره اونم موسیقی قشنگه زیمره .

ورق زدن تاریخ همیشه جذابه مخصوصا وقتی شهر بکری مثل رم ایتالیا باشه . مراحل ساخت فیلمی مثل این که پر از لوکیشن هایی است که ما به ازای حقیقی داره می تونه دیدنی باشه . همراه دیسک اصلی یه بلوری جدا مخصوص این قسمت هست که به اندازه دیسک بانس کد داوینچی قشنگ هست . همراه دی وی دی دیجیتال کپی فیلم هم یه نسخه از نرم افزار تدوین موسیقی بصورت دمو هستش که گویا نسخه ناقصی از چیزیه که برای فیلم استفاده شده . بعد از اینکه به اندازه نصب ویندوز وقت گرفت تا نصب شه تنها کاری که تونستم باهاش انجام بدم گوش دادن به چند قسمت کوتاه از موسیقی قشنگ فیلم بود که همینم غنیمته .
راستی در مورد این Illuminati که یه جورایی محور داستانی فیلمه میشه چیز های جالبی تو کتابهای تاریخ یا سایت های اینترنت پیدا کرد . راست و دروغش گردن خودشون ....
حسین تقوی

امروز خدمت دوست عزیزی بودم که از نظر من یکی از Audiophile واقعی هستند, يك علاقمند واقعی به صدای خوب نه سيستم گران, ايشون بلعكس خيلی از به ظاهر موزيك دوستان ايرانی دنبال اين نيستند كه كي چی داره بره يه مدل بالاترش را بخره! خيلی ميبينم افراد همچين كه قيمت سيستم صوتی كه دارن از 5 ميليون ميره بالا اسم خودشون را ميزارن Audiophile و با چند كلمه انگليسی كه از ادبيات HIFI ياد ميگيرن شروع مي كنند به نظر دادن در مورد هر صدای كه می شنوند! اين دوست محترم با اينكه تجربه سالها سركله زدن با انواع سيستم هاي صوتی و تصويری را دارند و خيلی بهتر از افرادي كه فكر مي كنند چيزی از صدا ميدانند با ادبيات HIFI آشنا هستند, اما اصلا سعی نمی كنند با بكار بردن كلمات قلمبه سلمبه صدای خوب يا بدی كه پخش ميشود را توجيه كنند, بلعكس نظر شنوده را سوال مي كنند و جويای دليل خوب يا بد بودن صدا ميشه, اين خيلی كمك ميكنه يك علاقمند واقعی پيشرفت كنه, نه اينكه با سماجت سعی كنه نظرات خود را به ديگران هم اثبات كنه؟ حالا چرا من گفتم ايشان يك علاقمند واقعی هستند؟ يكی از دلايل عشقی هست كه به صدا دارند, وقتی از صداي سيستمی كه Setup كردن تعريف ميكنی چشماش از خوشحالی برق ميزنه, واقعا اين همه تجربه و علاقه جاي تقدير دارد.
اين دوست عزيز امروز سي دي Bliss - Quiet Letters نسخه U.S. Edition را به من هديه دادند, کاری که مدتها بود دنبالش بودم, و امروز هديه گرفتم
آلبوم شامل 12 تراك به شرح زير است:
1. Sleep Will Come
2. Breathe
3. Right Here
4. Dunia
5. Song for Olabi
6. Wish U Were There
7. Kissing
8. Manvantara
9. Evening Sun
10. Wish You Were Here
11. Don't Look Back
12. Quiet Letter
از ويژگی هاي اين آلبوم كاليبراسيون عالی افكت های صوتی كه يك فضاي سه بعدي فوق العاده اي را ايجاد ميكند, تركيبی از سازهای زهی, بادي و سينتی سايزر همراه با مهندسی صدای دقيقی كه روی اين آلبوم صورت گرفته فضاي موسيقايی زيبای را خلق ميكند. سبك كار در اين آلبوم خيلی شبيه به سي دي هاي Audiophile هست! در كارهاي Audiophile خيلي گسترش فركانسی نداريم و بيشتر صداها در فركانس هاي بين 100hz تا 10Khz شنيده ميشه, با vocal به شدت بالا!
اما اين آلبوم يك فول رنج كامله, گسترش صدای باس در كنار vocal و ميدرنج كاملا كاليبره شده گوش را نوازش ميده, در تراك هاي كه صدای فلوت شنيده ميشه انچنان صدا عمق و SoundStage دقيق داره و آدم ميبره تو فضاي خودش كه فقط بايد شنيد تا درك كرد من چی ميگم! در اكثر تراك هاي اين آلبوم شروع و پايان هر اكتاو قابل تشخيص است! و دليل در ركورد دقيق فركانسی اين آلبوم است, به نظرم اين آلبوم رويی بلندگوهاي با كراس اور Active بهتر پتانسيل خودشو نشان ميده تا يك Passive عادی؟ بلندگوهای با كراس آور Active در ولوم های بالا و موسيقی هاي فول رنج دیستورشن پائين تری دارند و پاسخ فركانسي خطي بهتر بعضی از تراك هاي اين آلبوم خيلی روي ولوم بالا فضاي جالبی ايجاد ميكنه! براي همين ميگم اگر بلندگو كراس آور Active داشته باشه بهتره, کراس اور Active قبل از آمپلی فایر قرار میگیره, بين سورس و آمپلي فاير با ولتاژ و آمپر پائین در حد میلی آمپر و ولتاژ در حد 1الی 2 ولت کار میکنه, ولی کراس اور Passive بعد از آمپلي فاير و داخل بلندگو قرار میگیره. یعنی زمانی که فرکانس ها تقويت شدن و ولتاژ و آمپر خیلی بالاست, و اگر كراس آور طراحی خوبي نداشته باشه باعث ديستورشن بالا در صدا ميشود.
در آخر باز هم از اين دوست عزيز تشكر ميكنم. مرسی...
امشب فکر میکنم بعد از 8 ماه دوباره دی وی دی پلیر پایونر مدل DV-989AVi آوردم تو مدار! اين پلير فوق العاده دوست داشتني من هست, پلير را براي تست صوتي فعال كردم, بعد از گذشت حدود يك ساعت آلبوم قدغن شهيار قنبري تراك پنجم را گذاشتم, لالا لالا شنيدين اين آهنگ را؟ من آهنگ هاي قنبري را خيلي دوست دارم.
لالا لالا دیگه بسه گل لاله
بهار سرخ امسال مثل هرساله
هنوزم تیر و ترکش قلب و میشکافه
هنوزم شب زیر سرب و چکمه می ناله
صدا خيلي حسي پخش ميشد, صدا اصلا شاخص منفي نداره كه شنوده را خسته كنه, صداي پايونر Timing و Texture خيلي خوبي داره! چيزي كه اصلا نميشه از يك ويدئو پلير انتظار داشت, اون هم پايونر با اون صداي افكتيو! قبلش داشتم با 2930 دنون همين تراك را گوش ميكردم ,دنون تو موزيك كمي صداي خشك lean داره! البته دنون Resolution صداي بهتري از پايونر داره, اما امشب DV-989AVi صداي كاملا Sweet و airy داره!
الان ساعت از نيمه شب گذشته و من دارم اين پست را مينويسم! سيستم روشن هست و دارم يك دكلمه دو صداي بسيار زيبا به زبان انگليسي از قنبري را گوش ميكنم صداي دوم براي خانومي هست كه نميشناسم, صدا بسيار emotional و airy پخش ميشه, متن ترانه را براتون مينويسم.
I give your ring ding ding! Who is calling please? There is the time to speak and the time to be silent but if you are a friend please leave your voice leave your message
Why we were out? waiting for go to?
The train calls at the station has anyone arrived? Has anyone called? Has anyone record?
My mum gives her time I gave her my song
I have a good ears for music how are your ears doing? Don’t fine? Your kidding!
In your village there is no occupation more shameful than imagination more shameful than listening singing in the morning in the evening
Please pay attention to my imagination
What are you doing in silent? Why there is nothing to swear? Why there is nothing to swear with? Why there is nothing to write? Why there is nothing to write with?
Where are you? Why are you? You
I know who I am I know where I am I know how I am I know where my pen is I know where my guitar is is there anyone listening to me? You gave me your time I gave you a song
فناوري DSP-Digital Sound processingمنحصر به كمپاني ياماها است و در سال 1986 براي اولين بار با ورود سيستم هاي (Dolby Analog SR) معروف به Dolby Surround در سيستم هاي صداي سينماي از آن استفاده شد, و مورد تائيد شركت دالبي و كمپاني هاي سازننده تجهيزات سينماي قرار گرفت.
با ورود صداي دالبي به خانه ياماها اولين نسل از آمپليفايرهاي Dolby Pro Logic را با پردازشگر DSP وارد بازار كرد كه با پليرهاي (LD (Laser Disc صداي شبيه به سالن هاي سينما را به خانه ها آورد.
پيشتازي ياماها با اين فناوري منحصر به فرد باعث شد اين كمپاني واحد هاي تحقيقاتي گسترده اي را براي كار بروي نسل هاي جديد تر پردازشگرهاي صدا ايجاد كند, ياماها در ميكسرهاي صدا و آلات موسيقي ديجيتال نيز از DSP استفاده كرد كه باعث شد اين كمپاني در بين دوست داران موسيقي هم جايگاه خوبي پيدا كند و هم اكنون نيز خيلي از دوست داران موسيقي ياماها را با ارگ هاي موسيقي و ميكسرهاي صوتي مي شناسند.
با ورود سيستم DVD و راه پيدا كردن Dolby Digital به خانه فناوري DSP جزء اصلي آمپليفايرهاي ياماها شد اولين آمپليفاير ياماها مجهز به پردازش گر Dolby Digital مدل RX-V495 بود كه با 6 Cinema DSP شروع قدرت مندانه اي براي ياماها به حساب مي آمد.
عمق صداي ايجاد شده توسط چيپ DSP باعث ميشود بيننده صداي افكت هاي فيلم را از وراي پرده نمايش احساس كند و خود را در يك فضاي بزرگ تر از آنچه در آن قرار دارد ببيند, محل قرار گيري بلندگوها تا حدود زيادي مخفي ميشود و احساس مصنوعي بودن صدا كم ميشود.
حركت افكت ها عمق پيدا ميكند و محدوديت فضا از بين ميرود, يك آمپليفاير ديجيتال مجهز به چيپ DSP قدرتمند حركت صداي افكت ها را بين كانال هاي صدا كنترل ميكند و اجازه نمي دهد صدا از يك كانال به كانال ديگر پرتاب شود, تصور كنيد صداي حركت گلوله اي از كانال سمت راست جلو به سمت كانال ساراند سمت چپ است, در يك محيط صوتي فاقد DSP مناسب بيننده صداي گلوله را در يك پيك صوتي از كانال سمت راست جلو شنيده و ادامه صداي افكت را در كانال ساراند سمت چپ ميشنود. اما هيچ احساس حركتي در فاصله بين دو كانال احساس نميكند.
مدار DSP بين كانال صوتي سمت راست و ساراند چپ يك مسير صوتي مجازي ايجاد ميكند و با اتصال اين دو نقطه در وسط اين مسير يك راه صوتي ايجاد ميكند كه صداي گلوله از ابتداي حركت از كانال صوتي جلو در يك ريل صوتي به نرمي بين كانل جلو و ساراند از كنار گوش بيننده رد شده و به كانال ساراند ميرسد.
اين ريل هاي صوتي مانند يك هاله مجازي بيننده را در خود ميگيرد و از پرتاب شدن افكت ها و مصنوعي بودن فضاي صوتي جلوگيري ميكند.
آخرين فناوري پردازش صداي ديجيتال (Cinema DSP-HD3) است.
در اين فناوري جديد تلفيقي از پردازش صداي ديجيتال و كانال هاي صوتي حقيقي همزمان استفاده ميشود.
ياماها در امپليفايرهاي كلاس A خود از تركيب كانال (Front Effect) و DSP استفاده كرده است, در سيستم HD3 از دو كانال (Rear Effect) نيز استفاده شده است.
تاثير كانال هاي افكت جلو درعمق دادن به صدا بسيار زياد است و حركت افكت هاي صوتي را از وراء پرده نمايش زياد ميكند, با اضافه شدن دو كانال Rear Effect عمق صداي ساراند بسيار كامل ميشود.
چيپ DSP با تشخيص افكت هاي دور دست و جدا سازي اين افكت ها قبل از لحظه شنيده شدن افكت اصلي و ارسال آن به كانال هاي افكت مجازي جلو و عقب احساس حركت صدا از فاصله دور و نزديك شدن ان به بيننده را بسيار زياد ميكند.
در سالن هاي كوچك نياز به كانال هاي Front Effect و Rear Effect نيست, خود چيپ DSP به خوبي اين محيط مجازي را ايجاد ميكند اما در يك سالن بزرگ تاثير DSP كم ميشود و نياز به كانال هايFront Effect و Rear Effect احساس ميشود.
نزدیک به ۱۰ سال تجربه من در زمینه سیستم های سینمایی ثابت کرده هیچ برندی قدرت DSP آمپلی فایرهای یاماها را ندارد, در آن شك نكنيد.
من زياد از HIFI خوشم نمياد براي همين دوست ندارم زياد وارد اين جريان منفي بشم, اين مطلب كوتاه را همينطوري نوشتم, شايد براتون مفيد باشد.
بر حسب این که تقویت کننده چه مقدار از یک پریود کامل (T) سيگنال AC ورودي را تقويت كند, آن را در يكي از كلاس هاي A,B,AB يا C باياس مي كنند.
تقويت كننده كلاس A
در اين نوع آمپلي فاير سيگنال الكتريكي از دو طرف مثبت و منفي, به يك اندازه تقويت مي شود, نقطه كار ترانزيستور بايد طوري انتخاب شود كه هيچ قسمتي از سيگنال (مثبت يا منفي) حذف نشود. در اين كلاس تقويت كنندگي اعوجاج سيگنال تقويت شده در خروجي بسيار كم است.
تقويت كننده كلاس B
در اين كلاس كمي كم تر از سيگنال متناوب ورودي تقويت مي شود, زيرا ديود بيس اميتر را باياس نمي كنند, به علت باياس نشدن ديود بيس اميتر قسمت كمي (حدود 6/0 وليت در ترانزيستور سيليسيم از سيگنال تقويت نخواهد شد, در اين كلاس اعوجاج سيگنال تقويت شده خروجي زياد است.
تقويت كننده كلاس A/B
نقطه كار آمپلي فاير در اين كلاس بين كلاس A و B قرار مي گيرد, معمولا ديود بيس اميتر آمپلي فاير را در آستانه هدايت سيليسيم حدود 6/0 ولت باياس مي كنند, در اين صورت اين تقويت كننده فقط نيم سيكل هاي مثبت يا منفي را تقويت ميكند, تقويت كننده نيم سيكل مثبت يا منفي بستگي به نوع ترانزيستور NPN يا PNP دارد. اعوجاج سيگنال خروجي در اين كلاس اندكي كم تر از كلاس B است.
تقويت كننده كلاس C
در اين نوع تقويت كننده فقط قسمت كمي از نيم سيگنال مثبت يا منفي بسته به نوع ترانزيستور NPN و PNP تقويت مي شود باياسينگ بيس اميتر معمولا به طور معكوس انجام مي گيرد.
بسته به طراح و كيفيت ترانزيستورها و ديگر قطعات به كار رفته كيفيت سيگنال خروجي در كلاس هاي A,B,AB مي تواند نتيجه معكوس داشته باشد! اينطور نيست يك آمپلي فاير كلاس B در خروجي اعوجاج بيشتري از كلاس A داشته باشد, صداي يك آمپلي فاير از فيلترهاي مختلفي ميگذره تا توسط بلندگو به گوش ما ميرسد, خود بلندگو و كراس آور آن گاهي بزرگترين فيلتر منفي بحساب مي آيد, نتيجه سيگنال به دست آمده در زير اسكوپ خيلي متفاوت با آنچه است كه در نهايت از بلندگو شنيده ميشود.
من هميشه به اين دوستان گفتم اين كه من بيام در مورد مشخصات كاتالوگي يك محصول صحبت كنم واقعا از نظر من هيچ ارزشي نداره! يا اينكه من برم تو فروشگاه انواع پنل هارو ببينم و با حدس گمان اينجا براتون مطلب بنويسم اصلا كار درستي نيست, به هيچ عنوان هم نميشه هيچ مدلي از هيچ برندي را با شرايط واقعا نا مطلوب فروشگاهي در موردش صحبت كرد, نه تو ايران تو قلب اروپا هم همين شرايط هست, تعداد زيادي پنل LCD يا Plasma همگي وصل به يك يا چند سويچر حالا جديدا HDMI كه خودش فاجعه هست براي تصوير! و سورس هم در فروشگاه هاي كوچيك معمولا ديسك هاي دمو برندهاي مختلف و در فروشگاه هاي بزرگ هارد ديسك پليرهاي كه تصاوير HD ذخيره شده را پخش ميكنند,نه سورس مناسبي هست نه سيستم انتقال تصوير شرايط حتي استاندارد داره و نه نمايشگرها كاليبره شدن! معمولا بروي يكي از بهترين حالت تنظيمات خود كارخانه قرار دارند! تصاوير نمایش داده شده هم يا كارتون هستند يا تصاوير طبيعت كه هيچ كدوم به هيچ عنوان بدرد تست نميخورند, حتما دارين فكر ميكنيد بايد فيلم (Underworld: Evolution) باشه؟ آره واقعا هم همينطور هست, براي تست تلويزيوني نياز به تصاويري با ميزان رنگ سياه بالا, رنگ هاي سرد و گرين بالا هست,(البته گرینی بودن فیلم بیشتر برای تست پلیر و کابل مناسبه تا نمایشگر) حالا اگر بخوام از Underworld لحظاتي جدا بشم ميرم سراغ (Terminator Salvation) با اون Texture فوق العاده اين فيلم, اينارو نميگم كه از فيلم هاي مورد علاقم دفاع كنم, دوستان اگر اين فيلم هارو تجربه كنند البته نسخه اورجينال با پلير درست حسابي خودشون نظر منو تائيد ميكنند, اطمينان داشته باشيد.
براي تست يك نمايشگر تلويزيوني نياز به زمان هست, اول بايد كابل و پلير مناسب به نمايشگر وصل بشه, همراه با حداقل دو تا فيلم مناسب تست, بعد تازه كار شروع ميشه, کالیبراسیون تصویر مهم ترين بخش كار كه خودش نياز به تجربه و آگاهي از تناليته رنگ, الگوریتم هاي مختلف و... داره شروع ميشه اينجا رو مطالعه كنيد دوست خوبم جناب تقوي توضيح شيوايي داده.
خوب ميشه در مورد تفاوت هاي مثل تعداد ورودي ها و خروجي ها, كيفيت ساخت بدنه و اينطور مسائل صحبت كرد, دوستاني هم در فروم هاي مختلف اين كارو حالا تا جاي ممكن و تجربه داشته انجام ميدن كه جاي تشكر داره, ميتوانند تا حدودي كاربران را راهنمايي كنند, اما نميشه در مورد كيفيت تصور به اين سادگي ها نظر داد! اصلا اول بايد ببينيم كيفيت تصوير كه همه دنبالش هستيد به چي ميگن؟ از كجا ميشه فهميد اين نمايشگر تصوير خوبي داره يا نه؟ آيا دو ساعت با سورس استاندارد و فيلم تستي مناسب با نمايشگر سركله زديد؟ انواع تنظيمات موجود را هم بروي نمايشگر و هم بروي پلير اعمال كرديد؟ تنظيمات پلير اهميت كمتري از خود نمايشگر نداره, اگر با ويدئو پليرهاي Hi-End كار كرده باشيد متوجه ميشيد تنظيمات تصوير اين پليرها خيلي بيشتر از نمايشگر شماست! و هر كسي نمیتونه تصاوير يك پلير Hi-End كاليبره كنه, هرچقدر كلاس سيستم بره بالا استفاده از آن نياز به تجربه بيشتر داره, اگر تمام اين شرايط فراهم باشه ميشه گفت تست درستي و دقيقي از فلان مدل برندي انجام دادم و بيام اينجا در موردش تحليل بنويسم.
خوب كدوم يكي از اين شرايط براي من فراهم هست تا من براتون از انواع نمايشگرهاي رايج تحليل بنويسم؟ منزل فاميل كه كلا تعطيل هست! همگي مجهز به جديد ترين مدل LCD بازار هستند, ولي از صبح ماهواره داره اجراي زنده ميكنه براشون تا لحظه اي كه دكمه خاموش تلويزيون را فشار ميدن و از هوش ميرن
آخر هفته هم كه خيلي خسته ميشن سر راه 2تا دي وي دي از كنار خيابون ميخرن 1000 تومان يا به ويدئو كلوپ سر كوچه زنگ ميزنند براشون همون ديسك هاي 1000 تومني را ميفرستن در خونه2500 تومان پليرها هم كه همگي Hi-End Dareh piteh ميمونه دوستانم كه زير دست خودم بودن خوب يه چيزاي دارن بد نيست البته موارد خاص هم هستند كه براي خود من مرجع حساب ميشن, ولي خوب مشكل قيمت بالاي پنل هاست, جالبه بدونيد در 90% موارد دوستان پلاسماي كورو 60 اينچ دارن, خوب من چه كار كنم؟ مگه چند نفر ميخوان اين پنل بي نظير را بخرن كه من در موردش مطلب بنويسم؟ من يا بايد از محصولات رايج بنويسم كه خوب برام كمي سخته شرايط مطلوب را پيدا كنم, يا اگر از برندي گران تحليل مينويسم بايد نكته هاي آموزنده براي مخاطب من داشته باشه, در غير اين صورت هيچ فايده اي نداره من بيام اينجا كلي از برندي عالي صحبت كنم بدونه اينكه خواننده چيزي ياد بگيره, البته اين نظر منه خيلي ها در سراسر دنيا تحليلشون را مينويسند كه بگن ما بيشتر ميدونيم! اما من اين كاره نيستم! تا چيزي را اونجور كه دوست دارم نه در بهترين شرايط در حد استاندارد كه بالا گفتم براي من فراهم نباشه در هيج مورد از هيچ محصول صوتي و تصويري تحليل نخواهم نوشت. چرا؟ چون مخاطب من روي حرف من حساب ميكنه و با نظر من محصولي از برندي را انتخاب ميكنه, البته من هميشه گفتم نظرات من تجربيات شخصي منه و نميتونه مرجع كاملي براي شما باشه, اما من هميشه سعي ميكنم بدونه در نظر گرفتن منافع اشخاص مختلف و يا داخل كردن نظرات شخصي خودم در مورد محصولي صوتي و تصويري تحليل بنويسم, مهمترين جيز براي من مخاطب Home Theater هست.
نکته
دوستانی که دنبال خرید LCD يا Plasma هستند اول به نياز خود و سورس ويدئوي كه در اختيار دارند توجه كنند, براي سريال ديدن و تماشاي ماهواره دنبال سوني و سامسونگ نريد, پنل هاي سوني و سامسونگ حساسيت زيادي به سورس و كابل دارند, زياد ديدم LCD با ارزش سوني را خريدن و بعد گفتن چرا صورت آدم ها روي برنامه هاي آنالوگ محلي يا ماهواره پوكيده هست؟ يا اينكه پلاسماي پاناسونيك و پايونر را خريدن و بعد از مدت كوتاهي لوگوي شبكه مورد علاقه (burn in ) شده گوشه تصوير! باور كنيد بارها به من گفتند LCD سوني خريدم ولي اصلا راضي نيستيم! كيفيت نداره! رنگ ها آبكي هست؟ خوب من اصلا سوال هم نكردم سورس چيه؟ كابل چيه؟ با اينكه چرا براي دي وي دي پلير تجاري و رسيور ماهواره پنل فول اچ دي سوني يا سامسونگ ميخريد؟! بعد ميگين كيفيت نداره! خيلي هم راحت نظر ميدن! فلان مدل خونه فاميل ديدم آقا اصلا خوب نيست! من انتظاري هم از مردم عام ندارم! عقب افتادگي اين ملت در صدا و تصوير خيلي بدتر از اين هست كه با حرفهاي من درست بشه, براي من خواننده Home Theater مهم هست, من نظرم و تجربم را مينويسم هركي خواست گوش بده هركي نخواست بره پنل فول اچ دي سامسونگ بخره باهاش ماهواره نگاه كنه.
شايد براتون جالب باشه بدونيد پهناي باند فركانسي كه براي چهار شبكه ماهواره اي رايگان اختصاص داده ميشه در اروپا براي يك Local TV ديجيتال استفاده ميشه, كه تازه اون هم كيفيت چنداني نداره! حالا اينجا ميرن پنل فول اچ دي ميخرن براي ماهواره و سريال ديدن! به قوطي اين گيرنده هاي ماهواره دقت كنيد, حالتون بد ميشه! تازه نميدونيد از چه طراحي و قطعات بي كيفيتي داخلش استفاده شده! تصوير و صدارو با چه ميزان حجم بيت ريت تبديل ميكنه به خروجي هاي آنالوگ ابتدايي! و... خوشبختانه مخاطب اينجا فيلم بجزء ورژن US و UK نگاه نميكنه كه از من شاكي بشه![]()
هرچي دقت تصوير يك نمايشگر بالا بره تصاوير با بيت ريت پائين و خطوط افقي و عمودي كمتر را بي كيفيت تر پخش ميكنه, خيلي ساده بگم همانطور كه يك تصوير وضوح بالا را با پلير و كابل مناسب زيبا و لذت بخش پخش ميكنه, نويز ديجيتال را هم بيشتر پخش ميكنه, اين خيلي ساده هست اگر بهش فكر كنيد.
برندهاي مثل LG نسبتا تيونر بهتري از ديگر برندهاي تلويزيون ساز مطرح داره, نه اينكه ال جي دقت تصوير بدي داره كه منابع SD بهتر پخش ميكنه, بهتره بگم سيستم DNR- Digital Noise Reduction ال جي از نظر من بهتر عمل ميكنه و ميزان نويز و آشفتگي تصوير در پنل هاي ال جي كمتر از ديگر برندهاي مطرح است.
در آخر بايد دوباره برگردم به صحبت اول كه تا شرايط مناسب نباشه نميشه در مورد كيفيت يك نمايشگر نظر درستي داد, و اينكه اگر از هر برند مشهور يك مدل را در كلاس ساخت مشابه كنار هم بزاريد با پليري Hi-End و كابلي كه مناسب همان پنل باشد به سختي ميشه دقيق گفت كدام تصوير بهتري داره! تفاوت ها در سبك تصوير هر شركت هست, شايد تصوير عالي كه ال جي با كابلي معتبر پخش ميكنه روي سوني يا سامسونگ خوب جواب نده! پس نميشه گفت سوني بده! فناوري ها خيلي به هم نزديك شده و خيلي از كمپاني ها توليدات مشترك دارند بدونه اينكه مشتري بداند. اگر دنبال اين نباشيد كه كي چي خريده شما بهترشو بخريد, با كمي تحقيق و تجربه امكان انتخاب مدلي مناسب انتظار و شرايط شما زياد سخت نيست.
در سالی که گذشت سه تا فيلم تست صدا و تصوير فوق العاده داشتند, همگي روي دي وي دي و بلوري در چندين سيستم High End تست شدند.
اگر دنبال دي وي دي يا بلوري هستيد حتما اين سه عنوان را تهيه كنيد.
Transformers: Revenge of the Fallen
Terminator Salvation
Star Trek
چند فيلم زير هر كدام به نوعي تست صدا و تصوير خوبي داشتند,البته همگي براي سال 2009 نيستند.
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull صدا و تصوير
The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor صدا و تصوير
Underworld: Rise of the Lycans صدا و تصوير
G.I. Joe: The Rise of Cobra در صدا
The Final Destination 4 در صدا
Fast & Furious 4 در صدا
فيلم ها ديگه اي هم بودند كه روي دي وي دي و بلوري تست كردم, اين چند عنوان بيشتر از نظر من امتياز مثبت گرفتند.