Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

تحلیل ها

چقدر پهنای باند نیاز است؟

یکی از سوالاتی که بسیار از من در ایمیل ها پرسیده می شود, این است که کابل HDMI برای انتقال تصاویر 4K باید چقدر سرعت انتقال داشته باشد؟ در ادامه براتون می نویسم برای انتقال تصاویر 4K همراه با صدای 11.1 کاناله به چه پهنای باندی نیاز دارید.

 روزولوشن 4K فریم ریت 30 هرتز با کرومای رنگ 4:4:4 و گستره رنگ SDR همراه با صدای 5.1 کانال فشرده به 10 گیگابیت پهنای باند نیاز داریم.

روزولوشن 4K فریم ریت 30 هرتز با کرومای رنگ 4:4:4 و گستره رنگ HDR همراه با صدای 5.1 کانال فشرده به 11 گیگابیت پهنای باند نیاز داریم.

روزولوشن 4K فریم ریت 60 هرتز با کرومای رنگ 4:2:2 و گستره رنگ SDR همراه با صدای 5.1 کانال فشرده به 12.8 گیگابیت پهنای باند نیاز داریم.

روزولوشن 4K فریم ریت 60 هرتز با کرومای رنگ 4:2:2 و گستره رنگ HDR همراه با صدای 7.1 کانال غیر فشرده به 15 گیگابیت پهنای باند نیاز داریم.

روزولوشن 4K فریم ریت 60 هرتز با کرومای رنگ 4:4:4 و گستره رنگ SDR همراه با صدای 11.1 کانال غیر فشرده به 18 گیگابیت پهنای باند نیاز داریم. ورژن کابل 2.0

روزولوشن 4K فریم ریت 60 هرتز با کرومای رنگ 4:4:4 و گستره رنگ HDR همراه با صدای 11.1 کانال غیر فشرده به 23 گیگابیت پهنای باند نیاز داریم. ورژن کابل 2.0

روزولوشن 8K فریم ریت 60 هرتز با کرومای رنگ 4:4:4 و گستره رنگ HDR همراه با صدای غیر فشرده 11.1 کانال فشرده به 48 گیگابیت پهنای باند نیاز داریم. ورژن کابل2.1

برای کاربران عادی که فیلم های 4K به صورت استریم و فایل های 4K REMUX تماشا می کنند کابل ورژن 1.4  با 15 گیگابیت پهنای باند کافی است. برای کاربران یکم حرفه ای تر که سیستم های سینمای خانگی با دیکودر صدای غیر فشرده دارند کابل های ورژن 1.4 با 18 گیگابیتپهنای باند کفایت می کند. و برای کاربران ویدئوفایل که سیستم های پیشرفته ی سینمای خانگی مجهز به دالبی ادموس و نمایشگرهای 4K HDR دارند و از سورس صدا و تصویر UHD بلوری استفاده می کنند به کابل ورژن 2.0 با 23 گیگابیت پهنای باند نیاز است.

مدیا پلیرهای Kaleidescape

مدیا پلیرهای Kaleidescape چند سالی که بین علاقمندان سیستم های سینمای خانگی طرفدار پیدا کرده است.

مدل Strato S تا 12 ترابایت هارد دیسک را پشتیبانی می کند و همچنین امکان استریم ویدئوهای UHD HDR را نیز دارد. من چند نقد درست و حسابی از مدل Strato S مطالعه کردم, که همگی به مشکل Gradient رنگ در تصاویر 4K اشاره کرده بودند. هنوز خیلی زوده بشه روی استریم فیلم ها و این نوع مدیا پلیرها به عنوان سورس اصلی صدا و تصویر برای یک علامند واقعی به سیستم های سینمایی خانگی حساب کرد.

همگی ما خوب میدونیم اگر قرار به استرم ویدئوی باشه, UHD بلوری پلیرهای درست و حسابی مثل اوپو, پاناسونیک و پایونیر این کار بسیار بهتر و دقیق تر از هر مدیا پلیر گران قیمتی دیگری انجام خواهد داد.

برای من مدل های M500 و DV700 جالب بود, چرا که که به کاربر اجازه کپی کردن محتوای دیسک های دی وی دی و بلوری به صورت کامل همراه با منوهای اصلی فیلم و تمام محتویات دیسک بروی هارد و سرور اختصاصی به شما میدهد. البته که امکان کپی مستقیم فیلم را بدون منوها و اخطارهای ابتدایی نسخه های فیزیکی و... برای دسترسی سریع به فیلم را نیز دارید.

همگی ما ویدئوفایل ها فیلم های بروی بلوری داریم که صرفاَ به دلیل علاقه به فیلم, بازیگران یا کارگردان فیلم در آرشیو نگهداری می کنیم, خیلی از این فیلم ها هم کیفیت های آنچنانی و در موارد چندان خوبی برای تست و بخش سرگرمی های صدا و تصویر ما ندارن و صرفاً از روی علاقه آرشیو شدن, این دو مدل از مدیا پلیرهای Kaleidescape به نظر من برای کپی و نگهداری این دسته از فیلم ها بسیار مورد نیاز است. به هرحال بارگذاری و تعویض دیسک ها وقت گیر هستند و از طرفی هم عمر مفید هد اپتیک بلوری پلیرها محدود است, مدیا پلیرهای مثل M500 کار برای در دسترس بودن فیلم های مورد علاقمون بسیار راحت خواهد کرد.

McIntosh 70th Anniversary

گذر از یاماها...

هرکی سایت htcenter.ir میشناسه, میدونه که من در صدای سینمایی طرفدار جدی یاماها بودم, هستم و خواهم بود. تعداد آمپلی فایرهای سینمایی یاماهای که داشتم از انگشتان دو دست هم بیشتره... بنظر من هر علاقمند درست و حسابی صدای سینمایی باید یک دوره چند ساله مدل های مختلف یاماهارو تجربه کرده باشه (باید یاماهارو دوست داشت این یه قانونه, احتمالاََ تو کتاب مقدسم اومده)

 قانونی که من در حدود بیست ساله ازش پیروی کردم و در آینده هم خواهم کرد. در این دو دهه آمپلی فایرهای دنن, مارانس, اونکیو, پایونیر, و... در ستاپ من آمدن و خیلی زود خارج شدن, و این یاماها بوده که همیشه رضایت من جلب کرده و دوستش داشتم و دارم.

اما امروز وقتش شده که یک بار دیگه برای اتاق سینماییم یک پروسسور جدید بخرم, دستگاهی که بتونه حداقل تا دو سال آینده تمام انتظارات سخت گیرانه من برآورده کنه و بهم لذت بده. و این به معنی این که یک تصمیم گیری سخت و پیچیده برای انتخاب قلب سیستم سینماییم در پیش دارم...! آیا باید دوباره و طبق سنت قدیمی خودم یاماهارو انتخاب کنم؟

برای من تنها دو انتخاب وجود دارد, اول پروسسور یاماها CX-A5200 که باید جای CX-A5100 بگیره, و دیگر پروسسور مارانس AV8805 که جایگزین یاماها بشه!

 با یاماها و جنس صداش که کاملا آشنا هستم, مارانس AV8805 هم شنیدم, تنها ضعفی که در آن ستاپ بود, بخش پاور مارانس بود که اصلا در کلاس و کیفیت پروسسور این برند نبود. مارانس هیچ وقت در بخش پاور آمپلی فایر ساز خوبی نبوده و نیست. به مارانس دوستان بر نخوره, این یک واقعیت که باید پذیرفت.

 چند ویزگی در پروسسور مارانس هست که برام جذاب شده و من وسوسه میکنه تا مدل AV8805 جایگزین یاماها کنم.

اول ساخت و متریال بسیار عالی که مارانس در مدل های پرچم دار ازش استفاده میکنه, به عنوان مثال شاسی و حتی پیچ های که از جنس مس ساخته میشن, استفاده از کانکتورهای با کیفیت, ساخت عالی بدنه با برش های بسیار دقیق و... همگی دلیل حس خوبی که وقتی با سری پرچم دار مارانتز کار میکنی بهت منتقل میشه.

و دوم این که مارانتز پردازش جریان افکت وفادارتری در صدای سینمایی نسبت به یاماها و دیگر برندهای صاحب نام دارد, صدای سینمایی پروسسور مارانتز به صدای که در سالن های دالبی سینما و IMAX می شنویم نزدیک تره, و شاید همین ویزگی باعث شده  که من به صدای مارانس گرایش پیدا کنم, و انتخاب بعدی من پروسسور مارانس باشد. نه این که صدای افکتیو و بی نظیر یاماهارو دیگه دوست ندارم, فقط نیاز دارم مدتی صدای با کیفیت یاماها اما متفاوت از یاماهارو بشنوم.

در آخر به چند سوالی که امکان داره در ذهن مخاطب ایجاد بشه, خودم جواب میدم:

از نظر من همچنان بهترین سازنده آمپلی فایرهای سینمایی "یاماهاست"

یاماها با فاصله آمپلی فایر ساز بهتری از مارانتز است.

صدای سینمایی یاماها پویا تر و تاثیرگذار تر از مارانتز است.

همچنان یاماها بهترین سازنده آمپلی فایرهای سینمایی ارزان قیمت در بازار است.

یاماها قوی ترین جریان دهی با کمترین میزان دیستروشن صدارو در بین دیگر سازندگان آمپلی فایر های سینمایی دارد.

یاماها همچنان بهترین سازنده آمپلی فایرهای سینمایی بوده و هست.

خوش باشید

ویدئو پروژکتور جی وی سی DLA-RS2000

ویدئوپروژکتور جی وی سی مدل DLA-RS2000 کمتر از ده روز است که رسیده ایران, و این نتیجه نهایی کالیبراسیون دستگاه پس از 20ساعت کارکرد است...

ورود اعضاء