Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

تحلیل ها

Yamaha BD-A1040 Review

یاماها بعنوان بزرگرین کمپانی های مطرح در زمینه ساخت آلات موسیقی, تجهیزات ضبط استودیوی, تجهیزات سینمایی خانگی همیشه برتری و کلاس بالاتری نسبت به دیگر رقبا داشته است, یاماها حدود 20 ساله در ساخت آمپلی فایرهای سینمایی خانگی راس قله صدای سینمایی بوده و هست. اما در ساخت ویدئو پلیرها برتری با پایونیر, دنن, و جدیدا آپو بوده.

BD-A1040 جدید ترین بلو-ری پلیر یاماها از سری محبوب AVENTAGE با کوهی از امکانات جذاب محصول قابل توجه ای که می تواند نظر هر Videophile به خود جلب کند, در ادامه به برسی ویژگی های صدا و تصویر این پلیر خواهیم پرداخت.

ظاهر پلیر ترکیبی از آلومینیوم و پلاستیک براق تشکیل داده است, طراحی متناسب با آمپلی فایرهای سری AVENTAGE با ارتفایی در حدود 8.5 سانتیمتر این پلیر تبدیل به یک میان رده متوسط کرده است که آنچنان با آمپلی فایرهای رده بالای یاماها هماهنگی در جسه ندارد! و بیشتر آن را در کلاس میان ردها قرار میدهد.

امکاناتی مثل WIFI و Bluetooth ارتباط بین پلیر و انواع دیوایس های مجهز به این فناوری ها را آسان کرده است.

از تمامی امکانات تجاری که بگذریم میرسیم به صدا و تصویر که اهمیت ویژه ای دارد, کابل تست مثل همیشه یک HDMI از برند فوق محبوب من Wireworld بود.

اولین و بزرگترین ضعف این پلیر تک HDMI بودن آن بحساب میاد! که دیگه در پلیرهای بخصوص مرجع قابل توجیح نیست, اما باز هم 1040 یاماها مثل مدل قبلی 1020 تنها یک خروجی HDMI دارد که این اصلا خوب نیست! در بهترین آمپلی فایرهای سینمایی تصویر در پردازشگر آمپلی فایر دچار افت و یا تغییر در بافت تصویر می شود, در واقع تصویری که روی نمایشگر نشان داده می شود خروجی مدار تصویر آمپلی فایر است نه سورس تصویر! ساده ترین کاری که کمپانی ها برای رفع مشکل تصویر در خروجی آمپلی فایرهای سینمایی انجام دادن اختصاص دو خروجی HDMI یکی برای تصویر (مستقیم به نمایشگر) و یکی برای صدا (مستقیم به آمپلی فایر) بود. این ایده به ظاهر ساده مشکل بزرگ تاثیر مدار تصویر آمپلی فایر روی تصویر بکلی برطرف کرد. اما ظاهرا هنوز یاماها اعتقادی به آن ندارد!

برای تست تصویر پلیر مجبور شدم پلیر مستقیم به نمایشگر وصل کنم تا خیالم از وفاداری آنچه از تصویر تست می کنم راحت باشد. فیلم تست بلوری فیلم KING KONG بود. تصویر 1040 در نگاه اول کمی گرم بود درست مثل گذشته ذهنی من از تصویر یاماها که همیشه حرارت رنگ کمی بالایی داشته, گرمای نه به بدی تجاری های سونی و ال جی, سامسونگ بلکه اروپایی پسند بود! میدونید که استاندارد تصویر اروپایی کمی گرم تر از آمریکا و استاندارد رنگ ژاپن است.

1040 گرین نه به خوبی بهترین ها بلکه در کلاس یک میان رده خیلی خوب نمایش میداد, گرین درهم رفته و بد شکل نبود, از بافت تصویر جدا بود, دونه درشت و از همه مهم تر لزج و چسبیده به سوژه ها دیده نمیشد.

بافت پوست کمی Bold بود! که باز این شاخص هم پلیر از های اند های مثل پایونیر و آپو دور میکرد!

سایه ها در سکانس های تایریک خوب دیده میشد, رنگ ها در تاریکی درخشان و برای من قابل قبول بودن, نویز دیجیتال نسبتاً کنترل شده بود و اذیت نمی کرد.

در کل 1040 یاماها در شاخص های تصویر کنترل خوبی داشت, گرین کنترل شده نمایش میداد, بافت پوست کمی برجسته اما خوب بود, رنگ ها گرم و درخشان بودن, سایه ها درهم نمیرفت و سوژه ها در تاریکی خوب دیده میشدند, نویز کم و کنترل شده بود.

میشه گفت تصویر در کلاس میان رده ها خوب بود.

صدای 5.1 در 1040 بسیار از تصویر جلوتر بود, به لطف تجربه بی نظیر یاماها در بخش صدای سینمایی پلیر 1040 یکی از خوب های افکتیو بحساب میاد, صدای فوق العاده وحشی با پیک های لحظه ای سنگین, بسیار کانالیزه و با جزئیات بسیار بالا حتی در پیک های لحظه ای, کنترل عالی روی فرکانس های میانی در سنگین ترین افکت ها, باس بسیار شفاف و عمیق, دیالوگ فعال و جلو در صحنه های آرام, موزیک 5.1 کانالیزه با القای محیط کنسرتی موزیک فیلم کینگ کونگ همگی از شاخص های مثبت این پلیر در صدای سینمایی محسوب می شود.

به لطف پردازشگر 24 بیتی فایل های صوتی استریو با وضوح بالا و کنترل بسیار خوب در نواحی فرکانسی اجرا میشد, نمیشه این کلاس از ویدئو پلیرهارو بعنوان سورس صدا معرفی کرد! مخصوصاً این که میزان Linearity و Texture صدای ساز درشون پایین و بیشتر سعی می کنند در پاپ موزیک Passion و در نواحی پایین صدا خیلی Rich اجرا کنند, که باز هم 1040 در این شاخص ها بسیار موفق بود.

اگر بخوام این پلیر در صدا و تصویر در کلاسی قرار بدم میتونم یک میان رده برجسته معرفیش کنم.

طراحی و ساخت

 تصویر

صدا

Pioneer SP-PK52FS Quick Review

یکی از حساسیت های من در ستاپ سینمایی بروی کانال مرکز است, بلندگوی که برای این کانال در مدار قرار می گیرد اهمیتی بیشتر از کانال های اصلی و ساراند دارد, متاسفانه اکثریت مجموعه های ارزان قیمت سینمایی فاقد بلندگوی مناسب برای کانال مرکز هستند! مشکل بسیار جدی که پکیج های ارزان سینمایی دارن هماهنگ نبودن بلندگوی مرکز با کانال های اصلی صداست! فول رنج بودن, کابینت های کوچیک, طراحی های صرفاً تجاری و بسیاری ضعف های دیگه که در بسیار مواردی کل مجموعه غیر قابل توجیح می کنند!

تمرکز اصلی صدای سینمایی بروی کانال مرکز هست, کانال مرکز حجیم ترین و حساس ترین بخش صدارو در اجرای سینمایی بر عهده دارد, از دیالوگ تا بخش مهمی از افکت ها اصلی صدا در کانال مرکز اجرا می شود. مطلب (اهمیت بلندگوی مرکز) مطالعه کنید.

کمپانی پایونیر در ساخت مجموعه سینمایی PK52 از طراح بلندگوی های اند TAD آقای "Andrew Jone" استفاده کرده است! من نمی دونم این موضوع چقدر جنبه تبلیغاتی کاره! اما نتیجه شده یک مجموعه بسیار زیبا, افکتیو و از همه مهم تر با قیمت فوق العاده مناسب که برای یک شروع تایید شده سینمایی می تواند بهترین انتخاب باشد.

 خصوصیتی که این مجموعه از دیگر ارزان های بازار متمایز میکند طراحی و سایز بلندگوی مرکز آن است, یک 2way بسیار خوش سایز و فول فرکانسی برای حساس ترین کانال صدای سینمایی.

این مجموعه پایونیر با آمپلی فایر "VSX-923" شنیدم, صدای افکتیو به لطف درایورهای کوچیک اما بسیار سریع, دیالوگ جلو و تاثیر گذار, هماهنگ بودن کانال مرکز با دو کانال اصلی صدا از مهم ترین شاخص های صدای سینمایی این مجموعه است. PK52 بروی آمپلی فایر 923 با دی بی +4 به راحتی درایو میشد, بروی وولوم  3/4 و افکت های سنگین فیلم "Transformers" ساختار صدارو حفظ می کرد و دچار آشفتگی نمیشد.

روی موزیک نمی تونم وارد ساختار های فای صدا بشم, اگر قیمت این مجموعه در نظر بگیریم موزیک هم برای پاپ موزیک های رایج ایده ال و بسیار بهتر از ست های صرفاً تجاری بود.

مجموعه SP-PK52FS پایونیر برای یک شروع مورد تایید توصیه می کنم

 طراحی و ساخت

اجرای صدا

Pioneer VSX-923 Quick Review

پایونیر یکی از برندهای فوق محبوب که در دو نسل گذشته آمپلی فایرهای سینمایی تلاش زیادی در برطرف کردن ضعف های نسل های گذشته خود داشته است, و انصافاً هم در این هدف موفق بوده است, بهبود تاثیر افکتیو مخصوصا در کانال های ساراند یکی از ضعف های جدی پایونیر بود که در نسل جدید میشه گفت برطرف شده و پایونیر در بین خوب ها قرار داده است. محیط DSP صدا هم بهتر شده و تا حدود زیادی یکی مثل من میتونه راضی کنه!

از خوب های ارزان قیمت بازار مدل "VSX-923" پایونیر است, یک آمپلی فایر فوق العاده کامل با طراحی بسیار زیبا, خوش ساخت, با امکانات ارتباطی کامل برای ارتباط با دیوایس های مختلف رایج مثل موبایل, تبلت, کامپیوتر شخصی و...

امکان پخش گسترده فایل های صوتی از روی فلش مموری مثل : MP3, WAV, AAC, WMA, FLAC, AIFF, Apple   WAV, AIFF, FLAC

دکدر صدای 32 بیتی Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio

و بسیاری امکانات دیگر....

توان 150 وات در 7 کانال با جریان دهی خوب که به راحتی بلندگوی مثل JAMO 428 و با کمی افزایش db کانال های صدا تا +6 بلندگوهای سنگین تر را نیز درایو خواهد کرد.

پایونیر در اجرای فرمت Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio مینیمال رفتار میکنه, نه مثل یاماها روی صدای dts تمرکز داره و نه مثل اونکیو Dolby خیلی خوب اجرا میکنه, رفتاری شبیه به دنن داره (البته در نسل جدید)

پایونیر همیشه یکی از بهترین ها در مدار تصویر بوده و هست, 923 هم شامل این کیفیت میشه, اما نمیشه گفت تاثیر منفی خودشو روی تصویر ورودی نداره! خوشبختانه اکثریت بلوری پلیرهای نسل جدید دارای دو خروجی HDMI هستند, این امکان جدید باعث شده مدار تصویر کاملا از آمپلی فایر جدا بشه و مثل گذشته نگرانی از بابت تاثیر منفی آمپلی فایر روی تصویر نباشد.

923 موزیک بسیار خوبی داره, از ویژگی های این آمپلی فایر در موزیک استریو Body خوبی که در اجرای سازها داره, اگر بلندگوی موزیکالی در مدار این آمپلی فایر باشه و بلندگو ها خوب Place شده باشن, توان ایجاد فضای ساز در ابعاد واقعی داره, بخصوص ریتم سازهای کوبه ای نسبتاً نگه میداره, میشه گفت صدای موزیک خوبی داره و زیاد مدار DSP این مدل روی موزیک تاثیر منفی ندارد.

برای شروع سینمایی خانگی در کلاس ارزان قیمت ها VSX-923 پایونیر به مخاطب سایت توصیه می کنم

طراحی و ساخت

اجرای صدا

ساب ووفر سیلد

SVS PB13-Ultra

سایت Sound & Vision کار جالبی که انجام میده این که بعضی از ایمیل های که به مدیر این سایت ارسال میشه با پاسخ در سایت منتشر میکنه, بعضی از سوالات جنبه عمومی داره و میتونه سوال خیلی از علاقه مندان باشه, کار جالبی که ما در این چند سال انجام ندادیم! در این پست سوالی در باره ساب ووفرهای سیلد پرسیده شده که پاسخ خوبی داده شده است, در اینجا من هم یه نکاتی بهش اضافه می کنم.

 دلیل این که ساب ووفر های سیلد (بدون پورت خروجی باس) برای اتاق های کوچیک مناسب تر هستند به پاسخ آکوستیک اتاق برمیگرده, فرکانس های پایین از سطح حرکت می کنند, یکی از دلایلی که کف اتاق تاثیری بیشتر در ناحیه باس صدا داره همین سطح حرکت کردن فرکانس های پایین است. کابینت های سیلد ساب ووفر گستره دینامیکی محدودی نسبت به رفلکس ها دارن, اگر یه ساب ووفر داری پورت باس گستره ای به شعاع مثال 4 متر ایجاد میکنه, همون سایز ساب ووفر از نوع سیلد 1.5 متر توان انتشار فرکانس های پایین دارد. شعاع محدود تر صدا باعث بازتاب های سطحی و میانی کمتری میشه که باعث فوروارد نشدن ناحیه فرکانس پایین در شرایط اکوستیکی بد به شنونده می شود. (البته این امر کاملا نسبی و دلیل بر بهتر بودن سیلدها در موزیک نیست)

در صدای سینمایی داستان کاملا متفاوته و ساب ووفرهای داری پورت رفلکس باس حرف اول را میزنند, ساب ووفرهای سیلد به همون علت شعاع صدای محدودی که دارن در فضای سینمایی DSP صدارو بهم میریزن, در یک ستاپ 5.1 یا 7.1 فرقی نمیکنه اگر بلندگوهای کانال های اصلی باس رفلکس باشن و ساب ووفر سیلد انتخاب بشه به علت شعاع فرکانسی محدود پوشش فرکانسی اتاق بهم میریزه و صدای ساب میره عقب, در این حالت صدای کانال LFE هایلایت میشه و در پیک های سنگین محل قرار گیری ساب ووفر توسط شنونده کاملا قابل تشخبصه! این مسئله میتونه فضای DSP که میدونید از مهم ترین عوامل صدای سینمایی خوب هست خراب کنه. در بعضی از ستاپ های سینمایی دیدم برای جبران ضعف ساب ووفرهای سیلد از دو ساب در کانال جلو استفاده کردن! این کار تا حدودی میتونه شعاع پوشش فرکانس پایین جبران کنه اما باز مشکل DSP صدا شنیده میشه!

مشکل دیگه ساب ووفرهای سیلد افکتیو نبودنشون, قسمت مهمی از صدای سینمایی پرتاب افکت های فرکانس پایین به شنوده است, ساب های سیلد در جای که قرار دارند ضربه های شبیه به تبل میزنن, در صورتی که صدا باید به عمق وجود شنونده نفوذ کنه و اون از جا بکنه, کاری که ساب ووفرهای دارای پورت باس (از نوع درست و حسابی) خیلی سنگین انجام میدن!

سیلد بودن ساب ووفر در کل شاید بتونه در فضاهای کوچک با اکوستیک بد حس شنیداری بهتری در موزیک به شنونده بده, اما این مسئله مهم نباید فراموش کرد که فضای کوچیک در موزیک نیازی به ساب ووفر نداره! ساب ووفر فقط در فضا سازی های بزرگ ارکستر اون هم در شرایط آکوستیکی مناسب و ساب ووفرهای خاص از برندهای خاص مثل Wilson Audio و چند برند دیگه میتونه کمک کنه سازهای ضربه ای بهتر شنیده بشن و درک شنونده از فضای ارکستر دقیق تر باشد.

Sony Z1ES

 دیجیتال موزیک پلیر سونی "Z1ES" از خانواده های اند ES و سری Hi-Res های فای سونی است.

یک رسانه پخش موزیک از هارد دیسک و فلش مموری با یک ترابایت فضای ذخیره سازی داخلی و امکان شبکه شدن و دریافت داده های صوتی از دیگر دیوایس های مجهز به های فای, (در دو نوع مجهز به های فای و بدون آن عرضه شده است) مثل گوشی های موبایل, لب تاپ,تبلت, پلیرهای مجهز به های فای و همچنین ارتباط درون شبکه ای LAN که دستگاه به سورس اصلی تمامی پلیرهای داخل شبکه تبدیل می کند.

دارای یک صفحه نمایش LCD 4.3 اینچی تمام رنگی با کیفیت, پنل آلمینیومی برس خورده زیبا و خوش ساخت با دکمه ها فلزی و فرمان حرکتی بین منوها که همگی این پارامترها ظاهر زیبایی به دستگاه بخشیده اند. همچنین مجهز به خروجی صوتی Balanced که دستگاه به های اند بودن بیشتر نزدیک می کند.

فرمت های قابل پخش "

DSDIFF (DSD); DSF; MP3; WAV (LPCM); WMA; AAC; FLAC; ALAC; ATRAC (NON DRM); AIFF (LPCM)

پلیر سونی امکان اجرای فرمت DSD هم داره که میشه SACD با این تفاوت که به جای سی دی بدون فشرده سازی روی هارد یا فلش مموری اجرا می شود, جدیداً برخی از سایت های رسمی فروش موزیک فایل DSD برخی از آلبوم ها را برای دانلود قانونی قرار میدن.

قیمت این دیجیتال پلیر 2000 دلاره, برای من 1500 دلار تمام شد که بعد از تست های انجام شده باز هم بسیار گران بنظر رسید!

 کیفیت صدای این دیجیتال پلیر میشه با سورس های تا 500 دلاری دنن, پایونیر و یاماها مقایسه کرد! صدای کاملا دیجیتال که مغز شنونده پر میکنه از داده های صوتی جذاب برای علاقه مندانی که دنبال موزیک کریستالی هستن! Z1ES سونی کارشو بسیار خوب انجام میده, چیپ "HI-Res"سونی داده های موزیک Sterilization میکنه و تحویل شنونده میده! حتی یک درجه تمیز تر از سورس های ارزان قیمت! آنچنان نت های موزیک صیقل داده پخش میکنه که حس می کنید صدا میخواد درایورهای بلندگو پاره کنه و بریزه بیرون! به حدی که صدا مثل شیشه خورده روی اعصاب میره!

از شاخصه های مثبت صداش Destruction پایین مخصوصاً در نت های بالاست, حتی در فایل های MP3 نت هارو نمیندازه و اجازه میده شنیده بشن! همین شاخص بسیار مهم کلیت صدارو میبره به سمت موزیکال بودن تا تجاری بودن خود دستگاه که به اشتباه به دنیایی های فای لینک داده شده! و در برندهای جدی صنعت صدا جدی تر هم خواهند شد.

از نکات منفی صداش میتونم به نداشتن Body اشاره کنم, سازها در موزیک های کلاسیک و جاز حجم و شکل ندارن انگار صدای گیتار برقی یا ویلون سل از منبعی غیر از ساز در استودیو پخش شدن! ذهنیتی از حجم و شکل ساز اصلا به شنونده نمیده, انگار فقط صدا ازش در میاد. صدای کریستالی با جزئیات تجاری بسیار بالا که بدرد پاپ موزیک میخوره.

در کل پلیری بسیار بدرد بخور برای موزیک های دانلودی روزه, هنوز بعید میدونم حتی در برندهای صوتی ساز درست و حسابی بشه روی این دسته از پلیرها حسابی باز کرد.

  طراحی و ساخت

 کیفیت صدا

ورود اعضاء