Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
بین سالهای 2002 تا 2004 فرمت DVD در سیستم های نمایش خانگی جا افتاده بود و مردم دی وی دی پلیرها را جایگزین فرمت های نمایش خانگی قبلی کرده بودند.
تا قبل از رواج فرمت دی وی دی هم سینمای خانگی وجود داشت اما رواج زیادی نداشت؛ سینماهای خانگی با فرمت دالبی پرولاجیک آنالوگ و سورس تصویر ال دی، "لیزر دیسک" و دیجیتال وی اچ اس بودند.
ایراد سینماهای خانگی تا قبل از دی وی دی این بود که این تجهیزات بسیار گران، بزرگ و جاگیر بودند و هر کسی فضا و امکانات این را نداشت که این سیستم ها را نصب و استفاده کند.
همزمان با رواج استفاده از دی وی دی سیستم های سینمای خانگی تجاری هم در دستور کار اصلی کمپانی های بزرگ از جمله سونی، پاناسونیک، سامسونگ، ال جی، جی وی سی و... قرار گرفت. سیستم های سینمای خانگی متشکل بودند از یک دی وی دی پلیر همراه با آمپلی فایر داخل خودش، بلند گو های ستلایت کوچک و ساب ووفر های کامپکت کوچک؛ که بسته به نوع و قیمت سینماهای خانگی دستگاه هایی هم بودند که آمپلی فایر و دی وی دی پلیر جدا داشتند که قدرت بالاتر و کیفیت صوتی بهتری را اجرا می کردند.
این سیستم ها کم کم وارد مارکت صدا و تصویر شد و مورد استقبال زیادی قرار گرفت. مردم می توانستند صدای سینمایی را تجربه کنند و مقداری هم جنبه زیبایی و لوکس پیدا کرد و طرفداران زیادی در کل دنیا از جمله ایران داشت.
ولی مشکلی که این پکیج های سینمای خانگی داشتند جاگیر بودن و سیم کشی های زیاد و دشوار برای برای نصب کل سیستم بلاخص بلندگو های ساراند بود. و در کل نصب و ستاپ یک دستگاه سینمای خانگی برای افراد آماتور بسیار مشکل بود. ولی با این حال همچنان این سیستم ها طرفداران زیادی داشتند.
در سال 2007 کمپانی یاماها که در سه بخش موتور سیکلت، سازهای موسیقی و تجهیزات صدا و تصویر فعالیت می کند و در هر سه بخش جزء برند های مطرح و خوب هست، یک پدیده جدید به نام ساندبار را معرفی کرد. که یک مستطیل کشیده پلاستیکی بود که تعداد زیادی بلند گو های کوچک در آن قرار می گرفت. که در انواع پیشرفته تر شامل یک ساب ووفر هم می شد که در بعضی مدل ها این ساب ووفر داخلی بود.
ادعای یاماها این بود که می تواند صدای 5.1 کانال مجازی ایجاد کند. اما ساندبار های یاماها زیاد مورد استقبال قرار نگرفت, به این دلیل که بزرگ، سنگین و گران بودند. جالب اینکه علی رغم این نکات منفی این ساندبار در ایران به فروش می رفت! چون صرفا به عنوان یک وسیله لوکس خریداری می شد و استفاده ای هم نمی توانستند داشته باشند، جز یک خرید احمقانه!!
نکته مهم و قابل توجه در این جا این هست که این یاماها نبود که برای اولین بار ساندبار را معرفی کرد، بلکه در سال 1998 کمپانی پایونیر اولین ساندبار با نام تجاری HTV - 1 معرفی کرد. اما اسم آن ساندبار نبود، یک یونیت پهن بود که طراحی شده بود برای قرار گرفتن بر روی تلویزیون های CRT و پروژکشن هایی که عرض و عمق زیادی داشتند. این یونیت روی این تلویزیون ها قرار می گرفت و یک ساب ووفر هم داشت. ( شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین تلویزیون پروژکشن نیز توسط پایونیر ساخته شده است).
Pioneer HTV - 1
این دستگاه به صورت آنالوگ کار می کرد، دو کانال ورودی صدای آنالوگ داشت و صدا به صورت تقویت شده پخش می شد. و اینگونه بود که فلسفه ساندبار برای اولین بار توسط پایونیر طراحی، ساخته و ارايه شد.
دستگاه پایونیر به علت حجیم، سنگین و گران بودن تولید محدود داشت و آنچنان دیده نشد و این یاماها بود که برای اولین بار به صورت تجاری ساندبار را وارد مارکت صدا و تصویر کرد.
بعد از آن کمپانی های دیگر هم شروع به ساخت ساندبار کردند و اوج آن با برند های کره ای سامسونگ و ال جی بود که بخش عمده ای از بازار را در دست گرفتند. این دستگاه ها ساده و سبک بودند، نصب ساده ای داشتند و همچنین به زیبایی و لوکس بودن کنسول تلویزیون و یا هر جای دیگری که تلویزیون قرار می گرفت حتی روی دیوار کمک می کردند. ساندبار ها رفته رفته پیشرفته تر شدند و امکاناتی همچون بلوتوث، وای فای و ورودی های مختلف اچ دی ام آی و اپتیکال به آنها اضافه شد .
بعد از آنکه فرمتی با عنوان دالبی اتموس وارد بازار شد کمپانی ال جی برای اولین بار ساندباری تولید کرد که به غیر از بلند گو هایی که جلو هستند دو بلندگوی انعکاسی هم روی ساندبار نصب می شد و ادعا کرد که ما صدای دالبی اتموس تولید می کنیم! بلندگوهای کوچکی که بروی یونیت اصلی کار گذاشته شده است افکت های صدا را به سمت سقف پرتاب و پس از برخورد به سقف به سمت پایین برمی گردد و به گوش شنونده می رسد. یک پیکر بندی جعلی برای تولید یک صدای جعلی و غیر واقعی!
که در واقع این ادعا کاملا جعلی و بی اساس است. کاری که این مدل ساندبارها انجام می دهند این است که یک حباب صدا در اطراف شنونده ایجاد می کنند، صداهایی که جهت خاصی ندارند و فقط به صورت پر حجم و تقویت شده به گوش شنونده می رسند و شنونده آماتور فکر می کند که با یک دستگاه سینمای خانگی کامل و حرفه ای روبرو است!
چند سالی هم هست که یک سری از برند هایی که اصلا کار آنها تولید تجهیزات صوتی به شکل سینمای خانگی نیست مثل سنهایزر (برند فوق العاده مطرح در زمینه تولید هدفون) ساندبارهای بسیار لوکس و گرانقیمتی تولید کرده اند که در تهران هم فروخته می شوند و ادعا می کنند که صدای دالبی اتموس، 5.1 و 7.1 کانال را با یک یونیت بزرگ غول پیکر که حتی ساب ووفر هم ندارد برای شما بازسازی می کنیم! که این ادعا کاملا بی اساس است و دوستانی که این صدا را تجربه کرده اند می دانند که چه صدای مضحک و احمقانه ای در برابر هزینه گزافی که در بر دارد به شنونده تحویل می دهد. با همین هزینه می توان یک سینمای خانگی واقعی در رنج میانه قیمت ها داشت.
در حال حاضر به نظر می رسد که در زمینه ساندبارها بازار مکاره ای به راه افتاده است. کمپانی های مختلف به شکل های مختلف، محصولاتی تولید می کنند و مردم عادی که می خواهند یک دستگاه کامل و لوکس داشته باشند هزینه های گزافی بابت آن می پردازند. برای دستگاه هایی که چیزی بیش از یک بلندگوی بلوتوثی نیستند! و حتی ربط دادن صدای این دستگاه ها به صدای سینمای خانگی توهین آمیز به نظر می رسد!!
با داشتن کمی تجربه شنیداری متوجه می شوید که داستان فروش این ساندبارها همان داستان فروش روغن مار است...
فلسفه ساخت و تولید ساندبارها خیلی خوب بود، لذت دیدن یک مسابقه فوتبال یا تماشای یک فیلم را برای شما دو چندان می کند. صدای تلویزیون را برای شنونده رساتر می کند و در کل صدای با کیفیت تر و قشنگ تری به شنونده ارایه میدهد. اما این صدا هیچ ربطی به صدای سینمایی ندارد.
هیچ ساندباری صدای سینمایی تولید نمی کند و صرفا صدای محتوای نمایش تلویزیونی را تقویت می کند و برنامه ای که مخاطب در حال تماشای آن است را جذاب تر می کند، یا می تواند به عنوان یک دستگاه اسپیکر بلوتوثی موزیک پخش کند و مهمانی های شما را گرم تر کند.
البته قابل ذکر است که در سال های اخیر کمپانی سامسونگ دو بلندگوی ساراند وای فای را به محصول خود اضافه کرده است که تقریبا توانسته است یک صدای 5.1 کانال نسبتا واقعی را به شنونده ارایه دهد.
ولی هیچ وقت به هیچ وجه این دستگاه ها قادر به تولید صدایی حتی نزدیک به صدای دالبی اتموس هم نیستند! (دوستان سعی کنند دالبی اتموس واقعی را هر جا که می توانند حتما تجربه کنند تا متوجه این تفاوت ها بشوند).
خرید ساندبارهای برندهای لوکس و بسیار گرانقیمت مانند سنهایزر و... که تنها با ایجاد یک صدای DSP محیطی و تحت تأثیر فراوان قرار دادن شنونده سعی در ایجاد یک صدای غیر واقعی و جعلی با عنوان های دهان پر کنی مانند دالبی اتموس، دی تی اس ایکس، 7.1 کانال و غیره سعی در فریب مشتری دارند را توصیه نمی کنم.
در نهایت اینکه ساندبارها دستگاه های خوبی هستند و لازمه زندگی امروزی ، اما در رنج قیمتی معقول آن.
بسیاری از محتوای ویدئویی 4K HDR شدت روشنایی تا 4000 نیت و گستره ی رنگ BT.2020 دارند. در حالی که اکثر نمایشگرهای خانگی و ویدئو پروژکتورها شدت روشنایی بین 400 تا (1000 نیت در بهترین حالت) و گستره ی رنگ BT709 دارند.
در تصویر زیر تفاوت گستره ی رنگ BT.2020 با BT.709 را مشاهده می کنید:
Tone Mapping یک راه حل برای مشکل گستره ی بالای نور و رنگ در محتوای HDR است... تون مپینگ اطلاعات تصویر دریافت و آن را برای انتقال به نمایشگر خانگی بهینه می کند. در واقع تون مپینگ یک مرحله از پردازش تصویر قبل از پردازش اصلی است که میزان گاموت رنگ و شدت روشنایی سورس را برای پرازش اصلی آماده می کند.
برندهای مختلف هر کدام با تکنیک های منحصر به خود تون مپینگ را بروی محصولاتشان اجرا می کنند. تون مپینگ قابیلتی نیست که کاربر بتواند بروی نحوه ی عملکرد آن کنترل داشته باشد. فقط در تنطیمات کالیبراسیون برندهای مختلف امکان DTM (Dynamic Tone Mapping) وجود دارد که کاربر می تواند با روشن یا خاموش کردن آن دامنه ی کنتراست و نور را بروی محتوای های مختلف HDR تنطیم کند. (توصیه می کنم DTM را در حالت خاموش قرار بدید.) همانطور که گفتم تون مپینگ ربطی به دینامیک تون مپینگ ندارد و پروسه ای در پردازش اصلی تصویر است.
کیفیت نمایش محتوای HDR در نمایشگرهای مختلف ارتباط مستقیم با دقت تون مپینگ دارد, بسیاری از اشکالاتی که در تصویر نمایشگرهای مختلف در محتوای HDR وجود دارد ربطی به پنل ندارد و صرفاً به علت مهندسی ضعیف در تون مپینگ است.
مثلا ال جی مهندسی تون مپینگ ضعیف تری به نسبت دیگر برندهای رقیب دارد و همین ضعف در هماهنگ سازی محتوای سورس تصویر با نمایشگر کار کالیبراسیون OLED های ال جی را برای محتوای HDR بسیار سخت می کند.
به تازگی هم ال جی برای OLED های سری CX یک به روزرسانی منتشر کرد است که مشکل جدی کنتراست در محتوای HDR را برطرف می کند.
با تجربه ی من به ترتیب سونی, سامسونگ, فلیپس و پاناسونیک بهترین مهندسی را در تون مپینگ دارند. و ال جی یکی از ضعیف ترین هاست...
OLED های ال جی واقعاً برای یک ویدئو فایل اعصاب خورد کن هستن, به هیچ عنوان نمیشه ال جی برای رنج گسترده ای از ویدئوهای HDR و دالبی ویژن کالیبره کرد! و همیشه باید با نمایشگر درگیر بود... اگر با شدت روشنایی پایین OLED های ال جی کنار بیام, نمیتونم از ضعف مهندسی ال جی در تون مپینگ بگذرم! یکی از دلایلی که دوباره ال جی به عنوان نمایشگر رفرنسم انتخاب نکردم روشنایی نسبتاً کم نمایشگرهاش نبود, بلکه همین مهندسی ضعیف در تون مپینگ و درگیری بود که همیشه برای کالیبراسیون این برند داشتم.
کلام آخر:
نحوه ی کارکرد تون مپینگ را اینجوری تصور کنید که حجم بالایی رنگ را درون سطلی بریزید که گنجایش آن را ندارد. نتیجه میشه:
بهم خوردن Kelvin temperature یا دمای رنگ که باعث بهم خوردن روشنایی رنگ و تمایل پیدا کردن رنگ ها به سمت گرم یا سرد شدن میشه
Overexpose یا پور نور شدن بخش های از تصویر HDR این مشکل بسیار رایج است
Underexpose یا کم نور شدن بخش های از تصویر
عدم تنظیم Vibrance تصویر که به پردازشگر اجازه میده بخش های از رنگ یک سوژه را کم یا زیاد کند بدون تغییر رنگ در بخش های دیگر تصویر
ملاحظه می کنید که تون مپینگ چه نقش مهمی در کیفیت نهایی تصویر و عملکرد صحیح پرادزشگر تصویر دارد. به همین دلیل است که تون مپینگ در بررسی های تخصصی نمایشگرهای انقدر مورد توجه است و در مورد تفاوت عملکرد آن در برندهای مختلف صحبت می شود.
موارد مرتبط:
تفاوت تنظیمات تصویر با کالیبراسیون تصویر
دو مجموعه ی The Perfect Road Trip از سری مستندهای Top Gear در سال 2013 و 2014 توسط BBC ساخته شد است, با این تفاوت که این دو مستند "فیلم" صرفاً جهت نمایش خانگی و بروی بلوری و دی وی دی عرضه شده است. در این ویژه برنامه ها جرمی کلارکسون و ریچارد هموند حضور دارند و این بار خبری از "جیمز می" نیست.
هر دو قسمت بسیار خوش ساخت و سرگرم کننده هستند, هم بخش تست و بررسی اتومبیل ها بسیار تخصصی و هیجان انگیزه و هم بخش سرگرمی و شوخی های مخصوص کلارکسون بی پرده تر و جذاب تر از Top Gear (تخته گاز) هستند, به قول کلارکسون این بار محدودیت های نمایش تلویزیونی را هم ندارن...
من خیلی وقت پیش این دو قسمت ترجمه و زیرنویس فارسی کردم, سعی کردم هم بخش تخصصی و تست ماشین ها درست ترجمه بشه و هم تا جای ممکن شوخی ها دربیاد...
حجم فایل قسمت اول 600 و دومی 700 مگابایته و کیفیت تصویر برای تماشا روی لب تاپ و تلویزیون مناسب هست.
دانلود:
به روز رسانی:
پس از انتشار خبر ورشکستگی اونکیو, امروز مدیر بخش فروش این کمپانی در مصاحبه ای با سایت Cinet اعلام کرده است که این کمپانی پس از یک سال توقف خط تولید محصولات اونکیو و پایونیر از اواخر بهار 2021 با محصولات جدید به ویژه آمپلی فایرهای سینمایی با فناوری های روز و شماره مدل های جدید وارد مارکت جهانی خواهد شد.
این بلندگوهای DALI ZENSOR با این که بسیار بلندگوهای زشتی هستن! نسبت به هم قیمت های بازار برای ستاپ های سینمایی صدای خوبی میده, نسبتاً هم متریال ساخت خوبی دارن.
واقعاً چرا دالی این بلندگو انقدر زشت ساخته؟! روی بفل این بلندگو رنگ سیاه زده و به خودش زحمت نداره سطح بافل پولیش بزنه! حالتون بد میشه از نزدیک و توی نور این بلندگو ببینید!
من مدل ZENSOR1 با آمپلی فایر اونکیو دارم اینجا (تو این مطلب هم گفتم چرا انقدر این بلندگو زشته!) از درایورهای خوبی در این کلاس قیمتی درش استفاده شده و صدای خوبی هم میده اما ذره ای سلیقه در ساختش بکار نرفته است...
در خبرها آمده که کمپانی اونکیو ورشکست شده! و ظاهرا توسط کمپانی Klipsch خریداری شده است. اگر این خبر درست باشه, Klipsch الان صاحب برندهای اونکیو و پایونیر شده. (هنوز اونکیو به صورت رسمی این خبر را تایید نکرده است)
اونکیو برند بسیار خلاقی در زمینه ی صدای سینمایی است, اولین برندی بود که آمپلی فایرهای سینمایی با امکان استریم آنلاین عرضه کرد. اولین برندی بود که از سیستم ARC در آمپلی فایرهای سینمایی استفاده کرد. بیشترین محصول صدا و تصویر با استاندارد های بالای THX تولید کرد. و در چند زمینه ی دیگر از اولین ها ست.
در همین اخبار آمده که کمپانی NAD هم اعلام ورشکستی کرده است!
ال جی قراره در نمایشگاه CES 2021 از نمایشگرهای LCD جدیدی با فناوری Qned رونمایی کند, در این نمایشگرها تا 30 هزار ال ای دی بسیار کوچک برای روشنایی پنل ال سی دی استفاده شده است, که با توان کنترل منطقه ای روشنایی (Local dimming) تا 2500 نقطه به کنتراست تصویر خیره کننده ی 1,000,000:1 خواهند رسید. نمایشگرهای QNED در 10 مدل و تا سایز 86 اینچ عرضه خواهند شد.
من خیلی منتظرم ببینم نمایشگرهای QD-OLED سامسونگ که قرار هست در سال 2021 عرضه شود چی برای گفتن دارد, آیا مشکل روشنایی کم نمایشگرهای OLED بروی محتوای HDR توسط فناوری جدید سامسونگ برطرف می شود؟ نظر شما چیه؟
دوستانی که سورس دیجیتال گران قیمت دارن خیلی مراقب باشن به هیچ عنوان سی دی های تولید داخل و کپی های چینی را در پلیرهاتون پخش نکنید, اکثر این دیسک ها تاب خوردگی دارن و باعث خرابی اسپیندل سوری میشن. در مطلب زیر در مورد نگهداری از سورس های دیجیتال توضیح دادم.
یکی از قطعاتی که بیشترین خرابی دارد اسپیندل است, استفاده از دیسک های رایتی و بی کیفیت به دلیل وزن غیر استاندارد و در اکثر موارد تاب داشتن دیسک باعث خراب شدن زودتر موتور دیسک می شود. در بسیاری از پلیرها خرابی اسپیندل با خرابی و ضعیف شدن اپتیک اشتباه گرفته می شود... سرویس و نگهداری پلیرها...
بنظرم این مطلب قدیمی برای اودیوفایل ها ارزش مطالعه ی دوباره را دارد:
هر نت دارای "وزن" است, منظور از وزن مدت زمانی که نت از اجرا تا سکوت طی می کند. بعنوان مثال نت گرد واحد موسیقی و نت سیاه
نت پایه است. اگر پیش فرض نت سیاه ۱ ثانیه در نظر بگیریم نت سفید
۱/۲ واحد نسبت به نت سیاه زمان نیاز دارد... ارزش زمانی نت
در مورد DAC های Weiss از من سوال میکنن که آیا واقعاً انقدر که مهندس اکبری ازش تعریف میکنه تو صدا تاثیر داره؟ من این DAC در شرایط نمایشگاهی شنیدم و قبلاً نظرمو در موردش گفتم, بله وایس یک استثناست. اما باید کامپوننت های همراه وایس در کلاس طراحی خودش باشن تا بشه دقت و شفافیت صداشو شنید.
به گوش و تجربه شنیداری پسر های فای ایران (امیر حسین اکبری) اعتماد کنید. :)
امروز خبر توقف تولید محصولات A/V سونی هم خبر ساز شد! اگر این خبر صحت داشته باشد سونی دیگه آمپلی فایرهای سینمایی, های فای و دیجیتال ویدئو پلیر تولید نخواهد کرد.
اگر توجه کرده باشید از سال 2019 سونی هیچ محصول جدیدی در زمینه ی A/V عرضه نکرده است!
در زمینه صدا و تصویر یک نوع بسیار حاد از "فرار مغزها" وجود دارد, این نوع فرار مغزها در صدا و تصویر و بخصوص صدا به این صورت انجام میشه که "مغز طرف فرار کرده و خودش مونده". در این شرایط فردی که دچار فرار مغزها شده تصمیم میگره کانال تلگرامی یا صفحه ی اینستاگرام درست کنه و تراوشات حفره خالی سرشو که زمانی جای مغزش بوده, در قالب ایده های صدا به مخاطب در معرض فرار مغزها قرار بده!
بعضی از دوستان ایمیل میزنن و سوال میکنن آیا باید آدم فنی باشیم تا از سیستم های صوتی و تصویری سر در بیاریم! منم همیشه این جواب میدم:
راننده فرمول 1 خودش چرخ ماشينشو عوض نميکنه, اون فنی های هم که چرخ ماشين عوض ميکنن راننده فرمول 1 نيستن.
خوش باشید
فیلمهای «ارباب حلقهها» در طول سالیان اخیر چند بار بروی نسخه های مختلف دی وی دی و بلوری ریلیز شده است، قسمت اول فیلم زمانی اکران شد که هنوز نوارهای ویاچاس وجود داشتند.جکسون به تازگی تأکید کرده است که جلوههای بصری در نسخههای 4K به گونهای ریمستر شده که تصویری متحدالشکل به چندگانه میدهد تا احساس شود که فیلمها در یک زمان تولید شدهاند.
این ویدئوی جالب از صحبت های "پیتر جکسون" در مراحل آماده سازی مجدد سه گانه ی ارباب حلقه ها و هابیت را بروی UHD بلوری ببینید.
مجموعه ی محبوب "رزیدنت اویل" به تازگی بروی UHD بلوری ریلیز شده است که طبیعی منم این کار سفارش دادم, تا بیاد ببینیم سونی در اسکن و عرضه ی نهایی این کار چی برای گفتن دارد.
هر شش قسمت تراک صوتی دالبی ادموس دارند, و HDR10 هستند.
قسمت اول, دوم و سوم از نسخه ی نگاتیو اسکن و 2K DI شده و به 4K آپ اسکال شده اند.
قسمت چهارم Afterlife به صورت دیجیتال سه بعدی تصویر برداری شده است و برای آماده سازی بروی UHD به صورت 2K DI و به 4K آپ اسکال شده است. (فقط به صورت دو بعدی)
مطلب پیشنهادی:
پشت پرده صحنه های Slow Motion چه می گذرد ؟
قسمت پنجمی Retribution سورس دیجیتال سه بعدی 5K دارد, برای آماده سازی UHD به صورت 2K DI شده و به 4K آپ اسکال شده است.
قسمت ششم The Final Chapter سورس Native 4K دارد و به صورت 4K DI شده و بروی UHD بلوری عرضه شده است.
در اولین روز عرضه ی Xbox Series X و PlayStation 5 در تست های اولیه هر دو نسل جدید کنسول های سونی و ماکروسافت امکان اجرای دالبی ویژن را بروی نسخه های UHD بلوری را نداشتند! جالب تر اینجاست که هر دوی این کنسول ها از دالبی ویژن بروی استریم VOD های مثل نتفلیکیس و دیزنی پلاس هم پشتیبانی نمی کنند. عجیب اینجاست که چرا کمپانی های بزرگی مخصوصاً مثل سونی که خودش در زمینه ی مدیای خانگی از پیشتاز هست, کنسول های جدیدشون را با این مشکلات عجیب وارد بازار می کنند!
البته به احتمال بسیار زیاد هر دوی این کنسول ها با آپدیت های اساسی در آینده ی نزدیک این مشکلات را برطرف می کند.
همراهان سایت عکس ستاپ های سینمایی و های فای خودشون برای من ارسال میکنن و نظر من میخوان, اکثر این ستاپ ها وسط سالن پذیرایی و در آپارتمان های کوچیک انجام شده است! من نمیتونم در مورد ستاپی که بلندگوها کنار مبل استیل و بوفه ی سالن پذیرایی چیده شده است نظری بدم!
دوستانی که فکر میکنن ساند بارها میتونن براشون جای حتی یک ستاپ 5.1 کانال ساده را بگیرد بسیار در اشتباه هستند. این دستگاه ها طراحی شدن برای بالاتر بردن لذت فیلم دیدن بروی VOD ها به نسبت صدای نمایشگرها و همچنین موزیک گوش کردن از روی گوشی موبایل و دیگر هیچ. احمقانه ترین کار خرید دستگاه های گران و بسیار گرانی هست که ادعای پخش دالبی ادموس و دیگر فرمت های پیچیده ی سینمایی را دارند. این محصولات مناسب افرادی هست که نه کوچکترین اطلاعی از صدا و تصویر دارند و نه میخوان که داشته باشن.
خرید ساند بارهای گران قیمت به همان اندازه احمقانه است که خرید اسپیکرهای زشت و مضحک "بنگ اند آلفسن" احمقانه است.
پولتون جای بهتری خرج کنید...
چندین بار از من در مورد بلندگوهای SVS سوال شده است, صدای این بلندگوها به شدت Aggressive و برایت هست, و صرفاً طراحی شدن برای صدای سینمایی و تحمل بسیار بالا بروی افکت های سنگین و طولانی مدت. به شدت هم بد درایو هستن و حتما نیاز به پاور دارن تا بشه ازشون صدا شنید.
تفاوت ARC با eARC در این هست که در ARC فقط امکان انتقال صدای فشرده شده ی 5.1 کانال داشتیم. اما در eARC میشه صدای غیر فشرده ی دالبی ادموس و dts-X را هم از نمایشگر به آمپلی فایر انتقال داد. اکثر نمایشگرهای رده بالا از eARC پشتیبانی می کنند.
خیلی از من سوال کردن بهترین محل قرار دادن ساب ووفر کجاست؟ در Placement بلندگو بهترین محل قرای گیری جای است که شنوده بالاترین شدت فرکانسی را از بلندگو دریافت می کند. در فرکانس پائین هرچقدر در مرکز میدان صوتی قرار بگیرم تاثیر صدا بیشتر خواهد بود. یک مثال ساده میزنم, موج ارسالی از ساب ووفر مثل سنگی عمل می کند که در آب انداخته می شود, بسته به جرم سنگ و شدت پرتاب از نقطه برخورد شعاع حلقه های موج بزرگ تر و بزرگ تر می شود, اما با بزرگ تر شدن حلقه ها میزان مقاومت آب نیز بیشتر شده و از قدرت موج ارسالی کم می شود؟ اگر شما ساب ووفر سنگ و صدای فرکانس پائین را موج در نظر بگیرید, بهترین محل برای بیشترین تاثیر محلی است که موج بیشترین قدرت را دارد.
یکی از روش های که می شود برای پیدا کردن بهترین محل قرار دادن ساب ووفر انجام داد, گذاشتن ساب ووفر در محل نشستن شنونده و حرکت نشسته شنونده در محل اصلی ساب ووفر است, در محدوده قرار گیری ساب ووفر جلو و عقب بروید تا نقطه ای که بیشترین حجم فرکانسی احساس می کنید را پیدا کنید. در سالن های دارای پرده نمایش به دلیل مخفی بودن بلندگوها این روش بیشترن کارایی را دارد.
توصیه: ساب ووفر خیلی به دیوار نزدیک نکنید. خیلی به میز یا بلندگوی کناری نزدیک نکنید. اجازه بدید موج ارسالی در سالن با کمترین مانع حرکت کند. حتما از لرزش گیر استفاده کنید, لرزش گیر باعث می شود ارتعاشاتی که در سطح زمین ایجاد می شود کم شود در نتیجه باس شفاف تر و ضربه های تاثیر گذار تری خواهید داشت.
كمپاني عظيم TEAC مي شناسيد؟
TEAC در پنچ زمينه مختلف فعاليت دارد, و دو برند بسيار مطرح در دنياي های اند و حرفه ای زير مجموعه اين كمپاني هستند.
HIFI با نام تجاري TEAC
Digital Media با نام تجاري TEAC
Disc Publishing با نام تجاري TEAC
High-End Audio با نام تجاري Esoteric
Professional Audio با نام تجاري Tascam
TEAC در تمام زمينه هاي توليدی از بهترين و با دوام ترين قطعات استفاده مي کند, هرچي هم كلاس ساخته هاش بالاتر ميره بلعكس ديگر كمپاني ها كه فقط قيمت بالا مي برند TEAC كيفيت به شكل واقعا عجیبی افزايش ميده!
معروف ترين ساخته TEAC مكانيزم "VRDS-NEO Mechanism" است. كه در تمام مدل هاي Esoteric استفاده ميشه.
بی شک فرمت دی وی دی ویدئو در تاریخ نمایش خانگی جاودان خواهد ماند, دی وی دی پلیرها برای اولین با در سال 1996 در ژاپن و در دسامبر 1997 در آمریکای شمالی و سپس کل دنیا عرضه شد و برای اولین بار تجربه ی صدا و تصویر سینمایی را به خانه ها آورد. اولین فیلمی هم که بروی فرمت دی وی دی عرضه شد فیلم Twister (گردباد) بود. فرمت دی وی دی پرچم دار اولین ها در صنعت نمایش خانگی است, اولین فرمت نمایش خانگی با نسبت تصویر واید اسکرین 16:9 صدای AC3 دالبی دیجیتال 5.1 کانال و رزولوشن 720 × 576 که در زمان خودش و با توجه به نمایشگرهای آن زمان کیفیت بالایی بحساب می آمد. دی وی دی ویدئو ها شکل فیلم دیدن های کسالت آور نوار های VHS را تبدیل به هیجان تصاویر واید اسکرین و صدای سینمایی 5.1 کانال کرد.
در آماری که هفدهم اکتبر 2020 همین چند روز پیش از پنجاه خرده فروش فیلم در آمریکا گرفته شده است فروش دی وی دی ویدئو ها 60.7 درصد فیلم های بلوری استاندارد 33.6 درصد و UHD بلوری ها تنها 5.8 درصد گزارش شده است! این آمار بالای فروش فیلم های دی وی دی در زمانی که نمایش خانگی دارد به سمت 8K و رزولوشن آینده سینماها به سمت 16K پیشرفت می کند بسیار عجیب و نشان از عمق نفوظ این فرمت در بین عام جامعه ی آمریکایی با توجه به داشتن بزرگترین شبکه های استریم فیلم و مجهزترین سالن های سینما در جهان است.
از سال 2006 به بعد فرمت دی وی دی برای ما علاقمندان به سینمایی خانگی جاشو به فرمت بلوری داد و چند سالی هم هست که داریم بروی دیسک های UHD بلوری فیلم میبینیم. اولین تجربه ی UHD بلوری ها برای من این دستگاه آشغال سامسونگ UBD-K8500 بود و ادامه پیدا کرد با تجربه ی دستگا ها مختلف تا به امروز, برای ما دی وی دی خاطره ی اولین هیجان صدای سینمایی در خانه است, فکر می کنم همگی شما همراهان سایت وقتی به آرشیو فیلم هاتون سری میزنید فیلم های دی وی دی قدیمی که در انتهایی قفسه های فیلم جا خوش کردن براتون خاطرات تست های هیجان انگیزی از صدای 5.1 کانال دابی دیجیتال و در برخی نسخه ها صدای dts و در آواخر عمر دی وی دی ها نسخه ی دی وی دی Extended فیلم ارباب حلقه ها با صدای dts-es 6.1 کانال را یادآور هستن, که هیچ وقت بروی بلوری و سیستم های وضوح بالای امروزی آن لذت و هیجان را تجربه نکردیم.
خوش باشید