Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

تحلیل ها

نقد ساب ووفر Klipsch R-121SW

ساب ووفر Klipsch R-121SW، با وعده‌ی بیس قدرتمند و لرزاننده، به یکی از گزینه‌های محبوب در این عرصه تبدیل شده است. اما آیا این ساب ووفر واقعاً به انتظارات پاسخ می‌دهد؟

 بعد از چندین تست نسبتاً طولانی از این ساب ووفر صادقانه باید بگویم خیر! این ساب ووفر جز صدای بلند و در اکثر لحظات گوش خراش! حرفی برای گفتن ندارد.

درایور R-121SW با وجود اندازه ۱۲ اینچی، در جابجایی حجم کافی هوا در فرکانس‌های بسیار پایین (زیر ۳۰ هرتز) با محدودیت مواجه است. این امر باعث می‌شود عمق بیس در این محدوده فرکانسی به اندازه کافی احساس نشود و حس "لرزش" و "قدرت واقعی" بیس کاهش یابد. این ضعف به خصوص در فیلم‌های اکشن و موسیقی‌های الکترونیک که به بیس‌های عمیق نیاز دارند، بیشتر خود را نشان می‌دهد.

در حجم صدای بالا، درایور این ساب ووفر مستعد دیستورشن (اعوجاج صدا) است. این مشکل به دلیل محدودیت‌های فیزیکی درایور و ناتوانی آن در حرکت خطی در دامنه حرکتی زیاد رخ می‌دهد. دیستورشن باعث می‌شود صدا ناخوشایند و غیرطبیعی به نظر برسد.

درایور R-121SW در مقایسه با درایورهای پیشرفته‌تر، از سرعت و کنترل کمتری برخوردار است. این موضوع باعث می‌شود در قطعات موسیقی با ضرب‌آهنگ سریع و تغییرات ناگهانی بیس، دقت و وضوح صدا کاهش یابد و بیس "کشیده" و "مبهم" به نظر برسد.

کابینت R-121SW از مواد نسبتاً سبک ساخته شده است و در حجم‌های بالای صدا، مستعد رزونانس (تشدید ناخواسته صدا) است. این رزونانس‌ها باعث ایجاد صداهای اضافی و ناخواسته می‌شوند که بر وضوح و کیفیت کلی صدا تأثیر منفی می‌گذارند.

 قرارگیری پورت باس در پشت کابینت، باعث می‌شود که عملکرد ساب ووفر به شدت تحت تأثیر فاصله از دیوار قرار گیرد. فاصله کم از دیوار باعث تقویت فرکانس‌های خاص و ایجاد صدای "بوم" ناخواسته می‌شود، در حالی که فاصله زیاد باعث کاهش قدرت بیس می‌شود. این موضوع تنظیم دقیق و بهینه ساب ووفر را دشوار می‌کند.

مجموعه این ضعف‌ها باعث می‌شود که صدای خروجی R-121SW دارای ویژگی‌های زیر باشد:

بیس نه چندان عمیق: در فرکانس‌های بسیار پایین، عمق و قدرت بیس به اندازه کافی نیست.
دیستورشن در حجم بالا: در حجم‌های زیاد، صدا دچار اعوجاج و ناخوشایندی می‌شود.
عدم دقت و وضوح در بیس: در قطعات موسیقی با ضرب‌آهنگ سریع، بیس مبهم و کشیده به نظر می‌رسد.
تأثیرپذیری زیاد از محیط: محل قرارگیری ساب ووفر تأثیر زیادی بر کیفیت صدا دارد و تنظیم دقیق آن دشوار است.

جمع‌بندی:

Klipsch R-121SW با وجود قدرت و حجم صدای بالا، به دلیل ضعف‌های طراحی درایور، کیفیت ساخت کابینت و طراحی پورت باس، در زمینه دقت، عمق بیس و کنترل صدا با محدودیت‌هایی مواجه است. این نقاط ضعف به خصوص برای علاقه‌مندان به موسیقی‌های دقیق و فیلم‌هایی با جلوه‌های صوتی پیچیده، محسوس‌تر خواهد بود.

بررسی Yamaha R-N1000A

  

نتیجه یک هفته تجربه من با آمپلی فایر Yamaha R-N1000A

وقتی صحبت از کیفیت صدا به میان می‌آید، Yamaha R-N1000A به‌ صورت بی‌سابقه ای که از یاماها بعید است صدای خوبی دارد! آمپلی‌فایر قدرت زیادی را برای بلندگوهای فوکال Chora 816 من فراهم می‌کند، بنابراین اگر بتواند Chora 816 به راحتی درایو کند می‌تواند طیف وسیعی از بلندگوهای هم رده بلندگوهای دیگر را نیز درایو کند. امضای یاماها صدای خنثی، دقیق و بسیار موزیکال است.

فرکانس های باس به خوبی کنترل شده هستند، با عمق کافی برای اضافه کردن وزن به موسیقی بدون اینکه با لود و در وولوم های بالا شنیدن موزیک را طاقت فرسا کند. میدرنج واضح و شفاف است و این باعث می‌شود که R-N1000A برای ژانرهایی مانند موسیقی جاز، کلاسیک و ارکسترال مناسب باشد، نکته ای که برای یک میان‌رده بسیار مهم است.

تریبل واضح و گسترده است و جزئیات فرکانس های بالا بدون آنکه خسته کننده شود شنیده می شود. صحنه سازی صدا گسترده و به خوبی تعریف شده است، ساند استیج صدا بسیار گسترده و با تفکیک بالا سازها را تصویر سازی می کند که باعث می شود شما به سمت موسیقی کشانده شوید، چه در حال گوش دادن به یک سمفونی یا یک کنسرت راک باشید.

یکی از چشمگیرترین جنبه های R-N1000A تطبیق پذیری آن است. تمام انواع موسیقی را به یک اندازه خوب اجرا می کند، از ظرافت های یک قطعه پیانو سولو گرفته تا انرژی کامل یک گروه راک. و این یعنی توانایی آمپلی فایر در ارائه و کنترل فرکانس های پیچیده با وضوح و دقت بالا، که گواهی بر مهارت مهندسی یاماها است.

ویژگی کالیبراسیون YPAO نیز قابل ذکر است; پس از اجرا، متوجه بهبودی ظریف اما قابل توجه در صدا، به ویژه در پاسخ باس و تعادل کلی شدم. در حالی که ممکن است برخی از کاربران این آمپلی فایر ترجیح دهند تنظیمات را به صورت دستی انجام بدهند. با این حال، نمی‌خواهم بگویم که YPAO یک نقطه شروع عالی برای اکثر کاربران فراهم می‌کند، زیرا اتاق من که در آن تست را انجام دادم از نظر صوتی آکوستیک شده است، بنابراین امکان دارد در شرایط آکوستیکی متفاوت این سیستم نتایج مخنلفی داشته باشد.

یاماها R-N1000A یک آمپلی فایر استریو های فای قدرتمند، با امضای دقیق صدای یاماها و گزینه های اتصال گسترده آن را به یک انتخاب همه کاره برای علاقه مندان به صدا و موسیقی تبدیل کرده است. اگر به دنبال آمپلیفایر استریو متصل به اینترنت هستید که هم عملکرد صدای خوب و هم انعطاف‌پذیری در استریم موزیک از اینترنت را باهم ارائه کند، فکر می‌کنم این دستگاه یکی از بهترین دستگاه پیشرفته امروزی در کلاس قیمتی خودش است.

بررسی TRIANGLE Antal Ez

وقتی من بلندگو شنیدم که چهار روز بود باز شده بود و هنوز بوی نوی بلندگو نرفته بود.

بلندگوهای ایستاده TRIANGLE Antal Ez از کراس اورهای پیچیده ای استفاده می کند و نیاز به شرایط خاصی برای Break-in شدن دارن. برعکس خیلی از بلندگوها که با وولوم کم و کارکرد طولانی از حالت اولیه خارج میشن, این بلندگو نیاز به کمی جریان داره تا از حالت اولیه خارج بشه. اولین شوک باید حداقل 48 ساعت بعد ار آرامش به این بلندگو داده شود, اجازه بدید بلندگو در شرایطی که خودتون احساس می کنید درایورها جریان مناسبی دریافت میکنن کار کنه, اولین تغییر صدای این بلندگو در همین چند ساعت اولیه احساس می کنید. با گذشت زمان صدا یکپارچه تر میشه و بلندگو به صدای واقعیش نزدیک میشه.

آمپلی فایر:

CANOR Virtus M1 Reference Lin

کابل ها Cardas و از سری Cross بود

اولین شاخص مثبتی که در صدای این بلندگو شنیدم, حس آرامشی بود که صدا داشت, صدا به اندازه کافی جزئیات دیجیتال منتقل می کرد, حس خوشایند Bloom در فرکانس های بالا حس می کردم و من از صدا لذت می بردم.

صدا در ناحیه میانی با Fluency در محیط جریان داشت, بلندگو اجازه نمیداد های فرکانسی بر میدفرکانسی سوار بشه, این همون اتفاق بدی که در اکثریت هم قیمت ها و حتی گرون ترهای این برند بد شنیده میشه, در این بلندگو فرکانس های میانی روان و مستقل شنیده میشد. از کیفیت خوب میدباس بلندگو هم نمیشه گذشت, حس کندی و تنبلی که در بعضی از هم کلاس های این بلندگو می شنوم وجود نداشت, صداها بسیار سریع و با جزئیات خوبی پخش میشد. من بر این باور هستم که این صدا با کارکرد بیشتر بهتر هم خواهد شد.

 صدای Antal Ez بیشتر از این که به Neutrality بالا مثل B&W نزدیک باشد Warmness به شنونده منتقل می کد! اما نمی تونم بگم Neutrality صدا کم بود من حس موزیکالیتی که از یک بلندگوی های فای انتظار داشتم ازش گرفتم. صدا یکپارچه و با کمی حس آنلالوگ پخش میشد, (که بخاطر آمپلی فار بود) که برای یک استند با این قیمت مناسب بود.

با این که Antal Ez در وولوم بالا با آمپلی فایرهای ترانزیستوری کمی به صدا دیستورشن و استرتس میده! اما با  CANOR خیلی خوب کنار آمده بود و صدا تمیز و با استرس کمی اجرا میشد.

 من در ابتدا فکر میکردم صدای باس Exaggerated شده ای باید از این بلندگو بشنوم! اما اشتباه می کردم, ناحیه پایین خیلی خوب همراه با موزیک کنترل میشد و تقریباً میتونم بگم ضربات فرکانس پایین خارج از موزیک و به صورت مصنوعی نشنیدم!

باز هم باید به اجرای ناحیه میدرنج این بلندگو اشاره کنم که حتماً با کارکرد بیشتر Bloom قشنگ تری خواهد داشت, تا همین جا که من شنیدم هم ووکال جلو و با پویایی خیلی خوبی اجرا میکرد, و من واقعا داشتم از صدا لذت می بردم.

جای که من نشسته بودم Soundstage در ناحیه فرکانس بالا و میانه خیلی خوب بود, در فرکانس پایین هم میتونست بهتر بشه که خوب با توجه به شرایط نچندان مناسب اکوستیک بد نبود. بنظرم بلندگوی قوی در ایجاد Soundstage است.

TRIANGLE Antal Ez توانایی خوبی در کنترل و اجرای اینتروال ها داشت, که میشه همون سکوت در صدا, اما بنظرم کمی در تکمیل Scale نت ها ضعیف بود! که من همونجا گفتم این میتونه با کارکرد بیشتر و خارج شدن سلف های کراس اور از حالت مغناطیسی بهتر هم بشه و به ایده ال من نزدیک بشه. تا همین جا هم خوب بود.

 من این بلندگو خوش صدارو پیشنهاد می کنم :)

خوش باشید

Triangle Borea BR03

 دست یابی به تجربه اجرایی Triangle Borea BR03 یک مقدار خلاف عرف آن چیزی است که قبلا از صدای بوک شلف های ارزان قیمت به آن خو گرفته ایم.

 من با بلندگوی Borea BR03 حدود ۹۰ دقیقه با تراک های که قبلا هم بارها شنیده بودم موزیک گوش کردم.

حقیقتا درک شفافیت و عمق ادراکی در بلندگوی با این رنج قیمت پایین بی نظیر است! اصلا نمیتوانم ادعا کنم مثل یک بلندگوی رده بالا می تواند من را درگیر کند, اما این توانایی را هم داشت که من به شاخص های موزیکال توجه کنم تا ایراداتی که به این بلندگو وارد است.

اجرای باس در ووفر 6 اینچی بی نظیر است, و صدا کل فضا را فرا می گیرد.

توییترهای ابریشمی ارزان قیمت این بلندگو گاهی افکت های کناری دارند, همراه با Over Tone ناخالص! اما این مشکل در فرکانس های بالا گوش شنونده را آزار نمی دهد و می شود طولانی مدت از موزیک لذت برد.

خواننده کوبایی که شروع به تک خوانی یک قطعه موسیقی می کند انگار موسیقی مثل یک پر خیلی سبک صورت را لمس می کند.

صدای پیانو در Borea BR03 از شفافیت و دینامیک خوبی برخوردار است با اجرای احساسی و تونالیتی که به شما اجازه می دهد صدای پیانو را تحسین کنید.

اگه دنبال یک اسپیکر ارزان با صدای شفاف هستید که یک اتاق متوسط را ساپورت کند, بلندگوی Triangle Borea BR03 را اول لیستتان قرار دهید.

از نکات منفی این بلندگو می شود به اسمبل کمی ضعیف آن اشاره کرد! که با توجه به مونتاژ چین بودن و قیمت این مدل می شود از آن چشم پوشی کرد.

Wharfedale LINTON

Wharfedale برای جشن گرفتن هشتادوپنجمین سال فعالیت خود، مجموعه‌های LINTON که از تولیدات معروف گذشته این کمپانی انگلیسی بحساب میاد را با استفاده از مهندسی و مواد به روز بازتولید کرد. آخرین بلندگوی که به این مجموعه ملحق شده، لینتون جدید است.

لینتون اصلی در سال 1965 عرضه شد و این خط در تکرارهای مختلف تا پایان سال 1970 ادامه یافت. این یک مدل کلاسیک در زمان خود بود، و به عنوان یک بلندگوی Hi-Fi جدی اما نسبتاً مقرون به صرفه بین اودیوفایل ها از محبوبیت زیادی برخوردار بود.

لینتون جدید شباهت خانوادگی آشکاری با نسل قدیم خود دارد. این مدل نیز یک Standmount سه راهه است, که در مارکت امروزی تقریباً نادر است. دارای ابعاد مشابه با مدل کلاسیک لینتون با کابینتی با روکش چوب با ظاهری قدیمی ، اما استانداردهای ساخت کاملاً امروزی است.

Standmount به بلندگوهای بوک شلف با ابعاد نسبتاً بزرگ گفته می شود که بروی پایه قرار می گیرند.

لینتون با استفاده از یک درایور بیس بزرگ با مخروطی از جنس کولار 8 اینچی با بدنه ریخته‌گری شده بروی بافل عریض نصب شده است. در بالای ووفر این یک میدرنج 5 سانتی کولار قرار دارد که در محفظه آکوستیکی مجزا قرار دارد. در نهایت یک توییتر گنبدی پارچه‌ای 25 میلی‌متری با آهن‌ ربای فریت با شار مغناطیسی گسترده پخش فرکانس های بالا را برعهده دارد.

مدل کلاسیک لینتون در دهه های 1960 و 1970 به دلیل کیفیت صدای غنی و طبیعی شناخته شده بودند. مدل جدید این ویژگی ها را حفظ می کند اما عملکرد را در هر بخش ارتقا می دهد. صدای لینتون جدید عمیق تر و کاملاً با موزیک ها و میکس های امروزی سازگار شده است، میدرنج آن پویایی بیشتری دارد و ووکال را طبیعی تر پخش می کند. صدای توییتر نسل جدید دامنه گسترده تری از فرکانس های بالا را بدون فوروارد شدن و با ساند استیجی بزرگ تر از ابعاد واقعی بلندگو پخش می کند.

این صدایی است که می توانید در آن غوطه ور شوید و خودتان را در آن گم کنید, یک بلندگوی نوستالژیک از گذشته که به سطحی مناسب برای آینده ارتقا یافته است.

ورود اعضاء