Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Super 8 Blu-ray Review

Super 8 Blu-ray

من با اینکه بیش از سه دهه از عمرم گذشته ولی هنوز کودک درونم  ۷-۸ ساله مونده و از این بابت بسیار خوشحالم:) هنوز به تخیلات بچگیم فکر میکنم و گاهی خوابشون میبینم. تخیلات کودکی من کمی با تخیلات فیلم سازهای هالیوود متفاوت, اما هستن فیلم های که من میتونم باهاشون ارتباط برقرار کنم و خودمو جای شخصیت های اون فیلم قرار بدم. Super 8 تخیلات کودکی من نبود! اما همین که چند تا بچه میرن دنبال یه ماجراجویی برام دوست داشتنی بود. شاید اگر یکم لطیف تر بود بیشتر دوستش داشتم!

تصویر Super 8 بسیار از فیلتر های مختلف گذشته تا آنچه کارگردان برای القاء حال و هوای فیلم میخواد به بیننده بده. با تمام دستکاری های که روی تصویر این فیلم صورت گرفته نتیجه کار خوب شده است. استفاده از رنگ های گرم با کنتراست کمی پایین در تمام طول فیلم اصلی ترین نکته قابل توجه در تصویر است, بازی با نور در تمام سکانس ها بخشی از تصویر این فیلم و نور آبی شبیه به آنچه از سفینه های فضایی در فیلم ها دیدم در طول فیلم کم و زیاد حظور دارد, نور آبی براق اما بی تاثیر در کم کردن گرمای رنگ ها.

گرین یک دستی در تمام طول فیلم و بیشتر در پس زمینه دیده میشه, که در چند نما خودشو بیشتر نشان داد! مثل تغییر دادن رنگ آسمان و گرین درشت تر در همان نماها, اما در کل فیلم با اینکه سکانس های داشت که خیلی مستعد گرین اذیت کننده بود اما گرین خیلی کنترل شده, و در مواردی اصلا احساس نمیشد.

نور پردازی بسیار عالی که باعث میشد از وضوح تصویر در سکانس های شب کم نشه و تمام اجزاء تصویر با جزئیات خوب دیده شود.

تصویر Super 8 در تمام طول فیلم یکدست, نه خیلی جزئیات بالا نشان میده و نه حذف بی مورد جزئیات  دارد.

نکته جالب در مورد تصویر این فیلم و حتی صدا شباهت به فیلم "Star Trek" همانطور که می دانید کارگردان هر دو کار J.J. Abrams  است. در نسخه بلو-ری Star Trek هم شاهد تصویری با رنگ های گرم با جزئیاتی نه خیلی بالا و نه کم بودیم. در "Mission: Impossible 3" نیز اگر درست یادم باشه همچین بافت تصویری داشتیم, رنگ های گرم, نور پردازی دقیق که نه جزئیات خیلی بالا نشان میداد و نه چیزی رو حذف میکرد. اما Super 8 خیلی نزدیک تر به Star Trek بود. من این فیلم دوست ندارم! اما نمیشه از نسخه بلو-ری Star Trek هم گذشت.

 

Star Trek Blu-ray

 

و اما صدا Dolby TrueHD 7.1:

صدا در Super 8 بیشترین دلیلی بود که من تصویر ایست کنم و نکته ای بنویسم. صدای این فیلم میشه گفت یک دالبی عالی و فکر نمیکنم Dolby TrueHD بهتر از این که من در این فیلم شنیدم بتونه صدا بده!

صدای Dolby TrueHD در این فیلم از معدود مواردی بود که من صدای دالبی وضوح بالا می شنیدم!

صدای ساراند حجیم در هفت کانال واقعا زیبا بود. سیستم من یک ساب ووفر فقط برای کانال ساراند داره, پیک های لحظه ای که تخیله میکرد در کانال ساراند شوک کننده بود, سکانس انفجار قطار موج حرکت ديافراگم بلندگو های کانال های ساراند حس میکردم! این حس با حرکت باد در صحنه ترکیب کنید ببینید چه هیجانی در ولو ۴/۳ به بیننده منتقل میشه!

در کمتر تراک دالبی صدای افکتی تا این حد درگیر در کانال های ساراند با تفکیک بسیار عالی و کریستالی شنیده بودم!

استفاده دقیق از کانال LFE برای القاء ترس و هیجان.

افکت خالص و بدون موزیک متن مزاحم در صحنه های اگشن باعث میشد بیننده واقعا تاثیر صحنه های فیلم حس کنه و این خیلی عالی بود. البته در سکانس آخر کاملا جبران کردند!

یک نکته بسیار جالب که حتما پیشنهاد میکنم در تست های بعدی که از این فیلم دارید بهش دقت کنید, عوض شدن افکت ها در کانال های ساراند است! صدا وارد یکی از کانال های ساراند میشد و در همان کانال صدا عوض میشد! تصور کنید تکه ای بزرگ از یک انفجار به سمت شما پرتاب شده و وارد یکی از کانال های ساراند میشه, در لحظه شی در یکی از کانال ها با چیزی برخورد میکنه و چند تکه میشه, این تغییر افکت در چندین صحنه خیلی زیبا شنیدم و کاملا مشخص بود روی این صداها کار شده. این خیلی جالب که در یک لحظه در یک کانال تغییر صدای افکت بشنوید. در چند سکانس صدا در کانال های ساراند عوض شد و کاملا این حس داد که پشت سر شما داره اتفاقاتی رخ میده.

یک مصاحبه از "Greg Russell" دیدم Re-recording Mixer معروفیه, سه گانه Transformers کار کرده, میگفت در اکثر سیستم های سینمایی خانگی تفکیک درستی در کانال های ساراند نیست! و من دوست دارم تک تک افکت ها از کانال های ساراند شنیده شود. من فکر میکنم این ضعف که واقعا در اکثر سیستم های درست حسابی هم هست به آکوستیک و مخصوصا DSP آمپلی فایر برمیگرده. دلیل پویا نبودن صدا در کانال های ساراند اگر خود فیلم این مشکل نداشته باشد فقط به دلیل تاثیر آکوستیک و تداخل موج صدا در هم بوجود میاد و بعد قدرت DSP که تا چه حد بتونه این فضا ایجاد کنه و نگه دارد. در خیلی از سیستم ها دلیل پویا نبودن صدا ضعف در DSP است. صدا تا یک جای میاد و یکدفعه انگار صدا میوفته! صدای سرپا و جون دار فقط به قدرت سیستم و آکوستیک نیست, DSP خیلی مهم است.

نکات منفی که صدای این فیلم داشت, خوب مثل تمام تراک های دالبی کانال LFE در بعضی صحنه ها کمی شل بود و اون تاثیر سنگین در حد انتظار نداشت.

و همچنین گاهی احساس میکردم صدای فیلم از اون حالت یکپارچه خارج میشه و انگار فقط در یک کانال فعال! و دلیلش بالا رفتن حجم صدای تک افکت های در بعضی از کانال ها بود.

Dolby TrueHD در بلو-ری Super 8 صدای آبرومندانه میده و میشه ازش لذت برد.

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء