Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
دنن آمپلی فایرهای سینمایی سری X با پشتیبانی از رزولوشن 8K و IMAX Enhanced عرضه کرد. از نظر من در حال حاظر دنن و مارانتز موفق ترین کمپانی های سازنده ی آمپلی فایرهای سینمایی هستند.
"IMAX Enhanced" همکاری IMAX با کمپانی dts برای ایجاد یک گواهی جدید صدا و تصویر برای نسخه های بلوری و تجهیزات پخش صدا و تصویر است, چیزی شبیه به گواهی THX اما این بار از طرف دو غول حال حاظر صنعت سینما که بالاترین کیفیت صدا و تصویر را تضمین می کند. اولین برندهای که گواهی IMAX Enhanced دریافت کردند, دنن و مارانتز برای آمپلی فایرهای سینمای خانگی و سونی برای پروژکتورهای نسل جدید سری ES هستند.
من فکر می کنم برند بعدی که آمپلی فایرهای سینمای با پشتیبانی از رزولوشن 8K و IMAX Enhanced ریلیز میکنه اونکیو باشه...
جالب که یاماها در این دو سال اخیر از دنن و مارانتز خیلی عقب بوده! بلعکس گذشته که منتظر بودیم یاماها با فناوری های روز پیشتاز صنعت صدای سینمایی باشه, اما در این چند سال اخیر آنچنان شاخص نبوده و صرفاً محصولات قدیمی به روز کرده است!
در مورد 8K واقعاً هیچ ایده ای ندارم! آیا فیلم های 8K همچنان به صورت فیزیکی عرضه میشن؟ آیا دیسک های بلوری با ظرفیت های 200 گیگ و بالاتر در راه هستن, آیا بلوری پلیرهای 8K تولید میشن! در حال حاظر فقط پایونیر, سامسونگ, سونی, ال جی و پاناسونیک UHD پلیر تولید می کنند. اگر سامسونگ, سونی و ال جی کنار بزاریم, فقط پاناسونیک و پایونیر تنها تولید کننده های درست و حسابی بلوری پلیرهای 4K هستند.
با توجه به کنار کشیدن اوپو, دنن, اونکیو, یاماها و... از تولید بلوری پلیرها شاید پرونده ی دیسک های فیزیکی بعد از 4K بسته بشه...! من احتمال میدم نسخه های 8K فقط بروی سرویس های استریم ویدئو عرضه بشن, خیلی بعید میدونم چند کمپانی باقی مانده در تولید بلوری پلیرها تصمیم بگیرن بلوری پلیرهای 8K تولید کنند. از طرفی کمپانی های تولید و پخش دیسک های فیزیکی هم بعیده روی عرضه ی فیزیکی این فرمت سرمایه گذاری کنند!
نظر شما چیه؟
کشور امارات و شهر دبی یکی از مقاصد خرید کالاهای خاص برای ایرانی هاست, و برای ما علاقمندان به صدا و تصویر دبی جای مناسبی برای خرید فیلم و سی دی اصل است. امارات هم تولید کننده و هم وارد کننده مدیای فیزیکی است و در منطقه ی اروپایی قرار دارد, برای دی وی دی ریجن 2 و برای بلوری ریجن B هست, که برای ما ایرانی ها که اکثر دیجیتال پلیرهامون ریجن اروپا هستن یک امتیاز بزرگ بحساب می آید.
اما خرید نسخه های فیزیکی از دبی چالش های هم دارد, که در ادامه ی مطلب به برخی از آنها که خودم باهاشون مواجه شده ام اشاره خواهم کرد.
در امارات مراکز تجاری بزرگ و فروشگاه های معروف مثل "ویرجین مگا استور" نسخه های انگلیسی را عرضه می کننده، و کمتر نسخه های تولید خود امارات در این بازارهای لوکس فروخته می شود. اما یک بازار محلی هم در دبی هست که میشه با قیمت ارزون تر بلوری, دی وی دی و سی دی خرید، اما در اکثر این مغازه ها و بازارهای محلی نسخه های تولید خود امارات فروخته می شود.
نسخه های بلوری تولید امارات در مواردی کاملا دستکاری شده هستن! من تجربه های مختلفی از نسخه های بلوری تولید امارات دارم، از تغییر منوی فیلم بگیرید تا تغییر تراک صوتی فیلم تا تغییر در نسبت تصویر و در مواردی کاهش کیفیت تصویر به شکل های مختلف...!
فیلمی بوده که در تمام نسخه های جهانی با تراک دالبی اتموس عرضه شده است، اما در نسخه ی امارات تراک اصلی فیلم DTS-HD Master Audio 5.1 کانال بود!
The Expendables 3 نسخه ی آمریکا تراک صوتی دالبی اتموس
نسخه ی امارات تراک صوتی DTS-HD Master Audio5.1 بدون تغییر در منو و ابعاد تصویر...
یا مثلا ابعاد تصویر فیلمی در تمام نسخه های جهانی 2.35.1 بوده اما در نسخه ی اماراتی به 1.85.1 تغییر کرده است!
تغییر منوی بلوری هم در موادی اتفاق افتاده است، چند نسخه ی اماراتی از ریلیز یونیورسال دارم که منوی فیلم تغییر کرده است! همانطور که می دانید یونیورسال از یک منوی ثابت و اختصاصی برای تمام ریلیز هاش استفاده می کند، اما در نسخه ی اماراتی منو تغییر کرده بود! (تاکید می کنم نه در تمام تولیدات)
Lone Survivor نسخه ی آمریکا نسبت تصویر 2.35.1
نسخه امارات نسبت تصویر 1.85.1 همچنین منوی یونیورسال نیز تغییر کرده است...
مواردی هم بوده که در رنگ و حجم بیت ریت تصویر دست برده شده است!
در چاپ کاور فیلم ها هم دستکاری های دیدم...!
اینم بگم فیلم های زیادی هم نسخه ی اماراتی دارم که هیچ دستکاری انجام نشده است، و فقط زیر نویس عربی به لیست اضافه شده است.
حتما باید قبل از خرید نسخه های اماراتی نسخه های آمریکا و اروپای فیلم را چک کرد و توجه کرد تراک صوتی و ابعاد تصویر دستکاری نشده باشد. در مورد دستکاری منوی فیلم و بخش های ویژه هیچ راهی نیست و باید ریسک کرد.
خوشبختانه اطلاعات پشت کاور نسخه های اماراتی صادقانه و صحیح است.
سال 2005 دی وی دی "جنگ دنیاها" ریلیز شد که یکی از کثیف ترین و گرینی ترین نصویر در نسخه های دی وی دی عرضه شده تا به آن تاریخ و شاید کل تاریخ مدیایی خانگی را داشت! دی وی دی این فیلم با ترک صوتی dts عرضه شد، که در آن زمان برای علاقمندان به سیستم های سینمایی خانگی یک امتیاز بزرگ بحساب می آمد. مخصوصا که این فیلم Anna Behlmer صداگذاری کرده بود، که تا به امروز همچنان یکی از بهترین ها بحساب میاد.
جنگ دنیاها در نسخه ی بلوری تصویر تمیز تری به نسبت دی وی دی داشت، نویز های دیجیتال حذف شده بودن و گرین هم دونه ریز تر و قابل تحمل تر شده بود.
نسخه ی بلوری 4K جنگ دنیاها از روی نسخه ی نگاتیو دوباره اسکن 4K شده است "Native 4K" مراحل اصلاح رنگ و HDR نیز دوباره انجام شده است. فقط ای کاش این فیلم با توجه به حال و هوای صحنه هاش +HDR10 تنظیم میشد و نه HDR10، در فرایند اصلاح رنگ از همان LUT تصویر که در نسخه ی اولیه هم استفاده شده بود دوباره استفاده شده است. تصویر با رنگ های سرد و کمی حس نگاتیوی بودن تصویر، که از نظر من کاملا با حال و هوای فیلم جور در میاد.
صدا در نسخه ی بلوری استانداری DTS-HD Master Audio 5.1 بود. و در نسخه ی 4K دالبی ادموس است. من انتظار داشتم در نسخه ی 4K از فرمت dts-X استفاده بشه، که به هر دلیلی دالبی ادموس ترجیح داده شده است!
در اولین تست از تصویر جنگ دنیاها بروی نسخه ی 4K HDR با یک تصویر تمیز و بدون گرین های دونه درشت مواجه خواهید شد, که خارج از انتظار شماست! این بار قراره جنگ دنیاهارو با یک تصویر نسبتاً تمیز و قابل تحمل تماشا کنیم... انگار که "اسپیلبرگ" هم از گرینی کردن فیلم هاش دست برداشته! من از گرین دونه ریز و کنترل شده بدم نمیاد, اما اصلا با تصویر گرینی کثیف هم حال نمی کنم.
فیلم خیلی در نسخه ی HDR تفاوت خاصی نداشته, شاید کمی رنگ ها گرم تر و درخشان تر هستند, به دلیل لات خاصی که بروی تصویر استفاده شده است و خواست کارگردان به فضای وهم و ترسی که بر کل فیلم حاکم است, نمیشه انتظار رنگ های درخشان و فانتزی داشت. جزئیات سوزه ها و بافت پوست بهتر از نسخه ی استاندارد دیده میشه, نه خیلی اما محسوس هست. در کل تصویر جنگ دنیاها بروی بلوری 4K HDR نسبت به نسخه های قبل بسیار بهتر و قابل تحمل تر شده است.
صدا در جنگ دنیاها از نسخه ی دی وی دی از بهترین ها بود و همیشه یکی از عنوان های تستی من بوده و همچنان هست.
در نسخه ی 4K صدای دالبی ادموس داریم, صدا به شدت دینامیک رنج گسترده ای دارد و میشه گفت در نسخه ی ادموس افکت ها کانالیزه تر و حرکت افکت ها در کانال های ساراند قدرت و وضوح بیشتری به نسبت قبل دارند. افکت های کانال های سقفی با دقت و کاملا دوباره میکس شده است. در خیلی از فیلم های که با دالبی ادموس عرضه می شوند صدای دالبی ادموس به صورت نرم افزاری تولید می شود, به همین دلیل صدای واضح و درستی از این فیلم ها نمی شنویم, به هر حال بحث تجاری و هزینه های فیلم هم هست. اما در جنگ دنیاها Anna Behlmer دوباره پشت میز میکس نشسته و نتیجه شده یک صدای دالبی ادموس بسیار عالی.
صدای کانال LFE با همان قدرت قبل حتی بهتر Kick میزنه...
صدای هیولاهای فضایی و رعد و برق آنچنان قدرتی در چهار کانال سقفی دارند که بیننده را در جای خود میخکوب می کند.
دیالوگ با قدرت و وضوح عالی شنیده می شود.
من بروی نسخه ی بلوری استاندارد از جنگ دنیاها تا 120 دسی بل صدا میگرفتم, در نسخه ی دالبی ادموس در همان سکانس معروف حرکت جنگنده ها از بالای سر بیننده تا 129 دسی بل هم صدا گرفتم. این سکانس تا 140 دسی بل هم رکورد دارد.
در کل نسخه ی 4K جنگ دنیاهارو اگر سیستم درست و حسابی سینمایی خانگی دارید بهتون توصیه می کنم.
تصویر
صدا
m Cable یکی از اون محصولاتی ست که مدتی وارد مارک صدا و تصویر شده و مورد توجه ویدئوفایل ها و گیمرها قرار گرفته است. کابل m Cable HDMI تنها کابل HDMI حال حاظر مارکت است که امکان بهبود کیفیت تصویر را دارد! m Cable در دو ورژن مخصوص گیم و فیلم عرضه می شود. رنگ نارنجی مخصوص فیلم و رنگ قرمز برای کنسول های بازی طراحی شده است. نسخه ی 2 متری سینمایی این کابل 100 دلار قیمت دارد.
من نسخه سینمایی این کابل تست کردم, از لحاظ بسته بندی قابل قبول بود اما خود کابل کاملا از پلاستیک ساخته شده است و حس یک کابل گران قیمت درست و حسابی را به من منتقل نکرد. این کابل در یک سر یک اتصال USB دارد که برای برق چیپ ست داخل کانکتور اصلی کابل است و باید به یکی از ورودی های USB نمایشگر متصل شود. و سر دیگر کابل به سورس صدا و تصویر متصل می شود.
این کابل مناسب استریم فیلم یا مثل دوستان که داخل ایران نسخه های Remux نگاه می کنند است! با تست های که من انجام دادم این کابل روی رزولوشن های 720 و 1080 بیشترین توانایی بهبود کیفیت تصویر را دارد, آنچه در اولین تست مشهود بود افزایش 20 درصدی وضوح تصویر و جزئیات سوژه ها ست, رنگ های گرم درخشات تر هستند و کمی هم میشه گفت در افزایش عمق رنگ مشکی و کنتراست تاثیر مثبتی دارد.
بروی تصاویر 4K تفاوتی دیده نمی شود, شاید 5 درصد کنتراست بهتر شود. در تصاویر HDR و دالبی ویژن این کابل هیچ تاثیری ندارد. به نوعی میشه گفت قدرت پردازشی این کابل برای منابع تصویر ضعیف است.
m Cable کابل بسیار خوبی اما نه برای دوستانی که از نسخه های فیزکی بلوری و UHD بلوری استفاده می کنند. این کابل را برای دوستانی که استریم یا نسخه های Remux شده را استفاده می کنند توصیه می کنم. این کابل تا 20 درصد ضعف های میدیا پلیرها تجاری رایج و نسخه های ویدئویی غیر فیزیکی را جبران می کند و تاثیر مثبتی بروی تصویر دارد.
با تجربیاتی که من بعد از حدود چهار سال کار با کابل های مختلف ورژن 2.0 و 2.1 با سورس های 4K داشتم, به این نتیجه رسیدم که کابل های ورژن 2.0 به بالا باید شیلد چند لایه و مرغوبی داشته باشند. در تصاویر 4K HDR اگر فرکانس های بالا به خوبی محافظت نشه نویز پشه ای در لبه های سوژه ها اینجاد میشه که هیچ ربطی هم به سورس ندارد.
به عنوان مثال کابل های HDMI فلت شیلد مناسبی برای ورژن 2.0 ندارند! کنترل سلامت سیگنال در پهنای باند بالای 18 گیگابیت نیاز به لایه های بهم پیچیده و چند لایه دارد که در کابل های فلت امکانش نیست. من تجربه های بسیار درخشانی با کابل های فلت Wireworld داشتم, اما همگی آن ها ورژن 1.4 بودند که من برای سورس بلوری ازشون استفاده می کردم. در تست های که از کابل Wireworld مدل Platinum Starlight 7 که مدت ها کابل رفرنس من بود و من بسیار این کابل را دوست دارم, بروی سورس 4K انجام دادم در منابع 4K STR و صدای 7.1 کانال نویزهای پشه ای به وضوح در لبه های تصویر دیده میشد که دلیلش عدم کنترل سلامت سیگنال کابل در فرکانس های بالاست. جالب بدونید که Wireworld در نسل جدید کابل های ورژن 2.0 و 2.1 از ساختار فلت استفاده نکرده, تا بتونه با شیلد های چند لایه سلامت سیگنال را در پهنای باند های تا 48 گیگابیت و فرکانس های بالا در تصاویر با گستره دینامیک بالا (دالبی ویژن و HDR) را کنترل کند.
من در حال حاظر از کابل wireworld مدل Silver Sphere که تنها کابل ورژن 2.1 با پهنای باند 48 گیگابیت واقعی است استفاده می کنم. این کابل از مس خالص با روکش نقره و سه لایه شیلد ویژه و کانکتور پوشش داده شده با طلایی 24 عیار واقعی ساخته شده است. در حال حاظر خیلی نمیتونم در مورد این کابل صحبت کنم چرا که برندهای دیگه مثل مانستر و AudioQuest یکی دیگه از کابل سازهای مورد علاقم, کابلی در کلاس Silver Sphere تولید نکردند.
بحث در مورد کابل های HDMI ورژن 2.1 هنوز خیلی زوده, چرا که نه سورس 8K داریم و نه فیلم 120 هرتزی...
نکته: در کابل های ورژن 2.0 و 2.1 جهت های اتصال کابل را حتما رعایت کنید.
موارد مرتبط:
پاسخ مسابقه خارج از فاز (Out-of-phase) بودن بلندگو بود.
برندگان خوش شانس مسابقه 1399 آقایان:
نادر صبوری
محمد رضوانی
هستند. برای دریافت جوایز با من تماس بگیرید.
تصویر قرعه کشی مسابقه که توسط نرم افزار The Hat انجام شده است را در لینک های زیر ببینید.
طبق سنت همیشگی سایت براتون یک مسابقه ی هیجان انگیز ترتیب دادم.
امسال به دو نفر برنده ی خوش شانس یک دستگاه آمپلی فایر سینمایی یاماها مدل RX385V تقدیم می شود.
برای شرکت در این مسابقه به ادامه ی مطلب رفته و نکته ی فنی که در عکس میبینید را برای من ایمیل کنید
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
نکته:
عنوان ایمیل را مسابقه بنویسید
اسم و فامیل خود را در ایمیل ذکر کنید
برای دریافت جایزه مدرک شناسایی معتبر شخص شرکت کننده در مسابقه لازم است.
تا جمعه 12 اردیبهشت ساعت 12 شب فرصت دارید در مسابقه شرکت کنید.
موفق باشید...
پلیرهای صدا و تصویر بسته به کلاس ساخت و میزان ساعاتی که ازشون استفاده می شود نیاز به سرویس و نگهداری دارند. در صنعت صدا و تصویر هیچ پلیری نداریم که به قولی عمری باشه و به هیچ سرویس دوره ای نیاز پیدا نکند. مکانیزم کار اودیو و ویدئو پلیرها در بخش مکانیکی تقریباً مشابه هم هست و تفاوت آنچنانی در نگهداری و سرویس دوره ای آن ها نیست.
در پلیرها سه بخش بیشترین استهلاک را دارند, هد اپتیک, بلت و اسپیندل, بیشترین فشار بروی اسپیندل (موتور) چراخننده دیسک است, بعد هد اپتیک و در نهایت بلت (تسمه) که یک قطعه ی کم کارکرد اما بسیار دردسر ساز است. تسمه در دیسک پلیرها برای باز و بسته کردن Disc Tray (سینی دیسک) مورد استفاده قرار می گیرد.
خرابی اسپیندل و اپتیک کاملا در ارتباط با مدت زمان کارکرد دستگاه است, اما بلت قطعه ای است که اگر دستگاه از حالت آکبند هم خارج نشده باشد, فاسد میشه و عملکرد طبیعی خودشو از دست میده! در تمام پلیرهای تجاری از تسمه های لاستیکی بی کیفیت استفاده میشه که بسته به شرایط آب و هوایی بعد از مدت نچندان طولانی فاسد میشن و قدرت ارتجاعی خودشون از دست میدن.
کیفیت هد اپتیک, بلت و اسپیندل کاملا بستگی به برند و کلاس پلیر دارد.
با تجربه ای شخصی من بروی ویدئو پلیرها در بهترین حالت تسمه باید بعد از سه تا چهار سال تعویض بشه, البته این عدد کاملا نسبی و بسته به شرایط آب و هوا میتونه تغییر کند. در هوای گرم و خشکی مثل تهران لاستیک زودتر فاسد و خاصیت ارتجاعی شو از دست میده.
یکی از قطعاتی که بیشترین خرابی دارد اسپیندل است, استفاده از دیسک های رایتی و بی کیفیت به دلیل وزن غیر استاندارد و در اکثر موارد تاب داشتن دیسک باعث خراب شدن زودتر موتور دیسک می شود. در بسیاری از پلیرها خرابی اسپیندل با خرابی و ضعیف شدن اپتیک اشتباه گرفته می شود. اگر پلیر در اجرای تراک های انتهایی دیسک اگر ویدئو پلیر باشه در آواخر فیلم دچار مشکل در پخش شد, به احتمال زیاد مشکل از اسپیندل است. هرچقدر اپتیک به تراک های انتهایی دیسک نزدیک میشه به دلیل بزرگ شدن حلقه ی داده های روی دیسک سرعت چرخش دیسک نیز کمتر می شود, در این حالت اگر اسپیندل نقصی در سرعت داشته باشد بیشتر در خواندن صحیح اطلاعات توسط اپتیک ایجاد مشکل می کند.
و در نهاین هد اپتیک داریم که بسته به مدت زمان روشن بودن به تدریج ضعیف شده و قدرت خواندن اطلاعات از دست میدهد. اپتیک های ضعیف در لود اول دیسک کند هستن, وقتی از تراک ابتدایی به تراک آخر میریم و بلعکس تراک دیر لود می شود و... در دیسک های ویدئوی هم به همین شکل است, بازی بین زمان های فیلم با کندی و سر و صدای اپتیک همراه است.
در ایران تعمییرگاه حرفه ای برای پلیرهای های اند نداریم. به همین دلیل مجبوریم برای سلامت ظاهری و مکانیکی دستگاه بعضی از سرویس هارو خودمون انجام بدیم. حداقل این که پیلر در منزل و شرایط تمیز و درستی باز و سرویس می شود. سرویس های مثل تمیز کردن هد اپتیک و مکانیزم پیکاپ پلیر و تعویض بلت دستگاه میشه به سادگی در منزل انجام داد. اپتیک باید هر دو سال تمیز و براق بشه, گرد و خاک داخل پیکاپ با یک گوش پاکن و یک قطره شیشه شور تمیز شود, جم شدن گرد و خاک همراه با چربی داخل پیکاپ عملکرد مکانیزم پیکاپ مختل می کند. به هیچ عنوان به مکانیزم و چرخ دنده های پیکاپ و میله ی اپتیک روغن نزنید. این قطعات باید خشک و تمیز باشند.
برای تعویض تسمه حتما از برندهای معتبر استفاده کنید, تسمه های که در تعمییرگاه ها مورد استفاده قرار میگیرن صرفاً برای به کار انداختن دستگاه است. نشانه های خرابی تسمه سینی دیسک کاملا مشخص است, کند باز و بسته شدن سی نی دیسک, هنگام باز و بسته شدن صدای هرزگردی موتور شنیده شود و در صورت پوسیده شدن و پارگی تسمه سینی دیسک باز و بسته نمی شود.
اگر یکم فنی باشید میشه قسمت پیکاپ که شامل هد اپتیک و اسپیندل هست خودتون تعویض کنید. به سادگی میشه اکثر پیکاپ های پلیرهای مختلف در سایت ebay و بسیاری از سایت های مشابه خریداری کرد. میتونید قطعات اصلی اینترنتی بخرید, و یک سرویس کار با تجربه بیاد در منزل دستگاه براتون سرویس کنه.
به هر حال اگر پلیر های اند و گرانقیمتی دارید, باید برای سرویس و تعمییر دستگاه وقت و هزینه کنید. و چه بهتر که قطعات اصلی خریداری و دستگاه توسط خودتون یا تعمییرکار با تجربه در منزل تعمییر و سرویس شود.