Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

بلندگو

Focal Aria 948 Review

 Focal Aria 948 Review

بلندگوی فوکال "Aria 948" از سری جدید 900 از اولین های بود که توسط آقای گمینی از دوستان قدیمی من وارد ایران شد و من قبل از شاید وارد کننده اصلی این بلندگو در ایران صدای سری 900 فوکال شنیدم.

در مورد ظاهر و تفاوت های که سری 900 با سری 800 داره, آقای amir دوست خوبمون از مدل 936 (که بنظرم بهترین این سری هست) نوشتن پس نیازی نیست من تکرار مکررات کنم.

کل سیستم با کامپوننت های Consonance شنیدم, سورس و آمپلی فایر از بهترین های هستند که این برند میسازه, آمپلی فایر Cyber 880 و سورس Droplet CDP5.0 اگر مدل هارو اشتباه نوشتم خودشون در نظرات اصلاح کنند.

کابل از برند فوق محبوب من Wireworld و از سری Equinox 7 بود! یک کابل عالی با خلوص مس بسیار بالا, که انتخاب خوبی برای یک تقویت کننده لامپی با مشخصات Consonance است. اگر کل سیستم صدای خوبی میداد یکی از دلایل وجود این کابل در مدار بود.

خوشبختانه وقتی من رسیدم که سیستم بیش از یک ماه از ستاپش گذشته بود و میشد گفت دارم صدای یک سیستم Break-in شده را می شنوم, کل سیستم از کامپوننت های بودن که نیاز به کارکرد بالا در یک مدار داشتند تا به صدای پایداری برسند, در مطلب کابل Wireworld هم گفتم این کابل نیاز به 400 ساعت کارکرد اولیه داره تا صدای کابل شنیده بشه, این سیستم هم به همین شکل نیاز به کارکرد بالا داشت تا پتانسیل محدودی که داشت بتونه نشون بده.

خوشبختانه آقای گمینی مثل من اعتقاد شدیدی به استفاده از Absorber در تمام کامپوننت ها دارند, نتیحه ای که لرزش گیرها در صدا دارند کمتر از یک آکوستیک خوب نیست.

یکی از نکات منفی که این دوستمون همیشه در ستاپ ها ازش استفاده میکنه و من باهاش موافق نیستم, (حداقل در لامپی ها موافق نیستم )استفاده از انواع Power Supply است, و با این دلیل که برق ایران وضعیت درستی نداره پس باید باشه! در مدارات DSP پاسخ خوبی دارن و کمک می کنن جریان صدا کانالیزه تر شنیده بشه, حتی در آمپلی فایرهای Solidstate گاهی نتیجه خوبی در ناحیه پایین صدا دارند اما در لامپی ها نتیجه کاملا برعکسه و ماهیت صدارو تغییر میدن و صدارو دچار یک Neutrality میکنند که این در مدارات لامپی بی معنی است. لامپ تاثیر به مراتب قوی تری نسبت به ترانزیستور روی صدا داره, درسته در اکثر لامپی ها این تاثیر منفی است! اما نباید با دادن مسکنی مثل Power Supply شاخص های مثل سکوت که کمتر در لامپی ها هست بهش بدیم و در عوض ماهیت لامپ ازش گرفت.

با فوکال سری 900 بیشتر میشه موزیک گوش کرد, اون تیزی و خشگی سری 800 نداره, صداش نرم تر شده و آن تندی و هیجان سری 800 کمتر درش شنیده می شود.

948 در اجرای Timbre سازها خیلی خوب بود و من خیلی راحت میتونستم ریتم باهاش بگیرم, آمپلی فایر کنترل خوبی روی ناحیه پایین داشت و همین باعث میشد استرس کمتری به صدا وارد بشه و بلندگو راحت بتونه ریتم نگه داره و به شنونده تحویل بده.

Consonance ساخته قوی در اجرای نت ها نیست, اما از شاخص های مثبت چند مدلی که من ازش شنیدم تاکید نداشتن بر صدای گرمی که اکثر لامپی ها با خراب کردن بسیار از شاخص های موسیقیایی میخوان بهش برسند.

صدا در ناحیه میدرنج جلوتر از سری 800 شنیده میشه, در سری 800 درایور فرکانس بالا بر صدا قالب است, اما در 948 اون یکپازچگی که من دوست دارم میشد در فاصله 1.5 متری که من نشسته بودم شنید, درایورها با هم دشمنی ندارن و هر کدوم کار خودشون بدون سعی در قالب نشان دادن صداشون انجام میدادن.

صدای سری 900 حس خوشایند آنالوگ در شنونده بازسازی میکنه که این حس خوب مدیون Transparent بالای درایورها ست, هرچقدر کیفیت درایورها بالا بره صدا از نمایشی و تاکید بر دیجیتال میره به سمت آنالوگ بودن, 948 حس آنالوگ با شفافیت دیجیتال اجرا میکرد و این چیزی که من خیلی دوست دارم. اصلا نمیتونم ادعا کنم مثل خارما یا بی اند دبلیو ناتیلوس میتونست من Involve کنه, اما این توانایی داشت که من به شاخص های موزیکال توجه کنم تا این که ذهنم درگیر بالانس نبودن درایورها یا پرتاب جزئیاتی باشه که هیچ ربطی به موزیک ندارند.

Soundstage یکی از بهترین های که در این قیمت شنیدم نبود, و دلیلش کمی ملایم بودن درایو فرکانس بالا این بلندگو است, چند باری زاویه بلندگو تغییر دادم, لیزر همراه نداشتم تا راحت بتونم زاویه هارو تنظیم کنم اما با این حال تونستم به نقطه ای برسم که بگم بله بهتر شد, سازهای کوبه ای Body بهتری پیدا کردن و تونستم صدارو از دوتا مونو به یک استریو  نزدیک کنم, 948 استریو خوبی اجرا میکرد و سازهارو تا حدودی سرجاهاشون چیده بود اما مشکل در یک خط قرار داشتن سازها بود! در تصویر سازی ایده ال هر ساز در محلی خارج از خط فرضی که 948 درست کرده بود چیده میشن, اما 948 داشت سازهارو در یک خط و هم ردیف با ووکال اجرا میکرد! شاید با وقت بیشتر میشد وضعیت بهتر کرد.

در سری 900 ناحیه فرکانس پایین بطور محسوسی پیشرف کرده و به مدل های بالاتر فوکال نزدیک تر شده, باس ملایم تر و با عمق بهتری شنیده میشد, مثل الکترا باس Smooth و بدون جلب توجه اجرا میشد, همین باعث میشه در موزیک های کلاسیک و اپرا صدا کمتر گره بخوره و اجازه بده میدرنج ها بهتر شنیده بشه. در صدای این ستاپ یه حس لرزش در فرکانس های پایین شنیده میشد که برمیگرده به لوپ گراند یکی از کامپوننت ها که من داشتم اثراتشو در ناحیه پایین میشنیدم, هرچی بود ربطی به بلندگو نداشت.

در کل آنچه من شنیدم صدای با Integrity راضی کننده در اجرای نت ها و ریتم صدا بود, موزیکال تر و با دینامیک تر نسبت به سری 800 کمتر مناسب برای POP موزیک ها نسبت به سری 800 و بهتر در اجراهای ارکسترال.

کلام آخر:  فوکال سری 900 یه پیشرفت خوب بحساب میاد, اگر دنبال یه های فای با قیمت منطقی هستید سری 900 بهتون توصیه می کنم.

اجرای صدا

طراحی و ساخت

Pioneer SP-PK52FS Quick Review

یکی از حساسیت های من در ستاپ سینمایی بروی کانال مرکز است, بلندگوی که برای این کانال در مدار قرار می گیرد اهمیتی بیشتر از کانال های اصلی و ساراند دارد, متاسفانه اکثریت مجموعه های ارزان قیمت سینمایی فاقد بلندگوی مناسب برای کانال مرکز هستند! مشکل بسیار جدی که پکیج های ارزان سینمایی دارن هماهنگ نبودن بلندگوی مرکز با کانال های اصلی صداست! فول رنج بودن, کابینت های کوچیک, طراحی های صرفاً تجاری و بسیاری ضعف های دیگه که در بسیار مواردی کل مجموعه غیر قابل توجیح می کنند!

تمرکز اصلی صدای سینمایی بروی کانال مرکز هست, کانال مرکز حجیم ترین و حساس ترین بخش صدارو در اجرای سینمایی بر عهده دارد, از دیالوگ تا بخش مهمی از افکت ها اصلی صدا در کانال مرکز اجرا می شود. مطلب (اهمیت بلندگوی مرکز) مطالعه کنید.

کمپانی پایونیر در ساخت مجموعه سینمایی PK52 از طراح بلندگوی های اند TAD آقای "Andrew Jone" استفاده کرده است! من نمی دونم این موضوع چقدر جنبه تبلیغاتی کاره! اما نتیجه شده یک مجموعه بسیار زیبا, افکتیو و از همه مهم تر با قیمت فوق العاده مناسب که برای یک شروع تایید شده سینمایی می تواند بهترین انتخاب باشد.

 خصوصیتی که این مجموعه از دیگر ارزان های بازار متمایز میکند طراحی و سایز بلندگوی مرکز آن است, یک 2way بسیار خوش سایز و فول فرکانسی برای حساس ترین کانال صدای سینمایی.

این مجموعه پایونیر با آمپلی فایر "VSX-923" شنیدم, صدای افکتیو به لطف درایورهای کوچیک اما بسیار سریع, دیالوگ جلو و تاثیر گذار, هماهنگ بودن کانال مرکز با دو کانال اصلی صدا از مهم ترین شاخص های صدای سینمایی این مجموعه است. PK52 بروی آمپلی فایر 923 با دی بی +4 به راحتی درایو میشد, بروی وولوم  3/4 و افکت های سنگین فیلم "Transformers" ساختار صدارو حفظ می کرد و دچار آشفتگی نمیشد.

روی موزیک نمی تونم وارد ساختار های فای صدا بشم, اگر قیمت این مجموعه در نظر بگیریم موزیک هم برای پاپ موزیک های رایج ایده ال و بسیار بهتر از ست های صرفاً تجاری بود.

مجموعه SP-PK52FS پایونیر برای یک شروع مورد تایید توصیه می کنم

 طراحی و ساخت

اجرای صدا

ساب ووفر سیلد

SVS PB13-Ultra

سایت Sound & Vision کار جالبی که انجام میده این که بعضی از ایمیل های که به مدیر این سایت ارسال میشه با پاسخ در سایت منتشر میکنه, بعضی از سوالات جنبه عمومی داره و میتونه سوال خیلی از علاقه مندان باشه, کار جالبی که ما در این چند سال انجام ندادیم! در این پست سوالی در باره ساب ووفرهای سیلد پرسیده شده که پاسخ خوبی داده شده است, در اینجا من هم یه نکاتی بهش اضافه می کنم.

 دلیل این که ساب ووفر های سیلد (بدون پورت خروجی باس) برای اتاق های کوچیک مناسب تر هستند به پاسخ آکوستیک اتاق برمیگرده, فرکانس های پایین از سطح حرکت می کنند, یکی از دلایلی که کف اتاق تاثیری بیشتر در ناحیه باس صدا داره همین سطح حرکت کردن فرکانس های پایین است. کابینت های سیلد ساب ووفر گستره دینامیکی محدودی نسبت به رفلکس ها دارن, اگر یه ساب ووفر داری پورت باس گستره ای به شعاع مثال 4 متر ایجاد میکنه, همون سایز ساب ووفر از نوع سیلد 1.5 متر توان انتشار فرکانس های پایین دارد. شعاع محدود تر صدا باعث بازتاب های سطحی و میانی کمتری میشه که باعث فوروارد نشدن ناحیه فرکانس پایین در شرایط اکوستیکی بد به شنونده می شود. (البته این امر کاملا نسبی و دلیل بر بهتر بودن سیلدها در موزیک نیست)

در صدای سینمایی داستان کاملا متفاوته و ساب ووفرهای داری پورت رفلکس باس حرف اول را میزنند, ساب ووفرهای سیلد به همون علت شعاع صدای محدودی که دارن در فضای سینمایی DSP صدارو بهم میریزن, در یک ستاپ 5.1 یا 7.1 فرقی نمیکنه اگر بلندگوهای کانال های اصلی باس رفلکس باشن و ساب ووفر سیلد انتخاب بشه به علت شعاع فرکانسی محدود پوشش فرکانسی اتاق بهم میریزه و صدای ساب میره عقب, در این حالت صدای کانال LFE هایلایت میشه و در پیک های سنگین محل قرار گیری ساب ووفر توسط شنونده کاملا قابل تشخبصه! این مسئله میتونه فضای DSP که میدونید از مهم ترین عوامل صدای سینمایی خوب هست خراب کنه. در بعضی از ستاپ های سینمایی دیدم برای جبران ضعف ساب ووفرهای سیلد از دو ساب در کانال جلو استفاده کردن! این کار تا حدودی میتونه شعاع پوشش فرکانس پایین جبران کنه اما باز مشکل DSP صدا شنیده میشه!

مشکل دیگه ساب ووفرهای سیلد افکتیو نبودنشون, قسمت مهمی از صدای سینمایی پرتاب افکت های فرکانس پایین به شنوده است, ساب های سیلد در جای که قرار دارند ضربه های شبیه به تبل میزنن, در صورتی که صدا باید به عمق وجود شنونده نفوذ کنه و اون از جا بکنه, کاری که ساب ووفرهای دارای پورت باس (از نوع درست و حسابی) خیلی سنگین انجام میدن!

سیلد بودن ساب ووفر در کل شاید بتونه در فضاهای کوچک با اکوستیک بد حس شنیداری بهتری در موزیک به شنونده بده, اما این مسئله مهم نباید فراموش کرد که فضای کوچیک در موزیک نیازی به ساب ووفر نداره! ساب ووفر فقط در فضا سازی های بزرگ ارکستر اون هم در شرایط آکوستیکی مناسب و ساب ووفرهای خاص از برندهای خاص مثل Wilson Audio و چند برند دیگه میتونه کمک کنه سازهای ضربه ای بهتر شنیده بشن و درک شنونده از فضای ارکستر دقیق تر باشد.

Jamo C 809 Review

Jamo یک برند بلندگو ساز نسبتاً قدیمی دانمارکی است, که چند سالی با کمپانی بزرگ Klipsch ادغام شده است, یامو که در ایران بهش میگن جامو طراح خوبی در زمینه کابینت و کراس اوره و کلیپش درایور ساز بسیار خوبی است, همکاری این دو برند دوست داشتنی در چند سال گذشته نتیجه بسیار موفقیت آمیزی برای هر دو کمپانی داشته است! های کلاسی مثل C 809 از جامو که در این مطلب نگاهی بهش خواهیم داشت, و مدل ارزان اما بسیار خوش صدای S 426 نتیجه همکاری این دو برند است!

C 809 از راه زمینی و کشور ارمنستان وارد ایران شده است! در نگاه اول با یک بلندگوی بسیار خوش قد بالا و با کیفیت روبرو هستید, کیفیت و ظرافت ساخت این بلندگو شمارو به تحسین وادار خواهد کرد, مخصوصاً وقتی از قیمت این بلندگو مطلع میشید بیشتر ساخت و ظرافت به کار رفته در آن شمارو هیجان زده خواهد کرد! این بلندگو در کشور مبدا حدود 1100 دلار خریده شده است! که اگر به دلار روز حساب کنید کمتر از فوکال سری 800 و خیلی از هم رده های آن تمام شده است! اما بریم ببینیم در صدا در رقابت با خوش نام های هم کلاس خود چی برای گفتن دارد!

آمپلی فایر و سورس هر دو رکسان سری Kandy بود

Kandy K2 Amplifier

Kandy K2 CD

کابل ها همگی Cardas و از سری Cross بود

کل سیستم بیشتر از 100 ساعت کار کرده و میشه گفت کاملا Break-in شده بود, این از نواحی میکرو صدا به خوبی میشد فهمید. من از صداهای جیغ خوشم نمیاد! از طرفی هم اصلا با صداهای Emotional نمی تونم ارتباط برقرار کنم, یکی از خوبی های صدای رکسان یکپارچگی در نواحی مختلف صداست, رکسان سعی میکنه آنالوگ باشه تا دیجیتال, آنالوگ بودن مثل لامپ منتقل نمیکنه, بنظرم خیلی بهتر از بیشتر لامپی ها ریتم موزیک حفظ میکنه و صدا در وولوم پایین از ریتم نمیفته و جیغ نمیشه! طراح رکسان ایده های بسیار خوبی در موزیک داره و اگر در الکترونیک بیشتر پیشرفت کنه میتونه دوست داشتنی تر از اینی باشه که الان هست. یکی از ضعف های رکسان در قسمت پاوره, اگر رکسان از برق بکشید و پاور کاملا تخلیه کنید و دوباره سیستم روشن کنید مشکل جریان هجومی که در مدار ایجاد می کند از خطای هارمونیک خازن های خروجی متوجه میشید! این مشکل شاید بخاطر بالا رفتن فرکانس سلفی در ترانس است که در شروع ایجاد راکتانس سلفی می کند! اگر یه رکسان داشتم حتما میزان هانری ترانس اون در شرایط مختلف اندازه گیری می کردم و شاید علت این مشکل بیشتر درک می کردم.

جامو C 809 با رکسان و کارداس بسیار خوب صدا میداد, خیلی بهتر از فوکال سری 700 و مانیتور سری طلایی! اگر بخوام یه تصویر کلی از صدای جامو به شما بدم آرامش, یکپارچگی و بار صدای بود که این بلندگو به گوش ارسال می کرد! در مدت یک ساعتی که صدا شنیدم اصلا حس Fatigue نداشتم, ترکیب رکسان و کارداس صدای با پس زمینه کمی تاریک و ملایم به بلندگوها ارسال می کرد, درایور مید باس جامو این صدای مینی مال بسیار زیبا و دوست داشتنی بازسازی می کرد, صدا چسبیده به دیافراگم و بدون حس کابینتی شدن فرکانس های میانی شنیده میشد, در اکثر بلندگوهای تو این رنج صدای میانه یه جوری انگار کابینت زده اجرا میشه! بعضی از طراحان دوست دارن صدای کابینت شنیده بشه و این برای برخی از ادیو فیل ها تبدیل به یک شاخص مثبت شده! که من اصلا دوسش ندارم. جامو آزاد از تاثیر کابینت سعی می کرد به موزیک نزدیک بشه, صدای میانی جامو C 809 با Texture دوست داشتنی به گوش من راحت شنیده میشد.

جامو تویتر بسیار دقیقی هم داشت! میتونم بگم در این کلاس از بهترین های بوده که شنیدم, SoundStage که در اتاق ایجاد میکرد کامل بود, با این که کمی مستقیم بود اما صداش فوروارد نمیشد, صدا عمق داشت و حس سازهارو خوب بازسازی می کرد, مخصوصا در وولوم بالا تونالیتی بسیار خوبی داشت! این نکته ویژه را در زمان تست ازش نوشتم, این خیلی مهم که درایورهای بلندگو در وولوم های مختلف تغییر شخصیت نده و تونالیته صدارو حفظ کند.

جامو در فرکانس های پایین باس کیپی داشت, مخصوصا در وولوم کم صدارو خوب رندر میکرد و صدا از ریتم نمیفتاد, با افزایش وولم شخصیت صدا تغییر نمی کرد انگار فقط نوازندگان ضربات محکم تری به ساز های کوبه ای وارد می کردند! باس عمیق و جلو بود, درایورهای باس تا وولوم متوسط حرکت زیادی نداشتند اما باس کامل عمیق و کیپ بود که نشان از کیفیت طراحی کابینت است.

ترکیب رکسان, کارداس و جامو Ambience و Body بسیار بهتر از هم کلاس های بود که شنیده بودم داشت! جامو C 809 بلندگوی بسیار با ارزش و خوش صدای بود.

 

  اجرا

طراحی و ساخت

هر فروشنده ای که این بلندگو با قیمت منتقی وارد ایران کنه مورد حمایت جدی من قرار خواهد گرفت!

معرفی KEF X300A

KEF X300A جدیدترین مدل خانواده LS50 با قیمت بسیار ارزان تر و فوق العاده کارامد برای موسیقی دیجیتال امروزی ست, یک بلندگوی اگتیو با دو پاور جداگانه در هر کابینت, قدرت و وضوح صدای بسیار عالی را برای لذت موسیقی از منابع دیجیتال ایجاد می کند, بلندگو با Ipod و گوشی موبایل شنیدم, اگر قیمت 800 دلاری این بلندگو در نظر بگیرید میشه گفت بهترین انتخاب برای داشتن یک مجموعه شیک و خوش صداست, شاخص های صدای نزدیک به LS50 داره و از درایو فوق العاده Uni-Q در این مدل استفاده شده است. کابینت خوش ساخت و با بدنه بورس خورده ارزش های این بلندگو دوچندان میکند. بنظرم صدای به مراتب بهتر از مینی های فای در این رنج قیمت دارد. یکی از مزایایی بسیار کاربردی این مجموعه امکان دریافت سیگنال صوتی توسط وایرلس است, با این امکان دیگه حتی زحمت سیم کشی را هم نخواهید داشت, این یعنی کافی روی تخت خواب دراز بکشید و موزیک مورد علاقتون از Ipod یا گوشی موبالتون انتخاب کنید و از اجرای بسیار با کیفیت KEF X300A لذت ببرید. اپلیکیشن آندروید, ویندوز و IOS در سایت رسمی KEF در دسترس است.

KEF X300A بهترین انتخاب برای اجرای با کیفیت منابع موسیقی همراه است.

KEF LS50 Review

KEF مدل LS50 به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس کمپانی تولید کرده است. طراح کابینت این مدل آقای "Mark Dodd" هستند. LS50 به علت ابعاد صدای که داره میشه ازش برای های فای خانگی هم استفاده کرد. در این مدل از درایو ارتقاء داده شده Uni-Q استفاده شده که فقط در مدل Blade که از سری های اند KEF هست از این درایور استفاده شده است. ساختار درایو Uni-Q با سری Q تفاوتی نداره فقط کیفیت آلیاژ بکار رفته و دقت ساخت در کلاس های اند قرار دارد.

LS50 یکی از اون Two-way های که تا صداشو نشنوید نمیتونید باور کنید از یک کابینتی با این سایز صدای با این ابعاد گسترده شنیده بشه! درایو Uni-Q امکان حرکت های فیزیکال خیلی بالای برای جا به جای هوای داخل کابینت نداره و فقط با طراحی خاص کابینت که میشه از این درایو Mid Bass, باس خوبی شنید طراحی که خیلی عالی برای LS50 انجام شده است. LS50 امپدانس و حساسیت نسبتا بالای داره اما خیلی هم خوش درایو نیست و بیشتر از اونی که فکر کنید جریان میخواد تا درایو بشه. کلان KEF جریان خوب میخواد تا بشه ازش صدای خوب گرفت! 

در کابینت LS50 از یک پورت رفلکس باس منحصربفرد استفاده شده که در مرکز مجرای پورت از فوم ضخیم قابل انعطاف استفاده شده است که در پیک های سنگین فوم متناسب با حجم هوا منبسط می شود و حجم پورت افزایش پیدا میکنه در این حالت جریان هوا بدون برگشت به داخل کابینت و ایجاد رزونانس از کابینت تخلیه میشه. طراحی پورت باسی با امکان تغییر ضخامت ایده بسیار هوشمندانه که مشکل تداخل فرکانس پائین و متوسط در این بلندگو به حداقل رسانده است.

صدای LS50 فوق العاده زنده ست, میدونید که من از صدای حسی بدم میاد! صدای Emotional برای شو بسیار عالیه اما من دوست ندارم! به دلایلی که قبلا درباره موزیک گفتم. ابعاد صدای این بلندگو یکی از بهترین های بوده که در این سایز کابینت و درایور شنیدم! صدای واید با پرتاب بالا در یک پوشش فرکانسی کامل جزئیات کاملی به شنونده میده. واید بودن فول فرکانسی این بلندگو place در فضای اتاق راحت کرده و با کمی زاویه دادن به بلندگوها میشه sweet spot اتاق تغییر داد. اکثر بلندگوهای Two-way مشکل place و محدود بودن sweet spot دارن که این بلندگو همانطور که گفتم به دلیل پرتاب صدا و همچنین واید بودن موج از دیافراگم بلندگو سختی پیدا کردن بهترین نقطه صدارو کمنر کرده.

 یکی از ویژگی های عالی این بلندگو Refinement که در محدوده فرکانس میانه و بالا داره, بطوریکه حضور بلندگو حس نمی کنید, صدا در بعضی فرکانس ها خشن نمیشه و لبه پیدا نمیکنه, خش صدا با صدای ساز شنیده میشه و بلندگو چیزی از صدا کم یا زیاد نمیکنه, ارزشمند ترین ویژگی که کامپوننت ها میتونند داشته باشد همین Neutrality , کافی یک طراح فقط با این دید محصولی طراحی کنه, مطمئن باشید در طراحی های متوسط با Neutrality بالا پاسخ های خیلی بهتری خواهید گرفت تا از طراحانی که ذهن رنگی دارند و میخوان با صدای خاص خودشون مطرح کنند! و این وسط فقط موزیک که قربانی ذهنیت طراح میشه.

 صدای LS50 تصویر Soundstage عالی داره, البته با تست های که من کردم تصویر کامل از فضای اجرا یکم محدود بود! و اگر کمی عقب میرفتم فضای اجرا تبدیل به یک استریو خوب میشد. تا فاصله ۲ متر خیلی خوب جای هر ساز و فاصله آنها از هم قابل تشخیص بود و با عقب رفتن حس صدای زنده کمتر میشد و همانطور که گفتم یک استرویو خوب میشد شنید. تا این حد هم برای بلندگوی با این ابعاد عالی بحساب میاد. 

ووکال در درایور Uni-Q عالی و در LS50 رفرنس بود! طراحی این درایو از حنجره انسان الگو گرفته شده, تولید طیف وسیعی از فرکانس ها تنها از یک یونیت. این با بلندگوهای فول رنج مسخره اشتباه نگیرید! صدای ووکال LS50 نه Emotion بود و نه Flat این همون ویژگی که من درگیر درایور Uni-Q کرده! خودش رنگی نداره, نه حسی به صدا میده و نه چیزی ازش میگیره و نه صدارو رنگی گرم میکنه و نه انرژی به صدا میده, این میشه صدای خارج از دنیایی تجاری و همون چیزی که هر آوازه خوان و نوازنده ای دوست داره. صدای که در بلندگوهای که من دوست دارم مثل , Kharma , B&W, Marten شنیده می شود. البته نه همه مدل هاشون!

اگر برای اتاق نشیمن خودتون دنبال یک بلندگوی وفادار به صدا و زیبا هستید حتما LS50 بشنوید.

همچنین این بلندگو وزن زیادی نداره و خیلی راحت میتونید از کشورهای اطراف بخرید و مسافری وارد کنید.

Polk audio

اگر دنبال بلندگوی برای صدای سینمایی هستند حتما Polk audio امتحان کنید. بلندگوی که خیلی ها دنبالش هستند, طراحی شده برای افکت های سنگین و طولانی مدت. در تمام مدل ها کراس آورهای پیچیده ندارن و صدارو خیلی ساده تحویل درایورها میده. درایورهای محکم و قوی برای پیکهای سنگین داره و پاسخ های سریع به افکت میده, بلندگوی وحشی که طراحی شده برای لذت سینمایی و موزیک های پاپ با شدت بالا. Polk صدای شفاف و باس سنگین بهتون میده. بلندگوی که در آمریکا بیشترین طرفدار برای سینمایی خانگی داره. این بلندگو و آمپلی فایر Emotiva محبوب ترین انتخاب سینمایی خانگی. آمپلی فایرهای Emotiva که دیگه آخر تقویت کننده سینمای خانگی. صدای سینمایی آمپلی فایر و بلندگوی میخواد که پاسخ سریع بده, پیک های سنگین تحمل کنه و خوب جریان بده, ترکیب این دو یکی از بهترین انتخاب ها برای یک سیستم سینمای خانگی درست و حسابی. خیلی سخت نگیرید! واقعا لازم در اینجا سیستم های هم معرفی بشه که نیاز تمام دوستان برآورده کنه, اگر هم قراره سر صدا کنیم و حالشو ببریم با سیستم های درست و حسابی باشه و نه هر آشغال تجاری!

ELAC Review

ELAC یک کمپانی بلندگو ساز آلمانی است, نسبت به قیمت صدای بسیار تمیز و متفاوتی بین برندهای متوسط آلمانی دارد. اگر دنبال بلندگوی هستید که ارزش موزیک گوش کردن داره حتما صدای این برند بشنوید. شخصا مدل Linie 500 دوست دارم. 

 در مورد صدای مدل Linie 500 اولین پارامتری که نظر هر شنوده ای را نه فقط در این مدل که این خصوصیت بسیار بزرگ ELAC است جلب میکند Coherency این بلندگو است, صدا از یک نقطه پخش میشه و نه از درایورها یا کابینت بلندگو! کل بلندگو در اختیار موزیک, صدا در تمام فرکانس ها Flow این باعث میشه صدا فوق العاده طبیعی شنیده شود. تو صدای ELAC درایور ها شاخص خودشون ندارن, یعنی نمیگی این بلندگو تو این فرکانس صدای بهتری میده! مثل خیلی از بلندگوهای آشغال موجود که فقط برای شاخص های فروش میرن! مثلا mid خوبی داره! این خیلی مسخره ست که بگیم فلان بلندگو این شاخص مشخص داره و روی اون تاکید کنیم. طراحی کابینت و درایورهای ELAC در اختیار موزیک و هر بخش از بلندگو صدای خودشون نمیدن. این یکپارچه بودن صدا به شنوده اجازه میده خیلی راحت تر بلندگو در فضا های مختلف Placement کند. و به بهترین Sweet spot ممکن برسد.

صدای این بلندگو بسیار کریستالی, این حالت کریستالی بودن در تمام فرکانس های صدا حس می کنید, در موزیک decay در پس زمینه داریم که اکثرا شنیده نمیشه! اما من در Linie 500 پس زمینه بسیار روشن و شفافی شنیدم. این وضوح در پس زمینه موزیک در بلندگوهای مثل Quad شنیدم. صدای Quad مثل بلندگوهای درایوری Rich نیست اما صدارو بدون انرژی اضافی و با پس زمینه روشن پخش میکنه, صداش کارکتر اضافی نداره که این اجازه میده مدت طولانی موزیک گوش کنید.   

ELAC موزیک سانسور نمیکنه و به صدا کاراکتر نمیده, یکی از دلایل این جنس صدا به دلیل Ribbon tweeter بودن بلندگوهای ELAC است, tweeter های نواری نسبت به انواع Dome کاراکتر کمتری در صدا دارن و این مدل های که ELAC میسازد واقعا عالی هستند.   

من حدس میزنم صدای این بلندگو در ایران زیاد دوست نداشته باشن! من در موزیک صدای Live به Emotional ترجیح میدم, هرچه در فیلم صدای هیجانی دوست دارم در موزیک صدای طبیعی. اصلا فکر نکنید در موزیک از صدای Rich بدم میاد! اما از بلندگو و کلا های فای که به صدا کاراکتر میدن اصلا خوشم نمیاد, در ایران بسیار دیدم افرادی که صدای رنگی دوست دارن, یعنی صدا Smooth یا Sweet دوست دارن بعضی ها از صدای Warm خوششون میاد! و این یکی از همون دلایلی که خیلی از برندهای درست حسابی در ایران فروش نخواهد کرد! بهتر بگم صدای درست حسابی نخواهید شنید.

این بلندگوی کابینت مدرن با طراحی تابع به حس شنوایی دارد. بنظرم نقش کابینت بلندگو از درایورها مهمتره؟ شنیدیم بلندگوهای که درایورهای خوبی دارن اما صدای خوبی نمیدن! اصلا نمیگم این بلندگو ضعف در صدا نداره, که البته هیچ بلندگوی پیدا نمی کنید که در نواحی از صدا ضعف نداشته باشد! فقط خود ساز که هر نت مثل خودش اجرا می کنه. چیزی که این بلندگو در کلاس خودش کاملا متفاوت می کند همان Coherency بودن صدا در مدل های بوده که من شنیدم, صدای زنده و بدون کاراکتر, تغییر نکردن جنس صدا در ولوم های مختلف, باس عمیق و کیپ و Soundstage عالی از مشخص ترین ویژگی های مثبت ELAC است.

Marten FormFloor loudspeakers

این تحلیل Victor Chavira از بلندگوی مدل FormFloor مارتن نوشته, خود مارتن هم در وبلاگش ازش تقدیر کرده. گفتم قسمت کوتاهی از این تحلیل ترجمه کنم اینجا براتون بزارم.

 FormFloor

 

 دست یابی به تجربه اجرایی FormFloor یک مقدار سخت است. و یک مقدار خلاف عرف آن چیزی است که قبلا به آن خو گرفته ایم.

 من بلندگوی FormFloor  را در همان جایی که مدل MILES 2 مارتن را قرار داده بودم گذاشتم و حدود ۹۰ دقیقه با موسیقی هایی که قبلا هم گوش داده بودم تست کردم.

حقیقتا درک شفافیت تصویری و عمق ادراکی در بلندگوی FormFloor مارتن بی نظیر است.

اجرای باس در ووفر ۷ اینچی سرامیکی بی نظیر است, و صدا کل محوطه را می گیرد.

Ribbon Tweeter گاهی افکت های کناری دارند, با Over Tone ناخالص! ولی این مشکل در FormFloor دیده نمیشه و در فرکانس های بالا گوش شنونده را آزار نمیده.

 خواننده کوبایی شروع کرد به تک خوانی یک قطعه موسیقی انگار موسیقی مثل یک پر خیلی سبک آدم لمس میکنه.

نواختن پیانو در FormFloor از شفافیت و دینامیک خالص برخوردار است با اجرای احساسی. 

شفافیت, هارمونی و تونالیتی FormFloor به شما اجازه می دهد که اجرای پیانو را تحسین کنید.

If you are in search of a speaker with exceedingly clear voice and dynamic force to fill a medium sized room with panoramic sound, put the Marten FormFloors at the top of your list. Highly recommended

اگه دنبال یک اسپیکر با صدای فوق العاده شفاف هستید که یک اتاق متوسط را ساپورت کنید, بلندگوی FormFloor مارتن اول لیستتان بذارید. این بلندگو را واقعا توصیه میکنم!

Sony SS-AR1

SS-AR1

این هم بلندگوی High-End سونی مدل SS-AR1 كه امسال برای اولین بار در نمایشگاه CES 2011 با سورس EmmLabs , آمپلی فایر PassLabs  و كابل Kimber دمو داشته! كامپوننت های بسیار عالی! این بلندگو 27.000 دلار قیمت و 57 كیلو وزن داره! ظاهرا طراحی كابینت این بلندگو خیلی خیلی خاص! 

پانل ۵۰ میلیمتری جلوی بلندگو از چوب درخت افرا ساخته شده که انحصاری در جزیره هوکایدو که در شمالی ترین نقطه ژاپن واقعه شده و آب و هوای سردی دارد پروش داده میشه. و در ماره نوامبر که رشد درخت کند است و ساختار چوب در متراکم ترین حالت خود قرار دارد برداشت میشه.

 کابینت بلندگو از ورق ۳۲ میلیمتری از چوب درخت توس فنلاندی ساخته شده, توس فنلاندی خصوصیات آكوستیكی بسیار عالی دارد.

   تصویر زیر كابینت برش خورده SS-AR1 نشان میده به لایه های چوب توجه كنید.

همینطور به كابینت و درایورها

عکسهارو در سایز بزرگ اینجا ببینید.

  SS-AR1 در ژاپن و در سال ۲۰۰۶ طراحی و ساخته شده و تا به امروز كه آغاز فروش جهانی آن است در قسمت های مختلف به ویژه كراس آور تغییراتی داشته. سونی خیلی سال بود در زمینه سیستم های صوتی Hi-End فعالیت جدی نداشت! اما ظاهرا این بار با SS-AR1 بازگشت خوبی داشته. سونی یك صوتی ساز High-End نیست. تولیدات High-End داره اما تا به امروز در HIFI طراح تراز اول نداشته. در سالهای سورس های دیجیتال سری ES تولید میكرد برای CD و SACD كه در رنج قیمت خودشون عالی بودن نمیدونم چرا دیگه تولید نمیكنه؟ اما بلندگو مقوله كاملا متفاوتی از سورس و آمپلی فایر.

 به مشخصات فنی این بلندگو توجه كنید:

Frequency Response: 28Hz to 68KHz 

Sensitivity: 88 dB

Nominal Impedance: 4 ohm  

Maximum input power: 200 watts

در مورد این بلندگو گفته شده بهترین بلندگو برای فرمت SACD و توان اجرای فركانسهای بالا را با تفكیك خیلی عالی داره, در نمایشگاه CES 2011 هم با سورس EmmLabs و SACD دمو شده. البته این نوع نظرات مربوط میشه به تست های آزمایشگاهی و نمیشه به عنوان برگ برنده سونی در مقابل غول های مطرح بلندگو ساز بحش توجه کرد. هنوز تحلیل درست حسابی از این بلندگو منتشر نشده و نمیشه گفت صدای Emotional داره یا Live من شخصا در موزیك از بلندگوی كه Live پخش می كنند بیشتر خوشم میاد و میتونم با صداش بیشتر ارتباط برقرار كنم تا یه صدای Emotional

باید دید این بلندگو تا چه حد نظر Audiophile های درست حسابی را به خود جلب میكنه؟

 تا جای كه من میدونم ژاپن در High-End برند بلندگو ساز مطرحی نداره, البته اگر بلندگوی فوق محبوب NS-10M Studio یاماها را بحساب نیاریم صنعت و علم بلندگوسازی سالهاست در اختیار اروپا و امریكا بوده. البته هستند برندهای آشغالی كه فقط با اسم اروپای بودن محصولات خیلی بی كیفیت هم از نظر صدا و هم ساخت تولید می كنند. و خریدار پول برای لوگو و یا ساخت فلان كشور اروپایی بودن دور میریزه! بهترین جا برای فروش این محصولات كشورهای خاورمیانه هست. پول زیاد و آگاهی كم.

اگر سونی و برندهای نه چندان مطرح گاهی محصولات با كیفیتی (حالا میگیم فقط از نظر ساخت تولید می كنند) كه حداقل كمی از پول های آنچنانی كه از مشتری میگرن جاش كیفیت بالا ارائه میدن. هستند برندهای مطرح شده توسط مجلات و سایت های كه كابینت از نئوپان میسازن با درایور و كابل های داخلی بسیار بی كیفیت و با یك لوگوی طلا پول های آنچنانی از مشتری بدبخت میگرین!

این عكس وبلاگ طراح بلندگوی مارتن از دموی سونی در CES 2011 گذاشته.

http://marten.se/blog/2011/01/upstairs-downstairs/#respond

Wood Cone Speaker

 

به بالاترین كیفیت صدا گوش فرا دهید.

جلوه های صوت طبیعی از بلندگوی مخروطی شكل متولد شده از مادر طبیعت شنیده می شود. اشتیاق درونی ما برای شنیدن صداهای طبیعی و فن آوری های بسیار پیشرفته دست در دست هم به سیستم های فای فوق عالی با مارك JVC حیات بخشیده اند و تجربه شنیدن فوق عالی.

بلندگو همانند یك آلت موسیقی

چوب با داشتن خصوصیات عالی آكوستیكی آن كه در سایر موارد دیده نمی شود برای ساختن ویولن, پیانو و سایر آلات موسیقی ضروری است. به همین دلیل اكثر جعبه های بلندگو را از چوب ساخته می شوند. پس چرا دیافراگم از چوب ساخته نشود؟ 20 سال پیش مهندسین JVC این عقیده را پیدا كردند و اولین گام ها را در ساخت دیافراگم چوبی برداشتند.

ویژگی های اكوستیكی فوق تصور چوب

چوب این ویژگی را دارد كه سرعت صوت درون آن زیاد است و در عین حال ضریب مناسب ارتعاش و لرزه صوت عبوری صدائی صاف و یكنواخت انتقال می دهد. این تركیب ویژگی ها در موارد معمول دیگر غیر ممكن است. مزیت دیگر چوب یكنواختی سرعت عبور صوت از درون آن می باشد.

تلاش ابداع كردن و نتیجه ای حیرت انگیز

 در تلاش برای ساخت دیافراگم چوبی, مهندسین JVC با مانع بزرگی روبرو شدند! فرم دادن ورق های چوب در برابر شكل پذیری ترك می خوردند, پخش می شوند و یا می شكنند. فنون زیادی بكارگرفته شد ولیكن هیچكدام موثر نبودند.

پس از سال ها تلاش و خطا در نهایت راه حل در یك ماده عجیب پیدا شد! در ساكی یا شراب برنج ژاپنی  وقتی چوب در ساكی خیسانده می شود لایه های آن نرم و انعطاف پذیر شده و در فرایند شكل دادن می توانند بدون ترك خوردن و یا شكستن مقاومت كنند. JVC روش ساكی را با تراشكاری دقیق و استادانه تركیب نمود و رزین ها و مواد شیمیائی خاصی رابكار گرفت تا بتواند دیافراگم چوبی ای بسازد كه سال ها متمادی صدای طبیعی ایجاد كند. سرانجام فرایند تحقیق و تجربه پس از ۲۰ سال نتیجه داد و ساخت بلندگو با مخروط چوبی با موفقیت عملی گردید.

تنظیم نهائی صدا به كمك مهندسین استودیو JVC

JVC با كمك مهندسین استودیو آاویاما ركوردینگ استودیوی كه یكی از زیر مجموعه های كمپانی JVC است. در مرحله نهائی تنظیم صوتی سیستم های چند تكه كوچك با بلندگوهای چوبی را انجام داد. توصیه ها و نظریه های این خبرگان صدا به ما كمك كرد تا مرحله طاقت فرسای تنظیم دقیق و حساس صدا با موسیقیدانان و آهنگ سازها با موفقیت انجام بگیرد.

 

 اشاره: متن بالا از روی جنرال كاتالوگ جی وی سی ترجمه شده است.

 جی وی سی دو مدل از بلندگوهای تمام چوبی 2WAY و فول رنج را برای علاقمندان به DIY و نوازندگان بصورت كیت ارائه كرده تا بشه با سلیقه شخصی تغییراتی در كراس آور و شرایط آكوستیك داخل بلندگو اعمال كرد برای پاسخ های فركانسی مختلف.

 میكرو های HIFI جی وی سی برای نوازندگان سازهای زهی ساخته شده. من چندین بار صدای EX-A5 جی وی سی را شنیدم. نسبت به میكرو های فای های كه تا حالا شنیدم در یك نواحی فركانسی خیلی متفاوت است. صدای كه از تك نوازی ویولن روی این سیستم شنیده میشه خیلی نیم پرده و ربع پرده ها را دقیق اجرا میكنه. صدای ساز استاد (پرویز یاحقی) روی EX-A5 با اینكه متاسفانه اصلا ركوردهای خوبی از این اساتید موسیقی در ایران موجود نیست! خیلی شنیدنی بود حركت آرشه روی سیم ها حس نزدیكی به اجرای زنده ساز به شنونده میداد, بخصوص اون ربع پرده های منحصربفرد استاد یاحقی عالی شنیده میشد. اگر با اجرای زنده سازهای زهی آشنا باشید, متوجه صدای خاص این بلندگوها خواهید شد. نمیگم در موزیك های فول رنج توانایی یك بلندگوی High-End داره, صدای این بلندگوها اون خصوصیات ذاتی ساز نشون میده, چیزی كه در Audio CD ها از موزیك گرفته میشه, اكثر Audiophile دنبال صدای Natural هستند! برای نزدیك شدن به ذات صدای ساز به Tube و صفحات مغناطیسی رو میارن, اما باز اكثرا اون احساس خوشایند از موزیك ندارن, مخصوصا اگر اجراهای زنده شنیده باشند و یا تك نوازی سازی را تجربه داشته باشند نمیشه به این راحتی ها از ركوردهای رایج لذت برد! بیشتر این صداهای كه ما می شنویم ذات صدای ساز با خودشون ندارن. تمام فیلترهای كه برای بهبود صدا اعمال میشه قسمتی از حس طبیعی ساز میگیره و صدارو میبره به سمت Detail بیشتر تا صدای حقیقی ساز ! در مورد موزیك های Public آنچنان این مسائل مهم نیست و Detail بالای ركوردهای دیجیتال بسیار رضایت بخش, اما برای یك نوازنده نزدیكی آنچه از ركورد ساز شنیده میشه با صدای خود ساز مهم است.

دوستی میگفت صدای ساز تو بلندگوی كه مدتی كار كرده ژوست میشه, راست هم میگفت درست مثل خود ساز كه بعد از مدتی صدا روح پیدا میكنه و از اون حالت خام اولیه بیرون میاد صدای بلندگو هم بعد از مدتی كار كردن تغییر میكنه. شاید این بلندگوهای تمام چوب بیشتر این Quality داشته باشد.

مقالات دیگر...

  1. JBL
  2. KEF Q 700 Review

ورود اعضاء