Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

ساعاتی با Rotel

Rotel RB-1590 RC-1590

Rotel

دیشب مهمان جناب آقای گمینی بودم, فرهاد هم در جمع ما بودن و دورهم چند ساعتی صدای پری و پاور جدید راتل را شنیدیم و درباره این صدا صحبت کردیم, جاتون خالی خیلی خوش گذشت :)

بحث اصلی دیشب با کیوان بود, ایشون مدتی آمپلی فایر "Opera consonance" داشته, که بنظر من اصلا جالب نبود! کیوان خیلی هم سعی می کرد در بین صحبت هاش این ست با اون سیستم مقایسه کنه! و تاکید می کرد با این که اپرا 150 وات از پاور راتل ضعیف تر هست اما دمپینگ فکتور بهتری نسبت به راتل داره! اپرا کونسونانس کنترل خوبی روی بلندگو داره اما یکم که وولوم صداش بالا میره صدا کاملا تغییر شخصیت میده و ضعف های طراحیش بیشتر بیرون میزنه و به واقعیت ذاتی این برند که فلت و دارک هست نزدیک تر میشه, اما راتل سعی میکرد خودشو حفظ کنه و ضعف هاشو که کم هم نبود در کیفیت هاش مخفی کنه.

در مورد اصلیت برند راتل یک اشتباهی شنیدم که این برند انگلیسی است! نه اینجوری نیست. راتل یک برند ژاپنی که تا جای که من میدونم از اوایل سال های 80 میلای به گروه Bowers & Wilkins پیوست و بعده ها Classe هم به این گروه اضافه شد. و چون همیشه این سه برند در کنار هم دمو میشن, به اشتباه برداشت میشه که راتل هم مثل بی اند دبلیو ساخت انگلستان است. در صورتی که راتل ژاپنی است.

دیشب من برای اولین بار صدای ست جدید پری و پاور "Rotel" شنیدم. پاور RB-1590 و پری RC-1590 بالاترین مدل پری و پارو راتل هستن که کمتر از یک ماهه وارد ایران شده است. کل سیستم دو هفته ای هست که روشن شده و دیشب که من سیستم شنیدم از صبح زود تو مدار بوده و داشته کار میکرده. سیستم تقریباً Warm up کامل شده بود که من رسیدم. همین جا بگم که من از طرفدارهای محصولات Rotel نیستم, اگرم بخوام تا قبل از دیشب نظرم در مورد این برند بگم مجبورم از تیکه کلام "جرمی کلارکسون" استفاده کنم. و اینجوری بگم:

من از راتل متنفرم, من از راتل متنفرم, من از راتل متنفرم.........من عاشق راتلم!!!!!

راتل با بلندگوی "Audio physic classic 30" شنیدم, کابل هم همچنان Cardas بود! که باید در این سیستم عوض بشن.

صدای این سیستم بالای 80 درصد پتانسیل کل کامپوننت ها شنیده میشد, صدا به شکل عجیبی Coherency بالایی داشت که همین وابستگی در صدا باعث Freshness لذت بخشی در صدا شده بود. با این که کابل کارداس این سیستم حدود 4 سال هست داره کار میکنه اما هنوز از سرزندگی و چابکی کابل کاسته نشده بود و هنوز Accuracy خوبی نشون میداد.

همانطور که حتماً میدونید راتل استاد ساخت Power Supply است, بهتر از این برند سازنده ای وجود نداره. یه جای خوندم برای کرل هم ساخته های داشته است. بخشی از کیفیت صدای که در این سیستم هم شنیده میشد مربوط به همین بخش از کامپوننت ها بود.

نواحی میدرنج Richness بالای داشت و در لحضاتی که نیاز بود صدا Bloom داشت, که من خیلی دوست دارم و برای من یک امتیاز بسیار مثبت بحساب میاد.

یکم در موزیک های ارکسترال دوست داشتم Soundstage بهتری میشنیدم, که بنظرم برمیگرده به ووفرهای کناری Audio physic که مشکل ساز شده بود. در بررسی این بلندگو هم به این نکته که فضاسازی این بلندگو میتونست مخصوصاً در فرکانس پایین بهتر باشه نیز اشاره کردم. در این ستاب با Neutrality بسیار بالای آمپلی فایر راتل بیشتر هم این ضعف بلندگو خودشو نشون میداد.

این ستاپ برای داشتن Directness بهتر در اولین مرحله باید یک سورس دیجیتال خیلی بهتر از راتل بهش اضافه بشه و بعد بلندگوها باید عوض بشن. این بلندگو بدر 350 وات قدرت پاور راتل نمیخوره, مخصوصاً در وولوم های 2/4 از Specification مثبتش کم میشه. بلندگوی خوبی اما آنچنان بدرد Solidstate های مثل راتل نمیخوره.

مدتی بود این میزان جدای و تفکیک نت هارو در ستاپ های داخلی به این خوبی نشنیده بودم! (به جزء سیستم خودم ) هاها.....این سیستم خیلی خوب از پس اينتروال ها برمیومد, حتی روی اجراهای اپرای سنگینی مثل Maria Callas هم خیلی خوب صدارو کنترل می کرد, دلیل این کنترل خوب سیستم بروی نت ها نداشتن استرس در صدای راتل بود که باز هم برمیگرده به بخش Power Supply کامپوننت ها که در صنعت صدا یک رفرنس بحساب میاد. صدا به حدی جریان روانی داشت که شنونده اصلا لازم نبود برای درک نت ها و جزئیات اجرا بروی صدا کاملا متمرکز بشه و فرصت لذت بردن ازش گرفته بشه. من که خیلی راحت بودم و داشتم از صدا لذت می بردم. در واقع صدای راتل اینقدر جریان روان و کنترل شده ای داشت که شنونده لحظه ای دوست نداشت به چیزی جز صدا فکر کنه و یا فکرش بره به سمت نکات منفی در ستاپ. مثل سی دی پلیر بد راتل! یا وجود یک سورس آنالوگ در این ستاپ.

به هرحال حتماً با اضافه شدن سری جدید بلندگوی بی اند دبلیو سری Diamond و کابل AudioQuest هیبریدی به این سیستم که این دومی خودم در راه دارم, صدا بیشتر به ایده آل های من نزدیک میشه. این در حالی که من این صدارو هم بسیار دوست داشتم و ازش لذت بردم.

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء