Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

ستاپ ابتدایی Turntable

چند نکته کوچیک اما بسیار مهم در ستاپ اولیه Turntable بهش اشاره می کنم, که با رعایت این نکات هم ستاپ امن تری خواهید داشت و هم صدای کم استرس تر می شنوید.

1- میزی که دستگاه Turntable بروی آن قرار میگیرد باید سنگین, و مجهز به لرزشگیر در پایه ها و صفحات باشد. مکانیزم کار دستگاه بر پایه بی وزنی سوزن بروی پستی و بلندی های صفحه است, در نتیجه کوچکترین لرزش ناشی از بلندگوها بروی صدا تاثیرگذار است.

2- تراز بودن میز و بشقاب دستگاه است, تراز کردن خود دستگاه بروی میز تراز نشده اشتباه است. ابتدا میز و سپس دستگاه را تراز کنید.

3- در هنگام نصب بازوی دستگاه بی هیچ عنوان از دستکش نخی استفاده نکنید, (دستکش نخی یکی از مهمترین های یک ستاپ امن بحساب میاد) اما در ستاپ Turntable ازش استفاده نکنید. دلیلش گیر کردن سوزن پیکاپ به دستکش است, که نتیجه خوشایندی در پی نخواهد داشت.

4- یکی دیگه از اشتباهات بالانس کردن بازوی دستگاه بروی"Platter" بشقاب اصلی است! این کار باعث فشار بیش از حد سوزن بروی صفحه می شود. بازوی دستگاه باید در نزدیکی لبه بشقاب بالانس شود.

5- یکی دیگه از روش های اشتباه در ستاپ که باعث آسیب دیدن احتمالی به کارترج می شود, نصب کارترج بروی بازوی سوار شده است, این کار نه تنها بازو  را از بالانس خارج میکنه, بلکه تسلط شمارو در کار کم میکند. کارترج توسط قطعه ای به اسم Mount به بازو وصل می شود. Mount به راحتی از بازو جدا میشه و شما با تسلط کافی و بسیار امن این امکان پیدا می کنید که کارترج را سوار و سپس قطعه Mount بروی بازو نصب کنید.

6- سنجش فشار سوزن بروی صفحه ست, که با یک ترازوی دیجیتال با دقت وزنی گرم انجام می شود, فشار بیش از حد باعث خوردگی صفحه و خراب شدن زودتر از وقت سوزن خواهد شد. شدت فشار کم هم تاثیر مستقیم بروی کیفیت صدا خواهد داشت, در فشار کم سوزن توان وارد شدن بر عمق فرورفتگی های صفحه را ندارد, که باعث دریافت لرزش کمتر و در نتیجه داده های صوتی کمتری خواهد شد. سنجش فشار به این صورت انجام می شود که  ترازو را بروی بشقاب بدون صفحه قرار بدید و بازو و سوزن را با همان ظرافت که بروی LP قرار میدهید بروی قسمت حساس ترازو قرار بدید. برای Turntable با کارتریج ارزان قیمت فشار نباید از 1.75 گرم و برای کارترج های حساس و گران قیمت 1.68 تا 1.70 گرم کمتر یا بیشتر باشد.

با رعایت همین 6 نکته ساده ستاپ دقیق و امن یک Turntable انجام می شود. در این مطلب وارد نکاتی به قول دوستان حرفه ای تر نشدم, چرا که با تجربه های آنالوگ خیلی بهتر از من ستاپ درست بلد هستند. برای دوستانی هم که برای اولین بار هست با این ساخته فوق العاده کار می کنند همین داده های ابتدایی برای ستاپ امن و دقیق کافی است.

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء