Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

مطالب مخاطبین

Journey to the Center of Earth 3D

اول از همه باید بگم تکنولوژی که تو این فیلم استفاده میشه به استریوسکوپ معروفه همون عینکهای فیلتر قرمز/آبی که نسبتا قدیمی هم هست . توی سینماهای دنیا بعبد می دونم دیگه فیلمی به این شیوه بصورت سه بعدی نمایش داده بشه اما تو ویدئوی خانگی تنها فرمت سه بعدی موجوده . دلیل هم اینه که این فرمت رو میشه تو هرچیری که تصویر رو نشون میده بصورت سه بعدی دید و مثل سایر تکنولوژی ها نیاز به نمایشگر یا تجهیزات مخصوص نداره . 

فیلم سفر به مرکز زمین به خود خود چیز دندون گیری نیست اما این فیلم اصولا ساخته شده تا افکت های سه بعدی ماهرانش رو به رخ بکشه . فیلم پر از سکانسهایی هست که نوشته شدن تا المانهای سه بعدی توی آن ها بکار بره هرچند داستان ژول ورن بالقوه خیلی موقعیت های ناب برای نمایش سه بعدی داره .

اگه برای اولین بار یه همچین چیزی تماشا میکنین احتمالا وقتی شاخکهای موجود ماقبل تاریخ تو اولین صحنه فیلم از قاب تلویزیون میزنه بیرون سر جاتون میخکوب میشین . صحنه های این چنین تو فیلم نسبتا زیاده . مثل ارابه رانی روی ریل داخل معدن متروکه یا صحنه مورد حمله قرار گرفتن قهرمانهای داستان وقتی از یه دریای زیرزمینی می گذرن . زمانی که قهرمانهای داستان برای اولین بار وارد محوطه باز مرکز زمین میشن افکت درخت ها و گیاهان به قدری زیبا کار شده که با حرکت دوربین از بین درخت ها ممکنه سرتون رو کنار بکشید .

خاصیت فیلمهایی که به این فرمت آماده میشن اینه که اصولا دیگه چیری به اسم رنگ داخلشون نیست انگار تمام رنگها از یه فیلتر به شدت ملایم کننده رد شده باشن . بعلاوه اینکه تو بعضی صحنه ها ممکنه شما سایه بعضی از قسمت های تصویر رو به وضوح ببینید چیزی شبیه Ghosting تو LCD ها . البته تو این فیلم نسبت به فیلم دیگه ای که دیدم این موارد کمتره . وضوح تو نسخه سه بعدی به هیچ وجه کم نشده و حتی تو بعضی صحنه ها مثل پرت شدن از ارابه خیلی بهتر از نسخه معمولی فیلم هست .

اینکه تمام مدت فیلم باید عینک cardboard داخل بسته بندی فیلم روی چشتون باشه ازار دهندست . به احتمال زیاد اگر بعد ازدیدن فیلم با این عینک ها سردرد نگیرین حتما خستگی چشم رو تجربه می کنید . ولی به هر حال برای ما که دیدن چیزهایی از این دست اونم تو سینما غیرممکنه می تونه تجربه قشنگی باشه .

عینکهای این فیلم فیلترهای سبز/قرمز دارن که به نظرم از نوع ابی/قرمز که مثلا تو قطار قطبی استفاده شده چشم رو کمتر اذیت می کنه . در نهایت شاید نسخه سه بعدی فیلم تصویر بکر و بی نظیری نداشته باشه اما مطمئنا تماشای این نسخه به مراتب جذاب تر از نسخه معمولی فیلمه

نسخه معمولی فیلم که در کنار نسخه سه بعدی تو یک دیسک هست تصویر متوسطی داره . صدا هم نسبتا مناسبه . بجا از ساراندهای عقبی استفاده میشه و صدا به اندازه کافی لود هست .

حسین تقوی

Pirates of the Caribbean : curse of black pearl Blu-ray

بلو - ری فیلم مثل سایر محصولات Disney - Beuna Vista با تبلیغ سایر فیلم های این کمپانی شروع میشه او نم چیزی در حدود ۱۲ دقیقه که برای یه محصول کاتالوگ طبیعیه . منو ها علاوه بر سادگی و زیبایی سریع هم هستند .

بلو - ری این فیلم برای تصویر از استاندارد AVC MPEG-4 استفاده می کنه . بیت ریت فیلم ماهرانه بین صحنه های پر زد و خورد و آرام تقسیم شده . رنگها فوق العاده به نظر میان چه در صحنه هایی که از رنگهای تند و گرم استفاده شده و چه در صحنه هایی که رنگهای سرد قالب تصویر رو در بر دارن .

تصاویر در نشان دادن جزئیات بی نقص هستند و تصاویر در قالب موارد Sharp و عالیه . حتی تو صحنه هایی که از CGI استفاده شده باز هم جزئیات مناسبه چون معمولا خوب در آوردن صنه های ترکیبی ( فیلم برداری زنده + CGI ) از لحاظ تصویری مهارت و امکانات خاصی نیاز داره . صحنه های تاریک تو فیلم کم نیست و همشون تقریبا ایرادی ندارند . نه مشکل رنگ سیاه و نه حتی Grain یا Noise . مثلا صحنه " Aztech Gold " و یا حتی بهتر از اون صحنه " Trojan Horse " که صحنه های قالبا تاریک هستند و حتی میشه گفت بیشتر جلوه های ویژه فیلم تو همین دو تا صحنه خرج میشه ولی بازهم نتیجه نسبت به سایر صحنه های این چنینی بی نظیره .

کلوز آپ از صورت هنرپیشه ها ممعمولا به خاطر خاصیت بافت پوست جزو صحنه هایی هست که می تونه در قضاوت در مورد کیفیت تصویر ارائه شده برای فیلم ها تاثیر گذار باشه . تو این فیلم کلوز آپ ها در صحنه های روشن فوق العاده و در صحنه های کم نوز بی نظیرن .

در صحنه " finding a new crew " یک صحنه وسیع از آسمان بدون ابر دیده میشه . این جور صحنه ها معمولا پر از Grain هستند . این جا هم تصویر عاری از این " نقطه نقطه های معروف " نیست اما باز هم تصویر از این بهتر رو من فقط تو بلو - ری Live free or die hard دیدم .

صحنه نبرد " ویل " و " جک " در کارگاه ویل هم جزو صحنه های فوق العاده فیلم هستش . پر از صحنه هایی که میشه در موردشون قضاوت مثبت داشت . اتفاقا این صحنه جزو یکی از ۳ صحنه قسمت Movie Showcase بلوری فیلم هستش . دیزنی معمولا سه صحنه از فیلم که علاوه بر اینکه جزو صحنه های جذاب و دیدنی فیلم هستن از لحاظ صدا و تصویر هم یه سر و گردن از بقیه بالاتر هستند رو تو این قسمت قرار میده .

در نهایت بگم که تصویر بلو - ری بدون هیچ عیبی نیست ولی برای فیلمی با لوکیشن ها و شات های این چنینی تصویر فیلم یکی از بهترین گزینه هاست .

برای صدا در این بلو - ری از فرمت PCM به عنوان ترک فشرده نشده استفاده شده . صدا ها علاوه بر اینکه loud هستند جزئیات بسیاری رو هم شامل میشن . اگر فیلم را با صدای بلند و یک سیستم مناسب ببینید جزئیات صدا گذاری واقعا ماهرانست . تازه به این مطالب تم های زیبا موسیقی فیلم رو هم اضافه کنید که به نظر من یکی از زیبا ترین های موسیقی فیلم برای فیلمی با این محتواست . کانالهای کناری و پشتی هم در صحنه هایی که فعال میشن فوق العادن مثل صحنه نبرد دو کشتی که شلیک توپ ها خیلی جلب توجه می کنن .

وقتی یکی از سرگرم کننده ترین فیلم ها اخیر صدا و تصویر مناسبی مثل این داشته باشه نتیجه میشه دو ساعت و نیم لذت بردن از تماشای فیلم .

همراه دیسک اصلی فیلم یه دیسک بلو - ری تک لایه هم برای بانس های معمول فیلم در نظر گرفته شده که تقریبا شامل تمام چیزهایی هست که تو  دی وی دی فیلم نسخه Lost Disc عرضه شده بود . همگی با کیفیت معمولی و صدای استریو هستن . یکی از جالبترین ویدئو های این دیسک مراسم افتتاحیه و آمادگی برای اولین نمایش فیلم هستش .

حسین تقوی

ورود اعضاء