Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

فیلم های Blu-ray

Uncharted 4K Review

 با این که من خیلی فیلم بین نیستم! اما فیلم های ماجراجویی دوست دارم, و آنچارتد یکی از فیلم های بود که حسابی برای دیدنش هایپ بودم. بنظرم سینمایی هالیوود نیاز داشت یک فرنچایز ماجراجویی جدید و بکر به مخاطب عرضه کنه و انتخاب آنچارتد بی شک بسیار درست و به وقت بود. نسخه ی سینمایی آنچارتد بلعکس بسیاری از اسپین آف های سینمایی که خیلی فن سرویس ساخته میشن, و در آخر هم نه فن های گیم راضی میکنن و نه مخاطب سینمایی را, آنچارتد داستان خودشو روایت میکنه و در جاهای هم به مجموعه بازی ها نگاهی داره... من فیلم دوست داشتم و از دیدنش لذت بردم, این که دوستان فیلم باز درباره فیلم چه نظری دارند در تخصص من نیست, پس بریم ببینیم در بخش فنی که تخصص و تجربه دارم, فیلم چی برای گفتن دارد:

تصویر:

مراحل اصلاح رنگ و HDR به صورت 2K انجام و رندر شده است و در نسخه ی 4K خانگی آپ اسکال 2K به 4K انجام شده است!

در نسخه ی خانگی آنچارتد یک تصویر کاملا تمیز و عاری از گرین داریم, که از نظر من خیلی مناسب یک فیلم ماجراجویی نیست!

هایلایت های روشن در نسخه ی HDR درخشش خیره کننده ای ندارند, به جز در چند سکانس مثل داخل کلیسا و چند صحنه ی دیگه از فیلم ما روشنایی خیره کننده و هایلایت های درخشان نمیبینیم!

تصویر در نسخه ی HDR و در نمایش جزئیات تصویر در صحنه های تاریک فوق العاده ست, با این که فیلم استاتیک HDR هست اما انقدر خوب از لات های مناسب استفاده شده که در هیچ صحنه ای از فیلم جزئیات سوژه ها در نماهای تاریک و بسیار روشن از دست نرفته و عالی نمایش داده میشن و این از شاخص ترین بخش ها از تصویر آنچارتد در نسخه ی HDR هست.

تصویر آنچارتد خیلی جزئیات بالایی نمایش نمیده! و در کل میشه گفت تصویر نرم هست مخصوصاً در سکانس های روشن من جزئیات بیشتری دوست داشتم ببینم, بلعکس در سکانس های تاریک جزئیات پوست, پارچه و جزئیات کلی تصویر میشه گفت کافی هستند, در نسخه ی بلوری استاندارد جزئیات در تمام سکانس های بیشتر و بهتر از نسخه ی 4K هست, اما در نسخه ی HDR 4K تصویر کمی نرم تر اما  هایلایت ها در سکانس های تاریک بسیار بهتر نمایش داده میشه.

بنظر من اگر نسخه ی 4K فیلم دینامیک +HDR10 بود, به دلیل عدم نیاز به استفاده از لات های کلی حتما ما شاهد تصویر روشن تر و با جزئیات بیشتری بودیم.

صدا:

آنچارتد در نسخه ی خانگی 4K با صدای Dolby Atmos و در نسخه ی بلوری استاندارد DTS-HD Master Audio 5.1 عرضه شده است.

بی شک و بی شک جذاب ترین بخش در نسخه ی خانگی آنچارتد برای ما صداست... صدای دالبی اتموس آنچارتد یکی از بهترین های یک سال گذشته بود و میتونم بگم هم رده با فیلم A Quiet Place Part II قرار میگیره.

دینامیک رنج صدا در آنچارتد نفس بیننده بند میاره و میخکوبش میکنه, افکت ها انقدر سنگین و با جزئیات بالاست که حالتون خوب میکنه, هرآنچه ما علاقمندان به صدای سینمایی می خواهیم در نسخه ی دالبی اتموس آنچارتد هست. حجم سنگین و نفس گیر بیس, کانالیزه بودن صدا و حرکت افکت های صدا بین کانال های اطراف و بالای سر بیننده, جزئیات بسیار درخشان و دقیق افکت ها, موسیقی بسیار عالی و دیالوگ شفاف و با قدرت یک پکیج کامل از لذت صوتی برای شما ایجاد می کند.

 کانال بیس LFE از درخشان ترین و تاثیرگذار ترین بخش های صدای آنچارتد هست, اوج لذت صوتی از بیس سنگین در سکانس پایانی و حرکت و برخورد کشتی های چوبی به هم و سخره ها ست, نهایت Excursion ساب ووفر میتونید روی این سکانس تجربه کنید, بی شک شوکه کننده است و هر علاقمندی به صدای سینمایی را به وجد میاره...  صحنه برخورد کشتی چوبی به سخره و متلاشی شدنش  فوق العاده ست. فقط من لود سنگینی که لحظه حرکت هلکوپتر ویکتور "مارک والبرگ" از بالای هلکوپتر آدم بدهای داستان دوست نداشتم, بنظرم یکم زیاد بود, به غیر از همین صحنه صدای کانال LFE فیلم از بهترین هاست و باید تجربه اش کنید.

کانال های سقفی در این فیلم کاملا درگیر و در اختیار فیلم هستند, حرکت هلکوپترها بروی سقف درخشان کار شده, جزئیات و حرکت افکت ها در کانال های سقفی دیوانه کننده ست (البته اگر ساندبار سنهایزر دارید از شنیدن این صداها محروم  هستید)

 کانال های ساراند داستان براتون روایت میکنه و شمارو در جریان اتفاقات قبل و بعد قرار میده, کاملا درگیر و فعال هستن و کوچکترین درگیری ها و صداهای اطراف را با دقت و قدرت منتقل می کنند. عالیه...

دیالوگ شفاف جلو و کاملا واضح شنیده میشه, هیچ نیازی نیست برای شنیدن گفتگوهای آرام دقت کنید یا وولوم بالا ببرید. (منظورم از جلو شنیده شدن صدای گفتگوها خارج از باکس بلندگوی مرکزی, حس جدا بودت صدای گفتگوها و سیال بودنش هست)

موزیک فیلم عالیه, کمپانی دالبی چند ساله که داره روی میکس موزیک با فرمت دالبی اتموس کار میکنه, و دارم در مقالات مختلف میخونم که تهیه کننده ها و موزیسین های مختلف هم دارن به این فرمت علاقه نشان میدن! من دوست ندارم و همچندان صدای استریو برای موزیک گوش کردن ترجیح میدم (منتظر دک های مجهز به دیکدر دالبی اتموس برای موزیک باشید, و چقدر قراره به اودیوفایل های ایرانی که در عمرشون صدای دالبی اتموس نشنیدن اما حالا در تحلیل صدای دالبی اتموس صاحب نظر شدن بخندیم... بگذریم) موزیک فیلم آنچارتد آقای "رامین جوادی" ساختن, که الان دیگه از آهنگ سازهای به نام هالیوود بشمار میان, سریال "بازی تاج و تخت" هم ایشون موزیکشو ساخته که همه (جز من) دیدن, موزیک فیلم آنچارتد هم واقعاً درخشان هست و خیلی به حال و هوای ماجراجویانه داستان کمک کرده. سکانس دیسکوی زیر زمینی یکی از بهترین ها برای تجربه ی موزیک دالبی اتموس هست, خیلی سخته میکس صدای موزیک اتموس با افکت های که سنگین و پر حجم هستن, اما در این سکانس صدای افکت و موزیک درخشان هست و قطعاً به یادتان خواهد ماند.

 در کل نسخه ی 4K آنچارتد تصویر قابل قبول و در بخش صدا یک تجربه صوتی فوق العاده و هیجان انگیز در اختیار بیننده قرار میده.

خوش باشید

تصویر 4K

تصویر 1080

صدا

بررسی A Quiet Place Part II

یک مکان ساکت فیلمی پر قدرت و نوآورانه بود که به لطف ایده و پرداخت جذابش توانست به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. در قسمت دوم نیز این فیلم پر قدرت و در زمینه صدا و تصویر بی نظیر ظاهر شده است.

هنگامی که نام فیلم را می شنویم ممکن است این نکته در ذهن متبادر شود که سکوت و بی صدا بودن چگونه می تواند مورد توجه یک ویدیو فایل قرار بگیرد؟!

باید بگویم که از نظر من کسی می تواند صدا را به خوبی درک کند که قبل از آن سکوت را شنیده باشد! و سکوت را به خوبی تجربه کرده باشد. سکوتی که شاید برای من و شمایی که در شهر های پر سر و صدا زندگی می کنیم در ابتدا حتی گوشمان را نیز بیازارد!

قسمت اعظم فیلم یک مکان ساکت 1 در سکوتی رعب آور می گذرد ، اما در قسمت دوم شما شاهد صدایی بی نظیر و تصویری عالی هستید در عین سکوتی که بر فضای کلی فیلم حاکم است.

تصویر:

تصویر فیلم یک مکان ساکت 2 با فرمت  4K HDR10 یک تصویر عالی و تأثیر گذار است. وقتی شما با تصویری با فرمت HDR10 سر و کار دارید، روشنترین نقاط تصویر را به روشنترین شکل و تیره گی های تصویر (رنگ سیاه) را در در عمیق ترین و مناسب ترین حالت خودش می بینید.

در تصویر این فیلم شما با رنگهایی واقعی و زنده (به خصوص در صحنه های ابتدایی) رو به رو هستید. تصویری که تا 60 درصد دارای عمق رنگ بیشتری است و شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

در سکانس ابتدایی فیلم که فلش بکی به گذشته است به لطف تکنیک HDR 10 باعث شده شما تصویری بسیار درخشان با جزییات بسیار عالی و وضوح بی نظیر داشته باشید. روشنایی که می تواند تا 1000 نیت هم افزایش پیدا کند. که به راحتی می توانید بافت پوست ، مو و بافت و تکسچر پارچه ها را نیز در تصویر ببینید.

در تمام صحنه ها تصویر دارای یک گرین ریز و تمیز است که در صحنه هایی که در زمان حال اتفاق می افتد گرین تصویر مقداری سنگین تر می شود . این حالت باعث تأثیر گذاری بیشتر تصویر و بعضا القای فضای وهم ، هیجان و ترس بر تماشاگر می شود.

بیشترین قدرت نمایی تصویر 4K HDR10 در صحنه هایی است که در زیرزمین کارخانه متروکه، در یک تاریک و روشن مبهم اتفاق می افتد. که روشنایی های تصویر در مناسب ترین حالت و نقاط تاریک و سیاه با عمق زیاد و بسیار مناسب نمایش داده می شود. رنگ ها در این صحنه ها بسیار واقعی و واضح هستند و جزییات تصویر بسیار خوب نمایش داده می شود.

شاید تماشاگر از تصویری با این فرمت انتظار رنگ های درخشان تر و فانتزی تری ویا تصویری کاملا کریستالی و روشن به خصوص در صحنه هایی که در زمان حال اتفاق می افتد را داشته باشد. اما به دلیل وهم ، ترس و هیجانی که بر فضای کلی داستان حاکم است رنگ ها واقعی تر و شاید کمی سرد تر هستند و شاهد تصویری گرینی هستیم.

صدا:

صدای بی نظیر فیلم با فرمت دالبی اتموس ارایه شده است.که با صحنه ای ساکن و بی حرکت از خیابانی در شهر آغاز می شود . در این سکانس کوچک ترین صدا ها و لغزش ها حتی صدای نفس کاراکتر ها هم به گوش تماشاگر می رسد.حتی صدای گاز زدن یک سیب!

 صدا به حدی واضح و با جزییات است که شما حتی صدای قاچ شدن یک پرتقال روی نیمکت را هم به راحتی می شنوید.

صدای دیالوگ ها کاملا واضح و بی نقص شنیده می شود و این در حالی است که در اکثر صحنه های فیلم شخصیت ها بسیار آرام صحبت می کنند.

فعالیت کانال LFE از همان صحنه های ابتدایی فیلم کامل، سنگین و بی نقص است و فرکانس های پایین صدا به خوبی پوشش داده می شود.

زمان هایی که صحنه از نگاه دخترک ناشنوای فیلم نمایش داده می شود شما تنها صدایی زوزه مانند، بم و یکنواخت را همراه یک صدای نبض یا تپش مانند می شنوید. که احتمالا شبیه همان چیزی است که در سر دخترک ناشنوا جریان دارد. در واقع دخترک نوجوان ناشنوای فیلم لحظاتی بسیار عمیق و تأثیرگذار از یک کنتراست بین سکوت و صدا برای بیننده رقم می زند.

کیک های به جا پانچی و عالی کانال LFE تأثیرگذاری صحنه های هیجانی و ترسناک فیلم را چند برابر می کند.

سکانسی که همزمان از سه شخصیت خانواده قدم به قدم نمایش داده می شود و شما فقط صداها و جهت آنها را دنبال می کنید تا نجات همه آنها! خیلی جذاب و نفس گیر است.

و اما صحنه ای در صدا که شما را جایتان میخکوب می کند ، صحنه حمله دوباره موجودات تخیلی به جزیره امن و تعقیب و گریز این موجودات با ماشین در حال فرار است . حمله این موجودات از پشت و بالای سر شما نفس را در سینه بیننده حبس می کند و شما ناخودآگاه مراقب هستید که تکان نخورید مبادا که شناسایی و کشته شوید!

دو صحنه طلایی و درخشان که می شود در آن گسترده بودن داینامیک رنج و وضوح و کانالیزه بودن کانال های سقفی و ساراند را شنید و دالبی اتموس در آنها تجلی بی نظیری پیدا می کند ؛ اول صحنه ای است که موجودات تخیلی در یک اتوبوس به سمت ماشینی که خانواده فیلم در آن هستند می آیند و ماشین با دنده عقب حرکت کرده و فرار می کند. و دیگری صحنه ای که خانواده در حال فرار هستند ، پای پسر در یک تله فلزی گیر می کند . فریاد های پسر موجودات را به طرف آنها می کشد و آنها در حال فرار وارد کارخانه ای متروک می شوند . صدایی از شخصیت های داستان شنیده نمی شود ولی موجودات تخیلی بالای سر شما در حرکت هستند و به دنبال صدایی که به آن حمله کنند...

در انتها اگر سیستم سینمای خانگی مناسبی دارید و می خواهید از صدا و تصویر یک فیلم لذت ببرید تماشای یک مکان ساکت 2 را به شما پیشنهاد می کنم.

  تصویر

صدا

جهنم بنغازی،بهشت دوستداران صدا و تصویر

13 ساعت، سربازان مخفی بنغازی ؛ روایتگر حمله به سفارت آمریکا در شهر بنغازی پایتختت لیبی بعد از فروپاشی حکومت معمر قذافی و تلاش 13 ساعته 6 سرباز آمریکایی در جهنم بنغازی است.

این فیلم بر اساس واقعیت و با اقتباس از کتابی به همین نام اثر میشل زاکوف ساخته شده است. و همان طور که شاید مخاطبین محترم بدانند پیمان معادی نیز در این فیلم در نقش مترجم سفارت آمریکا جلوی دوربین مایکل بی رفته است.

تصویر فیلم 13 ساعت بروی بلوری جزء یکی از بهترین کارهایی است که من تا به حال تست کرده ام. بسیار تمیز بی نقص و درخشان. جذاب ترین نکته ای که در مورد تصویر فیلم می توان به آن اشاره کرد جزییات بسیار زیاد، وضوح عالی و دقت بسیار بالا در تمامی صحنه های فیلم به خصوص صحنه هایی که در روز گرفته شده می باشد.

شما در تمامی تصاویر که اکثرا تصاویر کلوز آپ هستند به خوبی و خیلی واضح بافت پوست ، مو ، پارچه و حتی غبار معلق در هوا را می بینید. رنگ ها با عمق بسیار مناسب ، گرم و واقعی هستند . و میزان عمق رنگ سیاه و غلظت رنگ ها حتی در صحنه هایی که در شب گرفته شده بسیار خوب است.

در بعضی صحنه ها گرین بسیار ریز و تمیزی مشاهده می شود که اصلا اذیت کننده نیست و اتفاقا تصویر را تأثیر گذار تر و واقعی تر می کند.

تصاویر در حدی واضح و شفاف  هستند که شما رد خون ، اشک ، عرق و خاکستر حاصل از انفجار را به خوبی روی صورت بازیگران مشاهده می کنید. در صحنه هایی که در روز اتفاق می افتد بازی آفتاب و سایه و غبار محلی موجود در هوا آنقدر خوب نمایش داده شده است که شما کاملا احساس می کنید در یک منطقه صحرایی گرم و تفتیده هستید.

از فیلتر رنگ در سکانس هایی متناسب با حال و هوای فیلم استفاده شده است که تصاویر و رنگ ها را دقیق تر، واقعی تر و شفاف تر نمایش می دهد.

اما در مورد صدای دالبی اتموس فوق العاده بی نقص و تأثیر گذار فیلم.

فیلم با یک افکت فرکانس پایین دلهره آور شروع می شود که ورود شما به جهنم بنغازی را هشدار می دهد !

صدای این فیلم بسیار کانالیزه ، دقیق ، واضح و با جزییات است. تمام کانال های ساراند کناری و سقفی کاملا درگیر هستند و صدایی با لایه های مختلف و دقیق را به شما ارایه می دهند. مثلا در صحنه ای که قرار ملاقات در یک بازار شلوغ را نشان می دهد شما کاملا لایه های مختلف صدا حتی صدای درگیری که در خیابان پشتی رخ می دهد را تشخیص داده و می شنوید. یا در درگیری های شدیدی که در شب رخ می دهد صدای تماشای مسابقه فوتبال از تلویزیون کوچک خانه همسایه کاملا واضح به گوش می رسد.

صدای دیالوگ کاملا واضح و شفاف شنیده می شود و حتی در صحنه های درگیری هم شما مشکلی برای شنیدن صدای گفتگو ها ندارید.

کانال LFE بسیار خوب عمل می کند و صدای فرکانس های پایین و همین طور افکت های سنگین و لحظه ای عالی شنیده می شود. صدای سوت خمپاره ای که از پشت سر شما شنیده می شود ، زوزه کشان از کنار گوش شما عبور می کند و جلوی پای شما روی زمین منفجر می شود بی نظیر است. شما به خوبی زبانه کشیدن آتش در اطرافتان و ریزش سنگ و گرد و خاک و خاکستر را از بالای سرتان  را می شنوید.

شاید بتوانم بند های زیادی با جزییات فراوان در مورد صدا و تصویر خیلی عالی فیلم برای شما بنویسم ؛ اما نکته ای که استاد برزین همیشه به من گوشزد می کنند اینکه کوتاه بنویسم تا مخاطب را خسته نکنم. شاید بهتر این باشد که شما مخاطبان گرامی خودتان این فیلم را در یک سیستم سینمایی مورد تأیید تجربه کنید تا همان طور که در ابتدا گفتم راهی بهشت بنغازی شوید.

Terminator: Dark Fate Review

اگر از طرفدارهای سری فیلم های "ترمیناتور" سوال کنید از مجموع ۶ فیلم کدام یکی را بیشتر دوست دارید؟ شک نکنید ۹۰ درصد ترمیناتور ۲ را انتخاب خواهند کرد. اما من از این مجموعه قسمت سوم را بیشتر از همه دوست دارم.
من طرفدار سری فیلم های ترمیناتور هستم و قسمت دوم جیمز کامرون را هم خیلی دوست دارم، اما سومی برام جذاب تره... سلیقه ست دیگه.
این آخری هم یکی از ترمیناتورهای خوب بود و من خیلی دوستش داشتم، مخصوصا با بازگشت "لیندا همیلتون" فیلم و روند داستان جذاب ترم شد.  
بریم ببینیم این آخری (سرنوشت تاریک) در صدا و تصویر چی برای گفتن دارد...

تصویر:

در قسمت ششم یک تصویر نسبتا تمیز و کاملا واقعی داریم، گرین دونه ریزی در تمام زمان فیلم وجود دارد، که برای من دوست داشتنی بود و به من اجازه میداد بیشتر با تصویر ارتباط برقرار کنم.
در اصلاح رنگ از هیچ "لات" خاصی استفاده نشده است، دلیل وجود گرین دونه ریز هم همین نبودن هیچ لاتی روی تصویر است، اگر کمی گرین به این تصویر اضافه نمیشد تصویر فانتزی میشد که اصلا مناسب حال و هوای این فیلم نیست.

وضوح تصویر در نسخه ی 4K فوق العاده بالاست! بافت پوست و پارچه آنچنان دقیق و واضح هست که احساس می کنید از زیر ذره بین به تصویر نگاه می کنید. در نسخهی بلوری استاندارد هم وضوح بسیار عالیه و میشه گفت یکی از بهترین هاست.

HDR در این فیلم بسیار عالی و دقیق تنظیم شده است و مثل بسیاری از فیلم های که بروی UHD بلوری ریلیز می شود HDR تقلبی نیست. شدت روشنایی در برخی از سکانس ها تا 800 نیت هم بالا میره, رنگ ها اصلا اشباع یا آبکی نیستن, مشکلی که در بسیاری از نسخه های HDR10 دیده می شود, اما در این فیلم رنگ ها در نسخه ی HDR فوق العاده درخشان و جذاب هستند.

در تنظیم HDR10 اگر Colorist به تنظیم تصویر در فضای HDR وارد و آموزش دیده نباشد مشکلات بدی برای تصویر در طول یک فیلم پیش می آید. در +HDR10 به علت دینامیک متادیتا بودن تصویر مشکل عدم هماهنگی یک تنظیم HDR از یک سکانس به سکانس دیگر پیش نمی آید, اما در HDR به علت استاتیک بودن متادیتا باید مراحل تنظیم تصویر در بخش DI ویژه و برای HDR انجام شود.

در کل اصلا نمیشه از تصویر این فیلم بروی UHD بلوری و بلوری استاندارد ایرادی گرفت.

صدا:

بعد از ریلیز نسخه ی بلوری این فیلم در فضای مدیا نقدهای بسیار خوبی از صدای Dolby Atmos این فیلم منتشر شد و من بیشتر هایپ کرد تا خودم این فیلم تست کنم و ببینم در صدا چی برای گفتن دارد.

این فیلم در صدابرداری و ضبط صداهای طبیعی فوق العاده عالی کار شده است, وقتی صدابردار نهایی در استودیو چنین صداهای شارپ و Juicy در اختیار دارد, توقع میره در میکس و باندسازی نهایی کار بی نقص و تاثیرگذاری شنیده شود.

در اولین تست های که از صدای دالبی اتموس "ترمیناتور سرنوشت تاریک" انجام دادم به شدت نا امید شدم! پس اون نقدهای مثبت دقیقاً داشتن به چی اشاره میکردن! گاهی فکر میکنم این نقدهارو کسانی می نویسن که یا هدفون فیلم دیدن و یا هیچی از صدای ساراند و سینمایی نمیدونن!

قسمت ششم ترمیناتور صدای با وضوح و جزئیات بسیار بالایی دارد, اما در پیکربندی و باند سازی کانال های ساراند اطراف و مخصوصاً سقفی بسیار ضعیف است. این فیلم من یاد نسخه های دالبی دیجیتال ابتدایی انداخت که فقط دلمون خوش بود صدای فیلم 5.1 کانال هست, اما در واقعیت کانال های ساراند غیر فعال بود و شاید گاهی صدای از یکی از کانال ها شنیده میشد و ما هم ذوق میکردیم که آهان یه صدای اومد! این ترمیناتور اخری هم من برد به همون سالها با این تفاوت که در این فیلم با صدای به شدت شفاف و دقیق مواجه بودیم و همین توقع من برای شنیدن یک صدای دالبی اتموس فعال و شوک کننده بیشتر می کرد.

کانال های سقفی در چند سکانس محدود فعالی بودن که اونم از نظر من اصلا تاثیرگذار و درست میکس نشده بودن! تقریباً میتونم بگم کانال ها سقفی در این فیلم از مدار خارج هستن.

در سکانس های با حجم افکت سنگین و همچنین گفنگوهای عادی دیالوگ واضح و با قدرت شنیده می شود, در صحنه های اگشن دیالوگ کاملا جلو و چسبیده به بلنگوی مرکز شنیده می شود, در کل در این فیلم کانال مرکز صداگذاری آنچنانی نداره, اما ایرادی هم نسبت به کیفیت کلی کار نشنیدم.

کانال LFE چندان جالب نیست! افکت های سنگین آنچنان پانچی و ویرانگر نیستند, بد نیست اما اندازه این فیلم هم نیست! دوست داشتم افکت های بم سنگین تر و با Kick های پرقدرت برای صحنه های اگشن بشنوم اما متاسفانه صدای کانال LFE در این فیلم اصلا برام هیجان انگیز نبود. صدای این فیلم مقایسه کنید با "Terminator Genisys" که "گرگ راسل" انجام داده است. ای کاش این قسمت را هم گرگ راسل میکس کرده بود.

در کل صدای این فیلم اصلا در حد و اندازه های این فیلم نبود.

  تصویر

صدا

موارد مرتبط:

تست Terminator Genisys بروی دالبی اتموس

Terminator Genisys

دینامیک متادیتا

Dolby Atmos

گرگ راسل

گرین

مقایسه دو نسخه از بلوری پارک ژوراسیک

ویدئوی زیر اصلاحات دوباره ای است که بروی نسخه ی 2013 بلوری فیلم Jurassic Park صورت گرفته است, تفاوت ها را در مقایسه با نسخه ی 2011 فیلم ببینید. نسخه ی 2013 همان نسخه ی است که به صورت سه بعدی نیز عرضه شد.

نسخه های بلوری تولید امارات

کشور امارات و شهر دبی یکی از مقاصد خرید کالاهای خاص برای ایرانی هاست, و برای ما علاقمندان به صدا و تصویر دبی جای مناسبی برای خرید فیلم و سی دی اصل است. امارات هم تولید کننده و هم وارد کننده مدیای فیزیکی است و در منطقه ی اروپایی قرار دارد, برای دی وی دی ریجن 2 و برای بلوری ریجن B هست, که برای ما ایرانی ها که اکثر دیجیتال پلیرهامون ریجن اروپا هستن یک امتیاز بزرگ بحساب می آید.

اما خرید نسخه های فیزیکی از دبی چالش های هم دارد, که در ادامه ی مطلب به برخی از آنها که خودم باهاشون مواجه شده ام اشاره خواهم کرد.

در امارات مراکز تجاری بزرگ و فروشگاه های معروف مثل "ویرجین مگا استور" نسخه های انگلیسی را عرضه می کننده، و کمتر نسخه های تولید خود امارات در این بازارهای لوکس فروخته می شود. اما یک بازار محلی هم در دبی هست که میشه با قیمت ارزون تر بلوری, دی وی دی  و سی دی خرید، اما در اکثر این مغازه ها و بازارهای محلی نسخه های تولید خود امارات فروخته می شود.

نسخه های بلوری تولید امارات در مواردی کاملا دستکاری شده هستن! من تجربه های مختلفی از نسخه های بلوری تولید امارات دارم، از تغییر منوی فیلم بگیرید تا تغییر تراک صوتی فیلم تا تغییر در نسبت تصویر و در مواردی کاهش کیفیت تصویر به شکل های مختلف...!

فیلمی بوده که در تمام نسخه های جهانی با تراک دالبی اتموس عرضه شده است، اما در نسخه ی امارات تراک اصلی فیلم DTS-HD Master Audio 5.1 کانال بود!

The Expendables 3 نسخه ی آمریکا تراک صوتی دالبی اتموس

نسخه ی امارات تراک صوتی DTS-HD Master Audio5.1 بدون تغییر در منو و ابعاد تصویر...

یا مثلا ابعاد تصویر فیلمی در تمام نسخه های جهانی 2.35.1 بوده اما در نسخه ی اماراتی به 1.85.1 تغییر کرده است!

تغییر منوی بلوری هم در موادی اتفاق افتاده است، چند نسخه ی اماراتی از ریلیز یونیورسال دارم که منوی فیلم تغییر کرده است! همانطور که می دانید یونیورسال از یک منوی ثابت و اختصاصی برای تمام ریلیز هاش استفاده می کند، اما در نسخه ی اماراتی منو تغییر کرده بود! (تاکید می کنم نه در تمام تولیدات)

Lone Survivor نسخه ی آمریکا نسبت تصویر 2.35.1

نسخه امارات نسبت تصویر 1.85.1 همچنین منوی یونیورسال نیز تغییر کرده است...

مواردی هم بوده که در رنگ و حجم بیت ریت تصویر دست برده شده است!

در چاپ کاور فیلم ها هم دستکاری های دیدم...!

اینم بگم فیلم های زیادی هم نسخه ی اماراتی دارم که هیچ دستکاری انجام نشده است، و فقط زیر نویس عربی به لیست اضافه شده است.

حتما باید قبل از خرید نسخه های اماراتی نسخه های آمریکا و اروپای فیلم را چک کرد و  توجه کرد تراک صوتی و ابعاد تصویر دستکاری نشده باشد. در مورد دستکاری منوی فیلم و بخش های ویژه هیچ راهی نیست و باید ریسک کرد.

خوشبختانه اطلاعات پشت کاور نسخه های اماراتی صادقانه و صحیح است.

بررسی بلوری War of the Worlds 4K

سال 2005 دی وی دی "جنگ دنیاها" ریلیز شد که یکی از کثیف ترین و گرینی ترین نصویر در نسخه های دی وی دی عرضه شده تا به آن تاریخ و شاید کل تاریخ مدیایی خانگی را داشت! دی وی دی این فیلم با ترک صوتی dts عرضه شد، که در آن زمان برای علاقمندان به سیستم های سینمایی خانگی یک امتیاز بزرگ بحساب می آمد. مخصوصا که این فیلم Anna Behlmer صداگذاری کرده بود، که تا به امروز همچنان یکی از بهترین ها بحساب میاد.

جنگ دنیاها در نسخه ی بلوری تصویر تمیز تری به نسبت دی وی دی داشت، نویز های دیجیتال حذف شده بودن و گرین هم دونه ریز تر و قابل تحمل تر شده بود.

نسخه ی بلوری 4K جنگ دنیاها از روی نسخه ی نگاتیو دوباره اسکن 4K شده است "Native 4K" مراحل اصلاح رنگ و HDR نیز دوباره انجام شده است. فقط ای کاش این فیلم با توجه به حال و هوای صحنه هاش +HDR10 تنظیم میشد و نه HDR10، در فرایند اصلاح رنگ از همان LUT تصویر که در نسخه ی اولیه هم استفاده شده بود دوباره استفاده شده است. تصویر با رنگ های سرد و کمی حس نگاتیوی بودن تصویر، که از نظر من کاملا با حال و هوای فیلم جور در میاد.

صدا در نسخه ی بلوری استانداری DTS-HD Master Audio 5.1 بود. و در نسخه ی 4K دالبی ادموس است. من انتظار داشتم در نسخه ی 4K از فرمت dts-X استفاده بشه، که به هر دلیلی دالبی ادموس ترجیح داده شده است!

در اولین تست از تصویر جنگ دنیاها بروی نسخه ی 4K HDR با یک تصویر تمیز و بدون گرین های دونه درشت مواجه خواهید شد, که خارج از انتظار شماست! این بار قراره جنگ دنیاهارو با یک تصویر نسبتاً تمیز و قابل تحمل تماشا کنیم... انگار که "اسپیلبرگ" هم از گرینی کردن فیلم هاش دست برداشته! من از گرین دونه ریز و کنترل شده بدم نمیاد, اما اصلا با تصویر گرینی کثیف هم حال نمی کنم.

فیلم خیلی در نسخه ی HDR تفاوت خاصی نداشته, شاید کمی رنگ ها گرم تر و درخشان تر هستند, به دلیل لات خاصی که بروی تصویر استفاده شده است و خواست کارگردان به فضای وهم و ترسی که بر کل فیلم حاکم است, نمیشه انتظار رنگ های درخشان و فانتزی داشت. جزئیات سوزه ها و بافت پوست بهتر از نسخه ی استاندارد دیده میشه, نه خیلی اما محسوس هست. در کل تصویر جنگ دنیاها بروی بلوری 4K HDR نسبت به نسخه های قبل بسیار بهتر و قابل تحمل تر شده است.

صدا در جنگ دنیاها از نسخه ی دی وی دی از بهترین ها بود و همیشه یکی از عنوان های تستی من بوده و همچنان هست.

در نسخه ی 4K صدای دالبی ادموس داریم, صدا به شدت دینامیک رنج گسترده ای دارد و میشه گفت در نسخه ی ادموس افکت ها کانالیزه تر و حرکت افکت ها در کانال های ساراند قدرت و وضوح بیشتری به نسبت قبل دارند. افکت های کانال های سقفی با دقت و کاملا دوباره میکس شده است. در خیلی از فیلم های که با دالبی ادموس عرضه می شوند صدای دالبی ادموس به صورت نرم افزاری تولید می شود, به همین دلیل صدای واضح و درستی از این فیلم ها نمی شنویم, به هر حال بحث تجاری و هزینه های فیلم هم هست. اما در جنگ دنیاها Anna Behlmer دوباره پشت میز میکس نشسته و نتیجه شده یک صدای دالبی ادموس بسیار عالی.

صدای کانال LFE با همان قدرت قبل حتی بهتر Kick میزنه...

صدای هیولاهای فضایی و رعد و برق آنچنان قدرتی در چهار کانال سقفی دارند که بیننده را در جای خود میخکوب می کند.

دیالوگ با قدرت و وضوح عالی شنیده می شود.

من بروی نسخه ی بلوری استاندارد از جنگ دنیاها تا 120 دسی بل صدا میگرفتم, در نسخه ی دالبی ادموس در همان سکانس معروف حرکت جنگنده ها از بالای سر بیننده تا 129 دسی بل هم صدا گرفتم. این سکانس تا 140 دسی بل هم رکورد دارد.

در کل نسخه ی 4K جنگ دنیاهارو اگر سیستم درست و حسابی سینمایی خانگی دارید بهتون توصیه می کنم.

تصویر

صدا  

کانال های گسسته صدا...

هیچ می دونستید شرکت های منتشر کننده نسخه های خانگی از صدای "Discrete" یا گسسته برای جا دادن یک فیلم کامل با صدای چند کاناله و تمامی اضافات همراه آن بروی یک دیسک استفاده می کردند!

این کار اولین بار شرکت "New Line Cinema" برای نسخه ی Extended Edition دی وی دی سه گانه "ارباب حلقه ها" انجام داد. این فیلم اولین دی وی دی با صدای dts-es 6.1 کانال بود, کمپانی نبو لاین برای انتشار نسخه Extended این فیلم نه تنها مجبور شد فیلم بروی دو دیسک عرضه کنه, بلکه برای اولین بار صدای 6.1 کانال گسسته را نیز بروی این فیلم اجرا کرد. کلکی که شاید کمتر کسی متوجه آن شد, حتی کسانی که سیستم سینمایی 6.1 کاناله داشتن نمی توانستند تشخیص بدن که کانال ساراند پشتی این فیلم به صورت گسسته و فقط در زمان های خاص وارد مدار می شود, و به صورت عادی در اکثر زمان های فیلم هیچ داده ای برای این کانال بروی دیسک ضبط نشده است.

کار بعدی که با صدای dts-es 6.1 کانال گسسته وارد مارکت شد, دی وی دی نسخه Signature گلادیاتور بود که توسط یونیورسال عرضه شد. در اون کارم کانال سارند عقب صدا فقط در سکانس نبرد ارابه ها وارد مدار میشد. یادم در زمان انتشار این کار من این فیلم تست می کردم و متوجه شده بودم که کانال ساراند عقب فقط در همین سکانس فعال می شود! اما دلیلشو نمی دونستم, در نت هم در اون زمان هیچ مطلبی در این مورد پیدا نمیشد. هیچ کمپانی هم نمیاد بگه یکی از کانال های صدا فقط در زمان های از قبل مشخص شده فعال میشه.

شاید هنوزم کمپانی ها برای جا دادن فیلم هاشون بروی دیسک های 50 و 100 گیگابایتی بلوری استاندارد و UHD از این تکنیک استفاده کنن! که البته خیلی بعیده امروزه با این تجهیزات پیشرفته و گوش های که بسیار حساس تر و حرفه ای تر از گذشته صداهارو میشنوه و تحلیل میکنه بشه این کلک هارو اجرا کرد.

نظر شما چیه؟ آیا تا بحال تفاوتی در صدای دالبی ادموس یا dts-X یک فیلم بروی بلوری استاندارد با UHD احساس کردین؟

بررسی بلوری The Great Wall

بررسی بلوری The Great Wall The Great Wall

کامپوننت های تست:

نمایشگر ال جی OLED سری سیگنیچر

پری آمپلی فایر یاماها CX-A5100

پاور آمپلی فایر یاماها  MX-A5000

بلوری پلیر OPPO UDP 203

بلندگوهای اصلی و مرکز فوکال الکترا

بلندگوهای ساراند فوکال سری 800

بلندگوهای سقفی فوکال

ساب ووفر SVS PB13-Ultra

کابل های بلندگو  AudioQuest

کابل های AudioQuest HDMI  سری Pearl

 تصویر:

 فیلم به صورت Native اسکن دیجیتال شده و دارای متادیتای +HDR10 است. این به این معنی که با یک نسخه کاملا حقیقی از 4K HDR طرف هستیم. پس بریم ببینیم در نسخه خانگی چی برای گفتن دارد:

از لحظه شروع فیلم و فعال شدن لوگوی HDR 10 گوشه ی تصویر عمق رنگ ها چشم بیننده را به نمایشگر خیره می کند, رنگ ها گرم و طبیعی هستن, انگار که مرزی بین آنچه میبینید با تصویر وجود ندارد! با این که رنگ ها گرم و درخشان هستند, به هیچ عنوان اشباع رنگ نداریم, رنگ پوست در تمام صحنه ها از شروع فیلم در صحرا تا سکانس های مه گرفته ی جنگ ها و همچنین داخل معابد کاملا طبیعی و فوق العاده درخشان هستند. مهم ترین شاخص تصویر در نسخه ی 4K فیلم درخشان بودن رنگ هاست! تقریباً دوبرابر بیشتر از نسخه ی بلوری استاندارد تصویر خیره کننده ست.

به هیچ عنوان نویز دیجیتال و گرین در هیچ صحنه ای از فیلم نمی بینیم, به قدری تصویر تمیز و کرسیتالی است, که در ابتدای مطلب گفتم هیچ مرزی بین شما و تصویر وجود ندارد, هرچقدر که دوست دارید به نمایشگر نزدیک بشید, حتی در تصاویر تاریک داخل معابد هم نویز دیجیتال دیده نمی شود.

در مورد HDR بودن فیلم در نسخه ی 4K فقط میشه به عمق رنگ سیاه و درخشان تر بودن رنگ ها در سکانس های تاریک و داخل معابد اشاره کرد.

این فیلم در نسخه ی 4K و هم استاندارد, از بهترین انتقال های دیجیتال یونیورسال برای نمایش خانگی است. از تصویر این فیلم نمیشه ایرادی گرفت, فقط از نسخه ی 4K فیلم لذت ببرید.

صدا:

 یکی از بهترین Dolby Atmos های که در نسخه ی خانگی تجربه کردم, و یکی از بهترین مستر رفرنس های موجود برای دموهای شما The Great Wall است, خوشبختانه فیلم هم در نسخه ی 4K و هم بلوری استاندارد شامل دالبی ادموس می شود.

صداسازی حرفه ای در کلاس هالیوود همراه با صدای فوق العاده کانالیزه و کریستالی با عمق باسی وحشتناک دقیق و افکت های بسیار سنگین در کانال های ساراند پیرامونی و سقفی, تجربه ی صدای این فیلم را در هر بار تست تبدیل به یکی از بهترین ها برای من کرده است.

بخشی از داستان فیلم در پشت سر شما و در لحظات مهی در بالای سر شما روایت می شود, و قبل از رخداد هر اتفاق شمارو برای یک شوک صوتی عظیم آماده می کند, صدای زوزه تیرهای که از بیخ گوش شما عبور میکنند, تا حرکت حیوانات افسانه ای از بالای سر بیننده به حدی تاثیرگذار و شوک کننده هستند که به واقع خودتون در فیلم احساس می کنید.

تجربه ای دالبی ادموس واقعی در سکانس داخل معبد و حرکت هیولاها در بالای سر هنرپیشگان است, وای که چه حس لذت بخشی وقتی دها هیولا بالای سر شما در جستجوی شکار انسان هستند, حرکت این هیوالاها از گوشه ای از سقف به گوشه ای دیگر و کشیده شدن ناخن هاشون روی زمین, بالای سرتون مو به تنتون سیخ میکنه.

سکانس طلایی و مورد علاقه ی من در صدای این فیلم زمانی که William "مت دیمون" با طناب از قلعه میره وسط میدان جنگ, این سکانس یک دموی بی نظیر در صداست, سکانسی طلایی برای شنیدن صدای واقعی و سنگین ساب ووفر در انفجار بمب های که با تیر و کمان به سمت هیولاها پرتاب میشه, در ابتدا با زوزه کشیدن صدای تیرها شمارو سر شوق میاره و در ادامه با انفجار تک به تک بمب ها زمین زیرپاتون موج برمیداره, و اوج این لرزش و در انفجار آخرین بمب است, که تعریفی جدید از صدای کانال LFE و شاهکار پردازش صدای بم بحساب میاد, درست مثل بهترین سالن های IMAX صدای انفجار نیم متری خودتون و داخل بدنتون حس می کنید, درست وقتی مت دیمون از موج انفجار پرتاب میشه, بیننده هم سنگینی برخورد به زمین در بدنش حس میکنه, باید این صدارو در یک سیستم درست و حسابی با ساب ووفر SVS بشنوید تا متوجه بشید دارم از چه حجم صدا و قدرت باسی صحبت می کنم. من میتونم ساعت ها از صدای این فیلم براتون بنویسم, اما بهتره که خودتون این صدارو در یک سیستم مورد تایید سینمایی تجربه کنید.

The Great Wall در نسخه بلوری استاندارد و 4k در صدا و تصویر یک مستر رفرنسه و شایسته تاج طلایی 5 ستاره سایت است.

بررسی کوتاه بلوری The MUMMY 4K

اگر صرفاً بحث سرگرمی و کیفیت A/V فیلم در نظر بگیرید, من از "مومیایی" در بهترین شرایط صدا و تصویر ممکن خوشم اومد. و حالا بریم ببینیم فیلم در نسخه ی خانگی 4K چی برای گفتن دارد:

کامپوننت های تست:

نمایشگر ال جی OLED سری سیگنیچر

پری آمپلی فایر یاماها CX-A5100

پاور آمپلی فایر یاماها  MX-A5000

بلوری پلیر OPPO UDP 203

بلندگوهای اصلی و مرکز فوکال الکترا

بلندگوهای ساراند فوکال سری 800

بلندگوهای سقفی فوکال

ساب ووفر SVS PB13-Ultra

کابل های بلندگو  AudioQuest

کابل های AudioQuest HDMI  سریPearl

تصویر:

نسخه ی بلوری 4K فیلم با کیفیت 2K DI شده و به 4K ارتقاء داده شده است. در مومیایی با یک تصویر گرینی طرف هستیم, که بسته به حال و هوای فیلم سایز و میزان گرین کم و زیاد می شود, در سکانس های که "سوفیا بوتلا" را در نقش "پرنسس آمنه" میبینیم, میزان گرین زیاد و دونه درشت  می شود, (شاید تنها بخش جذاب در این فیلم انتخاب شخصیت پرنسس آمنه بود!)

در نسخه 4K HDR گرین بیشتر و با وضوح بیشتری دیده می شود, مخصوصاً در سکانس های تاریک به لطف گستره داینامیک بالا گرین ها دونه درشت تر و جدا از بافت تصویر دیده می شوند اما با این حال اصلا از وضوح و لذت های ویدئوفایلی تصویر کم نمی کند و همچنان می شود از شاخص های مثبت تصویر لذت برد.

از شاخص های جذاب در نسخه 4K فیلم کنتراست و عمق رنگ هاست, در سکانس های صحرا رنگ های گرم, بسیار جذاب و میشه گفت خیره کننده می بینیم, با وجود قالب رنگ های گرم اما چیزی از جذابیت رنگ های سرد  کم نشده است که این از مهارت های یک Colorist حرفه ای ست.

مومیایی 2017 در نسخه ی بلوری استاندارد, شاخص های مثبت تصویر 4K را تا حدودی شامل می شود, فقط تنها نکته منفی در نسخه ی بلوری استاندارد فیلم کم بودن کنتراست و جزئیات تصویر در سکانس های تاریک است! دلیل این ضعف این  هست که فیلم به صورت HDR 10 تنظیم شده است, وقتی نسخه ی استاندارد از سورس Native HDR استخراج می شود, مشکل بهم خوردن دامنه دینامیکی پیش میاد, و این ضعف در سکانس های تاریک با کم شدن کنتراست و عمق رنگ سیاه دیده می شود.

صدا:

مومیایی 2017 در هر دو فرمت بلوری استاندارد و 4K شامل Dolby Atmos 7.1.4 می شود.

مهم ترین شاخص مثبت در صدای این فیلم وضوح بسیار بالا و باس سنگین و کنترل شده است, تمرکز اصلی فیلم در کانال های اصلی و مرکز و LFE است, و فقط در لحطاتی خاص صدای ساراند تاثیرگذاری از فیلم می شنویم! کانال های سقفی فقط در چند سکانس و لحظاتی خاص از فیلم وارد مدار می شوند, اما بسیار با دینامیک و تاثیرگذار هستند, حرکت شن ها و خورد شدن اجسام در سکانسی که پرنسس آمنه وارد شهر میشه عالی کار شده. در سکانس جنگی ابتدایی فیلم  نیز باس عمیق و بسیار دقیقی می شنویم, افکت های دیجیتالی که برای سکانس های تاریک فیلم تنظیم شدن به ویژه در پیکربندی 7.1.4 کاملا در تاثیرگذار بودن صدا و ایجاد شوک های لحظه ای عالی هستن, گفتم خیلی فیلم در کانال های ساراند مورد تایید و علاقه من نیست, اما دقیق و با فکر کار شده است. در کل مومیایی 2017 صدای رفرنس و تستی نداره, اما اگر در پیکیربندی دالبی ادموس شنیده بشه کار ضعیفی بحساب نمیاد.

یک نکته خارج از بحث باید بگم, دوست داشتم ببینم در امارات سکانسی که "تام کروز" به دختر باستان شناس میگه اینجا منطقه ی در "خلیج فارس" هست و امکان نداره این مومیایی از مصر به اینجا آورده شده باشه... در سینماهای دبی به چه اسمی زیر نویس عربی شده است! آیا اصلا این بخش زیر نویس کردن؟ می دونید که در کشور امارات بکار بردن نام خلیج فارس ممنوع است, به هر حال این یکی از چیزهای بود که خیلی دلم می خواست بدونم.

4 STAR کیفیت تصویر 4K

3 STAR کیفیت تصویر 1080

4 STAR کیفیت صدا

تست Terminator Genisys بروی دالبی ادموس

T5

T5 INSIDE

 امروز رفتم سراغ نسخه ی بلوری نابودگر "پیدایش" من قبلا این کار در صدا و تصویر بررسی کردم, اینجا. اما در تست امروز می خواستم کیفیت و شاخص های صدای نسخه ی خانگی این فیلم بروی پیکربندی دالبی ادموس تست کنم.

من کمی تجربه ی سینمایی و خانگی از صدای دالبی ادموس و dts-X دارم, اما با همین تجربیات کم این متوجه شدم که در نسخه های ادموس و dts-X که در سال های ابتدایی ورود این فرمت به صنعت سینما صداگذاری شدن (2013,2014) هنوز ماهیت واقعی این فرمت برای حتی بزرگانی مثل "گرگ راسل" هم مشخص نبوده, شما اگر نسخه ی خانگی Terminator Genisys و Transformers: Age of Extinction با 13 ساعت در بخش صدای دالبی ادموس مقایسه کنید, با این که هر سه عنوان گرگ راسل میکس نهایی شون انجام داده, اما تفاوت های زیادی در تعریف و اجرای صدای 7.1.4 در این سه فیلم شاهد هستید.

نابودگر 5 در اجرای دالبی ادموس تقریباً شبیه به ترانسفورمرز 4 هست, البته که نابودگر در افکتیو بودن, وضوح صدا و پیک های لحظه ی غیر قابل مقایسه و بسیار بهتر از ترانسفورمرز 4 است. اما هر دوی این فیلم ها در صداگذاری ادموس ضعیف هستن! و باز هم اگر بخوام این دو فیلم با هم مقایسه کنم, ترانسفورمرز 4 ضعیف تر از نابودگر 5 هست. ( کلا ترانسفورمرز 4 در بخش صدا و در نسخه ی خانگی کار ضعیفی هست)

گرگ راسل در نابودگر 5 به قول آراد که امروز اینجا بود, شیر صدای ادموس بیشتر باز کرده! و این واقعیت داره, برعکس ترانسفورمرز 4 که فقط در چند سکانس اونم بسیار گنگ میشه تاثیر کانال های سقفی حس کرد! در نابودگر 5 تفاوت های بین صدای 7.1 با 7.1.4 هست. به عنوان مثال چکیدن روغن از رویی سقف روی دست "سارا کانر" خیلی خوب بود, و یا پریدن نابودگر T1000 با موتور بروی سقف اتوبوس و همچنین راه رفتنش روی سقف تاثیرگذار و محسوس بود, و شاید در چند سکانس دیگه لحظاتی بود که میشد حس کرد کانال های سقفی هم در مدار هستن, و همین! در بسیاری از اگشن های فیلم ما صدای 7.1 تجربه می کنیم. انگار که هالییود می خواسته در تجربیات اولش از صدای دالبی ادموس و dts-X در نمایش خانگی فقط دموی از زیبایی و تاثیرگذار بودن این فرمت ارائه بده, تا بعد با فیلم های مثل 13 ساعت و Hacksaw Ridge در فرمت خانگی علاقمندان سیستم های سینمای خانگی شوک کنه!

بنظرم بخش صدا در هالیوود تازه قالب و باید های پیکربندی ادموس و dts-X دستشون اومده و دارن از پتانسیل حیرت آور این پیکربندی ها در فیلم های جدید استفاده میکنن.

ورود اعضاء