Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Audio Signal Clipping

در بحث اودیو Clipp شدن سیگنال در دو حالت ایجاد می شود, اول هماهنگ نبودن Gain سورس با آمپلی فایر و دوم ضعیف بودن آمپلی فایر و وولوم بالا دادن به آن برای درایو شدن بلندگوها.

طراحی آمپلی فایر به این صورت است که اگر به عنوان مثال سیگنال صوتی با دامنه جریان 2 ولت Peak-to-Peak به صورت مثبت و منفی به آمپلی فایر اعمال شود آمپلی فایر توسط ترانزیستور یا لامپ خلأ دامنه ی ولتاژ به 40 ولت افزایش میدهد.

اگر ولتاژ ورودی بالاتر از مرز جریان ورودی آمپلی فایر برود سیگنال صوتی از حالت سینوسی در خط تغذیه آمپلی فایر برش میخوره و کلیپینگ اتفاق میوفتد. و چون امکان افزایش جریان تغذیه ترانزیستورها وجود ندارد سیگنال های بالاتر از خط تغذیه برش میخورن و بخشی از اطلاعات صدا از دست خواهد رفت و دیستروشن اینجاد می شود, در واقع سیگنال AC به سیگنال DC تبدیل می شود.

کلیپینگ یعنی سیگنال سینوسی AC به سیگنال خطی DC تبدیل شود.

به تصویر زیر و خط ولتاژ 40 ولتی توجه کنید, سیگنال های قرمزی که روی خط ولتاژ برش خوردن و به رنگ خاکستری نشان داده می شوند داده های صوتی هستند که از حالت AC به DC تبدیل شدن که به صورت دیستروشن همراه سیگنال تقویتی به بلندگوها فرستاده می شوند.

مشکل جدی دیگری که کلیپینگ ایجاد می کند سوختن درایورهای بلندگو است.

زمانی که گین ورودی یک سیگنال بالاتر از خط ولتاژ آمپلی فایر بالا می رود, در طول مدتی که گین سیگنال بالاتر از توان دریافتی آمپلی فایر قرار دارد, یک ولتاژ ثابت در خروجی آمپلی فایر داریم, که همین ولتاز ثابت دلیل سوختن درایور بلندگوهاست.

در بحث اودیو باید دقت کرد سورس های قدیمی که گین بالایی دارند, به آمپلی فایرهای نسل جدید متصل نشوند.

از آمپلی فایرهای ضعیف برای راه انداختن بلندگوهای بزرگ و پر قدرت استفاده نکنید! هرچقدر به یک آمپلی فایر ضعیف وولوم بدهید افزایش قدرتی ایجاد نمی شود.

هیچ وقت یک آمپلی فایر پرقدرت بلندگوهای با توان پایین تر از خود را نمی سوزاند, همیشه آمپلی فایرهای ضعیف هستن که به دلیل کلیپینگ و ایجاد دیستروشن و ولتاژ ثابت بروی خروجی باعث سوختن بلندگوهای با توان بالاتر از خود می شوند.

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء