Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
فیلمهای «ارباب حلقهها» در طول سالیان اخیر چند بار بروی نسخه های مختلف دی وی دی و بلوری ریلیز شده است، قسمت اول فیلم زمانی اکران شد که هنوز نوارهای ویاچاس وجود داشتند.جکسون به تازگی تأکید کرده است که جلوههای بصری در نسخههای 4K به گونهای ریمستر شده که تصویری متحدالشکل به چندگانه میدهد تا احساس شود که فیلمها در یک زمان تولید شدهاند.
این ویدئوی جالب از صحبت های "پیتر جکسون" در مراحل آماده سازی مجدد سه گانه ی ارباب حلقه ها و هابیت را بروی UHD بلوری ببینید.
مجموعه ی محبوب "رزیدنت اویل" به تازگی بروی UHD بلوری ریلیز شده است که طبیعی منم این کار سفارش دادم, تا بیاد ببینیم سونی در اسکن و عرضه ی نهایی این کار چی برای گفتن دارد.
هر شش قسمت تراک صوتی دالبی ادموس دارند, و HDR10 هستند.
قسمت اول, دوم و سوم از نسخه ی نگاتیو اسکن و 2K DI شده و به 4K آپ اسکال شده اند.
قسمت چهارم Afterlife به صورت دیجیتال سه بعدی تصویر برداری شده است و برای آماده سازی بروی UHD به صورت 2K DI و به 4K آپ اسکال شده است. (فقط به صورت دو بعدی)
مطلب پیشنهادی:
پشت پرده صحنه های Slow Motion چه می گذرد ؟
قسمت پنجمی Retribution سورس دیجیتال سه بعدی 5K دارد, برای آماده سازی UHD به صورت 2K DI شده و به 4K آپ اسکال شده است.
قسمت ششم The Final Chapter سورس Native 4K دارد و به صورت 4K DI شده و بروی UHD بلوری عرضه شده است.
در اولین روز عرضه ی Xbox Series X و PlayStation 5 در تست های اولیه هر دو نسل جدید کنسول های سونی و ماکروسافت امکان اجرای دالبی ویژن را بروی نسخه های UHD بلوری را نداشتند! جالب تر اینجاست که هر دوی این کنسول ها از دالبی ویژن بروی استریم VOD های مثل نتفلیکیس و دیزنی پلاس هم پشتیبانی نمی کنند. عجیب اینجاست که چرا کمپانی های بزرگی مخصوصاً مثل سونی که خودش در زمینه ی مدیای خانگی از پیشتاز هست, کنسول های جدیدشون را با این مشکلات عجیب وارد بازار می کنند!
البته به احتمال بسیار زیاد هر دوی این کنسول ها با آپدیت های اساسی در آینده ی نزدیک این مشکلات را برطرف می کند.
همراهان سایت عکس ستاپ های سینمایی و های فای خودشون برای من ارسال میکنن و نظر من میخوان, اکثر این ستاپ ها وسط سالن پذیرایی و در آپارتمان های کوچیک انجام شده است! من نمیتونم در مورد ستاپی که بلندگوها کنار مبل استیل و بوفه ی سالن پذیرایی چیده شده است نظری بدم!
دوستانی که فکر میکنن ساند بارها میتونن براشون جای حتی یک ستاپ 5.1 کانال ساده را بگیرد بسیار در اشتباه هستند. این دستگاه ها طراحی شدن برای بالاتر بردن لذت فیلم دیدن بروی VOD ها به نسبت صدای نمایشگرها و همچنین موزیک گوش کردن از روی گوشی موبایل و دیگر هیچ. احمقانه ترین کار خرید دستگاه های گران و بسیار گرانی هست که ادعای پخش دالبی ادموس و دیگر فرمت های پیچیده ی سینمایی را دارند. این محصولات مناسب افرادی هست که نه کوچکترین اطلاعی از صدا و تصویر دارند و نه میخوان که داشته باشن.
خرید ساند بارهای گران قیمت به همان اندازه احمقانه است که خرید اسپیکرهای زشت و مضحک "بنگ اند آلفسن" احمقانه است.
پولتون جای بهتری خرج کنید...
چندین بار از من در مورد بلندگوهای SVS سوال شده است, صدای این بلندگوها به شدت Aggressive و برایت هست, و صرفاً طراحی شدن برای صدای سینمایی و تحمل بسیار بالا بروی افکت های سنگین و طولانی مدت. به شدت هم بد درایو هستن و حتما نیاز به پاور دارن تا بشه ازشون صدا شنید.
تفاوت ARC با eARC در این هست که در ARC فقط امکان انتقال صدای فشرده شده ی 5.1 کانال داشتیم. اما در eARC میشه صدای غیر فشرده ی دالبی ادموس و dts-X را هم از نمایشگر به آمپلی فایر انتقال داد. اکثر نمایشگرهای رده بالا از eARC پشتیبانی می کنند.
خیلی از من سوال کردن بهترین محل قرار دادن ساب ووفر کجاست؟ در Placement بلندگو بهترین محل قرای گیری جای است که شنوده بالاترین شدت فرکانسی را از بلندگو دریافت می کند. در فرکانس پائین هرچقدر در مرکز میدان صوتی قرار بگیرم تاثیر صدا بیشتر خواهد بود. یک مثال ساده میزنم, موج ارسالی از ساب ووفر مثل سنگی عمل می کند که در آب انداخته می شود, بسته به جرم سنگ و شدت پرتاب از نقطه برخورد شعاع حلقه های موج بزرگ تر و بزرگ تر می شود, اما با بزرگ تر شدن حلقه ها میزان مقاومت آب نیز بیشتر شده و از قدرت موج ارسالی کم می شود؟ اگر شما ساب ووفر سنگ و صدای فرکانس پائین را موج در نظر بگیرید, بهترین محل برای بیشترین تاثیر محلی است که موج بیشترین قدرت را دارد.
یکی از روش های که می شود برای پیدا کردن بهترین محل قرار دادن ساب ووفر انجام داد, گذاشتن ساب ووفر در محل نشستن شنونده و حرکت نشسته شنونده در محل اصلی ساب ووفر است, در محدوده قرار گیری ساب ووفر جلو و عقب بروید تا نقطه ای که بیشترین حجم فرکانسی احساس می کنید را پیدا کنید. در سالن های دارای پرده نمایش به دلیل مخفی بودن بلندگوها این روش بیشترن کارایی را دارد.
توصیه: ساب ووفر خیلی به دیوار نزدیک نکنید. خیلی به میز یا بلندگوی کناری نزدیک نکنید. اجازه بدید موج ارسالی در سالن با کمترین مانع حرکت کند. حتما از لرزش گیر استفاده کنید, لرزش گیر باعث می شود ارتعاشاتی که در سطح زمین ایجاد می شود کم شود در نتیجه باس شفاف تر و ضربه های تاثیر گذار تری خواهید داشت.
كمپاني عظيم TEAC مي شناسيد؟
TEAC در پنچ زمينه مختلف فعاليت دارد, و دو برند بسيار مطرح در دنياي های اند و حرفه ای زير مجموعه اين كمپاني هستند.
HIFI با نام تجاري TEAC
Digital Media با نام تجاري TEAC
Disc Publishing با نام تجاري TEAC
High-End Audio با نام تجاري Esoteric
Professional Audio با نام تجاري Tascam
TEAC در تمام زمينه هاي توليدی از بهترين و با دوام ترين قطعات استفاده مي کند, هرچي هم كلاس ساخته هاش بالاتر ميره بلعكس ديگر كمپاني ها كه فقط قيمت بالا مي برند TEAC كيفيت به شكل واقعا عجیبی افزايش ميده!
معروف ترين ساخته TEAC مكانيزم "VRDS-NEO Mechanism" است. كه در تمام مدل هاي Esoteric استفاده ميشه.
بی شک فرمت دی وی دی ویدئو در تاریخ نمایش خانگی جاودان خواهد ماند, دی وی دی پلیرها برای اولین با در سال 1996 در ژاپن و در دسامبر 1997 در آمریکای شمالی و سپس کل دنیا عرضه شد و برای اولین بار تجربه ی صدا و تصویر سینمایی را به خانه ها آورد. اولین فیلمی هم که بروی فرمت دی وی دی عرضه شد فیلم Twister (گردباد) بود. فرمت دی وی دی پرچم دار اولین ها در صنعت نمایش خانگی است, اولین فرمت نمایش خانگی با نسبت تصویر واید اسکرین 16:9 صدای AC3 دالبی دیجیتال 5.1 کانال و رزولوشن 720 × 576 که در زمان خودش و با توجه به نمایشگرهای آن زمان کیفیت بالایی بحساب می آمد. دی وی دی ویدئو ها شکل فیلم دیدن های کسالت آور نوار های VHS را تبدیل به هیجان تصاویر واید اسکرین و صدای سینمایی 5.1 کانال کرد.
در آماری که هفدهم اکتبر 2020 همین چند روز پیش از پنجاه خرده فروش فیلم در آمریکا گرفته شده است فروش دی وی دی ویدئو ها 60.7 درصد فیلم های بلوری استاندارد 33.6 درصد و UHD بلوری ها تنها 5.8 درصد گزارش شده است! این آمار بالای فروش فیلم های دی وی دی در زمانی که نمایش خانگی دارد به سمت 8K و رزولوشن آینده سینماها به سمت 16K پیشرفت می کند بسیار عجیب و نشان از عمق نفوظ این فرمت در بین عام جامعه ی آمریکایی با توجه به داشتن بزرگترین شبکه های استریم فیلم و مجهزترین سالن های سینما در جهان است.
از سال 2006 به بعد فرمت دی وی دی برای ما علاقمندان به سینمایی خانگی جاشو به فرمت بلوری داد و چند سالی هم هست که داریم بروی دیسک های UHD بلوری فیلم میبینیم. اولین تجربه ی UHD بلوری ها برای من این دستگاه آشغال سامسونگ UBD-K8500 بود و ادامه پیدا کرد با تجربه ی دستگا ها مختلف تا به امروز, برای ما دی وی دی خاطره ی اولین هیجان صدای سینمایی در خانه است, فکر می کنم همگی شما همراهان سایت وقتی به آرشیو فیلم هاتون سری میزنید فیلم های دی وی دی قدیمی که در انتهایی قفسه های فیلم جا خوش کردن براتون خاطرات تست های هیجان انگیزی از صدای 5.1 کانال دابی دیجیتال و در برخی نسخه ها صدای dts و در آواخر عمر دی وی دی ها نسخه ی دی وی دی Extended فیلم ارباب حلقه ها با صدای dts-es 6.1 کانال را یادآور هستن, که هیچ وقت بروی بلوری و سیستم های وضوح بالای امروزی آن لذت و هیجان را تجربه نکردیم.
خوش باشید
همراهان قدیمی سایت میدونن که آمپلی فایرهای سینمایی یاماها همیشه یکی از انتخاب های اول من بوده و در سایت هم بسیار زیاد مطلب در مورد این برند نوشتم, من طرفدار یاماها هستم (اما هیچ وقت فن بوی یاماها و هیچ برندی نبودم) در مطالب قبلی هم از روند رو به زوال یاماها نوشتم, به عنوان کسی که در بخش صدای سینمایی همیشه بهترین های یاماهارو تجربه کرده است, در چند سال اخیر شاهد متوقف شدن نوآوری ها و پیشتاز بودن این برند در زمینه ی صدای سینمایی هستم!
به عنوان مثال میشه به پروسسور CX-A5200 این برند اشاره کرد که مدل ارتقاء یافته ی CX-A5100 است, تنها تفاوت مدل CX-A5200 با CX-A5100 استفاده از چیپ ESS ES9026 PRO در مدل CX-A5200 به جای ES9016S در مدل CX-A5100 است! همین و دیگر هیچ... جالب تر اینجاست که پروسسور جدید یاماها از هیچ کدام از فناوری های روز صدا و تصویر مثل Auro-3D و IMAX Enhanced نیز پشتیبانی نمی کند! اکثر برندهای رقیب مثل دنن و مارانتز در مدل های میان رده ی خود از IMAX Enhanced پشتیبانی می کنند.
در بخش تصویر هم پروسسور CX-A5200 یاماها از دقیقاً مشابه مدل قدیمی تر CX-A5100 تنها از (4K / 60p, 4:4:4) پشتیبانی می کند و هیچ خبری از رزولوشن 8K و 120 هرتز نیست. جالب اینجاست که یاماها در دو مدل جدید و تجاری RX-V6A و RX-V4A از 8K پشتیبانی می کند!
عدم پشتیبانی از Auro-3D و IMAX Enhanced و رزولوشن 8K چطور میتونه من طرفدار یاماهارو مجاب کند که پروسسور CX-A5200 را جاگزین نسل قبل کنم؟!
با تمام این انتقادهای که به یاماها دارم همچنان بر این باور هستم که یاماها یکی از بهترین انتخاب های سینمایی بحساب میاد. برام جالب بود که این برند دو محصول تجاری RX-V6A و RX-V4A که برای استریم ویدئو و کنسول های نسل جدید پلی استیشن و ایکس باکس با امکان پشتیبانی از رزولوشن 8K و 120 هرتز طراحی شده است را قبل از عرضه ی جهانی نسل جدید کنسول ها روانه بازار کرد, اما از فناوری 8K در سری AVENTAGE که اعتبار این برند در بین علاقمندان به سینمایی خانگی است بدون تحقیقات و طراحی مناسب و مورد تایید ویدئوفایل ها استفاده نکرده است. من این سیاست جدید یاماها را تایید نمی کنم, چرا که همین محافظه کاری های یاماها این برند از تمام رقبای خود کاملا عقب نگه داشته است, اما خواست یاماها برای داشتن بهترین طراحی صدا و تصویر سینمایی قابل احترام است.
امیدوارم یاماها به روزهای طلایی خود باز گردد...
اگر از طرفدارهای سری فیلم های "ترمیناتور" سوال کنید از مجموع ۶ فیلم کدام یکی را بیشتر دوست دارید؟ شک نکنید ۹۰ درصد ترمیناتور ۲ را انتخاب خواهند کرد. اما من از این مجموعه قسمت سوم را بیشتر از همه دوست دارم.
من طرفدار سری فیلم های ترمیناتور هستم و قسمت دوم جیمز کامرون را هم خیلی دوست دارم، اما سومی برام جذاب تره... سلیقه ست دیگه.
این آخری هم یکی از ترمیناتورهای خوب بود و من خیلی دوستش داشتم، مخصوصا با بازگشت "لیندا همیلتون" فیلم و روند داستان جذاب ترم شد.
بریم ببینیم این آخری (سرنوشت تاریک) در صدا و تصویر چی برای گفتن دارد...
تصویر:
در قسمت ششم یک تصویر نسبتا تمیز و کاملا واقعی داریم، گرین دونه ریزی در تمام زمان فیلم وجود دارد، که برای من دوست داشتنی بود و به من اجازه میداد بیشتر با تصویر ارتباط برقرار کنم.
در اصلاح رنگ از هیچ "لات" خاصی استفاده نشده است، دلیل وجود گرین دونه ریز هم همین نبودن هیچ لاتی روی تصویر است، اگر کمی گرین به این تصویر اضافه نمیشد تصویر فانتزی میشد که اصلا مناسب حال و هوای این فیلم نیست.
وضوح تصویر در نسخه ی 4K فوق العاده بالاست! بافت پوست و پارچه آنچنان دقیق و واضح هست که احساس می کنید از زیر ذره بین به تصویر نگاه می کنید. در نسخهی بلوری استاندارد هم وضوح بسیار عالیه و میشه گفت یکی از بهترین هاست.
HDR در این فیلم بسیار عالی و دقیق تنظیم شده است و مثل بسیاری از فیلم های که بروی UHD بلوری ریلیز می شود HDR تقلبی نیست. شدت روشنایی در برخی از سکانس ها تا 800 نیت هم بالا میره, رنگ ها اصلا اشباع یا آبکی نیستن, مشکلی که در بسیاری از نسخه های HDR10 دیده می شود, اما در این فیلم رنگ ها در نسخه ی HDR فوق العاده درخشان و جذاب هستند.
در تنظیم HDR10 اگر Colorist به تنظیم تصویر در فضای HDR وارد و آموزش دیده نباشد مشکلات بدی برای تصویر در طول یک فیلم پیش می آید. در +HDR10 به علت دینامیک متادیتا بودن تصویر مشکل عدم هماهنگی یک تنظیم HDR از یک سکانس به سکانس دیگر پیش نمی آید, اما در HDR به علت استاتیک بودن متادیتا باید مراحل تنظیم تصویر در بخش DI ویژه و برای HDR انجام شود.
در کل اصلا نمیشه از تصویر این فیلم بروی UHD بلوری و بلوری استاندارد ایرادی گرفت.
صدا:
بعد از ریلیز نسخه ی بلوری این فیلم در فضای مدیا نقدهای بسیار خوبی از صدای Dolby Atmos این فیلم منتشر شد و من بیشتر هایپ کرد تا خودم این فیلم تست کنم و ببینم در صدا چی برای گفتن دارد.
این فیلم در صدابرداری و ضبط صداهای طبیعی فوق العاده عالی کار شده است, وقتی صدابردار نهایی در استودیو چنین صداهای شارپ و Juicy در اختیار دارد, توقع میره در میکس و باندسازی نهایی کار بی نقص و تاثیرگذاری شنیده شود.
در اولین تست های که از صدای دالبی اتموس "ترمیناتور سرنوشت تاریک" انجام دادم به شدت نا امید شدم! پس اون نقدهای مثبت دقیقاً داشتن به چی اشاره میکردن! گاهی فکر میکنم این نقدهارو کسانی می نویسن که یا هدفون فیلم دیدن و یا هیچی از صدای ساراند و سینمایی نمیدونن!
قسمت ششم ترمیناتور صدای با وضوح و جزئیات بسیار بالایی دارد, اما در پیکربندی و باند سازی کانال های ساراند اطراف و مخصوصاً سقفی بسیار ضعیف است. این فیلم من یاد نسخه های دالبی دیجیتال ابتدایی انداخت که فقط دلمون خوش بود صدای فیلم 5.1 کانال هست, اما در واقعیت کانال های ساراند غیر فعال بود و شاید گاهی صدای از یکی از کانال ها شنیده میشد و ما هم ذوق میکردیم که آهان یه صدای اومد! این ترمیناتور اخری هم من برد به همون سالها با این تفاوت که در این فیلم با صدای به شدت شفاف و دقیق مواجه بودیم و همین توقع من برای شنیدن یک صدای دالبی اتموس فعال و شوک کننده بیشتر می کرد.
کانال های سقفی در چند سکانس محدود فعالی بودن که اونم از نظر من اصلا تاثیرگذار و درست میکس نشده بودن! تقریباً میتونم بگم کانال ها سقفی در این فیلم از مدار خارج هستن.
در سکانس های با حجم افکت سنگین و همچنین گفنگوهای عادی دیالوگ واضح و با قدرت شنیده می شود, در صحنه های اگشن دیالوگ کاملا جلو و چسبیده به بلنگوی مرکز شنیده می شود, در کل در این فیلم کانال مرکز صداگذاری آنچنانی نداره, اما ایرادی هم نسبت به کیفیت کلی کار نشنیدم.
کانال LFE چندان جالب نیست! افکت های سنگین آنچنان پانچی و ویرانگر نیستند, بد نیست اما اندازه این فیلم هم نیست! دوست داشتم افکت های بم سنگین تر و با Kick های پرقدرت برای صحنه های اگشن بشنوم اما متاسفانه صدای کانال LFE در این فیلم اصلا برام هیجان انگیز نبود. صدای این فیلم مقایسه کنید با "Terminator Genisys" که "گرگ راسل" انجام داده است. ای کاش این قسمت را هم گرگ راسل میکس کرده بود.
در کل صدای این فیلم اصلا در حد و اندازه های این فیلم نبود.
تصویر
صدا
موارد مرتبط:
20 شهریور 1386 تا 20 شهریور 1399
13 ساله شدیم...
مدتی پیش کمپانی فیلم سازی "والت دیزنی" اعلام کرد که از این تاریخ به بعد این کمپانی و زیر مجموعه های آن عنوان های کاتالوگ را بروی دیسک های بلوری 4K عرضه نخواهند کرد! و فقط عنوان های کاتالوگ بروی سرویس اینترنتی اختصایی Disney+ قرار خواهند گرفت. همانطور که حتما اطلاع دارید کمپانی "فاکس قرن بیستم" غول فیلم سازی هالیوود هم به دیزنی تعلق دارد, و پیرو این تصمیم هیچ کدام از عنون های کاتالوگ این کمپانی نیز بروی دیسک های فیزیکی 4K عرضه نخواهد شد! البته فاکس اعلام کرده برخی از فیلم های خاص مثل "آواتار" و برخی از فیلم های جیمز کامرون بروی دیسک بلوری 4K عرضه خواهند شد.
سیاستی که دیزنی پیش گرفته شباهت عجیبی به سیستم " گیم پس" ماکروسافت دارد, دیزنی یکسری از عنوان های پرطرفدار بروی Disney+ قرار میده و شما برای تماشای نسخه های 4K غیر واقعی مجبور هستید پول بدید سروس دیزنی پلاس بخرید تا به عنوان های مورد نظرتون دسترسی داشته باشد. در صورتی که شما صاحب هیچ کدام از این عنوان ها نیستید و فقط تا زمانی که اشتراک دارید به فیلم مورد علاقتون دسترسی خواهید داشت. بحث مجموعه دارها و لذت داشتن نسخه های فیزیکی فیلم ها هم خودش یک بحث جداست.
به تازگی هم دیزنی اعلام کرده 30 دلار بدید و فیلم جدید "مولان" بروی دیزنی پلاس قبل از عرضه نسخه ی فیزیکی 4K تماشا کنید! چرا باید سی دلار بدید روی نمایشگر خانگی فیلمی ببینید که تا دو ماه آینده میتونید مبلغی کمتر برای خرید نسخه ی فیزیکی با کیفیت و محتویات بیشتر بپردازید و صاحب فیلم بشید؟!
کسی که روی گیم پس بازی میخره, کسی که پول به دیزنی میده برای خرید نسخه ی فیلمی هیچ وقت صاحب اون فیلم نیست, و فقط تا زمانی که از اون سرویس اشتراک داره به اون فیلم یا بازی دسترسی دارد. حالا "فن بوی" های ایکس باکس حمله نکنن! آره بابا کنسول شما ۱۲ ترافلاپس قدرت پردازشی داره. شما خوبید...(فقط بازی ندارید بازی کنید)
این که در آینده استریم فیلم حتی برای ویدئوفایل ها جای دیسک های فیزیکی خواهد گرفت به هیچ عنوان دور از ذهن نیست و اتفاق خواهد افتاد. اما فروش آنلاین فیلم قبل از عرضه ی نسخه ی فیزکی و یا قرار دادن عنوان های کاتالوگ صرفا بروی بستر VOD ها از نظر من کلاه برداری و سوء استفاده از مخاطب فیلم هاست.
نظر شما چیست؟