Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

San Andreas Blu-ray Review

سان آندریاس نام گسل بسیار عظیمی در آمریکای شمالی و خلیج کالیفرنیاست. این فیلم بر پایه زلزله ای 9.5 ریشتری در طول این گسل ساخته شده است. کارگردان فیلم "براد پیتون" متولد سال 1978 در آمریکاست. دقیقاً هم سن هستیم! قبل از این من از این کارگردان فیلم "سفر ۲: جزیره اسرارآمیز" دیده بودم. که اتفاقاً در اون فیلم هم "دواین جانسون" معروف به "راک" بازی می کرد. (ازش خوشم میاد) سان آندریاس یک تریلر بی نظیر و در بسیاری از موارد چندین لول بالاتر از دیگر ساخته چند سال اخیر هالیوود بحساب میاد. (از نظر من) به عنوان مثال سکانس رستوران بالای هتلی در شهر لس آنجلس است که بیننده شاهد 5 دقیقه تصویر برداری بدون کات "یک تِک" بی نظیر در سینمایی مدرن هالیوود است. از حرکت دوربین در آسمان و ورود از پنجره رستوران تا شروع زمین لرزه و تمام ویرانی ها تا حرکت به سمت پشت بام و در نهایت سقوط از طبقات هتل همگی بدون کات تصویر برداری شده است! این سکانس بی نظیره, بی نظیر.... شک نکنید اگر این فیلم یک کارگردان مطرح هالیوودی ساخته بود در طول سال هرچی جایزه مربوط به تصویربرداری بود تقدیمش میکردن.

اگر سیستم درست و حسابی سینمایی دارید نسخه بلوری این فیلم یکی از توصیه های جدی من بحساب میاد(خوشبختانه فیلم توسط شرکت وارنر ریلیز شده و در نسخه بلوری مربوط به آمریکا ریجن کد هم نداره) اما قبل از خرید بریم ببینیم نسخه بلوری فیلم در صدا و تصویر چی برای گفتن داره.

برای تست این فیلم بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 انتخاب کردم. هرچی باشه من از طرفداران جدی ویدئو پلیرهای پایونیر هستم و حتی اگر OPPO 105D هم در مدار داشته باشم, نمی تونم از پایونیر به سادگی بگذرم. دیگر کامپوننت ها هم که شامل فوکال, یاماها,SVS, سامسونگ و کابل های بلندگو و اچ دی ام ای WireWorld میشد.

تصویر سان آندریاس بروی بلوری اگر یکی از بهترین های سال نباشه, جزو کارهای بسیار خوب بحساب میاد. تصویر کنتراست بسیار خوبی داره و این کیفیت در تمام صحنه های روشن و تاریک حفظ میکنه. سایه ها بسیار خوب دیده میشن و در سکانس های تاریک شاهد جزئیات کامل در تصویر هستیم.

وضوح کلی تصویر بسیار خوبه, پوست و بافت اشیاء طبیعی و با جزئیات بالا دیده میشه اما در سکانس های CGI مثل تخریب ساختمان ها یکم جزئیات بیشتری دوست داشتم ببینم! اصلا بد یا حتی کم نبود, فقط احساس می کردم میشه در این تصاویر جزئیات بیشتری دید.

رنگ ها بسیار درخشان, طبیعی و بدون اشباع هستن, یکی از بهترین نکات مثبت تصویر این فیلم همین رنگ است که خیلی خوب کار شده است. بنظرم عدم استفاده از فیلترهای رنگ مسخره باعث شده تصویر اینقدر طبیعی و لذت بخش دیده بشه.

یکم نویز پشه ای و کمی گرین در طول فیلم همراه بیننده هست که خیلی اذیت کننده نیست و میشه نادیدشون گرفت.

حجم بیت ریت تصویر هم بین 19 تا 26 مگابیت و متوسط 22 متغیر بود که بسیار ایده ال بحساب میاد. در کل در نسخه خانگی بلوری سان آندریاس شاهد تصویر بسیار مطلوبی هستیم.

نسخه سه بعدی فیلم هم مثل اکثر نسخه های خانگی احمقانه و بی ارزش بود و حتی یک خط هم ارزش نوشتن نداشت.

صدا: Dolby Atmos و Dolby TrueHD 7.1

بی شک این فیلم یکی از بهترین ها در نسخه خانگی دالبی است. در اولین تست های که از این فیلم گرفتم باورم نمیشد این صدارو از دالبی می شنوم! نزدیک ترین فیلمی که من در Dolby TrueHD شنیدم, از Resident Evil: Extinction که نمیدونم چرا ازش ننوشتم! و Transformers- Dark of the Moon بوده. این اواخر هم از Terminator Genisys صدای دالبی خیلی خوبی شنیدم. و سان آندریاس هم یکی از خوب های دالبی بحساب میاد.

این فیلم انگار ساخته شده تا تفاوت های صدای دالبی ادموس به نمایش بزاره, اون هم با بهترین کیفیت های ممکن در ورژن خانگی این فرمت. و نه مثل Transformers: Age of Extinction که در نسخه خانگی یک دنیا با آنچه ازش در IMAX شنیدم فاصله داشت! شرمنده گرگ راسل عزیز! تو بودی که قسمت های قبلی ترانسفورمرز میکس کردی و همشون رفرنس های من در تست سیستم هستن. اما چهارمی واقعاً در نسخه خانگی بد بود! من یکی از طرفدارهای گرگ پی راسل بزرگ هستم, و در دفعاتی هم که سن اندریاس تست می کردم به این فکر می کردم که اگر این فیلم گرگ راسل میکس میکرد یه جور دیگه این کار انجام میداد. که خواهم گفت.

بیت ریت صدا در این فیلم فوق العاده بالاست, میانگین بین 7.5 تا 10 مگابیت بر ثانیه, در لحظاتی که نمایش بیت ریت فعال کردم تا 12 مگابیت هم بالا رفت که کمتر این میزان از بیت ریت در صدا دیده بودم! توجه کنید در دی وی دی حجم بیت ریت تصویر بین 4.5 تا 8 مگابیت متغیر است.حالا یکم کمتر یا بیشتر و در نسخه های سوپر بیت تا 10 مگابیت هم بیت ریت تصویر بالا میرفت. صدا هم که در نسخه دالبی 448 کیلوبایت و در dts استاندارد 754 کیلوبایت بود. در نسخه های سوپر بیت که همگی صدای دی تی اس داشتن حجم بیت ریت 1509 کیلوبایت بود که میشه 1.5 مگابیت که حجم بسیار بالای برای آن زمان بحساب میامد. اینجا ما داریم صحبت از 7.5 تا 12 مگابیت بر ثانیه در صدا می کنیم که برای صدا وحشتناک بالاست! 

صدا در بلوری سن آندریاس فوق العاده شفاف و کریستالی شنیده میشه و غیر قابل باور برای نسخه دالبی است!

افکت ها در حد خوبی کانالیزه هستن, گرد و خاک ناشی از تخریب ها به زیبایی در بین چهار کانال ساراند چرخش دارن. اجسام در پشت سر و بین کانال ها خرد میشن و به سمت هم پرتاب میشن. شعله های آتش از کانال های ساراند چرخشی حرکت میکنن که حس متفاوتی از صحنه به بیننده منتقل میکنن.

دیالوگ فوق العاده قوی شفاف و جلو شنیده میشه حتی در سکانس های اگشن که حجم موزیک و افکت ها بسیار سنگین و بالاست دیالوگ عالی شنیده میشه.

 موزیک متن فیلم بسیار ارکسترال و تاثیرگذار در کانال های اصلی اجرا میشه و از کیفیت های صدای این فیلم بحساب میاد.

صدای کانال LFE بی نظیر عالیه! دالبی داره یکی از ضعف های بزرگش که کانال باس بود در نسخه ای جدید کاملا برطرف میکنه و به کیفیت های dts نزدیک و در مواردی رقیب آن میشه. در این فیلم هم صدای فرکانس پایین بسیار عالی بود. افکت های فرکانس پاییت از کف شنیده میشن, مخصوصاً در لحظاتی که زمین لرزه اتفاق میوفته افکت های مربوط به تخریب و شکافت زمین از کف سالن می شنوید.

بهترین سکانس برای تست کیفیت صدای این فیلم سکانسی که سه بازیگر نوجوان فیلم وارد ورودی شهر میشن, لحظه ای که زمین لرزه شروع میشه زمین زیر پاتون موج برمیداره و لود بسیار سنگینی احساس می کنید, این صحنه یکی از لحظاتی که پیک های سنگین اونجور که دوست دارم می شنوم و بعد تخریب ها و ریختن آوار ساختمان ها به پایین اوج کیفیت دالبی ادموس در این فیلم است.

صدای فیلم به شدت به کانال های حقیقی صدا وابسته است که همین باعث شده قدرت DSP صدا کمی کم بشه! من دوست داشتم کمی دست به دست کانال ها در فضاهای مجازی بیشتر بود, اما در این فیلم خیلی همه چیز واقعی بود. این ضعف نیست, سلیقه کارگردان و میکس کننده صداست که اتفاقاً زیاد هم اذیت کننده نیست.

یادتون هست گفتم اگر گرگ راسل این فیلم میکس میکرد یک جور دیگه این کار انجام میداد؟ گرگ راسل تخصص عجیبی در ایجاد پیک های لحظه ای و شوک آور به بیننده داره, که سن آندریاس این پیک های لحظه ای که حجم بالای از افکت هارو در کانال ها تخلیه کنه نداشت, به جزء همان صحنه ورود بچه ها به شهر, اما در طول فیلم حجم یک نواختی از افکت های فرکانس پایین می شنویم که فقط حجم و شدتشون کم و زیاد میشه و این باعث میشه پیک های لحظه ای سنگین که من دوست دارم کمتر در این فیلم بشنوم! اما این اصلا ضعف بحساب نمیاد و همانطور که گفتم سلیقه و تکنیک صداگذار این فیلم است.

در کل بلوری سن آندریاس یکی از بهترین های تست صداست و من ازش لذت بردم.

تصویر

صدا

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء